Ik werk zelf bij het GGZ (weer zo'n iemand die denkt dat ie weet waar ie het over heeft inderdaadquote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:32 schreef g0dz0r het volgende:
Overigens doe je niet je verhaal bij P&W maar mag je praten totdat er ingegrepen wordt en stel je je bloot aan allerlei vragen waar je zelf geen grip op hebt. Lijkt mij niet de manier om aan een verwerkingsproces te beginnen maar goed.
Het lijkt me niet dat "gewone" mensen die net iets traumatisch hebben meegemaakt zo goed kunnen inschatten hoe het er bij een televisieprogramma aan toegaat. Misschien zou ik er ook wel zijn gaan zitten, ik weet het niet. Ik kan me goed voorstellen dat als mensen je vragen of je even wat wil komen vertellen over wat je hebt meegemaakt dat je dan misschien wel overdonderd bent of je verplicht voelt misschien.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:32 schreef g0dz0r het volgende:
Overigens doe je niet je verhaal bij P&W maar mag je praten totdat er ingegrepen wordt en stel je je bloot aan allerlei vragen waar je zelf geen grip op hebt. Lijkt mij niet de manier om aan een verwerkingsproces te beginnen maar goed.
Alsof slachtofferhulp wettelijk verplicht bij iedereen meteen op de stoep moet staan.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:31 schreef yavanna het volgende:
[..]
He ja, ga jij even bepalen wat die mensen wel/ niet moeten doen na wat zij hebben meegemaakt. En zolang jij niet persoonlijk slachtofferhulp hebt aangeboden aan hun, is jouw overtuiging weinig waard. Alsof slachtofferhulp geen fouten kan maken.
Ik vind het schandalig dat TV programma's mensen zo behandelen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:35 schreef Shitney het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat "gewone" mensen die net iets traumatisch hebben meegemaakt zo goed kunnen inschatten hoe het er bij een televisieprogramma aan toegaat. Misschien zou ik er ook wel zijn gaan zitten, ik weet het niet. Ik kan me goed voorstellen dat als mensen je vragen of je even wat wil komen vertellen over wat je hebt meegemaakt dat je dan misschien wel overdonderd bent of je verplicht voelt misschien.
Nou nee, maar bij de mensen die net een vliegtuigcrash hebben overleefd of net een aanslag hebben overleefd lijken ze me harder nodig dan bij iemand wiens tasje is gestolen. Dat kan je toch zelf wel bedenken? En waarom reageer je zo ontzettend aggressief op deze mensen, ze hebben je toch niks aangedaan? Ze hadden alleen maar de pech om op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te staan en zijn daar behoorlijk hard voor gestraft. Je zou juist medelijden met ze moeten hebben.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Alsof slachtofferhulp wettelijk verplicht bij iedereen meteen op de stoep moet staan.
Hier de site als je ze nog nodig hebt. http://www.slachtofferhulp.nl/ kleine moeite om uit te vinden als je ze zo hard nodig hebt.
En nee, ik ga niks bepalen. Ik geeg alleen maar mijn mening.
Nou zeg, dat zeg ik toch ook? Nu snap ik je even niet meer, want dat is precies wat mij ook stoort.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik vind het schandalig dat TV programma's mensen zo behandelen.
Een kort interview oke. Maar mensen die zoiets mee hebben gemaakt zo in een studio zetten en maar af en toe hun verhaal laten doen.
Die mensen moet je in bescherming nemen en gewoon thuis hun verdriet laten verwerken. Niet naar Amsterdam slepen om live op TV bijrol te spelen in de Pauw en Witteman show.
Ik reageer aggressief op de mensen die op mij lopen te kotsen omdat ik van mening ben dat de slachtoffers niet zo uitgebreid in de media thuishoren.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:39 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nou nee, maar bij de mensen die net een vliegtuigcrash hebben overleefd of net een aanslag hebben overleefd lijken ze me harder nodig dan bij iemand wiens tasje is gestolen. Dat kan je toch zelf wel bedenken? En waarom reageer je zo ontzettend aggressief op deze mensen, ze hebben je toch niks aangedaan? Ze hadden alleen maar de pech om op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te staan en zijn daar behoorlijk hard voor gestraft. Je zou juist medelijden met ze moeten hebben.
Dan zijn we het daar over eens. Mijn reactie was ook geen tegenreactie, maar een aanvulling.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:40 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nou zeg, dat zeg ik toch ook? Nu snap ik je even niet meer, want dat is precies wat mij ook stoort.
Niet mee eens. Deze mensen waren onderdeel van het officiele programma en bovendien zijn er erg veel slachtoffers in hun groep gevallen. Je zou toch verwachten dat ze in hun woonplaats bijvoorbeeld de burgemeester of iets in die geest op bezoek krijgen. Als de buren van de dader al vereerd worden met een bezoek van de burgemeester en een blik hulpverleners, dan lijkt het me voor mensen die nota bene onderdeel van de hele plechtigheden waren en waar doden zijn gevallen wel het minste. Die zouden echt niet zelf op zoek moeten gaan, het waren niet zomaar dagjesmensen die daar toevallig stonden tenslotte.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:40 schreef Nizno het volgende:
Er zijn zoveel oproepen en meldingen geweest waar mensen terecht konden voor slachtofferhulp.
Daar hadden deze broers zich ook kunnen melden mijn inziens.
Dat de buren van Karst een samenkomst hebben gehad met slachtofferhulp aanwezig is natuurlijk makkelijker plannen. Briefjes door de deuren en iedereen die wil en kan komen is aanwezig.
Je kan moeilijk bij iedereen die naast de route stond een spycholoogje langs laten komen.. Onmogelijk zelfs aangezien je nooit kan weten wie er allemaal stonden.
Uiteraard had in het geval van de briers best iemand van het ziekenhuis even kunnen vragen of ze skachtofferhulp nodig hadden en dan even contact met SH opnemen....
Uhm, ze reageerde ontkennend op de vraag of slachtofferhulp contact met hun had opgenomen en gaven later aan dat zij evt hulp wel op prijs zouden stellen. Het leek er op alsof ze geen idee hadden wat slachtofferhulp was en dat zij daar gebruik van konden maken, laat staan dat ze daar naar konden zoeken. Wat ons weer terug brengt naar het begin, dat het nogal opmerkelijk is dat zij zelf contact zouden moeten opnemen na zo'n gebeurtenis, wanneer b.v. de buren van de dader dit niet hoeven te doen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Alsof slachtofferhulp wettelijk verplicht bij iedereen meteen op de stoep moet staan.
Hier de site als je ze nog nodig hebt. http://www.slachtofferhulp.nl/ kleine moeite om uit te vinden als je ze zo hard nodig hebt.
En nee, ik ga niks bepalen. Ik geeg alleen maar mijn mening.
Ik denk dat het die mensen niet aan te rekenen is maar de media die als aasgieren op ze duikt. En sorry, maar slachtofferhulp voor mensen die daar op uitnodiging waren en deel uitmaakten van het programma leek mij zo logisch en vanzelfsprekend dat ik echt geschokt ben dat ze dat niet gekregen hebben.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik reageer aggressief op de mensen die op mij lopen te kotsen omdat ik van mening ben dat de slachtoffers niet zo uitgebreid in de media thuishoren.
En op de mensen die lopen te klagen dat er geen slachtofferhulp geboden zou zijn. Het is geen wettelijke plicht om dat te doen en iemand die hulp nodig heeft kan dat ook krijgen. Dat hoeft echt niet perse aangeboden te worden.
Nogmaals, ik vind het hartstikke erg wat die mensen is overkomen. Maar ik vind het niet verstandig dat ze zo snel zo vaak in de media verschijnen.
Precies.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:46 schreef yavanna het volgende:
[..]
Uhm, ze reageerde ontkennend op de vraag of slachtofferhulp contact met hun had opgenomen en gaven later aan dat zij evt hulp wel op prijs zouden stellen. Het leek er op alsof ze geen idee hadden wat slachtofferhulp was en dat zij daar gebruik van konden maken, laat staan dat ze daar naar konden zoeken. Wat ons weer terug brengt naar het begin, dat het nogal opmerkelijk is dat zij zelf contact zouden moeten opnemen na zo'n gebeurtenis, wanneer b.v. de buren van de dader dit niet hoeven te doen.
In zo'n geval hoort slachtofferhulp gewoon contact op te nemen met de SLACHTOFFERS. Waarom zou het anders slachtofferhulp heten. Als het de bedoeling was dat slachtoffers zelf gingen bellen, dan hadden we het net zo goed slachtofferservice kunnen noemen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:46 schreef yavanna het volgende:
[..]
Uhm, ze reageerde ontkennend op de vraag of slachtofferhulp contact met hun had opgenomen en gaven later aan dat zij evt hulp wel op prijs zouden stellen. Het leek er op alsof ze geen idee hadden wat slachtofferhulp was en dat zij daar gebruik van konden maken, laat staan dat ze daar naar konden zoeken. Wat ons weer terug brengt naar het begin, dat het nogal opmerkelijk is dat zij zelf contact zouden moeten opnemen na zo'n gebeurtenis, wanneer b.v. de buren van de dader dit niet hoeven te doen.
In die zin zou het niet verrassend zijn dat er weer een boel mensen de AOW in duiken ivm traumatische stress syndromen en vergelijkende ziektes.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:47 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik denk dat het die mensen niet aan te rekenen is maar de media die als aasgieren op ze duikt. En sorry, maar slachtofferhulp voor mensen die daar op uitnodiging waren en deel uitmaakten van het programma leek mij zo logisch en vanzelfsprekend dat ik echt geschokt ben dat ze dat niet gekregen hebben.
Ik denk dat beide broers voornamelijk in het ziekenhuis zijn geweest en dat ziekenhuis lag niet in hun woonplaats. Slachtofferhulp wordt doorgaans aangeboden door de gemeente/politie en die kon hun dus ook niet bereiken want ze waren niet thuis maar in een andere plaats in het ziekenhuis.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:44 schreef Shitney het volgende:
[..]
Niet mee eens. Deze mensen waren onderdeel van het officiele programma en bovendien zijn er erg veel slachtoffers in hun groep gevallen. Je zou toch verwachten dat ze in hun woonplaats bijvoorbeeld de burgemeester of iets in die geest op bezoek krijgen. Als de buren van de dader al vereerd worden met een bezoek van de burgemeester en een blik hulpverleners, dan lijkt het me voor mensen die nota bene onderdeel van de hele plechtigheden waren en waar doden zijn gevallen wel het minste. Die zouden echt niet zelf op zoek moeten gaan, het waren niet zomaar dagjesmensen die daar toevallig stonden tenslotte.
nooit meer even apeldoorn bellen....quote:Centraal Beheer beraadt zich op slogan
vrijdag 01 mei 2009 | 22:04 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 01 mei 2009 | 22:46
Tekstgrootte
APELDOORN – Even Apeldoorn Bellen. De reclameslogan van verzekeraar Centraal Beheer uit Apeldoorn heeft door het drama van Koninginnedag een nieuwe lading gekregen. Centraal Beheer, dat groot wilde uitpakken tijdens het feest in ‘zijn’ stad, heeft direct de reclamecampagne stilgelegd. Hoe het verder gaat, is nog onderwerp van gesprek, aldus een woordvoerder.
‘Onze eerste zorg was, uit medeleven, de reclame van de straat, radio en televisie te halen. We hadden honderd mensen die hoeden uitdeelden, die hebben we waar mogelijk teruggehaald. We zijn geschokt, we hebben als bedrijf een sterke band met Apeldoorn.”
De komende weken beraadt de verzekeraar zich op het gebruik van zijn slogan. ‘We zullen al onze uitingen toetsen en opnieuw beoordelen in het licht van de nieuwe situatie.”
die familie van de dader gaat ook helemaal kapot volgens mij....quote:ZEVENAAR/HUISSEN – ‘We zijn nog helemaal niet klaar om erover te praten. Ik kan u niet meer te woord staan.” Meer kan de zeer geėmotioneerde vader van de 38-jarige Karst T. niet uitbrengen. Zijn zoon reed donderdag in Apeldoorn in op een mensenmassa waarbij tot nu toe zes mensen en hijzelf om het leven kwamen.De familie is, zo laat hij weten, bezig met de verwerking van het drama. De vader, zichtbaar aangeslagen, staat in de deuropening van een twee-onder-een-kapwoning in een keurige Zevenaarse woonwijk.
Een beschaafde man van rond de zestig, grijs ringbaardje, spijkerbroek. Hij kan niets zeggen over het motief van zijn zoon, die in de nacht van donderdag op vrijdag in het ziekenhuis overleed aan zijn verwondingen. Hij wil niet kwijt wanneer hij hem voor het laatst zag. Zijn vrouw laat zich niet zien. Ze is actief in het vrijwilligerswerk. Een vriendin van de familie laat weten dat ze het niet kan maken om iets te zeggen. Burgemeester Harry de Vries van de gemeente Lingewaard, waar Huissen onderdeel van is, weerlegt het beeld dat sommige bewoners van de dader schetsen. ‘Er wordt over de man gesproken als zou hij een zombie zijn. Huissen is een stadje met gemeenschapszin. Als je niet deelneemt aan het verenigingsleven wordt dat al als typisch ervaren. Maar er was tussen hem en de bewoners een redelijk normaal contact. Ze kwamen bij elkaar op bezoek. Hij leefde niet met de gordijnen dicht. Het is evenmin zo dat zijn appartement al leeg is. Hij zou pas per 1 juni het pand uit gaan. Er is een normaal interieur”, zegt De Vries, al erkent hij ‘dat de man volstrekt de weg kwijt was in het leven. Maar er waren geen signalen voor het drama, helemaal niets.’De buurtbewoners hebben twee woordvoerders naar voren geschoven. De rest wil niets kwijt. Jan Derksen, een van de twee, kent T. wel. ‘Ik zag hem ’s morgens wel eens als hij naar zijn werk ging. Hij droeg altijd een rugzak. Hij was normaal gekleed, meestal in overhemd en spijkerbroek of een nette jas. We zeiden ‘goedemorgen’ tegen elkaar. Diepgaande gesprekken zijn er niet geweest. Ook niet als buren bij hem op de koffie kwamen.” Of T. in Huissen wordt begraven, weet de burgemeester niet. Hij had gisteren telefonisch contact met zijn familie, daarover wil hij slechts kwijt dat die ‘helemaal kapot’ is. Hij betreurt dat Huissen zo in het nieuws is gekomen.
Oh, dat wist ik niet. Maar je zou toch verwachten dat er in een ziekenhuis direct een soort actieplan op touw wordt gezet? Of denk ik dan ook veel te rooskleurig over de faciliteiten in een ziekenhuis? Ik stelde me zo voor dat je direct maatschappelijk werk of een psycholoog toegewezen kreeg als je zoiets meemaakt en dat die dan ook zorgen dat er de volgende ochtend even iemand met je belt om te kijken hoe het gaat, al is het je eigen huisarts maar.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:56 schreef MinderMutsig het volgende:
Overigens bestaat slachtofferhulp ook 'maar' uit vrijwilligers waarvan sommige maar lang niet alle medewerkers professioneel hulpverlener zijn. Ze krijgen wel een cursus maar Truus op de hoek kan ook gewoon medewerker van slachtofferhulp worden.
Kan niet geloven dat het alleen daarom zou gaan. Of misschien was dat juist wel de trigger? Maar ja, dat zullen we nooit weten.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:18 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik hoor nu op Pauw en Witteman dat het enige negatieve dat de dader recent is overkomen is dat hij al een aantal weken geen baan heeft. Dus wat dat betreft heb je een punt Matthijst.²
wat denk je dat er kan gaan gebeuren als iedereen weet wie ze zijn?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 02:04 schreef whataboutit het volgende:
die familie zal het zeker niet makkelijk hebben, en wordt denk ik wel een beetje te weinig respect naar uitgedragen
Ja joh, vreemd eigenlijk, ze zouden een stukje moeten gaan toeren, naar Apeldoorn ofzo, daar vlijkbij het Loo schijn je mooi door de bossen te kunnen rijden....quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:19 schreef snowgoon het volgende:
Als ik ze dan in diverse TV programma's uitgebreid zie optreden krijg ik ook niet het idee dat het zo slecht met ze gaat. Blijf lekker thuiszetten en ga met je familie leuke dingen doen om die verschrikkingen te verwerken. Bel dan zelf met slachtofferhulp als je ze zo hard nodig hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |