abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 mei 2009 @ 09:56:35 #251
105850 Fuente
mamamuts
pi_68611827
Ach Igraine, wat zielig! Fijn dat het al wat beter wordt
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 3 mei 2009 @ 09:57:41 #252
147316 crew  DJMO
#trut
pi_68611837
quote:
Op zondag 3 mei 2009 09:55 schreef Dakota het volgende:

[..]

en jij begon al voor 4 maanden toch?
ongeveer een week. op aanraden van het cb.

maar laat maar gaan, ik zei al dat er een taboe op rust, ik bel met mijn vragen voortaan de nutricia vragenlijn wel, of bel mijn huisarts.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 3 mei 2009 @ 09:59:13 #253
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68611855
quote:
Op zondag 3 mei 2009 09:57 schreef DJMO het volgende:

[..]

maar laat maar gaan, ik zei al dat er een taboe op rust, ik bel met mijn vragen voortaan de nutricia vragenlijn wel, of bel mijn huisarts.
mja nutricia.. daar begin je helemaal een discussie mee
en zoals ik al zei, geen taboe.. meer waarom? maar daar geef je ook geen antwoord op.

anyway ik kwam hier eigenlijk alleen maar om te zeggen dat miss fartmouth vandaag 4 maand is
http://elinhuijboom.punt.nl/
wanna rub mah puppeh?!
  zondag 3 mei 2009 @ 10:00:22 #254
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_68611863
DJMO, ik denk dat je hier weinig zinnige antwoorden gaat krijgen, alleen al omdat maar weinig moeders hier ervaring hebben met bijvoeden vanaf 4 maanden en de meeste babies van JJ's leeftijd dus op een heel ander schema zitten dan hij.
  zondag 3 mei 2009 @ 10:00:44 #255
105850 Fuente
mamamuts
pi_68611867
quote:
Op zondag 3 mei 2009 09:57 schreef DJMO het volgende:

[..]

Het heeft niets te maken met een taboe. Het heeft te maken met het feit dat de WHO duidelijk adviseert niet bij te voeden voor 6 maanden. Elk CB dat anders adviseert (en zeker voor de 4 maanden ) lijkt mij niet zo goed bezig zijn. De kans op allerlei allergieen is zoveel hoger wanneer je zo vroeg gaat bijvoeden. En het is ook niet dat JJ maar een beetje bijvoeding krijgt, als ik die voedingslijst zie dan wordt 'ie volgepropt met papflessen, groente, fruit, diksap, waarom zou je dat doen bij zo'n kleine frummel?
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  zondag 3 mei 2009 @ 10:31:35 #256
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68612254
quote:
Op zondag 3 mei 2009 09:49 schreef Igraine het volgende:
Wij voeden hier af een toe een beetje bij, voornamelijk pap van een lepeltje. Gisteren toevallig worteltjes geprobeerd, een paar hapjes. Verder krijgt ze inderdaad alleen melk, zo'n 4 x 200cc en 1x 120cc.

Ach zo zielig, trouwens. Eén van onze katten is een echte kroel en kindervriend, maar soms wat overenthousiast. Hij was eerst Daryl haar hoofd aan het likken en tegen haar aan het duwen met zijn snuit, om zowat in haar te kruipen. Tot hij ineens in haar handje beet. Hij bijt ons ook weleens uit liefde, maar dat levert weinig schade op. Maar Daryl schrok en trok haar handje weg, resultaat: een scheur en een gaatje in haar duim en bloed. En veel en hard huilen. De kat zat er helemaal geschrokken bij.
Nou ja, uitgezogen en uitgewassen en beetje zalf opgesmeerd en toen naar bed gegaan. De volgende ochtend was haar duimpje helemaal dik en paars en zat er een pusbult op. Naar de huisarts geweest en uit voorzorg antibioticameegekregen. Dit hebben we uiteindelijk niet gegeven, omdat we dat liever niet zo snel doen, en het werd al snel een stuk beter.

Nu ziet het er weer normaal uit, klein beetje dikkig nog, maar verder niet. Maar ik vond het zo sneu.
ahwgossie..helemaal overheen gelezen
je zou er eventueel wat sudo op kunnen smeren..werkt enigzins antibac.
wanna rub mah puppeh?!
pi_68612667
quote:
Op zondag 3 mei 2009 08:58 schreef DJMO het volgende:
mjah, buiten het feit dat jr. er aan toe was (hij heeft echt de grootste lol tijdens het eten, en het gaat goed, van een lepel eten + hij vind het verschillende eten ook gewoon lekker), ben ik zelf van mening dat je beter kunt starten als je baby het mág, dus vanaf ongeveer vier maanden. als je pas start met bijvoeding wanneer hij (of zij) de voedingsstoffen in bijvoeding al nodig heeft (vanaf zes maanden) dan moet het nog wennen aan smaken, het van een lepel eten, etc. dan gaat het eten toch wat geforceerder heb ik het idee. vroeg(er) starten biedt dus imo meer voordelen dan nadelen.
Geeeeeen enkel probleem hier hoor met eten!!! En met Amber ben ik met 6 maanden begonnen; en ze at meteen boven verwachting goed! Groenten is ze dol op; ze eet alles heel goed!
Lepeltje no problemo; dat vind ze leuk; ze krijgt immers ook van begin af aan haar druppeltjes al via de lepel; en dat vond ze al snel leuk.

Dus wij pakken niet de nadelen mee zoals je die beschrijft; maar wel de voordelen!

Ik heb zelf een darmziekte; dus voel me er wel goed bij om rustig aan voedsel te introduceren; daarbij wilde ik bij voorbaat al lang borstvoeding geven; dus heb ik de bijvoeding daarop aangepast. Alles op z'n tijd.

Maar geen verwijt naar jou hoor, maar vind het toch wel wat spijtig dat je mogelijk ook erg door het CB laat leiden en mogelijk beslissingen neemt die je wellicht anders niet zult nemen; om er alles aan te doen om aan de verwachtingen van het CB te voldoen om te laten zien dat je wel goed wilt en kunt zorgen voor je zoon.
Ik zou het de taak van het CB vinden om hier ook verantwoord mee om te gaan en ook duidelijk dingen met jou af te stemmen zonder er meteen dik bovenop te zitten. Het blijft me een gewoon erg moeilijke situatie lijken; want waar is er dan nog plek voor je eigen gevoel en intuitie als moeder zijnde?
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  zondag 3 mei 2009 @ 11:19:16 #258
108648 cattie
lieve moeder
pi_68613129
Aah, dat is rot Igraine! voor Daryl.

Fee heeft gisteravond uren lang alleen gehuild... Geen idee wat er was, niets hielp. Uiteindelijk viel ze om half 12 uitgeput in slaap. Ze heeft vannacht goed geslapen en nu is ze weer helemaal blij gelukkig!

Ik moet er nog niet aan denken om Fee bij te voeden. Ze kijkt geïnteresseerd naar eten en stopt alles in de mond, maar daar maak ik nog niet op uit dat ze er aan toe is. (Ive pakt graag autosleutels en wil graag sturen, maar die mag ook nog niet autorijden.) Wij wachten echt tot minimaal 6 maanden, ook met mijn achtergrond als darmpatient. En ze heeft de komende tijd nog meer dan voldoende aan mijn moedermelk.
pi_68613236
En Nutricia volgen lijkt me helemaal niet zo'n verstandig plan, dat is een commerciële organisatie die graag winst willen maken. Ze zullen iedere moeder die graag bij wil voeden met vier maanden met open armen ontvangen en pakken dit m.i. slim aan door te voorzien in voedingsschema's waarin al hun producten zijn verwerkt. En dat adviseren vanaf vier maanden niet verboden is betekent niet dat het automatisch goed is voor je kind!

Igraine, sneu voor Daryl en eigenlijk ook wel voor de kat. Komt de kat nu nog wel in de buurt van Daryl, of is hij te erg geschrokken?'
  zondag 3 mei 2009 @ 11:24:21 #260
105850 Fuente
mamamuts
pi_68613240
Wat sneu voor Fee. Ze huilt wel vaker he? Fijn dat ze nu weer blij is
Sara
Merel
Ukje
  zondag 3 mei 2009 @ 11:49:52 #261
102760 Igraine
Headache
pi_68613785
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:24 schreef Jore het volgende:

Igraine, sneu voor Daryl en eigenlijk ook wel voor de kat. Komt de kat nu nog wel in de buurt van Daryl, of is hij te erg geschrokken?'
Jawel, maar hij is wel iets voorzichtiger geworden, lijkt het. Normaal als ik haar verschoon op de bank zit hij er altijd naast. Zo was het ook gebeurd. Nu zit hij er nog wel bij, maar op iets grotere afstand. Hij keek echt zo beduusd van "wat doet zij nu ineens?"

We hebben het steeds geweekt in een bakje soda en bepanthen erop gesmeerd en dat heeft goed geholpen.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  zondag 3 mei 2009 @ 11:52:05 #262
108648 cattie
lieve moeder
pi_68613829
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:24 schreef Fuente het volgende:
Wat sneu voor Fee. Ze huilt wel vaker he? Fijn dat ze nu weer blij is
De afgelopen weken valt het heel erg mee! Sinds ze geen last meer heeft van krampjes is ze veranderd in een heel vrolijk meisje dat veel lacht. En heerlijk kan slapen!
pi_68616539

wij zijn weer terug. het ging allemaal best goed maar we zijn allemaal wel een beetje moe nu. en raar maar waar: we kregen alledrie allergische reactisch daar in het westen. sangdrax werd benauwd, ik had direct last van hooikoorts en uitslag, selene kreeg ook uitslag. we zijn sinds gisteren terug, en alles trekt nu weer weg. volgens mijn vriendin zou het best wel eens kunnen komen van de slechte luchtkwaliteit in de omgeving (rondom delft).

wat betreft die bijvoedingdiscussie: het is volgens mij ook een generatie ding hoor. vroeguh moest het juist vroeg, nu niet meer. dat en de cb's geven ook raar advies hoor. dan weet je op een gegeven moment echt niet meer wat de bedoeling is. je weet wel: bijvoeding mag absoluut niet en dan is rijstebloem opeens geen bijvoeding. raar gedoe

tsja, het ene kindje is er eerder aan toe als het andere kindje. er zijn ook kindjes die met 6 maanden gewoon nog helemaal niet klaar zijn voor bijvoeding. en er zijn er die al eerder willen. tsja. als moeder doe je je best en dat is dat. mag iedereen zelf weten. als je leest wat mensen elkaar allemaal vertellen (dat je je kindje tot hele erge ziektes veroordeelt enzo) denk ik ook: "nou, als dat de houding is die je tegen andere mensen hebt en die je dan je kindje meegeeft is dat minstens net zo erg"!

dus of de discussie iig wel op een normale en aardige manier gevoerd kan worden. dat zou dan wel verfrissend aangenaam zijn
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_68616566
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:49 schreef Igraine het volgende:

[..]

Jawel, maar hij is wel iets voorzichtiger geworden, lijkt het. Normaal als ik haar verschoon op de bank zit hij er altijd naast. Zo was het ook gebeurd. Nu zit hij er nog wel bij, maar op iets grotere afstand. Hij keek echt zo beduusd van "wat doet zij nu ineens?"

We hebben het steeds geweekt in een bakje soda en bepanthen erop gesmeerd en dat heeft goed geholpen.
owww. ik lees net bij! wat sneu *troost* voor kleintje + poes. die zullen allebei wel geschrokken zijn!
pi_68616649
Arme Fee en Daryl

Ik heb het idee dat JJ zowat meer eet als Lotte

Ik hoop heel erg dat de tandjes problemen hier snel over zijn, morgen maar even naar de huisarts denk ik, even haar oortjes laten controleren. Daar zit ze momenteel ook heel veel aan.
Slapen is nog steeds drama..inslapen in bedje lukt haar echt bijna niet, alleen aan de borst gelukkig wel.
We houden haar nu 's avonds maar wat langer op en dan gaat het gelukkig wel wat beter
pi_68616731
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:19 schreef cattie het volgende:
Ik moet er nog niet aan denken om Fee bij te voeden. Ze kijkt geïnteresseerd naar eten en stopt alles in de mond, maar daar maak ik nog niet op uit dat ze er aan toe is. (Ive pakt graag autosleutels en wil graag sturen, maar die mag ook nog niet autorijden.) Wij wachten echt tot minimaal 6 maanden, ook met mijn achtergrond als darmpatient. En ze heeft de komende tijd nog meer dan voldoende aan mijn moedermelk.
even over dat autosleutels pakken. dat gaat dan toch net zo goed op voor die rapley methode? of zie ik het verkeerd?

overigens denk ik dat je helemaal gelijk hebt met nog ff wachten hoor!
pi_68616866
Wat sneu voor Daryl!

Hier is het doekje ook goedgekeurd!

Bijvoeden hebben we bij Kim met 4 maanden gedaan. Die kreeg erge kramp en toen stopten we meteen. Om met 6 maanden weer te beginnen en dat ging goed.
Dus met Tyler beginnen we niet eerder dan als hij 6 maanden is. Helemaal met zijn darmen, je weet het maar nooit. Morgen even aan de chirurg navragen of er voor hem "andere regels" zijn wat betreft bijvoeden. (op controle moet hij morgen dus)
pi_68616898
Vroeger moest het juist vroeg omdat er toen minder wetenschappelijk onderzoek beschikbaar was, niet omdat men zo nu en dan gewoon maar een beslissing neemt inzake bijvoeding. Ik vind het wel jammer dat discussiëren hierover vaak niet mogelijk is, net als over borst- of flesvoeding. Het gaat snel hard tegen hard.

Ik kies er als moeder (en als mens) in ieder geval voor om me goed te (laten) informeren. Dat betekent dus dat ik adviezen van het CB niet klakkeloos aanneem (maar ook niet zomaar afwijs!), dat ik niet op de adviezen van commerciële organisaties afga en dat ik naar mijn kind kijk.
pi_68617009
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:45 schreef Jore het volgende:

Ik kies er als moeder (en als mens) in ieder geval voor om me goed te (laten) informeren. Dat betekent dus dat ik adviezen van het CB niet klakkeloos aanneem (maar ook niet zomaar afwijs!), dat ik niet op de adviezen van commerciële organisaties afga en dat ik naar mijn kind kijk.
Nou, hartelijk gefeliciteerd daarmee dan.
  zondag 3 mei 2009 @ 13:51:25 #270
105850 Fuente
mamamuts
pi_68617086
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:48 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nou, hartelijk gefeliciteerd daarmee dan.
?
Ik snap je niet helemaal geloof ik, Jore geeft alleen maar aan dat zij zich dus uitgebreid laat informeren, wat is daar mis mee?
Sara
Merel
Ukje
pi_68617093
Volgens mij is het hart tegen hart
Mijn CB houdt trouwens 6 maanden aan als grens Alleen omdat onze hummel zo klein was moesten we even 2 weekjes eerder beginnen van de arts. En die CB arts (ik heb er 2) vertrouw ik wel . Ik vind wachten tot 6 maanden een heel goed uitgangspunt, ook gezien de onderzoeken en dergelijke.

4 maanden of eerder lijkt mij ook wel erg vroeg, maar ik denk dat DJMO af en toe ook wel in een spagaat zit met alle instanties.
pi_68617195
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:51 schreef Fuente het volgende:

[..]

?
Ik snap je niet helemaal geloof ik, Jore geeft alleen maar aan dat zij zich dus uitgebreid laat informeren, wat is daar mis mee?
Ik vind dat ze een belerend toontje aanslaat.
Net alsof een moeder die eerder probeert bijvoeding te geven, niet naar haar kind kijkt en zich niet heeft laten informeren.
pi_68617211
Ik snap het ook niet helemaal nummer_zoveel, maar hartelijk bedankt voor de felicitatie. Ik geef alleen maar aan waar ik mijn standpunten vandaan haal en dat ik niet zomaar wat wil roepen. Stukje uitleg.

O en verder wat Freecell zegt.
pi_68617250
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:51 schreef freecell het volgende:
4 maanden of eerder lijkt mij ook wel erg vroeg, maar ik denk dat DJMO af en toe ook wel in een spagaat zit met alle instanties.
Dat zat ik net te denken!
  zondag 3 mei 2009 @ 13:56:14 #275
105850 Fuente
mamamuts
pi_68617269
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Net alsof een moeder die eerder probeert bijvoeding te geven, niet naar haar kind kijkt en zich niet heeft laten informeren.
Ja, dan is een reactie als 'gefeliciteerd' ook heel erg volwassen en goed onderbouwd.

Zo raar is het toch niet wat ze zegt? Dat het op jou belerend overkomt zegt dan denk ik meer over jou.
Het lijkt mij logisch dat je je goed laat informeren over dingen die je met je kindje doet/ gaat doen.
Sara
Merel
Ukje
pi_68617313
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nee dus, ik ben nog niet eens aan bijvoeding toe. Reinhilde geeft eerder bijvoeding en heeft zich ongetwijfeld goed laten informeren, Freecell heeft ervoor gekozen om eerder bijvoeding te geven en doet dat met een reden, DJMO kijkt naar haar kind en kiest ervoor om bij te gaan voeden... Ik heb nergens gezegd dat ik niet bij ga voeden voor de zes maanden. Eerst even goed lezen voordat je zo pissig reageert
pi_68617529
Ik snap niet waarom er een discussie over moet worden gevoerd, iedereen heeft zo z'n redenen wel of niet eerder bij te voeden en ieder kindje is anders. Ik denk niet dat de een zich beter laat informeren dan de ander. Of beter naar z'n kind kijkt. Waarom moet dat anders erbij gezegd worden? We gaan er toch van uit dat iedereen dat doet, of niet dan.
pi_68617714
Nou, eerlijk gezegd ga ik er niet van uit dat iedereen zich even goed laat informeren. Ik ben niet zo van het harmoniemodel hoor, er bestaat m.i. wel een goed en een minder goed, en daartussen allerlei nuances. Een discussie brengt juist die nuances naar boven.
pi_68617953
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik snap niet waarom er een discussie over moet worden gevoerd, iedereen heeft zo z'n redenen wel of niet eerder bij te voeden en ieder kindje is anders. Ik denk niet dat de een zich beter laat informeren dan de ander. Of beter naar z'n kind kijkt. Waarom moet dat anders erbij gezegd worden? We gaan er toch van uit dat iedereen dat doet, of niet dan.
ik vind zo'n discussie, mits prettig en aardig gevoerd juist fijn. het is toch juist prettig om te merken dat iedereen het anders doet en de redenen ervoor? nog een voorbeeldje dan: we hadden tegen sangdrax zn moeder gezegd dat ze enkel yoghurt hoefde te kopen voor selene, de rest zouden we zelf meenemen. nou, zoals iedereen weet trekt onze schoonfamilie zich geen zak aan van ons, dus ze had lange vingers (en nog veel meer!) gekocht en vroeg of selene die mocht. ik was voorbereid (het is slecht voor haar en ik heb liever niet dat ze ze krijg, maar ze zal ok niet direct iets ergs krijgen) en wist vooraf al wel dat er zoiets zou komen dus maakte ik er niet zo'n punt van. nou scheelt het dat ik weet dat selene toch geen tussendoortjes moet, dus ook geen lange vingers

maar het is toch prettig om te weten dat dingen ook wel ietsje genuanceerder zijn?
pi_68618213
Aahw, arme Fee, zielig is dat he. Hopen dat ze vanacht lekkerder in slaap valt
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 3 mei 2009 @ 14:43:29 #281
147316 crew  DJMO
#trut
pi_68618762
wat freecell idd zegt; ik zit soms in een spagaat tussen alle instanties. maar ook zonder hen had ik ervoor gekozen om (juist omdat ik flesvoeding geef) eerder dan die zes maanden te starten met bijvoeding. of er hadden medische bezwaren zoals bijvoorbeeld allergie moeten zijn. dan had ik natuurlijk wel gewacht. een vergelijking trekken met autosleutels en autorijden vind ik nergens op slaan (sorry cattie).

mijn persoonlijke redenen om eerder dan zes maanden te starten met bijvoeding is dat door en door gezonde kinderen zwakker gemaakt worden door hun weerstand en immuumsysteem niet te prikkelen (behalve door het (in mijn ogen dan weer te vroege) inenten). voor kinderen die ouders of andere dichtverwante familie met allergieen of andere erfelijke kwaaltje/ziektes hebben, is het anders, dan kun je een allergie idd aankweken of om problemen vragen door te vroeg te starten.

even een vergelijking trekken met het bovenstaande: vroeger moest een baby in stabiele zijligging slapen. hey er is een verband met wiegedood (omdat ze op de buik konden rollen en zo konden stikken) dus werd rugligging verplicht. gevolg: een (explosieve) toename van kindjes met een afgeplat koppie. behandeling: op de buik leggen, in stabiele zijligging slapen en in extreme gevallen een helm dragen. had ik van te voren geweten dat dat de gevolgen waren van rugslapen als jonge baby, had ik er meteen voor gekozen om jr. tusssen rolletjes te leggen in stabiele zijligging.

[het volgende op het gevaar af dat heel of tenminste half OUD over me heen valt ]
misschien dat er bij moeders die borstvoeding geven nog een andere rol meespeelt: zij dienen als voornaamste voedingsbron voor hun baby en het voelt natuurlijk goed. als zij starten met bijvoeding hebben ze misschien het idee minder nodig te zijn voor hun kindje. een gevoel wat moeders die de fles geven niet hebben. (dit is puur een theorie, geen persoonlijke aanval naar de borstgevende moeders hier!)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 3 mei 2009 @ 15:50:23 #282
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_68621685
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:43 schreef DJMO het volgende:{lapje tekst}

even een vergelijking trekken met het bovenstaande: vroeger moest een baby in stabiele zijligging slapen. hey er is een verband met wiegedood (omdat ze op de buik konden rollen en zo konden stikken) dus werd rugligging verplicht. gevolg: een (explosieve) toename van kindjes met een afgeplat koppie. behandeling: op de buik leggen, in stabiele zijligging slapen en in extreme gevallen een helm dragen. had ik van te voren geweten dat dat de gevolgen waren van rugslapen als jonge baby, had ik er meteen voor gekozen om jr. tusssen rolletjes te leggen in stabiele zijligging.
Ten eerste: er is niets verplicht. Als jij je kind niet op de rug wil laten slapen maar op de buik, ben je daar vrij in (ik weet niet hoe het in jouw specifieke geval is, vanwege je voorgeschiedenis, maar bij een doorsnee ouder zijn dit soort dingen dus echt niet verplicht), als jij niets ziet in de vaccinaties, hoef je ze niet te laten geven, je hoef ook niet naar het consultatiebureau als jij daar geen heil in ziet.
quote:
[het volgende op het gevaar af dat heel of tenminste half OUD over me heen valt ]
misschien dat er bij moeders die borstvoeding geven nog een andere rol meespeelt: zij dienen als voornaamste voedingsbron voor hun baby en het voelt natuurlijk goed. als zij starten met bijvoeding hebben ze misschien het idee minder nodig te zijn voor hun kindje. een gevoel wat moeders die de fles geven niet hebben. (dit is puur een theorie, geen persoonlijke aanval naar de borstgevende moeders hier!)
Als flesvoeding volledig identiek was aan borstvoeding, zou ik gráág flesvoeding geven in plaats van borstvoeding. Dan hoef ik namelijk het gevecht niet in mijn eentje te leveren als er iets om een of andere reden niet goed gaat (als ze niet wil happen bijvoorbeeld of driftig wordt omdat de toeschietreflex niet snel genoeg komt naar mevrouw haar zin). Bij borstvoeding sta je er in zo'n geval praktisch alleen voor, bij flesvoeding niet. Dat is in ieder geval tegenwoordig zo, vroeger was dit misschien minder het geval.

Bovendien loop je bij flesvoeding bijvoorbeeld niet het risico dat ze in je tepel bijt...
pi_68627259
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:43 schreef DJMO het volgende:

Ik vind het heel fijn om mijn kind te kunnen voeden, maar als het beter zou zijn om te beginnen met bijvoeden vanaf vier maanden dan zou ik dat doen. Omdat het dan in het belang is van mijn kind, en dat staat voor mij voorop.

Dat verhaal over het immuunsysteem vertoont hier en daar nog wel wat hiaten , het zijn vooral de darmpjes (dus de spijsvertering) die nog niet klaar zijn voor behoorlijke hoeveelheden vast voedsel.
pi_68627362
Als er zonder kolven borstvoeding in poedervorm was ging ik volgens mij deels op de fles over
's avonds en 's morgens is wel gezellig, maar ik kan nooit een dag weg zonder die hummel van me
pi_68627676
quote:
Op zondag 3 mei 2009 13:40 schreef simmu het volgende:

[..]

even over dat autosleutels pakken. dat gaat dan toch net zo goed op voor die rapley methode? of zie ik het verkeerd?
als een kind 18 is en bewijst auto te kunnen rijden geef je die autosleutels wel.
Bij rapley wordt er niet uitgegaan van een vaste grens maar van het moment dat een kind gericht eten in zijn mond steekt en daarbij laat zien dat de kokhalsreflex naar helemaal achter in de mond is verplaatst (bij jonge babies ligt dat voor in de mond, zij gaan al kokhalsen van het kleinste kruimeltje in de mond). Dat gebeurt zo allemaal rond die zes maanden, samen met goed leren zitten en nog wat dingen die het mogelijk maken om zelf te eten.
Bij het ene kind gebeurt het eerder dan bij het andere kind, soms al met net vijf maanden en soms pas met negen maanden maar er zijn zo goed als geen kinderen die voor de vijf maanden al aan eten toe zijn.

Die motorieke verandering hangt samen met het minder gevoelig worden van het darmstelsel, vandaar dat je ook bij het voeren (waarbij er dus minder verwacht wordt van het motorisch vermogen) van prutjes beter kan wachten tot rond de zes maanden.

Over de borstvoedingtheorie van DJMO : Ik begrijp wel wat je bedoelt, het is een heel apart gevoel als je kind ineens meer nodig heeft dan alleen jouw melk.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik zonder dat gevoel wel eerder zou gaan bijvoeden. De keuze om het bijvoeden pas te starten met zes maanden heeft m.i. niets met gevoel te maken maar met duidelijk bewezen feiten

Kijk, ik ben absoluut niet voor een vaste grens. Het ene kind is het andere niet, de ene ouder is de andere niet. Maar er is denk ik wel een heel groot verschil tussen een kind dat met 42 weken is geboren en begint met vijf maanden of een kind dat met 37 weken is geboren en begint vóór de vier maanden

Arme Daryl, kattenbeten zijn naar
pi_68627705
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:43 schreef DJMO het volgende:
wat freecell idd zegt; ik zit soms in een spagaat tussen alle instanties. maar ook zonder hen had ik ervoor gekozen om (juist omdat ik flesvoeding geef) eerder dan die zes maanden te starten met bijvoeding. of er hadden medische bezwaren zoals bijvoorbeeld allergie moeten zijn. dan had ik natuurlijk wel gewacht. een vergelijking trekken met autosleutels en autorijden vind ik nergens op slaan (sorry cattie).

mijn persoonlijke redenen om eerder dan zes maanden te starten met bijvoeding is dat door en door gezonde kinderen zwakker gemaakt worden door hun weerstand en immuumsysteem niet te prikkelen (behalve door het (in mijn ogen dan weer te vroege) inenten). voor kinderen die ouders of andere dichtverwante familie met allergieen of andere erfelijke kwaaltje/ziektes hebben, is het anders, dan kun je een allergie idd aankweken of om problemen vragen door te vroeg te starten.

D'r zit wat in wat je zegt; je hebt er iig zelf duidelijk over nagedacht.

Maar heb je aanwijzingen dat kinderen beduidend zwakker zouden zijn doordat hun immuumsysteem en hun weerstand minder zouden zijn door met 6 maanden te starten met bijvoeding?

Wat betreft adviezen; het klopt dat inzichten en daarmee adviezen kunnen veranderen; er komen ook stees meer nieuwe gemakken in ons leven; waar ons lichaam mogelijk ook op moet aanpassen; en niet alle kennis is daarmee meteen in huis; dus inzichten kunnen dan veranderen en daarmee de adviezen; wat uieraard wel verwarrend kan zijn.

Wat betreft borstvoeding; voor mezelf gesproken; ik had wel moeite om mezelf in te houden niet eerder te beginnen; ik ben ook 6 dagen voor 6 maanden begonnen; om er een feestje aan te verbinden (oudjaarsavond). Maar ik heb me steeds voorgenomen; eenmaal begonnen kan ik niet terug komen op die keuze; andersom kan ik wel wachten; dus ik heb mezelf opgelegd gewoon geduldig te blijven.
Ik vind de nabijheid fijn met borstvoeding; maar dat kan ook met fles; maar er zitten ook nadelen aan; ik doe het vooral om een goed afgestemde voeding te geven; een goede weerstand en immuumsysteem; en de binding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Llewella op 03-05-2009 18:34:35 ]
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_68629085
hoi lieverdjes!!! Even geen tijd om bij te lezen maar even een berichtje vanuit een houten huisje op een berg midden in de ardennen. Het is hier fantastisch!!! Koen doet het ook ontzettend goed en houd zich mooi inhet ritme wat hij thuis ook al had. Ik mis wel het keuvelen hier, maar dat kost me echt klauwen vol met geld. Toch wilde ik ff een berichtje achterlaten. Tot vd week maar weer
Xx LL
pi_68629324
Fijn dat Koen het zo goed doet!
Geniet er lekker van
pi_68629418
Klinkt lekker LL! Lekker genieten!
pi_68630194
Geniet ze LL!
  Jubileum moderator zondag 3 mei 2009 @ 19:29:31 #291
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_68630302
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:19 schreef cattie het volgende:
(Ive pakt graag autosleutels en wil graag sturen, maar die mag ook nog niet autorijden.)

Igraine wat sneu voor Daryl. Iets huidvriendelijker en ook minder agressief is misschien een biotexdressing op de wond? Wat gaasjes drenken in opgeloste biotex, dat haalt het vuil uit de wond.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 3 mei 2009 @ 19:39:05 #292
77815 Dakota
AWESOM-O
pi_68630682
quote:
mijn persoonlijke redenen om eerder dan zes maanden te starten met bijvoeding is dat door en door gezonde kinderen zwakker gemaakt worden door hun weerstand en immuumsysteem niet te prikkelen
daar wil ik je bron wel van weten
wanna rub mah puppeh?!
pi_68631704
Morgenochtend moet Mila naar het ziekenhuis, de kinderarts, voor controle. Ben eigenlijk toch wel een beetje benieuwd wat ze daar gaan zeggen (of we op controle moeten blijven komen of dat Mila ziekenhuis-af is bijvoorbeeld) en natuurlijk ook weer benieuwd naar lengte en haar gewicht.

Daarna moet ik zelf naar het ziekenhuis in Amsterdam, wordt een druk dagje dus!
pi_68631996
Ik zal heel erg mijn best doen om mij in te houden omdat ik wel benieuwd ben naar de hoe en wat en waarom. over dit onderwerp. maar zelf er nogal fel op kan reageren..
quote:
Maar waar baseer jij die theorie dan op?
Ik ben met bijvoeding net zo nodig als voor de borstvoeding?
De aardappels zijn dan misschien wel snelkokend maar niet zelfkokend..
pi_68632896
ooohhhh, laten we het niet teveel over borstvoeding hebben, dat ligt altijd zo naar! ik wilde niet om verschillende redenen en achteraf had ik het best gewild (maar niet gekund). van anderen las ik hier dat ze probeerden en het niet goed ging. laten we daar alsjeblieft geen punt van maken .
pi_68633011
huh :S als je het tegen mij hebt dan heb ik het niet over borstvoeding of flesvoeding.
Ik ben gewoon benieuwd hoe ze op haar theorie is gekomen..

Het kan mij verder niet boeien of iemand de fles geeft of de borst.
Mijn kind, mijn manier van opvoeden, En dat er bij mij borstvoeding bij hoort staat vast.

Maar als iemand anders flesvoeding wil geven dan kan ik me daar geen seconde druk om maken.
pi_68633137
quote:
Op zondag 3 mei 2009 20:11 schreef MamsX het volgende:

Daar zeg je wat!
Nog nooit bij stil gestaan

Amber heeft voor het eerst vandaag witlof gegeten. Ze had geen hele beste eetdag vandaag; volgens mij omdat ze echt in de tandjesrace zit en nu weer een hoektand er gezwollen uitziet (nog 1 snijtand over; en voor de rest alleen nog maar hoektanden en kiezen die nog door moeten komen ); maar witlof at ze gewoon; geen rare gezichten trekken, dus dat viel me alles mee.
Amber Mae
pi_68633250
quote:
Op zondag 3 mei 2009 20:11 schreef MamsX het volgende:

Ik moest dit echt vijf keer lezen ofzo voordat het kwartje viel
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_68633372
Wat doe je dan met de witlof Llewela? Gewoon koken?
  zondag 3 mei 2009 @ 20:52:19 #300
102760 Igraine
Headache
pi_68633485
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:29 schreef Lois het volgende:

[..]

Igraine wat sneu voor Daryl. Iets huidvriendelijker en ook minder agressief is misschien een biotexdressing op de wond? Wat gaasjes drenken in opgeloste biotex, dat haalt het vuil uit de wond.
Dat is een goede tip voor een volgende keer, bedankt. Ik vond de soda ook wel wat agressief, maar we hebben het wel steeds heel goed nagespoeld. Nu zijn de wondjes dicht en zit er geen vuil meer in, gelukkig.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')