abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68368739
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 14:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

prijizen zijn toch altijd marktconform?
vastgestelde prijzen niet, die zijn niet door een markt tot stand gekomen
pi_68369325
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 16:36 schreef henkway het volgende:

[..]

vastgestelde prijzen niet, die zijn niet door een markt tot stand gekomen
wanneer heeft voor het laatst iemand in Nederland een huis gekocht met een pistool tegen zijn hoofd (even afgezien van Willem Endstra)?

Funda is verschrikkelijk vervuild, er wordt thans veel meer gespiderd dan voorheen, veel huizen staan bij meerdere makelaars etc. Maar dat zal vast niet zo zijn.Niettemin, de huizen die een tijdje van de markt zijn geweest komen terug tegen lagere vraagrprijzen (zeg 5% lager). Maar doom-and-gloom voorspellingen geloof ik alleen in als het aantal gedwongen verkopen drastig toeneemt. Mijn huis staat ook te koop als je er de goede prijs voor bied. Maar hoeveel mensen moeten verhuizen?

Echter, als binnen de 2 jaar de funda-teller op meer dan 400.000 staat, kom ik persoonlijk een doos champagne bij pberends langsbrengen.

/edit/en die gaan we dan opdrinken met alle posters in dit topic

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 25-04-2009 17:09:14 ]
pi_68369592
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Echter, als binnen de 2 jaar de funda-teller op meer dan 400.000 staat, kom ik persoonlijk een doos champagne bij pberends langsbrengen.

/edit/en die gaan we dan opdrinken met alle posters in dit topic
Als ik de grafiek bekijk is 350.000 haalbaar in 2011.
  zaterdag 25 april 2009 @ 17:39:45 #84
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68370199
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 15:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Funda indicator
[ afbeelding ]
En die Elco Brinkman en z'n maten maar door willen bouwen. Want er is zo'n groot woningtekort.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_68370752
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 17:39 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

En die Elco Brinkman en z'n maten maar door willen bouwen. Want er is zo'n groot woningtekort.
ah, jij denkt vast dat potentiele verkopers onder een brug gaan plaatsnemen. Dan moeten Brinkman c.s. extra bruggen bouwen.
  zaterdag 25 april 2009 @ 18:18:13 #86
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68371151
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 18:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ah, jij denkt vast dat potentiele verkopers onder een brug gaan plaatsnemen.

Ik denk dat als er echt zo'n groot "woningtekort" zou zijn, de potentiële kopers in de rij zouden staan voor die 200.000 huizen. Bijvoorbeeld omdat die mensen op dit moment al onder een brug zouden slapen.
pi_68371789
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 18:18 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik denk dat als er echt zo'n groot "woningtekort" zou zijn, de potentiële kopers in de rij zouden staan voor die 200.000 huizen. Bijvoorbeeld omdat die mensen op dit moment al onder een brug zouden slapen.
als je Myanmar of Loas of Uganda zou wonen, zou ik met je meegaan met je absolute interpretatie van 'schaarste'.

In Nederland, of in de Westerse samenleving, is 'schaarste' echter een ande rbegrip dan een droge slaapplaats waar je niet overvallen wordt.

Yep, crisis is in Nederland een relatief begrip. Minder meer, weet je ( c)Ruding )
  zaterdag 25 april 2009 @ 19:32:18 #88
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68373013
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 18:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als je Myanmar of Loas of Uganda zou wonen, zou ik met je meegaan met je absolute interpretatie van 'schaarste'.

In Nederland, of in de Westerse samenleving, is 'schaarste' echter een ande rbegrip dan een droge slaapplaats waar je niet overvallen wordt.

Yep, crisis is in Nederland een relatief begrip. Minder meer, weet je ( c)Ruding )
Volgens deze redenatie is er hier in Nederland ook een vrijstaande villatekort, en een Ferraritekort. Er zijn in dit land namelijk veel minder Ferrari's dan mensen die er graag één willen hebben.
pi_68373761
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 19:32 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Volgens deze redenatie is er hier in Nederland ook een vrijstaande villatekort, en een Ferraritekort. Er zijn in dit land namelijk veel minder Ferrari's dan mensen die er graag één willen hebben.
ach.... whatever suits you

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 25-04-2009 20:08:19 ]
  zaterdag 25 april 2009 @ 20:38:19 #90
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68375202
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ach.... whatever suits you

Punt is dat er slechts een woningtekort is op basis van een welvaartsniveau dat simpelweg niet in Nederland bestaat.
pi_68376117
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 20:38 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Punt is dat er slechts een woningtekort is op basis van een welvaartsniveau dat simpelweg niet in Nederland bestaat.
een welvaartsniveau dat erg volgens jou in Nederland niet bestaat. Ik zeg oogkleppen en ontkenning. We zijn het ongetwijfeld eens als we in een breder (wereld en idealistisch)perspectief trekken, ik zeg alleen dat het volstrekt onrealistisch is , in het hier en nu ::)

De huizen-zijn-belachelijk-duur-kreet is van alle tijden. Alleen is de wonen-is-belachelijk-belangrijk-kreet is nog ouder.

My 2 ct's, waarbij ik niet pretendeer dat alles omhoog gaat, ik geloof niet in de algemene meltdown, noch in de absoluut voorspellende waarde van de funda-tracker daarvan Geen armagedoon. Sorry to bust your (reversed) 'bubble'
  zaterdag 25 april 2009 @ 21:08:50 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68376252
Nou, we kunnen toch vrij objectief de relatieve woonlasten afzetten tegen andere lasten. En daarbij valt het dan op dat deze een steeds groter deel zijn gaan innemen op het budget. Andere kosten, zoals voeding of kleding, zijn juist een steeds kleiner deel gaan uitmaken van het totaal.
The End Times are wild
pi_68376344
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:08 schreef LXIV het volgende:
Nou, we kunnen toch vrij objectief de relatieve woonlasten afzetten tegen andere lasten. En daarbij valt het dan op dat deze een steeds groter deel zijn gaan innemen op het budget. Andere kosten, zoals voeding of kleding, zijn juist een steeds kleiner deel gaan uitmaken van het totaal.
doe mij een plezier, en vergelijk de relatieve woonlasten van NL eens met bijvoorbeeld USA.

Of Spanje, of de UK.

Of eind jaren '70.

Of eind jaren '50 wat dat betreft.

Ik denk dat je verrast wordt.

/edit/ met een 't' natuurlijk (erg)
  zaterdag 25 april 2009 @ 21:14:29 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68376429
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

doe mij een plezier, en vergelijk de relatieve woonlasten van NL eens met bijvoorbeeld USA.

Of Spanje, of de UK.

Of eind jaren '70.

Of eind jaren '50 wat dat betreft.

Ik denk dat je verrasd wordt.

Wat is trouwens 'vrij objectief'?
Als je die statistieken sec zou beschouwen zul je inderdaad zien dat hier weinig aan wonen wordt uitgegeven. Maar dat komt ook door de miljoenen die in een gesubsidieerde sociale huurwoning wonen en de vele babyboomers die hun jaren 70 premie-A woning zo onderhand wel afbetaald hebben.
De kosten voor een gewone starter daarentegen zijn bizar hoog. Vergelijk de huizenprijzen hier eens met die in Spanje, de VS of Duitsland (voor een soortgelijke woning). De situatie was enkel vergelijkbaar met die in de UK, maar daar is ondertussen ook het een en ander veranderd.
The End Times are wild
pi_68376584
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je die statistieken sec zou beschouwen zul je inderdaad zien dat hier weinig aan wonen wordt uitgegeven. Maar dat komt ook door de miljoenen die in een gesubsidieerde sociale huurwoning wonen en de vele babyboomers die hun jaren 70 premie-A woning zo onderhand wel afbetaald hebben.
De kosten voor een gewone starter daarentegen zijn bizar hoog. Vergelijk de huizenprijzen hier eens met die in Spanje, de VS of Duitsland (voor een soortgelijke woning). De situatie was enkel vergelijkbaar met die in de UK, maar daar is ondertussen ook het een en ander veranderd.
vergelijk een woning in Amsterdam vooral eens met een woning in London of Madrid of New York. Tuurlijk, als je het vergelijkt met een woning in South Dakota is het duur. Maar dat is Zuid oost Ukraine vergelijken met Lage Vuursche.

Nogmaals, ik bestrijd niet dat er zekere stijging van het aanbod is, een teruggaang van de vraag, en dus een daling van de prijs. Ik bestrijd alleen een huizen armagedon, al dan niet vergezeld van .

Dat gebeurt alleen in het scenario van een salvo van gedwongen verkopen of een algemeen minder waarderen van wonen. Een mind change dus. Wie Maslov kent, gelooft daar niet in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 25-04-2009 21:27:20 ]
  zaterdag 25 april 2009 @ 21:34:19 #96
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68376994
Feit blijft gewoon dat er hier niet zoiets is als een "woningtekort". Er is alleen een "tekort" aan goedkope woningen in het hoge segment. Woningen die iedereen wil hebben voor een prikkie zegmaar.
pi_68377050
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:34 schreef Lemmeb het volgende:
Feit blijft gewoon dat er hier niet zoiets is als een "woningtekort". Er is alleen een "tekort" aan goedkope woningen in het hoge segment. Woningen die iedereen wil hebben voor een prikkie zegmaar.
en waarom de " " ?

Tekort = tekort.

Niet tegenstaande dat in breder perspectief het 'Westerse' tekort fucking idioot is vergeleken met een veelvoud wat het moet doen met woningen van damwand (als ze geluk hebben, in Myanmar moet de wanden van wonigen namelijk bijvoorbeeld in de regel om de drie jaar vervangen worden, dat is andere shit)
  zaterdag 25 april 2009 @ 21:42:18 #98
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68377228
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en waarom de " " ?

Tekort = tekort.
Het is slechts een spreekwoordelijk tekort. Het woord "tekort" suggereert dat het om iets tijdelijks gaat. Een tijdelijke situatie die op te lossen is door de tekorten aan te vullen.

Maar luxe woningen kosten nu eenmaal geld om te bouwen, dus die zullen nooit goedkoop worden. En mocht iedereen in Nederland op een gegeven moment toch zo'n woning kunnen betalen, dan willen ze weer een nòg luxere woning. Het streven naar meer houdt wat dat betreft nooit op.
pi_68377409
Nu op rondom10 de problemen van afgestudeerde starters om een (huur) woning te vinden, inschrijving en wachttijden van acht tot twaalf jaar
http://www.rondom10.nl/
quote:
In Rondom 10: Barst de crisis op de huizenmarkt nu echt los? Huizenprijzen dalen. Woningen staan meer dan een jaar te koop. Steeds meer mensen kampen met dubbele lasten. En duizenden Nederlanders kunnen hun hypotheeklast niet meer betalen.
  zaterdag 25 april 2009 @ 21:53:15 #100
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68377524
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:48 schreef henkway het volgende:
Nu op rondom10 de problemen van afgestudeerde starters om een (huur) woning te vinden, inschrijving en wachttijden van acht tot twaalf jaar
Wat een joke. 20.000 woningen te koop op funda, maar met een universitaire studie op zak mag je in een doos wonen.
pi_68377548
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 11:11 schreef Doc het volgende:

[..]

Het klopt dat daar een ministerie voor is, maar ik ben dus (ook) niet zo onder de indruk van hun beleid. Veel aan de prijzen van huizen kunnen ze niet doen, behalve af en toe een subsidie uitdelen, maar daar is ook niet oneindig veel geld voor.

Wat betreft van betaalbare woningen bouwen voor starters: dan zit je met locaties. Als zouden ze veel meer grond vrij geven dan zijn er in (het centrum van) steden nog steeds geen nieuwe goedkope woningen en bouw je alleen maar meer suburbia. Daar kunnen de prijzen nu overigens ook al best meevallen hoor.
hier moet ik toch op reageren.. de overheid kan heel veel doen . de grondprijs bv. word door de overheid extreem hoog gehouden, de helfd van de prijs van een huis bestaat uit de grondprijs.
er mag haast nergens gebouwd worden , en als er dan al ergens gebouwd mag worden, dan eisen de projectontwikkelaars/gemeenten/provincies/landeigenaren een extreme prijs. de grondprijs zou als de overheid meewerkt makkelijk -90% kunnen.
pi_68377694
De oorzaak van de woonruimte ellende is dat de overheid expres gestopt is met huurwoningen bouwen, om de corporaties te pesten
pi_68378024
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 21:58 schreef henkway het volgende:
De oorzaak van de woonruimte ellende is dat de overheid expres gestopt is met huurwoningen bouwen, om de corporaties te pesten
hebben we nou wel schaarste of niet... ?
pi_68378137
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hebben we nou wel schaarste of niet... ?
ja ongeveer 200.000 huurwoningen tekort
pi_68378295
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:13 schreef henkway het volgende:

[..]

ja ongeveer 200.000 huurwoningen tekort
je hoort vast niet graag wat het alternatief is, he?
pi_68378770
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je hoort vast niet graag wat het alternatief is, he?
koopwoningen bouwen. ja

maar daar heeft de markt niet behoefte aan nu vanwege de economie
pi_68378870
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:33 schreef henkway het volgende:

[..]

koopwoningen bouwen. ja

maar daar heeft de markt niet behoefte aan nu vanwege de economie
idd geen investeerder die dat risco durft te nemen.

dus wat is het alternatief voor mensen die toch willen wonen? Delfzijl? Koewacht? Elsloo?

Ik geloof dat Lommel nog iets is, oh sorry.. .niet meer voor Ollanders, nieuwe wet, amai.

Dat wordt dan toch bij pa en moe. Gezellig, lijkt wel de jaren '50. Verhip.
  zaterdag 25 april 2009 @ 22:50:54 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68379246
Hoezo mag je niet meer naar Lommel verhuizen? Dat is toch tegen het vrije vestigingsbeleid van de EU?
The End Times are wild
pi_68379786
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
Hoezo mag je niet meer naar Lommel verhuizen? Dat is toch tegen het vrije vestigingsbeleid van de EU?
allez, ge magt geust uw domiclie verplaatsen, enkel nieuwbouwwoningen zein vur belgen, jawel. Vlaamsche wet, kunnen wij als schepenen niks aan doen, niewaar?

Fijjn dat EU recht, zin om een jarenlange procedure te starten?
Welkom bij de praktische kant van woningbouwbeleid.

/edit/ allez, een linkske, want zonder linkske isnie waer, n'est pas?
http://www.ikbenjevakman.be/news.php?op=view&id=59&page=1

[ Bericht 7% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 25-04-2009 23:18:25 ]
  zaterdag 25 april 2009 @ 23:17:04 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68379923
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

allez, ge magt geust uw domiclie verplaatsen, enkel nieuwbouwwoningen zein vur belgen, jawel. Vlaamsche wet, kunnen wij als schepenen niks aan doen, niewaar?

Fijjn dat EU recht, zin om een jarenlange procedure te starten?
Welkom bij de praktische kant van woningbouwbeleid.
Dus als ik het goed begrijp kan ik van een Vlaamse projectontwikkelaar geen nieuwbouwwoning meer kopen als Nederlander? En hoe zit dat dan met vreemdelingen die in Belgie verblijven? Kunnen die dat ook niet?
The End Times are wild
pi_68380007
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp kan ik van een Vlaamse projectontwikkelaar geen nieuwbouwwoning meer kopen als Nederlander? En hoe zit dat dan met vreemdelingen die in Belgie verblijven? Kunnen die dat ook niet?
tuurlijk kan dat. Als die projectontwikkelaar nooit meer zaken wil doen met de gemeente kan dat.

Komop zeg, enig idee hoe populair die Ollanders in de grensstreek zijn?

Maarre... wat is het alternatief voor een niet bestaande huurwoning in NL?
  zaterdag 25 april 2009 @ 23:24:16 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68380086
Hier bij ons is toch helemaal geen tekort aan huurwoningen? Binnen een maand of drie heb je een eengezinswoning voor rond de 500 euro. In een nette buurt. Misschien niet hartje Eindhoven of 's-Hertogenbosch, maar in de gemeenten er om heen toch zeker wel.
Alle kosten bij elkaar opgeteld en afgetrokken woon je dan toch vrij voordelig. Het enige nadeel is dat je niet lekker kunt investeren in je eigen huis. (En dat iedere kamer hier nu gevuld is met nageslacht, dus als er nog eentje komt dan moet ik wel gaan kopen, want dat soort huurhuizen gaan wel maar tot 5 kamers)
The End Times are wild
pi_68380135
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:24 schreef LXIV het volgende:
Hier bij ons is toch helemaal geen tekort aan huurwoningen? Binnen een maand of drie heb je een eengezinswoning voor rond de 500 euro. In een nette buurt. Misschien niet hartje Eindhoven of 's-Hertogenbosch, maar in de gemeenten er om heen toch zeker wel.
Alle kosten bij elkaar opgeteld en afgetrokken woon je dan toch vrij voordelig. Het enige nadeel is dat je niet lekker kunt investeren in je eigen huis. (En dat iedere kamer hier nu gevuld is met nageslacht, dus als er nog eentje komt dan moet ik wel gaan kopen, want dat soort huurhuizen gaan wel maar tot 5 kamers)
Ja maar dat telt niet ! We willen voor een dubbeltje eerste rang, dus 200¤ huur p.m. door 600 subsidies in een trendy of juist nostalgische woning in een rustige straat in hartje centrum ...
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen.
  zaterdag 25 april 2009 @ 23:29:53 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68380210
Nou, in de Randstad betaal je wel idiote bedragen voor echt slechte woningen. Als je daar een modaal inkomen hebt (dus geen recht op sociale woningbouw of huursubsidie) en je bent ook nog eens alleenstaand, dan kun je of bijna heel je geld verwonen, een bijbaan nemen of een heel klein kamertje (in makelaarsjargon studio genaamd) nemen in een slechte buurt. Dat is toch wel zuur.
The End Times are wild
pi_68380280
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Nou, in de Randstad betaal je wel idiote bedragen voor echt slechte woningen. Als je daar een modaal inkomen hebt (dus geen recht op sociale woningbouw of huursubsidie) en je bent ook nog eens alleenstaand, dan kun je of bijna heel je geld verwonen, een bijbaan nemen of een heel klein kamertje (in makelaarsjargon studio genaamd) nemen in een slechte buurt. Dat is toch wel zuur.
Dan ga je buiten de Randstad wonen ?
pi_68380295
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:24 schreef LXIV het volgende:
Eensch, maar veel mensen hebben hun eisen hoger gesteld. Hell, hier in het durp willen ze nog eens niet naar het eerstgelegen durp vier kilometer verderop verhuizen (ja durp, want zelfs Eindhoven zou ik met goed fatsoen nog geen stad willen noemen, bovendien is dat, god verhoede nog eens vier kilometer verderop). En dat mogen ze, als ze de prijs voor dat 'privilege' willen betalen, dsn doen ze dat maar. Marktwerking heet dat, geloof ik. Ook als vier kilometer verderop hetzelfde huis voor relatief weinig te huur is.

Vreemd dat de NL woningmarkt vast zit? Dat ligt niet alleen aan derden hoor Dat ligt aan de eisen die mensen stellen. Ik zie dat nog niet snel veranderen....
  zaterdag 25 april 2009 @ 23:35:39 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68380351
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:33 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Dan ga je buiten de Randstad wonen ?
Daar woon ik ook. Maar als ik daar mijn roots zou hebben en mijn werk was het een ander verhaal.
The End Times are wild
pi_68380414
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:35 schreef LXIV het volgende:
Daar woon ik ook. Maar als ik daar mijn roots zou hebben en mijn werk was het een ander verhaal.
Ik begrijp je wel hoor, maar er zijn tal van betaalbare plaatsen in en rond de Randstad, alleen elk beetje meer kost een hoop meer. Iets minder wensen levert je fikse besparingen op.
  zaterdag 25 april 2009 @ 23:42:17 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68380504
Ondertussen op www.Funda.nl...

Zoek in 192.641 koopwoningen
The End Times are wild
pi_68380601
Als we op de 200k zitten, schuift AFM zijn luchtballon erin ?
pi_68380682
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:46 schreef Gootsteen het volgende:
Als we op de 200k zitten, schuift AFM zijn luchtballon erin ?
Tegen die tijd zijn de vraagprijzen zover gedaald dat financiering weer mogelijk is, en er weer nieuwbouwprojecten opgestart worden.
Dat zou wel een boost voor de economie zijn
pi_68380778
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:50 schreef henkway het volgende:
Tegen die tijd zijn de vraagprijzen zover gedaald dat financiering weer mogelijk is, en er weer nieuwbouwprojecten opgestart worden.
Voor de bouwsector misschien, het levert ook weer tal van mensen op die blijven zitten waar ze zitten (woningmarkt voor bestaande woningen nog meer op slot) en nog meer daling omdat het aanbod toeneemt, waardoor men 'toch liever nog even wacht' . Ik zie echt nergens licht aan de horizon voor de woningmarkt hoor de komende tijd, dat heb je echt een andere economie nodig imo.
pi_68380811
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:54 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Voor de bouwsector misschien, het levert ook weer tal van mensen op die blijven zitten waar ze zitten (woningmarkt voor bestaande woningen nog meer op slot) en nog meer daling omdat het aanbod toeneemt, waardoor men 'toch liever nog even wacht' . Ik zie echt nergens licht aan de horizon voor de woningmarkt hoor de komende tijd, dat heb je echt een andere economie nodig imo.
nee de markt is op zoek naar een bodem, als die gevonden is kan er weer eerst verkocht worden
Zolang de bodem niet duidelijk is blijft de markt vast zitten.

En in mijn beleving is de bodem 30% lager dan nu

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 26-04-2009 00:02:36 ]
  zondag 26 april 2009 @ 00:09:42 #124
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68381070
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:56 schreef henkway het volgende:
En in mijn beleving is de bodem 30% lager dan nu
Dat vind ik altijd meer een indicatie van je doemdenken dan dat ik het serieus kan nemen. Niemand kan dat inschatten, ik hou het er dan ook gewoon op dat ik geen enkele indicator zie die de daling kan omzetten en stagneren. Niks meer dan dat.
pi_68381266
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:09 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Dat vind ik altijd meer een indicatie van je doemdenken dan dat ik het serieus kan nemen. Niemand kan dat inschatten, ik hou het er dan ook gewoon op dat ik geen enkele indicator zie die de daling kan omzetten en stagneren. Niks meer dan dat.
er is altijd een bodem
  zondag 26 april 2009 @ 00:22:34 #126
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_68381314
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:50 schreef henkway het volgende:

[..]

Vergeet niet dat nieuwbouwprojecten al jaren steeds minder rendabel worden .
Waarom? Consumenten die meer voor minder verwachten tov. werknemers die minder voor meer verwachten. De oplossing, we knikkeren een paar polen tegenaan werkt ook al niet meer sinds een aantal jaar.

Het blijft leuke cirkel. Meer mensen die meer denken te moeten verdienen tov. meer mensen die precies denken te weten dat bepaalde dingen kosten. Vroeger was het schijnbaar veel makkelijker. Ik heb ooit iemand zien posten "Toen kon je nog als starter een ruime 2 onder 1 kapper kopen op goeie zandgronden met een leuke lap grond en een flinke schuur" .
  zondag 26 april 2009 @ 00:24:42 #127
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68381350
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:
er is altijd een bodem
Klopt en er is ook altijd een plafond ... hoeveel jaar hebben we daar op moeten wachten ? Koffiedik dus.
  zondag 26 april 2009 @ 00:27:17 #128
36431 bleiblei
pi_68381399
Het blijft het verhaal van "je moet eens weten wat er morgen gebeurd en je bent binnen".
Voor de rest blijft het stemmingmakerij .
Ik weiger me iig zorgen te maken. Het wordt pas vervelend als mensen hun huis verplicht moeten verkopen. Totdan is er voor geen1 huisbezitter in NL enig vuiltje aan de lucht.
  zondag 26 april 2009 @ 00:28:08 #129
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68381420
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:27 schreef bleiblei het volgende:
Voor de rest blijft het stemmingmakerij .
Dat is een inkoppertje, elke markt is stemmingmakerij.
  zondag 26 april 2009 @ 00:30:38 #130
36431 bleiblei
pi_68381467
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:28 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Dat is een inkoppertje, elke markt is stemmingmakerij.
Ben ik het niet mee eens. Markten zijn voornamelijk een vorm van vraag en aanbod. Niet van stemmingmakerij.
Wat hier op Fok! in dit soort topics gebeurd is pure stemmingmakerij. Als je naar de AEX kijkt op dit moment. Daar zit ook geen rationaliteit meer in, mensen reageren op wat er geroepen wordt. Maar als je aardappels, brood of een kuub stenen koopt... Dat is 100% vraag en aanbod.
  zondag 26 april 2009 @ 00:33:38 #131
36431 bleiblei
pi_68381541
Hmmm, dat lieg ik trouwens. Als mensen gaan panieken. Worden er reserves gecreeerd en dat is dan weer op basis van stemmingmakerij. Maar een normale markt is gebaseerd op vraag & aanbod .
  zondag 26 april 2009 @ 00:36:51 #132
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68381611
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:30 schreef bleiblei het volgende:
Maar als je aardappels, brood of een kuub stenen koopt... Dat is 100% vraag en aanbod.
Hou toch op, maak mensen wijs dat er schaarste is en er gebeurt wat met de prijs. Dat is bij huizen zo, aardappels, brood, en voornamelijk olie. In elke markt is stemmingmakerij, dat heet manipulatie en is het kleine beetje 'controle' wat mensen op een markt proberen te krijgen.

Wat er p Fok wordt gepost is niet representatief voor de markt !
  zondag 26 april 2009 @ 00:43:22 #133
36431 bleiblei
pi_68381755
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:36 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Hou toch op, maak mensen wijs dat er schaarste is en er gebeurt wat met de prijs. Dat is bij huizen zo, aardappels, brood, en voornamelijk olie. In elke markt is stemmingmakerij, dat heet manipulatie en is het kleine beetje 'controle' wat mensen op een markt proberen te krijgen.

Wat er p Fok wordt gepost is niet representatief voor de markt !
Dat werkt alleen met 1 aanbieder of wanneer alle aanbieders samenwerken .
Laat nu geval 1 zeldzaam zijn in het merendeel van de gevallen, en het tweede verboden.
Maar goed... Natuurlijk wordt ook daar mee gesjoemeld.

En wat hier op Fok! gepost wordt is voornamelijk representatief voor diegene die het op internet knalt.
NIET voor de gehele markt. Dat is zelfs nog eenvoudiger gedacht dan hoe ik denk.
  zondag 26 april 2009 @ 01:02:53 #134
246116 Gootsteen
en weg ...
pi_68382096
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:43 schreef bleiblei het volgende:
Dat werkt alleen met 1 aanbieder of wanneer alle aanbieders samenwerken .
Laat nu geval 1 zeldzaam zijn in het merendeel van de gevallen, en het tweede verboden.
Maar goed... Natuurlijk wordt ook daar mee gesjoemeld.
Stemmingmakerij is dan ook geen directe marktmanipulatie en moeilijk aantoonbaar. En aanbieders die samenwerken gebeurt een stuk sneller dan je denkt. Je hebt er geen oligopolie voor nodig, slechts een groep met dezelfde belangen en die heb je snel gevonden natuurlijk, je hebt een vraag- en een aanbodkant ...

Zo vind ik de berichten van bv de NVM over de woningmarkt alles behalve serieus te nemen; ze weten heel goed wat er op de markt speelt, maar ze zijn totaal niet onafhankelijk laat staan belanghebbend (om maar een voorbeeld te noemen).
quote:
En wat hier op Fok! gepost wordt is voornamelijk representatief voor diegene die het op internet knalt.
NIET voor de gehele markt. Dat is zelfs nog eenvoudiger gedacht dan hoe ik denk.
Dat zeg ik.
pi_68384069
quote:
Op zondag 26 april 2009 00:22 schreef bleiblei het volgende:

Ik heb ooit iemand zien posten "Toen kon je nog als starter een ruime 2 onder 1 kapper kopen op goeie zandgronden met een leuke lap grond en een flinke schuur" .
Dat klopt, op 1 salaris was een 2 onder 1 kap met 500 vierkante meter in 1987 nog prima te betalen. Dikke winst na 10 jaar.
  zondag 26 april 2009 @ 10:13:24 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68385079
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Even een vraagje tussendoor:
Als je NUL inkomen hebt maar wel vermogen, kom je dan in aanmerking voor sociale huur?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_68385087
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je NUL inkomen hebt maar wel vermogen, kom je dan in aanmerking voor sociale huur?
Ja.
  zondag 26 april 2009 @ 10:16:43 #139
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68385119
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja.

Hoezo? Wil je tussen de Turken en Marokkanen gaan wonen? Of in een klein dorpje op de hei? Want het gaat je in de Randstad echt niet lukken om op korte termijn een fatsoenlijke sociale huurwoning te regelen, tenzij je vriendjes hebt in de hoogste regionen van de woningbouwcorporaties.
  zondag 26 april 2009 @ 10:24:16 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68385216
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:16 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja.

Hoezo? Wil je tussen de Turken en Marokkanen gaan wonen? Of in een klein dorpje op de hei? Want het gaat je in de Randstad echt niet lukken om op korte termijn een fatsoenlijke sociale huurwoning te regelen, tenzij je vriendjes hebt in de hoogste regionen van de woningbouwcorporaties.
Een vriendin van mij woont voor 350 euro fantastisch leuk in het centrum van Leiden. Met haar huidige salaris zou ze zoiets nooit meer krijgen, maar ze blijft gewoon zitten.

De laatste tijd denk ik weleens: wat houdt mij eigenlijk tegen om me gewoon in te schrijven voor een paar leuke woningen? Je verplicht je dan toch tot niets maar je hebt kans dat je over een jaar of 5 plotseling een spotgoedkope woning krijgt aangeboden. Of zijn er nog andere voorwaarden? Ik heb een NL paspoort dus in principe heb ik toch het recht om ooit terug te keren naar NL (baan of niet)?
Mijn reisverslagen
  zondag 26 april 2009 @ 10:33:18 #141
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68385332
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een vriendin van mij woont voor 350 euro fantastisch leuk in het centrum van Leiden. Met haar huidige salaris zou ze zoiets nooit meer krijgen, maar ze blijft gewoon zitten.
Ja, die zit er dus al. Dat gaat jou niet lukken, tenzij je een jaar of 8 geduld hebt. Maar waar ga je dan in de tussentijd wonen?
quote:
De laatste tijd denk ik weleens: wat houdt mij eigenlijk tegen om me gewoon in te schrijven voor een paar leuke woningen? Je verplicht je dan toch tot niets maar je hebt kans dat je over een jaar of 5 plotseling een spotgoedkope woning krijgt aangeboden. Of zijn er nog andere voorwaarden? Ik heb een NL paspoort dus in principe heb ik toch het recht om ooit terug te keren naar NL (baan of niet)?
Goed plan. Vaak zijn er wel (geringe) kosten aan zo'n inschrijving verbonden en andere aanvullende voorwaarden. Daarvoor zul je even contact op moeten nemen met zo'n woningbouwstichting.

Het probleem is in jouw geval wel dat je niet vantevoren weet wat je krijgt aangeboden en dat je tegenwoordig ook zelf actief aan de gang moet met "woonbonnen" enzo (nee ik verzin het niet, woonbonnen ). Jij zult dan heel vaak heen en weer moeten pendelen tussen je huidige woonplaats en NL en het is nog maar de vraag of het wat oplevert.

Maar je kunt je natuurlijk alvast gewoon inschrijven als de woningbouwcorporatie dat goed vindt. Dan zie je inderdaad over een jaar of 5 wel weer.
pi_68387658
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:33 schreef Lemmeb het volgende:

[..]
Goed plan. Vaak zijn er wel (geringe) kosten aan zo'n inschrijving verbonden en andere aanvullende voorwaarden. Daarvoor zul je even contact op moeten nemen met zo'n woningbouwstichting.
Ik dacht dat je ook woonachtig moet zijn al in die gemeente, anders schrijft die woningbouwvereniging je niet in.
Anders kan je je overal inschrijven
pi_68387767
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:29 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik dacht dat je ook woonachtig moet zijn al in die gemeente, anders schrijft die woningbouwvereniging je niet in.
Sociaal of economisch gebonden maar daar is wel mouw aan te passen. Net zoals inkomenseis.
  zondag 26 april 2009 @ 12:38:31 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68387923
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:29 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja maar als je als Nederlander vanuit het buitenland komt dan ben je nergens economisch of sociaal gebonden. Maar je moet toch ergens kunnen gaan wonen?
Mijn reisverslagen
pi_68387948
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja maar als je als Nederlander vanuit het buitenland komt dan ben je nergens economisch of sociaal gebonden. Maar je moet toch ergens kunnen gaan wonen?
ja dan zul je een vrije vestiging huurwoning moeten nemen
http://www.directwonen.nl/zoek/zoekresultaten-lijst.aspx
huur is tussen de 1200 en de 1800 euro afhankelijk van waar je wilt wonen
pi_68387984
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:39 schreef henkway het volgende:

[..]

Die gaan ook flink zakken in prijs vanwege groot aanbod.
  zondag 26 april 2009 @ 12:42:02 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68388013
quote:

[..]

Hoe gaat een werkloze pauper dat betalen?
Mijn reisverslagen
pi_68388120
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe gaat een werkloze pauper dat betalen?
Je kunt natuurlijk ook nog een vriendin scoren die wel in aanmerking komt voor leuk huurhuis.
  zondag 26 april 2009 @ 12:46:57 #149
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68388162
quote:

[..]

http://www.directwonen.nl/zoek/zoekresultaten-lijst.aspx
Man, klets nou toch eens niet zo. Directwonen is een gigantische afzettersclub, dat weet iedereen. Ook corporaties hebben geliberaliseerde huurwoningen, die dus BUITEN de wachtlijsten voor de sociale woningbouw vallen. En dan huur je 75+ vierkante meter + tuin, in een buitenwijk van een stad voor 650 Euro of minder. En als je helemaal buiten de stad gaat zitten is 100+ vierkante meter voor een Euro of 4 a 500 ook goed te vinden.

Dat gelul dat huurwoningen onbetaalbaar zijn, en enorm schaars is echt volkomen uit de lucht gegrepen. De EISEN van mensen zijn onbetaalbaar en uit de lucht gegrepen, maar dat is wat anders.

Ja, als jij 100 vierkante meter + tuin of groot terras midden in het centrum van een grote stad wilt hebben, dan betaal je de hoofdprijs. Guess what? Dat doe je met koopwoningen ook. Lucht of geen lucht in de prijs, die prijzen liggen gewoon hoger, vanwege de locatie.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  zondag 26 april 2009 @ 12:53:54 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68388392
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:45 schreef sig000 het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook nog een vriendin scoren die wel in aanmerking komt voor leuk huurhuis.
Of eentje scoren die al een tof huis heeft (en betaalt)
Mijn reisverslagen
pi_68388412
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:46 schreef Metatron het volgende:

[..]

Man, klets nou toch eens niet zo. Directwonen is een gigantische afzettersclub, dat weet iedereen. Ook corporaties hebben geliberaliseerde huurwoningen, die dus BUITEN de wachtlijsten voor de sociale woningbouw vallen. En dan huur je 75+ vierkante meter + tuin, in een buitenwijk van een stad voor 650 Euro of minder. En als je helemaal buiten de stad gaat zitten is 100+ vierkante meter voor een Euro of 4 a 500 ook goed te vinden.

Dat gelul dat huurwoningen onbetaalbaar zijn, en enorm schaars is echt volkomen uit de lucht gegrepen.
Ik hoor anders van een collega dat hij al acht jaar staat ingeschreven voor een flatwoning, terwijl hij toch modaal verdient
  zondag 26 april 2009 @ 13:01:14 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68388594
Maar, het gaat mij nu even niet om goedkoop huren op zichzelf.
Het gaat er meer om hoe je zelf zou kunnen profiteren van linkse woonsubsidies (op een legale manier).
Stoppen met werken en geen belasting meer afdragen klassificeert je als pauper en dus moet je dan dus recht geven op allerlei linkse regelingen en subsidies
Mijn reisverslagen
  zondag 26 april 2009 @ 13:03:47 #153
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_68388660
If you can't beat them, join them
  zondag 26 april 2009 @ 13:04:44 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68388685
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:03 schreef Richie_Rich het volgende:
If you can't beat them, join them
Precies wat ik dacht
Ik ga ook links worden
Mijn reisverslagen
pi_68388689
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Uiteraard maar die zijn zeldzaam.
pi_68388786
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan ben je afhankelijk en met je voeten onder iemand anders zijn/ haar tafel is niet comfortabel he
tijdelijk, ok maar niet langer dan een jaar denk ik
pi_68388846
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:01 schreef SeLang het volgende:
Maar, het gaat mij nu even niet om goedkoop huren op zichzelf.
Het gaat er meer om hoe je zelf zou kunnen profiteren van linkse woonsubsidies (op een legale manier).
Stoppen met werken en geen belasting meer afdragen klassificeert je als pauper en dus moet je dan dus recht geven op allerlei linkse regelingen en subsidies
je kan naar de voedselbank en korting krijgen op je zwemabonnement
  zondag 26 april 2009 @ 13:37:36 #158
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_68389538
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies wat ik dacht
Ik ga ook links worden
Is wel een eigen topic waard

Huursubsidie lukt overigens niet, daar word wel naar je vermogen gekeken
pi_68389810
quote:
vreselijk
quote:
De eerste vrijwillige huizenveiling, die Makelaardij Kamminga uit Leeuwarden en Sneek zaterdag organiseerde, bleek op een drama te zijn uitgelopen. Er waren 60 huiseigenaren die graag hun huis wilden verkopen, maar in de zaal was geen enkele koper te vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')