abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:23:22 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68327874
Ik heb gisteravond laat de Andere Tijden aflevering over Janmaat bekeken.

Die is hier te zien:
http://player.omroep.nl/?aflID=9339185

Erg mooie aflevering met al die oude beelden. Echt een aanrader om te bekijken (zeker voor mensen zoals ik die het niet, al dan niet bewust, hebben meegemaakt).

Zou je kunnen zeggen dat Janmaat een visionair en een martelaar is geweest? De eerste der mohahikanen? Dat beeld spreekt wel uit de uitzending.

Ook mooi om de betrokkenheid van die tijd te zien. Dat het hele Binnenhof volstroomde om Janmaat voor fascist uit te maken.

Tevens valt het me op dat sommigen in de uitzending (zoals Dick Dolman, oud voorzitter van het parlement en PvdA-lid) zeggen dat ze het niet eens waren met de paria-behandeling van Janmaat. Zeiden ze dat toen maar wat luider.

[ Bericht 12% gewijzigd door Klopkoek op 24-04-2009 09:31:31 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:26:17 #2
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68327936
quote:
Zou je kunnen zeggen dat Janmaat een visionair en een martelaar is geweest? De eerste der mohahikanen?
Eerder gewoon een idioot.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:28:52 #3
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68327998
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:26 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
De dingen die hij zei zou men tegenwoordig heel normaal vinden.

Het mag geen verassing zijn dat ik niets heb met extreem-rechts maar ik meen oprecht dat Janmaat rehabiliatie verdient.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68328059
Janmaat was eerder een stereotype micro-Hitler die de zelfvoldane multiculturalist kon gebruiken om zichzelf als een verstandig mens te typeren. "De eerste der mohahikanen" zoals Koekje bedoeld was toch echt Bolkestein.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:32:44 #5
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68328094
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
Janmaat was eerder een stereotype micro-Hitler die de zelfvoldane multiculturalist kon gebruiken om zichzelf als een verstandig mens te typeren. "De eerste der mohahikanen" zoals Koekje bedoeld was toch echt Bolkestein.
Daarvoor zei de SP het al en dáárvoor Janmaat.

En onderbouw eens dat hij een micro-hitler was. Hij heeft nul keer opgeroepen tot vernietiging van mensen. Hij zei alleen dat de bestaande mensen moesten assimileren en tegenwoordig zouden we het heel normaal vinden als je dat zegt.
In de uitzending hoor je hem ook zeggen "ons christelijk geloof is meer waard dan het islamitische". Toen een schande, nu heel gewoon als je dat zegt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:40:05 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68328324
Ook gezien. Opvallend ook dat allerlei oude kaderleden van de CP aan het woord kwamen. Had ik eigenlijk niet eerder gezien in terugblikken op deze geschiedenis. Ze komen nog best vriendelijk over als je niet beter zou weten wat voor foute figuren het zijn. Overigens is die kraker oof een foute kerel. Die hadden ook gewoon schijt aan democratie daar in Kedichem.

Janmaat was de eerste die een succes(je) had op de golven van integratieproblematiek. Al wil ik hem niet vergelijken met Fortuyn of Wilders. Janmaat en zijn kornuiten waren min of meer gewoon fascisten en dat zijn eerdergenoemden niet. Een hele nare foute paranoide figuur die er met zijn extreme en ongenuanceerde opvattingen juist voor zorgde dat het debat nog meer verziekt en gepolariseerd werd.

Overigens mag er nog wel eens een aflevering komen over de opkomst en ondergang van de latere centrumdemocraten in de jaren 90. Een klassieker blijf de reportage van Willibrord Frequin die mooi liet zien dat de kandidatenlijsten werden bevolkt door het laagste wat je in NL zo ongeveer kunt vinden.

http://yelloman1.blogspot(...)ndse-centrum_12.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 24-04-2009 09:51:16 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:43:00 #7
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68328433
Die oprichter van de Centrumpartij leek me een echt foute kerel. Die aristrocratisch overkomende man. Brrrr. Dat duitse accent

Maar beweringen als dat Janmaat een fascist was en neo-nazi moet eens onderbouwd worden. Qua uitspraken zei hij niets wat nu als echt schokkend zal worden ervaren (of dat een vooruitgang is laat ik even in het midden).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68328793
Wat de Antifa flikte was simpelweg misdadig en hoe de Kamerleden omgingen met een gehandicapte Schuurman hufterig.
En verder vind ik dat populisme en demagogie beslist ook is het bewust koppelen van onwelgevallige opinies met de Tweede Wereldoorlog, zoals Brookman verwoordde.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:53:48 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68328804
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
Die oprichter van de Centrumpartij leek me een echt foute kerel. Die aristrocratisch overkomende man. Brrrr. Dat duitse accent

Maar beweringen als dat Janmaat een fascist was en neo-nazi moet eens onderbouwd worden. Qua uitspraken zei hij niets wat nu als echt schokkend zal worden ervaren (of dat een vooruitgang is laat ik even in het midden).
Nou het type figuren waarmee hij zich omringde wezen er in ieder geval wel op. Bovendien had die club ook allerlei seksistische en homofobe ideeën en er waren er ook die met talloze nazigroeperingen in verband zijn gebracht.

Heb je die reportage van Frequin wel eens gezien?
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:54:16 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_68328815
Mohikanen, niet Mohahikanen.
Niet meer actief op Fok!
pi_68328900
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daarvoor zei de SP het al en dáárvoor Janmaat.
Alleen was de SP toen niet landelijk en kleine onbeduidende partijtjes zoals de SP toen gewoon was waren er wel meer zelfs met soortgelijke uitspraken.
  vrijdag 24 april 2009 @ 09:58:27 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68328943
Ohja en dan vergeet ik nog Janmaats aanval op Hirsch Ballin omdat hij van Joodse afkomst is en zijn opmerkingen rond de dood van Ien Dales omdat ze toch maar van de Pvda was
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:00:03 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68329008
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
...
Ik dacht dat jij juist aanhanger was van allerlei vrolijke multiculti accenten in vrolijke multiculti buurten?

on-topic:
Extreem linkse idioten die geen haar beter/slechter zijn dan extreem rechtse idioten. Maar dat zelf 20 jaar later nog niet doorhebben.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:03:56 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_68329123
Ik heb Hans Janmaat op TV zien roepen dat onze straten schoongeveegd moesten worden met witte bezems.

Volgens mij is het dan vrij duidelijk dat je met blanke mensen de gekleurden het land uit wilt werken. Dat is gewoon heel duidelijk racistisch en daarom vind ik die man een lul.

Voor de rest zal hij best bij vlagen wat verstandigs geroepen hebben, dat doen wel meer politici. Ook degenen waar je niet direct blij mee bent.
pi_68329282
Janmaat was nog iemand van de klassieke 'extreem-rechtse' ideeën. Zijn anti-immigratie standpunten gingen gepaard met o.a. anti-Joodse en anti-homo sentimenten. Bolkesteijn, Fortuyn en Wilders hebben de kritiek op migratie en de "multi-culturele samenleving" uit die hoek getrokken en opgenomen in programma's die een breder publiek aanspreken.

Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:14:11 #16
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68329429
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:26 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
volgens mij is dat niet Janmaat maar van Muiswinkel die hem persifleert.

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:24:06 #17
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_68329721
Een reportage van Willibrord.

Vinnu dat niet schandalig? Nou, ik denk..Maar vinnu dat niet schandalig? Ik de.. Maar da`s toch schandalig?

pi_68329806
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Ohja en dan vergeet ik nog Janmaats aanval op Hirsch Ballin omdat hij van Joodse afkomst is en zijn opmerkingen rond de dood van Ien Dales omdat ze toch maar van de Pvda was
"Wij zullen er geen traan om laten".

Ik heb het ook gezien. Was interessant om eens (oud-)CP-leden hun verhaal te horen doen.

Net zoals de felle reacties bij die tijd pasten, past het bij 2009 om te vinden dat Janmaat teveel werd verketterd. Het ging soms ook best ver, zeker. Maar de uitzending, en de reactie van de oud-kamervoorzitter, vond ik ook wel weer erg correct. Dit is gewoon wat je anno 2009 'hoort te vinden', en dat spraken ze dus uit.
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:43:22 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68330381
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:08 schreef Monolith het volgende:
Janmaat was nog iemand van de klassieke 'extreem-rechtse' ideeën. Zijn anti-immigratie standpunten gingen gepaard met o.a. anti-Joodse en anti-homo sentimenten. Bolkesteijn, Fortuyn en Wilders hebben de kritiek op migratie en de "multi-culturele samenleving" uit die hoek getrokken en opgenomen in programma's die een breder publiek aanspreken.

Ik zou Janmaat dan ook absoluut geen 'visionair' of 'voorloper' willen noemen.
Dat anti-Joodse van Janmaat was tenminste consequent. Als je zo loopt te tamboereren met het weren van vreemde culturen en de superioriteit van de christelijke cultuur dan is het heel consequent om Joden dan eveneens uit te sluiten. Dat is een stuk eerlijker dan wat Wilders nu doet.

Die anti-homo sentimenten.... daar heb je wel een punt alhoewel ik me af vraag in hoeverre de achterbannen van Wilders, Fortuyn en Verdonk warm pleitbezorgers waren van homorechten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68331111
Ik zie er de inconsequentie er niet van in. Wilders is trekt het conservatieve idee door waarmee er ruimte ontstaat om joodse mensen te respecteren en geen ruimte bied aan de islam. Wilders is juist uiterst consequent.

Alleen je hem ziet als gestoorde buitenlanderhater is hij inconsequent. Maar dat is wel een hele beperkte uitleg van Wilders' zijn ideeën.
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:32:41 #21
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68331770
Als conservatief zou je Joden niet moeten lusten. Voor de WO-II waren de Joden uitschot in Europa of werden ze slechts met gedoogsteun toegelaten vanwege hun geld. Ook in Nederland bezaten ze bijzonder weinig rechten (behalve op het gebied van onderwijs) en waren bijv. Joodse arbeiders ver onderbetaald ten opzichte van autochtone arbeiders.

Wanneer je praat gaat op oude gewoontes, traditie, de Christelijke cultuur (die gewoon botst met de Joodse cultuur), de Nederlandse cultuur.... dan is het totaal onlogisch om zo pro-Joods te zijn. Dat is een abberatie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:35:13 #22
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_68331859
Hans Janmaat kwam vooral over als een gestoorde idioot zonder enig fatsoen. De vergelijking met Wilders ontgaat mij.
pi_68332009
Hij had iig wél een betere kapper dan Wilders
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_68335185
Het fundament waarop zijn gedachtegoed rustte, deugt van geen kanten, maar dat wil niet zeggen dat al zijn uitspraken dan automatisch niet deugden, of onzin waren. Voor sommige zaken heeft Janmaat volledig terecht gewaarschuwd.

Het rare is dat Janmaat werd veroordeeld voor uitspraken die weliswaar grenzen overschrijden, maar die anderen in dit land anno 2009 gerust kunnen doen. Janmaat riep: "We schaffen de multiculturele samenleving af", de haat-imam om de hoek roept nu op tot het haten van ongelovigen, niet-moslims en het stellen van de islam boven de Nederlandse grondwet. Vrij vertaald: we schaffen de westerse samenleving af.

Fortuyn en Wilders zijn veel genuanceerder dan Janmaat en een onderlinge vergelijking is eigenlijk niet terecht, omdat Fortuyn en Wilders wél binnen de grenzen van de wet opereren. Toch maakt hun populariteit duidelijk hoe veel mensen de opvattingen steunen die Janmaat destijds al verkondigde.
pi_68335411
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 13:28 schreef Elfletterig het volgende:
Het fundament waarop zijn gedachtegoed rustte, deugt van geen kanten, maar dat wil niet zeggen dat al zijn uitspraken dan automatisch niet deugden, of onzin waren. Voor sommige zaken heeft Janmaat volledig terecht gewaarschuwd.

Het rare is dat Janmaat werd veroordeeld voor uitspraken die weliswaar grenzen overschrijden, maar die anderen in dit land anno 2009 gerust kunnen doen. Janmaat riep: "We schaffen de multiculturele samenleving af", de haat-imam om de hoek roept nu op tot het haten van ongelovigen, niet-moslims en het stellen van de islam boven de Nederlandse grondwet. Vrij vertaald: we schaffen de westerse samenleving af.

Fortuyn en Wilders zijn veel genuanceerder dan Janmaat en een onderlinge vergelijking is eigenlijk niet terecht, omdat Fortuyn en Wilders wél binnen de grenzen van de wet opereren. Toch maakt hun populariteit duidelijk hoe veel mensen de opvattingen steunen die Janmaat destijds al verkondigde.
Janmaat werd niet specifiek voor die uitspraak veroordeeld, eerder de context van die uitspraak (subtiel maar zeer belangrijk verschil), er waren namelijk andere lieden die daar bepaalde woorden aan toevoegden. Oftewel een gelijke situatie als het Van Bommel incident.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')