ongeveer een week. op aanraden van het cb.quote:
mja nutricia.. daar begin je helemaal een discussie meequote:Op zondag 3 mei 2009 09:57 schreef DJMO het volgende:
[..]
ongeveer een week. op aanraden van het cb.
maar laat maar gaan, ik zei al dat er een taboe op rust, ik bel met mijn vragen voortaan de nutricia vragenlijn wel, of bel mijn huisarts.
Het heeft niets te maken met een taboe. Het heeft te maken met het feit dat de WHO duidelijk adviseert niet bij te voeden voor 6 maanden. Elk CB dat anders adviseert (en zeker voor de 4 maandenquote:Op zondag 3 mei 2009 09:57 schreef DJMO het volgende:
[..]
ongeveer een week. op aanraden van het cb.
maar laat maar gaan, ik zei al dat er een taboe op rust, ik bel met mijn vragen voortaan de nutricia vragenlijn wel, of bel mijn huisarts.
ahwgossie..helemaal overheen gelezenquote:Op zondag 3 mei 2009 09:49 schreef Igraine het volgende:
Wij voeden hier af een toe een beetje bij, voornamelijk pap van een lepeltje. Gisteren toevallig worteltjes geprobeerd, een paar hapjes. Verder krijgt ze inderdaad alleen melk, zo'n 4 x 200cc en 1x 120cc.
Ach zo zielig, trouwens. Eén van onze katten is een echte kroel en kindervriend, maar soms wat overenthousiast. Hij was eerst Daryl haar hoofd aan het likken en tegen haar aan het duwen met zijn snuit, om zowat in haar te kruipen. Tot hij ineens in haar handje beet. Hij bijt ons ook weleens uit liefde, maar dat levert weinig schade op. Maar Daryl schrok en trok haar handje weg, resultaat: een scheur en een gaatje in haar duim en bloed. En veel en hard huilen. De kat zat er helemaal geschrokken bij.
Nou ja, uitgezogen en uitgewassen en beetje zalf opgesmeerd en toen naar bed gegaan. De volgende ochtend was haar duimpje helemaal dik en paars en zat er een pusbult op. Naar de huisarts geweest en uit voorzorg antibioticameegekregen. Dit hebben we uiteindelijk niet gegeven, omdat we dat liever niet zo snel doen, en het werd al snel een stuk beter.
Nu ziet het er weer normaal uit, klein beetje dikkig nog, maar verder niet. Maar ik vond het zo sneu.
Geeeeeen enkel probleem hier hoor met eten!!!quote:Op zondag 3 mei 2009 08:58 schreef DJMO het volgende:
mjah, buiten het feit dat jr. er aan toe was (hij heeft echt de grootste lol tijdens het eten, en het gaat goed, van een lepel eten + hij vind het verschillende eten ook gewoon lekker), ben ik zelf van mening dat je beter kunt starten als je baby het mág, dus vanaf ongeveer vier maanden. als je pas start met bijvoeding wanneer hij (of zij) de voedingsstoffen in bijvoeding al nodig heeft (vanaf zes maanden) dan moet het nog wennen aan smaken, het van een lepel eten, etc. dan gaat het eten toch wat geforceerder heb ik het idee. vroeg(er) starten biedt dus imo meer voordelen dan nadelen.
Jawel, maar hij is wel iets voorzichtiger geworden, lijkt het. Normaal als ik haar verschoon op de bank zit hij er altijd naast. Zo was het ook gebeurd. Nu zit hij er nog wel bij, maar op iets grotere afstand. Hij keek echt zo beduusd van "wat doet zij nu ineens?"quote:Op zondag 3 mei 2009 11:24 schreef Jore het volgende:
Igraine, sneu voor Daryl en eigenlijk ook wel voor de kat. Komt de kat nu nog wel in de buurt van Daryl, of is hij te erg geschrokken?'
De afgelopen weken valt het heel erg mee! Sinds ze geen last meer heeft van krampjes is ze veranderd in een heel vrolijk meisje dat veel lacht.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:24 schreef Fuente het volgende:
Wat sneu voor Fee. Ze huilt wel vaker he? Fijn dat ze nu weer blij is
owww. ik lees net bij! wat sneu *troost* voor kleintje + poes. die zullen allebei wel geschrokken zijn!quote:Op zondag 3 mei 2009 11:49 schreef Igraine het volgende:
[..]
Jawel, maar hij is wel iets voorzichtiger geworden, lijkt het. Normaal als ik haar verschoon op de bank zit hij er altijd naast. Zo was het ook gebeurd. Nu zit hij er nog wel bij, maar op iets grotere afstand. Hij keek echt zo beduusd van "wat doet zij nu ineens?"![]()
We hebben het steeds geweekt in een bakje soda en bepanthen erop gesmeerd en dat heeft goed geholpen.
even over dat autosleutels pakken. dat gaat dan toch net zo goed op voor die rapley methode? of zie ik het verkeerd?quote:Op zondag 3 mei 2009 11:19 schreef cattie het volgende:
Ik moet er nog niet aan denken om Fee bij te voeden. Ze kijkt geïnteresseerd naar eten en stopt alles in de mond, maar daar maak ik nog niet op uit dat ze er aan toe is. (Ive pakt graag autosleutels en wil graag sturen, maar die mag ook nog niet autorijden.) Wij wachten echt tot minimaal 6 maanden, ook met mijn achtergrond als darmpatient. En ze heeft de komende tijd nog meer dan voldoende aan mijn moedermelk.
Nou, hartelijk gefeliciteerd daarmee dan.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:45 schreef Jore het volgende:
Ik kies er als moeder (en als mens) in ieder geval voor om me goed te (laten) informeren. Dat betekent dus dat ik adviezen van het CB niet klakkeloos aanneem (maar ook niet zomaar afwijs!), dat ik niet op de adviezen van commerciële organisaties afga en dat ik naar mijn kind kijk.
?quote:Op zondag 3 mei 2009 13:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, hartelijk gefeliciteerd daarmee dan.
Ik vind dat ze een belerend toontje aanslaat.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:51 schreef Fuente het volgende:
[..]
?
Ik snap je niet helemaal geloof ik, Jore geeft alleen maar aan dat zij zich dus uitgebreid laat informeren, wat is daar mis mee?
Dat zat ik net te denken!quote:Op zondag 3 mei 2009 13:51 schreef freecell het volgende:
4 maanden of eerder lijkt mij ook wel erg vroeg, maar ik denk dat DJMO af en toe ook wel in een spagaat zit met alle instanties.
Ja, dan is een reactie als 'gefeliciteerd' ook heel erg volwassen en goed onderbouwd.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik vind dat ze een belerend toontje aanslaat.
Net alsof een moeder die eerder probeert bijvoeding te geven, niet naar haar kind kijkt en zich niet heeft laten informeren.
Nee dus, ik ben nog niet eens aan bijvoeding toe. Reinhilde geeft eerder bijvoeding en heeft zich ongetwijfeld goed laten informeren, Freecell heeft ervoor gekozen om eerder bijvoeding te geven en doet dat met een reden, DJMO kijkt naar haar kind en kiest ervoor om bij te gaan voeden... Ik heb nergens gezegd dat ik niet bij ga voeden voor de zes maanden. Eerst even goed lezen voordat je zo pissig reageertquote:Op zondag 3 mei 2009 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik vind dat ze een belerend toontje aanslaat.
