Geweldig. Dus?quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:17 schreef Lemmeb het volgende:
Vroeger zeiden we ook nog gewoon 'meneer' of zelfs 'meester' tegen de leraar.
en vooral voorbehouden aan jantjes beton en achmedjes schotel.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Bij mij op school in de jaren '80 en '90 was het ook nog gewoon usance om leraren en ander schoolpersoneel met 'u' aan te spreken. Hetzelfde gold voor mijn ouders die in de jaren '60 op school zaten. Dus ik heb werkelijk geen idee waar je dit vandaan tovert. Je leraar tutoyeren is echt pas iets van de laatste 15-20 jaar.
Ja, mij noemen ze ook altijd meneer. Geen idee waarom, want ik ben nog steeds niet volwassen, maar ik laat het maar zo.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Even serieus het is toch de normaalste zaak van de wereld om volwassenen respectvol aan te spreken. Er zijn zelfs mensen ( die waarschijnlijk in de jaren 90 geboren zijn) die meneer tegen mij zeggen.
Mee eens. En al helemaal als 'u' zeggen opeens verplicht wordt. Dan is het toch helemaal geen uiting van respect meer. Dan wordt het een gewoonte. Dat argument van respect tonen door u te zeggen is echt onzin.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
Door iemand met U aan te spreken betekent niet dat je meer respect voor die persoon hebt.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:
En die afstand maakt het weer makkelijker om achterbaks en slijmerig met die groep om te gaan.
En de beste leraren waren de leraren die leraren die ons als gelijken behandelden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:
Het geeft niet automatisch respect maar het creeert wel een afstand waardoor je een groep krijgt die je anders aanspreekt dan je mensen waar je dicht bij staat. En die afstand maakt het weer makkelijker om respectvol met die groep om te gaan.
Het heeft wel zeker een effect denk ik.
Ik denk dat in omgangsvormen ook de gezagsverhoudingen uitgedrukt worden en dat dat geen eenrichtingsverkeer is. Die omgangsvormen zijn geen noodzakelijke voorwaarde voor respect, maar het helpt wel als je regelmatig met je neus op de feiten gedrukt wordt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geweldig. Dus?
Door iemand met U aan te spreken betekent niet dat je meer respect voor die persoon hebt.
Je zou wellicht kunnen stellen dat het aanspreken met U een indicatie voor respect is (betwijfel ik), maar dán moet je het 'probleem' bij de wortel aanpakken en niet de symptomen bestrijden. Toch?
Klopt helemaal.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En de beste leraren waren de leraren die ons als gelijken behandelden.
Denk dat dat een van de voornaamste redenen voor School shootings is...quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:27 schreef Bosbeetle het volgende:
precies kijk maar naar engelstalige landen met hun You en You dat gaat toch ook al jaren mis
Ik heb voor de leraren die per sé met U aangesproken dienden te worden altijd het gevoel gehad dat ze genoten van de macht en zich duideiljk boven ons verheven voelden. Een formele sfeer vol schijnrespect, geweldig.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik denk dat in omgangsvormen ook de gezagsverhoudingen uitgedrukt worden en dat dat geen eenrichtingsverkeer is. Die omgangsvormen zijn geen noodzakelijke voorwaarde voor respect, maar het helpt wel als je regelmatig met je neus op de feiten gedrukt wordt.
De beste leraren waren die die me wat bij brachten of dat nou zachtzinnig was of hardhandig (ook al haatte ik ze op het daadwerkelijke moment) ik heb nu het meeste respect voor de leraren van wie ik de lessen nu nog weet. (vaak zijn die dingen niet eens speciek voor het vak dat ze gaven maar meer een soort levensles)quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En de beste leraren waren de leraren die leraren die ons als gelijken behandelden.
Waren de games toch alquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Denk dat dat een van de voornaamste redenen voor School shootings is...
Achteraf gezien, ja. Dat ben ik met je eens. Maar laat dat in mijn geval nu ook de leraren zijn die wederzijds respect toonden, en ons in onze waarde lieten.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:28 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De beste leraren waren die die me wat bij brachten of dat nou zachtzinnig was of hardhandig (ook al haatte ik ze op het daadwerkelijke moment) ik heb nu het meeste respect voor de leraren van wie ik de lessen nu nog weet. (vaak zijn die dingen niet eens speciek voor het vak dat ze gaven maar meer een soort levensles)
Ik heb het altijd een raadsel gevonden waarom de Engelse taal geen U-vorm kent terwijl Engeland van oudsher toch een sterk hierarchische klassensamenleving is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:27 schreef Bosbeetle het volgende:
precies kijk maar naar engelstalige landen met hun You en You dat gaat toch ook al jaren mis
sirquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb het altijd een raadsel gevonden waarom de Engelse taal geen U-vorm kent terwijl Engeland van oudsher toch een sterk hierarchische klassensamenleving is.
Iemand een idee?
Klopt maar het maakte bij ons weinig uit of je nu U moest of jij kon zeggen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:52 schreef Klopkoek het volgende:
De leraren die het meeste respect kregen waren degenen die ons gewoon als zelfstandig nadenkende wezens benaderden. Niet als een stel te indoctrineren debielen.
Ik had vroeger een vriendje die iedereen met 'Gij" aansprak.. en als hij iets niet verstond "Wà?".quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:35 schreef Kopbal het volgende:
Ik had vroeger een vriend die zijn moeder met u aansprak, dat vond ik dan wel weer een beetje vreemd.
Maar op scholen moet het gewoon de standaard zijn wat mij betreft.
Het is niet zo zeer een kwestie van respect, het gaat er gewoon om dat er een verschil in status mee wordt neergezet. Een verschil wat er is... nou ja, hoort te zijn. Een docent voor een klas, uberhaupt een docent op een school, staat gewoon boven de leerlingen. Ik ben van mening dat dat een grens is die gewoon niet vervaagt moet worden door zogenaamde amicaliteit tussen leerlingen en docenten... want als het er op aankomt dan moet diezelfde docent wel een 1 kunnen uitdelen, of kunnen besluiten dat een leerling blijft zitten. En dan is de amicaliteit opeens heel erg ver te zoeken...quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geweldig. Dus?
Je zou wellicht kunnen stellen dat het aanspreken met U een indicatie voor respect is (betwijfel ik), maar dán moet je het 'probleem' bij de wortel aanpakken en niet de symptomen bestrijden. Toch?
Ik denk dat leerlingen prima doorhebben dat de leraar kan beslissen (of inspraak heeft) mbt. het overgaan van de leerling, het beoordelen van proefwerken etc. Ook als er een minder formele band is. Die vele voordelen van jou zie ik niet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:41 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Het is niet zo zeer een kwestie van respect, het gaat er gewoon om dat er een verschil in status mee wordt neergezet. Een verschil wat er is... nou ja, hoort te zijn. Een docent voor een klas, uberhaupt een docent op een school, staat gewoon boven de leerlingen. Ik ben van mening dat dat een grens is die gewoon niet vervaagt moet worden door zogenaamde amicaliteit tussen leerlingen en docenten... want als het er op aankomt dan moet diezelfde docent wel een 1 kunnen uitdelen, of kunnen besluiten dat een leerling blijft zitten. En dan is de amicaliteit opeens heel erg ver te zoeken...
Houdt gewoon afstand, dat heeft vele voordelen, en eigenlijk geen nadelen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |