abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80352609
En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80364720
mijn vensterbank staat ook overvol dit jaar

tomaten, aardbeien, paprika's, kruiden, spaanse pepers en olijven. Alles staat er nu sinds 2 weken, verspreid in mini-kweekkassen en de pepers en olijven heb ik gezaaid in een iets grotere (broeierige) kas. De aardbeien en tomaten beginnen nu te ontkiemen.

Misschien is het handig om hier een lijstje te droppen van fruit en groenen wat gekweekt kan worden in potten, gezien hier mensen zijn die alleen een balkon hebben en miss wel eens wat anders willen kweken dan de bekende aardbeien en tomaten?
pi_80372008
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
pi_80391407
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
De moestuin in verdeeld in twee delen; beide ongeveer 80m2.
De tweede helft is er vorig jaar bijgekomen.

De eerste helft heeft bedden van ongeveer 1,25 * 4,5m, minus wat niet benutte randen dus zo'n 5m2
In de nieuwe helft heb ik de bedden tweemaal zo groot gemaakt, 10m2.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80426246
De paksoi in de kas is al boven! Binnen een week!
Ik heb boontjes voorgezaaid in potjes, die nu in de kas staan. Ben benieuwd of ik daarmee de oogst kan vervroegen. Verder heb ik een heel aantal bedden gekuisd: gespit / geharkt / mest erover / kalk erover. In bed 7 (gok ik) heb ik nog 7 vroege aardappels gezet (Frieslander). In bed 8 uien. In deze bedden zijn later tomaten en aubergines gepland.
pi_80467517
In de voortuin komen er elke dag wel weer een paar beukekiemen bij! Sommige zijn heel donkergroen tot roodgroen, dus met een beetje geluk worden dat rode beuken. Spannend!!!
Ik had ergens gelezen dat rode beuken geënt worden, maar gezien de prijs kon ik me dat al niet goed voorstellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 20 april 2010 @ 17:14:21 #207
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_80527092
Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
pi_80528139
Slakken vinden hosta's lekker. Zo lekker dat er weinig van de hosta's zal overblijven.
Het verzamelt makkelijker als ze maar op 1 plant zitten.
pi_80529126
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
En brede strook goed losgeschoffelde grond eromheen; 50cm. En probeer vogels en egels te lokken. Hier zitten veel spreeuwen en weinig slakken .

Verder zijn er zoutplankjes die je ergens omheen kan zetten.
En er is koperplakband, dat zou je rondom je kasje kunnen plakken; daar willen ze niet over.
Er bestaan ook plastik hekwerkjes waar ze niet overheen schijnen te willen, maar die weet ik niet te koop.
pi_80534131
Kan het niet laten om deze hier te citeren:
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:43 schreef AnusSoft het volgende:
Hier een miele (1600 toeren) ook best stil.
mja je betaalt er een voortuin voor.
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:52 schreef citywok het volgende:
Dan heb je niet zo'n grote tuin zeker.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80534335
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

Mijn vader had een goede methode, maar dan moet je wel een sterke maag hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ja hallo, dan moet je het ook maar niet stiekem lezen!
  dinsdag 20 april 2010 @ 23:09:46 #212
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80542923
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Kees22 het volgende:
Kan het niet laten om deze hier te citeren:
[..]

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
KuikenGuppy
pi_80549616
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 23:09 schreef Burdie het volgende:

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
pi_80550289
Mijn radijzen (en rucola en spinazie) zijn al geoogst
  donderdag 22 april 2010 @ 17:19:05 #215
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80603803
quote:
Op woensdag 21 april 2010 09:22 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
Nee, ze staan redelijk op een kluitje.
KuikenGuppy
pi_80688803
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_80692659
quote:
Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
Tja bonen hebben nu eenmaal erg veel warmte nodig. Hier zijn de meeste ook al weggerot, en wat stinkt dat zeg, rotte bonen .
Buiten ook de witlof en winterwortelen gezaaid. De erwten peulen en kapucijners hadden ook al water nodig, net als de aardbeien. Wat is het snel opgedroogd zeg niet normaal
pi_80700041
quote:
Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
Boontjes mogen geen mei zien..
Half mei zaaien! Als je eerder wil zaaien, moet het in de kas of binnen. Ik heb potjes bonen in de pas; ze zijn nu aan het kiemen.

Vandaag een bedje aardbeien bijgeplant.
  maandag 26 april 2010 @ 15:22:24 #219
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_80729388
Ik kom nog even terug op mijn slakkenverhaal:

Ik ben 's avonds met een zaklamp de tuin in gegaan, en ja hoor, in mijn kleine kasje zat een naaktslak vrolijk aan mijn sla te knabbelen. Het was de enige die er te bekennen was, en ik heb hem over de schuting heengewipt
Helaas bleef het daar niet bij, en drie dagen geleden kwam ik met mijn zaklamp uit in een hoek van de tuin (waar helemaal niet zoveel planten staan) waar wel 25 slakken zaten. Deze heb ik allemaal verwijderd, maar de twee dagen erna zat die hoek weer helemaal vol met slakken. Ik heb nu een doosje escar-go gekocht.
Mochten de slakken in de buurt komen van mijn sla en groenten, dan rest me niets dan dat gebied te gaan beschermen met dit middel wat slecht is voor slakken maar onschadelijk voor al het andere tuinleven...

Eergisteren overigens de eerste asperges gestoken, en zometeen eens kijken of er voor vandaag weer nieuwe zijn!
pi_80734444
Bij mij zijn de mieren weg (de radijzen zullen wel bijna op zijn).
De poters zitten de grond in. De kapucijners staan nog rechtop ondanks de nachtvorst van vorige week.
De kas is bijna een kas. Ben pas 3 weekenden bezig omdat ding opgebouwd te krijgen. Zal blij zijn als hij staat dan kan ik me weer focussen op de moestuin zelf.
pi_80737059
Asperges hier hebben nogal last van de droogte. Ze hangen erbij als slappe piemels .
Afgelopen twee dagen heb ik ze maar wat bevochtigd.

Vandaag vanalles gedaan in de tuin: bed vol bietjes gezaaid, een paar rijtjes wortels, rijtjes snijbiet, sla, broccoleto, snijmoes en koolrabi.

Boontjes in de kas kan je bijna zíen groeien, net als de paksoi. De aubergines doen het bijzonder slecht, er staan er nu nog 2 te sterven, de rest is al dood. En van de bijgezaaide exemplaren zie ik nog niets. Tomaatjes zien er ook slecht uit, ik heb ze toch maar verspeend.
Nieuw gezaaid: snijknoflook, andere tomaten, basilicum.

In de tuin zijn de tuinbonen goed boven, evenals de peultjes. De sjalotten en knoflook doen het ook enthousiast en de plantuitjes komen nu ook voorzichtig boven. Van de aardappels is nog niets te zien.

Vandaag een flinke portie van de Siberische snijkool gegeten, dat vind ik toch ook wel een aanwinst. Is de hele winter blijven staan en wil nu gaan bloeien (maar ik heb de bloemstengels eruit gesneden en opgegeten).
pi_80750633
Snijknoflook?
pi_80753087
Ik heb spruiten (Topline F1) gezaaid. Maar de jonge plantjes (een sprietje met twee blaadjes) vallen nu allemaal om. Ik kan mij niet voorstellen dat ze te weinig licht hebben, ze staan bijna de hele dag in de zon, maar toch worden ze zo lang dat ze onder het gewicht van de twee blaadje allemaal plat gaan. Komt dit wel goed of gaat het verkeer en moet ik er wat aan doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-04-2010 01:24:17 ]
pi_80754185
quote:
Op maandag 26 april 2010 23:46 schreef Kees22 het volgende:
Snijknoflook?
Soort van bieslook, maar dan met knoflooksmaak. Afgaande op het plaatje op het pakje.

Bolkesteijn, staan je spruitjes binnen?Zo'n te snel gegroeid, sliertig steeltje kan komen van te weinig licht, te veel warmte en teveel snelle meststof. Ik denk dat je spruitjes te warm staan .
pi_80755574
Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')