quote:Tineke Bartels maakt termen dressuur begrijpelijk
Vraag jij je weleens af wat de jury eigenlijk bedoelt als je na de wedstrijd een coupon terugkrijgt met het commentaar ‘meer impuls’ of ‘meer lengtebuiging’? Dressuuramazone Tineke Bartels legt uit wat de jury je wil vertellen.
Aanleuning
Het contact dat je hebt met je paard of pony. Aanleuning is het constant onderhouden van een elastische verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond. Deze verbinding is op beide teugels hetzelfde als direct gevolg van een voorwaartse reactie op het been van de ruiter. Als de aanleuning goed is, heb je volledige controle over je paard of pony.
Bovenlijn
Dit is de denkbeeldige lijn die loopt van achter de oren via de hals over de rug, lendenen en kruis naar de staart. Als het paard nageeflijk is, laat hij de bovenlijn los en heeft hij de neiging tot het strekken van de hals.
Drukt rug weg
Het paard trekt de rug hol wanneer hij zijn rug ‘wegdrukt’. Het hoofd komt dan meestal omhoog en het achterbeen gaat verder naar achteren.
Gespannen
Wanneer het paard gespannen is, loopt hij niet op de juiste, elastische manier. Hij houdt zich strak in zijn lichaam. Je wilt juist een ontspannen paard dat zijn spieren loslaat. Vanuit die ontspanning worden de spieren aan het werk gezet.
Halve ophouding
Kort weerstand bieden waarop het paard of de pony reageert door nageeflijk te worden, de kaak loslaat en op het bit knabbelt. Hij knikt door in zijn nek, hij zegt als het ware ja tegen zijn ruiter.
Hele ophouding
Hetzelfde als een halve ophouding, maar doorzetten tot het halthouden.
Hulpen
De hulpen zijn het communicatiemiddel tussen jou en je paard of pony. Het is een taal die consequent en logisch moet zijn. De tekens die we gebruiken moeten we het paard aanleren, zodat hij begrijpt wat we bedoelen.
Impuls
Het paard moet naar voren blijven denken. Daardoor krijg je als je een beenhulp geeft onmiddellijk reactie. Het paard moet ook door blijven gaan als je geen hulp geeft, tot een nieuwe hulp nodig is. Impuls wil niet zeggen dat het paard al oefeningen doet voordat je een hulp geeft.
Kantelen
Het paard houdt zijn hoofd scheef. Er is aan de ene kant van zijn mond meer druk dan aan de andere kant, om die druk te ontlopen houdt hij zijn hoofd scheef.
Krult zich op
Het paard laat het bit te veel los en heeft niet meer de neiging om de hals te strekken. Daardoor is er geen verbinding meer mogelijk met de mond van het paard en is er dus geen aanleuning.
Lengtebuiging
Dit is zijdelingse buiging in het paardenlijf, van achter de oren tot de staart. Die lengtebuiging is door het hele paardenlichaam hetzelfde. Het paard mag niet over de schouder weglopen. Het hele lichaam moet precies evenveel en vooral niet meer gebogen zijn dan de wending. In de juiste lengtebuiging is de beenzetting van het paard correct. Dat wil zeggen dat het binnenachterbeen in de hoefslag van het binnenvoorbeen loopt, het buitenachterbeen loopt in het spoor van het buitenvoorbeen.
Loodlijn
De verticale lijn die loopt vanuit het voorhoofd van het paard naar zijn neus, loodrecht naar beneden. In principe moet een paard met zijn neus iets voor de loodlijn zijn.
Bron: Horses
quote:Op maandag 20 april 2009 10:47 schreef Copycat het volgende:
Thanks, maar daar kan ik niks mee.
Doe ik zelf mijn werk wel.
Pushbal als paardensportquote:Op maandag 20 april 2009 10:51 schreef Copycat het volgende:
Ik doe wel iets met stevig in het zadel.
(Advertentie heading en deel body copy moet aangepast worden van hockey naar paardensport)
De beeldspraak past wel perfect bij de adverteerder. En een berijder zit toch stevig in het zadel?quote:Op maandag 20 april 2009 10:52 schreef Maanvis het volgende:
stevig in het zadel heeft niets met dressuur te maken, tenminste heb ik nog nooit meegemaakt dat een dressuurpaard z'n ruiter eraf gooide
Check enquote:Op maandag 20 april 2009 10:46 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Gelukkig, ik zou niet willen dat je er aan bezweek!
![]()
Ik hoorde net een voicemailtje, ik zal je zo wel even smsen.
Polo?quote:Op maandag 20 april 2009 10:56 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Hoe heet die paardensport toch waarbij je met een stick die bal ook weg tikt
Ik wordt oud
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Bij dressuur moet je juist je paard zo min mogelijk belasten zodat het perfect de door jou opgedragen bewegingen kunt uitvoeren.quote:Op maandag 20 april 2009 10:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
De beeldspraak past wel perfect bij de adverteerder. En een berijder zit toch stevig in het zadel?
Ja, dat is het, maar daar kun je ook niets mee. Hooguit iets als "Als het balletje gaat rollen"quote:
quote:
Ja, ik snap je twijfel. Maar met een versterkend beeld zegt dit wel precies wat we willen zeggen. En dichterlijke vrijheid is een mustquote:Op maandag 20 april 2009 10:59 schreef Maanvis het volgende:
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Bij dressuur moet je juist je paard zo min mogelijk belasten zodat het perfect de door jou opgedragen bewegingen kunt uitvoeren.
Maargoed, voor een advertentie waar mensen snel ff overheen kijken kan het natuurlijk wel.
Da's het lastige aan mensen om hulp vragen die je de opdracht niet verteltquote:Op maandag 20 april 2009 11:09 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ja, ik snap je twijfel. Maar met een versterkend beeld zegt dit wel precies wat we willen zeggen. En dichterlijke vrijheid is een must.
Doe nog wel wat meer opties. Ook iets met hindernissen, bijvoorbeeld.
Mwoah, ik wilde alleen wat paardensport termen hebben.quote:Op maandag 20 april 2009 11:10 schreef Maanvis het volgende:
Da's het lastige aan mensen om hulp vragen die je de opdracht niet vertelt.
Je krijgt toch ook puntenaftrek als je het paard aanwijzingen geeft?quote:Op maandag 20 april 2009 10:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Bij dressuur moet je juist je paard zo min mogelijk belasten zodat het perfect de door jou opgedragen bewegingen kunt uitvoeren.
Maargoed, voor een advertentie waar mensen snel ff overheen kijken kan het natuurlijk wel.
je kunt ook gewoon dankjewel zeggen hoorquote:Op maandag 20 april 2009 11:11 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mwoah, ik wilde alleen wat paardensport termen hebben.
Whehehe, heel goed ingeschat van hemquote:Op maandag 20 april 2009 11:07 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ja, en
echt iets voor mij ook, Gedouched, ik ga zo naar mijn huisje.
Mijn stoel is daar, heeft ex vanochtend nog heengebracht, hij zag het ook niet zo zitten dat ik het op de fiets deed.
quote:Op maandag 20 april 2009 11:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Whehehe, heel goed ingeschat van hem![]()
Hier nog steeds geen stroom, duurt al meer dan twee uur nu
Ten eerste hoe kan die koffie automaat het dan wel doen?quote:Op maandag 20 april 2009 11:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Whehehe, heel goed ingeschat van hem![]()
Hier nog steeds geen stroom, duurt al meer dan twee uur nu
quote:Op maandag 20 april 2009 11:23 schreef Manu82 het volgende:
[..]
Ten eerste hoe kan die koffie automaat het dan wel doen?
Ten tweede hoe kan jij dan op internet of heb je gewoon een goede accu in je laptop?
Omdat het licht en de koffieautomaten kennelijk op een andere groep zaten. En ik zat via m'n mobiele telefoon net op internet. Nu doet alles het (vooralsnog) weerquote:Op maandag 20 april 2009 11:23 schreef Manu82 het volgende:
[..]
Ten eerste hoe kan die koffie automaat het dan wel doen?
Ten tweede hoe kan jij dan op internet of heb je gewoon een goede accu in je laptop?
Nee!quote:Op maandag 20 april 2009 11:21 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Zal het maar niet hebben over de 2 uur die je dus langer in je bed had kunnen blijven liggen he?
Is goed!quote:Ik ga nu, sms je wel even als ik gebeld heb, ik moet eerst dat briefje zien. Die post -it ja!
O, is dat die bobbelquote:Op maandag 20 april 2009 12:11 schreef Manu82 het volgende:
Ik verdenk je er toch ernstig van dat er een stop in je rechterbroekzak zit, zodat jij nog even met Liesje kon praten
Niks om je voor te schamen hoor. Ik vind het juist skattig.quote:Op maandag 20 april 2009 12:29 schreef remlof het volgende:
Nee hoor, ik word gewoon blij van Liesje
een gegeven paard kan ook uit zijn bek stinkenquote:Op maandag 20 april 2009 11:11 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mwoah, ik wilde alleen wat paardensport termen hebben.
LOLquote:Op maandag 20 april 2009 12:53 schreef FANN het volgende:
een gegeven paard kan ook uit zijn bek stinken![]()
voot wat is het dan?quote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
LOL
Jammer dat dat account geen mondspray was.
quote:
Veel plezier!quote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef Manu82 het volgende:
En nu ga ik naar het strand
Tot woensdag, tenzij er draadloos internet is![]()
veel plezierquote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef Manu82 het volgende:
Have funquote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef Manu82 het volgende:
Genieten maar Manu.quote:Op maandag 20 april 2009 12:54 schreef Manu82 het volgende:
Zo'n bureau. Met gerechtsdeurwaarders en zulks. Gezellig onderwerp. Maar het is alweer geluktquote:
Ah, ik wilde nog variëren op "Een goede reputatie komt te voet en gaat te paard" door "Een goede reputatie" te vervangen door "Kredietwaardigheid" maar dat zal de lading dan wel niet dekkenquote:Op maandag 20 april 2009 13:09 schreef Copycat het volgende:
[..]
Zo'n bureau. Met gerechtsdeurwaarders en zulks. Gezellig onderwerp. Maar het is alweer gelukt.
''stevig uit het zadel vallen''quote:Op maandag 20 april 2009 13:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, ik wilde nog variëren op "Een goede reputatie komt te voet en gaat te paard" door "Een goede reputatie" te vervangen door "Kredietwaardigheid" maar dat zal de lading dan wel niet dekken
Yep, volop. Af en toe een wolkje, meer niet. Ik ga nu ook lekker mijn tuintje in, heb de hele ochtend lopen ploeteren.quote:
en dan kijkt ma flodder zo van hé waar is mijn paard ?????quote:Op maandag 20 april 2009 13:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan zo'n stevige Ma Flodder dame op het plaatje
Of Jaap
ze wilde in ''vliegende draf'' haar rekeningen betalen maar toen kwam de deurwaarder alquote:Op maandag 20 april 2009 13:23 schreef Copycat het volgende:
Oh My Freakin' God.
Wat denk je er nu zelf van, trol met vleugels?
oeh........... die is wel sterkquote:Op maandag 20 april 2009 13:32 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
"Nog niet genoeg hindernissen?"
[ afbeelding ]
Ik wilde niet storen in het liefdesspel van Liesjequote:
quote:
Denk het..... het is natuurlijk ook van de zotte om nog binnen te zitten met dit mooie weerquote:
Ik denk juist dat de kick-off (met verbindingsstreepje) het saaiste deel zal zijn. Het leuke aan big brother dingetjes vind ik de onbekende mensen, dat zijn onbeschreven bladzijdes die vol goede moed ergens aan beginnen.quote:Op maandag 20 april 2009 14:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik ben altijd kritisch op dit soort formats. Eerst maar eens wachten op de kickoff, die gaat sowieso wel leuk worden denk ik, gewoon een berg COS'en en Danny erin is sowieso leuk. Wat 't programma daarna gaat brengen is afwachten. Als 't echt zo is zoals je zegt dan stemt 't publiek Peter gewoon na 5 dagen weg, gebeurt dit echt dan kan 't programma het vertrouwen van de kijken krijgen en kan 't wel eens leuk gaan worden.
...quote:Op maandag 20 april 2009 14:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk juist dat de kick-off (met verbindingsstreepje) het saaiste deel zal zijn. Het leuke aan big brother dingetjes vind ik de onbekende mensen, dat zijn onbeschreven bladzijdes die vol goede moed ergens aan beginnen.
Terwijl ik iedereen in de kickoff al ken, zelfs Danny is IRL niet zo rellerig (ik vond hem zelfs een lieve man IRL)
Dan kan je best ff langsgaan in het Renate-topic.quote:Op maandag 20 april 2009 14:46 schreef Leandra het volgende:
ik zie liever wat mensen die meer diepgang hebben dan de dieptewerking van hun Clearasil.
Ik wil me niet teveel aan haar hechten.....quote:Op maandag 20 april 2009 15:37 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Dan kan je best ff langsgaan in het Renate-topic.
Goed zeg!quote:Op maandag 20 april 2009 15:49 schreef Juud79 het volgende:
Dementor heeft een 8!
![]()
Ik ben heel trots op hem!
Ik ook,quote:Op maandag 20 april 2009 16:29 schreef Copycat het volgende:
[..]
Goed zeg!
Ik ben ook heel trots op Dementor!
ik ook wel een beetjequote:Op maandag 20 april 2009 15:49 schreef Juud79 het volgende:Dementor heeft een 8!
![]()
wat goed !!!quote:Op maandag 20 april 2009 15:49 schreef Juud79 het volgende:
Dementor heeft een 8!
![]()
Jealousy is a bitch.quote:Op maandag 20 april 2009 18:15 schreef FANN het volgende:
[..]
wat goed !!!![]()
![]()
![]()
daar ga ik strakkies ook een taartje op nemen om het te vieren![]()
[ afbeelding ]
nah zeg ik een keer dat het goed is, ben ik heel blij is het weer niet goed.......quote:
Ja, Fann zou ook wel graag een relatie met Juud willen én in A'doorn willen wonenquote:
dat seg ikquote:Op maandag 20 april 2009 18:25 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Ja, Fann zou ook wel graag een relatie met Juud willen én in A'doorn willen wonen![]()
Hoe dan ook, een acht is wel een mooi cijfer, daar kan niemand iets aan afdoen
Dat seg jijquote:
je hoeft het nou ook weeer niet te gaan overdrijven heur....quote:Op maandag 20 april 2009 18:35 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Dat seg jij![]()
![]()
Je moest maar weer eens vriendjes worden met Dementor, een steunpunt in het oosten kan geen kwaad
Je hebt het gedaan, topic is morsdoodquote:Op maandag 20 april 2009 18:36 schreef Ravenna29 het volgende:
Goedenavond allemaal.
Zo en nu even lezen wat het nieuws van vandaag is.
't Is bijna allemaal Liesje en Remlof hè, bijna een eigen subforum waardigquote:Op maandag 20 april 2009 18:56 schreef FANN het volgende:
[..]
zo effe snel een b'e'e'e'etje bijgelezen.. en nu moet ik effe een paaar dingetjes doen....
see you later![]()
quote:Op maandag 20 april 2009 18:56 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Je hebt het gedaan, topic is morsdood
Zo bedoelde ik het nu ook weer niet hèquote:Op maandag 20 april 2009 19:22 schreef Ravenna29 het volgende:
[..]
. Was niet eens de bedoeling. Maar ik zal wel netjes stil zijn en lezen dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |