europeanen, afrikanen. Je weet dat er oudere volkeren zijn, mét slavernij, buiten beide continenten?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:43 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hoe denk je dat de Europeanen aan de eerste Afrikaanse slaven kwamen? Die kochten ze van Moren en Arabieren.
Geschiedenis heeft altijd met hedendaagse issues te maken, daar elke gebeurtenis een voorgeschiedenis heeft. Door te stellen dat de geschiedenis niets met het hedendaagse conflict in Isräel/'Palestina' te maken heeft, zet je jezelf intellectueel gezien stante pede buitenspel.
de koran is toch het begin van de islam? zijn wel wat anti-semitische passages te vinden.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:51 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Ooit van de Soemeriërs, Egyptenaren, Akkadiërs, Grieken en Romeinen gehoord?
[..]
Jodenhaat, wat jij daar ook onder moge verstaan, is 'vrij nieuw' in de Arabische wereld. Pas met de opkomst van nationalisme (en later de stichting van Israël) deed jodenhaat op ''grotere schaal'' zijn intrede in de Arabische wereld. Ik wil niet zeggen dat er voor het nationalisme helemaal geen conflicten zijn geweest waarbij de joden betrokken waren, maar het is gewoon bullshit dat jodenhaat in de Arabische cultuur geworteld is vanaf het begin. Dit kun je ook helemaal niet aantonen.
Individuele kwesties, geen generaliserende verzen. De generalisering wordt vernietigd omdat er positieve verzen zijn over de joden.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:56 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de koran is toch het begin van de islam? zijn wel wat anti-semitische passages te vinden.
het is maar net wat je wilt lezen toch? deze gast is gewoon gek.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Individuele kwesties, geen generaliserende verzen. De generalisering wordt vernietigd omdat er positieve verzen zijn over de joden.
Degene waar ik op reageerde heeft het over de Arabieren; die bestaan langer dan de Islam.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:56 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de koran is toch het begin van de islam? zijn wel wat anti-semitische passages te vinden.
quote:Koran 2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.
mwuah, weleens het verdrag van Madinah gelezen? Door Mohammed gestelde eerste Islamitische grondwet?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het is maar net wat je wilt lezen toch? deze gast is gewoon gek.
nee, maar iemand die uit naam van allah in de rechtzaal de slachtoffers aanspreekt is toch behoorlijk ziek.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
mwuah, weleens het verdrag van Madinah gelezen? Door Mohammed gestelde eerste Islamitische grondwet?
Een aanrader mbt beeldvorming over de Sharia.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee, maar iemand die uit naam van allah in de rechtzaal de slachtoffers aanspreekt is toch behoorlijk ziek.
Ah, de huidige Egyptenaren (die zich Arabisch noemen) stammen niet af van de oude Egyptenaren, maar van de buitenechtelijke zoon van een Saudi, die op een dag 'los' ging op een Moorse schone?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:51 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Ooit van de Soemeriërs, Egyptenaren, Akkadiërs, Grieken en Romeinen gehoord?
[..]
Jodenhaat, wat jij daar ook onder moge verstaan, is 'vrij nieuw' in de Arabische wereld. Pas met de opkomst van nationalisme (en later de stichting van Israël) deed jodenhaat op ''grotere schaal'' zijn intrede in de Arabische wereld. Ik wil niet zeggen dat er voor het nationalisme helemaal geen conflicten zijn geweest waarbij de joden betrokken waren, maar het is gewoon bullshit dat jodenhaat in de Arabische cultuur geworteld is vanaf het begin. Dit kun je ook helemaal niet aantonen.
Ja, maar de Arabieren (zeker als je de oude Egyptenaren meerekent en dat doe ik) waren de eersten die slaven op grote schaal commercieel uit gingen buiten (en er dus zeer succesvol door werden).quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:52 schreef El_Mismo_Loco het volgende:
[..]
europeanen, afrikanen. Je weet dat er oudere volkeren zijn, mét slavernij, buiten beide continenten?
ik heb niet gesteld dat geschiedenis niets met hedendaagse conflicten te maken heeft. Dat maak jij er nu van om het zo te draaien weer een puntje te kunnen maken.
lees het nog maar een paar keer, jij leest wat je wilt lezen. ik heb dat niet gesteld noch gesuggereerd.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:19 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja, maar de Arabieren (zeker als je de oude Egyptenaren meerekent en dat doe ik) waren de eersten die slaven op grote schaal commercieel uit gingen buiten (en er dus zeer succesvol door werden).
Dat deed je in het geval van Israël/Palestina een paar posts geleden wel degelijk en dat geeft te denken.
Weet je waar het woord Kopt vandaan komt? Als je dat weet, begrijp je dus ook waarom het niet klopt wat je zegt. De piramides zijn wel wat ouder dan de Griekse heersers.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:21 schreef Triggershot het volgende:
De oud Egyptenaren zijn Kopten, een niet Arabisch volk, zij waren al op een wijdverspreid commercieel slaventoneel voor dat Arabieren uberhaupt wat voorstelden.
Ik heb het dan ook over de Egyptenaren uit de Oudheid, die geen Arabieren waren.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:16 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ah, de huidige Egyptenaren (die zich Arabisch noemen) stammen niet af van de oude Egyptenaren, maar van de buitenechtelijke zoon van een Saudi, die op een dag 'los' ging op een Moorse schone?
Volgens mij heb ik nergens beweerd dat ik iets beter weet dan ''iemand''. Ik weet niet wie Yehuda Bauer is en ik heb zijn werk ook nooit gelezen. Ik weet ook niet waarom je hier ineens mee aan komt zetten. Als hij iets heeft gezegd/gepubliceerd wat bruikbaar kan zijn voor deze discussie, dan zeg je of post je dat maar.quote:Yehuda Bauer, die o.a. voor Yad Vashem werkt en zich zijn hele leven in de Joodse geschiedenis heeft verdiept, weet het toch wel iets beter dan jij.
Het Griekse is een verbastering van het Koptische.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:34 schreef cultheld het volgende:
[..]
Weet je waar het woord Kopt vandaan komt? Als je dat weet, begrijp je dus ook waarom het niet klopt wat je zegt. De piramides zijn wel wat ouder dan de Griekse heersers.
Bronquote:Wie zijn de Kopten?
De term Kopten is een equivalent voor Egyptenaren, en is afgeleid van het Griekse "Aigyptos" wat op zijn beurt weer is afgeleid van het oud Egyptische "Ha-ka-Ptah", d.w.z. het huis van de geest Ptah, een van de meest vereerde Godheden in de Egyptische mythologie.
Na de Arabische verovering werd de term Kopten gebruikt om de Christenen van Egypte te onderscheiden van haar Islamitische burgers.
De Joden hebben een gemeenschappelijke cultuur die ze bindt en het Jodendom is wel degelijk ontstaan vanuit de wens om te ontsnappen aan de slavernij in Egypte en de idee dat vrijheid en democratie de voorkeur dienen te genieten boven een potentaat die als schakel tussen mens en god voor het hele volk de dienst uitmaakt.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:31 schreef El_Mismo_Loco het volgende:
[..]
lees het nog maar een paar keer, jij leest wat je wilt lezen. ik heb dat niet gesteld noch gesuggereerd.
jij hebt een hoop te lezen zelf. joden van oudsher vrij en democratisch..I don't think so. je heb blijkbaar geen idee van onderlinge verhoudingen binnen verschillende joodse groepen. er word gediscrimineerd, achtergesteld en met nek aangekeken van de ene groep naar de andere... niets vrij, niets democratisch...geen volk is perfect
Dan gaat toonbeeld van vrijheid en democratie toch niet op?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:38 schreef cultheld het volgende:
[..]
De Joden hebben een gemeenschappelijke cultuur die ze bindt en het Jodendom is wel degelijk ontstaan vanuit de wens om te ontsnappen aan de slavernij in Egypte en de idee dat vrijheid en democratie de voorkeur dienen te genieten boven een potentaat die als schakel tussen mens en god voor het hele volk de dienst uitmaakt.
Dat er onderling wel eens gediscrimineerd wordt zegt helemaal niets; ieder volk discrimineert namelijk (ook onderling).
Hij heeft aangetoond dat ook moslims in het Midden-Oosten al van meet af aan vijandig tegenover Joden stonden.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:37 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over de Egyptenaren uit de Oudheid, die geen Arabieren waren.
[..]
Volgens mij heb ik nergens beweerd dat ik iets beter weet dan ''iemand''. Ik weet niet wie Yehuda Bauer is en ik heb zijn werk ook nooit gelezen. Ik weet ook niet waarom je hier ineens mee aan komt zetten. Als hij iets heeft gezegd/gepubliceerd wat bruikbaar kan zijn voor deze discussie, dan zeg je dat maar.
Precies wat niet wegneemt dat de daders hopelijk een zware straf krijgen.quote:Op woensdag 29 april 2009 22:13 schreef Stali het volgende:
[..]
Je misbruikt het slachtoffer om je mening over allochtonen in Nederland duidelijk te maken. Walgelijk.
En wie niet eigenlijk. Voor WO2 was iedereen tegen de Joden.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:44 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij heeft aangetoond dat ook moslims in het Midden-Oosten al van meet af aan vijandig tegenover Joden stonden.
Daar zal vast wel een reden voor zijn geweest.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
En wie niet eigenlijk. Voor WO2 was iedereen tegen de Joden.
Natuurlijk wel: waarom denk je dat ze niet instemden met hun lot? Waarom hunkerden ze naar de mogelijkheid om zich aan te kunnen sluiten bij een geloof zonder dat afkomst of status er toe deden? De Joden creëerden een religie die menselijk machtsmisbruik uit probeerde te sluiten en streefden naar meer individuele vrijheid en (voor die tijd) naar een gebiedsbestuur dat veel invloed van het volk met zich meebracht.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:43 schreef El_Mismo_Loco het volgende:
[..]
Dan gaat toonbeeld van vrijheid en democratie toch niet op?
je beide beweringen kloppen gewoon niet.
arabieren hebben slavernij niet uitgevonden, en waren ook niet de eerste die dit 'commercieel' uitbuiten
Jodendom is geen toonbeeld van vrijheid en democratie...absoluut niet
Mijn godquote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Daar zal vast wel een reden voor zijn geweest.²
Niet waar. Nederland dankte haar Gouden Eeuw mede aan de Sefardische Joden, die voor de inquisitie uit Spanje en Portugal waren gevlucht en in Amsterdam getolereerd werden (mede omdat ze van Amsterdam een economisch centrum van Europa maakten). Ook in India en Amerika zijn Joden nooit vervolgd (al is er in India, pas sinds enkele jaren, een kentering t.o.v. Joden ontstaan, wat gepaard gaat met Indiaas nationalisme en niet specifiek tegen Joden, maar tegen alle 'anderen' gericht is).quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
En wie niet eigenlijk. Voor WO2 was iedereen tegen de Joden.
En dankzij wie hadden de joden een gouden eeuw?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:53 schreef cultheld het volgende:
[..]
Niet waar. Nederland dankte haar Gouden Eeuw mede aan de Sefardische Joden, die voor de inquisitie uit Spanje en Portugal waren gevlucht en in Amsterdam getolereerd werden (mede omdat ze van Amsterdam een economisch centrum van Europa maakten). Ook in India en Amerika zijn Joden nooit vervolgd (al is er in India, pas sinds enkele jaren, een kentering t.o.v. Joden ontstaan, wat gepaard gaat met Indiaas nationalisme en niet specifiek tegen Joden, maar tegen alle 'anderen' gericht is).
Ja, het staat er vrij gechargeerd, maar simpelweg kun je het zo lezen:quote:
Dezelfde reden waarom 'profeet' mohammed de joden zo haatte waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:57 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja, het staat er vrij gechargeerd, maar simpelweg kun je het zo lezen:
"Als er vanuit verschillende groepen (zoveel) jodenhaat is, moet er een reden voor zijn. Dit komt niet zomaar aangewaaid." Of de redenen legitiem zijn of niet laat ik in het midden. Ik constateer dus slechts.²
Aha, oké.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:44 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij heeft aangetoond dat ook moslims in het Midden-Oosten al van meet af aan vijandig tegenover Joden stonden.
Wat was die reden dan?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:58 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dezelfde reden waarom 'profeet' mohammed de joden zo haatte waarschijnlijk.
Wat wil je precies met die opmerking zeggen? De Sefardische Joden waren, in tegenstelling tot de Asjkenazische Joden uit Duitsland en Oost-Europa, hoogontwikkeld, rijk en zeer succesvol. Ooit waren ze als handelsreizigers naar Spanje en Portugal gegaan en bleven daar vervolgens eeuwenlang wonen, waardoor ze kennis maakten met de Spaanse literatuur en Zuid-Europese cultuur.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 18:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dankzij wie hadden de joden een gouden eeuw?
Waarschijnlijk dan weer dezelfde reden als de haat die niet-rokers tegen rokers hebben die zo gezellig met z'n allen buiten een peukje staan te roken. Zo banaal kan is de mens nu eenmaal.quote:
Je beantwoord mijn vraag niet, ik zal het je anders vragen waardoor mijn insteek duidelijker wordt :quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:00 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wat wil je precies met die opmerking zeggen? De Sefardische Joden waren, in tegenstelling tot de Asjkenazische Joden uit Duitsland en Oost-Europa, hoogontwikkeld, rijk en zeer succesvol. Ooit waren ze als handelsreizigers naar Spanje en Portugal gegaan en bleven daar vervolgens eeuwenlang wonen, waardoor ze kennis maakten met de Spaanse literatuur en Zuid-Europese cultuur.
Blijkbaar weet je het antwoord zelf al, dus waarom maak je je punt niet gewoon even?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je beantwoord mijn vraag niet, ik zal het je anders vragen waardoor mijn insteek duidelijker wordt :
'Onder wiens overheersing kwam het zo ver dat de Joden zich zodanig gingen ontwikkelen in joods cultuur, theologie, kunst en wetenschap waarna ze zelf naar deze periode gingen verwijzen naar de joodse gouden eeuw?'
Als mijn punt nu nog niet tot je is doorgedrongen kan ik je verder niet helpen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:11 schreef cultheld het volgende:
[..]
Blijkbaar weet je het antwoord zelf al, dus waarom maak je je punt niet gewoon even?
Op welke Joodse Gouden Eeuw doel je precies? Je zou het één ander wat duidelijker kunnen formuleren, maar ik begrijp dat vaagheden je valse speculaties beter uitkomen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als mijn punt nu nog niet tot je is doorgedrongen kan ik je verder niet helpen.
Ga alle joodse gouden eeuwen even af, voor zover er meerdere zijn en gok dan maar willekeurig welke ik zou kunnen bedoelen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:17 schreef cultheld het volgende:
[..]
Op welke Joodse Gouden Eeuw doel je precies? Je zou het één ander wat duidelijker kunnen formuleren, maar ik begrijp dat vaagheden je valse speculaties beter uitkomen.
In Polen hebben de Joden een bijzonder bloeiende periode beleefd, maar ook in Venetië en zoals eerder genoemd Nederland en Spanje/Portugal. Maar jij als virtuele moslimstrijder doelt natuurlijk op de islamitische overheersing van Spanje; als ik het niet dachtquote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ga alle joodse gouden eeuwen even af, voor zover er meerdere zijn en gok dan maar willekeurig welke ik zou kunnen bedoelen.
Uberverrassend dat ik het in een topic over een Jood en een groep moslims het heb over de Joodse gouden eeuw in Spanje, een periode naar waar Joden zelf verwijzen als een goudentijdperk. Kan jij even een referentie produceren waar Joden zelf zeggen dat het voor ze een goudentijdperk was in Nederland of Venetie, dan wel Polen?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:22 schreef cultheld het volgende:
[..]
In Polen hebben de Joden een bijzonder bloeiende periode beleefd, maar ook in Venetië en zoals eerder genoemd Nederland en Spanje/Portugal. Maar jij als virtuele moslimstrijder doelt natuurlijk op de islamitische overheersing van Spanje; als ik het niet dacht.
Je zei net zelf zo ongeveer dat er maar één 'Gouden Eeuw' voor Joden is geweest.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uberverrassend dat ik het in een topic over een Jood en een groep moslims het heb over de Joodse gouden eeuw in Spanje, een periode naar waar Joden zelf verwijzen als een goudentijdperk. Kan jij even een referentie produceren waar Joden zelf zeggen dat het voor ze een goudentijdperk was in Nederland of Venetie, dan wel Polen?
Ja avatar veranderen naar iemand anders zijn fotoquote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uberverrassend dat ik het in een topic over een Jood en een groep moslims het heb over de Joodse gouden eeuw in Spanje, een periode naar waar Joden zelf verwijzen als een goudentijdperk. Kan jij even een referentie produceren waar Joden zelf zeggen dat het voor ze een goudentijdperk was in Nederland of Venetie, dan wel Polen?
Quoten waar ik dat zeg, of voorkomen dat je jezelf belachelijk maakt door woorden in me mond te leggen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:27 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je zei net zelf zo ongeveer dat er maar één 'Gouden Eeuw' voor Joden is geweest.
Een joodse bron graag, als je dat weet te produceren. Als je vind dat je moest gissen over de periode waar ik het over had ben je niet zo bekend met de historie. Want de Joodse gouden periode was de eerste waarin de joden bloeiden van kunst, filosofie, theologie, wetenschap, politiek etc. Nogmaals weet je iets te produceren waar joden zelf naar verwijzen als Gouden eeuw van de Joden en dat voor de moslims kwam? Gezien je het zo graag hebt op dat de Arabieren eerste waren met slavernij enzo?quote:http://kunst-en-cultuur.i(...)-joden-in-polen.html Dit is in ieder geval één bron die al aangeeft dat jouw 'gouden eeuw' geen unieke is geweest m.b.t. het tolereren van Joden. De rest zoek je zelf maar lekker uit (zoals je met net ook liet gissen naar de Gouden Eeuw waar jij op doelde).
Ik ga hardlopen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:29 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ja avatar veranderen naar iemand anders zijn foto
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Quoten waar ik dat zeg, of voorkomen dat je jezelf belachelijk maakt door woorden in me mond te leggen.
[..]
Een joodse bron graag, als je dat weet te produceren. Als je vind dat je moest gissen over de periode waar ik het over had ben je niet zo bekend met de historie. Want de Joodse gouden periode was de eerste waarin de joden bloeiden van kunst, filosofie, theologie, wetenschap, politiek etc. Nogmaals weet je iets te produceren waar joden zelf naar verwijzen als Gouden eeuw van de Joden en dat voor de moslims kwam? Gezien je het zo graag hebt op dat de Arabieren eerste waren met slavernij enzo?
Hier wek je toch echt sterk de suggestie dat er maar één Joodse Gouden Eeuw is geweest omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in de door jou bedoelde Joodse Gouden Eeuw, waarna je met dit antwoord op de proppen komtquote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ga alle joodse gouden eeuwen even af, voor zover er meerdere zijn en gok dan maar willekeurig welke ik zou kunnen bedoelen.
Wie, alle moslims?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:22 schreef Revolution-NL het volgende:
Het zijn de nazi's anno 2009.
Walgelijk dat we dit laten gebeuren![]()
Het wordt idd tijd dat er wordt opgetreden tegen Israël.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:22 schreef Revolution-NL het volgende:
Het zijn de nazi's anno 2009.
Walgelijk dat we dit laten gebeuren![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |