abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 april 2009 @ 13:11:07 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200076
Ik ben fan.

Wij volgenden de cursussen bij een Martin Gaus school, en een onderdeel daar was de clicker. Simpel, maar heel effectief.

Je gebruikt koekjes/snoepjes/worst/kaas of iets wat je hond ontzettend lekker vindt, en maakt er kleine stukjes van. Om te beginnen click je gewoon zonder dat de hond iets doet, en geeft hem na elke click een beloning zodat de hond de link gaat leggen. En dat is meestal al vrij snel. Wanneer de hond de click hoort, en een 'nu krijg ik de beloning' blik opzet weet je dat hij het doorheeft.

Dan kun je beginnen met bijvoorbeeld zit. Als hij dat nog niet kent kun je clicken wanneer hij per ongeluk gaat zitten en je geeft hem zijn beloning. De hond gaat dan bedenken wat hij nu gedaan heeft, en op een gegeven moment doorzichtig door de poten, bijvoorbeeld. Als hij niet zo snel leert kun je dan al clicken, zodat hij weet dat hij op de goede weg zit.
Wanneer hij doorheeft dat je clickt omdat hij zit, kun je het gaan benoemen. Nu zeg je 'zit', en je klikt op het moment dat de hond gaat zitten. Herhalen we weer een paar keer. Als je met benoemen bezig bent en de hond gaat zitten zonder dat jij 'zit' gezegd hebt, click je niet.
Na een tijdje kent hij zit heel goed, en dan click je er ook niet meer voor, maar bijvoorbeeld pas weer wanneer hij 5 seconden lang blijft zitten, dan 10sec, etc.

Het is dus de bedoeling dat je de hond, zeker mentaal, blijft uitdagen. Dat vindt de hond leuk, na een tijdje kent hij zit wel en dan wordt ie dat zelf ook beu.

Wat wij als opdracht kregen om gelijk goed door te krijgen hoe de clicker training werkt, is 'doos'.

Je pakt een doos, waar je hond in past en clickt als hij er met zn kop in gaat om te ruiken bv. Dat doe je een paar keer zodat de hond snapt welke kant je op wil, en dan click je bv pas weer wanneer hij een poot in de doos zet.
Dan 2 poten, 3, 4, tot ie er helemaal in zit.

Let wel, je clickt op het moment dat de hond doet wat jij wil. Niet daarna, niet daarvoor, maar op dat moment.
Bij mijn doos filmpje is dat iets anders, omdat je daar een langere handeling hebt. Maar als je alleen nog bij kop of poot bent, krijg je dus een click op het moment dat hij dat doet.
quote:
Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
Anyway, het is een beetje een informatief topic geworden maar ik hoor ook graag meningen van anderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Harajuku. op 20-04-2009 15:36:28 ]
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_68200492
leuk dat het goed bij je werkt
Ik geloof hier zeker in.
Een hond moet je belonen voor goed gedrag en niet kwaad worden bij "slecht" gedrag of het moet op
dat moment zelf zijn dat je er bij bent.
Als je achteraf wat zegt over iets wat een hond gedaan heeft snapt hij dat niet.
en zeker mentaal uitdagen...daar houden ze van
ik heb nooit clickertraining gedaan en mijn honden luisteren heel goed.
Als ze respect voor je hebben en je blijft consequent komt het helemaal goed.
  maandag 20 april 2009 @ 13:24:30 #3
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200566
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:22 schreef sanven het volgende:
leuk dat het goed bij je werkt
Ik geloof hier zeker in.
Een hond moet je belonen voor goed gedrag en niet kwaad worden bij "slecht" gedrag of het moet op
dat moment zelf zijn dat je er bij bent.
Als je achteraf wat zegt over iets wat een hond gedaan heeft snapt hij dat niet.
en zeker mentaal uitdagen...daar houden ze van
ik heb nooit clickertraining gedaan en mijn honden luisteren heel goed.
Als ze respect voor je hebben en je blijft consequent komt het helemaal goed.
Ja, hij luistert ook wel zonder click maar dit vinden we beide leuker, en t is sneller Ze hebben t echt snel door, je ziet ze ook gewoon nadenken
pi_68200684
leuk is dat he?
Ik ben gek van honden dus vindt dit een leuk topic
ga het volgen!
  maandag 20 april 2009 @ 13:28:11 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68200694
Nou, hier werkt het

Net een clicker gekocht op aanraden van Hara, omdat Baloe de trap niet meer durft te nemen. Buiten legde hij echt heel snel de link. Click = lekkers!

Dus hij staat 300 meter verderop, ik doe klik, en meneer was er binnen no time om zn lekkers te halen

toen een commando, commando = klik = lekkers. Werkte ook

Toen de trap... eerste trap neemt ie, ik klikken en belonen, 2de trap idem dito. 3de niet. Dus hij zet zn poot op de eerste trede, ik klikken en belonen. Ik zeggen kom, hij komen, ik klikken, en belonen.

normaal sta ik tig minuten bij die trap te wachten

Vanaaf nog een paar keer oefenen
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_68200743
onze hond is helemaal geen cllicker nodig
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn

ze heeft zelfs nog nooit aan de riem gelopen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vyKfQkAWiH4&feature=related[/youtube]
  maandag 20 april 2009 @ 13:34:18 #7
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200891
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn

Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.
  maandag 20 april 2009 @ 13:35:23 #8
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200931
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:28 schreef Qwea het volgende:
Nou, hier werkt het

Net een clicker gekocht op aanraden van Hara, omdat Baloe de trap niet meer durft te nemen. Buiten legde hij echt heel snel de link. Click = lekkers!

Dus hij staat 300 meter verderop, ik doe klik, en meneer was er binnen no time om zn lekkers te halen

toen een commando, commando = klik = lekkers. Werkte ook

Toen de trap... eerste trap neemt ie, ik klikken en belonen, 2de trap idem dito. 3de niet. Dus hij zet zn poot op de eerste trede, ik klikken en belonen. Ik zeggen kom, hij komen, ik klikken, en belonen.

normaal sta ik tig minuten bij die trap te wachten

Vanaaf nog een paar keer oefenen
Zou de eerste paar keer ook nog gewoon op dezelfde manier door blijven gaan, nog niet gelijk moeilijker maken

Wheheh ik werd er helemaal blij van dat het gelijk bij je werkte
pi_68200937
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:34 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.
en wat wordt er dan precies makelijker van?
  maandag 20 april 2009 @ 13:36:29 #10
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68200982
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:

Mijne luistert ook zonder clicker. Maar als die clicker betekend dat meneer gewoon de trap neemt, en door de keuken gaat, laat mij er dan maar belachelijk uitzien.
  maandag 20 april 2009 @ 13:37:07 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201000
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Zou de eerste paar keer ook nog gewoon op dezelfde manier door blijven gaan, nog niet gelijk moeilijker maken

Wheheh ik werd er helemaal blij van dat het gelijk bij je werkte
nah niet overmoedig worden. Het kan nog toeval zijn! Komen we straks achter. half 5 , 20u en 23:30 gaat hij weer uit.
  maandag 20 april 2009 @ 13:37:42 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201022
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Technofreakzz het volgende:

[..]

en wat wordt er dan precies makelijker van?
Je stimuleert ze meer, de hond wil sneller en meer omdat de click dè beloning is. Doos aanleren kostte me een kwartier, van begin tot eind. Zonder clicker had dat wel iets langer geduurd.
  maandag 20 april 2009 @ 13:43:17 #13
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201212
quote:
Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
Dit stuk legt het wel goed uit mi.
pi_68201222
hahaha ja echt...voor eten doen honden alles.
Ik heb eens gelezen dat honden de ergste manipulators zijn van alle dieren!
geloof dat ze gelijk hebben...die doen alles voor eten en geef ze eens ongelijk
slimme dieren
pi_68201277
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:43 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Dit stuk legt het wel goed uit mi.
das duidelijk! bedankt
  maandag 20 april 2009 @ 13:50:14 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201439
maar nou nog een vraag. Nou las ik dat het clicken ook afgebouwd moet worden. Nu click ik bv al voor 1 poot op de trap, en een click bij elke stap. Stel nou dat we 3 dagen verder zijn en het werkt, hoe bouw ik dan precies af.

Hara jij zei al, dan klikken bij 4 stappen, en dan bij 8. Maar wat als we dat ook gehad hebben? Dan clicken als hij een hele trap heeft genomen? En als hij dat ook zonder moeite doet, blijven we dan gewoon bij elke trap een keer klikken, of stoppen we daar op een gegeven moment mee?
  maandag 20 april 2009 @ 13:51:33 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201479
ooh, en nemen we de clicker altijd mee?
En kan ik ook doen, niet naar een hondje grommen = click is beloning ?
  maandag 20 april 2009 @ 13:55:16 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201611
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:50 schreef Qwea het volgende:
maar nou nog een vraag. Nou las ik dat het clicken ook afgebouwd moet worden. Nu click ik bv al voor 1 poot op de trap, en een click bij elke stap. Stel nou dat we 3 dagen verder zijn en het werkt, hoe bouw ik dan precies af.

Hara jij zei al, dan klikken bij 4 stappen, en dan bij 8. Maar wat als we dat ook gehad hebben? Dan clicken als hij een hele trap heeft genomen? En als hij dat ook zonder moeite doet, blijven we dan gewoon bij elke trap een keer klikken, of stoppen we daar op een gegeven moment mee?
Op een gegeven moment stop je ja, maar je kunt ook gewoon blijven clicken als ie helemaal bovenaan is, dat is op zich niet zo'n probleem bij deze handeling.

Als ik hier een tijdje een bekende handeling zonder click doe, doe ik het om de zoveel tijd nog wel met click want op een gegeven moment kun je een bepaalde handeling ook niet meer moeilijker maken, maar de hond moet wel gestimuleerd blijven.

Maar dat kun je zelf het beste inschatten.. Als het bij Baloe wel angst was doordat hij bleef haken die keer, heeft hij nu de click om gestimuleerd te worden om naar boven te gaan, waardoor hij die angst kwijt raakt. Als de angst er niet meer is gaat ie als het goed is wel weer gewoon naar boven
  maandag 20 april 2009 @ 13:56:29 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201650
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:51 schreef Qwea het volgende:
ooh, en nemen we de clicker altijd mee?
En kan ik ook doen, niet naar een hondje grommen = click is beloning ?
Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegd
  maandag 20 april 2009 @ 13:57:56 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201699
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:56 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegd
uitdagingen

Hij gromt namelijk niet elke keer. Dus, er komt een poepig hondje aan, die snuffelt aan Baloe, en Baloe doet niks... click!

En als Baloe dus wel gromt, geen click.
  maandag 20 april 2009 @ 14:00:45 #21
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201789
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:57 schreef Qwea het volgende:

[..]

uitdagingen

Hij gromt namelijk niet elke keer. Dus, er komt een poepig hondje aan, die snuffelt aan Baloe, en Baloe doet niks... click!

En als Baloe dus wel gromt, geen click.
Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?
  maandag 20 april 2009 @ 14:02:07 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201827
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:00 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?
Dat moet ik MM vragen. Die loopt altijd met hem in de duinen, bij veel hondjes. Daar kom ik op terug
  maandag 20 april 2009 @ 14:02:36 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201844
Maar het kan dus wel gebruikt worden voor de keuken waar meneer niet zonder handdoeken door durft.
  maandag 20 april 2009 @ 14:07:02 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201996
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:02 schreef Qwea het volgende:
Maar het kan dus wel gebruikt worden voor de keuken waar meneer niet zonder handdoeken door durft.
Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreiden

Met grommen naar andere honden is t misschien: Hond - geen grom - click -> hond is weg, en wat nu? Dan weet Baloe niet waarom je geclickt hebt
  maandag 20 april 2009 @ 14:10:37 #25
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68202104
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:07 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreiden

Met grommen naar andere honden is t misschien: Hond - geen grom - click -> hond is weg, en wat nu? Dan weet Baloe niet waarom je geclickt hebt
Maaaaar, dat zou je dus wel kunnen oefenen als de hond de hele tijd er is. Dus stel dat ik de hond van mn zus een paar uur leen?
  maandag 20 april 2009 @ 14:12:54 #26
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68202181
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:10 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maaaaar, dat zou je dus wel kunnen oefenen als de hond de hele tijd er is. Dus stel dat ik de hond van mn zus een paar uur leen?
Jawel, maar dat wordt wel moeilijker dan de deze handelingen, daar kun je vergif op innemen. En je moet de mogelijkheid hebben om dat, in t begin zeker, vaker te oefenen
  maandag 20 april 2009 @ 14:14:06 #27
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68202217
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:12 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Jawel, maar dat wordt wel moeilijker dan de deze handelingen, daar kun je vergif op innemen. En je moet de mogelijkheid hebben om dat, in t begin zeker, vaker te oefenen
Hmmm oke. Point taken

Eerst maar even bij de trap, de keuken en de gang houden
  maandag 20 april 2009 @ 15:43:43 #28
202348 Susi
Temple of Love
pi_68205305
Puike methode. Die van ons heeft ook bij een Martin Gaus-hondenschool deze methode gevolgd, en had het systeem ook al vlug door. Momenteel gebruiken we 'm niet , maar ik denk dat als wij 'm weer gaan gebruiken, de hond het geluid van de clicker gelijk associeert met 'iets goed doen/iets lekkers'.
pi_68205392
Wij hebben ook met onze honden clickertraining gevolgd bij een Martin Gaus-hondenschool en het werkt idd heel goed. De clicker hadden we al snel niet meer nodig en ik moet eerlijk zeggen dat onze honden écht heel goed luisteren Denk wel dat dat komt door de basis die ze hebben met de clickertraining

Het schijnt trouwens ook dat je ook een kat kunt trainen met een clicker Nog nooit geprobeerd overigens, want onze honden reageren nog steeds op de clicker na al die jaren dus dan zou het een zootje worden hier thuis
#geen
  maandag 20 april 2009 @ 15:50:09 #30
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68205513
Und ook de 2de kleer, zonder probs met clicker de trap op. Hij gaat bij de clicker zelfs sneller lopen op de trap
  maandag 20 april 2009 @ 15:52:29 #31
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68205585
Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem ook al een lange tijd niet meer gebruikt heb Maar ik heb dan eigenlijk ook niets meer want ik hem op dit moment wil leren Wel de eerste hond waarbij wij de clicker hebben trouwens, en t was gelijk een succes
quote:
Op maandag 20 april 2009 15:50 schreef Qwea het volgende:
Und ook de 2de kleer, zonder probs met clicker de trap op. Hij gaat bij de clicker zelfs sneller lopen op de trap
Kunnen we al bijna gaan juichen
  maandag 20 april 2009 @ 15:53:15 #32
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68205607
quote:
Op maandag 20 april 2009 15:46 schreef DuchessX het volgende:
Wij hebben ook met onze honden clickertraining gevolgd bij een Martin Gaus-hondenschool en het werkt idd heel goed. De clicker hadden we al snel niet meer nodig en ik moet eerlijk zeggen dat onze honden écht heel goed luisteren Denk wel dat dat komt door de basis die ze hebben met de clickertraining

Het schijnt trouwens ook dat je ook een kat kunt trainen met een clicker Nog nooit geprobeerd overigens, want onze honden reageren nog steeds op de clicker na al die jaren dus dan zou het een zootje worden hier thuis
Dat is nog niet alles trouwens. Ook olifanten, paarden en nog een paar diersoorten
pi_68207902
Misschien nog een interessante link: http://www.listentoclick.nl/ ik heb een cursus Bach bij deze vrouw gevolgd en zo ook de clickertraining leren kennen, zij heeft die methode voor het eerst in Nederland geïntroduceerd (en later is Martin Gaus er mee gaan pronken) en ik vond het, ondanks het gebrek aan honden, erg interessant om er meer over te horen. In principe is het ieder dier te leren , er zijn zelfs muizen en konijnen die getraind zijn met een clicker.
I had a signature once. It was awful.
pi_68208089
quote:
Op maandag 20 april 2009 15:53 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Dat is nog niet alles trouwens. Ook olifanten, paarden en nog een paar diersoorten
Ja maar die heb ik niet
#geen
  maandag 20 april 2009 @ 17:32:46 #35
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68209050
Grommen en klikken: je kunt voor een ontspannen houding klikken. Klikken voor niet-grommen, terwijl hij wel een gespannen houding heeft, is misschien dan niet handig. Maar stel dat ie lief doet en ontspannen is of je aankijkt, dan kun je goed klikken. Ik vond het boekje van Karen Pryor erg handig. Een hond en een dolfijn. Ik wilde mijn ratten proberen te clickeren...:-) Maar daar was ik tot nu toe te lui voor...

http://www.bol.com/nl/p/b(...)8A3FEBCF5AA27.ps2222

Overigens gaat het er mijns inziens niet om of je een clicker nodig hebt, als je een al gehoorzame hond hebt of een hond die alles al kan. Het is voor de hond een vreselijk leuk denkspelletje, je stimuleert hem er mee. En het is zo leuk! Mijn hond kon op een gegeven moment 'Stoep zoeken' (wat een geleidehond ook doet, voorpootjes op de stoep zetten). Dat is heel erg leuk om te zien. Vooral ook om te zien wat hij allemaal herkent als stoep. Een laag bultje, een andere kleur. Heel leuk om dan te zien hoe zo'n hond gaat denken.
  maandag 20 april 2009 @ 17:43:29 #36
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68209365
ik vind het nu al leuk om te doen. Al legt hij de link nog nietzo goed als ik dacht.

Als ik met hem in de kamer zit, en ik klik en ik geef hem wat lekkers (10x gedaan) dan ist prima. Als ik klik en het lekkers laat even op zich wachten, zie ik hem nog niet echt kijken
  maandag 20 april 2009 @ 17:48:03 #37
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68209491
Maar dan lijkt het alsof hij de klik nog niet helemaal door heeft. Ik ben er echt wat uit, want ik weet ook niet zo goed meer wat je dan moet doen. Je moet hem dus eerst de betekenis van de clicker aanleren, voordat je met die clicker kunt gaan trainen.

Wat wel kan is dat je een duidelijke handbeweging maakt of iets dergelijks als je klikt en lekkers geeft en dus niet als dat niet direct gebeurt. Dan kan hij, als slim hondje zijnde, best eens snappen dat als er geklikt wordt EN die handbeweging is er, dat het dan pas iets voor hem betekent en niet als er alleen maar geklikt wordt.

Of je hebt iets lekkers wat niet lekker genoeg is. Je kunt ook 9 kaasjes en dan leverworst doen, voor de verrassing (tenzij hij kaas lekkerder vindt, dan andersom).
  maandag 20 april 2009 @ 18:20:02 #38
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68210470
quote:
Op maandag 20 april 2009 17:32 schreef Phedre77 het volgende:

Overigens gaat het er mijns inziens niet om of je een clicker nodig hebt, als je een al gehoorzame hond hebt of een hond die alles al kan. Het is voor de hond een vreselijk leuk denkspelletje, je stimuleert hem er mee. En het is zo leuk! Mijn hond kon op een gegeven moment 'Stoep zoeken' (wat een geleidehond ook doet, voorpootjes op de stoep zetten). Dat is heel erg leuk om te zien. Vooral ook om te zien wat hij allemaal herkent als stoep. Een laag bultje, een andere kleur. Heel leuk om dan te zien hoe zo'n hond gaat denken.
Dat vind ik dus ook Vooral als je net met een nieuwe oefening begint, je ziet ze helemaal denken wat hij nu toch deed om een click te krijgen, en gaat dingen uitproberen om die prikkel weer te krijgen

Ik vind dat echt heel leuk om te zien

En dan ook als de oefening helemaal gelukt is, dan krijg ik echt een yaaaaay gevoel hehe
  maandag 20 april 2009 @ 18:34:05 #39
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68210881
Hehe, ja. Gaan ze met die kop draaien, keek ik nou links of rechts? En je dan scheel vanuit een ooghoek in de gaten houden. Mijn ene hond kon links kijken en rechts kijken. Het doel was nee-schudden, maar dat werd constant heel veel links of heel veel rechts, maar de combi is niet gelukt.
  maandag 20 april 2009 @ 18:52:21 #40
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68211446
Oh ja! We hadden ook touch. Dat je je hand links/recht moet uitsteken en dan moeten ze je hand aanraken met de neus.

Eerst bij links, click. Later links rechts click en dan steeds door elkaar heen en meerdere keren tot je weer ging clicken Was ook heel schattig
pi_68211635
Interessant topic, ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Gebruik je de methode gewoon totdat de hond de truc helemaal snapt en dat je het belonen daarna af kan met 'braaaaaaf!' of een koekje? Of blijf je de clicker gewoon altijd gebruiken? En raakt de hond niet op een gegeven moment zo gefocust op een 'click' dat gewoon een aai of 'brave hond!' niet meer werkt?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 20 april 2009 @ 19:01:14 #42
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68211711
Ik heb een filmpje. Ik snap geen reet van mn hond. ene keer snapt hij het en heb ik zn aandacht, en de andere keer totaal NIET.

hara, in je msn scherm
  maandag 20 april 2009 @ 19:03:03 #43
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68211770
quote:
Op maandag 20 april 2009 18:58 schreef Miss_Isis het volgende:
Interessant topic, ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Gebruik je de methode gewoon totdat de hond de truc helemaal snapt en dat je het belonen daarna af kan met 'braaaaaaf!' of een koekje? Of blijf je de clicker gewoon altijd gebruiken? En raakt de hond niet op een gegeven moment zo gefocust op een 'click' dat gewoon een aai of 'brave hond!' niet meer werkt?
Ja, daarna doe ik het meestal nog wel een paar keer, alleen voor de volledige oefening dus, niet alleen meer voor een zit maar zit breid ik uit naar zit & blijf -> weglopen -> hierrrr -> click. Krijgt ie nog een paar keer een click voor dan. Maar ik doe het eigenlijk al maanden zonder zelfs een koekje, gewoon aai en goeeedzooo jaaa en hij doet het nog
Daarna krijgt ie er weer een keer een click voor, gewoon omdat ie t nog steeds goed doet, mag beloond worden vind ik zelf. Maar om je vraag te beantwoorden in principe gebruik je het alleen om het aan te leren.
  maandag 20 april 2009 @ 20:05:13 #44
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68213998

Zit, blijf en hier

Door de clicker had ie dit zo onder de knie, volgens mij ben ik met beide 2x 10 minuten bezig geweest. Rond de 10 weken was ie toen. Ja, op deze filmpjes niet, die zijn van nu

Bekijk deze YouTube-video

Af en blijf.
  maandag 20 april 2009 @ 20:13:23 #45
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68214339
Ik heb maar zalm gehaald om hem te voeren. Dat gaat beter. Maar zoals ik al tegen Hara zei ; Als MikeyMo hem met een bal afleid, boeit die clicker hem niet. Als MM tegen hem praat en ik klik, dan gaat zn kop wel naar mij toe
  maandag 20 april 2009 @ 21:47:53 #46
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68218426
k Had even snel een filmpje voor Qwea gemaakt, dus t is geen kek filmpje en even snel the basics, maar misschien heeft iemand anders er ook wel iets aan

pi_68222786
Ik heb alleen de OP nog gelezen maar wat ik me nu afvraag over die clicker-training: als ik het goed begrijp klik je op het moment dat de hond je commando opvolgt en geef je hem dan wat lekkers. Maak je het jezelf dan niet onnodig moeilijk? Gewoon direct belonen met wat lekkers lijkt me handiger en minder omslachtig.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 20 april 2009 @ 23:17:27 #48
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68222930
DAt legt het stukje in quote tags uit.

En de honden zien dat als iets veeeeeeeeeel leukers dan alleen een koekje. Click is AAAAAAAAAAWESOOOOOOOMENESSSSSSSSS
  maandag 20 april 2009 @ 23:22:09 #49
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68223120
De click ipv gewoon iets lekkers, is omdat de click heel specifiek een bepaald gedrag kan aanduiden (omdat het een heel kort momentje is) en het kan op afstand. Bovendien is de click altijd exact hetzelfde geluid, terwijl een mondeling iets vaak gekleurd is door je humeur en dergelijke.

De beloning na de click hoeft niet altijd een lekkertje te zijn. Het kan ook best dat hij even de bal krijgt. Als je een hond hebt die dus meer interesse in de bal heeft dan in lekkers, kun je dat beter gebruiken. Maar het is ook erg handig om wel een omgeving te creeren waarin de hond zich makkelijk kan concentreren, dus zonder vriendjes en speeltjes. Daar kun je later wel eventueel naar uitbouwen. Dus eerst oefening aanleren, daarna oefening in moeilijkere omgeving trainen. En in die tweede situatie click je weer even eerder dan in die omgeving zonder afleiding, je gaat dus in een nieuwe omgeving eerst weer een trede naar beneden.
pi_68223313
Ik denk dat ik Anoek niet aangeleerd krijg dat een click iets leuks is. Ze schrikt zich de pleuris van mensen met zo'n ding en schiet in paniek weg dan.
  dinsdag 21 april 2009 @ 08:54:36 #51
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_68227718
Ik ben geen clickerfan.
Mijn honden luisteren maar gewoon zonder wat lekkers , ik heb ze nog nooit iets aan geleerd door ze met snoep te belonen.
Billy kent de methode wel, ik kreeg een clicker in zijn puppypakket en heb het wel es geprobeerd met hem, maar met hem kan ik alleen maar werken met zo min mogelijk prikkels, als ik de clicker alleen al uit de kast pak stuitert ie al een half uur langs het plafond door de kamer.
Dus ik zeg wel gewoon ZIT POOT etc en dan goed zooooo , doet ie t ook voor
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:35:41 #52
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68232106
Nou, met brokjes ging het dus matig. Hara gisteren op msn ; Ja gebruik dan ECHT! wat lekkers.

Nou, aangezien meneer voedselallergie heeft, maar zalm gehaald. Dat zit ook in zn voer. Gisteren even lopen oefenen.... en vanmorgen ipv zalm had ik toch eventje brokjes.

*klik*
*Sjoef* *hijg* *hijg*

Ik kon wel zien dat hij teleurgesteld was dat het brokjes waren ! Maar ik denk dat hij het nu beter snapt. En gisteren in het filmpje wat ik gemaakt heb ook. De eerste 2x snapte hij het (met brokjes) donders goed. Alleen er waren blijkbaar teveel geurtjes die hem afleiden.

En vanochtend met clicker de trap zonder problemo op
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:36:39 #53
176471 oh-oh
pi_68232136
Toch denk ik dat je m zonder clicker en met alleen zalm ook wel boven krijgt, of niet dan?
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:44:22 #54
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68232451
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:36 schreef oh-oh het volgende:
Toch denk ik dat je m zonder clicker en met alleen zalm ook wel boven krijgt, of niet dan?
Je bedoelt enkel de zalm voor zn neus houden? Werkte niet met zn favo koekjes. En met de clicker denkt hij aan lekkers. Met de zalm alleen aan zalm. Als hij dus geen zalm geurt ruikt, gaat hij vast niet meer

Ja, zo is mijn hond

Ik vind het ook vet leuk om te doen
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:49:33 #55
176471 oh-oh
pi_68232622
Ik zal de clicker es in mn tas gooien en het es op mn werk proberen.
Hier is die aap een stuk rustiger, en ik heb nog wel wat trucjes waar ik aan wil werken met meneer
( Groucho Marx )
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:50:50 #56
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68232663

Ik snap alleen niet waarom Baloe soms wel de link legt, en soms niet (en dan gewoon binnen)
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:33:26 #57
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68237769
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 08:54 schreef oh-oh het volgende:
Ik ben geen clickerfan.
Mijn honden luisteren maar gewoon zonder wat lekkers , ik heb ze nog nooit iets aan geleerd door ze met snoep te belonen.
Billy kent de methode wel, ik kreeg een clicker in zijn puppypakket en heb het wel es geprobeerd met hem, maar met hem kan ik alleen maar werken met zo min mogelijk prikkels, als ik de clicker alleen al uit de kast pak stuitert ie al een half uur langs het plafond door de kamer.
Dus ik zeg wel gewoon ZIT POOT etc en dan goed zooooo , doet ie t ook voor
Ik heb de clicker alleen gebruikt om wat dingen te leren, sindsdien geef ik meestal geen eens een koekje en Charlie doet ook gewoon, dat is het punt niet

Straks eens kijken of ik wat nieuws kan verzinnen om hem te leren
  dinsdag 21 april 2009 @ 16:32:10 #58
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68241838

Net met de clicker high five geleerd. Dacht dat 't moeilijk zou worden omdat ie altijd zo met zn beide voorpoten wil, maar hij had t weer snel door, omdat ik met de clicker dus precies goed kan klikken . Gelijk daarna andere handbewegingen die bijna t zelfde zijn, ging ook goed
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:18:19 #59
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68247454
quote:
Op maandag 20 april 2009 23:28 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik denk dat ik Anoek niet aangeleerd krijg dat een click iets leuks is. Ze schrikt zich de pleuris van mensen met zo'n ding en schiet in paniek weg dan.
Hehe, je kunt hem halfstuk proberen te maken, zodat ie zachter is..:-D
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:33:19 #60
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248083
Qwea heeft een clicker met een volumeregelaar
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:33:58 #61
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248115
Of nee, die van haar had 2 opties, en dan bestaat er volgens Faunaland een multicliker, die duurder is, dus misschien wel meerdere standen kan
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:43:18 #62
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68248484
ik heb 4 standen zelfs, kwam ik achter. Een harde klik die pijn aan mijn oren doet, een zachte klik die ik zelf amper hoor, en 2 er tussen in. Ik gebruik wel de harde. Speciaal voor Baloe

MM : ZONDER CLICKER GAAT HIJ OOK DE TRAP OP!

Ja, niet dus. Daarnet niet geklikt. 2 trappen nam hij, maar niet van harte. En de 3de met geen mogelijkheid Uiteindelijk bij zn voorpoten op de trede een paar keer geklikt, en na 10 min kwam hij toch maar. Gelijk door geklikt en beloont.

Voortaan mooi klikken. En ik heb dus mooi gelijk
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:45:41 #63
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248591
Multi Clicker
The Multi-Clicker is the only clicker available with a volume/tone control to enable you to match the click noise to your dogs sound sensitivity level. Apart from general clicker training, this feature also makes it an ideal training aid for dogs who may have previously been afraid of the standard clickers' sound.
Included with the clicker is an elasticated wrist band and a small yet informative booklet that explains how clickers work and tells you how you can work with your dog and enjoy basic training and fun tricks together.
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:46:43 #64
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248636
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:43 schreef Qwea het volgende:
ik heb 4 standen zelfs, kwam ik achter. Een harde klik die pijn aan mijn oren doet, een zachte klik die ik zelf amper hoor, en 2 er tussen in. Ik gebruik wel de harde. Speciaal voor Baloe

MM : ZONDER CLICKER GAAT HIJ OOK DE TRAP OP!

Ja, niet dus. Daarnet niet geklikt. 2 trappen nam hij, maar niet van harte. En de 3de met geen mogelijkheid Uiteindelijk bij zn voorpoten op de trede een paar keer geklikt, en na 10 min kwam hij toch maar. Gelijk door geklikt en beloont.

Voortaan mooi klikken. En ik heb dus mooi gelijk
Zou ik ook sowieso nog niet proberen. Eerst opbouwen, en dan rustig afbouwen. Als je ineens stopt denkt die hond fuck it, maar als je het met beleid doet valt het de hond ook niet echt op
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:46:52 #65
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68248641
Ik heb ook zo'n stom elastiek touwtje eraan zitten ik ga hem vervangen door een wii bandje
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:47:16 #66
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248658
Ik heb helemaal geen touwtje
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:48:09 #67
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68248689
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Zou ik ook sowieso nog niet proberen. Eerst opbouwen, en dan rustig afbouwen. Als je ineens stopt denkt die hond fuck it, maar als je het met beleid doet valt het de hond ook niet echt op
Maar maar maar, ik moest het bewijzen. Hij noemde het stom getrut met die clicker

Ik heb buiten nu echt ook zn aandacht Vet stoer om te zien. En zodra ik de clicker enkel al pakt denkt hij "FEEST!"
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:48:30 #68
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68248697
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:47 schreef Harajuku. het volgende:
Ik heb helemaal geen touwtje
Mijn clicker is ook in de vorm van een botje
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:49:00 #69
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248715
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maar maar maar, ik moest het bewijzen. Hij noemde het stom getrut met die clicker

Ik heb buiten nu echt ook zn aandacht Vet stoer om te zien. En zodra ik de clicker enkel al pakt denkt hij "FEEST!"
Ga Baloe eens leren high fiven
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:50:34 #70
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68248772
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:49 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ga Baloe eens leren high fiven
Nou, ik zat eraan te denken om hem binnenkort te leren zn speeltjes terug in zn bak te doen. Hij kan ze eruit halen, dan kan hij ze er ook in doen. Soms doet hij dat wel eens per ongeluk. Zoals vanmiddag
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:55:07 #71
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68248927
Das gelijk een hele opgave
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:56:21 #72
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68248975
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:55 schreef Harajuku. het volgende:
Das gelijk een hele opgave
Jah hallo, die dure zalm krijgt hij niet voor jan lul natuurlijk
pi_68257333
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:45 schreef Harajuku. het volgende:
Multi Clicker
The Multi-Clicker is the only clicker available with a volume/tone control to enable you to match the click noise to your dogs sound sensitivity level. Apart from general clicker training, this feature also makes it an ideal training aid for dogs who may have previously been afraid of the standard clickers' sound.
Included with the clicker is an elasticated wrist band and a small yet informative booklet that explains how clickers work and tells you how you can work with your dog and enjoy basic training and fun tricks together.

Vooruit, ik zal eens kijken of ik die in de buurt bij een dierenwinkel op de kop kan tikken.
  dinsdag 21 april 2009 @ 23:36:05 #74
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68257383
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 23:34 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Vooruit, ik zal eens kijken of ik die in de buurt bij een dierenwinkel op de kop kan tikken.
Die van mij was 2.50. Ik kan er morgen wel een foto / filmpje van maken als je wilt.

Er was ook een multiklikker (die geluid kon regelen.) Geen idee waarom die 5.95 was, want deze heeft ook 4 standen
  woensdag 22 april 2009 @ 01:45:05 #75
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_68259261
Bij beide mormels goed geholpen, ook dankzij de cervelaatworst.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 22 april 2009 @ 09:46:42 #76
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68262252
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 23:34 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Wel blijven updaten dan hè?

Trouwens, nog geen enkele negatieve ervaring op FOK blijkbaar
  woensdag 22 april 2009 @ 09:49:48 #77
176471 oh-oh
pi_68262329
Naja negatief kan ik me ook bijna niet indenken.
Ik ben er niet negatief over maar ik ben dr zeker niet positief over hoor
Ik vind het totaal overbodig voor mijn honden maar fijn voor mensen die er wel iets mee kunnen.
( Groucho Marx )
  woensdag 22 april 2009 @ 09:58:27 #78
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68262568
Maar 't hoeft toch ook niet per se nodig te zijn? Charlie vindt het heeeeeeeeeeeeeel leuk om te doen, én 't is sneller. Nou ja, waarom dan niet
  woensdag 22 april 2009 @ 09:59:10 #79
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_68262591
TVP, later even doorlezen
To infinity…and beyond!
  woensdag 22 april 2009 @ 10:03:19 #80
176471 oh-oh
pi_68262702
quote:
Op woensdag 22 april 2009 09:58 schreef Harajuku. het volgende:
Maar 't hoeft toch ook niet per se nodig te zijn? Charlie vindt het heeeeeeeeeeeeeel leuk om te doen, én 't is sneller. Nou ja, waarom dan niet
Voor Charlie is het mss sneller, voor mensen die hun honden liever niet trainen met snoep is het niks.
Voor 3 van mijn honden zou het gewoonweg niet eens werken, die presteren niet voor lekkers en dus ook niet voor een click die tot wat lekkers leidt.
En de vierde hond heeft die click niet nodig, ik vind het zelfs een overbodige tussenstap voor hem.
Maar goed, die maak ik wel al blij door de clicker in mn handen te pakken.
Gegarandeerd een half uur stuiter plezier en ik hoef dr dan verder niks voor te doen
( Groucho Marx )
  woensdag 22 april 2009 @ 10:09:49 #81
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68262901
Je hebt een raar stel Honden die niets voor iets lekkers willen doen?

Charlie moet altijd zitten en wachten voor zn eten, meestal een paar seconden gewoon zodat hij weet dat wij nog immer de baas zijn, óók over t voer, maar dan vallen er gewoon al letterlijk druppels kwijl op de grond
(en dat maakt me héél blij na nierprobleem Max)
  woensdag 22 april 2009 @ 10:15:07 #82
176471 oh-oh
pi_68263073
Ik ben blij dat het niet van die snaaiers zijn.
Ze weten dat ze eten krijgen als ze honger hebben.
En Billy wordt blijer van een zoen of een knuffel of een blije goedzoooooooo dan van een beloning in voedsel hoor.
Die loopt gewoon naar de brokkenbak als ie trek heeft
( Groucho Marx )
  woensdag 22 april 2009 @ 10:22:14 #83
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68263292
Volgende week zijn ze negen maand. We zijn nu al een tijdje over op 2 keer per dag voeren ipv 3 en koekjes ed geven we niet echt vaak. Als ze altijd voer zouden hebben staan zouden ze misschien ook wel minder malen om een koekje maar ik vind het wel prima zo.

Ze bedelen ook niet oid
  woensdag 22 april 2009 @ 10:24:35 #84
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68263359
En een jaaaa goedzooooo vinden ze ook tof hoor. 't Is niet dat ze nu alleen nog maar tevreden zouden zijn met een koekje of zo, verre van. Ik clicker 10 minuten om het te leren, voglende dag nog een paar keer clickeren en dan is de clicker ook weer weg tot ik een nieuwe oefening bedenk
  woensdag 22 april 2009 @ 10:42:37 #85
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68263868
Clickertraining is niet automatisch 'snoepjestraining'. Je moet zoeken wat de hond de allerfijnste beloning vindt en toevallig is eten bijna altijd geslaagd en lekker makkelijk. Met hele bange honden kan het een beloning zijn als je ze even met rust laat, de kamer verlaat. Dus dan hang je dat aan de clicker. Of even een balletje vasthouden als ze helemaal speelgek zijn. Het is gewoon vaak voer, maar dat is niet de essentie van de trainngsoort.

Het grote voordeel is ook niet dat dit de ideale manier is om een hond iets te leren, want dat kan met tig andere methoden ook, wel is het erg handig bij sommige honden die lastiger leren om de een of andere reden en/of bij bepaalde oefeningen die wat complexer zijn, juist ookomdat je zo heel specifiek aan kunt geven wat het goede gedrag is. Daarbij is het voor hun vooral erg leuk om te denken en geestelijk moe te worden naast lichamelijk moe. En het is voor de baas errug leuk (vind ik dan he).
  woensdag 22 april 2009 @ 11:09:36 #86
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68264707
Baloe vindt er niks aan met MM. MM vanmorgen Baloe uitlaten, die clicken, en hij bleef mooi bij de laatste trap staan. Ik 4 min met hem bezig geweest en ik had hem die trap op.

Ik laat hem voortaan wel gewoon uit
  woensdag 22 april 2009 @ 11:10:30 #87
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68264728
Hey trouwens ;

Ik wil vandaag met Baloe aan de slag gaan om zn speeltjes op te ruimen terug in zn bak.

HOE pak ik dat precies aan?
  woensdag 22 april 2009 @ 11:11:46 #88
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68264771
quote:
Op woensdag 22 april 2009 10:09 schreef Harajuku. het volgende:
Je hebt een raar stel Honden die niets voor iets lekkers willen doen?

Charlie moet altijd zitten en wachten voor zn eten, meestal een paar seconden gewoon zodat hij weet dat wij nog immer de baas zijn, óók over t voer, maar dan vallen er gewoon al letterlijk druppels kwijl op de grond
(en dat maakt me héél blij na nierprobleem Max)
Ooh zo fucking herkenbaar. Gisteren heeft hij boven mn sloffen gekwijld, wachtend op wat lekkers. Echt helemaal nat
  woensdag 22 april 2009 @ 11:16:02 #89
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68264919
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:10 schreef Qwea het volgende:
Hey trouwens ;

Ik wil vandaag met Baloe aan de slag gaan om zn speeltjes op te ruimen terug in zn bak.

HOE pak ik dat precies aan?
Ik zou eigenlijk eerst met een iets makkelijkere oefening beginnen, ook zodat je het zelf even helemaal doorhebt
  woensdag 22 april 2009 @ 11:19:25 #90
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68265032
Oke, wat? wel iets wat leuk is
  woensdag 22 april 2009 @ 11:23:44 #91
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68265170
Touch is op zich wel een goede om het goed door te krijgen. De oefening an sich is simpel, hand opzij en hij moet je hand met zn neus aanraken. Later de andere hand ook, en dan bijv links rechts links
rechts rechts links etc
  woensdag 22 april 2009 @ 11:25:05 #92
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68265209
En hoe pak ik dat dan concreet aan?

" Baloe raak mn hand" ?
  woensdag 22 april 2009 @ 11:25:41 #93
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68265231
'k Zit wat kunstjes enzo te googlen nu, kom ik dit tegen
quote:
Woef!

Ga voor de hond staan en doe een hapje voor zijn neus houden.
doe dit net zo lang tot hij een keer blaft.
zeg dan 'goedzo, woef!' en geef hem dat hapje.
voortaan als jij 'woef'zegt blaft hij gezellig mee!
Het laatste wat je toch ooit zou willen is dat je hond gaat blaffen voor koekjes
  woensdag 22 april 2009 @ 11:27:15 #94
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68265303
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Qwea het volgende:
En hoe pak ik dat dan concreet aan?

" Baloe raak mn hand" ?
Ik heb mijn hand op die manier gehouden zonder woord, en de meeste honden gaan dan wel kijken wat er met die hand is, willen zeeven snuffelen enzo dus gaat de neus richting hand CLICK
  woensdag 22 april 2009 @ 11:28:42 #95
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68265346
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Harajuku. het volgende:
[..]

Het laatste wat je toch ooit zou willen is dat je hond gaat blaffen voor koekjes
Soms is het wel grappig. De hond van mn zus kan blaffen voor zn speelgoed.

" Is dit van jou? nee he! Is van mij! Van wie?! Van wie?! Nou?!"
" WOEF!"
ooooh, van patoe
  woensdag 22 april 2009 @ 11:29:11 #96
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68265362
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:27 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik heb mijn hand op die manier gehouden zonder woord, en de meeste honden gaan dan wel kijken wat er met die hand is, willen zeeven snuffelen enzo dus gaat de neus richting hand CLICK
Oke, en dat doe je hoevaak? En wanneer de andere hand? En wanneer koppel ik er een commando aan? En welk?
  woensdag 22 april 2009 @ 11:31:10 #97
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_68265426
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 16:32 schreef Harajuku. het volgende:

Net met de clicker high five geleerd. Dacht dat 't moeilijk zou worden omdat ie altijd zo met zn beide voorpoten wil, maar hij had t weer snel door, omdat ik met de clicker dus precies goed kan klikken . Gelijk daarna andere handbewegingen die bijna t zelfde zijn, ging ook goed
coole hond
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  woensdag 22 april 2009 @ 11:32:19 #98
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68265477
Totdat ie m goed doorheeft Dan kan de andere hand erbij, maar in 10 minuten 3 touches zal wel lastig worden

Ik zeg touch

En benoemen komt altijd als allerlaatst, als hij de handeling helemaal door heeft. Hand op en t woord, hij doet t, click.

Ik kan niet precies zeggen hoe vaak, ligt aan de hond
  woensdag 22 april 2009 @ 11:34:46 #99
176471 oh-oh
pi_68265558
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Harajuku. het volgende:
[..]

Maar nu denk je verkeerd!
De hond blaft niet voor het koekje, de hond blaft op het commando 'woef".
En leren blaffen op commando is een fijne stap om je hond ook stil te leren zijn op commando.
Honden van een vriendin blaffen 1 keer als zij het commando LUID geeft.
En als ze shhhh doet weten ze dat ze stil moeten zijn.
Mijnes weten dat ze stil moeten zijn als ik in mn handen klap, anders klapt ik daarna op hun keffende koppen
( Groucho Marx )
  woensdag 22 april 2009 @ 11:45:18 #100
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68265907
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:32 schreef Harajuku. het volgende:
Totdat ie m goed doorheeft Dan kan de andere hand erbij, maar in 10 minuten 3 touches zal wel lastig worden

Ik zeg touch

En benoemen komt altijd als allerlaatst, als hij de handeling helemaal door heeft. Hand op en t woord, hij doet t, click.

Ik kan niet precies zeggen hoe vaak, ligt aan de hond
vet grappig. Hij zat echt te denken.

WTF net deed ik dit en toen kreeg ik wat lekkers. Nu kijk ik naar het eten en krijg ik niks? Hmm nog maar eens dat ene proberen dan

Straks nog ff. Doe telkens korte stukjes.
  woensdag 22 april 2009 @ 11:48:25 #101
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68266013
Speeltjes in de mand leggen, eerst opdelen in stukjes:
- op commando speeltje pakken is 1 oefening (pak!)
- naar de speelbak lopen is 1 oefening (met of zonder speeltje maakt nog niet uit) (naar je bak!)
- speeltje loslaten (los!)

En als die dingen allemaal goed gaan, koppel je ze aan elkaar met behulp van alle commandó's, waarna je het geheel langzaam 1 commando geeft (opruimen!).

Goh, wat wil ik graag weer een hondje...:-( Ik heb lots of memories aan mijn dogs (overleden in 2006 en 2007). Met de rottweiler deed ik op 4 maanden al mee aan een doggy dance demo die hij volledig met clicker had aageleerd (en wat hij met zijn mollige lijfje kon dan he). Leuk topic dit, maar it does bring back memories!
  woensdag 22 april 2009 @ 11:48:41 #102
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68266018
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:34 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Maar nu denk je verkeerd!
De hond blaft niet voor het koekje, de hond blaft op het commando 'woef".
En leren blaffen op commando is een fijne stap om je hond ook stil te leren zijn op commando.
Honden van een vriendin blaffen 1 keer als zij het commando LUID geeft.
En als ze shhhh doet weten ze dat ze stil moeten zijn.
Mijnes weten dat ze stil moeten zijn als ik in mn handen klap, anders klapt ik daarna op hun keffende koppen
Nah, ik dacht even als een hond te denken. En ik zie blaffen sowieso niet als iets positiefs. Helemaal niet als hij straks denkt dat hij door te blaffen iets krijgt.
  woensdag 22 april 2009 @ 11:51:00 #103
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68266099
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:31 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

coole hond
Thanks Oh ja, op t eind doet ie daar trouwens een touch
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:45 schreef Qwea het volgende:

[..]

vet grappig. Hij zat echt te denken.

WTF net deed ik dit en toen kreeg ik wat lekkers. Nu kijk ik naar het eten en krijg ik niks? Hmm nog maar eens dat ene proberen dan

Straks nog ff. Doe telkens korte stukjes.
Hij begint het wel echt door te krijgen nu hè.
Ik krijg door dit topic ook steeds meer zin om iets te doen, maar kon nu alleen omrollen bedenken. Die heeft wel iets meer tijd nodig dan de rest, maar dat is ook een heel andere oefening natuurlijk. Straks maar weer even
  woensdag 22 april 2009 @ 12:02:07 #104
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68266480
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:51 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Thanks Oh ja, op t eind doet ie daar trouwens een touch
[..]

Hij begint het wel echt door te krijgen nu hè.
Ik krijg door dit topic ook steeds meer zin om iets te doen, maar kon nu alleen omrollen bedenken. Die heeft wel iets meer tijd nodig dan de rest, maar dat is ook een heel andere oefening natuurlijk. Straks maar weer even
Hij snapt het volgens mij echt nu. Gisteren was MM met hem bezig, en meneer lag met zn bal in zn bek, half over MM en was deels aan het gapen.

*klik*
En gelijk zn aandacht naar mij.

Als hij touch doorheeft vandaag, maak ik er een filmpje van
  woensdag 22 april 2009 @ 12:10:24 #105
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68266760
Yesss, filmpjes
  woensdag 22 april 2009 @ 12:11:07 #106
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68266780
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:48 schreef Phedre77 het volgende:
Speeltjes in de mand leggen, eerst opdelen in stukjes:
- op commando speeltje pakken is 1 oefening (pak!)
- naar de speelbak lopen is 1 oefening (met of zonder speeltje maakt nog niet uit) (naar je bak!)
- speeltje loslaten (los!)

En als die dingen allemaal goed gaan, koppel je ze aan elkaar met behulp van alle commandó's, waarna je het geheel langzaam 1 commando geeft (opruimen!).

Goh, wat wil ik graag weer een hondje...:-( Ik heb lots of memories aan mijn dogs (overleden in 2006 en 2007). Met de rottweiler deed ik op 4 maanden al mee aan een doggy dance demo die hij volledig met clicker had aageleerd (en wat hij met zijn mollige lijfje kon dan he). Leuk topic dit, maar it does bring back memories!
Doggy dance heb ik eigenlijk maar 10 seconden gezien of zo, een keer op Animal Planet of zo

Geen kans op een nieuwe hond?
  woensdag 22 april 2009 @ 12:21:06 #107
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68267108
Ik habe eine movie.

Eem uploaden
  woensdag 22 april 2009 @ 12:31:26 #108
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68267393
Bekijk deze YouTube-video

Niet op de bende letten. Moet nog opruimen
  woensdag 22 april 2009 @ 12:45:06 #109
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68267727
zo mooi donker GIMME
pi_68270786
Ik heb volgens mij dezelfde als Qwea gekocht. Een botje met vier verschillende tonen al hoor ik weinig verschil. Alleen de eerste en de laatste zijn duidelijk anders.

En toen stond ik net gewapend met een broekzak vol met brokjes, een clicker en een Anoek buiten. Het geluid van deze vond ze niet eng en brokjes krijgen is natuurlijk altijd leuk dus we gingen aan de slag.
Klik > snoepje
Klik > snoepje
etc.
Na een paar keer wilde ik even testen of ze het al door had dus klik > geen snoepje maar kijken naar reactie
Helemaal niks.
Nog maar even klikken en brokjes geven dan.
Om een lang verhaal kort te maken; na een kwartier snapte ze het nog niet. Ze pakte de brokjes nog wel aan maar met een verveelde kop die overduidelijk aangaf dat ze dat puur deed om mij een plezier te doen maar eigenlijk gewoon weer naar binnen wilde om in haar mandje te gaan liggen.

Straks maar eens met Bikkel proberen. Die pikt het wel snel op denk ik.
  woensdag 22 april 2009 @ 14:42:56 #111
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68271255
quote:
Op woensdag 22 april 2009 14:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb volgens mij dezelfde als Qwea gekocht. Een botje met vier verschillende tonen al hoor ik weinig verschil. Alleen de eerste en de laatste zijn duidelijk anders.

En toen stond ik net gewapend met een broekzak vol met brokjes, een clicker en een Anoek buiten. Het geluid van deze vond ze niet eng en brokjes krijgen is natuurlijk altijd leuk dus we gingen aan de slag.
Klik > snoepje
Klik > snoepje
etc.
Na een paar keer wilde ik even testen of ze het al door had dus klik > geen snoepje maar kijken naar reactie
Helemaal niks.
Nog maar even klikken en brokjes geven dan.
Om een lang verhaal kort te maken; na een kwartier snapte ze het nog niet. Ze pakte de brokjes nog wel aan maar met een verveelde kop die overduidelijk aangaf dat ze dat puur deed om mij een plezier te doen maar eigenlijk gewoon weer naar binnen wilde om in haar mandje te gaan liggen.

Straks maar eens met Bikkel proberen. Die pikt het wel snel op denk ik.
Baloe doet het ook meestal niet met brokjes. Zalm daar in tegen

Ik hoor trouwens wel verschil. Maar ik ben dan ook gezegend (not) met een zeer gevoelig gehoor
pi_68271780
Wij belonen altijd met brokjes dus ze weten niet beter. Denk niet dat de beloning het probleem kan zijn eigenlijk.
Je zou haar eigenlijk echt eens moeten zien. Ze is echt te dom voor woorden.
  woensdag 22 april 2009 @ 15:11:20 #113
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68272231
Filmpje dus

Ik zie t helemaal voor me En de clicker hoort ze wel?
  woensdag 22 april 2009 @ 15:27:04 #114
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68272753
quote:
Op woensdag 22 april 2009 14:57 schreef MinderMutsig het volgende:
Wij belonen altijd met brokjes dus ze weten niet beter. Denk niet dat de beloning het probleem kan zijn eigenlijk.
Je zou haar eigenlijk echt eens moeten zien. Ze is echt te dom voor woorden.
filmpje
pi_68275826
quote:
Op woensdag 22 april 2009 15:11 schreef Harajuku. het volgende:
Filmpje dus

Ik zie t helemaal voor me En de clicker hoort ze wel?
Ik heb geen camera.
Ze hoort hem wel want als ik zomaar even klik kijkt ze wel op.
Maar ze is ook al bijna 9 hè, en heeft daarvan de eerste vier jaar bij een broodfokker als moederhond gezeten zonder enige training. We gaan er vanuit dat haar niks meer te leren is en zijn allang blij dat ze stopt bij straten en commando's als 'hier' en 'plaats' en soms 'zit' en 'af' kan. Maar het zou op zich wel handig zijn als we haar ook wat handcommando's kunnen leren voor het geval ze nog eens doof mocht worden.

Ik ga het straks even met leverworst en kaas proberen. Kijken of dat wel enig effect heeft.

-edit- Bikkel snapt de link tussen clicker en snoepje wel en snapt ook dat hij er iets voor moet doen maar hij gaat hysterisch alle trucjes die hij kent doen dus dat schiet ook niet echt op.
  woensdag 22 april 2009 @ 18:36:30 #116
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68278592
quote:
Op woensdag 22 april 2009 16:57 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik heb geen camera.
Ze hoort hem wel want als ik zomaar even klik kijkt ze wel op.
Maar ze is ook al bijna 9 hè, en heeft daarvan de eerste vier jaar bij een broodfokker als moederhond gezeten zonder enige training. We gaan er vanuit dat haar niks meer te leren is en zijn allang blij dat ze stopt bij straten en commando's als 'hier' en 'plaats' en soms 'zit' en 'af' kan. Maar het zou op zich wel handig zijn als we haar ook wat handcommando's kunnen leren voor het geval ze nog eens doof mocht worden.

Ik ga het straks even met leverworst en kaas proberen. Kijken of dat wel enig effect heeft.

-edit- Bikkel snapt de link tussen clicker en snoepje wel en snapt ook dat hij er iets voor moet doen maar hij gaat hysterisch alle trucjes die hij kent doen dus dat schiet ook niet echt op.
Het is even doorzetten en oefenen. Baloe geeft ook pootjes terwijl ik een touch wil

Handig is wel dat ik Baloe gelijk vanaf het begin Halt, Af en Zit in handgebaren heb geleerd. Ik hoef dan ook niet perse die commando's te doen.
pi_68284363
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

Het is even doorzetten en oefenen. Baloe geeft ook pootjes terwijl ik een touch wil

Handig is wel dat ik Baloe gelijk vanaf het begin Halt, Af en Zit in handgebaren heb geleerd. Ik hoef dan ook niet perse die commando's te doen.
Bikkel kan inderdaad ook op handgebaren zit, af, helemaal af (echt liggen met zijn kont opzij) en voor komen. Dat hebben we als pup gelijktijdig getraind.

Bikkel geeft pootjes en high fives en als dat niet werkt gaat hij af omdat het gebaar voor af (hand gestrekt naar beneden) lijkt op de hand opzij voor touch.

Het effect was met ham net beter dan met brokjes maar ik verdenk Bikkel ervan dat hij eigenlijk alleen maar met zijn neus naar mijn hand gaat omdat die na een of twee keer naar ham ruikt.
Anoek legt de link nog steeds niet maar vindt de aandacht en de ham heel erg leuk.

Ik zit wat filmpjes op youtube te kijken van kikopup over trainen met de clicker. Daar zitten wel leuke dingen bij. Knap hoe die beesten sommige dingen zo snel oppikken.
  woensdag 22 april 2009 @ 22:33:51 #118
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68286835
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:32 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Bikkel kan inderdaad ook op handgebaren zit, af, helemaal af (echt liggen met zijn kont opzij) en voor komen. Dat hebben we als pup gelijktijdig getraind.

Bikkel geeft pootjes en high fives en als dat niet werkt gaat hij af omdat het gebaar voor af (hand gestrekt naar beneden) lijkt op de hand opzij voor touch.

Het effect was met ham net beter dan met brokjes maar ik verdenk Bikkel ervan dat hij eigenlijk alleen maar met zijn neus naar mijn hand gaat omdat die na een of twee keer naar ham ruikt.
Anoek legt de link nog steeds niet maar vindt de aandacht en de ham heel erg leuk.

Ik zit wat filmpjes op youtube te kijken van kikopup over trainen met de clicker. Daar zitten wel leuke dingen bij. Knap hoe die beesten sommige dingen zo snel oppikken.
Baloe ging in de eerste instantie ook alleen maar omdat er vreten aan te ruiken was. Is niet erg. Als hij maar doorheeft dat wat hij doet goed is.

Ik was even bezig met commando's. Hand uitsteken "Baloe touch!" en flop, daar ging ie. En ik maar trots klikken en MM laten zien

Hij doet het nog niet elke x, maar we zijn ook net pas begonnen
pi_68287717
Ik heb net even 'Leave it' geprobeerd al was het nu nog zonder commando. Daar reageerden beide honden erg goed op!

Ik kon het zelfs simultaan trainen. Beide honden zaten voor me en ik deed het om en om met beide. Ze konden het op het eind terwijl ik op de bank zat, op de grond, in de keuken stond en terwijl ik bij de snoepjespot van de honden stond. Vooral bij die laatste worden ze normaal helemaal gek en springen ze tegen je op. Nu bleven ze uit zichzelf al rustig zitten en keken ze me aan.
Morgen maar eens een stapje verder en proberen of ze het ook kunnen terwijl er iets lekkers op de grond ligt maar dat doe ik maar wel met een hond tegelijk anders ligt het er vast niet lang.

Ik vind dit een betere eerste oefening dan touch en als ze dit grapje doorhebben zijn ze denk ik ook rustiger bij volgende oefeningen omdat ze niet meer zo enorm gefocust zijn op het lekkertje. Ik begin er vertrouwen in te krijgen dat dit ook met Anoek wel eens zou kunnen werken want dit deed ze echt heel erg goed.
Dit zou ik iedere beginner aanraden. Ze hebben het grapje dat ze iets moeten doen (of laten) voor de klik en het lekkers snel door en ze snappen de bedoeling ook vrij snel.

Ik ben alleen door mijn trainersnoepjes heen dus ik moet maar even op zoek in de kast naar leverworst, knakworsten of iets anders dat in kleine stukjes kan want voor brokjes gaan ze dit niet doen ben ik bang.

Bijkomend voordeel: beide honden hebben zonder problemen hun knoflookpilletjes gegeten tussendoor. Normaal spuugt Bikkel ze weer uit maar ze gingen er nu zo in.
  donderdag 23 april 2009 @ 02:15:06 #120
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68292194
Whaaaaat the hell, als ik me omdraai is dat bord leeg hoor, dat hoet ik niet eens te proberen

Ik heb er trouwens nooit aan gedacht dat handgebaren wel eens handig zouden kunnen zijn op latere leeftijd hehe, ik vond het gewoon stoer
pi_68294638
Het is een leuk trucje voor verjaardagen ja.

Maar ook handig op festivals of andere luidruchtige plaatsen, je kan hem dan toch nog op een ontspannen rustige manier een commando geven. Die van ons gaan wel eens mee naar een festivalletje en dat vinden ze geweldig.
We gaan natuurlijk niet vooraan bij de herrie en de drukte voor podium staan maar een beetje chillen op het grasveld gaat perfect en je hebt lekker zachte kussentjes mee.

Vanmiddag naar de Jumper voor snoepjes.
Ben ik de enige die ineens de haast onbedwingbare behoefte heeft om een heuptasje te kopen voor de snoepjes?
  donderdag 23 april 2009 @ 09:48:59 #122
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68295196
Is leave it echt makkelijker dan touch? Ook bij Bikkel?

Ik kan me niet voorstellen dat ze een koekje over een bord lekker eten verkiezen
  donderdag 23 april 2009 @ 09:55:29 #123
176471 oh-oh
pi_68295402
Dat filmpje ga ik vanavond thuis eens bekijken met geluid, dat lijkt me nog wel een leuke.
Mijne gaan ook altijd overal mee naartoe, afgelopen zaterdag zelfs nog naar de bioscoop alle 4, maar ze zijn echt overal chill gelukkig.
( Groucho Marx )
pi_68295646
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:48 schreef Harajuku. het volgende:
Is leave it echt makkelijker dan touch? Ook bij Bikkel?

Ik kan me niet voorstellen dat ze een koekje over een bord lekker eten verkiezen
Vond ik wel.
Maar je moet hem wel opbreken in kleine stapjes he. Zij laat het in die filmpjes versneld zien.
Dus eerst een snoepje in je hand en dan clicken als ze stoppen met proberen te pakken.
De volgende stap is als ze niet proberen het te pakken maar je aankijken en daar mag je best even bij helpen door een geluidje te maken.
Tot hier ging het prima. En het is leuk want bij ieder snoepje dat je in je hand neemt zie je vooruitgang en je ziet ze denken en ze krijgen vrij kort op elkaar steeds wat lekkers. Het blijft dus voor baas en hond leuk om te doen.
En het maakt vervolgtrainingen ook makkelijker omdat de hond niet meer zo hypergefocust is op eten. Dat verschil zag ik gisteren al heel duidelijk.

Vandaag ga ik die stappen nog eens langs en daarna met iets lekkers op de grond en de hond aan de lijn en dan clicken als hij wegkijkt van het lekkers. Dan pas als hij mij aankijkt in plaats van naar het lekkers of mijn knie of hand. Als hij dan eenmaal snapt dat hij van het lekkers af moet blijven het lekkers verplaatsen en kijken of hij het dan nog snapt. Pas daarna voeg je het commando toe.
En uiteindelijk na een paar trainingen kan je dan je bord voor hun neus zetten zonder dat ze er aan komen als het goed is.

[ Bericht 5% gewijzigd door MinderMutsig op 23-04-2009 10:05:46 (verduidelijking) ]
pi_68296005
Ik ben trouwens nog steeds niet helemaal om hoor. Dit spelen met snoepjes was leuk maar ik vraag me af of je oudere honden op deze manier nog wel wat kunt leren. Zeker als ze zoals Anoek helemaal nooit training gehad hebben. En ik vraag me nog steeds af of ik zonder clicker maar met blokjes ham niet net zo ver gekomen was.
Maar we gaan het zien.
  donderdag 23 april 2009 @ 10:23:06 #126
176471 oh-oh
pi_68296223
Ik heb net een klein stukje zitten kijken ( zonder geluid ) maar die van mij gaan bij stap 1 al de mist in.
Geen een van mn honden zou ook maar moeite doen voor een brokje of iets lekkers in mn hand dat ik ze niet zou geven, die haken dan meteen af
( Groucho Marx )
pi_68296418
quote:
Op donderdag 23 april 2009 10:23 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb net een klein stukje zitten kijken ( zonder geluid ) maar die van mij gaan bij stap 1 al de mist in.
Geen een van mn honden zou ook maar moeite doen voor een brokje of iets lekkers in mn hand dat ik ze niet zou geven, die haken dan meteen af
Dan gaan ze juist helemaal niet de mist in. Het exacte moment dat ze stoppen beloon je ze en krijgen ze het snoepje. En dan kan jij ook sneller naar de stap dat ze je eerst aan moeten kijken voor ze het krijgen en de volgende stap dat ze iets lekkers op de grond niet mogen pakken maar hun aandacht bij jou moeten houden.
Je kan ze overigens ook belonen met een speeltje of een aai of iets anders waar ze goed op reageren natuurlijk.
  donderdag 23 april 2009 @ 11:46:03 #128
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68298958
Oeh lala, hij snapt omrollen nu echt wel.
pi_68299229
Ik vind de clicker een heel mooi trainingsmaniertje, maar het werkt gewoon niet overal voor.
Vroger met mijn tosa had de clicker niet geholpen hem op het idee te brengen dat hij adere honder beter niet kon opeten.
Mijn voet neerzetten en echt duidelijk zeggen ik ben de alpha en ik bepaal of er geknokt wordt hielp wel, erg goed zelfs.

Bij mijn jack russel werkt het al helemaal niet, voedsel boeit hem helemaal niets, zeker niet als er een leuk konijn wegschiet voor hem ofzo, geen clicker die het hem dan uit zijn hoofd kan halen dat hij erachteraan moet, moet je toch echt wat duidelijker voor zijn.

Wel heeft de clicker erg goed geholpen het paard af te leren je hand helemaal in de mond te nemen, waardoor ik lekkers nogsteeds als stimulans kan gebruiken, de clicker ligt dus op stal ipv thuis voor de honden
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 23 april 2009 @ 12:13:08 #130
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68299809
Ja, daar noem je ook wat
  donderdag 23 april 2009 @ 12:14:58 #131
176471 oh-oh
pi_68299853
De meeste jr's zijn normaal wel clickergevoelig hoor.
Vriendin van me clickert ook altijd met dr paarden.
( Groucho Marx )
  donderdag 23 april 2009 @ 12:26:50 #132
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68300184
Hoi!

Mag ik even melden dat ik heel trots op mijn rare Golden Retriever ben! Hij kent touch

En dat in 3x 10 min
pi_68309034
quote:
Op donderdag 23 april 2009 12:14 schreef oh-oh het volgende:
De meeste jr's zijn normaal wel clickergevoelig hoor.
Vriendin van me clickert ook altijd met dr paarden.
Vandaar ook dat ik de clicker heb aangeschaft toen, een jackje zou dat goed op moeten kunnen pakken.
Maar het is een echte cholericus, kortom, eerst doen dan denken en lekkers boeit hem gewoon helemaal niet, zeker niet als hij buiten is.

Het is een moeilijk opvoedbaar hondje, zachte methoden werken niet goed, hardere methoden werken nog slechter, maar we komen er wel met een hoop geduld.

Met het paard heb ik de clicker alleen gebruikt om voedsel te kunnen blijven gebruiken als ondersteuning in het trainingsproces.
Hij was een beetje verwend en is gek op lekkers, dus je verdween tot je elleboog in zijn mond met alle gevolgen van dien, veelste gulzig, ook alles nazoeken op lekkers en dat soort gedoe.
De clicker was daarin een uitkomst, die voedselbeloning aan de clicker hangen zodat het voor hem duidelijk was wanneer er voedsel kwam en vooral wanneer niet.
Dat heeft zijn gulzigheid in goede banen geleid.

Zo kan ik mijn vreetzakje nogsteeds af en toe extra motiveren door wat voedsel te gebruiken na een moeilijke opdracht(he denkt hij dan, krijg wat, ik schiet er nog wat mee op ook, zal ik het nog een keer doen?)
Maar de clicker is geen basismiddel, voedsel wordt alleen als extra ondersteuning gebruikt soms en gewoon voor de lekker, niet als middel om hem zover te krijgen wat te doen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 14:38:26 #134
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_68692660
Oke, ik ga ook een clicker kopen

Ik betwijfel of Elco er iets van gaat snappen maar ik las phedre ook over ratten en dat lijkt me wel een uitdaging
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 5 mei 2009 @ 14:41:37 #135
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68692798
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 14:38 schreef senesta het volgende:
Oke, ik ga ook een clicker kopen

Ik betwijfel of Elco er iets van gaat snappen maar ik las phedre ook over ratten en dat lijkt me wel een uitdaging
faunaland heeft ze. Heb ik ze dus ook vandaan.

Heb al een poosje niet met Baloe geclickt. Gisteren voor de grap ff 1x gedaan, maar hij snapt het nog wel steeds
  dinsdag 5 mei 2009 @ 19:42:49 #136
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68703656
Voor rattenis een zachte clicker fijn en ik gebruik die kaas uit een tube voor beloning. Is makkelijk 'toedienen'. Of lekkere yoghurt op een lepeltje waar ze een hapje van mogen. Anders ben je ze steeds na een beloning een momentje kwijt..:-)
  Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 19:53:58 #137
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_68704089
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 19:42 schreef Phedre77 het volgende:
Voor rattenis een zachte clicker fijn en ik gebruik die kaas uit een tube voor beloning. Is makkelijk 'toedienen'. Of lekkere yoghurt op een lepeltje waar ze een hapje van mogen. Anders ben je ze steeds na een beloning een momentje kwijt..:-)
Wat heb je ze allemaal allemaal al kunnen leren hiermee?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 20:06:55 #138
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68704547
Niks, ik ben er nooit serieus mee begonnen. Wel met een paar ratjes toen ze klein waren en daar reageren ze heel goed op, maar ik heb dat nooit echt volgehouden. Eigenlijk is het best moeilijk, omdat ze bijna te alert reageren. Mijn ratjes kwamen niet verder dan goed op de clicker reageren en bij je komen. Ik heb hele leuke filmpjes gezien van ratjes die hele routes, ook ingewikkelde, afleggen dankzij de click.

Mijn ratten zijn nu oud en dik, die laat ik lekker met rust.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 23:15:30 #139
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83342225
Heb jij nog ratten getraind, Senesta?
pi_83357008
Wij waren van plan om Wammes helemaal met clickeren op te voeden maar met die andere twee erbij is dat toch niet zo handig als ik gedacht had. Natuurlijk kan je die even apart zetten en dan dingen oefenen maar hij moet het ook doen als die andere twee er wél bij zijn en die gaan dan in de weg lopen omdat zij het snoepje willen hebben.

Vooral Anoek wordt er ERG onrustig van als er geclickt wordt voor een van de andere honden en zij dus niks krijgt. Ik clicker dus wel af en toe met hem maar om nou te zeggen dat het dat grote succes is wat ik ervan verwacht had...
  Admin vrijdag 2 juli 2010 @ 23:43:33 #141
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_83594073
Waar koop je zo'n ding?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator vrijdag 2 juli 2010 @ 23:44:34 #142
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83594101
Gewoon in de dierenwinkel
Zooplus zal ze ook hebben denk ik

http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/clicker/23127
  vrijdag 2 juli 2010 @ 23:47:24 #143
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83594216
quote:
Op zondag 27 juni 2010 14:16 schreef MinderMutsig het volgende:
Wij waren van plan om Wammes helemaal met clickeren op te voeden maar met die andere twee erbij is dat toch niet zo handig als ik gedacht had. Natuurlijk kan je die even apart zetten en dan dingen oefenen maar hij moet het ook doen als die andere twee er wél bij zijn en die gaan dan in de weg lopen omdat zij het snoepje willen hebben.

Vooral Anoek wordt er ERG onrustig van als er geclickt wordt voor een van de andere honden en zij dus niks krijgt. Ik clicker dus wel af en toe met hem maar om nou te zeggen dat het dat grote succes is wat ik ervan verwacht had...
Maar als je Wammes laat zitten zonder clicker met de anderen erbij zullen die dat toch ook horen en meedoen? Dat heb je toch bij elke methode?

Als ik hier één hond iets wil laten doen krijg ik geheid de ander erbij natuurlijk, welke methode ik ook gebruik.
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 23:43 schreef yvonne het volgende:
Waar koop je zo'n ding?
Wij kochten ze bij de cursus, maar dierenwinkels zullen ze ook hebben. Qwea ging naar eh, Faunaland?
  vrijdag 2 juli 2010 @ 23:49:10 #144
176471 oh-oh
pi_83594278
Bij mij gaat de rest zich er ook stukken minder mee bemoeien als ik zonder snoepjes train, dus de clicker zou ook niet werken.
Billy begin altijd als een gek door de kamer te stuiteren zodra ik de clicker pak
( Groucho Marx )
  vrijdag 2 juli 2010 @ 23:54:10 #145
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83594487
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 23:49 schreef oh-oh het volgende:
Bij mij gaat de rest zich er ook stukken minder mee bemoeien als ik zonder snoepjes train, dus de clicker zou ook niet werken.
Billy begin altijd als een gek door de kamer te stuiteren zodra ik de clicker pak
Doe het met slagroom, daar zijn die van jou wel voor te porren toch.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 00:09:50 #146
176471 oh-oh
pi_83595094
Ik beloon gewoon helemaal niet met snoep en dat wil ik ook niet.
Gewoon op stem vind ik voldoende, of een aai over die bol, daar doen ze t ook voor hoor!
( Groucho Marx )
  zaterdag 3 juli 2010 @ 00:11:56 #147
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83595182
Yup, daar doen die van mij het ook voor. Ze doen het ook wel voor niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')