Eindelijk, dacht ik.quote:Rotterdams bijna-monument op de schop
Gepubliceerd: 24 april 2009 12:52 | Gewijzigd: 24 april 2009 15:25
Door onze redacteur Mark Hoogstad
Rotterdam, 24 april. Het gebied rondom de Rotterdamse Lijnbaan, in 1953 opgeleverd als de eerste autovrije winkelstraat van Nederland, ondergaat een metamorfose. In totaal worden 320 nieuwe woningen en 7.000 vierkante meter winkelruimte toegevoegd.
* Document - Visie Klankbordgroep Lijnbaanhoven
* Document - Persbericht: Nieuw gezicht voor Lijnbaanhoven en omgeving
* Document - Kamervragen en antwoorden over Lijnbaanensemble
Dat hebben de gemeente Rotterdam en twee vastgoedeigenaren vanmiddag bekendgemaakt. De aankondiging is opmerkelijk, want de Lijnbaan, een ontwerp van architecten Van den Broek en Bakema, staat op de nominatie om de status van rijksmonument te krijgen. Minister Plasterk (Cultuur, PvdA) moet nog een besluit nemen. Vooral de speciale voetgangerszone middenin de stad was een noviteit en trok bij de opening internationale aandacht.
Klik voor fotoserie
Het stedenbouwkundige plan behelst onder meer de sloop van twee monumentale flats (130 woningen) aan de Lijnbaanhoven en de bouw van een parkeergarage. Volgens wethouder Hamit Karakus (bouwen, PvdA) komt Rotterdam met „het respectvol ingrijpen” tegemoet aan de wens van het stadsbestuur om het centrum te verdichten en te verlevendigen. „De logische looproutes en uitnodigende groene hoven vormen straks het hart van het gebied, dat moet fungeren als rustpunt voor bewoners en winkelend publiek.”
Maar de bewoners ageren tegen het plan. „Karakus wentelt het probleem van een weinig aantrekkelijke winkelstraat af op de omgeving door daar botweg de bijl in te zetten”, zegt Jos Vlasblom. Zijn klankbordgroep (bijna 500 huishoudens) vreest uitzettingen, aantasting van de cultuurhistorische waarde en forse verkeerstoename. „Hier moet iets gebeuren, maar dit plan is te rigoureus.”
http://www.nrc.nl/binnenl(...)monument_op_de_schop
De Hoogstraat, dat was helemaal één brok ellende! Die straat heb ik meermalen vervloekt als ik er weer eens doorheen liep. Echt gare revolutiebouw.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:02 schreef NanKing het volgende:
Ik vind het veel erger dat de hele hoogstraat in plat ligt. De lijnbaan ziet er gewoon niet uit, vind het helemaal niet erg dat 't plat gaat.
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:07 schreef Psychonikeo het volgende:
cultuurhistorisch? Ik werk net buiten de brandgrens en daar zie je dan nog wel eens wat mooie historische gebouwen, maar in het centrum is bijna alles vierkant en recht. Totaal sfeerloos..
Van mij mogen ze er best de schop in gooien hoor.
Is dat in de buurt van de Weissenbruchstraat? Dat vind ik een mooie wijk.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
Verschrikkelijk ja, al die eurowinkeltjes ed die er zitten (ja nog steeds dusquote:Op vrijdag 24 april 2009 16:08 schreef Ringo het volgende:
[..]
De Hoogstraat, dat was helemaal één brok ellende! Die straat heb ik meermalen vervloekt als ik er weer eens doorheen liep. Echt gare revolutiebouw.En dan die gooi- en smijtwinkels die er zaten.
Al geloof ik niet dat dat laatste veel is verbeterd.
De koopgootquote:Ik weet niet, Rotterdam, met dat centrum komt het nooit goed. Zelfs de Koopgoot heeft het charisma van een emmer mayonaise. Alleen die naam al, Koopgoot, die volledig is ingeburgerd en geïnstutionaliseerd.Ooit heette dat winkelgebied de BeursTraverse, maar die naam is nooit verder gekomen dan wat beleidsnota's en een paar glimmende folders.
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het vooroorlogse gedeelte van Rotterdam, wat daar nog van over is, is best mooi. Sommige gebieden ademen een heel bijzondere sfeer. Het gebied Veerhaven-Parkkade bijvoorbeeld.
Ik ken er al enkele! (die het plein dus mooi vinden)quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:16 schreef Alecks het volgende:
[..]
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Mijn Oude Binnenweg, wat doe je?quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:13 schreef buachaille het volgende:
Met alle respect voor de rotterdammers die trots zijn op hun stad maar zelfs als een alles binnen een straal van 5 kilometer rond de coolsingel platgegooid zou worden dan gaat er nog weinig van architectonische waarde verloren voor het nageslacht ben ik van mening.
Valt erg mee hoor, het is juist erg dynamisch en leuk. Moet je het wel een beetje voor leren kennen...quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:20 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
Ik vind het Schouwburgplein mooi.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:16 schreef Alecks het volgende:
[..]
Het gaat juist om de cultuurhistorische waarde van de lijnbaan. In al haar lelijkheid is het toch een stukje geschiedenis. Maar goed.. in rotterdam hoef je nooit te treuren als eriets leijks gebouwd wordt.. je weet aql dat het waarschijnlijk toch binnen enkele decennia afgebroken gaat worden. Nog even en mensen gaan het Schouwburgplein zelfs mooi vinden!
Ik ook, al ben ik er geboren en getogen. De laatste tien, vijftien jaar heeft Rotterdam een goeie naam gekregen onder kunstenaars en andere hippe vogels maar zelfs die scene heeft iets rauws en grauws. Echt een totaal andere wereld vergeleken met het lievige bloemensfeertje dat je in de hippere wijken van de hoofdstad vindt. Rotterdam loopt voorop en is ultra-urban maar je moet ervan houden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:20 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind rotterdam een naargeestige stad.
Tot je een keer een hartaanval krijgt in de Koopgoot. Dan ben je toch wel blij dat de ambulance je kan bereiken. Want dat is de reden van die trappen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:15 schreef NanKing het volgende:
De koopgoot. Die trappen
. Die helling
.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Gewoon plat die zooi en moderniseren... DAT is Rotterdam.
Nee, natuurlijk niet, het is droefheid troef. De aanvraag tot Rijksmonument komt ook niet verder dan een verzameling algemeenheden:quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:22 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het Schouwburgplein mooi.
Wat je eerste opmerking betreft, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar toch. Wat is strikt gezien de architectonische waarde van de Lijnbaan? Dat die winkelpromenade nou toevallig de eerste in zijn soort was (vele soortgelijke promenades zouden volgen) vind ik nogal een mager argument. Is er in de bouwstijl van de Lijnbaan iets dat die straat uniek maakt?
Heel leuk hoor, dat het een Symbool der Wederopbouw is, en een van de hoogtepunten in het oeuvre van een architectenbureau, maar van mij mag het op de schop...quote:Het ensemble De Lijnbaan is van bijzonder, nationaal én internationaal cultuurhistorisch
belang:
- Als zeldzaam voorbeeld van naoorlogse wederopbouw waarbij niet is gekozen voor
historiserende herbouw maar vooreen modern stedenbouwkundig en architectonisch
concept;
- Als symbool van de Wederopbouw in Rotterdam, tot stand gekomen door een unieke
samenwerking tussen alle betrokken publieke en private partijen;
- Als één van de allereerste stadscentra met een autovrij winkelgebied, bijbehorende
functie- en verkeersscheiding dat wereldwijd een belangrijk voorbeeld is geweest voor de
ontwikkeling van winkelcentra;
- Als stadscentrum waarin de openbare ruimte een bijzondere positie inneemt met
karakteristieke inrichting van straat en groenvoorziening en toepassing van kunst;
- Als één van de hoogtepunten binnen het oeuvre van het Rotterdamse architectenbureau
Van den Broek en Bakema die in samenwerking met anderen het traditionele gesloten
bouwblok transformeerde tot een open verkaveling waarbinnen alle functies,
- Als toonbeeld van een als één geheel ontworpen totaalconcept dat in de uitwerking op
alle schaalniveaus een passende en zorgvuldige vormgeving kent.
Tja, dat zijn toch wel een hoop tweederangs argumenten bij elkaar. Alsof je een postuum gevonden mislukt manuscript van een groot schrijver als literair meesterwerk probeert te vermarkten. Dat heeft toch iets treurigs.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:30 schreef Hephaistos. het volgende:
Nee, natuurlijk niet, het is droefheid troef. De aanvraag tot Rijksmonument komt ook niet verder dan een verzameling algemeenheden:
[..]
Heel leuk hoor, dat het een Symbool der Wederopbouw is, en een van de hoogtepunten in het oeuvre van een architectenbureau, maar van mij mag het op de schop...
Je hebt gelijk. Ik lees soms heel slordig. Of ik wil gewoon een populistisch punt maken.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:34 schreef Harmen1984 het volgende:
Je TT klopt niet.
In het stuk staat niet dat de Lijnbaan plat gaat. Er staat dat het gebied een metamorfose ondergaat, dat er 2 achterliggende flats worden gesloopt, en dat er een parkeergarage bijkomt.
Ik verwacht dat het grootste gedeelte van de Lijnbaan gewoon blijft staan, eventueel met een nieuwe gevel, en dat op de plaats van die flats nieuwe hoogbouw gaat komen.
Die bezorgt me altijd een erectie.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:38 schreef zoalshetis het volgende:
de skyline van rotterdam is er, zelfs als amsterdammer, wel een om trots op te zijn.
Ben het verder wel met je eens. De Lijnbaan was destijds baanbrekend, maar in het huidige Rotterdam is er op die locatie gewoon veel meer mogelijk. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik lees soms heel slordig. Of ik wil gewoon een populistisch punt maken.
Waarom platgooien? Het mooie van die koopgoot is dat die netjes vol te storten is met beton en vervolgens aan de bovenkant glad af te strijken valt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:49 schreef heiden6 het volgende:
De lijnbaan mag met al zijn historische waarde naar de geschiedenisboeken worden verbannen. Die flats daar in het verlengde van de koopgoot zijn echt afschuwelijk, en de lijnbaan zelf is ook armoe troef. Gewoon platgooien die handel.
Misschien kunnen we wéér een Duitse aannemer inhuren voor de klusquote:Op vrijdag 24 april 2009 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Gewoon plat die zooi en moderniseren... DAT is Rotterdam.
Stelletje asociale fietsendieven.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:54 schreef anboni het volgende:
Deze discussie doet me weer denken aan een vraag die twee duitse toeristes me een paar maanden geleden stelden. Ik kwam de Westblaak garage uitgelopen, vragen ze me waar het 'historische centrum' van Rotterdam is.
Dat geeft leuke beelden wanneer ze het aan oudere Rotterdammers vragenquote:Op vrijdag 24 april 2009 17:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
en vooral duitsers willen het Alte centrum zien.
Ik heb hem hier hangen en als bureaublad op mijn laptop. En elke keer als ik ernaar kijk, krijg ik heimwee. Pas als je er weg bent, herken je de schoonheid van Rotterdam.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:38 schreef zoalshetis het volgende:
de skyline van rotterdam is er, zelfs als amsterdammer, wel een om trots op te zijn.
Proest. Als het ergens niet aan ontbreekt in het centrum, is het aan parkeergarages.quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dit is meer een verkapt "we willen een parkeergarage in het centrum" plan.
quote:Op vrijdag 24 april 2009 16:54 schreef anboni het volgende:
Deze discussie doet me weer denken aan een vraag die twee duitse toeristes me een paar maanden geleden stelden. Ik kwam de Westblaak garage uitgelopen, vragen ze me waar het 'historische centrum' van Rotterdam is. Ik moest me erg inhouden om een opmerking te maken als "nou, wat jullie ervan over hebben gelaten, staat daar". Ik heb ze richting coolsingel gestuurd (wist zelf toen nog helemaal niks van Rotterdam, werkte er net 'n maand of twee)
overal toch als er opstootjes zijn? en ik begreep dat de lijnbaan nogal ondehavig is aan opstootjes.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, want die zie je er ook echt in overvloed
Nou, onwijsquote:Op vrijdag 24 april 2009 19:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
overal toch als er opstootjes zijn? en ik begreep dat de lijnbaan nogal ondehavig is aan opstootjes.
ik lul maar wat, ken die hele lijnbaan niet. maar de stelling blijft natuurlijk als een paal boven water.quote:
de kalverstraat is pas echt de pauperstraat van nederland. mozeskriebel, toen ik nog op het rokin woonde moest ik er afentoe een stukje doorheen, aaaarggggg...quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:16 schreef ebeaydojraes het volgende:
ben ik nou echt de enigste die de Lijnbaan mooi vindt? Vooruitstrevend ... al zouden de winkeliers denk ik eerder blij zijn als er een verdiepingkje bovenop de bestaande bouw komt ...
maar goed, of het nu mooi of lelijk is .... het is heerlijk om er te winkelen!!! Beter in ieder geval dan zo'n kalverstraat o.i.d. of da centrum in Den Haag .... Nee, de Lijnbaan is een verademing. Wil je naar een winkelcentrum toe ofzo dan ga je maar lekker naar t Alexandrium .... Laat de binnenstad voor wat het is en laat maar komen wat er op komst is (top010.nl)
nou, sjonge jonge dat is wel een gigantisch verlies. en ook echt iets dat als cultureel erfgoed bestempeld kan worden.quote:
het is ook een centrum om in te winkelen. Niet om uit te gaan,d us in de avond heb je er niets te zoeken.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:48 schreef MrX1982 het volgende:
Gelukkig. De Lijnbaan is al deprimerend als de winkels open zijn laat staan 's avonds dan is het helemaal armoe troef.
Een metamorfose lijkt me een puik plan.
Ik kom er nog weleens boodschappen doen bij de AH als de andere winkels al dicht zijn en daar word je niet vrolijk van hoorquote:Op vrijdag 24 april 2009 19:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
het is ook een centrum om in te winkelen. Niet om uit te gaan,d us in de avond heb je er niets te zoeken.
Een zichzelf respecterende stad bruist 24 uur per dagquote:Op vrijdag 24 april 2009 19:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
het is ook een centrum om in te winkelen. Niet om uit te gaan,d us in de avond heb je er niets te zoeken.
dat is precies wat de havenarbeiders missen. bruisen. in rotterdam wordt het verdiend, amsterdam geeft het uit. zo is het al sinds de prille history. and it allways will be.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:06 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Een zichzelf respecterende stad bruist 24 uur per dag.
Wat een ouderwetse insteek. De meest innovatie uitgaans vormen in de laatste 20 jaar kwamen uit Rotterdam.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat is precies wat de havenarbeiders missen. bruisen. in rotterdam wordt het verdiend, amsterdam geeft het uit. zo is het al sinds de prille history. and it allways will be.
niet zo gek eigenlijk als je elke dag hard in de haven werkt voor een paar rotcenten, dat er wat minder bruis is en het na een uur of 8 volkomen stil is als je over straat loopt omdat alles nogal weids is opgezet. elan is er niet. hightec wel, zeker als je de skyline in ogenschouw neemt.
wat rotterdam nodig heeft is lanen met platanen en jeux de boules banen.
.
welke insteek is eigenlijk ouderwets? het was nogal een verhaal.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat een ouderwetse insteek. De meest innovatie uitgaans vormen in de laatste 20 jaar kwamen uit Rotterdam.
Het hele verhaal.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
welke insteek is eigenlijk ouderwets? het was nogal een verhaal.
innovaties poememeraties. alles wat jullie doen, bedenken en hard aan werken wordt door amsterdam ten volste benut. dit is ook geschiedkundig aanwijsbaar. nogmaals, jullie verdienen het geld, amsterdam maakt het op. heb je weleens gezien hoeveel meer geld er elk jaar vanuit de overheid naar de hoofdstad gaat?quote:
Je zet een prachtige Calimero-Rotterdammer neerquote:Op vrijdag 24 april 2009 20:20 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
inovaties poememeraties. alles wat jullie doen, bedenken en hard aan werken wordt door amsterdam ten volste benut. dit is ook geschiedkundig aanwijsbaar. nogmaals, jullie verdienen het geld, amsterdam maakt het op. heb je weleens gezien hoeveel meer geld er elk jaar vanuit de overheid naar de hoofdstad gaat?
rotterdammers hoeven zich daarvoor niet te schamen. en bovendien jullie hebben nu aboutaleb, die is door cohen gepokt en gemazeld om meer geld van jullie zelf binnen te slepen.
Sowieso is het een stupide uitspraak en ten tweede. Wat heeft dat met uitgaan te maken, wat al 30 jaar lang een beetje dood is in de hoofdstad?quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:20 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
innovaties poememeraties. alles wat jullie doen, bedenken en hard aan werken wordt door amsterdam ten volste benut. dit is ook geschiedkundig aanwijsbaar. nogmaals, jullie verdienen het geld, amsterdam maakt het op. heb je weleens gezien hoeveel meer geld er elk jaar vanuit de overheid naar de hoofdstad gaat?
rotterdammers hoeven zich daarvoor niet te schamen. en bovendien jullie hebben nu aboutaleb, die is door cohen gepokt en gemazeld om meer geld van jullie zelf binnen te slepen.
thanks.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je zet een prachtige Calimero-Rotterdammer neer![]()
gast, misschien is het achterhaald. maar perceptie werkt nog steeds zo. het is de breed opgezette structuur waardoor het zakelijk overkomt. stil na 9 uur, weling levensvreugde, troosteloos, grijs, je weets.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Sowieso is het een stupide uitspraak en ten tweede. Wat heeft dat met uitgaan te maken, wat al 30 jaar lang een beetje dood is in de hoofdstad?
Dat gelul dat er rotterdam niets te doen is na 20:00 is wel ernstig achterhaald.
Dat is ook zo voor veel mensen die niet vaak in de stad komen. De meeste mensen gaan Rotterdam pas waarderen als ze het wat beter kennen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
gast, misschien is het achterhaald. maar perceptie werkt nog steeds zo. het is de breed opgezette structuur waardoor het zakelijk overkomt. stil na 9 uur, weling levensvreugde, troosteloos, grijs, je weets.
Dat is je perceptie inderdaad. De gemiddelde rotterdammer weet wel beter. Dus nogmaals, je perceptie sluit niet aan bij de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
gast, misschien is het achterhaald. maar perceptie werkt nog steeds zo. het is de breed opgezette structuur waardoor het zakelijk overkomt. stil na 9 uur, weling levensvreugde, troosteloos, grijs, je weets.
gelukkig gaat alles beter worden. maar jullie blijven de werkstad en amsterdam de hoofdstad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |