Eerder gewoon een idioot.quote:Zou je kunnen zeggen dat Janmaat een visionair en een martelaar is geweest? De eerste der mohahikanen?
De dingen die hij zei zou men tegenwoordig heel normaal vinden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:26 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Eerder gewoon een idioot.
[ afbeelding ]
Daarvoor zei de SP het al en dáárvoor Janmaat.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
Janmaat was eerder een stereotype micro-Hitler die de zelfvoldane multiculturalist kon gebruiken om zichzelf als een verstandig mens te typeren. "De eerste der mohahikanen" zoals Koekje bedoeld was toch echt Bolkestein.
Nou het type figuren waarmee hij zich omringde wezen er in ieder geval wel op. Bovendien had die club ook allerlei seksistische en homofobe ideeën en er waren er ook die met talloze nazigroeperingen in verband zijn gebracht.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
Die oprichter van de Centrumpartij leek me een echt foute kerel. Die aristrocratisch overkomende man. Brrrr. Dat duitse accent![]()
Maar beweringen als dat Janmaat een fascist was en neo-nazi moet eens onderbouwd worden. Qua uitspraken zei hij niets wat nu als echt schokkend zal worden ervaren (of dat een vooruitgang is laat ik even in het midden).
Alleen was de SP toen niet landelijk en kleine onbeduidende partijtjes zoals de SP toen gewoon was waren er wel meer zelfs met soortgelijke uitspraken.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daarvoor zei de SP het al en dáárvoor Janmaat.
Ik dacht dat jij juist aanhanger was van allerlei vrolijke multiculti accenten in vrolijke multiculti buurten?quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
Die oprichter van de Centrumpartij leek me een echt foute kerel. Die aristrocratisch overkomende man. Brrrr. Dat duitse accent![]()
...
volgens mij is dat niet Janmaat maar van Muiswinkel die hem persifleert.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:26 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Eerder gewoon een idioot.
[ afbeelding ]
"Wij zullen er geen traan om laten".quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Ohja en dan vergeet ik nog Janmaats aanval op Hirsch Ballin omdat hij van Joodse afkomst is en zijn opmerkingen rond de dood van Ien Dales omdat ze toch maar van de Pvda was
Dat anti-Joodse van Janmaat was tenminste consequent. Als je zo loopt te tamboereren met het weren van vreemde culturen en de superioriteit van de christelijke cultuur dan is het heel consequent om Joden dan eveneens uit te sluiten. Dat is een stuk eerlijker dan wat Wilders nu doet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 10:08 schreef Monolith het volgende:
Janmaat was nog iemand van de klassieke 'extreem-rechtse' ideeën. Zijn anti-immigratie standpunten gingen gepaard met o.a. anti-Joodse en anti-homo sentimenten. Bolkesteijn, Fortuyn en Wilders hebben de kritiek op migratie en de "multi-culturele samenleving" uit die hoek getrokken en opgenomen in programma's die een breder publiek aanspreken.
Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Janmaat werd niet specifiek voor die uitspraak veroordeeld, eerder de context van die uitspraak (subtiel maar zeer belangrijk verschil), er waren namelijk andere lieden die daar bepaalde woorden aan toevoegden. Oftewel een gelijke situatie als het Van Bommel incident.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:28 schreef Elfletterig het volgende:
Het fundament waarop zijn gedachtegoed rustte, deugt van geen kanten, maar dat wil niet zeggen dat al zijn uitspraken dan automatisch niet deugden, of onzin waren. Voor sommige zaken heeft Janmaat volledig terecht gewaarschuwd.
Het rare is dat Janmaat werd veroordeeld voor uitspraken die weliswaar grenzen overschrijden, maar die anderen in dit land anno 2009 gerust kunnen doen. Janmaat riep: "We schaffen de multiculturele samenleving af", de haat-imam om de hoek roept nu op tot het haten van ongelovigen, niet-moslims en het stellen van de islam boven de Nederlandse grondwet. Vrij vertaald: we schaffen de westerse samenleving af.
Fortuyn en Wilders zijn veel genuanceerder dan Janmaat en een onderlinge vergelijking is eigenlijk niet terecht, omdat Fortuyn en Wilders wél binnen de grenzen van de wet opereren. Toch maakt hun populariteit duidelijk hoe veel mensen de opvattingen steunen die Janmaat destijds al verkondigde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |