abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 april 2009 @ 13:11:07 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200076
Ik ben fan.

Wij volgenden de cursussen bij een Martin Gaus school, en een onderdeel daar was de clicker. Simpel, maar heel effectief.

Je gebruikt koekjes/snoepjes/worst/kaas of iets wat je hond ontzettend lekker vindt, en maakt er kleine stukjes van. Om te beginnen click je gewoon zonder dat de hond iets doet, en geeft hem na elke click een beloning zodat de hond de link gaat leggen. En dat is meestal al vrij snel. Wanneer de hond de click hoort, en een 'nu krijg ik de beloning' blik opzet weet je dat hij het doorheeft.

Dan kun je beginnen met bijvoorbeeld zit. Als hij dat nog niet kent kun je clicken wanneer hij per ongeluk gaat zitten en je geeft hem zijn beloning. De hond gaat dan bedenken wat hij nu gedaan heeft, en op een gegeven moment doorzichtig door de poten, bijvoorbeeld. Als hij niet zo snel leert kun je dan al clicken, zodat hij weet dat hij op de goede weg zit.
Wanneer hij doorheeft dat je clickt omdat hij zit, kun je het gaan benoemen. Nu zeg je 'zit', en je klikt op het moment dat de hond gaat zitten. Herhalen we weer een paar keer. Als je met benoemen bezig bent en de hond gaat zitten zonder dat jij 'zit' gezegd hebt, click je niet.
Na een tijdje kent hij zit heel goed, en dan click je er ook niet meer voor, maar bijvoorbeeld pas weer wanneer hij 5 seconden lang blijft zitten, dan 10sec, etc.

Het is dus de bedoeling dat je de hond, zeker mentaal, blijft uitdagen. Dat vindt de hond leuk, na een tijdje kent hij zit wel en dan wordt ie dat zelf ook beu.

Wat wij als opdracht kregen om gelijk goed door te krijgen hoe de clicker training werkt, is 'doos'.

Je pakt een doos, waar je hond in past en clickt als hij er met zn kop in gaat om te ruiken bv. Dat doe je een paar keer zodat de hond snapt welke kant je op wil, en dan click je bv pas weer wanneer hij een poot in de doos zet.
Dan 2 poten, 3, 4, tot ie er helemaal in zit.

Let wel, je clickt op het moment dat de hond doet wat jij wil. Niet daarna, niet daarvoor, maar op dat moment.
Bij mijn doos filmpje is dat iets anders, omdat je daar een langere handeling hebt. Maar als je alleen nog bij kop of poot bent, krijg je dus een click op het moment dat hij dat doet.
quote:
Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
Anyway, het is een beetje een informatief topic geworden maar ik hoor ook graag meningen van anderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Harajuku. op 20-04-2009 15:36:28 ]
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_68200492
leuk dat het goed bij je werkt
Ik geloof hier zeker in.
Een hond moet je belonen voor goed gedrag en niet kwaad worden bij "slecht" gedrag of het moet op
dat moment zelf zijn dat je er bij bent.
Als je achteraf wat zegt over iets wat een hond gedaan heeft snapt hij dat niet.
en zeker mentaal uitdagen...daar houden ze van
ik heb nooit clickertraining gedaan en mijn honden luisteren heel goed.
Als ze respect voor je hebben en je blijft consequent komt het helemaal goed.
  maandag 20 april 2009 @ 13:24:30 #3
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200566
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:22 schreef sanven het volgende:
leuk dat het goed bij je werkt
Ik geloof hier zeker in.
Een hond moet je belonen voor goed gedrag en niet kwaad worden bij "slecht" gedrag of het moet op
dat moment zelf zijn dat je er bij bent.
Als je achteraf wat zegt over iets wat een hond gedaan heeft snapt hij dat niet.
en zeker mentaal uitdagen...daar houden ze van
ik heb nooit clickertraining gedaan en mijn honden luisteren heel goed.
Als ze respect voor je hebben en je blijft consequent komt het helemaal goed.
Ja, hij luistert ook wel zonder click maar dit vinden we beide leuker, en t is sneller Ze hebben t echt snel door, je ziet ze ook gewoon nadenken
pi_68200684
leuk is dat he?
Ik ben gek van honden dus vindt dit een leuk topic
ga het volgen!
  maandag 20 april 2009 @ 13:28:11 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68200694
Nou, hier werkt het

Net een clicker gekocht op aanraden van Hara, omdat Baloe de trap niet meer durft te nemen. Buiten legde hij echt heel snel de link. Click = lekkers!

Dus hij staat 300 meter verderop, ik doe klik, en meneer was er binnen no time om zn lekkers te halen

toen een commando, commando = klik = lekkers. Werkte ook

Toen de trap... eerste trap neemt ie, ik klikken en belonen, 2de trap idem dito. 3de niet. Dus hij zet zn poot op de eerste trede, ik klikken en belonen. Ik zeggen kom, hij komen, ik klikken, en belonen.

normaal sta ik tig minuten bij die trap te wachten

Vanaaf nog een paar keer oefenen
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_68200743
onze hond is helemaal geen cllicker nodig
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn

ze heeft zelfs nog nooit aan de riem gelopen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vyKfQkAWiH4&feature=related[/youtube]
  maandag 20 april 2009 @ 13:34:18 #7
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200891
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn

Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.
  maandag 20 april 2009 @ 13:35:23 #8
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200931
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:28 schreef Qwea het volgende:
Nou, hier werkt het

Net een clicker gekocht op aanraden van Hara, omdat Baloe de trap niet meer durft te nemen. Buiten legde hij echt heel snel de link. Click = lekkers!

Dus hij staat 300 meter verderop, ik doe klik, en meneer was er binnen no time om zn lekkers te halen

toen een commando, commando = klik = lekkers. Werkte ook

Toen de trap... eerste trap neemt ie, ik klikken en belonen, 2de trap idem dito. 3de niet. Dus hij zet zn poot op de eerste trede, ik klikken en belonen. Ik zeggen kom, hij komen, ik klikken, en belonen.

normaal sta ik tig minuten bij die trap te wachten

Vanaaf nog een paar keer oefenen
Zou de eerste paar keer ook nog gewoon op dezelfde manier door blijven gaan, nog niet gelijk moeilijker maken

Wheheh ik werd er helemaal blij van dat het gelijk bij je werkte
pi_68200937
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:34 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.
en wat wordt er dan precies makelijker van?
  maandag 20 april 2009 @ 13:36:29 #10
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68200982
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:

Mijne luistert ook zonder clicker. Maar als die clicker betekend dat meneer gewoon de trap neemt, en door de keuken gaat, laat mij er dan maar belachelijk uitzien.
  maandag 20 april 2009 @ 13:37:07 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201000
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Zou de eerste paar keer ook nog gewoon op dezelfde manier door blijven gaan, nog niet gelijk moeilijker maken

Wheheh ik werd er helemaal blij van dat het gelijk bij je werkte
nah niet overmoedig worden. Het kan nog toeval zijn! Komen we straks achter. half 5 , 20u en 23:30 gaat hij weer uit.
  maandag 20 april 2009 @ 13:37:42 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201022
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Technofreakzz het volgende:

[..]

en wat wordt er dan precies makelijker van?
Je stimuleert ze meer, de hond wil sneller en meer omdat de click dè beloning is. Doos aanleren kostte me een kwartier, van begin tot eind. Zonder clicker had dat wel iets langer geduurd.
  maandag 20 april 2009 @ 13:43:17 #13
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201212
quote:
Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
Dit stuk legt het wel goed uit mi.
pi_68201222
hahaha ja echt...voor eten doen honden alles.
Ik heb eens gelezen dat honden de ergste manipulators zijn van alle dieren!
geloof dat ze gelijk hebben...die doen alles voor eten en geef ze eens ongelijk
slimme dieren
pi_68201277
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:43 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Dit stuk legt het wel goed uit mi.
das duidelijk! bedankt
  maandag 20 april 2009 @ 13:50:14 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201439
maar nou nog een vraag. Nou las ik dat het clicken ook afgebouwd moet worden. Nu click ik bv al voor 1 poot op de trap, en een click bij elke stap. Stel nou dat we 3 dagen verder zijn en het werkt, hoe bouw ik dan precies af.

Hara jij zei al, dan klikken bij 4 stappen, en dan bij 8. Maar wat als we dat ook gehad hebben? Dan clicken als hij een hele trap heeft genomen? En als hij dat ook zonder moeite doet, blijven we dan gewoon bij elke trap een keer klikken, of stoppen we daar op een gegeven moment mee?
  maandag 20 april 2009 @ 13:51:33 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201479
ooh, en nemen we de clicker altijd mee?
En kan ik ook doen, niet naar een hondje grommen = click is beloning ?
  maandag 20 april 2009 @ 13:55:16 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201611
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:50 schreef Qwea het volgende:
maar nou nog een vraag. Nou las ik dat het clicken ook afgebouwd moet worden. Nu click ik bv al voor 1 poot op de trap, en een click bij elke stap. Stel nou dat we 3 dagen verder zijn en het werkt, hoe bouw ik dan precies af.

Hara jij zei al, dan klikken bij 4 stappen, en dan bij 8. Maar wat als we dat ook gehad hebben? Dan clicken als hij een hele trap heeft genomen? En als hij dat ook zonder moeite doet, blijven we dan gewoon bij elke trap een keer klikken, of stoppen we daar op een gegeven moment mee?
Op een gegeven moment stop je ja, maar je kunt ook gewoon blijven clicken als ie helemaal bovenaan is, dat is op zich niet zo'n probleem bij deze handeling.

Als ik hier een tijdje een bekende handeling zonder click doe, doe ik het om de zoveel tijd nog wel met click want op een gegeven moment kun je een bepaalde handeling ook niet meer moeilijker maken, maar de hond moet wel gestimuleerd blijven.

Maar dat kun je zelf het beste inschatten.. Als het bij Baloe wel angst was doordat hij bleef haken die keer, heeft hij nu de click om gestimuleerd te worden om naar boven te gaan, waardoor hij die angst kwijt raakt. Als de angst er niet meer is gaat ie als het goed is wel weer gewoon naar boven
  maandag 20 april 2009 @ 13:56:29 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201650
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:51 schreef Qwea het volgende:
ooh, en nemen we de clicker altijd mee?
En kan ik ook doen, niet naar een hondje grommen = click is beloning ?
Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegd
  maandag 20 april 2009 @ 13:57:56 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201699
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:56 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegd
uitdagingen

Hij gromt namelijk niet elke keer. Dus, er komt een poepig hondje aan, die snuffelt aan Baloe, en Baloe doet niks... click!

En als Baloe dus wel gromt, geen click.
  maandag 20 april 2009 @ 14:00:45 #21
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201789
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:57 schreef Qwea het volgende:

[..]

uitdagingen

Hij gromt namelijk niet elke keer. Dus, er komt een poepig hondje aan, die snuffelt aan Baloe, en Baloe doet niks... click!

En als Baloe dus wel gromt, geen click.
Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?
  maandag 20 april 2009 @ 14:02:07 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201827
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:00 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?
Dat moet ik MM vragen. Die loopt altijd met hem in de duinen, bij veel hondjes. Daar kom ik op terug
  maandag 20 april 2009 @ 14:02:36 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68201844
Maar het kan dus wel gebruikt worden voor de keuken waar meneer niet zonder handdoeken door durft.
  maandag 20 april 2009 @ 14:07:02 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68201996
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:02 schreef Qwea het volgende:
Maar het kan dus wel gebruikt worden voor de keuken waar meneer niet zonder handdoeken door durft.
Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreiden

Met grommen naar andere honden is t misschien: Hond - geen grom - click -> hond is weg, en wat nu? Dan weet Baloe niet waarom je geclickt hebt
  maandag 20 april 2009 @ 14:10:37 #25
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68202104
quote:
Op maandag 20 april 2009 14:07 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreiden

Met grommen naar andere honden is t misschien: Hond - geen grom - click -> hond is weg, en wat nu? Dan weet Baloe niet waarom je geclickt hebt
Maaaaar, dat zou je dus wel kunnen oefenen als de hond de hele tijd er is. Dus stel dat ik de hond van mn zus een paar uur leen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')