Dat is jou hang naar slachtofferschap.quote:Op vrijdag 24 april 2009 14:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, dat gedachtegoed is genoeg voor een zeteltje of 10 in huidig Nederland.
Vertel, "rechts" heeft al een bomaanslag gepleegd op een staatssecretaris? Op een ministerie? Of op een gebouw waar niet welvallig verklaarde linkse partij een vergadering aan het houden is?quote:Op zondag 26 april 2009 15:06 schreef Klopkoek het volgende:
Nu komen de debielen van de andere kant vandaan.
Inderdaad, ik vond het nogal hypocriet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:23 schreef Klopkoek het volgende:
Tevens valt het me op dat sommigen in de uitzending (zoals Dick Dolman, oud voorzitter van het parlement en PvdA-lid) zeggen dat ze het niet eens waren met de paria-behandeling van Janmaat. Zeiden ze dat toen maar wat luider.
Ja, als hij net zo gewiekst was als De Winter, dan was het wrs wel anders gelopen.quote:Op maandag 27 april 2009 12:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het blijft een raar fenonmeen die Janmaat. Wat ook meegespeeld heeft, is dat het zo ´n rare man was, echt zo ´n lelijke narrige buurman die je bal lek zal prikken als je hem in de tuin hebt getrapt.
Had hij het politieke talent van een Flip de Winter, een Jean Marie le Pen of een Jorg Haider, was het denk ik heel anders gelopen. Enerzijds was toen ook al in Nederland de tijd rijp voor dat soort gedachtegoed, mensen zoeken namelijk graag de schuld bij anderen dan henzelf, anderzijds verklootte hij het zelf door zijn ongelooflijk onhandig optreden.
Jij weet niet wat je allemaal schrijft?quote:Op maandag 27 april 2009 12:56 schreef Scaurus het volgende:
Waarschuwing?
Nee. Nu zien we juist dat de wind wat is gaan liggen. Het links-radicalisme heeft haar tijd gehad, vindt onder jonge mensen steeds minder aanhang. De Nederlandse samenleving tolereert hun 'burgerlijke ongehoorzaamheid' niet meer en roept ze tot verantwoording.quote:Op zondag 26 april 2009 14:53 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
De felle reacties op Janmaat bedoelde ik, niet de felle reacties van Janmaat. Geen Kamerlid wilde naast hem zitten, ging hij spreken dan verliet iedereen de zaal, en tussen de anti-Janmaatdemonstranten stonden allemaal keurige huisvaders en -moeders. Ja goed, dat brandje, dat waren links-radicalen. Maar fel tegen Janmaat zijn was ultiem politiek correct. Zo is het nu ultiem politiek correct om het allemaal bij nader inzien toch wat grof te vinden. We waaien gewoon met een andere wind mee nu.
Ik vind de vergelijking geen pas geven en al helemaal niet van smaak getuigen.quote:Op maandag 27 april 2009 13:17 schreef Scaurus het volgende:
Ik spot niet met erge ziektes, ik gebruik kankergezwellen als analogie voor groeperingen die het gezonde weefsel van onze democratie wegvreten. Je kunt ze niet anders dan kankergezwellen noemen, omdat ze eerst klein zijn, maar in zware tijden agressief groeien en uiteindelijk de dood voor democratie betekenen.
Voorts moest ik bij de terroristische acties bij de Centrumpartij-vergadering sterk aan het Italië van de jaren 1920 denken. Daar zag je ook dat groeperingen buiten de parlementaire democratie hevig geweld gebruikten tegen stromingen die zij als een gevaar voor het land beschouwden.
Als dat zo is , dan sloeg die vergelijking met die woekerende cellen dus helemaal nergens op.quote:Op maandag 27 april 2009 13:21 schreef Scaurus het volgende:
Nee. Nu zien we juist dat de wind wat is gaan liggen. Het links-radicalisme heeft haar tijd gehad, vindt onder jonge mensen steeds minder aanhang. De Nederlandse samenleving tolereert hun 'burgerlijke ongehoorzaamheid' niet meer en roept ze tot verantwoording.
Toch vindt dat zijn oorsprong in de werkeloosheid van de jaren '80. In plaats van dat die mensen gingen stemmen op figuren die op sociaal-economisch gebied voor hen opkwamen stemden ze op extreem-rechtsen.quote:Op maandag 27 april 2009 12:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het blijft een raar fenonmeen die Janmaat. Wat ook meegespeeld heeft, is dat het zo ´n rare man was, echt zo ´n lelijke narrige buurman die je bal lek zal prikken als je hem in de tuin hebt getrapt.
Had hij het politieke talent van een Flip de Winter, een Jean Marie le Pen of een Jorg Haider, was het denk ik heel anders gelopen. Enerzijds was toen ook al in Nederland de tijd rijp voor dat soort gedachtegoed, mensen zoeken namelijk graag de schuld bij anderen dan henzelf, anderzijds verklootte hij het zelf door zijn ongelooflijk onhandig optreden.
Burgerlijke ongehoorzaamheid heeft dit land nodig. Juist nu, in deze tijden. Fuck het gezag. Fuck de conservatieven.quote:Op maandag 27 april 2009 13:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nee. Nu zien we juist dat de wind wat is gaan liggen. Het links-radicalisme heeft haar tijd gehad, vindt onder jonge mensen steeds minder aanhang. De Nederlandse samenleving tolereert hun 'burgerlijke ongehoorzaamheid' niet meer en roept ze tot verantwoording.
Hoezo? Niemand protesteert als je het Italiaans fascisme van de vroege jaren twintig een kankergezwel in de Italiaanse democratie noemt. Spreken wij over links-radicale groeperingen, dan is zulk taalgebruik opeens smakeloos. En dat terwijl we dienen te weten dat het links-radicalisme even kwaadaardig is als het fascisme.quote:Op maandag 27 april 2009 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vind de vergelijking geen pas geven en al helemaal niet van smaak getuigen.
quote:Op maandag 27 april 2009 13:25 schreef Scaurus het volgende:
Heden ten dage is het links-radicalisme geen groot gevaar meer. Ze terroriseren nog wel (zie kraken en de aanslagen op fokkerijen), maar worden door de samenleving niet meer getolereerd. In de toekomst kunnen ze echter gemakkelijk terugkeren. Met de huidige kredietcrisis is dat een reëel scenario. Dan is het zeer waarschijnlijk dat ze weer geweld gebruiken tegen andere politieke stromingen, net als de Italiaanse fascisten in de jaren 20.
Verschil is dat geweld een onlosmakelijk deel is van het fascisme.quote:Op maandag 27 april 2009 13:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoezo? Niemand protesteert als je het Italiaans fascisme van de vroege jaren twintig een kankergezwel in de Italiaanse democratie noemt. Spreken wij over links-radicale groeperingen, dan is zulk taalgebruik opeens smakeloos. En dat terwijl we dienen te weten dat het links-radicalisme even kwaadaardig is als het fascisme.
Ik evenmin. Verkiezingsleuzen als "vol = vol" of "Eigen volk eerst!" vind ik overigens behoorlijk discriminerend. Een fascist of neo-nazi zul je hem niet zo snel kunnen noemen (die Joodse antipathieën vind ik niet zo snel terug), maar op gebied van integratiebeleid vind ik hem persoonlijk wel een tandje erger (en dommer) dan Pim Fortuyn.quote:Op vrijdag 24 april 2009 10:08 schreef Monolith het volgende:
Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Aan de andere kant wordt er van links tot rechts geroepen dat democratie de minst slechte vorm van besturen is. als iemand dan een handje helpt om dingen net wat sneller en effectiever te laten verlopen is het ook niet goed.quote:Op zondag 26 april 2009 17:55 schreef Scaurus het volgende:
Ik verstoor ook de werking van de democratie door brand te stichten op bijeenkomsten van mensen die het niet met mij eens zijn.
Ik vraag me dan ten zeerste waar op rechts democratie als slechtste vorm van bestuur gezien wordt. (Sowieso is democratie een politiek, geen bestuurlijk systeem.) Buiten 'extreem-rechts' en wat katholieke reactionairen uit de negentiende eeuw zie ik weinig anti-democraten op rechts.quote:Op maandag 27 april 2009 15:39 schreef One_of_the_few het volgende:
Aan de andere kant wordt er van links tot rechts geroepen dat democratie de minst slechte vorm van besturen is. als iemand dan een handje helpt om dingen net wat sneller en effectiever te laten verlopen is het ook niet goed.
dit dus en ik heb tevens het gevoel dat je je woorden probeert goed te pratenquote:Op maandag 27 april 2009 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking geen pas geven en al helemaal niet van smaak getuigen.
Je probeert je te redden. Maar leer er iets van. Veel beter. Want ergens weet je het donders goedquote:
Wat er mis is?quote:Op maandag 27 april 2009 16:48 schreef Scaurus het volgende:
Welke les? Ik zie niet in wat er verkeerd is aan het vergelijken van subversieve elementen in de democratie met kankergezwellen in het lichaam.
Dat is het punt helemaal niet. Het ging mij echt alleen om de vergelijking die je maakte.quote:Op maandag 27 april 2009 16:55 schreef Scaurus het volgende:
Jij ziet gewoon niet het gevaar van het links-radicalisme. Ook begrijpelijk, omdat de wandaden van het fascisme nou eenmaal sterker op ons netvlies gebrand staan dan die van het communisme.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |