abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:20:50 #76
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68231550
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:17 schreef Lemmeb het volgende:
Vroeger zeiden we ook nog gewoon 'meneer' of zelfs 'meester' tegen de leraar.
Geweldig. Dus?

Door iemand met U aan te spreken betekent niet dat je meer respect voor die persoon hebt.

Je zou wellicht kunnen stellen dat het aanspreken met U een indicatie voor respect is (betwijfel ik), maar dán moet je het 'probleem' bij de wortel aanpakken en niet de symptomen bestrijden. Toch?
Huilen dan.
pi_68231563
Wat is de meerwaarde van 'u' zeggen i.p.v 'je' of 'jij'?
Volgens mij is de enige reden dat mensen zich dan meer gewaardeerd en beter voelen. Maar waarom snap ik nog steeds niet. Zal wel iets met hun ego zijn.

Ik heb trouwens ook meerdere leraren gehad die het zelfs ongemakkelijk vonden met u aangesproken te worden.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:21:18 #78
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68231574
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Bij mij op school in de jaren '80 en '90 was het ook nog gewoon usance om leraren en ander schoolpersoneel met 'u' aan te spreken. Hetzelfde gold voor mijn ouders die in de jaren '60 op school zaten. Dus ik heb werkelijk geen idee waar je dit vandaan tovert. Je leraar tutoyeren is echt pas iets van de laatste 15-20 jaar.
en vooral voorbehouden aan jantjes beton en achmedjes schotel.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:21:36 #79
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68231583
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Even serieus het is toch de normaalste zaak van de wereld om volwassenen respectvol aan te spreken. Er zijn zelfs mensen ( die waarschijnlijk in de jaren 90 geboren zijn ) die meneer tegen mij zeggen.
Ja, mij noemen ze ook altijd meneer. Geen idee waarom, want ik ben nog steeds niet volwassen, maar ik laat het maar zo.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 11:23:07 #80
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_68231627
Het geeft niet automatisch respect maar het creeert wel een afstand waardoor je een groep krijgt die je anders aanspreekt dan je mensen waar je dicht bij staat. En die afstand maakt het weer makkelijker om respectvol met die groep om te gaan.

Het heeft wel zeker een effect denk ik.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_68231636
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
Door iemand met U aan te spreken betekent niet dat je meer respect voor die persoon hebt.
Mee eens. En al helemaal als 'u' zeggen opeens verplicht wordt. Dan is het toch helemaal geen uiting van respect meer. Dan wordt het een gewoonte. Dat argument van respect tonen door u te zeggen is echt onzin.
pi_68231718
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:
En die afstand maakt het weer makkelijker om achterbaks en slijmerig met die groep om te gaan.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:25:21 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68231724
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:
Het geeft niet automatisch respect maar het creeert wel een afstand waardoor je een groep krijgt die je anders aanspreekt dan je mensen waar je dicht bij staat. En die afstand maakt het weer makkelijker om respectvol met die groep om te gaan.

Het heeft wel zeker een effect denk ik.
En de beste leraren waren de leraren die leraren die ons als gelijken behandelden.
Huilen dan.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:25:28 #84
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_68231729
quote:

[..]

Geweldig. Dus?

Je zou wellicht kunnen stellen dat het aanspreken met U een indicatie voor respect is (betwijfel ik), maar dán moet je het 'probleem' bij de wortel aanpakken en niet de symptomen bestrijden. Toch?
Ik denk dat in omgangsvormen ook de gezagsverhoudingen uitgedrukt worden en dat dat geen eenrichtingsverkeer is. Die omgangsvormen zijn geen noodzakelijke voorwaarde voor respect, maar het helpt wel als je regelmatig met je neus op de feiten gedrukt wordt.
pi_68231787
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En de beste leraren waren de leraren die ons als gelijken behandelden.
Klopt helemaal.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 11:27:04 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_68231812
precies kijk maar naar engelstalige landen met hun You en You dat gaat toch ook al jaren mis
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 11:27:54 #87
9859 crew  Karina
Woman
pi_68231835
BIj mij op school werd tegen de ene leraar u gezegd en tegen de andere weer je, het was maar net wat de leraar zelf op prijs stelde.

Maar het was echt niet zo dat de leraar waartegen je u zei, meer respect kreeg of meer orde kon houden. Dat heeft echt helemaal niets met elkaar te maken. Ik heb een aantal vrij jonge leraren gehad (waartegen je je zei), die de klas beter in bedwang konden houden dan hun oudere collega's, waartegen u werd gezegd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:28:09 #88
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_68231843
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:27 schreef Bosbeetle het volgende:
precies kijk maar naar engelstalige landen met hun You en You dat gaat toch ook al jaren mis
Denk dat dat een van de voornaamste redenen voor School shootings is...
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:28:33 #89
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68231864
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik denk dat in omgangsvormen ook de gezagsverhoudingen uitgedrukt worden en dat dat geen eenrichtingsverkeer is. Die omgangsvormen zijn geen noodzakelijke voorwaarde voor respect, maar het helpt wel als je regelmatig met je neus op de feiten gedrukt wordt.
Ik heb voor de leraren die per sé met U aangesproken dienden te worden altijd het gevoel gehad dat ze genoten van de macht en zich duideiljk boven ons verheven voelden. Een formele sfeer vol schijnrespect, geweldig.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 11:28:50 #90
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_68231872
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En de beste leraren waren de leraren die leraren die ons als gelijken behandelden.
De beste leraren waren die die me wat bij brachten of dat nou zachtzinnig was of hardhandig (ook al haatte ik ze op het daadwerkelijke moment) ik heb nu het meeste respect voor de leraren van wie ik de lessen nu nog weet. (vaak zijn die dingen niet eens speciek voor het vak dat ze gaven maar meer een soort levensles)
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:29:22 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68231889
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:28 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Denk dat dat een van de voornaamste redenen voor School shootings is...
Waren de games toch al ..
Huilen dan.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:31:03 #92
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68231955
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De beste leraren waren die die me wat bij brachten of dat nou zachtzinnig was of hardhandig (ook al haatte ik ze op het daadwerkelijke moment) ik heb nu het meeste respect voor de leraren van wie ik de lessen nu nog weet. (vaak zijn die dingen niet eens speciek voor het vak dat ze gaven maar meer een soort levensles)
Achteraf gezien, ja. Dat ben ik met je eens. Maar laat dat in mijn geval nu ook de leraren zijn die wederzijds respect toonden, en ons in onze waarde lieten.
Huilen dan.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:31:21 #93
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68231972
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb het altijd een raadsel gevonden waarom de Engelse taal geen U-vorm kent terwijl Engeland van oudsher toch een sterk hierarchische klassensamenleving is.

Iemand een idee?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 11:33:51 #94
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_68232045
En toch vind ik U zeggen wel iets hebben. Het klinkt ook gewoon mooier.

Misschien komt dat door mijn achtergrond waar beide aanspreek vormen oe (dialect voor u of jou) of ie'e (dialect voor u of jij) waren
  Moderator dinsdag 21 april 2009 @ 11:34:24 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_68232070
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb het altijd een raadsel gevonden waarom de Engelse taal geen U-vorm kent terwijl Engeland van oudsher toch een sterk hierarchische klassensamenleving is.

Iemand een idee?
sir
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:35:35 #96
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_68232104
Ik had vroeger een vriend die zijn moeder met u aansprak, dat vond ik dan wel weer een beetje vreemd.
Maar op scholen moet het gewoon de standaard zijn wat mij betreft.
pi_68232197
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:52 schreef Klopkoek het volgende:

De leraren die het meeste respect kregen waren degenen die ons gewoon als zelfstandig nadenkende wezens benaderden. Niet als een stel te indoctrineren debielen.
Klopt maar het maakte bij ons weinig uit of je nu U moest of jij kon zeggen.
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:39:14 #98
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68232237
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:35 schreef Kopbal het volgende:
Ik had vroeger een vriend die zijn moeder met u aansprak, dat vond ik dan wel weer een beetje vreemd.
Maar op scholen moet het gewoon de standaard zijn wat mij betreft.
Ik had vroeger een vriendje die iedereen met 'Gij" aansprak.. en als hij iets niet verstond "Wà?".
Huilen dan.
pi_68232323
quote:

[..]

Geweldig. Dus?

Het is niet zo zeer een kwestie van respect, het gaat er gewoon om dat er een verschil in status mee wordt neergezet. Een verschil wat er is... nou ja, hoort te zijn. Een docent voor een klas, uberhaupt een docent op een school, staat gewoon boven de leerlingen. Ik ben van mening dat dat een grens is die gewoon niet vervaagt moet worden door zogenaamde amicaliteit tussen leerlingen en docenten... want als het er op aankomt dan moet diezelfde docent wel een 1 kunnen uitdelen, of kunnen besluiten dat een leerling blijft zitten. En dan is de amicaliteit opeens heel erg ver te zoeken...

Houdt gewoon afstand, dat heeft vele voordelen, en eigenlijk geen nadelen...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:53:19 #100
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68232746
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:41 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Het is niet zo zeer een kwestie van respect, het gaat er gewoon om dat er een verschil in status mee wordt neergezet. Een verschil wat er is... nou ja, hoort te zijn. Een docent voor een klas, uberhaupt een docent op een school, staat gewoon boven de leerlingen. Ik ben van mening dat dat een grens is die gewoon niet vervaagt moet worden door zogenaamde amicaliteit tussen leerlingen en docenten... want als het er op aankomt dan moet diezelfde docent wel een 1 kunnen uitdelen, of kunnen besluiten dat een leerling blijft zitten. En dan is de amicaliteit opeens heel erg ver te zoeken...

Houdt gewoon afstand, dat heeft vele voordelen, en eigenlijk geen nadelen...
Ik denk dat leerlingen prima doorhebben dat de leraar kan beslissen (of inspraak heeft) mbt. het overgaan van de leerling, het beoordelen van proefwerken etc. Ook als er een minder formele band is. Die vele voordelen van jou zie ik niet.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')