22:27 is net geen 4:30 per kilometer - 17min is 3:24 per km. Dat redt je niet binnen 2 maandenquote:Op woensdag 13 mei 2009 16:02 schreef PteV het volgende:
[..]
17/18 minuten is echt vrij rap. Ik loop hem zelf rond de 20-21 minuten en heb het idee dat dat al behoorlijk sneller is dan de gemiddelde hardloper. Als je van 22:27 naar de 17 minuten wil gaan zul je echt serieus moeten gaan trainen en zeker niet verwachten dat je dat binnen 2 maand bereikt...succes in ieder geval, het streven is goed!
Was inderdaad een reactie daarop. Ik heb bij hardlopen wel echt een doel nodig en heb daarom de tijd ook behoorlijk scherp gezet, maar het is inderdaad ook een doel, geen man overboord als het niet gehaald wordt.quote:Op woensdag 13 mei 2009 16:35 schreef knnth het volgende:
Was dat "maand of 2" niet gewoon een flauwe reactie op die opmerking over dat WR?
Een doel stellen is sowieso goedquote:Op woensdag 13 mei 2009 16:55 schreef Larry-Laffer het volgende:
[..]
Was inderdaad een reactie daarop. Ik heb bij hardlopen wel echt een doel nodig en heb daarom de tijd ook behoorlijk scherp gezet, maar het is inderdaad ook een doel, geen man overboord als het niet gehaald wordt.
Ik heb echt nagenoeg dezelfde PR'squote:Op woensdag 13 mei 2009 23:20 schreef FJD het volgende:
Ik hoop de 5 onder de 20 te krijgen en de 10 onder 40 en dat dan doortrekken. Dus 15 int uur steeds langer vol blijven houden maar goed dat is nog wel toekomst muziek![]()
Nu staat t op 23min voor 5, 43min voor 10 (waarmee de 5 dus ook sneller is maar niet geklokt) en 1:45 voor HM.
lijkt erop dat je te weinig duurtraining hebt gedaan dan, want zon verschil tussen de 10km en de halve moet er niet zijn. Een leuke indicatie is de beste jaartijd op die afstand gelopen in een wedstrijd delen door jouw tijd. Als het goed is moeten de verhoudingen ongeveer gelijk zijn voor elke afstandquote:Op woensdag 13 mei 2009 23:20 schreef FJD het volgende:
Ik hoop de 5 onder de 20 te krijgen en de 10 onder 40 en dat dan doortrekken. Dus 15 int uur steeds langer vol blijven houden maar goed dat is nog wel toekomst muziek![]()
Nu staat t op 23min voor 5, 43min voor 10 (waarmee de 5 dus ook sneller is maar niet geklokt) en 1:45 voor HM.
Leuk bedacht om het zo te doen inderdaad.quote:Op donderdag 14 mei 2009 09:03 schreef superbient het volgende:
[..]
WR 5km --> 12.37/18.29 = 0.683
WR 10km --> 27.01/37.28 = 0.721
WR 21.1km --> 58.33/1.22.17 = 0.712
waar ze een wedstrijdverwachting voor verschillende tijden geven. Had een tijd van 1:05 op de 15km. Dat zou dan corresponderen met een 2:48 op de 800 meter. Maar ik liep 2:12 op de 800 meter. Of het schema klopt absoluut niet, of het komt door een slechte duurconditie. Ik was B-junior dus zou wel komen door een mindere duurconditie.quote:
Als je er vanuit gaat dat 1 loper alle WR's in handen heeft, dan klopt het jaquote:Op donderdag 14 mei 2009 09:03 schreef superbient het volgende:
[..]
lijkt erop dat je te weinig duurtraining hebt gedaan dan, want zon verschil tussen de 10km en de halve moet er niet zijn. Een leuke indicatie is de beste jaartijd op die afstand gelopen in een wedstrijd delen door jouw tijd. Als het goed is moeten de verhoudingen ongeveer gelijk zijn voor elke afstand
bij mij bijv
WR 5km --> 12.37/18.29 = 0.683
WR 10km --> 27.01/37.28 = 0.721
WR 21.1km --> 58.33/1.22.17 = 0.712
Hieruit zou dus blijken dat ik nog wat sneller zou kunnen op de 5km, wat ook logisch is omdat ik nog nooit echt een 5km race heb gelopen en het zelfs een splitrecord is van de 2de 5km
Alleen als diegene even hard traint voor alle afstanden (edit: en de zelfde lichamelijke eigenschappen heeft al jij) . Ik denk dat de WR manier een redelijke benadering is. Al heeft een duurloper minder snelheid dan een sprinter en dus relatief harder zou lopen op een langere afstand.quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:04 schreef koeii het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat 1 loper alle WR's in handen heeft, dan klopt het ja
Ja het geldt natuurlijk alleen voor de langere afstanden, mss zelfs beter om alleen 10, 21 en 42 te vergelijken. Of 1 persoon dat WR nou heeft of verschillende maakt niet zo heel veel uit. Zegt iets over het niveau gewoon van de internationale top. Ik zocht eigenlijk best season prestaties maar die kon ik zo snel niet vinden...quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:22 schreef No-P het volgende:
[..]
Alleen als diegene even hard traint voor alle afstanden (edit: en de zelfde lichamelijke eigenschappen heeft al jij) . Ik denk dat de WR manier een redelijke benadering is. Al heeft een duurloper minder snelheid dan een sprinter en dus relatief harder zou lopen op een langere afstand.
Als je een lange tijd niet hard gelopen hebt, kan het daar natuurlijk aan liggen. Als ik na een lange stop weer begin met hardlopen heb ik ook vaak last van mij kuiten. Het is vooral erg als je gelijk gaat zitten zonder cooldown..quote:Op donderdag 14 mei 2009 22:22 schreef Ronalld het volgende:
Laat ik hier maar eens posten..
Normaal ben ik bezig met korfballen (2x training en 1x wedstrijd) en 3x a 4x fitness, afwisselend boven en onderlichaam. Nou wou ik graag mijn conditie is verder op peil helpen, voornamelijk iets langere afstanden lopen in plaats van korte sprints en dergelijke wat ik dankzij korfbal wel goed volhoud.
Dus. Zaterdag terug van een week vakantie, en zondag een stukje wezen hardlopen. Vol goede moed natuurlijk gaan lopen, en na een leuk stukje toch even pauze. Na een minuutje weer verder gaan lopen en ineens gigantische pijn in m'n quadriceps.. Ging wel weer beter na even rustig aan doen, maar goed.
Dagen erna best wel last gehad, vooral bij het de trap oplopen en dergelijke bewegingen. Ook weer in m'n bovenbenen. Training van maandagavond hielp ook niet mee. Naja. Woensdag laatste sluiptrekkingen van last, na even rustig aan gedaan te hebben enzo. Vandaag was het allemaal over, weer wezen hardlopen. Naja. Minder last, maar voelde het nog wel. Ook weer net met trap op lopen enzo.
Long story short, waar ligt dit aan? Komt het omdat ik wat nieuws doe en nog moet wennen? Kan ik verwachten dat het minder wordt? De schoenen die ik gebruik zijn ouder model lage Asics, vroeger zaal schoenen. Nooit eerder last mee gehad. Kan daar een probleem liggen?
Ik rek altijd na een stukje gelopen te hebben. Ben verder ook redelijk fit.
Bedankt! Ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 14 mei 2009 23:08 schreef WeerEenPassVergeten het volgende:
[..]
Als je een lange tijd niet hard gelopen hebt, kan het daar natuurlijk aan liggen. Als ik na een lange stop weer begin met hardlopen heb ik ook vaak last van mij kuiten. Het is vooral erg als je gelijk gaat zitten zonder cooldown..
Probeer eens een goede warming up en een cooling down.. Neem er de tijd voor en maak het gewoon steeds korter. Na een paar weekjes is even een minuutje strekken al ruim voldoende bij mij om de volgende dag zonder spierpijn wakker te worden.
Succes!
Omdat je ook gewoon mee kunt rennen met gemengde hardloopevenementen, waar het geheel geen theekransje is.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:37 schreef ShadyLane het volgende:
Maar waarom dat betekent dat het een soort Libelleweek moet worden blijft mij een raadsel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |