We hebben de onderkant van de poort (daar komen de katten meestal onderdoor) al dichtgetimmerd, wat zouden we nog meer kunnen doen?quote:Op woensdag 29 april 2009 16:29 schreef N.icka het volgende:
Pas maar op met de katten in de buurt
Wel enorm leuk zo'n nestje in de tuin
Zoals je kunt zien hebben we al een krokodil in de vijver.quote:Op woensdag 29 april 2009 16:30 schreef DJKoster het volgende:
Zorg voor een snoek in het vijvertje, kun je straks lachen..
De natuur gewoon zijn gang laten gaan?quote:Op woensdag 29 april 2009 16:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
We hebben de onderkant van de poort (daar komen de katten meestal onderdoor) al dichtgetimmerd, wat zouden we nog meer kunnen doen?
Als de natuur zich met dierenwinkelstro gaat nestelen in een nieuwbouwwijk met vijver waarin een plastic krokodil en twee badeenden dobberen, dan mag ik de natuur best een handje helpen.quote:Op woensdag 29 april 2009 16:35 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
De natuur gewoon zijn gang laten gaan?
Ok, dat moet afdoende zijnquote:Op woensdag 29 april 2009 16:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Zoals je kunt zien hebben we al een krokodil in de vijver.
zo'n vatsige huiskat is nou niet bepaald natuurquote:Op woensdag 29 april 2009 16:35 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
De natuur gewoon zijn gang laten gaan?
Wij hadden een kat én een eendennest bij de achterdeur. Geloof maar niet dat poes ook maar naar het nest durfde te kijkenquote:Op woensdag 29 april 2009 16:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
We hebben de onderkant van de poort (daar komen de katten meestal onderdoor) al dichtgetimmerd, wat zouden we nog meer kunnen doen?
Wij wilden eigenlijk deze week (vakantie) de tuin incl. vijver eruit halen en vervangen door iets minder groens, maar omdat we dit jonge geluk niet willen verstoren wachten we daar maar mee tot de eenden weg zijn.quote:Op woensdag 29 april 2009 16:58 schreef slacker_nl het volgende:
Houd er rekening mee dat ze elk jaar terugkomen! M'n schoonouders hebben ook een eendenstel die elke dag langskomen en gebruik maken van de vijver om te eten (visjes vangen) en een beetje rondwaggelen. Best grappig om te zien allemaal
Ik zal m'n best doen.quote:Op woensdag 29 april 2009 16:58 schreef Schunckelstar het volgende:
tof![]()
ik neem aan dat we hier regelmatig foto-updates gaan krijgen?
niet bij de eieren?quote:Op woensdag 29 april 2009 17:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Oh, wat ook wel opmerkelijk is, is dat Emma en Eduard 's nachts op het dak van de schuur slapen.
Om de een of andere reden verstopt ze de eieren in het nestje. Vanmiddag zag ik dat er al een stuk of 5 liggen in totaal, ik heb op internet gelezen dat er iedere dag een ei wordt gelegd.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:07 schreef Rewimo het volgende:
TerugeendpostWat leuk zo'n nest in je tuin! Zo te zien krijgen ze drie kleintjes, of zouden er nog eieren bijkomen?
Nee, ik denk dat ze het veiliger vindt op het dak i.v.m. mensen en katten ofzo.quote:Op woensdag 29 april 2009 17:05 schreef Schunckelstar het volgende:
niet bij de eieren?![]()
dat vind ik idd vreemd...
of is het normaal dat ze niet 24/7 op de eieren letten?
Ze dekt de eieren toe maar laat ze de hele nacht alleen?quote:Op woensdag 29 april 2009 17:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat ze het veiliger vindt op het dak i.v.m. mensen en katten ofzo.
Nee, daar kun je een omeletje van bakken.quote:Op woensdag 29 april 2009 22:09 schreef DancingPhoebe het volgende:
Hoe zit dat met die eerstgelegde eieren dan? Zitten die in stase ofzo? Tot ze drop gaat?
quote:Op woensdag 29 april 2009 22:10 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee, daar kun je een omeletje van bakken.
Nee niet over het nest heen natuurlijk, op een andere plek in de tuin. Een soort huisje zeg maar.quote:Op woensdag 29 april 2009 23:27 schreef Greys het volgende:
Die ton, bedoel je die al over het nest heen of straks als de pulletjes er zijn?
Daarna toch pas? Dat ze er zelf voor kunnen kiezen eventueel?Volgens mij kunnen eenden wel heel goed tegen een beetje nattigheid
![]()
Ben benieuwd wat ze gaan doen als ze babies er zijn! Of je nog moet klaaroveren, zoals Barbaaf al zegt!
Absoluut!quote:Op woensdag 29 april 2009 16:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als de natuur zich met dierenwinkelstro gaat nestelen in een nieuwbouwwijk met vijver waarin een plastic krokodil en twee badeenden dobberen, dan mag ik de natuur best een handje helpen.
Wij noemen ze altijd piepjesquote:Op donderdag 30 april 2009 07:47 schreef Isegrim het volgende:
'Pulletjes'. Nooit van gehoord. Dialect zeker?
Waar mijn ouders woonden trokken de eenden, met de toenemende kraaienstand, steeds verder de wijk in. De grotere vijver, waar ze eerst waren, was niet meer veilig genoeg blijkbaar, omdat de kraaien gewoon zaten te wachten totdat de eieren onbeschermd waren en die kapot pikten.quote:Op woensdag 29 april 2009 16:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Volgens mij is dit nest best opmerkelijk, gezien onze achtertuin zich midden in een nieuwbouwwijk bevindt.
zie eduard trots rondlopen op foto 1quote:Op donderdag 30 april 2009 08:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wij noemen ze altijd piepjes.
Dit is overigens Eduard:
[ afbeelding ]
De rolverdeling was vanochtend wel weer pijnlijk duidelijk. Terwijl Emma al op haar nestje zat, lag Eduard nog in z'n bed te stinken:
[ afbeelding ]
Pas toen ze ontbijt kregen, kwam Eduard naar beneden. Hij wilde echter niet poseren voor een foto:
[ afbeelding ]
Google er maar eens opquote:Op donderdag 30 april 2009 07:47 schreef Isegrim het volgende:
'Pulletjes'. Nooit van gehoord. Dialect zeker?
Volgens mij is het wel verspreider dan Noord-Holland, ik ken het in ieder geval wel, alhoewel ik het niet zou zeggen (Ik zou gewoon kuiken zeggen). Ook het WNT zegt dat het ook in Brabantse, Vlaamse en Limburgse dialecten is aangetroffen.quote:Op donderdag 30 april 2009 10:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Google er maar eens opHet is zo te zien een Noordhollandse benaming voor eendenkuikens.
Kan kloppen, want ik gebruik het woord ook en ben geboren in Noord-Holland. Ik zie dat er zelfs een Hyves is over dat het woord pulletjes in de Van Dale moet
Is pulletjes geen bestaand woord? Ik gebruik(te) het ook altijd voor eendekuikens.quote:Op donderdag 30 april 2009 10:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Google er maar eens opHet is zo te zien een Noordhollandse benaming voor eendenkuikens.
Kan kloppen, want ik gebruik het woord ook en ben geboren in Noord-Holland. Ik zie dat er zelfs een Hyves is over dat het woord pulletjes in de Van Dale moet
quote:Op donderdag 30 april 2009 21:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zojuist lag Emma lekker te broeden, toen een woerd -hier ook wel bekend als De Verkrachter- haar grof van haar nest sleurde voor een wilde wip op de keiharde tegels. Eduard stond op het dak en keek machteloos toe. Omdat De Verkrachter van geen ophouden wist, zijn wij hem met twee badslippers te lijf gegaan. Uiteindelijk koos hij het hazenpad. Emma was helemaal van slag, en na enkele tellen beduusd voor zich uit te hebben gestaard is ze weggefladderd, de eieren open en bloot achterlatend. We hebben er voor de zekerheid maar een handje stro op gegooid in de hoop dat ze niet zo snel afkoelen...
'Verkrachting' is bij eenden een hele normale voortplantingsstrategie en het vrouwtje heeft er zelf ook baat bij omdat het de kans vergroot op bevruchte eieren en sterker genetisch materiaal. Klinkt raar misschien, maar het is niks om je zorgen over te maken.quote:Op donderdag 30 april 2009 21:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zojuist lag Emma lekker te broeden, toen een woerd -hier ook wel bekend als De Verkrachter- haar grof van haar nest sleurde voor een wilde wip op de keiharde tegels. Eduard stond op het dak en keek machteloos toe. Omdat De Verkrachter van geen ophouden wist, zijn wij hem met twee badslippers te lijf gegaan. Uiteindelijk koos hij het hazenpad. Emma was helemaal van slag, en na enkele tellen beduusd voor zich uit te hebben gestaard is ze weggefladderd, de eieren open en bloot achterlatend. We hebben er voor de zekerheid maar een handje stro op gegooid in de hoop dat ze niet zo snel afkoelen...
De Verkrachter kwam wel vaker langs voor een vluggertje, maar normaal was Eduard er dan om Emma te beschermen. Nu lag Emma te broeden en werd ze wreed van haar nest gesleurd. Overigens is Emma tot op heden niet teruggekeerd. Ik hoop dat de eitjes een nachtje zonder moederlijke warmte kunnen overleven...quote:Op donderdag 30 april 2009 22:52 schreef Nepthys het volgende:
[..]
'Verkrachting' is bij eenden een hele normale voortplantingsstrategie en het vrouwtje heeft er zelf ook baat bij omdat het de kans vergroot op bevruchte eieren en sterker genetisch materiaal. Klinkt raar misschien, maar het is niks om je zorgen over te maken.
het zal niet de eerste keer zijn dat het vrouwtje sterft na zo'n actie, daar staan eenden om bekend...quote:Op donderdag 30 april 2009 22:52 schreef Nepthys het volgende:
[..]
'Verkrachting' is bij eenden een hele normale voortplantingsstrategie en het vrouwtje heeft er zelf ook baat bij omdat het de kans vergroot op bevruchte eieren en sterker genetisch materiaal. Klinkt raar misschien, maar het is niks om je zorgen over te maken.
Emma is zojuist teruggekeerd! Ze heeft het nestje gerangschikt en is weer gaan zitten.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 00:03 schreef Barbaaf het volgende:
Zat ze nu echt serieus te broeden, dus ook 's nachts of was ze nog aan de leg? En hoeveel eieren liggen er nu in het nest?
En daarom houden we de badslippers gereed.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 01:24 schreef Schunckelstar het volgende:
het zal niet de eerste keer zijn dat het vrouwtje sterft na zo'n actie, daar staan eenden om bekend...
We zijn door de eierkoeken en boterhammen heen, beschuit en komkommer lust ze niet. Heb zojuist een enorme cementkuip gekocht waar zo een poortje in gezaagd gaat worden, het huis is dan een feit.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 10:59 schreef Greys het volgende:
Emma, jij bikkel! Ik zou er nog een eierkoek (Emma en ik delen die liefde voor eierkoeken, ik voel een band) tegenaan gooien voor de tweede helft van het lawaai.
Het wordt druk met trappelende eendenflapvoetjes in je vijvertje straks!quote:
quote:
issie mooi klaar meequote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:53 schreef Greys het volgende:
Emma will spread the word over het luxe *****-hotel! Volgend jaar ligt je tuin vol!![]()
Zodra Jezus zijn heil in onze achtertuin komt zoeken, zal ik 'm ook van stro voorzien.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:40 schreef Isegrim het volgende:
Sjiek nest met al dat schone stro.Jezus is er niks bij.
Carefull what you wish for!quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Zodra Jezus zijn heil in onze achtertuin komt zoeken, zal ik 'm ook van stro voorzien.
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:29 schreef CartWOman het volgende:
SE wat pakken jullie dit goed aan, zo zorgzaam. Klasse.
Het staat je natuurlijk vrij deze topic gewoon achteraf te lezen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:41 schreef Isegrim het volgende:
Potverdrie.Had TSE niet gewoon achteraf dit topic kunnen openen?
Dat gaat nu niet meer lukken.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het staat je natuurlijk vrij deze topic gewoon achteraf te lezen.
Precies. Maarrrr... je gaat ons natuurlijk op de hoogte houden van alle perikelen rondom Emma, Eduard, Krokodil, Badeendjes en Slippers. De Verkrachter durft toch niet meer.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het staat je natuurlijk vrij deze topic gewoon achteraf te lezen.
Oeh, laten we voorspellen. Ik voorspelquote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:04 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Precies. Maarrrr... je gaat ons natuurlijk op de hoogte houden van alle perikelen rondom Emma, Eduard, Krokodil, Badeendjes en Slippers. De Verkrachter durft toch niet meer.
Ik ben benieuwd of ze nog iets met hun nieuwe huisje gaan doen.![]()
En ik doe alvast een gokje:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zag vandaag dat ze er een naar buiten werkte. Ze maakte een paar schokbewegingen met haar lijf maar gaf verder geen kik. Ik denk dat het dus wel meevalt.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:09 schreef Schunckelstar het volgende:
dan moet ze nog even aan de slag![]()
is dat eigenlijk zwaar werk bij eenden, zo'n ei leggen?
of is het meer van *ploep* en dat was het dan
Als het een beetje lijkt op hoe het met andere vogels gaat, zal het niet zo makkelijk zijn. Want ze zijn er al een hele tijd mee bezig voor de bevalling zelf. Eigenlijk net als bij mensen dus: eerst een lange tijd 'weeën', dan de relatief gemakkelijke ploep (al heb ik nooit een kind gekregen, dus ik weet niet zeker of de ploep zo makkelijk is).quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik zag vandaag dat ze er een naar buiten werkte. Ze maakte een paar schokbewegingen met haar lijf maar gaf verder geen kik. Ik denk dat het dus wel meevalt.
Ik weet het niet. Wij dachten in eerste instantie dat er nu al een stuk of 7 eieren lagen, maar misschien zijn het toch alleen maar die 4 die gisteren zichtbaar waren. En 4 lijkt me wat weinig gezien de informatie die ik overal op internet tegenkom. Overigens heeft ze zich nu nóg dichter ingepakt, maar misschien doet ze dit omdat het best fris is buiten?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:15 schreef Schunckelstar het volgende:
zou ze al begonnen zijn met broeden dan?
gezien ze zich al zo helemaal heeft ingepakt, en ze zich steeds draait
hoe dan ook, het levert wel mooie foto's opquote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Wij dachten in eerste instantie dat er nu al een stuk of 7 eieren lagen, maar misschien zijn het toch alleen maar die 4 die gisteren zichtbaar waren. En 4 lijkt me wat weinig gezien de informatie die ik overal op internet tegenkom. Overigens heeft ze zich nu nóg dichter ingepakt, maar misschien doet ze dit omdat het best fris is buiten?
Wil je zeggen dat mijn foto's niet goed genoeg zijn?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:56 schreef purplerose het volgende:
Kan je geen Eduard en Emma cam neerzetten?
Kunnen we het live volgen op bepaalde tijdstippen
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, absoluut niet, die zijn geweldigquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat mijn foto's niet goed genoeg zijn?
Ik heb geen cam en ik zou niet weten hoe ik filmpjes zou moeten uploaden...
Dat is toch min of meer een plicht.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:13 schreef purplerose het volgende:
Vindt het ook supertof dat jullie zo goed voor ze zorgen gedurende de tijd dat ze in jullie tuin zitten
Ik zou het idd ook als mijn plicht zien als ze in mijn tuin (lees: op mijn balkon) zouden zitten maar veel mensen hebben geen zin in dat gedoe en jagen ze wegquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dat is toch min of meer een plicht..
Zojuist nog wat takjes voor d'r gesnoeid en een nieuwe berg stro neergelegd. Voor brood komt ze niet van het nest af, maar als ik het pal voor haar neus gooit schrokt ze het naar binnen. Zou het broeden dan toch begonnen zijn...?
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:52 schreef Chav het volgende:
Ahhhhhhhh![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb ook elk jaar 2 paartjes, dit was een paartje vorig jaar (Ja sorry, net mn bed uit en een tuin vol onkruid):
Dir paartje childe vorig jaar in mn tuin, maar geen eitjes
tof filmpjequote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:52 schreef Chav het volgende:
Ahhhhhhhh![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb ook elk jaar 2 paartjes, dit was een paartje vorig jaar (Ja sorry, net mn bed uit en een tuin vol onkruid):
OMG wat geniaalquote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:52 schreef Chav het volgende:
Ahhhhhhhh![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ahhhhhquote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vanaf heden met goed gevulde voersilo binnen snavelbereik:
[ afbeelding ]
We zullen zien. Als het goed is hebben we straks natuurlijk een paar kleine snaveltjes...quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:06 schreef Wolfje het volgende:
Is die voedersilo niet wat te klein voor eendesnavels?
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 15:46 schreef Chav het volgende:
[..]
Ahhhhh![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(die van mij zitten nog net niet met een biertje en een peukkie op de bank tv te kijken)
Da's zielig voor de visjes!quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:17 schreef CartWOman het volgende:
Je kan ook wat kleine visjes in de vijver doen, voedzaam.
Ja dat vind ik normaal ook.quote:
Ook in de dierenwereld willen mannen maar 1 dingquote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:38 schreef Chav het volgende:
Zielig is dat he, dat die vrouwtjes niet met rust gelaten worden! Het vrouwtje dat hier komt heeft een heel kaal achterhoofd, die stomme mannetjes proberen steeds te sexen![]()
Piept jouw vrouwtje ook zo schattig?
Maar kan het geen kwaad dat ze nu het nest verlaten heeft? Waarschijnlijk komt ze morgenochtend pas terug...quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:38 schreef Chav het volgende:
Zielig is dat he, dat die vrouwtjes niet met rust gelaten worden! Het vrouwtje dat hier komt heeft een heel kaal achterhoofd, die stomme mannetjes proberen steeds te sexen![]()
Piept jouw vrouwtje ook zo schattig?
Vanochtend lag ze alweer op haar nestje, dankzij mijn last minute snoeiwerk van gisteravond een klein beetje beter beschut:quote:
quote:Op zondag 3 mei 2009 11:54 schreef ElisaB het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt voor wat informatieborden. Ik stel voor:
STILTE - BROEDGEBIED
Zouden De Verkrachter, De Onbekende Eend en De Ekster kunnen lezen denk je?quote:Op zondag 3 mei 2009 11:54 schreef ElisaB het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt voor wat informatieborden. Ik stel voor:
STILTE - BROEDGEBIED
Nah, ik denk het wel hoorquote:Op zondag 3 mei 2009 12:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zouden De Verkrachter, De Onbekende Eend en De Ekster kunnen lezen denk je?
quote:Op zondag 3 mei 2009 12:23 schreef ElisaB het volgende:
Nah, ik denk het wel hoor
Zal ik een bord schilderen?
Hangt ervan af waar jouw huis woontquote:
Mijn huis woont in Arnhem, evenals het huis van Emma.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:30 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Hangt ervan af waar jouw huis woont
Anders laat ik 'm brengen door tante Post
De post doet wonderen!quote:Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Mijn huis woont in Arnhem, evenals het huis van Emma.
Nou, aan de slag dan maar!quote:Op zondag 3 mei 2009 12:40 schreef ElisaB het volgende:
De post doet wonderen!
Ze doet het echt hoor.quote:
quote:Op zondag 3 mei 2009 12:39 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Mijn huis woont in Arnhem, evenals het huis van Emma.
ELIES! Maak er nog een bord bij:quote:
quote:Op zondag 3 mei 2009 13:55 schreef Greys het volgende:
[..]
ELIES! Maak er nog een bord bij:
"EMMA-GROUPIES, tot hier en niet verder".
Anders staat straks heel die tuin vol met fans!
Ow, goed; ik maak er twee!quote:Op zondag 3 mei 2009 13:55 schreef Greys het volgende:
dwaas die je bent!quote:Op zondag 3 mei 2009 14:06 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ow, goed; ik maak er twee!
Nu eerst nog even aan het werk, dan naar paps om hout te halen, dan tekenen, dan figuurzagen, dan verven, dan vernissen, dan inpakken, dan opsturen!
Komt voor elkaar
quote:Op zondag 3 mei 2009 13:55 schreef Greys het volgende:
[..]
quote:Op zondag 3 mei 2009 16:13 schreef ElisaB het volgende:
Materiaal gehaald:
[ afbeelding ]
Figuurzagen:
[ afbeelding ]
Schuren:
[ afbeelding ]
Plaatjes erop:
[ afbeelding ]
Nu alleen nog schilderen:
[ afbeelding ]
OMGquote:Op zondag 3 mei 2009 16:13 schreef ElisaB het volgende: