abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77815683
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 17:46 schreef donzine het volgende:
TVP
Wanneer gaan ze nou dat higs deeltje vinden?
Het is nog de vraag óf ze het gaan vinden
pi_77817135
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 17:57 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Het is nog de vraag óf ze het gaan vinden
Beetje optimistisch blijven :p Maar wanneer komen we er achter óf we het gaan vinden?
pi_77818937
Zal nog wel een jaar of 3 duren
pi_77836556
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 17:46 schreef donzine het volgende:
TVP
Wanneer gaan ze nou dat higs deeltje vinden?
09-02-2010

‘Versneller Genève mist higgsdeeltje’

De LHC-versneller. Foto AP / Keystone

De LHC-versneller bij het Europees centrum voor deeltjesonderzoek, het Cern bij Genève, zal tot eind 2011 op halve kracht draaien. Het higgsdeeltje wordt daardoor waarschijnlijk niet in Europa ontdekt.

Het besluit om op halve kracht te draaien viel vorige week op een bijeenkomst in het Franse Chamonix. En het betekent dat de Amerikanen de ontdekking van het langverwachte higgsdeeltje waarschijnlijk voor de neus van Europa wegkapen.

„Heel simpel: als het higgsdeeltje aan de lichte kant is, en alles wijst daarop, dan duurt het nog tot 2014 of 2015 eer we het bij LHC vinden”, zegt Frank Linde. Hij is directeur van het Nikhef-instituut voor deeltjesfysica in Amsterdam, en verantwoordelijk voor de Nederlandse deelname aan de LHC-experimenten.

In die experimenten laten fysici deeltjes botsen die in tegengestelde richting door de 27 kilometer lange versneller-ring draaien. De botsingsfragmenten geven inzicht in de fundamentele bouwstenen van de natuur. Het higgsdeeltje geldt als het ‘sluitstuk’ van het zogeheten Standaard Model dat alle bekende bouwsteentjes beschrijft, en ook de drie krachten die hen samenbinden tot materie.

Maar de LHC-versneller, die ruim zes miljard euro kostte, is geplaagd door tegenslag. Eind 2008 legde een doorgebrande elektrische verbinding de versneller tien dagen na de start voor een jaar plat. Daarna bleken veel meer verbindingen onvoldoende toegerust voor de hoge stroom die bij de hoogste deeltjesenergie (7 Tera-elektronvolt) vereist is. Eind 2011 wordt de versneller daarom maximaal een jaar stilgelegd voor aanpassingen. Tot dan zal hij op halve kracht draaien (bij 3,5 TeV).

Bij het Fermilab in de Verenigde Staten draait de kleinere Tevatron-versneller (deeltjesenergie 1 TeV) intussen gestaag door. Linde: „Fermilab zal over niet al te lange tijd wel een claim neerleggen.” Zo’n claim, dat het higgsdeeltje bestaat en hoe zwaar het ongeveer is, komt voort uit een complexe statistische bewerking van meetgegevens.

Bij LHC is een veel directere meting mogelijk. Linde: „Maar de Amerikanen zullen dan toch de geschiedenis in gaan als degenen die als eerste het higgsdeeltje hebben aangetoond. En dat is natuurlijk superzuur voor Cern.”

Wat meespeelt is dat het higgsdeeltje lichter lijkt te zijn dan gedacht. De LHC-experimenten zijn ontworpen voor een zwaarder deeltje, en hebben met zo’n lichte ‘Higgs’ meer moeite. Een lichte Higgs vereist theoretisch wel weer het bestaan van een heel nieuw type deeltjes. Die ‘supersymmetrische deeltjes’ zouden wél snel bij LHC kunnen opduiken.

(nrc)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_77899694
Ik las het inderdaad ook in de NRC. Ben nu met mensen van het NIKHEF cursussen aan het volgen, maar het gekke was dat zij het ook in de NRC moesten lezen en geen bericht hadden gekregen.

Als het daadwerkelijk waar is, zou dat een flinke domper zijn.
pi_77948569
net als je dacht dat het weer niet erger kon met dit ding...
Nou, sluit die tent dan maar weer ofzo, als het hele doel van de Lhc niet meer gehaald kan worden.
pi_77948607
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:00 schreef FokCrash het volgende:
Nou, sluit die tent dan maar weer ofzo, als het hele doel van de Lhc niet meer gehaald kan worden.
De LHC heeft meer dingen te doen behalve Higgsdeeltjes te vinden.
pi_77949893
Volgens mij verdwijnt het Fermilab binnenkort in een zwart gat, net als de economie in de VSA
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_77953084
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:00 schreef FokCrash het volgende:
Als het Higgs deeltje niet bestaat dan betekent het dan de theorie niet klopt. Het betekent niet dat de hele operatie voor niks is geweest.
pi_77953331
Ik had afgelopen week een cursus over "SUSY fenomenologie", en daarin werd ook al de "paradox" neergezet dat theoretisch gezien het veel interessanter is als het Higgsdeeltje niet wordt gevonden, terwijl het financieel gezien nogal een strop zou kunnen zijn omdat politici dan al gauw zullen roepen dat het verspild geld is geweest.

Maar ik denk dat dat wel belangrijk is om te benadrukken: als het Higgsdeeltje wordt gevonden, zou dan aan de ene kant een triomf zijn van het standaardmodel. Aan de andere kant denk ik dat veel fysici het ook wel een beetje saai zouden vinden.

Ook als het Higgsdeeltje wel zou bestaan, maar veel zwaarder is dan gedacht, dan heeft het voor supersymmetrie nogal wat gevolgen; een supersymmetrisch standaardmodel vereist volgens mij een nogal licht Higgsdeeltje in de orde van 100 GeV.
pi_77953345
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:06 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Als het Higgs deeltje niet bestaat dan betekent het dan de theorie niet klopt. Het betekent niet dat de hele operatie voor niks is geweest.
Dat is helaas denk ik wel hoe veel mensen zullen denken
pi_77953384
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:17 schreef Haushofer het volgende:
Ik had afgelopen week een cursus over "SUSY fenomenologie", en daarin werd ook al de "paradox" neergezet dat theoretisch gezien het veel interessanter is als het Higgsdeeltje niet wordt gevonden, terwijl het financieel gezien nogal een strop zou kunnen zijn omdat politici dan al gauw zullen roepen dat het verspild geld is geweest.

Maar ik denk dat dat wel belangrijk is om te benadrukken: als het Higgsdeeltje wordt gevonden, zou dan aan de ene kant een triomf zijn van het standaardmodel. Aan de andere kant denk ik dat veel fysici het ook wel een beetje saai zouden vinden.

Ook als het Higgsdeeltje wel zou bestaan, maar veel zwaarder is dan gedacht, dan heeft het voor supersymmetrie nogal wat gevolgen; een supersymmetrisch standaardmodel vereist volgens mij een nogal licht Higgsdeeltje in de orde van 100 GeV.
Vanaf waar ik het bold heb gemaakt raak ik je kwijt Kun je het in Jip en Janneke taal uitleggen
pi_77954177
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:19 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Vanaf waar ik het bold heb gemaakt raak ik je kwijt Kun je het in Jip en Janneke taal uitleggen
De "simpelste" manier om het standaardmodel supersymmetrisch te maken wordt MSSM genoemd, "Minimal Supersymmetric Standard Model" genoemd. Deze extensie lost een aantal problemen op, bijvoorbeeld "natuurlijkheid", het hiërarchie probleem (door radiatieve correcties op de massa logaritmisch te maken) en de unificatie van de drie krachten in het standaardmodel.

Echter, deze extensie legt ook restricties op de mogelijke massa van het Higgsdeeltje (of deeltjes; er worden in deze theorie meerdere Higgsdeeltjes voorspelt), en deze is vrij "licht". Als men vindt dat de Higgsmassa hoger ligt dan deze grens die SUSY oplegt, dan heeft het MSSM nogal een probleem

De reden voor deze lichte Higgsmassa is nogal technisch en zou ik ook even moeten opzoeken om eerlijk te zijn
  zaterdag 13 februari 2010 @ 14:51:34 #214
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77954218
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is helaas denk ik wel hoe veel mensen zullen denken
Veel mensen hebben een ondergeschikte mening.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_78007834
Is het nieuwsbericht dat het CERN de higgsboson niet meer gaat zoeken officieel?
  maandag 15 februari 2010 @ 01:02:49 #216
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_78007929
quote:
Op maandag 15 februari 2010 00:57 schreef Fatihtjuh het volgende:
Is het nieuwsbericht dat het CERN de higgsboson niet meer gaat zoeken officieel?
Het is geen kwestie van niet zoeken. Het is de vraag of ze het deeltje vinden met de lager energieën waar ze mee gaan draaien.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_78011180
quote:
Op maandag 15 februari 2010 00:57 schreef Fatihtjuh het volgende:
Het is idd zoals de poster boven mij al noemt niet een kwestie van niet meer zoeken, alleen de kans dat ze hem vinden is kleiner...
Have fun...
pi_78018112
Maar de Amerikanen draaien toch maar op 1tev terwijl de LHC op 3,5tev draait?

Meeeeh, Amerika moet weer met alles het eerste zijn. Konden we eens trots zijn dat ze met ons belastingsgeld iets spectaculairs gingen vinden.
pi_78018618
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:22 schreef Fatihtjuh het volgende:
Maar de Amerikanen draaien toch maar op 1tev terwijl de LHC op 3,5tev draait?

Meeeeh, Amerika moet weer met alles het eerste zijn. Konden we eens trots zijn dat ze met ons belastingsgeld iets spectaculairs gingen vinden.
Ik vind het jammer dat er met dit soort dingen niet helemaal wordt samengewerkt, waarom twee van die dingen als 1tje genoeg is?
pi_78019827
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:37 schreef donzine het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat er met dit soort dingen niet helemaal wordt samengewerkt, waarom twee van die dingen als 1tje genoeg is?
Jij zou nog steeds in een auto van na WO1 willen rijden? Hoezo niet? Hij doet het toch?

Zoals je leest is die van USA 1TeV. De LHC uiteindelijk op 7 TeV, 'nuff said
Have fun...
pi_78579886
28-02-2010

Deeltjesversneller Cern na drie maanden opnieuw opgestart

De deeltjesversneller van het in Zwitserland gevestigde internationale onderzoeksinstituut Cern is vanochtend opnieuw in werking gesteld. De zogenaamde Large Hadron Collider (LHC) was sinds december 2009 buiten werking.

De eerste deeltjes werden rond 4.10 uur in de ochtend door de deeltjesversneller gejaagd, luidt het in een mededeling.

Het gigantische ondergrondse apparaat met een kostprijs van 3,9 miljard euro werd in december buiten werking gesteld na een korte periode van activiteit sinds 20 november 2009. De machine, de grootste in zijn soort ter wereld, werd gelanceerd op 10 september 2008 maar lag sindsdien 14 maanden stil door pannes. (belga/sps)

(HLN)
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:07:03 #222
pi_78632757
Ze zijn begonnen!

WTF! Censuur!

[ Bericht 44% gewijzigd door Papierversnipperaar op 02-03-2010 13:35:59 ]
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_78636803
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ze zijn begonnen!

[ afbeelding ]

WTF! Censuur!

[ afbeelding ]
Nice, zal als ik mijn nieuwe pc binnen heb dat project ook toevoegen.
pi_78967926
quote:
Deeltjesversneller komt jaar stil te liggen
Uitgegeven: 10 maart 2010 11:09

GENEVE - De grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadron Collider (LHC) bij Genève, kampt opnieuw met tegenslag.
© Novum

Vanaf eind 2011 komt de machine een jaar lang stil te liggen wegens noodzakelijk onderhoud. Dat meldde de BBC woensdag.

Steve Myers, een directeur bij het Europees Centrum voor Nucleair Onderzoek (CERN), zei tegen de Britse publieke omroep dat er een aantal constructiefouten zijn gemaakt.

De cirkelvormige tunnel met een lengte van 27 kilometer, honderd meter onder Zwitsers en Frans grondgebied, moet worden aangepast voordat de volledige capaciteit van de deeltjesversneller kan worden benut.

Atomen

Wetenschappers brengen in de tunnel delen van atomen met elkaar in botsing. Daarbij komen fragmenten vrij die inzicht geven in de kleinste bouwstenen van materie.

De deeltjesversneller werd in september 2008 in gebruik genomen, maar raakte al na negen dagen ernstig beschadigd door kortsluiting. Pas in november vorig jaar kon de LHC weer worden opgestart.
Nu
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:06:06 #225
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_78968089
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nu
Vaag...dat is al best oud nieuw
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_78996650
Maar dat betekent dus dat hij eind 2012 op volle toeren zal gaan draaien misschien.
Ik weet niet hoor, maar sinds de LHC is de 2012 weer losgebarsten, wel heel toevallig dit.
Zeker als ze op 21 of 23 december van 2012 dit zullen proberen te voltrekken.
Ik houd mn hart maar vast, dit is de eerste keer dat ik begin te vrezen, in zoiets.
pi_78998745
De Maya's hadden vast een of ander geavanceerd reukorgaan waarmee ze precies konden ruiken wanneer wij ons op zouden gaan blazen.
  donderdag 11 maart 2010 @ 00:45:28 #228
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78998843
Niets aan de hand; het gaat om gepland onderhoud en upgrades die al lang in de planning stonden...
quote:
UPDATE (March 10, 12:45am PST): With thanks to Prof. Jon Butterworth, a physicist working with a particle detector (called ATLAS) at the Large Hadron Collider (LHC), I've been informed that the plan to shut down the LHC for an extended period of time was actually announced in early February by Dr. Steve Myers after the LHC Performance Workshop, in Chamonix, France. So rather than this being a sudden development, it is part of a planned shutdown.

Prof. Brian Cox, also an ATLAS physicist, confirmed this fact via Twitter:

There is nothing wrong with LHC - lazy journalism. Schedule announced in Jan, 18 months physics, 12 month engineering shutdown afterwards.

Cox pointed out that accelerator shutdowns are more routine than the BBC article (the source of this blog post) suggests:

ALL particle accelerators have 6 - 12 month regular shutdowns for maintenance and upgrades. That's how complex machines are operated!
Brum: http://news.discovery.com/space/the-lhc-to-shut-down-again.html
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_78998982
Gepland of niet, wel toevallig he, als het toch dadelijk rond die tijd zal gaan gebeuren.
Ik zal toch twijfelen.
pi_79007449
Rond welke tijd?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_79007707
eind dec 2012
namaste
pi_79008379
Wat is er dan rond die tijd?
pi_79012859
Slogan (van vroeger, maar nu actueel) :
STOP the world, I wanna get off
pi_79013447
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 11:47 schreef .aeon het volgende:
Wat is er dan rond die tijd?
Hopelijk niet het einde van de wereld haha.
pi_79019890
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 13:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hopelijk niet het einde van de wereld haha.
ehm nee:

http://www.nu.nl/wetensch(...)aat-pas-in-2220.html

en vergaan was nooit aan de orde, slechts een verandering, een nieuw tijdperk.
pi_79044458
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 16:02 schreef HVM het volgende:

[..]

ehm nee:

http://www.nu.nl/wetensch(...)aat-pas-in-2220.html

en vergaan was nooit aan de orde, slechts een verandering, een nieuw tijdperk.
Dat is ook weer waar in zekere zin.
Maar goed, ze weten het ook niet zeker, verschillende Maya-experts praten nog steeds over 2012.
Maar goed, aangezien de Maya's graag dicht bij huis bleven qua voorspelling, gok ik als het iets kleins is de ontploffing van Yellowstone Park. Het is maar een voorbeeldje het zou wel ingrijpend zijn in ieder geval.
pi_79138346
Kan iemand mij hier vertellen of er uberhaupt iets zinnigs is met betrekking tot de relatie LHC --> aardbeving. Ik heb het een flink aantal keer voorbij zien komen maar nog nergens een zinvolle onderbouwing ervan gezien hoe het mogelijk is (enkel en alleen wat 2012 science fiction gewauwel).
  zondag 14 maart 2010 @ 19:35:51 #238
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_79139044
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:18 schreef D.Richard het volgende:
Kan iemand mij hier vertellen of er uberhaupt iets zinnigs is met betrekking tot de relatie LHC --> aardbeving. Ik heb het een flink aantal keer voorbij zien komen maar nog nergens een zinvolle onderbouwing ervan gezien hoe het mogelijk is (enkel en alleen wat 2012 science fiction gewauwel).
Nee.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_79139614
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Nee.
Dank je dan staak ik mijn missie om er nog iets zinnigs over te vinden.
  zondag 14 maart 2010 @ 19:50:27 #240
pi_79139716
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:18 schreef D.Richard het volgende:
Deeltjesversnellers produceren alleen aardbevingen in TRU.
  maandag 15 maart 2010 @ 19:28:01 #241
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_79180671
Volgende week een bezoekje brengen aan CERN met school
No one rules if no one obeys.
pi_79217281
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Deeltjesversnellers produceren alleen aardbevingen in TRU.
.... En aardbevingen saboteren deeltjesversnellers ?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 20:30:18 #243
pi_79225190
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 17:10 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

.... En aardbevingen saboteren deeltjesversnellers ?
Alleen als je ze op breuklijnen bouwt
pi_79266512
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Alleen als je ze op breuklijnen bouwt
Bij Geneve ligt er een vlakbij in de buurt dacht ik.
pi_79267477
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:40 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Hoera, de wereld gaat ten onder. Maya (de kalender) heeft t zelf gezegd, en de KNAW (Plasterk duzz) financiert het. Nederland vooraan, de tsunami is geprogrammeerd, leve de LHC .
  woensdag 17 maart 2010 @ 20:19:32 #246
pi_79268441
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:40 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Pics!
pi_79365195
19-03-2010

Europese superdeeltjesversneller LHC zet wereldrecord neer

De grootste deeltjesversneller ter wereld, de LHC van het Europees Centrum voor Deeltjesfysica CERN, heeft een nieuw wereldrecord neergezet. Dat heeft het CERN in Genève vandaag meegedeeld.

Om 05.20 uur werden twee protonbundels tot elk 3,5 tera-elektronenvolt (TeV) door de 27 km tunnel onder de Frans-Zwitserse grens versneld. Nooit tevoren is zo'n hoge energie bekomen in een deeltjesversneller, jubelt het CERN. De prestatie is een belangrijke stap naar de eigenlijke start van het onderzoeksprogramma. De volgende stap is botsingen tussen protonen te verkrijgen met een energie van 7 TeV (3,5 TeV per straal). Na herconfiguratie wordt 14 TeV beoogd.

Wetenschappers willen met de LHC de laatste fundamentele vragen over de materie beantwoord zien te krijgen. Met de botsingen worden de gebeurtenissen na de oerknal nagebootst. De hoop is deeltjes te vinden die slechts in de theorie bestaan, zoals in het bijzonder het Higgs-Boson.

De LHC werd op 10 september 2008 in dienst genomen, maar na enkele dagen verstoorden pannes de werking. De huidige cyclus is in november 2009 begonnen. (belga/dpa/ypu)

(HLN)
pi_79366833
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:05 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De LHC werd op 10 september 2008 in dienst genomen, maar na enkele dagen verstoorden pannes de
Moeten ze dat er nou telkens bij zetten
pi_79379992
Hij doet het dus op dit niveau, dus gaat hij binnenkort een jaar+ down voor een upgrade naar 14TeV , nice. Al die huilers dat hij 'weer down' gaat...
Have fun...
pi_79417539
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 18:24 schreef Handschoen het volgende:
Hij doet het dus op dit niveau, dus gaat hij binnenkort een jaar+ down voor een upgrade naar 14TeV , nice. Al die huilers dat hij 'weer down' gaat...
Een leuke manier om jarenlang subsidiegeld over de balk te smijten, alleen maar om een LHC deeltje.

Duur deeltje hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')