Ik begin steeds minder het idee te hebben dat dit een politieke daad was.
Als dit echt een aanslag zou zijn geweest dan had de dader veel meer coordinatie laten zien. Nu is het een enkeling in een auto die kijkt hoe ver hij kan komen. Dat lijkt meer op wanhoop dan op een doelgerichte actie.
Als het een aanslag zou zijn geweest op basis van politieke uitingen dan zou er ook een veel gerichtere actie zijn geweest. Volkert schoot Pim dood, en Van Gogh werd neergehaald met een mes. Met een auto kijken hoe ver je kan komen lijkt dan een beetje nutteloos en omslachtig, niet bepaald een actie waar veel voorbereiding in zit. Het klinkt nogal cru, maar een moslim zal het niet geweest zijn, die hanteren een totaal andere modus operandi wat aanslagen betreft. Die gaan voor een persoonlijke aanval, of ze proberen juist zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken, en in dit geval is het te omslachtig om te stellen dat het een van die twee is.
Extreem Rechts, ik zou me niet eens voor kunnen stellen waarom juist figuren die zich definieren door hun vaderlandsliefde, een aanslag zouden willen plegen op het meest Nederlandse icoon. Republikeinen zijn ook niet bepaald de figuren waar je na 1915 nog een aanslag van zou kunnen verwachten. Extreem links komt dichter in de buurt, die hebben een langere lijst van daden, maar als het Links was dan had het een grotere opzet gehad, en dan zou het vrij snel duidelijk worden. Linkse activisten kiezen meestal zeer prominente figuren als doelwit, maar altijd ook persoonlijke doelwitten. Figuren die overduidelijk een andere politieke voorkeur hebben. De koningin is voor hen te hoog gegrepen en is geloof ik niet de figuur waar zij zich zorgen over maken.
Ik denk dus niet dat we straks een complot te horen krijgen, maar vooral een figuur dat een wanhoopsdaad heeft uitgevoerd.
Misschien, heel misschien dat dit een daad was die voortkwam uit de economische crisis, waarbij iemand die zojuist alles verloren heeft zijn frustraties wil botvieren op de meest publieke figuur, maar dat lijkt me ook niet heel erg waarschijnlijk. Die types springen meestal van een hoog gebouw.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis