| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | \begin{document} \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&1] \\ a&a&a&a&a \end{array} \] \end{document} |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | \begin{document} \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&1] \\ [1,&a,&0,&0,&1] \\ [1,&a,&0,&0,&1] \end{array} \] \end{document} |
| 1 2 3 4 | X \\[10pt] Y \end{array} |
| 1 2 3 4 5 6 7 | \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&1] \\ \lbrack 1,&a,&0,&0,&1] \\ \lbrack 1,&a,&0,&0,&1] \end{array} \] |
| 1 |
| 1 2 3 4 5 6 7 | \begin{document} /chapter{bla} blabla \end{document} |
| 1 |
| 1 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | Een beetje tekst. \pause \begin{overlayarea}{\textwidth}{3cm} \only<1|handout:0>{ \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&1]\\ \lbrack 1,&1,&1,&1,&1] \end{array} \] } \only<2|handout:0>{ \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&10000]\\ \lbrack 1,&1,&1,&1,&100000] \end{array} \] } \pause Duidelijk? \end{overlayarea} \end{frame} |
Ergens is dit nog net ietsje minder gemakkelijk dan het lijkt, met name omdat \chapter best wel wat verschillende verschijningsvormen kan hebben: \chapter* \chapter[]{}, enz. Daarom moet het zo:quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:48 schreef znarch het volgende:
okej
mijn doc:
[ code verwijderd ]
extra nog in mijn preamable:
[ code verwijderd ]
En in quotchap.sty heb ik het volgende aangepast om de kleur van de hoofdstuk nummer te wijzigen:
[ code verwijderd ]
quotchap: http://www.ctan.org/tex-a(...)ntries/quotchap.html
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | \usepackage[times]{quotchap} \usepackage{xcolor} \definecolor{chaptergrey}{cmyk}{0,0.93,1,0} \makeatletter \let\o@makechapterhead\@makechapterhead \renewcommand{\@makechapterhead}[1]{\textcolor{chaptergrey}{\o@makechapterhead{#1}}} \makeatother \begin{document} \chapter{bla} blabla \chapter*{bla} blabla \chapter[foo]{bla} blabla \end{document} |
Je zegt het zelf al: je prutst, met alle respect. Dat \pause is heel handig als je een sequentiële opbouw hebt waar er telkens wat bij komt. Dus eerst de bovenkant van de slide, dan het midden, dan de onderkant. B.v. bij een itemize, anders is het eigenlijk niet zo praktisch.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 10:33 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,
ik ben weer helemaal in de war met die "overlayareas", die je kan gebruiken om tekst te laten vervangen in Beamer voor een slideshow.
Ik zou willen doen
slides 1: een beetje tekst
slide 2 : er komt een tabel bij
slide 3: de tabel verandert een beetje, met daaronder op de slide ook nog wat uitleg daarover die verschijnt.
Hoezeer ik ook met die overlayareas en "\pause" pruts, het doet altijd wel wat anders (soms komt die tabel erop en gaat ie weer weg, voorgoed!)
Dit is mijn probeersel:
[ code verwijderd ]
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 | \begin{document} \begin{frame} Een beetje tekst. \begin{overlayarea}{\textwidth}{3cm}␣ % 1, dus alleen slide 1 \only<1|handout:0>{ \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&1]\\ \lbrack 1,&1,&1,&1,&1] \end{array} \] } % 2-, dus slide 2 en verder. \only<2-|handout:0>{ \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&10000]\\ \lbrack 1,&1,&1,&1,&100000] \end{array} \] } % 2 wordt pas op slide 2 getoond \uncover<2>{ Duidelijk?} \end{overlayarea} \end{frame} \end{document} |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | \begin{document} \begin{frame} Een beetje tekst. \begin{overlayarea}{\textwidth}{3cm} \[ \begin{array}{c c c c c} [1,&a,&0,&0,&1]\\ \only<1> { \lbrack 1, & 1, &1, &1, & 1] } \only<2-> { \lbrack 1, & 1, &1, &1, & 100000] } \\ \end{array} \] \uncover<2>{ Duidelijk?} \end{overlayarea} \end{frame} \end{document} |
Mijn presentatie? Lang! (En daarmee bedoel ik: vijfitg minuten of zo)quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 11:17 schreef thabit het volgende:
Hoe lang duurt de presentatie die je gaat geven?
Vijftig minuten is niet echt lang imho, zeker niet "Lang!".quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:50 schreef zuiderbuur het volgende:
Aan iblis: jouw code ziet er inderdaad beter uit.
Alleen krijg ik wel een "?" net voor de array. Hoe komt dat (er is toch geen fout of zo?)
[..]
Mijn presentatie? Lang! (En daarmee bedoel ik: vijfitg minuten of zo)
Komt door het karakter: ␣ zo te zien, copy paste fout uit m’n editor die trailing spaces aangeeft. Haal dat weg.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:50 schreef zuiderbuur het volgende:
Aan iblis: jouw code ziet er inderdaad beter uit.
Alleen krijg ik wel een "?" net voor de array. Hoe komt dat (er is toch geen fout of zo?)
[..]
Mijn presentatie? Lang! (En daarmee bedoel ik: vijfitg minuten of zo)
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | \begin{overlayarea}{\textwidth}{3cm} \only<1|handout:0>{ \[ \begin{array}{c c} a&b\\ c&d \end{array} \] } \only<2|handout:0>{ \[ \begin{array}{c c c} a&b & aaaaaaaaa\\ c&d & eeeeeeeeeeeeeeee \end{array} \] } \end{overlayarea} \end{frame} |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As far as we know, our computer has never had an undetected error.
| 1 2 3 | \centering\setlength{\fboxsep}{2cm}\framebox{Figuur hier} \end{sidecaption} |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 | % Hack voor een sidecaptiondelim \makeatletter \newcommand{\sidecaptiondelim}[1]{\def\m@sidecapdelim{#1}} \def\@@sidecaption#1#2[#3]{% \ifx\@empty#1\@empty \def\m@mscap@fortoc{#2}% \else \def\m@mscap@fortoc{#1}% \fi \def\m@mscap@forcap{\m@sidecapdelim #2}% \ifx\@empty#3\@empty \def\m@mscaplabel{}% \else \def\m@mscaplabel{\@bsphack\label{#3}\@esphack}% \fi \m@mscapstart@fbox} \makeatother \captiondelim{}\captionstyle{\\} \sidecapmargin{outer} \sidecaptiondelim{\newline} \begin{document} \begin{figure} \centering\setlength{\fboxsep}{2cm}\framebox{Figuur hier} \caption{Bij deze caption staat de tekst onder de naam.} \end{figure} \begin{figure} \begin{sidecaption}{Bij deze caption staat de tekst ook onder de naam.} \centering\setlength{\fboxsep}{2cm}\framebox{Figuur hier} \end{sidecaption} \end{figure} \end{document} |
Ik geloof dat GhostScript standaard zelf die Bounding Box (zo heet dat, het rechthoekje dat precies de contouren volgt) uitrekent. Op zich kan \includegraphics{} ook strippen en trimmen, maar dat moet je dan zelf opgeven.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:49 schreef eleusis het volgende:
Dank voor de zeer uitvoerige uitleg!
De reden dat ik .eps probeerde is omdat het plaatje uit Visio komt. Deze wil alleen een PDF op A4-formaat exporteren, die dan ook een hele pagina inneemt in mijn paper. Als ik deze PDF via ghostscript's epswrite omzette naar een .eps kreeg ik – om één of andere reden – een figuur die in het document keurig de boundaries van mijn tekening volgde! Wanneer ik de PDF direct gebruik moet ik gaan trimmen en clippen vrees ik... Of is daar ook een mooi package voor?
Het probleem hier is dat LaTeX niet zo denkt als Word: dat gooit gewoon aan het eind van de regel als een woord niet past het woord naar de volgende regel. Het maakt niet uit of er dan gaten in de zin vallen waar je een vrachtauto met gemak een rondje kunt laten draaien, het woord gaat gewoon naar de volgende regel. Dat levert met enige regelmaat heel lelijke gaten op.quote:Bedankt voor microtype! Deze lost een zeer hatelijk probleem op waar ik ook nog over wilde schrijven...
[ afbeelding ]
TikZ heeft wel in de manual staan wat niet helemaal goed werkt met XeTeX (is niet zoveel meer, maar op pdfLaTeX werkt alles wat TikZ überhaupt kan). Vroeger waren er nog wel eens wat meer problemen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:54 schreef V2 het volgende:
Hm, ik gebruik XeTeX, en met het font dat ik destijds gebruikte was de XeTeX-output beter dan de ((pdf)La)TeX-ouput; 't ging dan om Linux Libertine, en dat is ook echt een OpenType-font. TikZ heeft voor mij ook nog nooit problemen opgeleverd met XeTeX, eerder met LaTeX+dviviewers die helemaal raar gaan doen.
De microtype documentatie vertelt genoeg. Wat het (hoofdzakelijk) doet zijn twee dingen: protrusie en expansie. Een kaarsrechte marge waarbij de rechterkant van elke letter (of leesteken) precies tegen de marge aanlicht is recht, maar lijkt het niet. Met name ‘lege’ letters of ‘lege stukken’ van letters zorgen daarvoor. Een '.' die helemaal tegen de marge staat, heeft heel veel wit boven zich. Daardoor lijkt het op het oog (met name als je een beetje door je wimpers kijkt) alsof de marge daar ‘iets naar binnen deukt’, ook een f kan (afhankelijk van je lettertype) zoiets opwekken, omdat z’n bovenkant ver naar rechts uitsteekt, of een - of een v. Beter is het om die letters ietsje door de marge heen te zetten, zodat de marge niet recht is maar het wel lijkt.quote:Kan je, als je tijd hebt, ms wat ingaan op dat verhaal over microtype, of eventueel een linkje geven met wat meer uitleg of voorbeelden, want ik ben wel benieuwd!
Dat doe ik ook wel eens als het echt niet lukt, maar op zich levert microtype überhaupt een (nog) regelmatiger bladspiegel, dus wat dat betreft is het sowieso wel fijn. Het is niet alleen voor dit soort problemen natuurlijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:37 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik zou die zin gewoon herformuleren.
Hierbij wordt het fantastische tekenprogramma Ipe vergeten, waarmee heel eenvoudig en intuitief figuren gemaakt kunnen worden met Latex uiterlijk en tekst rendering. Ipe is beschikbaar voor Linux en Windows.quote:Is er ook iets om in LaTeX figuren te kunnen tekenen?
Van oudsher is het uitgebreidste tekenpakket voor LaTeX PSTricks. Dit maakt gebruik van PostScript (wat in feite een hele programmeertaal is) om afbeeldingen te maken. Als je je LaTeX document via DVI naar PostScript compileert werkt dit uitstekend. De ondersteuning is heel uitgebreid, het voordeel van het feit dat het in je LaTeX source wordt opgenomen is dat je ook gemakkelijker (als je dat zou willen) ‘over je pagina heen kunt tekenen’ en dat consistentie met tekst qua lettertype heel gemakkelijk is. Een nadeel is dat het niet (gemakkelijk) werkt met pdfLaTeX, omdat PDF slechts een deelverzameling van de PostScript-commando’s kent. PSTricks kent heel veel extra packages die het maken van afbeeldingen heel erg kunnen vereenvoudigen.
Een nieuwer alternatief is PGF met TikZ. TikZ is de ‘high level’ laag bovenop PGF. TikZ heeft als voordeel dat het zowel met pdfLaTeX als met LaTeX werkt (en zelfs met tex4ht, omdat het SVG kan produceren), en het qua syntax gewoon LaTeX-achtig is. De handleiding is zeer uitgebreid en er is op een andere plek een voorbeeldengallerij te vinden. Het nadeel aan TikZ is dat het heel traag kan zijn: het doet alle berekeningen in TeX, en dat is geen snelheidsmonster. Ook is het aantal packages minder groot dan voor PSTricks. Het wordt wel centraal ontwikkeld, wat de consistentie van de interface ten goede komt.
Als laatste zijn er nog pakketten zoals XYPic, maar deze raken onderhand allemaal verouderd en bovengenoemde pakketten hebben alle functionaliteit ook in zich.
Voor zover ik begrijp is het meer voor de alinea erboven, waar ook Asymptote staat, een programma dat goed figuren kan ontwerpen in samenwerking met LaTeX, maar niet echt ‘in LaTeX’. Ik zal het erbij zetten op de Wiki, de OP is zo groot dat hij niet gewijzigd kan worden namelijk…quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:22 schreef Petrick het volgende:
Uit de openings-post,
[..]
Hierbij wordt het fantastische tekenprogramma Ipe vergeten, waarmee heel eenvoudig en intuitief figuren gemaakt kunnen worden met Latex uiterlijk en tekst rendering. Ipe is beschikbaar voor Linux en Windows.
Homepage: http://tclab.kaist.ac.kr/ipe/
Gallery: http://melusine.eu.org/lab/ipe
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | \begin{tabular}{|ll|} \hline a & b\\ c & d\\ \hline \end{tabular}\\ \begin{tabular}{|lll|} \hline e & f & g\\ h & i & j\\ k & l & m\\ \hline \end{tabular} } |
Nee, want het moet ook gescaled worden om te passen. Maar ik ben er al achter, want ik dacht dat je een tabel alleen maar in een andere tabel kunt zetten middels een parbox of p{width}, maar het kan ook gewoon zo:quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:46 schreef Iblis het volgende:
Is het niet net zo gemakkelijk om een pagina geheel in landscape te zetten?
Het probleem ís namelijk een beetje dat het anders lastig is. Je kunt op zich natuurlijk iets nemen wat ‘te breed is’, is dat ook geen optie? Of moet het echt strak aansluiten?
Anders kom je met vrij irritante constructies aanzetten.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | \begin{tabular}{l} \begin{tabular}{|ll|} \hline a & b\\ c & d\\ \hline \end{tabular}\\ \begin{tabular}{|lll|} \hline e & f & g\\ h & i & j\\ k & l & m\\ \hline \end{tabular} \end{tabular} } |
Zie deze ingang in de TeX-FAQ, als het je niet lukt met die info kan ik wel even een voorbeeldje in elkaar draaien.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:23 schreef vanOekelen het volgende:
Weet iemand van jullie hoe je de paginanummering in LaTeX zo kunt zetten dat deze genummerd worden als 1/X 2/X (waar X het totaal aantal pagina's is) etc. ?
Bvd.
| 1 2 3 | \let\osubsection\subsection \def\subsection{\needspace{5\baselineskip}\osubsection} |
xspace, maar ik ben er zelf niet zo’n fan van.quote:Op maandag 9 november 2009 11:14 schreef eleusis het volgende:
Wat gaaf, \Needspace lijkt aardig te doen wat ik zoek, dank je
Ik ben echter nog niet verzadigd... Ik praat erg veel over multidimensional scaling en duid dat met graagte aan in smallcaps als "MDS".
Nu heb ik de volgende macro: \newcommand{\mds}{\textsc{mds}}
Dat lijkt op het eerste gezicht goed te werken, maar het gaat mis aan het eind:
"foo \mds." wordt: "foo MDS." (erg goed)
"foo \mds bar" wordt: "foo MDSbar" (dus zonder spatie aan het eind van MDS)!
Ik doe nu in de laatste situatie maar "foo \mds\ bar"Feitelijk wil ik dat de macro zich net zo gedraagt als een losstaand woord in een zin, net zoals wanneer ik het \textsc... letterlijk elke keer zou uittypen. De spatie in de macro opnemen werkt ook niet want dan dan krijg ik hem altijd. Wie maakt me los?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |