abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 2 mei 2009 @ 22:48:59 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_68605888
Denken jullie dat Kars, de man van de aanslag naar de hel gaat?

Of toch gewoon naar de hemel..
Of bestaat er geen hemel/hel volgens jullie?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  zaterdag 2 mei 2009 @ 22:50:33 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_68605928
Ik denk niet dat er zoiets bestaat. Ik zou het wel willen.

We stammen af van apen, die weer afstammen van zeedieren, die weer van nog kleinere eencelligen. Hadden zij ook een hemel? Ik geloof van niet.

Edit: Paul
pi_68605963
ik denk niet dat het bestaat
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
  Donald Duck held zaterdag 2 mei 2009 @ 22:54:35 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_68606054
Als zoiets bestaat heeft hij natuurlijk een ticket voor de minder toffe afdeling.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 2 mei 2009 @ 22:56:17 #5
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_68606132
Only God knows.
Als ik afga op wat daarover in de bijbel staat zou hij wel naar de hel gaan denk ik.

Maar nogmaals: alleen God weet dat.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_68606213
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:57 schreef koningdavid het volgende:
Only God knows.
Als ik afga op wat daarover in de bijbel staat zou hij wel naar de hel gaan denk ik.

Maar nogmaals: alleen God weet dat.
Jammer alleen dat heel die god een fabeltje is.
pi_68606317
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:59 schreef Bonger1911 het volgende:

[..]

Neuh... is vrij echt allemaal.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:04:08 #9
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_68606384
Neen,

Een mens zal aan de hemel poort beoordeeld worden op zijn leven, niet op 1 daad.
Dus afhankelijk hoe goed/slecht de rest was zou het nog best kunnen dat ie tussen de engelen zit te chillen

ps. als de hemel/hel theorie klopt tenminste
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:04:38 #10
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_68606399
quote:

[..]

+1 naar de hel
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:06:45 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68606470
Karst T. En daden in het leven doen er niet toe natuurlijk. Het gaat erom of hij tot Jezus als zijn persoonlijke verlosser heeft geaccepteerd in het leven.
quote:
Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’
Dismas (naam is apocrief) stelt hier dat hij zijn straf verdiend, dat was dus geen lieverdje. Maar toch komt hij in de hemel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_68606482
quote:

[..]

Bewijs het.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_68606489
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Bewijs het.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_68606494
Daar zal God over oordelen net als over alle andere mensen.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:08:06 #15
230721 The.Apple
pi_68606520
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:07 schreef Seneca het volgende:

[..]

Bewijs het.
fail
en die andere ook,

anders zoek ff naar de defenitie van geloof.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:08:31 #16
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_68606533
quote:

[..]

Bewijs het.
Staat in de bijbel, swa
pi_68606587
quote:

[..]

Bewijs het.
Je kan er lang over discussieren, maar het gaat om geloof...
pi_68606626
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:08 schreef The.Apple het volgende:

[..]

fail
en die andere ook,

Dat is het punt nu juist, slimmerik. Beide users doen feitelijke beweringen over iets wat niet te bewijzen valt. Mensen mogen van mij geloven wat ze willen maar het wordt voor mij storend wanneer een persoonlijke waarheid als een absolute gepresenteerd wordt.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:12:16 #19
230721 The.Apple
pi_68606647
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:08 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Staat in de bijbel, swa
fail
en die andere ook,

zaterdag 2 mei 2009 @ 23:13:01 #20
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_68606665
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:10 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Je kan er lang over discussieren, maar het gaat om geloof...
Dat geloof ik ook ja.
pi_68606720
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:11 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is het punt nu juist, slimmerik. Beide users doen feitelijke beweringen over iets wat niet te bewijzen valt. Mensen mogen van mij geloven wat ze willen maar het wordt voor mij storend wanneer een persoonlijke waarheid als een absolute gepresenteerd wordt.
Het hangt er maar net vanaf of je wel of niet gelooft natuurlijk, dat lijkt mij wel duidelijk.
pi_68606773
Als Karst T in de volste overtuiging was dat hij zeg maar gerechtigheid liet plaatsvinden, bijvoorbeeld omdat er iets "geknapt" was in zijn hoofd, waarom zou hij dan gestraft moeten worden in de hel?

Je kan je echter wel afvragen waarom God dan niet ingreep en deze onrechtmatige daad gevoed door verstandverbijstering liet plaatsvinden.

Daaruit kan denk ik alleen maar de conclusie worden getrokken dat Karst T. nu gestraft wordt in de hel want anders is er geen God.

zaterdag 2 mei 2009 @ 23:20:16 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68606877
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:17 schreef Vitalogy het volgende:
Je kan je echter wel afvragen waarom God dan niet ingreep en deze onrechtmatige daad gevoed door verstandverbijstering liet plaatsvinden.
Misschien was het wel óf dit, óf later op de dag een aanslag met wel 100 doden! En zo kun je door blijven speculeren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_68606965
Ik denk dat iedereen naar de hel gaat.

Het bewijs :
Sommige religies beweren dat als je geen gelovige bent van dat geloof, dat je naar de hel gaat. Aangezien er meer dan één geloof is dat dit beweert en een mens slechts één religie heeft, kunnen we er vanuitgaan dat iedereen naar de hel gaat. ("bron")
Ja, maar betekent nee
Alles wat je zegt zal verdraaid tegen je gebruikt worden
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:24:10 #25
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_68607007
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:08 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Staat in de bijbel, swa
Ja nee, nu ben ik overtuigd.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_68607177
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:17 schreef Vitalogy het volgende:
Als Karst T in de volste overtuiging was dat hij zeg maar gerechtigheid liet plaatsvinden, bijvoorbeeld omdat er iets "geknapt" was in zijn hoofd, waarom zou hij dan gestraft moeten worden in de hel?

Daaruit kan denk ik alleen maar de conclusie worden getrokken dat Karst T. nu gestraft wordt in de hel want anders is er geen God.

Owkee, even meedenkend in het hemel/hel verhaal hè...

Je spreekt jezelf tegen. Misschien heeft hij de koninklijke familie en veel meer mensen wel gered, omdat ze nu de beveiliging gaan aanscherpen... Je gaat het nooit weten...

Het eerste gedeelte zit waarheid in... Als hij het met het idee van gerechtigheid heeft gedaan, zal hij wellicht in de hemel komen... Als de beweegredenen vanuit haat geweest zijn, zal hij wellicht naar de hel gaan...

Maar kijk naar alles wat er al gebeurd is in de wereld... Denk je dat "God" voor zoiets gaat ingrijpen...? No offence voor alle mensen die meeleven de nabestaanden, en ik heb makkelijk praten, I know... maar er zijn veel ernstigere dingen geb eurd in de wereld waarbij "God" ook niet heeft ingegerepen... Dus je conclusie dat er om die reden geen God bestaat is onjuist...

Btw, ik ben geen gelovige op dat vlak...

My 2 cents
Have fun...
pi_68607241
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:23 schreef HEvaRe het volgende:
Ik denk dat iedereen naar de hel gaat.

Het bewijs :
Sommige religies beweren dat als je geen gelovige bent van dat geloof, dat je naar de hel gaat. Aangezien er meer dan één geloof is dat dit beweert en een mens slechts één religie heeft, kunnen we er vanuitgaan dat iedereen naar de hel gaat. ("bron")
Maar als alle religies eigenlijk een andere vertaling zijn van hetzelfde fenomeen... Dan gaat iedereen naar de hemel... Want dan gelooft iedereen in hetzelfde...

[ Bericht 1% gewijzigd door Handschoen op 02-05-2009 23:41:20 ]
Have fun...
pi_68607286
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:30 schreef Handschoen het volgende:

Btw, ik ben geen gelovige op dat vlak...

Nee ik ook niet...duh
pi_68607384
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:34 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Nee ik ook niet...duh
Dat was ook niet op jou gericht hoor , meer voor alle religieuze bashers die erop volgen en erover struikelen dat mensen dingen ook eens van de andere kant bekijken
Have fun...
pi_68611747
Karst is dood, sommige slachtoffers zijn dood, Karst ziet zwart en de dode slachtoffers ook.

Leuk woord trouwens: slachtoffer . Tijd voor vernieuwing
pi_68611776
Nee, maar hij moet tot in de lengte van dagen Suzuki's verkopen
Lurf is the message and the message is Lurf
  zondag 3 mei 2009 @ 09:51:21 #32
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
  zondag 3 mei 2009 @ 09:53:59 #33
155384 Panick
Infidel.
pi_68611803
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

"Vrij echt" is een relatief begrip. .
Overigens geeft de manier waarop de vraag is geformuleerd wel enigszins aan dat de TS echt het denkvermogen van een kind heeft.
"I believe it is essential for our planetary future to develop tools that can change the consciousness which has created the crisis that we are in." - Stanislav Grof
pi_68611866
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:20 schreef Iblis het volgende:

[..]

Misschien was het wel óf dit, óf later op de dag een aanslag met wel 100 doden! En zo kun je door blijven speculeren.
Deze daad is door God gestuurd, zodat men meer sympathie krijgt voor ons christelijke koningshuis.

Amen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 3 mei 2009 @ 10:08:31 #35
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_68611955
quote:
Op zondag 3 mei 2009 09:53 schreef Panick het volgende:

[..]

Overigens geeft de manier waarop de vraag is geformuleerd wel enigszins aan dat de TS echt het denkvermogen van een kind heeft.
Waarom ?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_68612001
Geen idee, persoonlijk denk ik niet dat er iets is als een hel op die manier.
Ik geloof wel dat je jezelf in dit leven of een volgend leven "tegen gaat komen".

Om toch even van een hemel, hel en een God uit te gaan.....
dan denk ik dat je als mens per definitie niet kan stellen wat er gebeurd.
Dat weten wij namelijk niet!
Júist niet als je de Bijbel goed hebt gelezen.

De daad zelf is afschuwelijk, en het leed dat gedaan is onoverkomenlijk voor een heleboel betrokkenen.
(mijn eigen hart heeft zelfs een tijd stil gestaan, want mijn zoontje van 10 stond er met zijn vader te kijken. Tot het moment dat ik ze telefonisch te pakken kreeg stond mijn hart stil)

Toch kan ik mij voorstellen dat de daad van deze man misschien juist door God is ingegeven om iets of iemand wakker te schudden zodat juist ánder leed voorkomen wordt.
God heeft wel vaker zaken op een manier aangepakt die hard en wreed overkomen.

Zelf denk ik dat welke God dan ook hierbuiten heeft gestaan.
Wat wel de toedracht was, geen idee nog.... op dit moment leef ik meer mee met alle getroffenen.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  zondag 3 mei 2009 @ 11:13:19 #37
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_68613021
Het maakt natuurlijk heel veel uit of je een geloof aanangt waarin het hiernamaals een belangrijke plaats inneemt. Wat dus in het Christelijke geloof belangrijk is. Maar daarbinnen verschuiven de opvatitingen over "hel" ook. En die opvattingen hangen weer samen met bijvoorbeeld maatschappelijke omstandigheden. Als je kijkt naar de Middeleeuwen, toen de gemiddelde levensverwachting laag was, en de dood een relatief geaccepteerde realiteit, nam het voorbereiden op het leven na de dood een grotere plaats in het leven in dan nu het geval is. Daarbij kwam dat (katholieke) kerk, deels om de macht te vestigen, een zeer dreigende voorstelling van de hel op de mens losliet. Bevrijding van de hel was alleen door de kerk te bereiken (de biecht was daarbij heel belangrijk: als je je zonden maar bij een priester opbiechtte, dan was dat een uitweg uit de hel). Daarnaast werd het kopen van een aflaat (je betaalde geld, dat geld was bestemd voor de kerk, en daardoor werd de tijd die je in de hel moest doorbrengen verkort).
In die tijd werd ook het bidden voor een ziel belangrijk geacht: hoe meer men bad voor een ziel, hoe korter de tijd die de ziel nodig had om puur te worden, en dus de hemel waardig te zijn.
Ook door goede werken te doen, of door een daad te stellen (bijvoorbeeld een pelgrimstocht te volbrengen: een pelgrimstocht leverde vaak een aflaat op) kon men de tijd van purificatie bekorten.

In bovenstaande werd er een verschil gemaakt tussen "het voorgeborchte" (een plaats waar de ziel werd uitgezuiverd, onder vreselijke omstandigheden) en de eeuwigdurende hel.

Later, na de reformatie, werd de rol van bemiddelaar van de kerk tussen mens en hel/hemel minder belangrijk, en kwam de rol van de mens die het goede leven leidde meer op de voorgrond te staan en ook het denkbeeld v an de voorbestemming werd belangrijker (de leer van de predestinatie: kortweg dat je al voor je geboorte bestemd bent om na je dood naar de hemel te gaan, en dat wat je in het leven doet maar weinig invloed heeft op je voorbestemming).

In de negentiende, en zeker in de twintigste eeuw, kwam men er steeds meer toe de teksten die in de Bijbel staan over "hel", al dan niet in het licht van kerkelijke structuur, opnieuw te bestuderen. Die studies leidden tot verschillende inzichten, maar je mag wel stellen, dat het inzicht dat de Bijbel eigenlijk helemaal geen duidelijk beeld geeft over wat de "hel" nou eigenlijk is, en wat de mens nou zou moeten doen of laten om daar wel of niet in te komen, ook niet zo duidelijk gedefinieerd is.
De Katholieke Kerk heeft daarom in de nieuwste leerstellingen geformuleerd dat ze geen duidelijk beeld kan geven over wat de hel nou precies is.

Er zijn erg veel opvatiingen over "schuld', "zonde" en de vergeving daarvan. Over het algemeen wordt aangenomen, dat de mens de zonde leert bedrijven, omdat Adam en Eva in het Paradijs van de de vrucht van de boom der kennis hebben gegeten, waardoor alle "zonden" rondom sexualiteit, rivaliteit, jaloersheid en hebzucht en de gevolgen daarvan, zoals overspel, diefstal, doodslag ... noem maar op toen zijn ontstaan. Omdat er een directe relatie is tussen God, die de boom der kennis en de kwade vruchten geschapen heeft, en met zijn schepsel de verleidelijke slang, en met zijn makkelijk te verleiden schepselen, de mens, is er een directe, maar niet eenduidige relatie tussen God en zonden.

De Bijbel verhaallt constant over hoe God de relatie met de tot zonden vervallen mens wil herstellen: het uiteindelijk herstel komt dan, als God zelf zich vlees (d.i mens) laat worden (door Maria) en als Jezus op de wereld komt, als volledig mens, die alle zonden van de mens zou kunnen bedrijven, maar dat niet doet. Toch gedraagt Jezus zich als een mens die wel zou kunnen zondigen (hij laat zich reinigen van zonden door de doop in de Jordaan, en twijfelt zelfs aan de steun van God in de hof van Gethsemane). Uiteindelijk sterft jezus een dood, gepaard gaande aan martelingen, die slechts de grootste zondaars ten deel vallen. In dit leven van God op aarde, waarin God hetzelfde lijden meemaakt als de zondige mens, zien de Christenen hun verlossing van de zonden: er heeft één mens (die zelf zonder zonden was) het leven van een zondaar geleden, en zodoende de zonden van de gehele mensheid op de schouders genomen. Toen hij na zijn dood weer opgestaan bleek, gaf hij bovendien aan, dat de mens elke dag na de kleine dood (de slaap) weer als gereinigd mens zijn eigen kleine opstanding kon beleven: je kan elke dag opnieuw beginnen. In het levensverhaal van jezus geeft hij dit ook aan, bijvoorbeeld wanneer hij een overspelige vrouw de kans geeft om opnieuw te beginnen (Vrouw, wat nu?) en heel treffend, wanneer hij vlak voor zijn dood een moordenaar, die hem herkent als (zoon van) God verzekert dat hij, ondanks zijn misdaad, snel naar de hemel zal gaan.

En ja, wat moeten wij nou denken over Karst, en waar hij nou zal zijn? Nu er zoveel verschillende denkbeelden aanwijzingen ove dit onderwerp al geweest zijn?
Ik denk, dat het mogelijk is dat je zowel voor je dood als na je dood door verschillende processen van geestelijke purificatie heen gaat. En wanneer ben je dan uitgezuiverd? Geen idee, volgens mij is dat een volkomen individueel proces tussen de mens en God. Ik voel een directe relatie tussen God - mens - ontstaan van zonden - worstelen met zonden - vergeving van zonden aan.En ik denk dat elk mens zijn eigen pad daarin bewandelt. Of hij nou wel of niet gelooft in God. En ik geloof dat dat pad zo individueel is, dat wij daar als mensen totaal geen kijk op hebben.

Ik sluit dan ook niet uit, dat helemaal op het eind, Karsten een weg heeft afgelegd die hem toch een plaatsje in wat wij hemel noemen oplevert.
pi_68613687
Wat mij opviel, was de stroom idiote reacties op de FP in de trend van "hoop dat de man brandt in de hel", of "jammer dat-ie dood is, hij had moeten lijden", of "deze dood is te makkelijk" etc etc. Als er een berichtje over de sharia op de FP komt, is dat maar een achterlijk religieus concept. Maar als iemand een drama veroorzaakt, dan is het kennelijk vrij normaal om als een stel apen met fakkels en hooivorken de man gelynched en gemarteld te wensen.

Kennelijk mag dan het verstand wel op 0 Nou ja, het is de FP, dus een IQ boven het vriespunt moet je dan niet verwachten, maar het blijft me verbazen.
pi_68613717
quote:

[..]

Bewijs het.
Jaaah, laten we er zo'n topic van maken
pi_68613743
quote:

[..]

Bewijs het.
Niemand heeft het/hem ooit gezien/gesproken/aangeraakt, wat voor een bewijs wil je nog meer? Hoe kan je nou iets bewijzen wat er niet is?
  zondag 3 mei 2009 @ 11:48:23 #41
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_68613762
quote:
Op zondag 3 mei 2009 09:53 schreef Panick het volgende:

[..]

Dat sowieso.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_68613823
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:44 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij opviel, was de stroom idiote reacties op de FP in de trend van "hoop dat de man brandt in de hel", of "jammer dat-ie dood is, hij had moeten lijden", of "deze dood is te makkelijk" etc etc. Als er een berichtje over de sharia op de FP komt, is dat maar een achterlijk religieus concept. Maar als iemand een drama veroorzaakt, dan is het kennelijk vrij normaal om als een stel apen met fakkels en hooivorken de man gelynched en gemarteld te wensen.

Kennelijk mag dan het verstand wel op 0 Nou ja, het is de FP, dus een IQ boven het vriespunt moet je dan niet verwachten, maar het blijft me verbazen.
Zonder af te willen doen aan de horror en het drama sluit ik mij hier volledig bij aan.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  zondag 3 mei 2009 @ 11:56:36 #43
159841 Dzy
It is I
pi_68613923
Eens met Haushofer. Overigens ben ik er vrij van overtuigd dat deze Karst T. in een zware psychose verkeerde en daardoor tot zijn verschrikkelijke daad is overgegaan. Is zo iemand dan schuldig?
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_68614003
Hee ik ben nieuw op FOK!
"De Inca's brachten al mensenoffers vóór de auto werd uitgevonden."
pi_68614025
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:56 schreef Dzy het volgende:
Eens met Haushofer. Overigens ben ik er vrij van overtuigd dat deze Karst T. in een zware psychose verkeerde en daardoor tot zijn verschrikkelijke daad is overgegaan. Is zo iemand dan schuldig?
Ik dacht dat volgens de Christelijke God iedereen een vrije wil heeft en dat er niet echt rekening wordt gehouden met psychoses. Dus dan is Karst screwed en wordt het een enkeltje hel. Maar ik ben niet echt een kenner verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')