Net alsof een moeder die eerder probeert bijvoeding te geven, niet naar haar kind kijkt en zich niet heeft laten informeren.
ik vind zo'n discussie, mits prettig en aardig gevoerd juist fijn. het is toch juist prettig om te merken dat iedereen het anders doet en de redenen ervoor? nog een voorbeeldje dan: we hadden tegen sangdrax zn moeder gezegd dat ze enkel yoghurt hoefde te kopen voor selene, de rest zouden we zelf meenemen. nou, zoals iedereen weet trekt onze schoonfamilie zich geen zak aan van ons, dus ze had lange vingers (en nog veel meer!) gekocht en vroeg of selene die mocht. ik was voorbereid (het is slecht voor haar en ik heb liever niet dat ze ze krijg, maar ze zal ok niet direct iets ergs krijgen) en wist vooraf al wel dat er zoiets zou komen dus maakte ik er niet zo'n punt van. nou scheelt het dat ik weet dat selene toch geen tussendoortjes moet, dus ook geen lange vingersquote:Op zondag 3 mei 2009 14:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik snap niet waarom er een discussie over moet worden gevoerd, iedereen heeft zo z'n redenen wel of niet eerder bij te voeden en ieder kindje is anders. Ik denk niet dat de een zich beter laat informeren dan de ander. Of beter naar z'n kind kijkt. Waarom moet dat anders erbij gezegd worden? We gaan er toch van uit dat iedereen dat doet, of niet dan.
Ten eerste: er is niets verplicht. Als jij je kind niet op de rug wil laten slapen maar op de buik, ben je daar vrij in (ik weet niet hoe het in jouw specifieke geval is, vanwege je voorgeschiedenis, maar bij een doorsnee ouder zijn dit soort dingen dus echt niet verplicht), als jij niets ziet in de vaccinaties, hoef je ze niet te laten geven, je hoef ook niet naar het consultatiebureau als jij daar geen heil in ziet.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:43 schreef DJMO het volgende:{lapje tekst}
even een vergelijking trekken met het bovenstaande: vroeger moest een baby in stabiele zijligging slapen. hey er is een verband met wiegedood (omdat ze op de buik konden rollen en zo konden stikken) dus werd rugligging verplicht. gevolg: een (explosieve) toename van kindjes met een afgeplat koppie. behandeling: op de buik leggen, in stabiele zijligging slapen en in extreme gevallen een helm dragen. had ik van te voren geweten dat dat de gevolgen waren van rugslapen als jonge baby, had ik er meteen voor gekozen om jr. tusssen rolletjes te leggen in stabiele zijligging.
Als flesvoeding volledig identiek was aan borstvoeding, zou ik gráág flesvoeding geven in plaats van borstvoeding. Dan hoef ik namelijk het gevecht niet in mijn eentje te leveren als er iets om een of andere reden niet goed gaat (als ze niet wil happen bijvoorbeeld of driftig wordt omdat de toeschietreflex niet snel genoeg komt naar mevrouw haar zin). Bij borstvoeding sta je er in zo'n geval praktisch alleen voor, bij flesvoeding niet. Dat is in ieder geval tegenwoordig zo, vroeger was dit misschien minder het geval.quote:[het volgende op het gevaar af dat heel of tenminste half OUD over me heen valt]
misschien dat er bij moeders die borstvoeding geven nog een andere rol meespeelt: zij dienen als voornaamste voedingsbron voor hun baby en het voelt natuurlijk goed. als zij starten met bijvoeding hebben ze misschien het idee minder nodig te zijn voor hun kindje. een gevoel wat moeders die de fles geven niet hebben. (dit is puur een theorie, geen persoonlijke aanval naar de borstgevende moeders hier!)
Ik vind het heel fijn om mijn kind te kunnen voeden, maar als het beter zou zijn om te beginnen met bijvoeden vanaf vier maanden dan zou ik dat doen. Omdat het dan in het belang is van mijn kind, en dat staat voor mij voorop.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:43 schreef DJMO het volgende:
[het volgende op het gevaar af dat heel of tenminste half OUD over me heen valt]
misschien dat er bij moeders die borstvoeding geven nog een andere rol meespeelt: zij dienen als voornaamste voedingsbron voor hun baby en het voelt natuurlijk goed. als zij starten met bijvoeding hebben ze misschien het idee minder nodig te zijn voor hun kindje. een gevoel wat moeders die de fles geven niet hebben. (dit is puur een theorie, geen persoonlijke aanval naar de borstgevende moeders hier!)
als een kind 18 is en bewijst auto te kunnen rijden geef je die autosleutels wel.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:40 schreef simmu het volgende:
[..]
even over dat autosleutels pakken. dat gaat dan toch net zo goed op voor die rapley methode? of zie ik het verkeerd?
D'r zit wat in wat je zegt; je hebt er iig zelf duidelijk over nagedacht.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:43 schreef DJMO het volgende:
wat freecell idd zegt; ik zit soms in een spagaat tussen alle instanties. maar ook zonder hen had ik ervoor gekozen om (juist omdat ik flesvoeding geef) eerder dan die zes maanden te starten met bijvoeding. of er hadden medische bezwaren zoals bijvoorbeeld allergie moeten zijn. dan had ik natuurlijk wel gewacht. een vergelijking trekken met autosleutels en autorijden vind ik nergens op slaan (sorry cattie).
mijn persoonlijke redenen om eerder dan zes maanden te starten met bijvoeding is dat door en door gezonde kinderen zwakker gemaakt worden door hun weerstand en immuumsysteem niet te prikkelen (behalve door het (in mijn ogen dan weer te vroege) inenten). voor kinderen die ouders of andere dichtverwante familie met allergieen of andere erfelijke kwaaltje/ziektes hebben, is het anders, dan kun je een allergie idd aankweken of om problemen vragen door te vroeg te starten.
even een vergelijking trekken met het bovenstaande: vroeger moest een baby in stabiele zijligging slapen. hey er is een verband met wiegedood (omdat ze op de buik konden rollen en zo konden stikken) dus werd rugligging verplicht. gevolg: een (explosieve) toename van kindjes met een afgeplat koppie. behandeling: op de buik leggen, in stabiele zijligging slapen en in extreme gevallen een helm dragen. had ik van te voren geweten dat dat de gevolgen waren van rugslapen als jonge baby, had ik er meteen voor gekozen om jr. tusssen rolletjes te leggen in stabiele zijligging.
[het volgende op het gevaar af dat heel of tenminste half OUD over me heen valt]
quote:Op zondag 3 mei 2009 11:19 schreef cattie het volgende:
(Ive pakt graag autosleutels en wil graag sturen, maar die mag ook nog niet autorijden.)
daar wil ik je bron wel van wetenquote:mijn persoonlijke redenen om eerder dan zes maanden te starten met bijvoeding is dat door en door gezonde kinderen zwakker gemaakt worden door hun weerstand en immuumsysteem niet te prikkelen
Maar waar baseer jij die theorie dan op?quote:[het volgende op het gevaar af dat heel of tenminste half OUD over me heen valt ]
quote:Op zondag 3 mei 2009 20:11 schreef MamsX het volgende:
De aardappels zijn dan misschien wel snelkokend maar niet zelfkokend..
Ik moest dit echt vijf keer lezen ofzo voordat het kwartje vielquote:Op zondag 3 mei 2009 20:11 schreef MamsX het volgende:
De aardappels zijn dan misschien wel snelkokend maar niet zelfkokend..
Dat is een goede tip voor een volgende keer, bedankt. Ik vond de soda ook wel wat agressief, maar we hebben het wel steeds heel goed nagespoeld. Nu zijn de wondjes dicht en zit er geen vuil meer in, gelukkig.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:29 schreef Lois het volgende:
[..]
![]()
![]()
Igraine wat sneu voor Daryl. Iets huidvriendelijker en ook minder agressief is misschien een biotexdressing op de wond? Wat gaasjes drenken in opgeloste biotex, dat haalt het vuil uit de wond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |