xspace, maar ik ben er zelf niet zo’n fan van.quote:Op maandag 9 november 2009 11:14 schreef eleusis het volgende:
Wat gaaf, \Needspace lijkt aardig te doen wat ik zoek, dank je
Ik ben echter nog niet verzadigd... Ik praat erg veel over multidimensional scaling en duid dat met graagte aan in smallcaps als "MDS".
Nu heb ik de volgende macro: \newcommand{\mds}{\textsc{mds}}
Dat lijkt op het eerste gezicht goed te werken, maar het gaat mis aan het eind:
"foo \mds." wordt: "foo MDS." (erg goed)
"foo \mds bar" wordt: "foo MDSbar" (dus zonder spatie aan het eind van MDS)!
Ik doe nu in de laatste situatie maar "foo \mds\ bar"Feitelijk wil ik dat de macro zich net zo gedraagt als een losstaand woord in een zin, net zoals wanneer ik het \textsc... letterlijk elke keer zou uittypen. De spatie in de macro opnemen werkt ook niet want dan dan krijg ik hem altijd. Wie maakt me los?
Omdat je dat lang niet altijd wilt. Maar het is vrij eenvoudig op te lossen met een \clearpage \tableofcontents \clearpagequote:Op maandag 16 november 2009 21:32 schreef Tegan het volgende:
* LaTeX-newb meldt.
Waarom geeft LaTeX \tableofcontents niet uit zichzelf een eigen pagina?
Omdat je het niet altijd wilt. Een paginaeinde invoegen is zo gebeurd. Het weghalen echter niet. Zeker als je nog iets ervoor wilt zetten (twee regels of zo, figuurtje, heading), dan zou het heel irritant zijn dat ervoor een \newpage kwam.quote:Op maandag 16 november 2009 21:44 schreef Tegan het volgende:
Ik heb nu ook \newpage. Maar ik vind het zo onlogisch dat het niet standaard is...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 | \usepackage{graphicx} \begin{document} \begin{figure}[h] %\centering \begin{center} \includegraphics[width=1.4\textwidth]{img/bronsignaal} \caption{fig1} \label{fig:fig1} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[h] %\centering \begin{center} \includegraphics[scale=0.55]{img/bronsignaal} \caption{fig2} \label{fig:fig2} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[h] %\centering \begin{center} \includegraphics[scale=0.3]{img/bronsignaal} \caption{fig3} \label{fig3} \end{center} \end{figure} \end{document} |
1 2 3 4 5 6 | \centering \includegraphics[width=\textwidth]{img/bronsignaal} \caption{fig1} \label{fig:fig1} \end{figure} |
1 2 3 4 5 6 | \centering \noindent\makebox[\textwidth]{\includegraphics[width=19cm\textwidth]{img/bronsignaal}} \caption{fig1} \label{fig:fig1} \end{figure} |
De tweede manier is precies hoe ik het wou hebben. Bedankt voor je hulp!quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:36 schreef Iblis het volgende:
...
Als je eigenlijk wilt dat het figuur wat de marges ingaat dan kun je dat als volgt voor elkaar krijgen:
[ code verwijderd ]
Op A4-papier zou dit effectief nog een marge van 1cm over houden aan beide kanten. \centering wordt verder aangeraden boven center in een geval als dit omdat \begin{center}..\end{center} extra witruimte genereert voor en na die niet wenselijk is bij figuren.
Hopelijk helpt dit je op weg...
Oh nee, dat is gewoon een slordigheid van mijn kant, die \textwidth moet weg, anders geeft het denk ik een error.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:24 schreef davasch het volgende:
[..]
De tweede manier is precies hoe ik het wou hebben. Bedankt voor je hulp!
Ik heb er nog een paar vraagjes over, zodat ik het misschien ook zelf kan snappen![]()
1) [width=19cmtextwidth]
Wat gebeurt er hier? Wordt de breedte van de text (in centimeter) opgeteld bij de 19cm?
Nou, tja. Op zich wordt je afbeelding wel gecentreerd maar ‘slechts voor zover dit kan’. Het centreert namelijk binnen de daarvoor aangewezen ruimte, namelijk de zetspiegel (d.w.z. het gedeelte waar tekst staat op de pagina), niet t.o.v. de paginaranden. Op zich is dit logisch, zeker als je ongelijke marges hebt (wat bij dubbelzijdige documenten vaak het geval is).quote:2) In mijn eerste poging van de drie hierboven komt de afbeelding niet in het midden te staan, terwijl deze zich wel tussen \begin{center} .... \end{center} tags bevindt. Nu de afbeelding opgenomen is in een box wordt deze wél netjes gecentreerd, hoe komt dit?
1 |
Je hebt niet echt een minimal example, maar ik denk dat ik je probleem snap. Normaliter specificeer je een tabel dus zo:quote:Op maandag 30 november 2009 14:23 schreef Intrepidity het volgende:
Beginnersvraagje: Ik heb een tabel gemaakt en de achtergrond van een rij gekleurd door middel van \rowcolor
Maar als ik dit doe verdwijnen de lijntjes tussen de cellen in die rij, en ook de rand boven en links van de rij. Hoe krijg ik m'n lijntjes terug?
Is er tevens een betere manier om een tabelkop aan te geven en te kleuren als met \rowcolor op de bovenste rij?
1 2 | .... |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | \usepackage{array,colortbl} \begin{document} \color{white} \begin{tabular}{c !{\color{green}\vline} c !{\color{green}\vline} c} \rowcolor{red} a & b & c\\ \hline \rowcolor{blue} d & e & f\\ \end{tabular} \end{document} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | \caption{Overzicht geschiktheidsfactoren} \begin{tabular}{ | l | p{10cm} | l | } \hline \rowcolor[gray]{0.9} & Geschiktheidsfactor & Geschikt \\ \hline 1 & Begrijpt en accepteert de sponsor of het management de DSDM filosofie? & Ja \\ \hline 2 & Mogen de teamleden zorgen voor betrokkenheid van eindgebruikers? & Ja \\ \hline 3 & Is er ondersteuning vanuit hogerop voor betrokkenheid van eindgebruikers? & Ja \\ \hline 4 & Kan de organisatie regelmatige releases van kleine hoeveelheden functionaliteit aan? & Ja \\ \hline 5 & Is het mogelijk voor de ontwikkelaars om continue toegang te krijgen tot eindgebruikers? & Ja \\ \hline 6 & Zal het ontwikkelteam gedurende het project het zelfde blijven? & Ja \\ \hline 7 & Heeft het ontwikkelteam de vereiste kennis en vaardigheden? & Ja \\ \hline 8 & Zal het ontwikkelteam uit 6 of minder mensen bestaan? & Ja \\ \hline 9 & Gebruikt het project technologie die geschikt is voor prototyping? & Ja \\ \hline 10 & Is de interface al in vroeg stadium demonstreerbaar? & Ja \\ \hline 11 & Is het duidelijk wie de eigenaar van het project is en wie de gebruikers zijn? & Ja \\ \hline 12 & Is het product niet rekenitensief? & Ja\footnote{De component die op basis van een planning grote hoeveelheden mail verstuurt is mogelijk wel rekenintensief. Dit is een goed afgebakend en mogelijk apart te produceren onderdeel} \\ \hline 13 & Kan het product in meerdere kleine stukken ontwikkeld worden? & Ja \\ \hline 14 & Heeft de ontwikkeling een strak kader voor wat betreft deadlines? & Ja \\ \hline 15 & Kunnen de requirements geprioriteerd worden? (MoSCoW methode) & Ja \\ \hline 16 & Zijn de wensen en vereisten niet t\'{e} gedetailleerd en vast? & Ja \\ \hline \end{tabular} \end{table} |
Dat lijkt me zeer wel mogelijk een Adobe Reader bug. Je zult moeten kijken hoe het afdrukt. In Preview.app onder OS X heb ik het niet, allicht dat jij ook in Fox-it wilt kijken.quote:Op maandag 30 november 2009 14:56 schreef Intrepidity het volgende:
Sorry, vergeten code te posten
Het heeft ook iets met zoom-niveau te maken, want bij 103% toont ie de bovenste lijn niet (pdf in Acrobat), bij 100% wel, maar links niet, etc.. Bij 100% zou ie toch echt alle lijntjes moeten tonen imo..
De volgende code:
[ code verwijderd ]
Rendert de volgende tabel:
[ afbeelding ]
1 |
Ik heb even gekeken… het ligt er een beetje aan hoe die PDF gegenereerd wordt, de lijnen worden eerst getekend en daarna wordt er (precies) tussen die lijnen in gevuld. Dat Adobe het niet tekent is waarschijnlijk vanwege anti-aliasing, ik zal eens kijken of pdfTeX te trucen is dat de output anders geordend is (zie spoiler).quote:Op maandag 30 november 2009 15:03 schreef Intrepidity het volgende:
Je kon wel eens gelijk hebben, bij 200% zoomniveau of een factor 2 daarvan worden wel alle lijnen getoond, behalve de lijntjes tussen de gekleurde cellen
Edit: en de .dvi toont ook de lijnen tussen cellen![]()
Uiteindelijk moet ik in PDF opleveren, dus het moet wel goed komen..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Ja, dat komt doordat die D cursief is.quote:Op maandag 30 november 2009 15:05 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,
ik heb opnieuw een vraagje.
Sommigen van jullie heb misschien al gehoord van getwiste Chevalley groepen, dat zijn groepen die als deelgroep in een grotere (gewone) Chevalley groep zitten. En die worden aangeduid met een superscript...VOOR de aanduiding van grotere groep. En dat is nu het probleem
[ code verwijderd ]
is niet wat ik wil, die 3 staat te ver van de D, het lijkt alsof het er niet bij hoort. Weet iemand raad?
Bedankt!
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | \usepackage{array,colortbl,xcolor} \begin{document} \begin{table}[ht] \caption{Overzicht geschiktheidsfactoren} \begin{tabular}{ | l | p{10cm} | l | } \multicolumn{1}{|>{\columncolor[gray]{.9}[0.9\tabcolsep]}l|}{} & \multicolumn{1}{>{\columncolor[gray]{.9}[0.9\tabcolsep]}l|}{Geschiktheidsfactor} & \multicolumn{1}{>{\columncolor[gray]{.9}[0.9\tabcolsep]}l|}{Geschikt} \\ \noalign{\vskip-12.4pt \hrule height 0.4pt \vskip 12pt} \hline 1 & Begrijpt en accepteert de sponsor of het management de DSDM filosofie? & Ja \\ \hline 2 & Mogen de teamleden zorgen voor betrokkenheid van eindgebruikers? & Ja \\ \hline 3 & Is er ondersteuning vanuit hogerop voor betrokkenheid van eindgebruikers? & Ja \\ \hline 4 & Kan de organisatie regelmatige releases van kleine hoeveelheden functionaliteit aan? & Ja \\ \hline 5 & Is het mogelijk voor de ontwikkelaars om continue toegang te krijgen tot eindgebruikers? & Ja \\ \hline 6 & Zal het ontwikkelteam gedurende het project het zelfde blijven? & Ja \\ \hline 7 & Heeft het ontwikkelteam de vereiste kennis en vaardigheden? & Ja \\ \hline 8 & Zal het ontwikkelteam uit 6 of minder mensen bestaan? & Ja \\ \hline 9 & Gebruikt het project technologie die geschikt is voor prototyping? & Ja \\ \hline 10 & Is de interface al in vroeg stadium demonstreerbaar? & Ja \\ \hline 11 & Is het duidelijk wie de eigenaar van het project is en wie de gebruikers zijn? & Ja \\ \hline 12 & Is het product niet rekenitensief? & Ja\footnote{De component die op basis van een planning grote hoeveelheden mail verstuurt is mogelijk wel rekenintensief. Dit is een goed afgebakend en mogelijk apart te produceren onderdeel} \\ \hline 13 & Kan het product in meerdere kleine stukken ontwikkeld worden? & Ja \\ \hline 14 & Heeft de ontwikkeling een strak kader voor wat betreft deadlines? & Ja \\ \hline 15 & Kunnen de requirements geprioriteerd worden? (MoSCoW methode) & Ja \\ \hline 16 & Zijn de wensen en vereisten niet t\'{e} gedetailleerd en vast? & Ja \\ \hline \end{tabular} \end{table} \end{document} |
Ik moet het in eerste instantie digitaal opleveren, en de kans lijkt me het grootst dat ze het met Acrobat lezen idd.. Dus hartelijk bedankt voor de moeite die je er in gestoken hebtquote:Op maandag 30 november 2009 16:27 schreef Iblis het volgende:
Als het trouwens echt van allerhoogst belang is dat de tabel er goed uitziet in Adobe Reader is dit een mogelijkheid – maar, dit is dus echt een hack geoptimaliseerd voor renderfouten in Adobe Reader.
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | \usepackage{booktabs} \usepackage[dutch]{babel} \begin{document} \begin{table}[ht] \renewcommand{\arraystretch}{1.1} % Iets meer ruimte tussen rijen. \caption{Overzicht geschiktheidsfactoren} \begin{minipage}{\textwidth} % I.v.m. de footnote \def\footnoterule{\vskip-6pt}% Nooit /buiten/ een minipage doen! \begin{tabular}{ r p{10cm} c } \toprule & \textbf{Geschiktheidsfactor} & \textbf{Geschikt} \\ \midrule 1 & Begrijpt en accepteert de sponsor of het management de \textsc{dsdm} filosofie? & Ja \\ 2 & Mogen de teamleden zorgen voor betrokkenheid van eindgebruikers? & Ja \\ 3 & Is er ondersteuning vanuit hogerop voor betrokkenheid van eindgebruikers? & Ja \\ 4 & Kan de organisatie regelmatige releases van kleine hoeveelheden functionaliteit aan? & Ja \\ 5 & Is het mogelijk voor de ontwikkelaars om continue toegang te krijgen tot eindgebruikers? & Ja \\ 6 & Zal het ontwikkelteam gedurende het project het zelfde blijven? & Ja \\ 7 & Heeft het ontwikkelteam de vereiste kennis en vaardigheden? & Ja \\ 8 & Zal het ontwikkelteam uit 6 of minder mensen bestaan? & Ja \\ 9 & Gebruikt het project technologie die geschikt is voor prototyping? & Ja \\ 10 & Is de interface al in vroeg stadium demonstreerbaar? & Ja \\ 11 & Is het duidelijk wie de eigenaar van het project is en wie de gebruikers zijn? & Ja \\ 12 & Is het product niet rekenintensief? & Ja\rlap{\footnote{De component die op basis van een planning grote hoeveelheden mail verstuurt is mogelijk wel rekenintensief. Dit is een goed afgebakend en mogelijk apart te produceren onderdeel}} \\ 13 & Kan het product in meerdere kleine stukken ontwikkeld worden? & Ja \\ 14 & Heeft de ontwikkeling een strak kader voor wat betreft deadlines? & Ja \\ 15 & Kunnen de requirements geprioriteerd worden? (MoSCoW methode) & Ja \\ 16 & Zijn de wensen en vereisten niet t\'{e} gedetailleerd en vast? & Ja \\ \bottomrule \end{tabular} \end{minipage} \end{table} \end{document} |
Thnx, met die footnote zat ik idd nog wat te prutsenquote:Op maandag 30 november 2009 16:55 schreef Iblis het volgende:
Als laatste nog even hoe ik de tabel zou maken – weinig verticale lijnen (ik vind jouw tabel een beetje een Word-tabel) en nog wat trucjes (o.a. om de footnote te krijgen):
[ code verwijderd ]
[ afbeelding ]
Ja, het was ook geen slechte LaTeX of zo, het is alleen dat van ‘oudsher’ tabellen met zo min mogelijk lijnen gezet worden, alleen waar nodig, liever doet de witruimte het werk. Een goed boek over typografie leert dat ook. Maar de lieve mensen van Microsoft hebben anders besloten, en sedertdien raakt de wereld overspoeld met zulk soort lijn-tabellen.quote:Op maandag 30 november 2009 18:14 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Thnx, met die footnote zat ik idd nog wat te prutsen
Ach, ik vond mijn quasi-word-tabel niet slecht, gelet op het feit dat dit m'n allereerste ervaring met LaTeX was
Ik weet niet precies hoe je het doet, maar \rightarrow zou dan moeten werken (zolang je het maar tussen $ zet). B.v.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:59 schreef Intrepidity het volgende:
Ik wilde een mooi pijltje gebruiken binnen een \item. Hiervoor heb ik \rightarrow gebruikt, wat blijkbaar een wiskundig symbool is. Ik krijg een error dat ik geen \item in Math-mode mag gebruiken. Kan ik hier wat aan doen, of bestaat er een pijl die ik buiten math mode kan gebruiken?
1 2 3 | \item[$\rightarrow$] Ik ben een item met een pijltje. \end{itemize} |
Dat istie, thnxquote:Op woensdag 2 december 2009 16:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe je het doet, maar \rightarrow zou dan moeten werken (zolang je het maar tussen $ zet). B.v.
[ afbeelding ]
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 | \centerline{\includegraphics[width=13cm]{test}} \caption{leeg} \label{leeg} \end{figure} |
Ahhhh ok thanksquote:Op donderdag 3 december 2009 20:44 schreef Iblis het volgende:
Gebruik je pdfLaTeX? Die kan geen EPS aan (PDF kan geen EPS bevaten), je moet het eerst converteren naar PDF, dat kan met epstopdf. Of door \usepackage{epstopdf}, dan gebeurt het automatisch, maar alleen als je LaTeX met -shell-escape als optie draait (het moet namelijk een extern programma aanroepen en dat is in principe een veiligheidsrisico).
Ok dat ziet er goed uit!quote:Op maandag 30 november 2009 15:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dat komt doordat die D cursief is.
[ afbeelding ]
Je kunt wat negatieve spatiëring invoegen:
[ code verwijderd ]
Dat geeft:
[ afbeelding ]
Die \! zet het opvolgende wat verder naar links.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | \usepackage{tikz} \usetikzlibrary{matrix} \begin{document} \begin{tikzpicture} \matrix[matrix of nodes, nodes={circle,draw, minimum size=1.5em}, row sep=1.5cm, column sep=1.5cm, name=m, ] { 1 & 3 & 6 & 6 & 3 & 1 & |[draw=none]| $v = 32$ \\ & & 3 & 3 & \\ & & 3 & 3 & \\ }; \def\hedge#1#2#3#4{\draw (#1) -- node[at start,above right] {#3} node [above left, at end] {#4} (#2)} \def\vedge#1#2#3#4{\draw (#1) -- node[at start,below right] {#3} node [above right, at end] {#4} (#2)} \hedge{m-1-1}{m-1-2}{3}{1}; \hedge{m-1-2}{m-1-3}{2}{1}; \vedge{m-1-3}{m-2-3}{1}{2}; \vedge{m-2-3}{m-3-3}{1}{1}; \end{tikzpicture} \end{document} |
Bedankt, ik heb het eens geprobeerd. Dit is mijn code:quote:Op maandag 7 december 2009 15:21 schreef Iblis het volgende:
Ik zou dat gewoon met TikZ doen, hier een beginnetje:
[ code verwijderd ]
Als je echt per se die getallen onderaan het streepje wilt onderin moet je dat even apart schrijven, anders dan moet dit functioneren. Ik heb je eerder matrices uitgelegd in TikZ, dus ik hoop dat het duidelijk is. :)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | \matrix[matrix of nodes, nodes={circle,draw, minimum size=1.5em}, row sep=1.5cm, column sep=1.5cm, name=m, ] { 1 & 8 && 8 & 1& |[draw=none]| $v = 24$ \\ && 6 &&\\ }; \def\hedge#1#2#3#4{\draw (#1) -- node[at start,above right] {#3} node [above left, at end] {#4} (#2)} \def\vedge#1#2#3#4{\draw (#1) -- node[at start,below right] {#3} node [above right, at end] {#4} (#2)} \def\dredge#1#2#3#4{\draw (#1) -- node[at start,below left] {#3} node [below left, at end] {#4} (#2)} \def\uredge#1#2#3#4{\draw (#1) -- node[at start,below right] {#3} node [below right, at end] {#4} (#2)} \hedge{m-1-1}{m-1-2}{8}{1}; \hedge{m-1-2}{m-1-4}{1}{1}; \hedge{m-1-4}{m-1-5}{1}{8}; \dredge{m-1-2}{m-2-3}{3}{4}; \uredge{m-2-3}{m-1-4}{4}{3}; \end{tikzpicture} |
1 2 3 4 5 6 | nodes={circle,draw, minimum size=1.5em}, row sep=1.5cm, column sep=1.5cm, column 2/.style={column sep=3cm}, name=m, ] |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | \begin{document} \maketitle{} hier staat wat tekst \begin{figure}[h] \includegraphics[scale=0.40]{3.0} \caption{Oorspronkelijke automaat} \end{figure} \begin{figure}[h] \includegraphics[scale=0.40]{3.1} \caption{Naar een GNFA geconverteed} \end{figure} \begin{figure}[h] \includegraphics[scale=0.40]{3.2} \caption{4 toestanden} \end{figure} \begin{figure}[h] \includegraphics[scale=0.40]{3.3} \caption{3 toestanden} \end{figure} \end{document} |
Wat is nou weer een BoundingBox?quote:Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel) the language `Dutch'
(babel) I will use the patterns loaded for \language=0 instead.
l.129 \includegraphics[scale=0.40]{3.0}
Try typing <return> to proceed.
If that doesn't work, type X <return> to quit.
File: 3.0 Graphic file (type eps)
<3.0>
LaTeX Warning: File `3.1' not found on input line 134.
! LaTeX Error: File `3.1' not found.
See the LaTeX manual or LaTeX Companion for explanation.
Type H <return> for immediate help.
...
l.134 \includegraphics[scale=0.40]{3.1}
Try typing <return> to proceed.
If that doesn't work, type X <return> to quit.
! LaTeX Error: Cannot determine size of graphic in 3.1 (no BoundingBox).
See the LaTeX manual or LaTeX Companion for explanation.
Type H <return> for immediate help.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |