Anyway, het is een beetje een informatief topic geworden maar ik hoor ook graag meningen van anderen.quote:Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
Ja, hij luistert ook wel zonder click maar dit vinden we beide leuker, en t is snellerquote:Op maandag 20 april 2009 13:22 schreef sanven het volgende:
leuk dat het goed bij je werkt![]()
Ik geloof hier zeker in.
Een hond moet je belonen voor goed gedrag en niet kwaad worden bij "slecht" gedrag of het moet op
dat moment zelf zijn dat je er bij bent.
Als je achteraf wat zegt over iets wat een hond gedaan heeft snapt hij dat niet.
en zeker mentaal uitdagen...daar houden ze van
ik heb nooit clickertraining gedaan en mijn honden luisteren heel goed.
Als ze respect voor je hebben en je blijft consequent komt het helemaal goed.
Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.quote:Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:
onze hond is helemaal geen cllicker nodig
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn
ze heeft zelfs nog nooit aan de riem gelopen
quote:Op maandag 20 april 2009 13:28 schreef Qwea het volgende:
Nou, hier werkt het
Net een clicker gekocht op aanraden van Hara, omdat Baloe de trap niet meer durft te nemen. Buiten legde hij echt heel snel de link. Click = lekkers!
Dus hij staat 300 meter verderop, ik doe klik, en meneer was er binnen no time om zn lekkers te halen
toen een commando, commando = klik = lekkers. Werkte ook
Toen de trap... eerste trap neemt ie, ik klikken en belonen, 2de trap idem dito. 3de niet. Dus hij zet zn poot op de eerste trede, ik klikken en belonen. Ik zeggen kom, hij komen, ik klikken, en belonen.normaal sta ik tig minuten bij die trap te wachten
Vanaaf nog een paar keer oefenen
en wat wordt er dan precies makelijker van?quote:Op maandag 20 april 2009 13:34 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.
Mijne luistert ook zonder clicker. Maar als die clicker betekend dat meneer gewoon de trap neemt, en door de keuken gaat, laat mij er dan maar belachelijk uitzien.quote:Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:
onze hond is helemaal geen cllicker nodig
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn
ze heeft zelfs nog nooit aan de riem gelopen
nah niet overmoedig worden. Het kan nog toeval zijn! Komen we straks achter. half 5 , 20u en 23:30 gaat hij weer uit.quote:Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
![]()
Zou de eerste paar keer ook nog gewoon op dezelfde manier door blijven gaan, nog niet gelijk moeilijker maken
Wheheh ik werd er helemaal blij van dat het gelijk bij je werkte
Je stimuleert ze meer, de hond wil sneller en meer omdat de click dè beloning is. Doos aanleren kostte me een kwartier, van begin tot eind. Zonder clicker had dat wel iets langer geduurd.quote:Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Technofreakzz het volgende:
[..]
en wat wordt er dan precies makelijker van?
Dit stuk legt het wel goed uit mi.quote:Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
das duidelijk! bedanktquote:Op maandag 20 april 2009 13:43 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dit stuk legt het wel goed uit mi.
Op een gegeven moment stop je ja, maar je kunt ook gewoon blijven clicken als ie helemaal bovenaan is, dat is op zich niet zo'n probleem bij deze handeling.quote:Op maandag 20 april 2009 13:50 schreef Qwea het volgende:
maar nou nog een vraag. Nou las ik dat het clicken ook afgebouwd moet worden. Nu click ik bv al voor 1 poot op de trap, en een click bij elke stap. Stel nou dat we 3 dagen verder zijn en het werkt, hoe bouw ik dan precies af.
Hara jij zei al, dan klikken bij 4 stappen, en dan bij 8. Maar wat als we dat ook gehad hebben? Dan clicken als hij een hele trap heeft genomen? En als hij dat ook zonder moeite doet, blijven we dan gewoon bij elke trap een keer klikken, of stoppen we daar op een gegeven moment mee?
Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegdquote:Op maandag 20 april 2009 13:51 schreef Qwea het volgende:
ooh, en nemen we de clicker altijd mee?
En kan ik ook doen, niet naar een hondje grommen = click is beloning ?
uitdagingenquote:Op maandag 20 april 2009 13:56 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegd
Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?quote:Op maandag 20 april 2009 13:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
uitdagingen
Hij gromt namelijk niet elke keer. Dus, er komt een poepig hondje aan, die snuffelt aan Baloe, en Baloe doet niks... click!
En als Baloe dus wel gromt, geen click.
Dat moet ik MM vragen. Die loopt altijd met hem in de duinen, bij veel hondjes. Daar kom ik op terugquote:Op maandag 20 april 2009 14:00 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?
Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreidenquote:Op maandag 20 april 2009 14:02 schreef Qwea het volgende:
Maar het kan dus wel gebruikt worden voor de keuken waar meneer niet zonder handdoeken door durft.
Maaaaar, dat zou je dus wel kunnen oefenen als de hond de hele tijd er is. Dus stel dat ik de hond van mn zus een paar uur leen?quote:Op maandag 20 april 2009 14:07 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreiden
Met grommen naar andere honden is t misschien: Hond - geen grom - click -> hond is weg, en wat nu? Dan weet Baloe niet waarom je geclickt hebt
Jawel, maar dat wordt wel moeilijker dan de deze handelingen, daar kun je vergif op innemen. En je moet de mogelijkheid hebben om dat, in t begin zeker, vaker te oefenenquote:Op maandag 20 april 2009 14:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maaaaar, dat zou je dus wel kunnen oefenen als de hond de hele tijd er is. Dus stel dat ik de hond van mn zus een paar uur leen?
Hmmm oke. Point takenquote:Op maandag 20 april 2009 14:12 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Jawel, maar dat wordt wel moeilijker dan de deze handelingen, daar kun je vergif op innemen. En je moet de mogelijkheid hebben om dat, in t begin zeker, vaker te oefenen
Kunnen we al bijna gaan juichenquote:Op maandag 20 april 2009 15:50 schreef Qwea het volgende:
Und ook de 2de kleer, zonder probs met clicker de trap op. Hij gaat bij de clicker zelfs sneller lopen op de trap
Dat is nog niet alles trouwens. Ook olifanten, paarden en nog een paar diersoortenquote:Op maandag 20 april 2009 15:46 schreef DuchessX het volgende:
Wij hebben ook met onze honden clickertraining gevolgd bij een Martin Gaus-hondenschool en het werkt idd heel goed. De clicker hadden we al snel niet meer nodig en ik moet eerlijk zeggen dat onze honden écht heel goed luisteren![]()
Denk wel dat dat komt door de basis die ze hebben met de clickertraining
Het schijnt trouwens ook dat je ook een kat kunt trainen met een clickerNog nooit geprobeerd overigens, want onze honden reageren nog steeds op de clicker na al die jaren dus dan zou het een zootje worden hier thuis
![]()
Ja maar die heb ik nietquote:Op maandag 20 april 2009 15:53 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dat is nog niet alles trouwens. Ook olifanten, paarden en nog een paar diersoorten
Dat vind ik dus ookquote:Op maandag 20 april 2009 17:32 schreef Phedre77 het volgende:
Overigens gaat het er mijns inziens niet om of je een clicker nodig hebt, als je een al gehoorzame hond hebt of een hond die alles al kan. Het is voor de hond een vreselijk leuk denkspelletje, je stimuleert hem er mee. En het is zo leuk! Mijn hond kon op een gegeven moment 'Stoep zoeken' (wat een geleidehond ook doet, voorpootjes op de stoep zetten). Dat is heel erg leuk om te zien. Vooral ook om te zien wat hij allemaal herkent als stoep. Een laag bultje, een andere kleur. Heel leuk om dan te zien hoe zo'n hond gaat denken.
Ja, daarna doe ik het meestal nog wel een paar keer, alleen voor de volledige oefening dus, niet alleen meer voor een zit maar zit breid ik uit naar zit & blijf -> weglopen -> hierrrr -> click. Krijgt ie nog een paar keer een click voor dan. Maar ik doe het eigenlijk al maanden zonder zelfs een koekje, gewoon aai en goeeedzooo jaaa en hij doet het nogquote:Op maandag 20 april 2009 18:58 schreef Miss_Isis het volgende:
Interessant topic, ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Gebruik je de methode gewoon totdat de hond de truc helemaal snapt en dat je het belonen daarna af kan met 'braaaaaaf!' of een koekje? Of blijf je de clicker gewoon altijd gebruiken? En raakt de hond niet op een gegeven moment zo gefocust op een 'click' dat gewoon een aai of 'brave hond!' niet meer werkt?
Je bedoelt enkel de zalm voor zn neus houden? Werkte niet met zn favo koekjes. En met de clicker denkt hij aan lekkers. Met de zalm alleen aan zalm. Als hij dus geen zalm geurt ruikt, gaat hij vast niet meerquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:36 schreef oh-oh het volgende:Toch denk ik dat je m zonder clicker en met alleen zalm ook wel boven krijgt, of niet dan?
Ik heb de clicker alleen gebruikt om wat dingen te leren, sindsdien geef ik meestal geen eens een koekje en Charlie doet ook gewoon, dat is het punt nietquote:Op dinsdag 21 april 2009 08:54 schreef oh-oh het volgende:
Ik ben geen clickerfan.
Mijn honden luisteren maar gewoon zonder wat lekkers , ik heb ze nog nooit iets aan geleerd door ze met snoep te belonen.
Billy kent de methode wel, ik kreeg een clicker in zijn puppypakket en heb het wel es geprobeerd met hem, maar met hem kan ik alleen maar werken met zo min mogelijk prikkels, als ik de clicker alleen al uit de kast pak stuitert ie al een half uur langs het plafond door de kamer.
Dus ik zeg wel gewoon ZIT POOT etc en dan goed zooooo , doet ie t ook voor
Hehe, je kunt hem halfstuk proberen te maken, zodat ie zachter is..:-Dquote:Op maandag 20 april 2009 23:28 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik denk dat ik Anoek niet aangeleerd krijg dat een click iets leuks is. Ze schrikt zich de pleuris van mensen met zo'n ding en schiet in paniek weg dan.
Zou ik ook sowieso nog niet proberen. Eerst opbouwen, en dan rustig afbouwen. Als je ineens stopt denkt die hond fuck it, maar als je het met beleid doet valt het de hond ook niet echt opquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:43 schreef Qwea het volgende:
ik heb 4 standen zelfs, kwam ik achter. Een harde klik die pijn aan mijn oren doet, een zachte klik die ik zelf amper hoor, en 2 er tussen in. Ik gebruik wel de harde. Speciaal voor Baloe
MM : ZONDER CLICKER GAAT HIJ OOK DE TRAP OP!
Ja, niet dus. Daarnet niet geklikt. 2 trappen nam hij, maar niet van harte. En de 3de met geen mogelijkheidUiteindelijk bij zn voorpoten op de trede een paar keer geklikt, en na 10 min kwam hij toch maar. Gelijk door geklikt en beloont.
Voortaan mooi klikken. En ik heb dus mooi gelijk
Maar maar maar, ik moest het bewijzen. Hij noemde het stom getrut met die clickerquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Zou ik ook sowieso nog niet proberen. Eerst opbouwen, en dan rustig afbouwen. Als je ineens stopt denkt die hond fuck it, maar als je het met beleid doet valt het de hond ook niet echt op
Mijn clicker is ook in de vorm van een botjequote:Op dinsdag 21 april 2009 19:47 schreef Harajuku. het volgende:
Ik heb helemaal geen touwtje
Ga Baloe eens leren high fivenquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:48 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar maar maar, ik moest het bewijzen. Hij noemde het stom getrut met die clicker
Ik heb buiten nu echt ook zn aandachtVet stoer om te zien. En zodra ik de clicker enkel al pakt denkt hij "FEEST!"
Nou, ik zat eraan te denken om hem binnenkort te leren zn speeltjes terug in zn bak te doen. Hij kan ze eruit halen, dan kan hij ze er ook in doen. Soms doet hij dat wel eens per ongeluk. Zoals vanmiddagquote:
Jah hallo, die dure zalm krijgt hij niet voor jan lul natuurlijkquote:
quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:45 schreef Harajuku. het volgende:
Multi Clicker
The Multi-Clicker is the only clicker available with a volume/tone control to enable you to match the click noise to your dogs sound sensitivity level. Apart from general clicker training, this feature also makes it an ideal training aid for dogs who may have previously been afraid of the standard clickers' sound.
Included with the clicker is an elasticated wrist band and a small yet informative booklet that explains how clickers work and tells you how you can work with your dog and enjoy basic training and fun tricks together.
Die van mij was 2.50. Ik kan er morgen wel een foto / filmpje van maken als je wilt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:34 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
![]()
Vooruit, ik zal eens kijken of ik die in de buurt bij een dierenwinkel op de kop kan tikken.
Wel blijven updaten dan hè?quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:34 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
![]()
Vooruit, ik zal eens kijken of ik die in de buurt bij een dierenwinkel op de kop kan tikken.
Voor Charlie is het mss sneller, voor mensen die hun honden liever niet trainen met snoep is het niks.quote:Op woensdag 22 april 2009 09:58 schreef Harajuku. het volgende:
Maar 't hoeft toch ook niet per se nodig te zijn? Charlie vindt het heeeeeeeeeeeeeel leuk om te doen, én 't is sneller. Nou ja, waarom dan niet
Ooh zo fucking herkenbaar. Gisteren heeft hij boven mn sloffen gekwijld, wachtend op wat lekkers. Echt helemaal natquote:Op woensdag 22 april 2009 10:09 schreef Harajuku. het volgende:
Je hebt een raar stelHonden die niets voor iets lekkers willen doen?
![]()
Charlie moet altijd zitten en wachten voor zn eten, meestal een paar seconden gewoon zodat hij weet dat wij nog immer de baas zijn, óók over t voer, maar dan vallen er gewoon al letterlijk druppels kwijl op de grond
(en dat maakt me héél blij na nierprobleem Max)
Ik zou eigenlijk eerst met een iets makkelijkere oefening beginnen, ook zodat je het zelf even helemaal doorhebtquote:Op woensdag 22 april 2009 11:10 schreef Qwea het volgende:
Hey trouwens ;
Ik wil vandaag met Baloe aan de slag gaan om zn speeltjes op te ruimen terug in zn bak.
HOE pak ik dat precies aan?
Het laatste wat je toch ooit zou willen is dat je hond gaat blaffen voor koekjesquote:Woef!
Ga voor de hond staan en doe een hapje voor zijn neus houden.
doe dit net zo lang tot hij een keer blaft.
zeg dan 'goedzo, woef!' en geef hem dat hapje.
voortaan als jij 'woef'zegt blaft hij gezellig mee!
Ik heb mijn hand op die manier gehouden zonder woord, en de meeste honden gaan dan wel kijken wat er met die hand is, willen zeeven snuffelen enzo dus gaat de neus richting hand CLICKquote:Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Qwea het volgende:
En hoe pak ik dat dan concreet aan?
" Baloe raak mn hand" ?
Soms is het wel grappig. De hond van mn zus kan blaffen voor zn speelgoed.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Harajuku. het volgende:
'k Zit wat kunstjes enzo te googlen nu, kom ik dit tegen
[..]
Het laatste wat je toch ooit zou willen is dat je hond gaat blaffen voor koekjes
Oke, en dat doe je hoevaak? En wanneer de andere hand? En wanneer koppel ik er een commando aan? En welk?quote:Op woensdag 22 april 2009 11:27 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik heb mijn hand op die manier gehouden zonder woord, en de meeste honden gaan dan wel kijken wat er met die hand is, willen zeeven snuffelen enzo dus gaat de neus richting hand CLICK
coole hondquote:Op dinsdag 21 april 2009 16:32 schreef Harajuku. het volgende:
Net met de clicker high five geleerd. Dacht dat 't moeilijk zou worden omdat ie altijd zo met zn beide voorpoten wil, maar hij had t weer snel door, omdat ik met de clicker dus precies goed kan klikken. Gelijk daarna andere handbewegingen die bijna t zelfde zijn, ging ook goed
Maar nu denk je verkeerd!quote:Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Harajuku. het volgende:
'k Zit wat kunstjes enzo te googlen nu, kom ik dit tegen
[..]
Het laatste wat je toch ooit zou willen is dat je hond gaat blaffen voor koekjes
quote:Op woensdag 22 april 2009 11:32 schreef Harajuku. het volgende:
Totdat ie m goed doorheeftDan kan de andere hand erbij, maar in 10 minuten 3 touches zal wel lastig worden
Ik zeg touch
En benoemen komt altijd als allerlaatst, als hij de handeling helemaal door heeft. Hand op en t woord, hij doet t, click.
Ik kan niet precies zeggen hoe vaak, ligt aan de hond
Nah, ik dacht even als een hond te denken. En ik zie blaffen sowieso niet als iets positiefs. Helemaal niet als hij straks denkt dat hij door te blaffen iets krijgt.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:34 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Maar nu denk je verkeerd!
De hond blaft niet voor het koekje, de hond blaft op het commando 'woef".
En leren blaffen op commando is een fijne stap om je hond ook stil te leren zijn op commando.
Honden van een vriendin blaffen 1 keer als zij het commando LUID geeft.
En als ze shhhh doet weten ze dat ze stil moeten zijn.
Mijnes weten dat ze stil moeten zijn als ik in mn handen klap, anders klapt ik daarna op hun keffende koppen
Thanksquote:
quote:Op woensdag 22 april 2009 11:45 schreef Qwea het volgende:
[..]vet grappig. Hij zat echt te denken.
WTF net deed ik dit en toen kreeg ik wat lekkers. Nu kijk ik naar het eten en krijg ik niks? Hmm nog maar eens dat ene proberen dan
Straks nog ff. Doe telkens korte stukjes.
Hij snapt het volgens mij echt nu. Gisteren was MM met hem bezig, en meneer lag met zn bal in zn bek, half over MM en was deels aan het gapen.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:51 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
ThanksOh ja, op t eind doet ie daar trouwens een touch
[..]Hij begint het wel echt door te krijgen nu hè.
Ik krijg door dit topic ook steeds meer zin om iets te doen, maar kon nu alleen omrollen bedenken. Die heeft wel iets meer tijd nodig dan de rest, maar dat is ook een heel andere oefening natuurlijk. Straks maar weer even
Doggy dance heb ik eigenlijk maar 10 seconden gezien of zo, een keer op Animal Planet of zoquote:Op woensdag 22 april 2009 11:48 schreef Phedre77 het volgende:
Speeltjes in de mand leggen, eerst opdelen in stukjes:
- op commando speeltje pakken is 1 oefening (pak!)
- naar de speelbak lopen is 1 oefening (met of zonder speeltje maakt nog niet uit) (naar je bak!)
- speeltje loslaten (los!)
En als die dingen allemaal goed gaan, koppel je ze aan elkaar met behulp van alle commandó's, waarna je het geheel langzaam 1 commando geeft (opruimen!).
Goh, wat wil ik graag weer een hondje...:-( Ik heb lots of memories aan mijn dogs (overleden in 2006 en 2007). Met de rottweiler deed ik op 4 maanden al mee aan een doggy dance demo die hij volledig met clicker had aageleerd (en wat hij met zijn mollige lijfje kon dan he). Leuk topic dit, maar it does bring back memories!
Baloe doet het ook meestal niet met brokjes. Zalm daar in tegenquote:Op woensdag 22 april 2009 14:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb volgens mij dezelfde als Qwea gekocht. Een botje met vier verschillende tonen al hoor ik weinig verschil.Alleen de eerste en de laatste zijn duidelijk anders.
En toen stond ik net gewapend met een broekzak vol met brokjes, een clicker en een Anoek buiten. Het geluid van deze vond ze niet eng en brokjes krijgen is natuurlijk altijd leuk dus we gingen aan de slag.
Klik > snoepje
Klik > snoepje
etc.
Na een paar keer wilde ik even testen of ze het al door had dus klik > geen snoepje maar kijken naar reactie
Helemaal niks.![]()
![]()
![]()
Nog maar even klikken en brokjes geven dan.
Om een lang verhaal kort te maken; na een kwartier snapte ze het nog niet. Ze pakte de brokjes nog wel aan maar met een verveelde kop die overduidelijk aangaf dat ze dat puur deed om mij een plezier te doen maar eigenlijk gewoon weer naar binnen wilde om in haar mandje te gaan liggen.![]()
Straks maar eens met Bikkel proberen. Die pikt het wel snel op denk ik.
filmpjequote:Op woensdag 22 april 2009 14:57 schreef MinderMutsig het volgende:
Wij belonen altijd met brokjes dus ze weten niet beter. Denk niet dat de beloning het probleem kan zijn eigenlijk.
Je zou haar eigenlijk echt eens moeten zien. Ze is echt te dom voor woorden.![]()
Ik heb geen camera.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:11 schreef Harajuku. het volgende:
Filmpje dus![]()
Ik zie t helemaal voor meEn de clicker hoort ze wel?
Het is even doorzetten en oefenen. Baloe geeft ook pootjes terwijl ik een touch wilquote:Op woensdag 22 april 2009 16:57 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik heb geen camera.![]()
Ze hoort hem wel want als ik zomaar even klik kijkt ze wel op.
Maar ze is ook al bijna 9 hè, en heeft daarvan de eerste vier jaar bij een broodfokker als moederhond gezeten zonder enige training. We gaan er vanuit dat haar niks meer te leren is en zijn allang blij dat ze stopt bij straten en commando's als 'hier' en 'plaats' en soms 'zit' en 'af' kan.Maar het zou op zich wel handig zijn als we haar ook wat handcommando's kunnen leren voor het geval ze nog eens doof mocht worden.
Ik ga het straks even met leverworst en kaas proberen. Kijken of dat wel enig effect heeft.
-edit- Bikkel snapt de link tussen clicker en snoepje wel en snapt ook dat hij er iets voor moet doen maar hij gaat hysterisch alle trucjes die hij kent doen dus dat schiet ook niet echt op.![]()
Bikkel kan inderdaad ook op handgebaren zit, af, helemaal af (echt liggen met zijn kont opzij) en voor komen. Dat hebben we als pup gelijktijdig getraind.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Het is even doorzetten en oefenen. Baloe geeft ook pootjes terwijl ik een touch wil
Handig is wel dat ik Baloe gelijk vanaf het begin Halt, Af en Zit in handgebaren heb geleerd. Ik hoef dan ook niet perse die commando's te doen.
Baloe ging in de eerste instantie ook alleen maar omdat er vreten aan te ruiken was. Is niet erg. Als hij maar doorheeft dat wat hij doet goed is.quote:Op woensdag 22 april 2009 21:32 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bikkel kan inderdaad ook op handgebaren zit, af, helemaal af (echt liggen met zijn kont opzij) en voor komen. Dat hebben we als pup gelijktijdig getraind.
Bikkel geeft pootjes en high fives en als dat niet werkt gaat hij af omdat het gebaar voor af (hand gestrekt naar beneden) lijkt op de hand opzij voor touch.![]()
Het effect was met ham net beter dan met brokjes maar ik verdenk Bikkel ervan dat hij eigenlijk alleen maar met zijn neus naar mijn hand gaat omdat die na een of twee keer naar ham ruikt.![]()
Anoek legt de link nog steeds niet maar vindt de aandacht en de ham heel erg leuk.![]()
![]()
Ik zit wat filmpjes op youtube te kijken van kikopup over trainen met de clicker. Daar zitten wel leuke dingen bij. Knap hoe die beesten sommige dingen zo snel oppikken.
Vond ik wel.quote:Op donderdag 23 april 2009 09:48 schreef Harajuku. het volgende:
Is leave it echt makkelijker dan touch? Ook bij Bikkel?
Ik kan me niet voorstellen dat ze een koekje over een bord lekker eten verkiezen
Dan gaan ze juist helemaal niet de mist in. Het exacte moment dat ze stoppen beloon je ze en krijgen ze het snoepje. En dan kan jij ook sneller naar de stap dat ze je eerst aan moeten kijken voor ze het krijgen en de volgende stap dat ze iets lekkers op de grond niet mogen pakken maar hun aandacht bij jou moeten houden.quote:Op donderdag 23 april 2009 10:23 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb net een klein stukje zitten kijken ( zonder geluid ) maar die van mij gaan bij stap 1 al de mist in.
Geen een van mn honden zou ook maar moeite doen voor een brokje of iets lekkers in mn hand dat ik ze niet zou geven, die haken dan meteen af
Vandaar ook dat ik de clicker heb aangeschaft toen, een jackje zou dat goed op moeten kunnen pakken.quote:Op donderdag 23 april 2009 12:14 schreef oh-oh het volgende:
De meeste jr's zijn normaal wel clickergevoelig hoor.
Vriendin van me clickert ook altijd met dr paarden.
faunaland heeft ze. Heb ik ze dus ook vandaan.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 14:38 schreef senesta het volgende:
Oke, ik ga ook een clicker kopen![]()
Ik betwijfel of Elco er iets van gaat snappen maar ik las phedre ook over ratten en dat lijkt me wel een uitdaging
Wat heb je ze allemaal allemaal al kunnen leren hiermee?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:42 schreef Phedre77 het volgende:
Voor rattenis een zachte clicker fijn en ik gebruik die kaas uit een tube voor beloning. Is makkelijk 'toedienen'. Of lekkere yoghurt op een lepeltje waar ze een hapje van mogen. Anders ben je ze steeds na een beloning een momentje kwijt..:-)
Maar als je Wammes laat zitten zonder clicker met de anderen erbij zullen die dat toch ook horen en meedoen? Dat heb je toch bij elke methode?quote:Op zondag 27 juni 2010 14:16 schreef MinderMutsig het volgende:
Wij waren van plan om Wammes helemaal met clickeren op te voeden maar met die andere twee erbij is dat toch niet zo handig als ik gedacht had. Natuurlijk kan je die even apart zetten en dan dingen oefenen maar hij moet het ook doen als die andere twee er wél bij zijn en die gaan dan in de weg lopen omdat zij het snoepje willen hebben.
Vooral Anoek wordt er ERG onrustig van als er geclickt wordt voor een van de andere honden en zij dus niks krijgt. Ik clicker dus wel af en toe met hem maar om nou te zeggen dat het dat grote succes is wat ik ervan verwacht had...
Wij kochten ze bij de cursus, maar dierenwinkels zullen ze ook hebben. Qwea ging naar eh, Faunaland?quote:
Doe het met slagroom, daar zijn die van jou wel voor te porren toch.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 23:49 schreef oh-oh het volgende:
Bij mij gaat de rest zich er ook stukken minder mee bemoeien als ik zonder snoepjes train, dus de clicker zou ook niet werken.
Billy begin altijd als een gek door de kamer te stuiteren zodra ik de clicker pak
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |