Nog ff doorsparen dus. En net als vroegah op een sinaasappelkistje beginnen!quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:07 schreef _The_General_ het volgende:
Het gevolg zou kunnen zijn dat ik op dit moment het huis dat ik van plan ben te kopen niet kan kopen
Ik heb slechts 15.000 euro eigen vermogen en zou dan een 5.000 euro aan KK te kort komen![]()
Daarnaast was ik van plan een gedeelte te gebruiken voor meubels....
Precies. En dat het maar een beetje snel mag gaan.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:02 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nu de hele markt in laten storten, ik heb zin om wat te kopen.
Sure!quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:16 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Natuurlijk 50% mag ik je glazen bol ook eens lenen?
[ afbeelding ]
KK is Kosten Koper inderdaad. Dit is gemiddeld zo'n 8-10% van de koopsom, die bovenop de aankoopprijs van het huis komt en in deze constructie dus niet meer meegefinancierd kan worden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:15 schreef MikeyMo het volgende:
ff een heul domme vraag wellicht, maar KK staat voor Kosten Koper?
Ik woon al 6 jaar in een huur huisje en heb nog nooit een huis gekocht, maar mede door het bezit van spaargeld begint het met de zakkende prijzen wel erg interessant te worden...
ben benieuwd of je tegen die tijd nog wel een hypotheek kan krijgen, en je het hele huis contant mag voldoen kijken wie er dan lachtquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:18 schreef eleusis het volgende:
[..]
Precies. En dat het maar een beetje snel mag gaan.
Kijk je niet goed.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:23 schreef MikeyMo het volgende:
Ah ok... ik heb al eens rond zitten kijken naar een koophuis maar als je idd een beetje woning wilt die niet op instorten staat ben je zo 2 ton kwijt... Dan moet je in principe dus een beetje leuk 2-verdiener zijn...
Nee. Dat is niet waar. Stel dat ik voor mijn huis 200K betaal en het met 20% verlies verkoop. Het volgende huis dat ik koop van 300K is ook 20% minder waard geworden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:19 schreef Mossos het volgende:
[..]
Uhh... Het volgende huis kost inderdaad misschien minder, maar de schuld die je hebt omdat je je vorige huis met verlies hebt moeten verkopen blijft gewoon bestaan.
ja, maar als woningen onverkoopbaar worden zakken ze in prijs en dat is natuurlijk wel weer erg gunstig voor mijquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kijk je niet goed.
Ik heb er vandaag al een paar gezien die niet op instorten stonden, er leuk uitzien en 143k kosten.
Als je de kk niet meer mee kunt financieren binnenkort, zal dat overigens een mooie doodsteek worden voor de huizenmarkt.
Een heleboel mensen hebben geen eigen vermogen, en als die er wel is, is het meestal niet genoeg. Al die mensen zien af van een huis te kopen, en het zal nog slechter gaan met de woningmarkt
Had ook geen betere timing voor kunnen zijn
Wat? Had je het liever na 40% daling??quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als je de kk niet meer mee kunt financieren binnenkort, zal dat overigens een mooie doodsteek worden voor de huizenmarkt.
Een heleboel mensen hebben geen eigen vermogen, en als die er wel is, is het meestal niet genoeg. Al die mensen zien af van een huis te kopen, en het zal nog slechter gaan met de woningmarkt
Had ook geen betere timing voor kunnen zijn
Als je contant moet betalen lach ik vrij hard ja. Maar ik let niet puur op eigenbelang hoor. Ik ben er een groot voorstander van dat ook jij een stuk goedkoper mag wonen!quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:20 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
ben benieuwd of je tegen die tijd nog wel een hypotheek kan krijgen, en je het hele huis contant mag voldoen kijken wie er dan lacht
Dat is wellicht bij jou in de buurt, maar bij anderen in de buurt (in mijn dorp bijvoorbeeld, zeist) beginnen de prijzen voor een redelijke eengezinswoning in een normale buurt ruim boven de 200k (http://www.funda.nl/koop/zeist/woonhuis/eengezinswoning/sorteer-prijs-op/)quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kijk je niet goed.
Ik heb er vandaag al een paar gezien die niet op instorten stonden, er leuk uitzien en 143k kosten.
Dat is nu net de kern van het probleem. Mensen zien het geld wat ze lenen niet als echt geld maar als iets wat ze gratis krijgen van de bank. En willen daarom de belachelijke prijzen niet betalen van echt geld dat ze verdiend hebben. Hooguit willen ze de dagrente betalen aflossingsvrij.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:23 schreef Mossos het volgende:
[..]
Het geld wat ik nu aan het sparen ben is bedoeld om mijn huis leuk in te kunnen richten en niet om daar de KK mee te betalen.
Maar als je gedwongen moet verkopen blijf je dus wel met die restschuld achter! Want die krijgen vervolgens geen hypotheek meer en zullen gedwongen moeten huren!quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet waar. Stel dat ik voor mijn huis 200K betaal en het met 20% verlies verkoop. Het volgende huis dat ik koop van 300K is ook 20% minder waard geworden.
In plaats van een hypotheek van 300K heb ik dan een hypotheek van 240+40 =280K. Ik heb dus 20K minder hypotheek voor hetzelfde huis van 300K dat ik zou hebben als de prijzen niet gedaald waren.
Als je een net zo duur huis koopt verandert er niks
Als je dan ook later bij problemen je schulden allemaal zelf afbetaalt en niet afwentelt op de maatschappij, vind ik het helemaal prima. Alleen... dat gebeurt dus niet, want de meesten die dit soort deals zijn aangegaan wensen niet de bijbehorende eigen verantwoordelijkheid te nemen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
Belachelijk, als ik veel geld wil lenen, leen ik veel geld. Is een zaak tussen mij en de bank. Enerzijds moet ik zelf uitkijken niet teveel te lenen, anderzijds moet de bank kijken of ik het wel kan betalen.
Hoeft niemand zich, ook een overheid niet, mee te bemoeien.
Nog geen rode cent om hun reet te krabben maar wel zonder blikken of blozen 3 ton durven lenen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:26 schreef Noedie het volgende:
[..]
en dat ook trouwens ja!
dus de starter op de markt heeft al zo'n 15-20k nodig om de KK te financieren en dan ook nog eens minimaal 5k om het eea te verbouwen en dan nog eens minimaal 5k om de woning aan te kleden.
als je dus zeer minimalistisch rekent, zal je als starter op de woningmarkt (dus mensen die voor het eerst een woning/app kopen) 30k+ nodig hebben aan EV!
nou ik ken zeer weinig mensen tussen de 25-30/35 die een dergelijk EV hebben!
En dat dus van de daken schreeuwen. Zelfde fenomeen als paupernegers met blingbling.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nog geen rode cent om hun reet te krabben maar wel zonder blikken of blozen 3 ton durven lenen.
Ik woon in hetzelfde huis als MMquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:37 schreef Noedie het volgende:
[..]
Dat is wellicht bij jou in de buurt, maar bij anderen in de buurt (in mijn dorp bijvoorbeeld, zeist) beginnen de prijzen voor een redelijke eengezinswoning in een normale buurt ruim boven de 200k (http://www.funda.nl/koop/zeist/woonhuis/eengezinswoning/sorteer-prijs-op/)
En dan moeten de banken dus roepen "Sorry u krijgt van ons geen lening voor 300k want u heeft geen rode cent om uw reet mee te krabben!".quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nog geen rode cent om hun reet te krabben maar wel zonder blikken of blozen 3 ton durven lenen.
Ik koop een huis voor 200K en verkoop die voor 160K. Ik heb dan 40K verlies.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet waar. Stel dat ik voor mijn huis 200K betaal en het met 20% verlies verkoop. Het volgende huis dat ik koop van 300K is ook 20% minder waard geworden.
In plaats van een hypotheek van 300K heb ik dan een hypotheek van 240+40 =280K. Ik heb dus 20K minder hypotheek voor hetzelfde huis van 300K dat ik zou hebben als de prijzen niet gedaald waren.
ja, dan heb je voor 143.000,- een woning die van de woningstichting is geweest uit '63 zodat je wel een paar maanden bezig bent om alles op orde te klrijgen... En ik ben al zo'n klusserquote:Op dinsdag 21 april 2009 15:42 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik woon in hetzelfde huis als MMdus MM piept, en kijkt niet goed
Hier in Den helder beginnen ze echt voor minder
Die kosten koper blijven natuurlijk gewoon. Ergo: ik kan m'n huis verkopen voor 200.000, maar om hetzelfde geld kwijt te zijn, kan ik hooguit een woning van 180.000 kopen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is nu net de kern van het probleem. Mensen zien het geld wat ze lenen niet als echt geld maar als iets wat ze gratis krijgen van de bank. En willen daarom de belachelijke prijzen niet betalen van echt geld dat ze verdiend hebben. Hooguit willen ze de dagrente betalen aflossingsvrij.
Wordt wakker en zie dat het echt geld is. En hoeveel geld dat is.
Ben blij. Ook het geld dat je als schuld hebt is een vermindering van je kapitaal. Bovendien zullen de huizenprijzen hierdoor evenredig zakken. Dus ipv je eerst een huis van 200K met een hypo van 220K kocht, koop je straks een huis van 180K met een hypo van 180K. Is 40K minder schuld.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:07 schreef _The_General_ het volgende:
Het gevolg zou kunnen zijn dat ik op dit moment het huis dat ik van plan ben te kopen niet kan kopen
Ik heb slechts 15.000 euro eigen vermogen en zou dan een 5.000 euro aan KK te kort komen![]()
Daarnaast was ik van plan een gedeelte te gebruiken voor meubels....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |