FOK!forum / Gaming / Transport Tycoon en OpenTTD - Deel 26
classpczondag 3 mei 2009 @ 21:16


Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt
Nu met eigen FOK! multiplayer-server op lingen.nu:3984 (wachtwoord: fokyou)

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Er zijn een aantal verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder de belangrijkste vernieuwingen op een rij:

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
  • grotere maps
  • meer en grotere vliegvelden
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • kanalen
  • elektrisch spoor
  • realistische acceleratie
  • open source (zelf patches programmeren en compilen)
  • mammoet treinen
  • vrij gevormde stations
  • vensters vergroten en verkleinen
  • spelen in een window
  • resolutie aanpassen
  • nieuwe route-vind-algoritmes
  • nieuwe AI (in ontwikkeling)
  • multiplayer via internet
  • nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
  • mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
  • PBS is nog in ontwikkeling
  • nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
  • volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array
  • bruggen over schuine sporen en sporen met seinen
  • trams
  • extra zoomlevels
  • 32 bits kleuren versie
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • drive-through bushaltes
  • timetables om treinen op vaste afstanden te laten rijden

    Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • pbs (path-based signalling)
  • elektrisch spoor
  • kanalen
  • drive-through bushaltes
  • realistische acceleratie
  • mammoet treinen
  • resolutie aanpassen
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • vrij gevormde stations
  • trams
  • programmeerbare seinen

    Voor een mooi overzicht van de belangrijkste verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch kun je hier kijken.

    Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
    Installeren van OpenTTD:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Dit is nodig omdat OpenTTD bronbestanden van de originele Transport Tycoon nodig heeft. Download hierna het installatie-programma van OpenTTD. De installatie vraagt waar je TTD for Windows hebt geinstalleerd, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf. Voor de officiële installatiehandleiding, klik hier.

    Installeren van TTDPatch:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Unzip de bestanden van TTDPatch in je TTD-map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

    Ik snap er helemaal niets van!
    Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

    Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

    De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

    Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

    1. Bouw een depot in de juiste richting.
    2. Klik op nieuwe voertuigen.
    3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
    4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
    5. Klik op de Ga naar-knop.
    6. Klik op een station.
    7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
    8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

    Ik wil meer winst!
    Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


    Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


    Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


    Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

    Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


    Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


    Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:


    Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

    Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

    Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


    Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

    Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


    Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

    Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
    Jazeker!
  • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
  • Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
  • Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer "neat features" dan de officiële versie. Downloaden kan hier.
  • Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

    Handige links
    OpenTTD
  • Officiële website: http://www.openttd.org
  • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
  • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
  • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
  • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
  • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
  • Lijst met nieuwe features in de nightlies: http://wiki.openttd.org/index.php/Recent_and_Current_Developments

    TTDPatch
  • Officiële website: http://www.ttdpatch.net
  • Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

    Informatie
  • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
  • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
  • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en

    Vorige delen:
    Transport Tycoon en OpenTTD - Deel 25
    Transport Tycoon - Deel 24
    Transport Tycoon - Deel 23
    Transport Tycoon - Deel 22
    Transport Tycoon - Deel 21
    Transport Tycoon - Deel 20
    Transport Tycoon - Deel 19
    Transport Tycoon - Deel 18
    Transport Tycoon - Deel 17
    Transport Tycoon - Deel 16
    Transport Tycoon - Deel 15
    Transport Tycoon - Deel 14
    Transport Tycoon - Deel 13
    Transport Tycoon - Deel 12
    Transport Tycoon deeltje 11
    Transport Tycoon deel 10
    Transport Tycoon Deel 9
    Transport Tycoon Deel 8
    Transport Tycoon Deel 7
    Transport Tycoon Deel 6
    Transport Tycoon Deel 5
    Transport Tycoon Deel 4
    Transport Tycoon Deel 3
    Transport Tycoon Deel 2
    Transport Tycoon

    Servers van Fok!Users

  • FOK! Server (85.144.78.174:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!-users en nieuwe spelers! Wachtwoord: fokyou
  • Barts Server en Big Endless (85.144.78.174:3979 en 85.144.78.174:3980) gehost door Bart
  • Maarten 1t/m5 (nl.mine.nu:3977 t/m nl.mine.nu:3981) gehost door Maartena

    Hoe krijg ik ook 32bpp graphics?
    Als je nightly versie r11119 of later, of 0.6.0 Beta-1 of later hebt, kun je in openttd.cfg onder [misc] de volgende regel toevoegen om 32bpp te activeren:
    1blitter = 32bpp-simple

    Er zijn ook andere blitters mogelijk, voor meer mogelijkheden moet je op deze pagina kijken.

    Nu heb je 32bpp aan staan, maar nog geen 32bpp graphics. Je ziet er dus niets van. Op tt-forums.net in het graphics-subforum kun je een hoop 32bpp graphics vinden, maar voor een overzichtje kun je het beste op deze site kijken. De TAR-files moet je in je data-folder plaatsen. Hierna worden deze automatisch gebruikt in OpenTTD.

    De OP
    Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
  • classpczondag 3 mei 2009 @ 21:17
    What the hell

    mickeyDzondag 3 mei 2009 @ 21:18
    had em al gezien idd, hilarisch!
    tvp
    Luctor.et.Emergozondag 3 mei 2009 @ 21:22
    ook een tvp
    MaxMarkzondag 3 mei 2009 @ 21:28
    Lo.
    classpczondag 3 mei 2009 @ 21:34
    Hoe kan ik m'n electrische spoor eigenlijk omzetten naar Maglev?
    classpczondag 3 mei 2009 @ 21:52
    No comment

    Firstzondag 3 mei 2009 @ 21:54
    Tvp. (speel op de server onder de naam: Voxyn)
    Zero2Ninezondag 3 mei 2009 @ 21:58
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 21:17 schreef classpc het volgende:
    What the hell

    [ afbeelding ]
    Ik plaatste dat eerst bordje maar had de reactie nog niet gezien

    Nog schokkender (en dan bedoel ik niet het label ):

    lezutzondag 3 mei 2009 @ 22:19
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 21:17 schreef classpc het volgende:
    What the hell

    [ afbeelding ]


    Ik zit graag te kloten in de map, hehe. Maar is er geen makkelijke manier om de elektrische baan om te zetten naar Maglev?
    maartenazondag 3 mei 2009 @ 22:28
    Ik dacht dat Bart weken geleden al een nieuwe OP ging maken? Langetermijns project?
    cherrycokezondag 3 mei 2009 @ 22:37
    teeveepee
    classpczondag 3 mei 2009 @ 22:50
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 21:58 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Ik plaatste dat eerst bordje maar had de reactie nog niet gezien

    Nog schokkender (en dan bedoel ik niet het label ):

    [ afbeelding ]
    Wat kan hier aan verbeterd worden dan?
    lezutzondag 3 mei 2009 @ 22:58
    De buitenbocht is te scherp, die gaat nu in 1x, maar die kan in 2x. Dan hoeven de treinen een stuk minder af te remmen.
    Zero2Ninezondag 3 mei 2009 @ 23:57
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 22:58 schreef lezut het volgende:
    De buitenbocht is te scherp, die gaat nu in 1x, maar die kan in 2x. Dan hoeven de treinen een stuk minder af te remmen.
    Yup, kan gewoon parallel aan het binnenste spoor worden gelegd. Dat is ook meer esthetisch verantwoord
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 01:06
    Hoe lang blijft een bedrijf trouwens actief als je er niets mee doet, hier zat toch een limiet aan?
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 01:11
    fuckerdefuck! iemand heeft de dijken doorgeprikt en het gebied waar ik actief ben is grotendeels ondergelopen kutstreek
    mickeyDmaandag 4 mei 2009 @ 02:18
    ja, ze verwijderen ook stukken spoor en plaatsen seinen waar t niet hoort als jeje bedrijf niet met een WW beveiligd..
    of ze halen hele stukken spoor weg omdat je dingen bij hun weghaalt.. zoals goederen (die ze zelf niet vervoeren)
    maartenamaandag 4 mei 2009 @ 04:31
    Als ik mensen zie flooden op mijn servers, dan gaat dat IP adres direct in mijn firewall.... geen toegang meer tot mijn computer, punt uit.
    maartenamaandag 4 mei 2009 @ 04:37
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 22:50 schreef classpc het volgende:
    Wat kan hier aan verbeterd worden dan?
    Bochtje is te scherp.

    Je komt er met een lekkere vaart aan, met je mooie SH'40 die 177 km/u een vrachtje kan trekken.... kom je zo'n bochtje tegen. Afremmen tot 88 km/u, en vervolgens moet je weer gaan optrekken.

    Langere diagonale stukken als je bochten maakt..... kost niets meer, en scheelt een hoop.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 08:34
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 21:34 schreef classpc het volgende:
    Hoe kan ik m'n electrische spoor eigenlijk omzetten naar Maglev?
    Met het omzetknopje, meest rechtse op de toolbar.
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 22:28 schreef maartena het volgende:
    Ik dacht dat Bart weken geleden al een nieuwe OP ging maken? Langetermijns project?
    Euh, je mag er ook zelf aan beginnen hoor
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 01:06 schreef Zero2Nine het volgende:
    Hoe lang blijft een bedrijf trouwens actief als je er niets mee doet, hier zat toch een limiet aan?
    Hangt van de serverinstellingen af. Op de FOK!server verloopt een bedrijf nooit automatisch, maar lege bedrijven zonder voertuigen verwijder ik wel handmatig.
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 04:31 schreef maartena het volgende:
    Als ik mensen zie flooden op mijn servers, dan gaat dat IP adres direct in mijn firewall.... geen toegang meer tot mijn computer, punt uit.
    Bij mij hetzelfde, maar dan moet ik ze wel betrappen, anders kan ik geen ip achterhalen...
    yorPmaandag 4 mei 2009 @ 09:19
    De Fok!Server is offline?
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 09:33
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 09:19 schreef yorP het volgende:
    De Fok!Server is offline?
    Ja. Kutlivebox van Wanadoo
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 09:50
    Maar nu zou ie het weer moeten doen
    classpcmaandag 4 mei 2009 @ 10:33
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 08:34 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Met het omzetknopje, meest rechtse op de toolbar.
    Meest rechtse knopje is bij mij het vraagtekentje
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 10:53
    Railway construction toolbar, en dan één na rechtse knopje met dat pijltje.
    lezutmaandag 4 mei 2009 @ 11:00
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 02:18 schreef mickeyD het volgende:
    ja, ze verwijderen ook stukken spoor en plaatsen seinen waar t niet hoort als jeje bedrijf niet met een WW beveiligd..
    of ze halen hele stukken spoor weg omdat je dingen bij hun weghaalt.. zoals goederen (die ze zelf niet vervoeren)

    Ik heb nooit op jouw bedrijf zitten kloten hoor... Vond het eigenlijk helemaal niet zo erg dat jij daar goederen weg ging halen, anders gaat die fabriek failliet en had ik geen afzet meer.

    Alleen je hebt daar zo gruwelijk veel spoor liggen voor een paar treintjes, dat had makkelijker gekund denk ik
    classpcmaandag 4 mei 2009 @ 12:09
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 10:53 schreef Bart het volgende:
    Railway construction toolbar, en dan één na rechtse knopje met dat pijltje.
    Kan railtype hier niet veranderen, geen bruikbaar spoor.
    Dat is wat 'ie bij mij aangeeft.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 12:13
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 12:09 schreef classpc het volgende:

    [..]

    Kan railtype hier niet veranderen, geen bruikbaar spoor.
    Dat is wat 'ie bij mij aangeeft.
    Als je wil wijzigen in Maglev moet je wel de maglev toolbar actief hebben.
    classpcmaandag 4 mei 2009 @ 12:16
    Oké

    @lezut: kun je dit stukje ook nog even weg halen?

    lezutmaandag 4 mei 2009 @ 12:35
    Server plat?
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 12:51
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 12:35 schreef lezut het volgende:
    Server plat?
    Sever Offline staat er nu, dus ja
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 12:53
    Alweer, teringkutkankerhoerenlivebox
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 12:53
    Echt, zodra UPC fiber power abo's in Alkmaar beschikbaar zijn ben ik weg bij Online
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 12:57
    En hij doet het weer...
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 13:01
    1.25 MB alweer trouwens. De boompjes hebben ook een comeback gemaakt.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 13:13
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 13:01 schreef Zero2Nine het volgende:
    1.25 MB alweer trouwens. De boompjes hebben ook een comeback gemaakt.
    Ja het schijnt dat die dingen groeien...
    mickeyDmaandag 4 mei 2009 @ 13:30
    LOL
    @lezut: dat ging dus juist niet over jou!
    daar gaat het idd redelijk, tot jij overging op maglev.. LOL (geen zin in)
    maar t is een kwestie van bijbouwen geweest..
    cherrycokemaandag 4 mei 2009 @ 13:44
    lol op de server chraste nog een maglev ik wou ook beginnen ik kon geen vliegtuigen geen bussen en geen treinen bouwen alt+f4
    mickeyDmaandag 4 mei 2009 @ 13:48
    die dingen crashen alleen als je je ermee bemoeid, knoppies drukken waar je af moet blijven
    en ik heb geen problemen met bouwen hoor, vliegvelden treinen enz...
    Automatic_Rockmaandag 4 mei 2009 @ 13:53
    tvp
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 16:07
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 13:13 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Ja het schijnt dat die dingen groeien...
    Point taken Maar vraag me wel af hoe ze allemaal kunnen verdwijnen. Ze waren echt weg volgens mij, was niet grafisch. Het scheelde aanzienlijk in grootte en niemand mist ze.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 16:26
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 16:07 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Point taken Maar vraag me wel af hoe ze allemaal kunnen verdwijnen. Ze waren echt weg volgens mij, was niet grafisch. Het scheelde aanzienlijk in grootte en niemand mist ze.
    Dat kan alleen doordat iemand ze verwijderd heeft
    Firstmaandag 4 mei 2009 @ 16:53
    Licht de server eruit?
    Mr.Jorn.maandag 4 mei 2009 @ 17:03
    Ik kan de dutch trains set niet meer vinden! Heeft iemand een link voor mij?
    Dank!
    Firstmaandag 4 mei 2009 @ 17:05
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 17:03 schreef Mr.Jorn. het volgende:
    Ik kan de dutch trains set niet meer vinden! Heeft iemand een link voor mij?
    Dank!
    Google?


    http://users.tt-forums.net/dutchset/downloads.php
    yorPmaandag 4 mei 2009 @ 17:21
    Server ligt er weer uit
    classpcmaandag 4 mei 2009 @ 18:02
    quote:
    Cool. En die vervangen dan de standaard trainsets?

    En werkt dat dan ook als ik op de FOK!Server speel?
    Firstmaandag 4 mei 2009 @ 18:04
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:02 schreef classpc het volgende:

    [..]

    Cool. En die vervangen dan de standaard trainsets?

    En werkt dat dan ook als ik op de FOK!Server speel?
    die vervangen de standaart trainsets idd en werkt niet als je op de fok! server speelt.
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 18:05
    Dat werkt niet op de server, tenzij Bart de dutch trainset toevoegt aan de newgrfs van de server.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 18:05
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 16:53 schreef First het volgende:
    Licht de server eruit?
    Het licht bleef gewoon aan, maar internet niet
    Maar nu wel weer!
    Zero2Ninemaandag 4 mei 2009 @ 18:05
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:04 schreef First het volgende:

    [..]

    die vervangen de standaart trainsets idd en werkt niet als je op de fok! server speelt.
    Je kunt tegenwoordig meerdere trainsets naast elkaar gebruiken geloof ik.
    vanOekelenmaandag 4 mei 2009 @ 18:16
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:05 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Je kunt tegenwoordig meerdere trainsets naast elkaar gebruiken geloof ik.
    Ja, klopt, maar de server moet wel dezelfde treinsets gebruiken.
    lezutmaandag 4 mei 2009 @ 18:53
    En dat gebeurde niet omdat de NL treinen te traag waren ofzo..
    maartenamaandag 4 mei 2009 @ 19:19
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:05 schreef Bart het volgende:
    Het licht bleef gewoon aan, maar internet niet
    Wat heb je voor kut-ISP dat het er elke keer uitligt?
    maartenamaandag 4 mei 2009 @ 19:22
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:53 schreef lezut het volgende:
    En dat gebeurde niet omdat de NL treinen te traag waren ofzo..
    De meeste trein sets hebben ook locomotieven met specifieke doeleinden. Zo kun je met o.a. de NL set niet met een Thalys kolen gaan vervoeren, maar zijn die alleen voor passagiers. Met de orginele treintjes kun je nog wel met een Asiastar en 260 km/u kolen transporteren, en dat is wel zo handig natuurlijk.

    De NL treinsets en andere treinsets hebben wel veel meer realisme, maar voor iemand die grote netwerken opzet met vooral goederen is het minder interessant.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 19:25
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 19:19 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Wat heb je voor kut-ISP dat het er elke keer uitligt?
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 12:53 schreef Bart het volgende:
    Echt, zodra UPC fiber power abo's in Alkmaar beschikbaar zijn ben ik weg bij Online
    maartenamaandag 4 mei 2009 @ 19:27
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 08:34 schreef Bart het volgende:
    Euh, je mag er ook zelf aan beginnen hoor
    Hey, Jij was degene die zei dat je nog wel een nieuwe op zou maken.
    maartenamaandag 4 mei 2009 @ 19:28
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 19:25 schreef Bart het volgende:
    Tja.... soms is snelheid niet alles, en moet je kiezen voor stabiliteit.
    Bartmaandag 4 mei 2009 @ 21:04
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 19:28 schreef maartena het volgende:

    [..]

    Tja.... soms is snelheid niet alles, en moet je kiezen voor stabiliteit.
    UPC is stabieler én sneller dan Online
    Firstmaandag 4 mei 2009 @ 22:51
    Server is offline .
    mickeyDdinsdag 5 mei 2009 @ 00:06
    nog steeds idd..
    maartenadinsdag 5 mei 2009 @ 00:29
    Toch tijd om UPC aan te schaffen Bart....

    Mijn servers zijn als het goed is nog gewoon online. Als ik thuis ben ga ik trouwens een NL server inrichten, met bedrijven die niet worden verwijderd etc..... Wellicht ook wel handig.

    Ik moet sowieso mijn openttd.cfg's weer eens doornemen, er zijn sinds 0.7.0 ook wat nieuwe opties bij gekomen. Had ze al grotendeels opnieuw ingericht toen 0.7.0 uitkwam trouwens.
    mickeyDdinsdag 5 mei 2009 @ 02:38
    ik heb jouw servers gezien idd, heb je dr ook 1 draaien zoals de fok server? dus geen tropische bananen republiek?
    edit: al gevonden, ik zit in 3 geloof ik

    [ Bericht 38% gewijzigd door mickeyD op 05-05-2009 03:04:42 ]
    Bartdinsdag 5 mei 2009 @ 07:35
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 00:29 schreef maartena het volgende:
    Toch tijd om UPC aan te schaffen Bart....
    Ah gisteren was het ook wel echt rampzalig Normaal is het een stuk minder erg...
    yorPdinsdag 5 mei 2009 @ 10:04
    Fok!Server gisteren gereset trouwens We zitten nu met zn allen in een bedrijf
    yorPdinsdag 5 mei 2009 @ 10:45
    En hij ligt er weer uit
    cherrycokedinsdag 5 mei 2009 @ 10:45
    was ik net begonnen knalt de server er weer uit
    Zero2Ninedinsdag 5 mei 2009 @ 10:46
    Ik ga weer naar Maarten 1, verder met ProFail
    cherrycokedinsdag 5 mei 2009 @ 10:47
    ik ben een dikke noob hoor yorick
    Bartdinsdag 5 mei 2009 @ 10:59
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 10:45 schreef cherrycoke het volgende:
    was ik net begonnen knalt de server er weer uit
    Oke nu ga ik echt UPC aanvragen
    Firstdinsdag 5 mei 2009 @ 11:10
    Server licht er nog steeds uit
    Bartdinsdag 5 mei 2009 @ 11:12
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:10 schreef First het volgende:
    Server licht er nog steeds uit
    Ja ik kan op mijn werk niet even mijn modem thuis resetten
    cherrycokedinsdag 5 mei 2009 @ 11:13
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:12 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Ja ik kan op mijn werk niet even mijn modem thuis resetten
    bel je buren effe
    Zero2Ninedinsdag 5 mei 2009 @ 11:13
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:10 schreef First het volgende:
    Server licht er nog steeds uit
    Zero2Ninedinsdag 5 mei 2009 @ 11:14
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:13 schreef cherrycoke het volgende:

    [..]

    bel je buren effe
    Kom anders naar maarten1
    Firstdinsdag 5 mei 2009 @ 11:18
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:12 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Ja ik kan op mijn werk niet even mijn modem thuis resetten
    Hoe laat ben je vrij, kan je niet even in de pause naar je huis gaan?
    Firstdinsdag 5 mei 2009 @ 11:19
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 11:13 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]


    Sorry, kan niet goed nadenken als ik geen openttd kan spelen op de Fok!server .
    Firstdinsdag 5 mei 2009 @ 11:59
    Yay hij doet het weer.
    cherrycokedinsdag 5 mei 2009 @ 13:49
    Haijodinsdag 5 mei 2009 @ 14:31
    Hey gasten, ik zag net dit topic dus ik doe ook even mee met de Fok! Server.
    Harmen1984dinsdag 5 mei 2009 @ 14:38
    Te lang geleden, maar weer eens beginnen
    Harmen1984dinsdag 5 mei 2009 @ 14:53
    Hoe kun je chatten op de server?
    Bartdinsdag 5 mei 2009 @ 14:54
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 14:53 schreef Harmen1984 het volgende:
    Hoe kun je chatten op de server?
    enter
    yorPdinsdag 5 mei 2009 @ 17:30
    Zo, ik heb een autosave teruggezet...
    Firstdinsdag 5 mei 2009 @ 20:03
    Server is offline...
    Bartdinsdag 5 mei 2009 @ 20:10
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 20:03 schreef First het volgende:
    Server is offline...
    Nietus!
    lezutdinsdag 5 mei 2009 @ 22:43
    Hmm, mijn kolenmijnen zijn een beetje lui.. Goed veel treinen op het station neerzetten helpt?
    MaxMarkdinsdag 5 mei 2009 @ 22:59
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 22:43 schreef lezut het volgende:
    Hmm, mijn kolenmijnen zijn een beetje lui.. Goed veel treinen op het station neerzetten helpt?
    Als je een vloeiende economie hebt ingeschakeld, is het een kwestie van ervoor zorgen dat de rating op het station zo boven de 70, 75% ligt. Dan verhoogt de productie meestal. Bij minder dan dit percentage verlaagt het.
    Schotse_Hooglanderdinsdag 5 mei 2009 @ 23:03
    weinig succesvolle eerste poging vanavond.
    Mijn seintjes werkte niet en toen was het snel over met mijn treintjes.
    Binnenkort maar is even in verdiepen misschien.
    MaxMarkdinsdag 5 mei 2009 @ 23:09
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 23:03 schreef Schotse_Hooglander het volgende:
    weinig succesvolle eerste poging vanavond.
    Mijn seintjes werkte niet en toen was het snel over met mijn treintjes.
    Binnenkort maar is even in verdiepen misschien.
    Met een hele basische kennis van seinen kun je al een vrij goed (en ingewikkeld) netwerkje bouwen hoor. Alleen even de beginselen doorhebben
    Firstdinsdag 5 mei 2009 @ 23:20
    Server is offline?
    yorPdinsdag 5 mei 2009 @ 23:20
    En weer down.
    mickeyDdinsdag 5 mei 2009 @ 23:25
    balen!
    net thuis van mn werk, dan is dit altijd ff welkome afleiding..
    wilde trouwens wel eens weten hoe t gevorderd was na vanmiddag.. met iedereen in 1 bedrijf
    Zero2Ninedinsdag 5 mei 2009 @ 23:29
    Er is niet zo veel meer gebeurd eigenlijk met het grote bedrijf. Veel mensen zijn toch weer hun eigen bedrijfje gaan starten.
    lezutdinsdag 5 mei 2009 @ 23:38
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 23:29 schreef Zero2Nine het volgende:
    Er is niet zo veel meer gebeurd eigenlijk met het grote bedrijf. Veel mensen zijn toch weer hun eigen bedrijfje gaan starten.
    Ik had niet meegekregen dat jullie coöp speelden.. Maar iedereen die coöp wil spelen kan toch in het grote bedrijf gaan zitten?
    Zero2Ninedinsdag 5 mei 2009 @ 23:45
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 23:38 schreef lezut het volgende:

    [..]

    Ik had niet meegekregen dat jullie coöp speelden.. Maar iedereen die coöp wil spelen kan toch in het grote bedrijf gaan zitten?
    Ja maar dat wil dus niet iedereen, of sommigen zijn uit het bedrijf gestapt. Het is ook best lastig hoor, zeker als je met zijn allen tegelijk aan 1 station aan het werken bent. Iedereen heeft wel andere ideeën over hoe het zou moeten.
    mickeyDdinsdag 5 mei 2009 @ 23:52
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 23:45 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]
    zeker als je met zijn allen tegelijk aan 1 station aan het werken bent. Iedereen heeft wel andere ideeën over hoe het zou moeten.
    ja dat was te merken, je kon nog niets neerzetten, of er stond een afkeurend bordje bij..
    ga zinnige dingen bouwen ipv op iemand zn vingers te kijken die nog bezig is vind ik..
    classpcwoensdag 6 mei 2009 @ 00:54
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 23:25 schreef mickeyD het volgende:
    balen!
    net thuis van mn werk, dan is dit altijd ff welkome afleiding..
    wilde trouwens wel eens weten hoe t gevorderd was na vanmiddag.. met iedereen in 1 bedrijf
    O ik had niet meegekregen dat jullie allemaal samen speelden
    mickeyDwoensdag 6 mei 2009 @ 12:56
    ehh ja... iedereen was "blauw"
    Zero2Ninewoensdag 6 mei 2009 @ 14:58
    Wat zijn we goed
    Zero2Ninewoensdag 6 mei 2009 @ 15:50
    Zelfs in ottd gaat de bekende discussie door...

    Het is natuurlijk Friet, maar dat geheel terzijde
    Bartwoensdag 6 mei 2009 @ 16:52
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 15:50 schreef Zero2Nine het volgende:
    Zelfs in ottd gaat de bekende discussie door...
    [ afbeelding ]
    Het is natuurlijk Friet, maar dat geheel terzijde
    Op mijn server is het patat!
    Firstwoensdag 6 mei 2009 @ 16:55
    Ik heb bijgehouden op papier de groei van de steden die ik heb laten "groeien" dus dacht post ik hier even


    yorPwoensdag 6 mei 2009 @ 17:57
    En down
    Firstwoensdag 6 mei 2009 @ 17:57
    server is offline...
    mickeyDwoensdag 6 mei 2009 @ 17:58
    jup, balen!
    zo maar es wat eten..
    Zero2Ninewoensdag 6 mei 2009 @ 17:59
    Dacht ff dat ik gekickt was
    yorPwoensdag 6 mei 2009 @ 18:00
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 17:59 schreef Zero2Nine het volgende:
    Dacht ff dat ik gekickt was
    MaxMarkwoensdag 6 mei 2009 @ 18:06
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 16:55 schreef First het volgende:
    Ik heb bijgehouden op papier de groei van de steden die ik heb laten "groeien" dus dacht post ik hier even


    [ link | afbeelding ]
    Hehe, dat doe ik ook weleens. Alleen houd ik het dan bij dmv. bordjes bij de steden te plaatsen. Scheelt papier
    yorPwoensdag 6 mei 2009 @ 18:20
    Even wat screenshotjes:
    Stad:

    Spoortje:

    Station uitgezoomd:

    Minimap
    maartenawoensdag 6 mei 2009 @ 18:25
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 16:52 schreef Bart het volgende:
    Op mijn server is het patat!
    Eensch.

    Bans voor iedereen die Friet bordjes plaats.
    MaxMarkwoensdag 6 mei 2009 @ 18:39
    Even stukje discussie he: Wat is het meest efficiënte wegenraster om te hebben?
    Zelf dacht ik eerst dat 2x2 het best was, omdat huizen alleen aan wegen worden gebouwd en zodoende dus geen enkel hokje in de catchment area van een station leegbleef. Nu viel het me op dat bij 3x3 ook gewoon in het hokje in het midden gebouwd wordt. Dus met 3x3 heb je minder weg en meer huizerij voor je catchment area. Klopt of niet?
    Wat er bij 4x4 gebeurt weet ik niet, ik neem aan dat daar in ieder geval dan wel 4 hokjes in het midden leegblijven (tenzij er een gebouw van 2x2 bijstaat).
    Firstwoensdag 6 mei 2009 @ 18:56
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 18:06 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Hehe, dat doe ik ook weleens. Alleen houd ik het dan bij dmv. bordjes bij de steden te plaatsen. Scheelt papier
    Ik ga morgen de broncode van openttd doorkijken om te zien of ik er een applicatie voor kan maken die dat automatisch bijhoudt .
    yorPwoensdag 6 mei 2009 @ 19:04
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 18:56 schreef First het volgende:

    [..]

    Ik ga morgen de broncode van openttd doorkijken om te zien of ik er een applicatie voor kan maken die dat automatisch bijhoudt .
    Ik denk dat je beter een noai ai kan schrijven die dat doet
    Bartwoensdag 6 mei 2009 @ 19:20
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 18:39 schreef MaxMark het volgende:
    Even stukje discussie he: Wat is het meest efficiënte wegenraster om te hebben?
    Zelf dacht ik eerst dat 2x2 het best was, omdat huizen alleen aan wegen worden gebouwd en zodoende dus geen enkel hokje in de catchment area van een station leegbleef. Nu viel het me op dat bij 3x3 ook gewoon in het hokje in het midden gebouwd wordt. Dus met 3x3 heb je minder weg en meer huizerij voor je catchment area. Klopt of niet?
    Wat er bij 4x4 gebeurt weet ik niet, ik neem aan dat daar in ieder geval dan wel 4 hokjes in het midden leegblijven (tenzij er een gebouw van 2x2 bijstaat).
    3x3 is het meest efficiënt. Sinds ze die optie hebben ingebouwd, worden er ook huizen in het "middelste" vakje gebouwd, dus inderdaad meer huizen en minder wegen op dezelfde oppervlakte, dus meer inwoners.
    Zero2Ninewoensdag 6 mei 2009 @ 19:27
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 18:39 schreef MaxMark het volgende:
    Even stukje discussie he: Wat is het meest efficiënte wegenraster om te hebben?
    Zelf dacht ik eerst dat 2x2 het best was, omdat huizen alleen aan wegen worden gebouwd en zodoende dus geen enkel hokje in de catchment area van een station leegbleef. Nu viel het me op dat bij 3x3 ook gewoon in het hokje in het midden gebouwd wordt. Dus met 3x3 heb je minder weg en meer huizerij voor je catchment area. Klopt of niet?
    Wat er bij 4x4 gebeurt weet ik niet, ik neem aan dat daar in ieder geval dan wel 4 hokjes in het midden leegblijven (tenzij er een gebouw van 2x2 bijstaat).
    3 x 3 is beter wat betreft catchment inderdaad. Heb net even geteld en als je een bushalte optimaal neerzet haal je 30 vakjes waar huizen zouden kunnen staan. dat haal je nooit met 2 x 2.

    edit: 36 kan zelfs met een terminushalte precies in het midden. vraag me dan alleen af of je de passagiers wel wegkrijgt als er grote gebouwen komen te staan.
    Firstwoensdag 6 mei 2009 @ 21:58
    server is down .
    MaxMarkwoensdag 6 mei 2009 @ 22:10
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 21:58 schreef First het volgende:
    server is down .
    Kom liever vertellen wanneer 'ie up is, dat scheelt posts
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 08:43
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 22:10 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Kom liever vertellen wanneer 'ie up is, dat scheelt posts
    Zou in principe evenvaak moeten zijn
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 08:50
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 08:43 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Zou in principe evenvaak moeten zijn
    Over de server gesproken, is ie nu up? Ik kan m niet vinden in het lijstje.
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 08:53
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 08:50 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Over de server gesproken, is ie nu up? Ik kan m niet vinden in het lijstje.
    Nee
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 10:21
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 08:53 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Nee
    Kan de server niet meer online?
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 10:24
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:21 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Kan de server niet meer online?
    Jawel, als ik vanavond weer thuis kom
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 10:34
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:24 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Jawel, als ik vanavond weer thuis kom
    Dat werken zou verboden moeten worden.
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 10:44
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:34 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Dat werken zou verboden moeten worden.
    Inderdaad En het vervelendste is nog dat ik veel verdien maar slechts weinig krijg
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 10:45
    hoe kan ik een vliegveld snel vervangen
    ik heb namelijk nog een stad vliegveld terwijl er soms 20 vliegtuigen tegelijk aan komen en er staan ong 5000 mensen in de wacht
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 10:49
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:45 schreef cherrycoke het volgende:
    hoe kan ik een vliegveld snel vervangen
    ik heb namelijk nog een stad vliegveld terwijl er soms 20 vliegtuigen tegelijk aan komen en er staan ong 5000 mensen in de wacht
    Offline: als er een vliegtuig aan komt vliegen, spel pauzeren en om laten draaien naar ander vliegveld. Dit net zo lang doen tot alle vliegtuigen van het vliegveld weg zijn.
    Online: aangezien je niet kan pauzeren is eigenlijk de enige mogelijkheid al je vliegtuigen naar een depot sturen.
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 11:09
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:49 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Offline: als er een vliegtuig aan komt vliegen, spel pauzeren en om laten draaien naar ander vliegveld. Dit net zo lang doen tot alle vliegtuigen van het vliegveld weg zijn..
    dat gaat niet lukken al komen ze dichtbij dan stuur ik ze weg maar dan landen ze nog
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 11:12


    moet je kijken wat een rotzooi
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 11:14
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:09 schreef cherrycoke het volgende:

    [..]

    dat gaat niet lukken al komen ze dichtbij dan stuur ik ze weg maar dan landen ze nog
    Hoezo landen ze dan alsnog? Als je toch ziet dat ze aan komen vliegen, dan druk je snel op F1, vervolgens zet je in het orderscherm dat ze naar het volgende vliegveld moeten vliegen. Dan landen ze echt niet hoor...
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 11:18
    en nog een BUG als ik een vliegtuig wil ''vervangen'' neemt ie de orders niet over van het oude vliegtuig
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 11:34
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:18 schreef cherrycoke het volgende:
    en nog een BUG als ik een vliegtuig wil ''vervangen'' neemt ie de orders niet over van het oude vliegtuig
    Zorg dat je ze één voor één vervangt, niet bijvoorbeeld twee weggooien en dan twee nieuwen kopen. Weet niet of je het zo al doet, maar je moet dus eerst één vliegtuig vervangen, dan meteen een nieuwe kopen. Neemt altijd de orders over van het vliegtuig dat je hebt verwijderd.
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 11:35
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:34 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Zorg dat je ze één voor één vervangt, niet bijvoorbeeld twee weggooien en dan twee nieuwen kopen. Weet niet of je het zo al doet, maar je moet dus eerst één vliegtuig vervangen, dan meteen een nieuwe kopen. Neemt altijd de orders over van het vliegtuig dat je hebt verwijderd.
    dus ik kan ze maar een voor een vervangen nou das mooi kut
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 11:36
    Ik las trouwens ooit over een nightly/patch/whatever waarin je een vliegveld echt kon sluiten, zodat je ongestoord het ding kon slopen en een nieuwe bouwen. Niks meer van gekomen, blijkbaar
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 11:36
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:35 schreef cherrycoke het volgende:

    [..]

    dus ik kan ze maar een voor een vervangen nou das mooi kut
    Ja. Of je moet dus alle vliegtuigen naar een depot sturen en dan als je vliegtuigen verkopen. Maar dan moet je dus weer alle vliegtuigen opnieuw bouwen.
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 11:36
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:36 schreef MaxMark het volgende:
    Ik las trouwens ooit over een nightly/patch/whatever waarin je een vliegveld echt kon sluiten, zodat je ongestoord het ding kon slopen en een nieuwe bouwen. Niks meer van gekomen, blijkbaar
    Klopt, die patch was er inderdaad. Maar hij is niet in de officiële versie gekomen helaas...
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 11:37
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:35 schreef cherrycoke het volgende:

    [..]

    dus ik kan ze maar een voor een vervangen nou das mooi kut
    Ja, het leven van een Tycoon gaat niet over rozen
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 11:37
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:35 schreef cherrycoke het volgende:

    [..]

    dus ik kan ze maar een voor een vervangen nou das mooi kut
    Als ze te oud zijn, kun je ze automatisch laten vervangen. Ook wanneer er nieuwere en betere versies zijn, kun je dit automatisch laten doen. Verder zal het bijna nooit voorkomen dat je een vliegtuig laat vervangen, toch? Die spaarzame gevallen kun je wel één voor één met de hand doen.
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 11:42
    Je kan ook een treinstation aan het vliegveld vastmaken en daarmee een deel van de passagiers vervoeren., hoe je ook minder vliegtuigen te laten vliegen. Sowieso vliegtuigen zijn toch helemaal niet leuk? alleen in het begin even als cashcows.
    JohnnyKnoxvilledonderdag 7 mei 2009 @ 11:44
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:36 schreef Bart het volgende:
    Klopt, die patch was er inderdaad. Maar hij is niet in de officiële versie gekomen helaas...
    Als je snel genoeg bent en ruimte hebt, kun je toch een vliegveld slopen en er een grotere voor in de plaats bouwen die dan dezelfde naam krijgt toch? .
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 11:45
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:42 schreef Zero2Nine het volgende:
    Je kan ook een treinstation aan het vliegveld vastmaken en daarmee een deel van de passagiers vervoeren., hoe je ook minder vliegtuigen te laten vliegen. Sowieso vliegtuigen zijn toch helemaal niet leuk? alleen in het begin even als cashcows.
    Ik vind het wel leuk om een huge airport te hebben waar 40 vliegtuigen op aanvliegen. Pure eyecandy
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 11:46
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:37 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Als ze te oud zijn, kun je ze automatisch laten vervangen. Ook wanneer er nieuwere en betere versies zijn, kun je dit automatisch laten doen. Verder zal het bijna nooit voorkomen dat je een vliegtuig laat vervangen, toch? Die spaarzame gevallen kun je wel één voor één met de hand doen.
    Volgens mij heeft ie het over al zijn vliegvelden één voor één vervangen op mijn manier
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 11:47
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

    [..]

    Als je snel genoeg bent en ruimte hebt, kun je toch een vliegveld slopen en er een grotere voor in de plaats bouwen die dan dezelfde naam krijgt toch? .
    En hoe wou jij dat doen als er continu vliegtuigen staan te laden op je vliegveld?
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 11:47
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

    [..]

    Als je snel genoeg bent en ruimte hebt, kun je toch een vliegveld slopen en er een grotere voor in de plaats bouwen die dan dezelfde naam krijgt toch? .
    Ja maar met veel vliegtuigen op 1 vliegveld staat er altijd wel eentje aan de grond en kun je dus het vliegveld niet weghalen om te vervangen door een grotere.
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 11:54
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:46 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Volgens mij heeft ie het over al zijn vliegvelden één voor één vervangen op mijn manier
    Dan snap ik zijn vraag niet
    Alsof je meerdere stations (vliegveld is ook een station) tegelijk kunt vervangen, zonder gevolgen. Denk alleen al aan de gebouwen die eromheen staan en gesloopt moeten worden...
    JohnnyKnoxvilledonderdag 7 mei 2009 @ 11:58
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:47 schreef Bart het volgende:
    En hoe wou jij dat doen als er continu vliegtuigen staan te laden op je vliegveld?
    Soms moet je dan een beetje geduld hebben.
    Wordt lastig inderdaad als er 25 vliegtuigen in de wachtrij staan, dat geef ik toe.
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 11:59
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:54 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Dan snap ik zijn vraag niet
    Alsof je meerdere stations (vliegveld is ook een station) tegelijk kunt vervangen, zonder gevolgen. Denk alleen al aan de gebouwen die eromheen staan en gesloopt moeten worden...
    Nou, je moet één voor één al je vliegvelden af om alle vliegtuigen daar tegen te houden. Ik denk dat ie dat kut vindt.
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 12:01
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:59 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Nou, je moet één voor één al je vliegvelden af om alle vliegtuigen daar tegen te houden. Ik denk dat ie dat kut vindt.
    Stukje ervaring he
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 12:17
    wat gebeurt er als ik treinen laat rijden?
    Firstdonderdag 7 mei 2009 @ 12:20
    Nog steeds down
    JohnnyKnoxvilledonderdag 7 mei 2009 @ 12:20
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:17 schreef cherrycoke het volgende:
    wat gebeurt er als ik treinen laat rijden?
    Dan gaan die ook mensen vervoeren.
    Als je dat te lang doet, dan is op een gegeven moment je vliegveld bijna leeg en staan je vliegtuigen lang te laden.
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 12:20
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:17 schreef cherrycoke het volgende:
    wat gebeurt er als ik treinen laat rijden?
    Wat is dat nou weer voor vraag
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 12:21
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:20 schreef First het volgende:
    Nog steeds down
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:24 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Jawel, als ik vanavond weer thuis kom
    MaxMarkdonderdag 7 mei 2009 @ 12:21
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:20 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Wat is dat nou weer voor vraag
    Zie je wel, het ligt niet aan mij
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 12:22
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

    [..]

    Dan gaan die ook mensen vervoeren.
    Als je dat te lang doet, dan is op een gegeven moment je vliegveld bijna leeg en staan je vliegtuigen lang te laden.
    Ze jij de vliegtuigen op full load?
    JohnnyKnoxvilledonderdag 7 mei 2009 @ 12:23
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:22 schreef Zero2Nine het volgende:
    Ze jij de vliegtuigen op full load?
    Ik bouw bijna nooit vliegvelden, treinen vind ik interessanter.
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 13:02
    heb alles naar depot gestuurd vliegtuigen verwijdert (waren toch aan vervanging toe) grote vliegveld neergedropt
    vliegtuigen laten gaan er rijden nu ook twee treinen AsiaStar trienen en de stad zit aan de 9k mensen
    sir_DERFELdonderdag 7 mei 2009 @ 13:32
    k heb een probleem , op m'n laptop krijg ik, na het patchen naar 0.70, steeds de volgnde melding bij het opslaan:
    "Opslaan spel mislukt, bestand is niet schrijfbaar."

    Iemand een oplossing?
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 13:44
    uitvoeren als administrator?
    sir_DERFELdonderdag 7 mei 2009 @ 14:00
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 13:44 schreef cherrycoke het volgende:
    uitvoeren als administrator?
    Het werkt weer!
    Inderdaad uitvoeren als admnistrator. dankje!
    mickeyDdonderdag 7 mei 2009 @ 15:11
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 14:00 schreef sir_DERFEL het volgende:

    [..]

    Het werkt weer!
    foeii, valse hoop wekken he?
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 15:27


    GROTER GROTER GROOOOOTER
    mickeyDdonderdag 7 mei 2009 @ 15:52
    t kan nog een stuk groter..
    je bent wel crea met namen verzinnen
    cherrycokedonderdag 7 mei 2009 @ 15:57
    kan ik kut stad en gouda niet laten mergen?

    [ Bericht 1% gewijzigd door cherrycoke op 07-05-2009 16:09:51 ]
    maartenadonderdag 7 mei 2009 @ 16:19
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 12:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
    Ik bouw bijna nooit vliegvelden, treinen vind ik interessanter.
    Mijn servers zijn ook allemaal ZONDER vliegtuigen.
    maartenadonderdag 7 mei 2009 @ 16:21
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:24 schreef Bart het volgende:
    Jawel, als ik vanavond weer thuis kom
    De aanvraag voor een andere ISP is ook al de deur uit neem ik aan?
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 16:39
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 16:21 schreef maartena het volgende:

    [..]

    De aanvraag voor een andere ISP is ook al de deur uit neem ik aan?
    Nou ik moet eerst eens uitzoeken per wanneer ik mijn huidige abo op kan zeggen, ik heb geen zin om 10 maanden te betalen voor iets wat ik niet gebruik

    Maar de server is weer online
    maartenadonderdag 7 mei 2009 @ 16:41
    Jaarcontracten
    Bartdonderdag 7 mei 2009 @ 16:49
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 16:41 schreef maartena het volgende:
    Jaarcontracten
    Ja Ik ben allang blij dat Online niet op "Koop exclusieve transportrechten" heeft geklikt
    mickeyDdonderdag 7 mei 2009 @ 18:22
    er draait nu in iedergeval een "reserve FOK server" voor als jij offline bent..
    zelfde ww , zelfde savegame..
    tenminste.. zal hem proberen minimaal 1x daags te updaten.
    yorPdonderdag 7 mei 2009 @ 19:08
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 18:22 schreef mickeyD het volgende:
    er draait nu in iedergeval een "reserve FOK server" voor als jij offline bent..
    zelfde ww , zelfde savegame..
    tenminste.. zal hem proberen minimaal 1x daags te updaten.
    Neuh, we houden hem zo met die grfs
    Grfs: TTRS, Industrial Stations Renewal 0.8.0
    mickeyDdonderdag 7 mei 2009 @ 19:23
    ik bedoel een savegame laden van het "originele" spel...
    Zero2Ninedonderdag 7 mei 2009 @ 23:19
    2100 werd natuurlijk gevierd.
    MaxMarkvrijdag 8 mei 2009 @ 00:02
    Freaks
    mickeyDvrijdag 8 mei 2009 @ 00:11

    hahaha
    cherrycokevrijdag 8 mei 2009 @ 11:24
    2100
    Zero2Ninevrijdag 8 mei 2009 @ 12:14
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 00:02 schreef MaxMark het volgende:
    Freaks
    Eigenlijk wel, maar in speltijd waren we al sinds 1970 bezig met dat bedrijf. 2100 is toch wel een mijlpaal
    cherrycokevrijdag 8 mei 2009 @ 13:14
    Ik ben benieuwd wat de volgende mijlpaal is
    mickeyDvrijdag 8 mei 2009 @ 13:22
    100.000 inwoners in 1 stad *edit* hebben we al
    1 miljoen inwoners op het land *edit* hebben we al
    of het jaar 2200 (dat wordt wachten..)
    cherrycokevrijdag 8 mei 2009 @ 13:26
    Mickey zit nu op pda op fok hoeveel inwoners heeft cherrycoke?
    yorPvrijdag 8 mei 2009 @ 14:29
    35,592
    mickeyDvrijdag 8 mei 2009 @ 14:42
    33,789
    cherrycokevrijdag 8 mei 2009 @ 15:25
    Lekker aan het groeien dus
    maartenavrijdag 8 mei 2009 @ 16:56
    Voor OpenTTD geldt wat ook voor Nederland geldt:

    Alle plaatsen onder de 100.000 inwoners zijn gewoon veredelde dorpen, of je nu in de middeleeuwen ooit "stadsrechten" kreeg of niet.
    MaxMarkvrijdag 8 mei 2009 @ 17:00
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 16:56 schreef maartena het volgende:
    Voor OpenTTD geldt wat ook voor Nederland geldt:

    Alle plaatsen onder de 100.000 inwoners zijn gewoon veredelde dorpen, of je nu in de middeleeuwen ooit "stadsrechten" kreeg of niet.
    Waar staat die regel?
    Palmboom313vrijdag 8 mei 2009 @ 20:30
    Mijne



    Grootste station







    Totaal 206 treinen die allemaal winst maken

    Zo begon het



    Jah ik ben al 900 jaar bezig
    MaxMarkvrijdag 8 mei 2009 @ 22:56
    Vet, een map van 16x16
    Palmboom313vrijdag 8 mei 2009 @ 23:28
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 22:56 schreef MaxMark het volgende:
    Vet, een map van 16x16
    Jah i know Was eigenlijk alleen bedoeld om een beetje te testen maar nooit mee gestopt
    maartenazaterdag 9 mei 2009 @ 01:31
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 17:00 schreef MaxMark het volgende:
    Waar staat die regel?
    hier.
    MaxMarkzaterdag 9 mei 2009 @ 11:59
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 01:31 schreef maartena het volgende:

    [..]

    hier.
    Ik doelde eigenlijk meer op waar die regel in de Nederlandse wet staat
    maartenazaterdag 9 mei 2009 @ 16:10
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 11:59 schreef MaxMark het volgende:
    Ik doelde eigenlijk meer op waar die regel in de Nederlandse wet staat
    Er zijn geschreven regels en ongeschreven regels. Overigens zegt het Nederlands wetboek niets over stadsrechten. Dat is een weggevalllen 17e eeuws fabeltje.
    Harmen1984zaterdag 9 mei 2009 @ 17:34
    Is-ie down?
    Zero2Ninezaterdag 9 mei 2009 @ 17:45
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 17:34 schreef Harmen1984 het volgende:
    Is-ie down?
    Bedoel je de server van Bart of die van MickeyD? De laatste daar werd ik net ook uit gegooid. De game (met o.a.a Fokse Spoorwegen) is wel zwaar geworden >2,2 MB om het spel te laden. Ging redelijk snel maar toch, het loopt ook niet meer allemaal even soepel.
    Harmen1984zaterdag 9 mei 2009 @ 19:15
    Die van Bart bedoelde ik.
    yorPzaterdag 9 mei 2009 @ 20:31
    Niemand op de server van mickey'd?
    mickeyDzondag 10 mei 2009 @ 23:30
    gaat best goed toch?
    Mr.Jorn.zondag 10 mei 2009 @ 23:43
    Kan iemand voor mij een kruispunt ontwerpen met PBS:
    Van 4 kanten een enkel spoor in beide richtingen die alle 4 de kanten op moet kunnen.
    Dus van A -> B A -> C A->D B->C B->D C->D en vice versa

    Alvast veel dank
    classpcmaandag 11 mei 2009 @ 00:38
    quote:
    Op zondag 10 mei 2009 23:43 schreef Mr.Jorn. het volgende:
    Kan iemand voor mij een kruispunt ontwerpen met PBS:
    Van 4 kanten een enkel spoor in beide richtingen die alle 4 de kanten op moet kunnen.
    Dus van A -> B A -> C A->D B->C B->D C->D en vice versa

    Alvast veel dank
    Dan zou ik denken aan een rotonde of zoiets
    Zero2Ninemaandag 11 mei 2009 @ 00:39
    quote:
    Op zondag 10 mei 2009 23:30 schreef mickeyD het volgende:
    gaat best goed toch?
    Nu niet meer, kom niet meer op je server. Volgens de info ben ik al client maar als ik dan weer wil joinen (of spectaten) staat er "waiting 1 client in front of you". Nou ja het is ook laat zat dus eigenlijk ook niet zo erg dat ik er niet bij kan
    Bartmaandag 11 mei 2009 @ 08:22
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 19:15 schreef Harmen1984 het volgende:
    Die van Bart bedoelde ik.
    Die van mij is er al weer 2 dagen niet uitgeweest...
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 20:31 schreef yorP het volgende:
    Niemand op de server van mickey'd?
    Tuurlijk niet, die van mij doet het weer
    mickeyDmaandag 11 mei 2009 @ 09:19
    mooizo, die van mij is ff uit, ivm een verbouwing hier in huis.
    mickeyDmaandag 11 mei 2009 @ 12:50
    en we zijn weer live..
    heb maar meteen ff mn cooler van mn processor schoongemaakt, plaggen stof dr tussenuit, verse koelpasta dr op, en draait weer als een zonnetje.
    onderhoud = behoud zullen we maar zeggen

    tijd voor
    Mr.Jorn.maandag 11 mei 2009 @ 14:24
    quote:
    Op maandag 11 mei 2009 00:38 schreef classpc het volgende:

    [..]

    Dan zou ik denken aan een rotonde of zoiets
    het is ook een rotonde geworden, zal straks wel even een screenshot posten. Hij is namelijk nog wat te klein
    Mr.Jorn.maandag 11 mei 2009 @ 16:31
    hier is mijn rotonde:
    hij is niet helemaal perfect
    JohnnyKnoxvillemaandag 11 mei 2009 @ 16:37
    Hm, ik heb nog nooit iets met PBS gedaan, maar ik had wel begrepen dat voor elk PBS-signaal een trein in zijn geheel stil moet kunnen staan.
    Volgens mij heb je veel te veel signalen op je rotonde staan dus.
    (en bovendien rijden je Nederlandse treinen aan de verkeerde kant ).
    Bartmaandag 11 mei 2009 @ 17:16
    quote:
    Op maandag 11 mei 2009 16:31 schreef Mr.Jorn. het volgende:
    hier is mijn rotonde:
    hij is niet helemaal perfect
    [ afbeelding ]
    Rotondes zijn per definitie niet perfect
    En ctrl-s voor screenshots wel
    Harmen1984dinsdag 12 mei 2009 @ 10:04
    Hoe werkt dat AutoRenew eigenlijk? Ik heb het aangezet, maar mijn 2 eeuwen oude treinen rijden vrolijk de depots voorbij...
    Bartdinsdag 12 mei 2009 @ 10:04
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 10:04 schreef Harmen1984 het volgende:
    Hoe werkt dat AutoRenew eigenlijk? Ik heb het aangezet, maar mijn 2 eeuwen oude treinen rijden vrolijk de depots voorbij...
    Moet je natuurlijk wel zorgen dat ze de depots inrijden
    Harmen1984dinsdag 12 mei 2009 @ 10:26
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 10:04 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Moet je natuurlijk wel zorgen dat ze de depots inrijden
    OK. Ik dacht dat ze vanzelf de depots zouden opzoeken, maar blijkbaar niet dus.
    Bartdinsdag 12 mei 2009 @ 13:06
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 10:26 schreef Harmen1984 het volgende:

    [..]

    OK. Ik dacht dat ze vanzelf de depots zouden opzoeken, maar blijkbaar niet dus.
    Niet als jij dat hebt uitgeschakeld... Makkelijkste is als je de optie "Geen onderhoud indien breakdowns uitgeschakeld staat" weer uitschakelt, ik denk dat die aan staat.
    mickeyDwoensdag 13 mei 2009 @ 11:35
    watskebeurt?
    alle treinen raken spontaan de weg kwijt..
    Zero2Ninedonderdag 14 mei 2009 @ 08:57
    quote:
    Op woensdag 13 mei 2009 11:35 schreef mickeyD het volgende:
    watskebeurt?
    alle treinen raken spontaan de weg kwijt..
    Je server is ook de weg kwijt, nergens meer te bekennen.
    Harmen1984donderdag 14 mei 2009 @ 11:28
    Ik heb op tt-forums een .zip gevonden met alle scenarios van het originele spel:

    http://www.tt-forums.net/download/file.php?id=49989

    Ze werken inderdaad in OTTD . Eén probleempje: het "Scotland 1956"-scenario is als enige niet te openen (of uberhaupt te vinden) in OpenTTD. En dat was nou net het scenario waar het mij om ging

    Weet iemand een manier om dit scenario alsnog te openen?
    mickeyDdonderdag 14 mei 2009 @ 13:19
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 08:57 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Je server is ook de weg kwijt, nergens meer te bekennen.
    klopt, ben niet de enige hier, mn vriendin ging wat series downloaden, en daarom kon niemand meer inloggen op de server.. helaas!
    Houzerdonderdag 14 mei 2009 @ 13:25
    Ah kewl TTT ff tvp plaatsen.
    Zero2Ninedonderdag 14 mei 2009 @ 13:27
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 13:19 schreef mickeyD het volgende:

    [..]

    klopt, ben niet de enige hier, mn vriendin ging wat series downloaden, en daarom kon niemand meer inloggen op de server.. helaas!
    Laat zien wie er de baas in huis is!
    mickeyDdonderdag 14 mei 2009 @ 13:51
    hahaha, als ik op zn tijd nog verwent wil worden met een bakkie koffie en een broodje op bed als ik net wakker ben, dan mag ze van mij downloaden!
    maargoed, hij's weer up
    Houzerdonderdag 14 mei 2009 @ 15:05
    Wat is het nu van een bank, je kan er kostbaarheden heen brengen.
    Waar haal ik die vandaan?
    JohnnyKnoxvilledonderdag 14 mei 2009 @ 15:07
    Van een andere bank.
    Houzerdonderdag 14 mei 2009 @ 15:09
    danku
    Harmen1984donderdag 14 mei 2009 @ 15:19
    Ik kom niet op de Fok! Server, iemand anders ook problemen?
    Bartdonderdag 14 mei 2009 @ 15:26
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 15:19 schreef Harmen1984 het volgende:
    Ik kom niet op de Fok! Server, iemand anders ook problemen?
    Die draait gewoon hoor. Wat krijg je voor melding?
    Harmen1984donderdag 14 mei 2009 @ 15:39
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 15:26 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Die draait gewoon hoor. Wat krijg je voor melding?
    Ik kom er heel even in, maar dan klapt hij er weer uit:

    Bartdonderdag 14 mei 2009 @ 15:41
    quote:
    Op donderdag 14 mei 2009 15:39 schreef Harmen1984 het volgende:

    [..]

    Ik kom er heel even in, maar dan klapt hij er weer uit:

    [ afbeelding ]
    Ik zal hem eens even resetten. Volgens mij is het ook al aardig volgebouwd
    Bartdonderdag 14 mei 2009 @ 15:42
    Zo, fokserver is weer gereset.
    Harmen1984donderdag 14 mei 2009 @ 16:00
    Doet het weer
    mickeyDdonderdag 14 mei 2009 @ 21:16
    kweenie wat ie heeft, maar mn pc'tje vind het ff niet zo leuk meer om de server te draaien.. ff nieuwe shit bestellen en vandeweek istie weer vers.. dan gaat ie weer aan!
    Mr.Jorn.donderdag 14 mei 2009 @ 23:26
    Heeft iemand zin om ook even met mijn bedrijf te spelen? Heel simpel, Jorn Transport. Geen wachtwoord. Geef de mooie roze kleur glans!
    TheFreshPrincevrijdag 15 mei 2009 @ 15:43
    Ik ben ook maar weer eens ingelogd

    edit: vanavond een verjaardag dus verder dan dit kom ik niet... heb een beginnetje gemaakt

    [ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-05-2009 19:21:32 ]
    TheFreshPrincezaterdag 16 mei 2009 @ 12:40
    Druk hier...
    sir_DERFELzaterdag 16 mei 2009 @ 16:37
    M'n pc'tje kan de drukte op de server niet meer aan..
    Racemolzondag 17 mei 2009 @ 01:15
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 12:40 schreef MaGNeT het volgende:
    Druk hier...
    Komt omdat iedereen op de server bezig is!
    MadCatjezondag 17 mei 2009 @ 10:57
    Als je problemen hebt op de fokserver te komen, doe dan eerst alleen joinen.
    Als je eenmaal op de server zit, join dan je company (anders lukt die niet bleek vanmorgen)
    Zero2Ninezondag 17 mei 2009 @ 10:58
    Kom niet op de server, in eerste instantie lijkt het te lukken maar dan slaat ie even vast en "connection lost".
    MadCatjezondag 17 mei 2009 @ 11:05
    Zie wat ik net zeg

    Ik deed eerst inloggen en company joinen in een keer, toen kwam ik er niet op.
    Daarna probeerde ik alleen de server te joinen en vanuit spectator mn bedrijf in.

    Dat lukte wel
    Zero2Ninezondag 17 mei 2009 @ 11:13
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 11:05 schreef MadCatje het volgende:
    Zie wat ik net zeg

    Ik deed eerst inloggen en company joinen in een keer, toen kwam ik er niet op.
    Daarna probeerde ik alleen de server te joinen en vanuit spectator mn bedrijf in.

    Dat lukte wel
    Dat heb ik, na de eerste mislukte poging om direct te joinen, al twee keer geprobeerd.
    MadCatjezondag 17 mei 2009 @ 11:13
    Crap we zien je proberen te joinen (en disconnecten) ....
    Bak_Beestzondag 17 mei 2009 @ 11:35
    Ik kom er ook niet in
    Bartzondag 17 mei 2009 @ 12:34
    Dan wordt het toch weer te vol op de server... Ik zal hem zo resetten.
    Racemolzondag 17 mei 2009 @ 12:39
    Jammer, het uitzicht van MadCat zijn HQ was zo geweldig dat krijgt ie nooit meer terug..

    ..Op de oliefabriek!
    Bartzondag 17 mei 2009 @ 12:40
    En reset, ditmaal nieuwe map van 512*2048
    MadCatjezondag 17 mei 2009 @ 21:18
    Ja erg jammer, ik had net zo'n mooi HQ
    Racemolmaandag 18 mei 2009 @ 14:30
    Ik doe dit rondje even niet actief mee. Als ik eenmaal begin dan blijf ik ook de hele avond aan het bouwen :/
    Harmen1984maandag 18 mei 2009 @ 14:31
    Map is nu alweer bijna vol Stelletje die-hards
    Houzermaandag 18 mei 2009 @ 14:40
    Met welke industrie kan je btw de meeste cash binnen halen.
    Alle olie gaat nu een tijdje kapot.
    JohnnyKnoxvillemaandag 18 mei 2009 @ 14:41
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 14:40 schreef Houzer het volgende:
    Met welke industrie kan je btw de meeste cash binnen halen.
    Alle olie gaat nu een tijdje kapot.
    Ik begin altijd met een paar kolenlijnen over redelijk grote afstand.
    Houzermaandag 18 mei 2009 @ 14:46
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 14:41 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

    [..]

    Ik begin altijd met een paar kolenlijnen over redelijk grote afstand.
    Ah afstand heeft er dus toch mee te maken
    Zero2Ninemaandag 18 mei 2009 @ 15:08
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 14:46 schreef Houzer het volgende:

    [..]

    Ah afstand heeft er dus toch mee te maken
    Het is een functie van tijd en afstand inderdaad. Hoe langer onderweg (en in opslag op het station) hoe minder waard, maar grotere afstand betaalt meer. Bij sommige goederen zoals kostbaarheden zal ver weg vervoeren niet opwegen tegen de waardedaling die de lange reistijd met zich meebrengt. Bij kolen valt de waardedaling wel mee dus kun je gerust grotere afstanden nemen,
    Houzermaandag 18 mei 2009 @ 15:17
    Waardoor komt het dat bijv een kolenmijn ineens minder gaat produceren?
    Is dat tegen te gaan, dat de productie juist gaat stijgen?

    [ Bericht 37% gewijzigd door Houzer op 18-05-2009 15:50:56 ]
    maartenamaandag 18 mei 2009 @ 15:42
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 15:17 schreef Houzer het volgende:
    een kolenfabriek
    Interessant.... waar vind je die?

    (Antwoord is trouwens fluctuating economy = on)
    maartenamaandag 18 mei 2009 @ 15:44
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 14:40 schreef Houzer het volgende:
    Met welke industrie kan je btw de meeste cash binnen halen.
    Alle olie gaat nu een tijdje kapot.
    Ik heb op mijn servers standaard de "OilGoUp" NewGRF draaien, wat oliebronnetjes gelijk maakt aan andere industrieën, en niet per definitie altijd maar minder en minder worden. Die zit gewoon in de online content downloader in het spel.

    Kolen krijg je het meest voor, gevolgd door Staal, maar daarvoor moet je eerst IJzererts vervoeren wat ook geen slecht inkomen is trouwens. Hout en Olie zijn ook goed.
    MadCatjemaandag 18 mei 2009 @ 16:31
    Passagiers en post in het begin kan ook goed zijn omdat je op zowel de heenreis als de terugreis een inkomen verdient.
    (Je moet dan wel iets grotere steden hebben dan die gehuchtjes van 300 inwoners aan het begin )

    Of op andere manieren creatief zijn
    Zero2Ninemaandag 18 mei 2009 @ 16:35
    post verdient nog meer dan passagiers maar op de een of andere manier vind ik dat stom om te vervoeren
    Moozziemaandag 18 mei 2009 @ 16:37
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 16:35 schreef Zero2Nine het volgende:
    post verdient nog meer dan passagiers maar op de een of andere manier vind ik dat stom om te vervoeren
    Geen DHL bedrijfje voor jou
    Zero2Ninemaandag 18 mei 2009 @ 16:58
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 16:37 schreef Moozzie het volgende:

    [..]

    Geen DHL bedrijfje voor jou
    Ach het is niet zo dat ik het helemaal niet vervoer maar ik bouw meestal ook niet van die megastations. Dus dan kom je wel snel in de knel met de capaciteit. Als er dan veel passagiers staan en je moet ook nog post gaan vervoeren dan heb je veel treinen nodig. Gaat dan vaak toch ten koste van de rating van een van de twee.
    Zero2Ninewoensdag 20 mei 2009 @ 18:53
    Het is weer raak op de server, kom er niet op.
    Bartwoensdag 20 mei 2009 @ 19:02
    Reset, dit keer een kleinere map, eens kijken hoe dat loopt
    MadCatjewoensdag 20 mei 2009 @ 19:23
    Bah gereset

    Had ik 15 miljard op de bank staan en net heel mn treinenspul omgegooid, kan ik niet meer zien of het een verbetering is :p

    Dan sla ik deze maar over en ga ik offline maar ff verder klooien
    classpcwoensdag 20 mei 2009 @ 19:53
    Eens even kijken of er nog wat te doen is op de FOK! server
    MadCatjewoensdag 20 mei 2009 @ 22:12
    Het is het jaar 2086... een stinkend rijke Tycoon genaamd MadCat besluit (een ietsie pietsie) van zijn fortuin te misbruiken om het landschap een beetje te bewerken ... met alle gevolgen vandien



    (en ja... had gelijk heel de kaart maar ff gedaan )
    Harmen1984woensdag 20 mei 2009 @ 22:21
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 22:12 schreef MadCatje het volgende:
    Het is het jaar 2086... een stinkend rijke Tycoon genaamd MadCat besluit (een ietsie pietsie) van zijn fortuin te misbruiken om het landschap een beetje te bewerken ... met alle gevolgen vandien

    [ afbeelding ]

    (en ja... had gelijk heel de kaart maar ff gedaan )
    Da's toch niet op de server, mag ik aannemen?
    MadCatjewoensdag 20 mei 2009 @ 22:45
    Helaas(?) niet
    classpcdonderdag 21 mei 2009 @ 17:14
    Bart zou je mijn oude bedrijf (Smerige Spoorwegen) kunnen verwijderen?
    Bartdonderdag 21 mei 2009 @ 17:30
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 17:14 schreef classpc het volgende:
    Bart zou je mijn oude bedrijf (Smerige Spoorwegen) kunnen verwijderen?
    Daar zit speler MadCat in, kan ik dus niet verwijderen...
    classpcdonderdag 21 mei 2009 @ 17:46
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 17:30 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Daar zit speler MadCat in, kan ik dus niet verwijderen...
    nee die blauwe
    maartenadonderdag 21 mei 2009 @ 18:45
    Mijn servers zijn down tot na het weekend. Onze logeerkamer doet dubbel dienst, het is namelijk ook mijn computerruimte waar al mijn computers staan. Als we iemand te logeren hebben, wat nu dus het geval is tot maandag, dan gaan de computers uit.
    Bartdonderdag 21 mei 2009 @ 18:58
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 17:46 schreef classpc het volgende:

    [..]

    nee die blauwe
    Blauw is Failrail United, wil je die weg hebben?
    MadCatjedonderdag 21 mei 2009 @ 19:49
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 17:30 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Daar zit speler MadCat in, kan ik dus niet verwijderen...
    Huh, ik ben Smerig Rose man
    classpcdonderdag 21 mei 2009 @ 19:52
    Wegwerkzaamheden in Pronfingley
    MadCatjedonderdag 21 mei 2009 @ 20:21
    quote:
    met regelmaat nu ja
    Harmen1984donderdag 21 mei 2009 @ 23:21
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 18:58 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Blauw is Failrail United, wil je die weg hebben?
    nee, dat is de mijne!
    classpcvrijdag 22 mei 2009 @ 00:40
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 18:58 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Blauw is Failrail United, wil je die weg hebben?
    Goed hij is nu al weg in ieder geval
    Bartvrijdag 22 mei 2009 @ 08:20
    Lekker duidelijk weer
    classpcvrijdag 22 mei 2009 @ 09:29
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 08:20 schreef Bart het volgende:
    Lekker duidelijk weer
    Ja ik weet niet wat jij gedaan hebt, maar ik had een Smerig Transport (SS) met donkerblauwe kleur.
    Ik heb toen een nieuw bedrijf gestart en naar verloop van tijd was dat andere bedrijf ook opeens weg.
    Bartvrijdag 22 mei 2009 @ 09:36
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 09:29 schreef classpc het volgende:

    [..]

    Ja ik weet niet wat jij gedaan hebt, maar ik had een Smerig Transport (SS) met donkerblauwe kleur.
    Ik heb toen een nieuw bedrijf gestart en naar verloop van tijd was dat andere bedrijf ook opeens weg.
    Ik heb helemaal niets gedaan...
    Jamiroquaivrijdag 22 mei 2009 @ 14:54
    Iemand zin om bij de volgende map een gezamelijk bedrijf te maken?

    Dus maar 1 bedrijf maar met 2 tot 5 spelers?

    Is weer eens wat anders
    MadCatjevrijdag 22 mei 2009 @ 15:23
    jaat
    TheFreshPrincevrijdag 22 mei 2009 @ 16:32
    Blijft het dan wel mogelijk een eigen bedrijf te starten?
    Jamiroquaivrijdag 22 mei 2009 @ 17:56
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 16:32 schreef MaGNeT het volgende:
    Blijft het dan wel mogelijk een eigen bedrijf te starten?
    Als je dat zelf wilt.

    Maar het "Hoofd-bedrijf" zal zonder wachtwoord zijn, dus voor iedereen.

    (Of een wachtwoord die alleen wij weten)
    DjNivekvrijdag 22 mei 2009 @ 18:08
    Wat is trouwens de beste manier om te beginnen? Zelf probeer ik een paar dorpen/steden bij elkaar in de buurt te verbinden (in 1920-30), dus regionaal beginnen. Komt met name ook omdat ik een game was begonnen op een veels te grote map

    Probleem hiermee is dat ik na ong. 10 ingame jaren wat problemen krijg met de funds, ik maak dan geen winst meer.
    Robiervrijdag 22 mei 2009 @ 18:10
    Ik ben net gestart, dus heb nog geen verstand van al die signalen, maar is het nodig stoplichten te plaatsten bij een simpele kruising (twee sporen loodrecht op elkaar)? Ik durf het niet te testen met botsingen tot gevolg .
    Luctor.et.Emergovrijdag 22 mei 2009 @ 18:13
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 18:10 schreef Robier het volgende:
    Ik ben net gestart, dus heb nog geen verstand van al die signalen, maar is het nodig stoplichten te plaatsten bij een simpele kruising (twee sporen loodrecht op elkaar)? Ik durf het niet te testen met botsingen tot gevolg .
    Het is wel verstandig. Zeker als er ook andere signalen op die trajecten staan, anders blijven ze onnodig lang op rood staan.
    Robiervrijdag 22 mei 2009 @ 18:14
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 18:13 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

    [..]

    Het is wel verstandig. Zeker als er ook andere signalen op die trajecten staan, anders blijven ze onnodig lang op rood staan.
    Wat voor stoplichten moet ik dan neerzetten? Het zijn als het ware 2 totaal losstaande verbindingen die van 2 verschillende beginstations naar 2 verschillende eindstations moeten.
    vanOekelenvrijdag 22 mei 2009 @ 18:18
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 18:08 schreef DjNivek het volgende:
    Wat is trouwens de beste manier om te beginnen? Zelf probeer ik een paar dorpen/steden bij elkaar in de buurt te verbinden (in 1920-30), dus regionaal beginnen. Komt met name ook omdat ik een game was begonnen op een veels te grote map

    Probleem hiermee is dat ik na ong. 10 ingame jaren wat problemen krijg met de funds, ik maak dan geen winst meer.
    Vervoer kolen per trein over een zo groot mogelijke afstand.
    Luctor.et.Emergovrijdag 22 mei 2009 @ 18:45
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 18:14 schreef Robier het volgende:

    [..]

    Wat voor stoplichten moet ik dan neerzetten? Het zijn als het ware 2 totaal losstaande verbindingen die van 2 verschillende beginstations naar 2 verschillende eindstations moeten.
    Is het spoor zowel heen als terug? Of is er een apart spoor voor heen en een apart spoor voor terug?

    In geval één: een dubbel signaal (verkeerslichtje aan beide kanten van het spoor) (één keer klikken)
    In geval twee: ee enkel signaal (verkeerslichtje aan één kant van het spoor) (twee of drie keer klikken)

    Zet de signalen dan wel op beide sporen zowel voor als na de kruising.
    TheFreshPrincevrijdag 22 mei 2009 @ 18:47
    Oh ja, voor ik het vergeet...

    Kan er iets gedaan worden waardoor er minder bomen groeien?
    Want zodra de kaart vol staat met bomen beginnen de inlogproblemen.
    En het begint ook wat te haperen nu...

    edit: flink wat bomen verwijder, lijkt niet echt te helpen.. misschien bouwen we te veel?

    [ Bericht 31% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-05-2009 19:03:04 ]
    Bartvrijdag 22 mei 2009 @ 19:34
    Bomengroei kan helaas niet gestopt worden. Misschien ligt het aan de boten, dat gaf vroeger nog wel veel problemen. Ik zal boten bij de volgende reset uitschakelen, eens kijken of dat wat scheelt.
    vanOekelenvrijdag 22 mei 2009 @ 20:15
    Kunnen AI's eigenlijk in multiplayer draaien? Misschien is het anders een idee om eens te proberen om een AI te maken die zorgt voor een kleine inkomstenbron om vervolgens met de inkomsten alleen maar automatisch bomen te verwijderen...
    DjNivekvrijdag 22 mei 2009 @ 20:29
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 18:18 schreef vanOekelen het volgende:

    [..]

    Vervoer kolen per trein over een zo groot mogelijke afstand.
    Wordt er dan per afstand betaald?
    En geldt dit ook voor andere cargo? (ik speel in een sub-tropical area, dus geen kolen )
    Bartvrijdag 22 mei 2009 @ 20:59
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 20:29 schreef DjNivek het volgende:

    [..]

    Wordt er dan per afstand betaald?
    En geldt dit ook voor andere cargo? (ik speel in een sub-tropical area, dus geen kolen )
    Kijk anders in de cargo-payment grafiek... Hoeveel geld je krijgt wordt berekend op basis van het soort goederen, de afstand waarover het vervoerd is en de tijd dat het vervoer gekost heeft. Tijd speelt echter de kleinste rol, langere afstanden levert meer op dan dat de langere tijd je kost.
    Moozzievrijdag 22 mei 2009 @ 22:14
    quote:
    Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter
    MadCatjezaterdag 23 mei 2009 @ 14:51
    Mooi rose is niet lelijk

    Zeker niet als je er 25.000 goederen per maand mee vervoert (imho)

    MaxMarkzaterdag 23 mei 2009 @ 15:01
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 14:51 schreef MadCatje het volgende:
    Mooi rose is niet lelijk

    Zeker niet als je er 25.000 goederen per maand mee vervoert (imho)

    [ afbeelding ]
    Fraai stukje bouwwerk. Ze zouden een functie moeten inbouwen dat je een veel groter gebied kunt print screenen op maximaal ingezoomd niveau. Dan moet je wel wat meer scrollen, maar veel leuker om te zien 14.gif
    MadCatjezaterdag 23 mei 2009 @ 15:08
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 15:01 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Fraai stukje bouwwerk. Ze zouden een functie moeten inbouwen dat je een veel groter gebied kunt print screenen op maximaal ingezoomd niveau. Dan moet je wel wat meer scrollen, maar veel leuker om te zien 14.gif
    Ik heb een screenshot van de hele kaart 32704 x 16352 pixel, 88 MB grote PNG
    Moozziezaterdag 23 mei 2009 @ 16:33
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 14:51 schreef MadCatje het volgende:
    Mooi rose is niet lelijk

    Zeker niet als je er 25.000 goederen per maand mee vervoert (imho)

    [ afbeelding ]
    Wtf heb jij voor een lang station daar rechts boven
    MaxMarkzaterdag 23 mei 2009 @ 16:56
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 15:08 schreef MadCatje het volgende:

    [..]

    Ik heb een screenshot van de hele kaart 32704 x 16352 pixel, 88 MB grote PNG
    Upload eens ergens
    Bartzaterdag 23 mei 2009 @ 17:10
    Kun je zelf ook maken, ctrl-g.
    MaxMarkzaterdag 23 mei 2009 @ 17:21
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 17:10 schreef Bart het volgende:
    Kun je zelf ook maken, ctrl-g.
    Maar je kunt geen porties van de map selecteren, of wel?
    Bartzaterdag 23 mei 2009 @ 17:26
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 17:21 schreef MaxMark het volgende:

    [..]

    Maar je kunt geen porties van de map selecteren, of wel?
    Ja, met Photoshop nadat je ctrl-g hebt gedaan
    Mr.Jorn.zaterdag 23 mei 2009 @ 17:50
    Dan gaan we daar het hele topic mee volspammen, is altijd handig dunkt me.