abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:23:22 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68327874
Ik heb gisteravond laat de Andere Tijden aflevering over Janmaat bekeken.

Die is hier te zien:
http://player.omroep.nl/?aflID=9339185

Erg mooie aflevering met al die oude beelden. Echt een aanrader om te bekijken (zeker voor mensen zoals ik die het niet, al dan niet bewust, hebben meegemaakt).

Zou je kunnen zeggen dat Janmaat een visionair en een martelaar is geweest? De eerste der mohahikanen? Dat beeld spreekt wel uit de uitzending.

Ook mooi om de betrokkenheid van die tijd te zien. Dat het hele Binnenhof volstroomde om Janmaat voor fascist uit te maken.

Tevens valt het me op dat sommigen in de uitzending (zoals Dick Dolman, oud voorzitter van het parlement en PvdA-lid) zeggen dat ze het niet eens waren met de paria-behandeling van Janmaat. Zeiden ze dat toen maar wat luider.

[ Bericht 12% gewijzigd door Klopkoek op 24-04-2009 09:31:31 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:26:17 #2
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68327936
quote:
Zou je kunnen zeggen dat Janmaat een visionair en een martelaar is geweest? De eerste der mohahikanen?
Eerder gewoon een idioot.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:28:52 #3
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68327998
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:26 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
De dingen die hij zei zou men tegenwoordig heel normaal vinden.

Het mag geen verassing zijn dat ik niets heb met extreem-rechts maar ik meen oprecht dat Janmaat rehabiliatie verdient.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68328059
Janmaat was eerder een stereotype micro-Hitler die de zelfvoldane multiculturalist kon gebruiken om zichzelf als een verstandig mens te typeren. "De eerste der mohahikanen" zoals Koekje bedoeld was toch echt Bolkestein.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:32:44 #5
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68328094
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
Janmaat was eerder een stereotype micro-Hitler die de zelfvoldane multiculturalist kon gebruiken om zichzelf als een verstandig mens te typeren. "De eerste der mohahikanen" zoals Koekje bedoeld was toch echt Bolkestein.
Daarvoor zei de SP het al en dáárvoor Janmaat.

En onderbouw eens dat hij een micro-hitler was. Hij heeft nul keer opgeroepen tot vernietiging van mensen. Hij zei alleen dat de bestaande mensen moesten assimileren en tegenwoordig zouden we het heel normaal vinden als je dat zegt.
In de uitzending hoor je hem ook zeggen "ons christelijk geloof is meer waard dan het islamitische". Toen een schande, nu heel gewoon als je dat zegt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:40:05 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68328324
Ook gezien. Opvallend ook dat allerlei oude kaderleden van de CP aan het woord kwamen. Had ik eigenlijk niet eerder gezien in terugblikken op deze geschiedenis. Ze komen nog best vriendelijk over als je niet beter zou weten wat voor foute figuren het zijn. Overigens is die kraker oof een foute kerel. Die hadden ook gewoon schijt aan democratie daar in Kedichem.

Janmaat was de eerste die een succes(je) had op de golven van integratieproblematiek. Al wil ik hem niet vergelijken met Fortuyn of Wilders. Janmaat en zijn kornuiten waren min of meer gewoon fascisten en dat zijn eerdergenoemden niet. Een hele nare foute paranoide figuur die er met zijn extreme en ongenuanceerde opvattingen juist voor zorgde dat het debat nog meer verziekt en gepolariseerd werd.

Overigens mag er nog wel eens een aflevering komen over de opkomst en ondergang van de latere centrumdemocraten in de jaren 90. Een klassieker blijf de reportage van Willibrord Frequin die mooi liet zien dat de kandidatenlijsten werden bevolkt door het laagste wat je in NL zo ongeveer kunt vinden.

http://yelloman1.blogspot(...)ndse-centrum_12.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 24-04-2009 09:51:16 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:43:00 #7
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68328433
Die oprichter van de Centrumpartij leek me een echt foute kerel. Die aristrocratisch overkomende man. Brrrr. Dat duitse accent

Maar beweringen als dat Janmaat een fascist was en neo-nazi moet eens onderbouwd worden. Qua uitspraken zei hij niets wat nu als echt schokkend zal worden ervaren (of dat een vooruitgang is laat ik even in het midden).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68328793
Wat de Antifa flikte was simpelweg misdadig en hoe de Kamerleden omgingen met een gehandicapte Schuurman hufterig.
En verder vind ik dat populisme en demagogie beslist ook is het bewust koppelen van onwelgevallige opinies met de Tweede Wereldoorlog, zoals Brookman verwoordde.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:53:48 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68328804
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
Die oprichter van de Centrumpartij leek me een echt foute kerel. Die aristrocratisch overkomende man. Brrrr. Dat duitse accent

Maar beweringen als dat Janmaat een fascist was en neo-nazi moet eens onderbouwd worden. Qua uitspraken zei hij niets wat nu als echt schokkend zal worden ervaren (of dat een vooruitgang is laat ik even in het midden).
Nou het type figuren waarmee hij zich omringde wezen er in ieder geval wel op. Bovendien had die club ook allerlei seksistische en homofobe ideeën en er waren er ook die met talloze nazigroeperingen in verband zijn gebracht.

Heb je die reportage van Frequin wel eens gezien?
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:54:16 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_68328815
Mohikanen, niet Mohahikanen.
Niet meer actief op Fok!
pi_68328900
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daarvoor zei de SP het al en dáárvoor Janmaat.
Alleen was de SP toen niet landelijk en kleine onbeduidende partijtjes zoals de SP toen gewoon was waren er wel meer zelfs met soortgelijke uitspraken.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:58:27 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68328943
Ohja en dan vergeet ik nog Janmaats aanval op Hirsch Ballin omdat hij van Joodse afkomst is en zijn opmerkingen rond de dood van Ien Dales omdat ze toch maar van de Pvda was
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:00:03 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68329008
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
...
Ik dacht dat jij juist aanhanger was van allerlei vrolijke multiculti accenten in vrolijke multiculti buurten?

on-topic:
Extreem linkse idioten die geen haar beter/slechter zijn dan extreem rechtse idioten. Maar dat zelf 20 jaar later nog niet doorhebben.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:03:56 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_68329123
Ik heb Hans Janmaat op TV zien roepen dat onze straten schoongeveegd moesten worden met witte bezems.

Volgens mij is het dan vrij duidelijk dat je met blanke mensen de gekleurden het land uit wilt werken. Dat is gewoon heel duidelijk racistisch en daarom vind ik die man een lul.

Voor de rest zal hij best bij vlagen wat verstandigs geroepen hebben, dat doen wel meer politici. Ook degenen waar je niet direct blij mee bent.
pi_68329282
Janmaat was nog iemand van de klassieke 'extreem-rechtse' ideeën. Zijn anti-immigratie standpunten gingen gepaard met o.a. anti-Joodse en anti-homo sentimenten. Bolkesteijn, Fortuyn en Wilders hebben de kritiek op migratie en de "multi-culturele samenleving" uit die hoek getrokken en opgenomen in programma's die een breder publiek aanspreken.

Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:14:11 #16
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68329429
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:26 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
volgens mij is dat niet Janmaat maar van Muiswinkel die hem persifleert.

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:24:06 #17
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_68329721
Een reportage van Willibrord.

Vinnu dat niet schandalig? Nou, ik denk..Maar vinnu dat niet schandalig? Ik de.. Maar da`s toch schandalig?

pi_68329806
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Ohja en dan vergeet ik nog Janmaats aanval op Hirsch Ballin omdat hij van Joodse afkomst is en zijn opmerkingen rond de dood van Ien Dales omdat ze toch maar van de Pvda was
"Wij zullen er geen traan om laten".

Ik heb het ook gezien. Was interessant om eens (oud-)CP-leden hun verhaal te horen doen.

Net zoals de felle reacties bij die tijd pasten, past het bij 2009 om te vinden dat Janmaat teveel werd verketterd. Het ging soms ook best ver, zeker. Maar de uitzending, en de reactie van de oud-kamervoorzitter, vond ik ook wel weer erg correct. Dit is gewoon wat je anno 2009 'hoort te vinden', en dat spraken ze dus uit.
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:43:22 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68330381
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:08 schreef Monolith het volgende:
Janmaat was nog iemand van de klassieke 'extreem-rechtse' ideeën. Zijn anti-immigratie standpunten gingen gepaard met o.a. anti-Joodse en anti-homo sentimenten. Bolkesteijn, Fortuyn en Wilders hebben de kritiek op migratie en de "multi-culturele samenleving" uit die hoek getrokken en opgenomen in programma's die een breder publiek aanspreken.

Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Dat anti-Joodse van Janmaat was tenminste consequent. Als je zo loopt te tamboereren met het weren van vreemde culturen en de superioriteit van de christelijke cultuur dan is het heel consequent om Joden dan eveneens uit te sluiten. Dat is een stuk eerlijker dan wat Wilders nu doet.

Die anti-homo sentimenten.... daar heb je wel een punt alhoewel ik me af vraag in hoeverre de achterbannen van Wilders, Fortuyn en Verdonk warm pleitbezorgers waren van homorechten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68331111
Ik zie er de inconsequentie er niet van in. Wilders is trekt het conservatieve idee door waarmee er ruimte ontstaat om joodse mensen te respecteren en geen ruimte bied aan de islam. Wilders is juist uiterst consequent.

Alleen je hem ziet als gestoorde buitenlanderhater is hij inconsequent. Maar dat is wel een hele beperkte uitleg van Wilders' zijn ideeën.
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:32:41 #21
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68331770
Als conservatief zou je Joden niet moeten lusten. Voor de WO-II waren de Joden uitschot in Europa of werden ze slechts met gedoogsteun toegelaten vanwege hun geld. Ook in Nederland bezaten ze bijzonder weinig rechten (behalve op het gebied van onderwijs) en waren bijv. Joodse arbeiders ver onderbetaald ten opzichte van autochtone arbeiders.

Wanneer je praat gaat op oude gewoontes, traditie, de Christelijke cultuur (die gewoon botst met de Joodse cultuur), de Nederlandse cultuur.... dan is het totaal onlogisch om zo pro-Joods te zijn. Dat is een abberatie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:35:13 #22
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_68331859
Hans Janmaat kwam vooral over als een gestoorde idioot zonder enig fatsoen. De vergelijking met Wilders ontgaat mij.
pi_68332009
Hij had iig wél een betere kapper dan Wilders
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_68335185
Het fundament waarop zijn gedachtegoed rustte, deugt van geen kanten, maar dat wil niet zeggen dat al zijn uitspraken dan automatisch niet deugden, of onzin waren. Voor sommige zaken heeft Janmaat volledig terecht gewaarschuwd.

Het rare is dat Janmaat werd veroordeeld voor uitspraken die weliswaar grenzen overschrijden, maar die anderen in dit land anno 2009 gerust kunnen doen. Janmaat riep: "We schaffen de multiculturele samenleving af", de haat-imam om de hoek roept nu op tot het haten van ongelovigen, niet-moslims en het stellen van de islam boven de Nederlandse grondwet. Vrij vertaald: we schaffen de westerse samenleving af.

Fortuyn en Wilders zijn veel genuanceerder dan Janmaat en een onderlinge vergelijking is eigenlijk niet terecht, omdat Fortuyn en Wilders wél binnen de grenzen van de wet opereren. Toch maakt hun populariteit duidelijk hoe veel mensen de opvattingen steunen die Janmaat destijds al verkondigde.
pi_68335411
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 13:28 schreef Elfletterig het volgende:
Het fundament waarop zijn gedachtegoed rustte, deugt van geen kanten, maar dat wil niet zeggen dat al zijn uitspraken dan automatisch niet deugden, of onzin waren. Voor sommige zaken heeft Janmaat volledig terecht gewaarschuwd.

Het rare is dat Janmaat werd veroordeeld voor uitspraken die weliswaar grenzen overschrijden, maar die anderen in dit land anno 2009 gerust kunnen doen. Janmaat riep: "We schaffen de multiculturele samenleving af", de haat-imam om de hoek roept nu op tot het haten van ongelovigen, niet-moslims en het stellen van de islam boven de Nederlandse grondwet. Vrij vertaald: we schaffen de westerse samenleving af.

Fortuyn en Wilders zijn veel genuanceerder dan Janmaat en een onderlinge vergelijking is eigenlijk niet terecht, omdat Fortuyn en Wilders wél binnen de grenzen van de wet opereren. Toch maakt hun populariteit duidelijk hoe veel mensen de opvattingen steunen die Janmaat destijds al verkondigde.
Janmaat werd niet specifiek voor die uitspraak veroordeeld, eerder de context van die uitspraak (subtiel maar zeer belangrijk verschil), er waren namelijk andere lieden die daar bepaalde woorden aan toevoegden. Oftewel een gelijke situatie als het Van Bommel incident.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 april 2009 @ 13:57:12 #26
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68336177
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:14 schreef Napalm het volgende:

[..]

volgens mij is dat niet Janmaat maar van Muiswinkel die hem persifleert.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
no shit sherlock
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 24 april 2009 @ 14:02:45 #27
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_68336361
quote:
Het fundament waarop zijn gedachtegoed..
Hij had uberhaupt amper een gedachtegoed.

Die gast zat daar (na eerst uitgebreid het bij allerhande andere politieke partijen geprobeerd te hebben, wo de PvdA), wetend dat zijn ongezouten 'tegen buitenlanders over de gehele linie' mening hem altijd wel zijn zetel op zou leveren.
pi_68336445
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 14:02 schreef ExTec het volgende:

[..]

Hij had uberhaupt amper een gedachtegoed.

Die gast zat daar (na eerst uitgebreid het bij allerhande andere politieke partijen geprobeerd te hebben, wo de PvdA), wetend dat zijn ongezouten 'tegen buitenlanders over de gehele linie' mening hem altijd wel zijn zetel op zou leveren.
Laten we wel wezen, dat gedachtegoed is genoeg voor een zeteltje of 10 in huidig Nederland.
Allah Al Watan Al Malik
pi_68336541
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:23 schreef Klopkoek het volgende:
Erg mooie aflevering met al die oude beelden. Echt een aanrader om te bekijken (zeker voor mensen zoals ik die het niet, al dan niet bewust, hebben meegemaakt).

Zou je kunnen zeggen dat Janmaat een visionair en een martelaar is geweest? De eerste der mohahikanen? Dat beeld spreekt wel uit de uitzending.
Idd een interessante aflevering. Ik denk dat Janmaat wel iemand is geweest die ervoor heeft gezorgd dat we nu vrijer kunnen praten over zaken als immigratie en integratie. Als ik het goed begrijp was het in de jaren 80 echt not done om mensen in hokjes te delen en te praten over 'de buitenlanders', 'de moslims' , de Marokkaanse straatterroristen. Terwijl het toch wel een punt van aandacht is en het integratiedebat helemaal is genegeerd in die tijd.

Enfin, hoop wel dat er iets van geleerd is, dat zo'n cordon sanitaire niet meer gaat voorkomen en dat op een normale manier met mensen als Wilders en Verdonk in debat kan worden gegaan.
pi_68339354
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat anti-Joodse van Janmaat was tenminste consequent. Als je zo loopt te tamboereren met het weren van vreemde culturen en de superioriteit van de christelijke cultuur dan is het heel consequent om Joden dan eveneens uit te sluiten. Dat is een stuk eerlijker dan wat Wilders nu doet.

Die anti-homo sentimenten.... daar heb je wel een punt alhoewel ik me af vraag in hoeverre de achterbannen van Wilders, Fortuyn en Verdonk warm pleitbezorgers waren van homorechten.
Als je de "christelijke cultuur" zo belangrijk vindt, dan heb je ook niet veel met seculiere humanisten en al helemaal niet met Nederlandse liberale zaken als het homohuwelijk. Sterker nog, ik denk dat je rustig kan stellen dat de 'joodse cultuur' een stuk dichter bij 'de christelijke cultuur' ligt dan de 'Nederlandse cultuur. Wilders heeft het zelf bovendien niet over de 'christelijke cultuur' maar over de 'joods-christelijke cultuur'. Die cultuur lijkt mij echter ook niet bepaald overeenstemmen met 'de Nederlandse cultuur'.
  vrijdag 24 april 2009 @ 15:33:47 #31
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68339466
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 15:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als je de "christelijke cultuur" zo belangrijk vindt, dan heb je ook niet veel met seculiere humanisten en al helemaal niet met Nederlandse liberale zaken als het homohuwelijk. Sterker nog, ik denk dat je rustig kan stellen dat de 'joodse cultuur' een stuk dichter bij 'de christelijke cultuur' ligt dan de 'Nederlandse cultuur. Wilders heeft het zelf bovendien niet over de 'christelijke cultuur' maar over de 'joods-christelijke cultuur'. Die cultuur lijkt mij echter ook niet bepaald overeenstemmen met 'de Nederlandse cultuur'.
Je vergeet de bal in het doel te schieten
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68339845
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 15:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je vergeet de bal in het doel te schieten
Je bedoelt dat de 'islamitische cultuur' misschien wel meer overeenkomsten heeft met de "joods-christelijke cultuur' dan de 'Nederlandse seculiere, liberale cultuur' wat betreft zaken als homohuwelijk e.d.?
  vrijdag 24 april 2009 @ 15:55:47 #33
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68340227
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 15:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de 'islamitische cultuur' misschien wel meer overeenkomsten heeft met de "joods-christelijke cultuur' dan de 'Nederlandse seculiere, liberale cultuur' wat betreft zaken als homohuwelijk e.d.?
Ook dat maar vooral dat Wilders zegt de Nederlandse cultuur te willen beschermen maar eigenlijk reactionaire ideeën heeft.

Zijn verhaal is in ieder geval niet consistent. In vele opzichten. Het is bijvoorbeeld betwistbaar in hoeverre Joden dit land hebben gevormd, of wij daadwerkelijk een substantieel Joods erfgoed bezitten. Veeleer bezit Nederland/Holland een duidelijk protestants, consensusgericht en handelsgericht erfgoed (wat verder reikt dan de reformatie).
Wilders is natuurlijk geen Hollander. Die clausule wil ik wel maken. Maar ook dan is er iets niet helemaal in de haak. Katholieken hebben namelijk bij uitstek een moeilijke verhouding met Joden gehad, veel meer dan de protestanten, ook zijn de Katholieken een remmende factor geweest op democratisering en de gelijkheid van man en vrouw (protestanten veel minder). Ook durf ik de discussie wel aan dat het Katholicisme Nederland niet zijn uniciteit heeft gegeven, dat heeft Holland gedaan en in minder mate Zeeland.

Wilders zijn hele gedrag van polarisatie, zijn standpunten (pal staan voor homo's) en zijn inspiratiebronnen (voornamelijk uit Angelsaksisch conservatieve hoek, niet de continentale tak van het conservatisme) komen niet overeen met datgene wat hij wil beschermen; de eigenheid van Nederland. Sowieso, ik hoop dat ik nu niemand beledig, vind ik het een uitermate rare zaak dat nota bene een Limburger moet vertellen waar Nederland voor staat en meent te kunnen duiden wat de historische kernwaarden van de maatschappij zijn geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68340473
Janmaat bedreef politiek in een tijd toen remigratie gecombineerd met een zeer scherpe koerswijziging nog een optie was.

Janmaat wond er ook geen doekjes om dat cultuur verschillen genetische verschillen betreffen, en zodoende niet op te lossen zijn, zeker niet als de buitenlanders zich als konijnen voortplanten. In die tijd had de overheid en media wetenschappelijke publicaties en opinie nog stevig in de hand, maar dankzij het internet is het vandaag de dag zeer makkelijk om informatie te vinden over de genetische grondslag van intelligentie en criminaliteit, en hoe scholing en 'integratie' niet zullen werken. Zoals het spreekwoord luid: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Vandaag de dag zitten we met een gigantisch probleem dat bijna onmogelijk is om op te lossen zonder bloedvergieten, maar de anti-fascisten onder ons zien nog steeds het ware monster niet.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:05:31 #35
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68340533
Ik denk ook dat Wilders die inconsistenties erin moet laten zitten om salonfahig te zijn voor de Nederlanders.

Janmaat was veel consequenter. Hij had de mening dat Nederland onmiskenbaar gevormd is door de Christenen. Op zich een verdedigbare stelling (los van de vraag of dat enige verandering moet uitsluiten). Dat erfgoed moest verdedigd worden en daarom moest homosexualiteit verboden worden, vrouwen hun rechten worden afgenomen, buitenlanders het land uit en Joden de schuilkelders in.

Het is een consequente uitvoering van je stellingname.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68340605
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:03 schreef SeventhWave het volgende:
Janmaat bedreef politiek in een tijd toen remigratie gecombineerd met een zeer scherpe koerswijziging nog een optie was.

Janmaat wond er ook geen doekjes om dat cultuur verschillen genetische verschillen betreffen, en zodoende niet op te lossen zijn, zeker niet als de buitenlanders zich als konijnen voortplanten. In die tijd had de overheid en media wetenschappelijke publicaties en opinie nog stevig in de hand, maar dankzij het internet is het vandaag de dag zeer makkelijk om informatie te vinden over de genetische grondslag van intelligentie en criminaliteit, en hoe scholing en 'integratie' niet zullen werken. Zoals het spreekwoord luid: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Vandaag de dag zitten we met een gigantisch probleem dat bijna onmogelijk is om op te lossen zonder bloedvergieten, maar de anti-fascisten onder ons zien nog steeds het ware monster niet.
Voor iemand die al vele malen heeft bewezen weinig kaas te hebben gegeten van genetica blijf je wel erg volharden in je eugenetische opvattinkjes.
pi_68340732
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 15:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ook dat maar vooral dat Wilders zegt de Nederlandse cultuur te willen beschermen maar eigenlijk reactionaire ideeën heeft.

Zijn verhaal is in ieder geval niet consistent. In vele opzichten. Het is bijvoorbeeld betwistbaar in hoeverre Joden dit land hebben gevormd, of wij daadwerkelijk een substantieel Joods erfgoed bezitten. Veeleer bezit Nederland/Holland een duidelijk protestants, consensusgericht en handelsgericht erfgoed (wat verder reikt dan de reformatie).
Tot en met WO2 was het antisemitisme eigenlijk gewoon een goed Nederlands c.q. Christelijk gebruik.
quote:
Wilders is natuurlijk geen Hollander. Die clausule wil ik wel maken. Maar ook dan is er iets niet helemaal in de haak. Katholieken hebben namelijk bij uitstek een moeilijke verhouding met Joden gehad, veel meer dan de protestanten, ook zijn de Katholieken een remmende factor geweest op democratisering en de gelijkheid van man en vrouw (protestanten veel minder). Ook durf ik de discussie wel aan dat het Katholicisme Nederland niet zijn uniciteit heeft gegeven, dat heeft Holland gedaan en in minder mate Zeeland.

Wilders zijn hele gedrag van polarisatie, zijn standpunten (pal staan voor homo's) en zijn inspiratiebronnen (voornamelijk uit Angelsaksisch conservatieve hoek, niet de continentale tak van het conservatisme) komen niet overeen met datgene wat hij wil beschermen; de eigenheid van Nederland. Sowieso, ik hoop dat ik nu niemand beledig, vind ik het een uitermate rare zaak dat nota bene een Limburger moet vertellen waar Nederland voor staat en meent te kunnen duiden wat de historische kernwaarden van de maatschappij zijn geweest.
Ik vind het eigenlijk wel wat vreemd dat hij zijn inspiratie deels haalt uit de Angelsaksische conservatieve hoek, maar er daarnaast veel liberale, Nederlandse opvattingen op na houdt waar zijn Angelsaksische collega's het op z'n zachts gezegd niet mee eens zijn.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:21:44 #38
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68341055
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Tot en met WO2 was het antisemitisme eigenlijk gewoon een goed Nederlands c.q. Christelijk gebruik.
Inderdaad.
quote:
[..]

Ik vind het eigenlijk wel wat vreemd dat hij zijn inspiratie deels haalt uit de Angelsaksische conservatieve hoek, maar er daarnaast veel liberale, Nederlandse opvattingen op na houdt waar zijn Angelsaksische collega's het op z'n zachts gezegd niet mee eens zijn.
In postieve zin zou je kunnen zeggen dat Wilders alleen zijn meta-theoretische ideeën uit die hoek vandaan haalt, zoals de vastgeroeste overtuiging dat Israel een bakermat van de beschaving is, de Clash of Civilizations, de bewondering voor sterk leiderschap, lagere belastingen en het herwaarderen van beschavingsnormen (waarover je Wilders ook hoort spreken, wat weer een beetje contrasteert met zijn steun voor het homohuwelijk hoewel hij op andere terreinen zoals het drugsbeleid een stuk minder liberaal is).

In negatieve zin zou je kunnen zeggen dat Wilders een wolf in schaapskleren is en zijn ware bedoelingen verhult om salonfahig te lijken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68341215
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:21 schreef Klopkoek het volgende:
In postieve zin zou je kunnen zeggen dat Wilders alleen zijn meta-theoretische ideeën uit die hoek vandaan haalt, zoals de vastgeroeste overtuiging dat Israel een bakermat van de beschaving is, de Clash of Civilizations, de bewondering voor sterk leiderschap, lagere belastingen en het herwaarderen van beschavingsnormen (waarover je Wilders ook hoort spreken, wat weer een beetje contrasteert met zijn steun voor het homohuwelijk hoewel hij op andere terreinen zoals het drugsbeleid een stuk minder liberaal is).

In negatieve zin zou je kunnen zeggen dat Wilders een wolf in schaapskleren is en zijn ware bedoelingen verhult om salonfahig te lijken.
Wilders vertegenwoordigt m.i. de 'nieuwe kiezer' die niet zozeer een ideologische stroming aanhangt maar simpelweg de stelling 'alles wat mij niet aanstaat moet aangepakt / verboden worden / geen overheidssteun ontvangen'.
pi_68341269
Janmaat was een racist, Wilders is geen racist.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:33:09 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68341417
Maarre Klopkoek, heb je dat filmpje wat ik je aanraadde al gezien? Over met wat voor figuren Janmaat zich inliet. Daar was die oprichter echt een schatje bij.

Iemand die het allemaal wel prima vind dat zijn kieslijsten in het land worden bevolkt door criminelen, geweldsdelinquenten, neo nazi's, mensen die fout waren in de oorlog en zelfs moordenaars lijkt me toch wel heel wat fouter dat Geert.
pi_68341582
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:07 schreef Monolith het volgende:
Voor iemand die al vele malen heeft bewezen weinig kaas te hebben gegeten van genetica blijf je wel erg volharden in je eugenetische opvattinkjes.
Net als de meeste mensen volharden in hun 'ies koeltoer!' opvattingen. ie, ies koeltoer dat Turske boeren het slecht doen op school, en de kinderen van Chinese boeren het beter op school doen dan de autochtonen. En 'ies koeltoer' dat Afrikanen 8 keer zo crimineel, en Chinezen 4 keer minder crimineel zijn dan autochtonen.

En het is niet 'koeltoer' dat Chinezen grotere hersenen hebben dan Afrikanen, ook al zijn ze een stuk kleiner, want dan dan komt de pseudo-intellectuele brigade opdraven om iedere onderzoeker van hersengrootte een racist te noemen.
  vrijdag 24 april 2009 @ 19:29:44 #43
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68345855
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 16:33 schreef Hexagon het volgende:
Maarre Klopkoek, heb je dat filmpje wat ik je aanraadde al gezien? Over met wat voor figuren Janmaat zich inliet. Daar was die oprichter echt een schatje bij.

Iemand die het allemaal wel prima vind dat zijn kieslijsten in het land worden bevolkt door criminelen, geweldsdelinquenten, neo nazi's, mensen die fout waren in de oorlog en zelfs moordenaars lijkt me toch wel heel wat fouter dat Geert.
Ik kende het flmpje al. Wat me vooral opvalt is een manier van tv maken dat je nu bijna nooit meer ziet (helaas).

Je hebt gelijk dat die partij ooit foute figuren bestond maar in mindere mate kon je dat ook van de LPF zeggen en nu ook van de PVV (vrouwenmepper Graus, laster verspreidende Brinkman).
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 april 2009 @ 19:56:39 #44
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_68346792
Ik ga hem vandeweek even kijken!
pi_68357461
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 15:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zomaar een voorbeeldje..
Daarnaast moet je het niet te star bekijken. Het gaat er niet om dat onze huidige cultuur lijkt op het orthodoxe joden- of christendom, maar dat deze geloven (samen met de klassieke tijd) tezamen een stempel hebben gedrukt op onze cultuur. Het probleem is echter dat de Islam geen verlichting is ondergaan en dat bovendien veel moslims die hier destijds kwamen, nb uit de minder ontwikkelde gebieden kwamen. Dat maakt de verschillen onderling erg groot en dat verklaart de botsingen, niet enkel het feit dat het andere geloven zijn, maar ook het verschil in plaats en 'tijdsvlak'.
quote:
Dat is waar, maar hoeveel is er nog over van zo'n vete? Anno nu kun je in elk geval toch wel stellen dat de crhistenen in de politiek pal achter Israël staan. In feite is het samengeklonterd tot een bijna-geheel dat zich laat aanduiden als 'Westers'.
quote:
Daarom is Wilders ook anders dan bijv een Janmaat, le Penn enz. Zij zijn 'conservatief' vanuit de reactionaire hoek welke destijds in Frankrijk en Duitsland ook aanwezig was, terwijl Wilders meer neigt naar het Britse/Amerikaanse conservatisme, dat meer de nadruk legt op civiele vrijheid (al maakt WIlders er in de praktijk natuurlijk wel eens een potje van als het om vrijheden gaat, maar het gaat me slechts om de intellectuele achtergrond welke wezenlijk verschilt van die van bijv. Janmaat).

Was Janmaat een visionair? Ik denk dat nu ook niet, hij erkende idd problemen, maar is dat genoeg?
Dat deed de SP idd ook destijds, en Bolkesteijn ook. Drie totaal andere richtingen met toch één consensus over een bestaand probleem, helaas bood het paars daarna geen ruimte aan het debat en mijn vrees is juist dat dat uitstel van executie is; telkens als je de kritiek wegwuift of teneerslaat, krijg je er iets radicalers voor terug dat nb een steeds groter publiek aanspreekt.

Ik denk dat je destijds liever Bolkesteijn had gezien dan Wilders nu, of wie weet wat er hier na voor iemand komt..
pi_68370410
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:28 schreef Klopkoek het volgende:
Het mag geen verassing zijn dat ik niets heb met extreem-rechts maar ik meen oprecht dat Janmaat rehabiliatie verdient.
Ik niet. Dat zijn ideeen nu meer salonfahig zijn, betekent nog niet dat ze ineens wel deugen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zaterdag 25 april 2009 @ 17:52:34 #47
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68370518
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 17:47 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik niet. Dat zijn ideeen nu meer salonfahig zijn, betekent nog niet dat ze ineens wel deugen.
True, en ik hoop dat we Wilders ooit in de geschiedenisboekjes zullen kenschetsen als onze poldermussolini maar tot die tijd moet je die lui gewoon min of meer gelijkelijk beoordelen. Op zijn merites.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68389746
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:26 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

"Wij zullen er geen traan om laten".

Ik heb het ook gezien. Was interessant om eens (oud-)CP-leden hun verhaal te horen doen.

Net zoals de felle reacties bij die tijd pasten, past het bij 2009 om te vinden dat Janmaat teveel werd verketterd.
Die felle reacties waren in die tijd toch juist totaal ongepast?
pi_68390039
quote:
Oh, gelukkig, moslims.

Stukje kwaliteit weer, hoor, onterecht door iedereen verketterd slachtoffer Elfletterig.
pi_68391972
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:44 schreef Vitale het volgende:
Die felle reacties waren in die tijd toch juist totaal ongepast?
De felle reacties op Janmaat bedoelde ik, niet de felle reacties van Janmaat. Geen Kamerlid wilde naast hem zitten, ging hij spreken dan verliet iedereen de zaal, en tussen de anti-Janmaatdemonstranten stonden allemaal keurige huisvaders en -moeders. Ja goed, dat brandje, dat waren links-radicalen. Maar fel tegen Janmaat zijn was ultiem politiek correct. Zo is het nu ultiem politiek correct om het allemaal bij nader inzien toch wat grof te vinden. We waaien gewoon met een andere wind mee nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')