Jammer alleen dat heel die god een fabeltje is.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:57 schreef koningdavid het volgende:
Only God knows.
Als ik afga op wat daarover in de bijbel staat zou hij wel naar de hel gaan denk ik.
Maar nogmaals: alleen God weet dat.
Neuh... is vrij echt allemaal.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:59 schreef Bonger1911 het volgende:
[..]
Jammer alleen dat heel die god een fabeltje is.
+1 naar de helquote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:59 schreef Bonger1911 het volgende:
[..]
Dismas (naam is apocrief) stelt hier dat hij zijn straf verdiend, dat was dus geen lieverdje. Maar toch komt hij in de hemel.quote:Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’
Bewijs het.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:59 schreef Bonger1911 het volgende:
[..]
Bewijs het.quote:
failquote:
Dat is het punt nu juist, slimmerik. Beide users doen feitelijke beweringen over iets wat niet te bewijzen valt. Mensen mogen van mij geloven wat ze willen maar het wordt voor mij storend wanneer een persoonlijke waarheid als een absolute gepresenteerd wordt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:08 schreef The.Apple het volgende:
[..]
fail
en die andere ook,
anders zoek ff naar de defenitie van geloof.
failquote:
Dat geloof ik ook ja.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:10 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Je kan er lang over discussieren, maar het gaat om geloof...
Het hangt er maar net vanaf of je wel of niet gelooft natuurlijk, dat lijkt mij wel duidelijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:11 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat is het punt nu juist, slimmerik. Beide users doen feitelijke beweringen over iets wat niet te bewijzen valt. Mensen mogen van mij geloven wat ze willen maar het wordt voor mij storend wanneer een persoonlijke waarheid als een absolute gepresenteerd wordt.
Misschien was het wel óf dit, óf later op de dag een aanslag met wel 100 doden! En zo kun je door blijven speculeren.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:17 schreef Vitalogy het volgende:
Je kan je echter wel afvragen waarom God dan niet ingreep en deze onrechtmatige daad gevoed door verstandverbijstering liet plaatsvinden.
Owkee, even meedenkend in het hemel/hel verhaal hè...quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:17 schreef Vitalogy het volgende:
Als Karst T in de volste overtuiging was dat hij zeg maar gerechtigheid liet plaatsvinden, bijvoorbeeld omdat er iets "geknapt" was in zijn hoofd, waarom zou hij dan gestraft moeten worden in de hel?
Je kan je echter wel afvragen waarom God dan niet ingreep en deze onrechtmatige daad gevoed door verstandverbijstering liet plaatsvinden.
Daaruit kan denk ik alleen maar de conclusie worden getrokken dat Karst T. nu gestraft wordt in de hel want anders is er geen God.
Maar als alle religies eigenlijk een andere vertaling zijn van hetzelfde fenomeen... Dan gaat iedereen naar de hemel... Want dan gelooft iedereen in hetzelfde...quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:23 schreef HEvaRe het volgende:
Ik denk dat iedereen naar de hel gaat.
Het bewijs:
Sommige religies beweren dat als je geen gelovige bent van dat geloof, dat je naar de hel gaat. Aangezien er meer dan één geloof is dat dit beweert en een mens slechts één religie heeft, kunnen we er vanuitgaan dat iedereen naar de hel gaat. ("bron")
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:30 schreef Handschoen het volgende:
Btw, ik ben geen gelovige op dat vlak...
Dat was ook niet op jou gericht hoorquote:
"Vrij echt" is een relatief begrip.quote:
Deze daad is door God gestuurd, zodat men meer sympathie krijgt voor ons christelijke koningshuis.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien was het wel óf dit, óf later op de dag een aanslag met wel 100 doden! En zo kun je door blijven speculeren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waaromquote:Op zondag 3 mei 2009 09:53 schreef Panick het volgende:
[..]
"Vrij echt" is een relatief begrip..
Overigens geeft de manier waarop de vraag is geformuleerd wel enigszins aan dat de TS echt het denkvermogen van een kind heeft.
Jaaah, laten we er zo'n topic van makenquote:
Niemand heeft het/hem ooit gezien/gesproken/aangeraakt, wat voor een bewijs wil je nog meer?quote:
Dat sowieso.quote:Op zondag 3 mei 2009 09:53 schreef Panick het volgende:
[..]
"Vrij echt" is een relatief begrip..
Overigens geeft de manier waarop de vraag is geformuleerd wel enigszins aan dat de TS echt het denkvermogen van een kind heeft.
Zonder af te willen doen aan de horror en het drama sluit ik mij hier volledig bij aan.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:44 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij opviel, was de stroom idiote reacties op de FP in de trend van "hoop dat de man brandt in de hel", of "jammer dat-ie dood is, hij had moeten lijden", of "deze dood is te makkelijk" etc etc. Als er een berichtje over de sharia op de FP komt, is dat maar een achterlijk religieus concept. Maar als iemand een drama veroorzaakt, dan is het kennelijk vrij normaal om als een stel apen met fakkels en hooivorken de man gelynched en gemarteld te wensen.
Kennelijk mag dan het verstand wel op 0Nou ja, het is de FP, dus een IQ boven het vriespunt moet je dan niet verwachten, maar het blijft me verbazen.
Ik dacht dat volgens de Christelijke God iedereen een vrije wil heeft en dat er niet echt rekening wordt gehouden met psychoses. Dus dan is Karst screwed en wordt het een enkeltje hel. Maar ik ben niet echt een kenner verder.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:56 schreef Dzy het volgende:
Eens met Haushofer. Overigens ben ik er vrij van overtuigd dat deze Karst T. in een zware psychose verkeerde en daardoor tot zijn verschrikkelijke daad is overgegaan. Is zo iemand dan schuldig?
Toch naar de hel dusquote:Op zondag 3 mei 2009 12:00 schreef KarstTates het volgende:
Hee ik ben nieuw op FOK!
quote:Op zondag 3 mei 2009 12:00 schreef KarstTates het volgende:
Hee ik ben nieuw op FOK!
Ja, kenner of niet, je raakt hier een belangrijk principe in de verhouding mens/God, vooral in de moderne tijd weer op de voorgrond geplaatst.Maar er wordt wel rekening gehouden met psychoses, al wordt dat in ouderwetse termen genoemd. De mens is dan bijvoorbeeld bezetend door "demonen" of van de duivel bezeten.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:01 schreef Neleos het volgende:
[..]
Ik dacht dat volgens de Christelijke God iedereen een vrije wil heeft en dat er niet echt rekening wordt gehouden met psychoses. Dus dan is Karst screwed en wordt het een enkeltje hel. Maar ik ben niet echt een kenner verder.
Het hoeft niet een psychose geweest te zijn, het kan ook pure wanhoop geweest zijn natuurlijk.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:56 schreef Dzy het volgende:
Eens met Haushofer. Overigens ben ik er vrij van overtuigd dat deze Karst T. in een zware psychose verkeerde en daardoor tot zijn verschrikkelijke daad is overgegaan. Is zo iemand dan schuldig?
Nee. Mensen die geen gebruik kunnen maken van hun vrije wil zijn minder of helemaal niet schuldig.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:01 schreef Neleos het volgende:
[..]
Ik dacht dat volgens de Christelijke God iedereen een vrije wil heeft en dat er niet echt rekening wordt gehouden met psychoses. Dus dan is Karst screwed en wordt het een enkeltje hel. Maar ik ben niet echt een kenner verder.
Kijk, dat vind ik dus 1 van de vele compleet idiote stukken in de bijbel en 1 van de redenen waarom ik ongelovig ben.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:06 schreef Iblis het volgende:
Karst T. En daden in het leven doen er niet toe natuurlijk. Het gaat erom of hij tot Jezus als zijn persoonlijke verlosser heeft geaccepteerd in het leven.
[quote]:
Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!; Maar de ander wees hem terecht met de woorden: Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.; En hij zei: Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt. Jezus antwoordde: Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.
Dismas (naam is apocrief) stelt hier dat hij zijn straf verdiend, dat was dus geen lieverdje. Maar toch komt hij in de hemel.
Dat stuk ging er niet over dat die moordenaar opeens in God zou geloven, maar over dat hij oprecht spijt zou hebben van zijn daden. Er is geen enkele stroming binnen het Christendom die beweert dat je alleen maar in God hoeft te geloven om in de hemel te komen. Je kan niet oprecht in God geloven en tegelijkertijd niet zijn wil willen doen.quote:Op zondag 3 mei 2009 18:19 schreef UltraR het volgende:
[..]
Kijk, dat vind ik dus 1 van de vele compleet idiote stukken in de bijbel en 1 van de redenen waarom ik ongelovig ben.
Die bijbeltekst houdt dus in dat je het slechts mogelijke leven kunt leiden, als je maar in god gelooft en hem eert, dan kom je wel in de hemel. Waar slaat dat op, serieus, dat is toch volkomen belachelijk? Wat een afschuwelijk zelfingenomen eikel is die god dan?
Dat zou hetzelfde zijn als wanneer een zware misdadiger hier op aarde voor de rechter verschijnt en tegen die rechter zou zeggen: "ja, ik ben idd een slecht mens, maar ik ben altijd fan geweest van u als rechter, ik vind u echt een toffe peer." En dat die rechter hem daarom dan vrijspreekt. Dat zou toch ook niemand accepteren. Maar de gelovigen accepteren zoiets van god wel, "omdat dat god is."
Nou, sorry, maar daar pas ik voor.
Stel dat het een ongeluk is. Zou hij dan ook naar de hel gaan? Lijkt me erg krom.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:57 schreef koningdavid het volgende:
Only God knows.
Als ik afga op wat daarover in de bijbel staat zou hij wel naar de hel gaan denk ik.
Maar nogmaals: alleen God weet dat.
Ben het met je eens... Het gaat daar imho om het [i]oprecht[/]i] spijt hebben. Maar de poster waar je op reageert laat dus juist het probleem zien: Mensen zien alles letterlijk... Het gaat er juist om de symboliek imo...quote:Op zondag 3 mei 2009 18:41 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat stuk ging er niet over dat die moordenaar opeens in God zou geloven, maar over dat hij oprecht spijt zou hebben van zijn daden. Er is geen enkele stroming binnen het Christendom die beweert dat je alleen maar in God hoeft te geloven om in de hemel te komen. Je kan niet oprecht in God geloven en tegelijkertijd niet zijn wil willen doen.
Die misdadiger heeft behoorlijk wat schuld afgeboet door zijn kruisiging lijkt me. En als alleen mensen naar de hemel zouden kunnen gaan die volledig schuldloos zijn, zou die hemel leeg zijn. Daarom kunnen die mensen hun schuld afboeten, zodat ze alsnog naar de hemel kunnen.quote:Op zondag 3 mei 2009 18:19 schreef UltraR het volgende:
[..]
Kijk, dat vind ik dus 1 van de vele compleet idiote stukken in de bijbel en 1 van de redenen waarom ik ongelovig ben.
Die bijbeltekst houdt dus in dat je het slechts mogelijke leven kunt leiden, als je maar in god gelooft en hem eert, dan kom je wel in de hemel. Waar slaat dat op, serieus, dat is toch volkomen belachelijk? Wat een afschuwelijk zelfingenomen eikel is die god dan?
Dat zou hetzelfde zijn als wanneer een zware misdadiger hier op aarde voor de rechter verschijnt en tegen die rechter zou zeggen: "ja, ik ben idd een slecht mens, maar ik ben altijd fan geweest van u als rechter, ik vind u echt een toffe peer." En dat die rechter hem daarom dan vrijspreekt. Dat zou toch ook niemand accepteren. Maar de gelovigen accepteren zoiets van god wel, "omdat dat god is."
Nou, sorry, maar daar pas ik voor.
Is altijd zo. Pedofielen op de meest gruwelijke manieren martelen schijnt ook heel normaal te zijn.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:44 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij opviel, was de stroom idiote reacties op de FP in de trend van "hoop dat de man brandt in de hel", of "jammer dat-ie dood is, hij had moeten lijden", of "deze dood is te makkelijk" etc etc. Als er een berichtje over de sharia op de FP komt, is dat maar een achterlijk religieus concept. Maar als iemand een drama veroorzaakt, dan is het kennelijk vrij normaal om als een stel apen met fakkels en hooivorken de man gelynched en gemarteld te wensen.
Kennelijk mag dan het verstand wel op 0Nou ja, het is de FP, dus een IQ boven het vriespunt moet je dan niet verwachten, maar het blijft me verbazen.
quote:1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Goed, maar neem dan dit voorbeeld:quote:Op zondag 3 mei 2009 21:36 schreef Deliah het volgende:
[..]
Die misdadiger heeft behoorlijk wat schuld afgeboet door zijn kruisiging lijkt me. En als alleen mensen naar de hemel zouden kunnen gaan die volledig schuldloos zijn, zou die hemel leeg zijn. Daarom kunnen die mensen hun schuld afboeten, zodat ze alsnog naar de hemel kunnen.
De sharia is een idioot concept om vele redenen. Echter, je zult mij geen kwaad woord horen zeggen over de, naar Nederlandse maatstaven, extreem zware straffen voor zware misdadigers. Ik zie daar totaal het probleem niet van in. Sterker nog, ik ben daar een groot voorstander van in gevallen waar de verdachte voor 200% zeker schuldig is (en ja, er zijn genoeg gevallen waarin dat zo is.)quote:Op zondag 3 mei 2009 11:44 schreef Haushofer het volgende:
De hemel is gelijk aan eeuwig God prijzen, de hel is gelijk aan eeuwig zonder God zijn. De personen A en B krijgen dan toch wat ze willen? (Als persoon B na zijn overlijden er daadwerkelijk voor kiest om eeuwig gescheiden te zijn van God).quote:Op zondag 3 mei 2009 22:15 schreef UltraR het volgende:
[..]
Goed, maar neem dan dit voorbeeld:
Persoon A is een moordenaar, heeft daarvoor in de gevangenis gezeten, heeft oprecht spijt en gelooft in god.
persoon B heeft een bovengemiddeld "goed" leven geleid, zelden mensen bewust kwaad gedaan, maar gelooft niet in god.
Persoon A gaat naar de hemel, persoon B naar de hel, puur op basis van hun geloofsovertuiging.
Wat geeft die eventuele god het recht om daarover te beslissen. Wat geeft hem het recht van mensen te eisen dat ze in hem geloven en hem prijzen?
De hel wordt altijd omschreven als een poel met vuur en verdoemenis. Toch wel een heftige straf om iemand daarheen te sturen, enkel omdat diegene niet in god gelooft.quote:Op zondag 3 mei 2009 22:38 schreef Deliah het volgende:
[..]
De hemel is gelijk aan eeuwig God prijzen, de hel is gelijk aan eeuwig zonder God zijn. De personen A en B krijgen dan toch wat ze willen? (Als persoon B na zijn overlijden er daadwerkelijk voor kiest om eeuwig gescheiden te zijn van God).
Nietwaar. De grootste pijn in de hel is de afwezigheid van God. En als mensen niet in God geloven, er na hun dood achter komen dat die wel bestaat, zich niet tegen God keren en ook geen ernstige dingen gedaan hebben (of deze ernstige dingen weer goed willen maken uit waar en oprecht berouw) kunnen ze gewoon naar de hemel gaan.quote:Op zondag 3 mei 2009 22:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De hel wordt altijd omschreven als een poel met vuur en verdoemenis. Toch wel een heftige straf om iemand daarheen te sturen, enkel omdat diegene niet in god gelooft.
Verder vind ik het concept van hel gewoon de grootste onzin is die ooit is bedacht. Gelovigen moeten de hel imo op zijn waarde schatten: een stok achter de deur opdat gelovigen het juiste pad blijven bewandelen.
Wat vind God erg?quote:Op zondag 3 mei 2009 22:59 schreef Deliah het volgende:
[..]
Nietwaar. De grootste pijn in de hel is de afwezigheid van God. En als mensen niet in God geloven, er na hun dood achter komen dat die wel bestaat, zich niet tegen God keren en ook geen ernstige dingen gedaan hebben (of deze ernstige dingen weer goed willen maken uit waar en oprecht berouw) kunnen ze gewoon naar de hemel gaan.
De doodzonde:quote:
Fijnquote:Op zondag 3 mei 2009 23:02 schreef Deliah het volgende:
1033
"Wij kunnen alleen maar met God verenigd worden, als wij er vrij voor kiezen Hem te beminnen. Maar wij kunnen God niet beminnen, als wij zwaar tegen Hem, tegen onze naaste of tegen onszelf zondigen. 'De mens zonder liefde is nog in het gebied van de dood. Ieder die zijn broeder haat, is een moordenaar, en gij weet dat geen moordenaar eeuwig leven in zich heeft' (1 Joh. 3,14-15). Onze Heer waarschuwt ons dat wij van Hem gescheiden zullen worden, als wij het nalaten aan de dringende noden van de armen en de kleinen, die zijn broeders zijn, tegemoet te komen.1 In doodzonde sterven zonder er berouw over gehad te hebben en zonder Gods barmhartige liefde te aanvaarden betekent uit eigen vrije keuze voor altijd van Hem gescheiden blijven. En het is deze staat van het zichzelf definitief uitsluiten van de gemeenschap met God en de gelukzaligen die men aanduidt met het woord 'hel'."
Nee.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:07 schreef KoosVogels het volgende:
Wat gebeurt er trouwens met Afrikaanse stamleden die midden in Afrika wonen en nog noot van gd hebben gehoord? In plaats daarvan vereren zij elke avond een brand stuk hout. Gaan deze mensen naar de hel? Zo ja, waarom dan?
Oftewel nooit, ''volle kennis'' komt zelden tot nooit voor..quote:Op zondag 3 mei 2009 23:04 schreef Deliah het volgende:
[..]
De doodzonde:
1857
"Om van een doodzonde te kunnen spreken, moeten drie voorwaarden tegelijk vervuld zijn: 'Elke zonde die een zwaarwegende materie tot object heeft en die begaan wordt met volle kennis en weloverwogen toestemming, is een doodzonde'."
En waarom gaan zij niet naar de hel dan?quote:
Waar het om gaat is de intentie van de daad.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:07 schreef KoosVogels het volgende:
Slecht doen en handelen is relatief. Soms kan iemand zonder zijn eigen toedoen gevormd worden tot een vreselijk mens. Hoe oordeelt god over dergelijke mensen? Tevens is deze persoon nooit in aanraking gekomen met het geloof, waardoor hij dus atheist is.
Wat gebeurt er trouwens met Afrikaanse stamleden die midden in Afrika wonen en nog noot van gd hebben gehoord? In plaats daarvan vereren zij elke avond een brand stuk hout. Gaan deze mensen naar de hel? Zo ja, waarom dan?
Die Afrikanen, die nooit van God gehoord hebben gaan niet naar de hel, omdat "het heil" ook buiten de kerk bestaat. (Dit is volgens de katholieke kerk, andere kerken denken er soms anders over).quote:Op zondag 3 mei 2009 23:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En waarom gaan zij niet naar de hel dan?
bewijs maar! als iets echt is kun je het onomstotelijk bewijzen.quote:
Come again....quote:Op maandag 4 mei 2009 08:06 schreef ValseNoot het volgende:
[..]
Die Afrikanen, die nooit van God gehoord hebben gaan niet naar de hel, omdat "het heil" ook buiten de kerk bestaat. (Dit is volgens de katholieke kerk, andere kerken denken er soms anders over).
quote:Op zondag 3 mei 2009 11:44 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie dat ook vaak genoeg gebeuren op het forum.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:44 schreef Haushofer het volgende:
Nee, het staat ook in de bijbel zo.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Come again....
Maar men kan nu wel allerlei vluchtroutes bedenken om deze Afrikanen vrij te pleiten. Maar als we de bijbel gewoon bij de hand nemen dan kunnen we niet anders dan concluderen dat alle deze stamleden een enkeltje eeuwige hoogoven krijgen. Eerlijk is eerlijk. Of is deze gedachte weer eens aangepast door Vaticaans concille nummertje zoveel?
Hoe kun je de interpretatie van de bijbel nou aanpassen als paus en co?
Zonder kennis is het niet ernstig.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En waarom gaan zij niet naar de hel dan?
Dat slaat dan werkelijk nergens op. Ik heb niet gevraagd om een kennismaking met het christelijke geloof. Maar omdat ik jezus niet accepteer in mijn leven, ga ik dus wel naar de hel omdat ik weet heb van de bijbel. Begrijp ik het nou goed?quote:
Ik denk dat het gaat om innerlijke overtuiging. Heb je die wel en besluit je toch om tegen Jezus enz te zijn, dan is het wel ernstig.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat slaat dan werkelijk nergens op. Ik heb niet gevraagd om een kennismaking met het christelijke geloof. Maar omdat ik jezus niet accepteer in mijn leven, ga ik dus wel naar de hel omdat ik weet heb van de bijbel. Begrijp ik het nou goed?
Hoe zit het trouwens met joden, moslims en boeddhisten?
Ik ben niet tegen jezus, ik heb alleen helemaal niets op met de beste man. Hartstikke leuk, die verhalen over zijn persoon, ik geloof er alleen weinig van.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:54 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ik denk dat het gaat om innerlijke overtuiging. Heb je die wel en besluit je toch om tegen Jezus enz te zijn, dan is het wel ernstig.
Nou, Koos, dit is allemaal wel heel moeilijk, hoor. Want volgens mij is er niet één conclusie te trekken.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Come again....
Maar men kan nu wel allerlei vluchtroutes bedenken om deze Afrikanen vrij te pleiten. Maar als we de bijbel gewoon bij de hand nemen dan kunnen we niet anders dan concluderen dat alle deze stamleden een enkeltje eeuwige hoogoven krijgen. Eerlijk is eerlijk. Of is deze gedachte weer eens aangepast door Vaticaans concille nummertje zoveel?
Hoe kun je de interpretatie van de bijbel nou aanpassen als paus en co?
God lijkt me echt een bezig bijtje met al die stoute mensen wat maar binnen komen lopen. Wat 'n gekkerd is het toch, hihih.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:07 schreef rutger05 het volgende:
Daar zal God over oordelen net als over alle andere mensen.
Interessante lap tekst. Bedankt voor je redelijk verduidelijkende antwoordquote:
quote:Op maandag 4 mei 2009 15:07 schreef poldergeist het volgende:
Nee,
Hij gaat mee in de zak van Sinterklaas.
In principe snijd jij hiermee het vraagstuk aan in hoeverre menselijk gedrag (of eigenlijk gedrag in het algemeen) is gedetermineerd. Je zou kunnen opperen dat alle keuzes die je maakt, hoe gevoelsmatig vrijwillig ook, terug te voeren zijn tot geautomatiseerde impulsen in de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de besluitvorming. Als dat waar is, dan kan feitelijk niemand verantwoordelijk worden gehouden voor zijn/haar daden.quote:Op maandag 4 mei 2009 13:05 schreef Johnny-V het volgende:
Aangezien ook Karst T., net als alle andere mensen, een product van de natuur is en hij niet zelf heeft gekozen te zijn zoals hij was, gaat hij niet naar een eventuele hel. De mens is niet vrij genoeg om in die mate, met zulke zware consequenties, verantwoordelijk te worden gehouden voor zijn daden.
Ja en nee. Sommige mensen kun je inderdaad niet verantwoordelijk houden voor hun daden: simpelweg omdat er iets mis is met hun geestelijke gesteldheid. Vaak is deze handicap (laat ik het voor het gemak even zo noemen) terug te leiden tot de opvoeding van deze persoon of een traumatische gebeurtenis in zijn of haar leven. In hoeverre is deze persoon dan verantwoordelijk voor zijn houding?quote:Op donderdag 7 mei 2009 16:21 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
In principe snijd jij hiermee het vraagstuk aan in hoeverre menselijk gedrag (of eigenlijk gedrag in het algemeen) is gedetermineerd. Je zou kunnen opperen dat alle keuzes die je maakt, hoe gevoelsmatig vrijwillig ook, terug te voeren zijn tot geautomatiseerde impulsen in de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de besluitvorming. Als dat waar is, dan kan feitelijk niemand verantwoordelijk worden gehouden voor zijn/haar daden.
Wat kan jou dat eigenlijk schelen? Of Kars naar de hel, de hemel of het vagevuur gaat?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:48 schreef Paul het volgende:
Denken jullie dat Kars, de man van de aanslag naar de hel gaat?
[ afbeelding ]
Of toch gewoon naar de hemel..
Of bestaat er geen hemel/hel volgens jullie?
Welke zieke geest opent nou op zijn naam een website?quote:Op maandag 4 mei 2009 22:03 schreef Haaften het volgende:
Misschien komt dat ook nog op "z'n" website www.karsttates.com
[..]
Dat bedoel ik ook jaquote:Op donderdag 7 mei 2009 16:21 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
In principe snijd jij hiermee het vraagstuk aan in hoeverre menselijk gedrag (of eigenlijk gedrag in het algemeen) is gedetermineerd. Je zou kunnen opperen dat alle keuzes die je maakt, hoe gevoelsmatig vrijwillig ook, terug te voeren zijn tot geautomatiseerde impulsen in de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de besluitvorming. Als dat waar is, dan kan feitelijk niemand verantwoordelijk worden gehouden voor zijn/haar daden.
Maar hoe zou zoiets mogelijk zijn? Wanneer je overtuigd bent van hetgeen in de Bijbel beschreven staat, lijkt me ook dat je er wel van overtuigd bent dat het niet slim is om je af te keren..quote:Op maandag 4 mei 2009 09:54 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ik denk dat het gaat om innerlijke overtuiging. Heb je die wel en besluit je toch om tegen Jezus enz te zijn, dan is het wel ernstig.
Als iedereen logisch zou redeneren was er geen religie in de wereld.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 07:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar hoe zou zoiets mogelijk zijn? Wanneer je overtuigd bent van hetgeen in de Bijbel beschreven staat, lijkt me ook dat je er wel van overtuigd bent dat het niet slim is om je af te keren..
Laat me raden: jij denkt wel logisch te kunnen redeneren?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 08:09 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Als iedereen logisch zou redeneren was er geen religie in de wereld.
En wat voegt dit toe aan het topic?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:57 schreef di0r1 het volgende:
Ik ben agnost.
En, volgens mij zei Aristoteles het: Denk minder en leef meer!
Die uitspraak van Aristoteles kan er meer mee te maken hebben dan je denkt.quote:
Komt weer het stukje m.b.t. beweegredenen om de hoek kijken...quote:Op zondag 10 mei 2009 12:20 schreef Machiavelli. het volgende:
[..]
Die uitspraak van Aristoteles kan er meer mee te maken hebben dan je denkt.Als atheïst is de vraag van dit topic wellicht wat overbodig, maar als God echt mensen liefheeft, kijkt hij niet alleen naar de daad zelf, maar ook naar de situatie die Karst er toe bracht het te doen.
Neal Donald Walsch?quote:Op zondag 10 mei 2009 14:25 schreef Verluste het volgende:
Zelfs Hitler ging naar de hemel.
Moeilijk te begrijpen voor de gemiddelde fokker.
Deo Volente.quote:
Nou volgens de wet van karma zal hij een nieuw leven moeten meemaken, waarin hijzelf alles verliest in het leven dat hem lief is.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:48 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
Of toch gewoon naar de hemel..
Of bestaat er geen hemel/hel volgens jullie?
Hij wás alles verloren (baan enzo) en heeft daarom zo gek gedaan.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:37 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Nou volgens de wet van karma zal hij een nieuw leven moeten meemaken, waarin hijzelf alles verliest in het leven dat hem lief is.
Geen fijn vooruitzicht!!!!!
Hij zal veel pech ondervinden enzo...![]()
Deze kerel komt helemaal nergens meer. Hij is namelijk dood.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:48 schreef Paul het volgende:
Tis zo klote!quote:Op zondag 31 mei 2009 00:51 schreef Levolution het volgende:
[..]
Hij wás alles verloren (baan enzo) en heeft daarom zo gek gedaan.
Als hij weer alles verliest doet hij het gewoon weer.
En daarna weer. Keer op keer.
Karma faalt.
Dan was het God niet geweest mar iemand anders die je wat influisterde.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 18:59 schreef Levolution het volgende:
God verscheen aan mij en zei dat Hij helemaal niet bestond.
Het was ook maar een poging om aan te tonen hoe de argumentatie van de gemiddelde gelovige werkt.quote:Op zondag 31 mei 2009 14:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan was het God niet geweest mar iemand anders die je wat influisterde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |