Hoezo? Niemand protesteert als je het Italiaans fascisme van de vroege jaren twintig een kankergezwel in de Italiaanse democratie noemt. Spreken wij over links-radicale groeperingen, dan is zulk taalgebruik opeens smakeloos. En dat terwijl we dienen te weten dat het links-radicalisme even kwaadaardig is als het fascisme.quote:Op maandag 27 april 2009 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vind de vergelijking geen pas geven en al helemaal niet van smaak getuigen.
quote:Op maandag 27 april 2009 13:25 schreef Scaurus het volgende:
Heden ten dage is het links-radicalisme geen groot gevaar meer. Ze terroriseren nog wel (zie kraken en de aanslagen op fokkerijen), maar worden door de samenleving niet meer getolereerd. In de toekomst kunnen ze echter gemakkelijk terugkeren. Met de huidige kredietcrisis is dat een reëel scenario. Dan is het zeer waarschijnlijk dat ze weer geweld gebruiken tegen andere politieke stromingen, net als de Italiaanse fascisten in de jaren 20.
Verschil is dat geweld een onlosmakelijk deel is van het fascisme.quote:Op maandag 27 april 2009 13:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoezo? Niemand protesteert als je het Italiaans fascisme van de vroege jaren twintig een kankergezwel in de Italiaanse democratie noemt. Spreken wij over links-radicale groeperingen, dan is zulk taalgebruik opeens smakeloos. En dat terwijl we dienen te weten dat het links-radicalisme even kwaadaardig is als het fascisme.
Ik evenmin. Verkiezingsleuzen als "vol = vol" of "Eigen volk eerst!" vind ik overigens behoorlijk discriminerend. Een fascist of neo-nazi zul je hem niet zo snel kunnen noemen (die Joodse antipathieën vind ik niet zo snel terug), maar op gebied van integratiebeleid vind ik hem persoonlijk wel een tandje erger (en dommer) dan Pim Fortuyn.quote:Op vrijdag 24 april 2009 10:08 schreef Monolith het volgende:
Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Aan de andere kant wordt er van links tot rechts geroepen dat democratie de minst slechte vorm van besturen is. als iemand dan een handje helpt om dingen net wat sneller en effectiever te laten verlopen is het ook niet goed.quote:Op zondag 26 april 2009 17:55 schreef Scaurus het volgende:
Ik verstoor ook de werking van de democratie door brand te stichten op bijeenkomsten van mensen die het niet met mij eens zijn.
Ik vraag me dan ten zeerste waar op rechts democratie als slechtste vorm van bestuur gezien wordt. (Sowieso is democratie een politiek, geen bestuurlijk systeem.) Buiten 'extreem-rechts' en wat katholieke reactionairen uit de negentiende eeuw zie ik weinig anti-democraten op rechts.quote:Op maandag 27 april 2009 15:39 schreef One_of_the_few het volgende:
Aan de andere kant wordt er van links tot rechts geroepen dat democratie de minst slechte vorm van besturen is. als iemand dan een handje helpt om dingen net wat sneller en effectiever te laten verlopen is het ook niet goed.
dit dus en ik heb tevens het gevoel dat je je woorden probeert goed te pratenquote:Op maandag 27 april 2009 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking geen pas geven en al helemaal niet van smaak getuigen.
Je probeert je te redden. Maar leer er iets van. Veel beter. Want ergens weet je het donders goedquote:
Wat er mis is?quote:Op maandag 27 april 2009 16:48 schreef Scaurus het volgende:
Welke les? Ik zie niet in wat er verkeerd is aan het vergelijken van subversieve elementen in de democratie met kankergezwellen in het lichaam.
Dat is het punt helemaal niet. Het ging mij echt alleen om de vergelijking die je maakte.quote:Op maandag 27 april 2009 16:55 schreef Scaurus het volgende:
Jij ziet gewoon niet het gevaar van het links-radicalisme. Ook begrijpelijk, omdat de wandaden van het fascisme nou eenmaal sterker op ons netvlies gebrand staan dan die van het communisme.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |