abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68141614
Het was al langer bekend dat bij de Publieke Omroep op zo'n beetje alles flink bezuinigd wordt behalve op de riante salarissen. Vandaag in de krant staat een interview met Floortje Dessing.

Ze verteld daarin dat ze bij Llink naar de supermarkt om de hoek moesten om kopietjes te maken. Haar contract is thuis bij de keukentafel opgesteld en toen ze er bij Llink niets van snapten vroegen ze of ze misschien nog haar oude contract van RTL tevoorschijn kon halen, konden ze dat als voorbeeld nemen. Llink typte dat contract maar helemaal over op het salaris na, dat kwam een ton lager te zitten.

Flink wat amateurisme dus bij de Publieke Omroep, behalve de salarissen die er betaald worden. Mevrouw Dessing kreeg namelijk een riant salaris van 2 ton per jaar. "Is dat niet een beetje teveel voor een idealistische omroep?" zo vraagt De Volkskrant zich af. Antwoord: "Moet ik, omdat Llink idealistisch is, minder verdienen dan een presentator van de TROS?".
Verder gaat het ook in het interview over dat zij in haar eentje voor die 'groene' omroep zo'n beetje evenveel heeft uitgestoten aan CO2 dan alle Nederlanders bij elkaar. Dessing zegt dat ze niet 'stompzinnig' de wereld over heeft gevlogen want ze heeft "culturen laten zien waar je niet snel mee in aanraking komt" (alsof je in Beekse Bergen aapjes gaat kijken ).
Helemaal lachwekkend is het als Dessing zegt "Als ik nu onder een tram kom, heb ik een leuk leven gehad, maar niets bijgedragen aan de samenleving [...]. [H]et kan niet zo zijn dat ik alleen reisprogramma's heb gemaakt en dat het dat dan is".

Het lijkt wel Afrika bij de Publieke Omroep. Overal wordt op bezuinigd, overal heerst amateurisme, behalve op het vlak van de salarissen. Het zijn salarissen die bovendien met valse pretenties worden goedgepraat en op het einde van het liedje zijn ze zo verwend geraakt dat ze zich afvragen wat voor zinvols ze in hun leven hebben gedaan. Ook valt het me op dat de circulatie niet erg hoog lijkt te zijn in Hilversum: het zijn vaak figuren die al 25 jaar of langer aan de top staan die de kar trekken. Nu kan dat wijzen op uitzonderlijke kwaliteiten maar ook op gevestigde, volgevreten praktijken. De Prinsen en Graven van Hilversum zoals een Mart Smeets, Mathijs van Nieuwkerk of Jeroen Pauw gedragen zich op een dusdanige manier dat ze zich prima zouden kunnen meten met hun middeleeuwse evenknieën. Hilversum is hét voorbeeld dat status niet voortvloeit uit gedrag maar zogenaamde aristocratisch gedrag uit status.

Het lijkt me persoonlijk zinvol om voortaan voor elke bezuiniging bij de Publieke Omroep (en dat zijn er een hoop geweest de afgelopen 20 jaar) ook met eenzelfde percentage de salarissen naar beneden bij te stellen. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze daar geen geld over hebben voor een kopieerapparaat maar wel de pretentieloze vakantietripjes van mevrouw Dessing willen sponsoren.

Wat denken jullie ervan?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:04:34 #2
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_68141714
ik denk dat het sowieso te mooi is om je hier druk over te maken
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:06:59 #3
8875 Mdk
Smart-ass
pi_68141777
quote:
2. PowNed let op de centjes
De Publieke Omroep ontvangt jaarlijks 800 miljoen belastinggeld en nog krijgen ze de begroting niet rond. Niet zo verwonderlijk, wanneer je de kantoorpanden ziet waarin ze huizen, het wagenpark bekijkt waarin zij rijden en de salarissen aanschouwt die worden uitbetaald. Zo vliegt LLiNK-presentatrice Floortje Dessing de hele wereld over voor een salaris dat hoger is dan de minister-president. En de voorzitter van de VARA? Die strijkt ieder jaar schaamteloos 225.000 euro op. PowNed gaat Hilversum leren beter op jouw centjes te letten. Bewijzen dat het allemaal voor veel minder kan, met leukere programma’s en een evenwichtiger geluid.
Latest releases: http://www.dekooker.nl
pi_68141870
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 16:06 schreef Mdk het volgende:

[..]

Powned

Die willen gewoon het hele bestel opblazen.

Het is ook niet zo dat de PO per uur erg duur is in vergelijking met de andere landen, het is vooral zo dat het raar is dat op alles bezuinigd wordt behalve op de salarissen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:18:17 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_68142027
Maar alle debielen in Nederland kijken er wel naar. Het is hun schuld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:20:35 #6
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_68142080
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 16:04 schreef BereNDD het volgende:
ik denk dat het sowieso te mooi is om je hier druk over te maken
mooi weer bedoel ik
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
pi_68142099
Het gaat hier alleen over Link, niet over de publieke omroep in zijn geheel. Link is voor zover ik weet een linkse omroep, gerund door linkse mensen en dan kan je dit soort dingen verwachten ja.
pi_68142420
De OP gaat alleen maar over Llink, en vervolgens trek je een conclusie voor alle PO's. Beetje raar.
pi_68142819
Llink is slechts een illustratie voor hoe het er bij de rest aan toe gaat.

En dan nog: Llink is een goede omroep, maakt leuke programma's, ik ben er lid van, maar ze doen het wel allemaal met belastinggeld.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68143045
Ik hoorde volgens mij die kerel van MAX zeggen dat hij het ook belachelijk vindt dat al die kleine omroepjes hun eigen faciliteiten hebben. Die kun je beter delen om de kosten te verlagen.

Leuk bedacht, maar alsnog moeten de budgetten er doorheen gedraaid worden. Opzouten met die publieke omroep imo.
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:02:14 #11
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_68143140
Ik ben al een tijd terug afgehaakt bij LLiNK. Ik heb voordat LLiNK ontstond geholpen om ze te laten bestaan. Toen moesten alle leden van nutopia overgeheveld worden naar de nieuwe omroep (zodat ze die 50.000 haalden) en dan konden fuseren. Daar heb ik toen scriptje voor geprogrammeerd. Echt op het laatste moment. Dus feitelijk heb ik ze helpen te bestaan

Had ik misschien niet moeten doen als ik geweten had hoe de Nieuwe Omroep daarna zich ging gedragen binnen LLiNK. LLiNK was 2 omroepen bij elkaar. 1 omroep is er vrijwel helemaal afgehaakt, omdat er smerige spelletjes gespeeld werden daar. Belangen etc. Die directrice had toen geloof ik geregeld dat er een hoop geld ging naar productiebedrijf van haar vader. Is toen in het begin al een hele ruzie ontstaan. Sommige werden door die ruzie gedwongen af te treden, zodat die belangen blijkbaar door konden gaan. Waren eigenlijk al m.i. de voortekenen van dat het beleid slecht was rondom de financien.
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:03:09 #12
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68143156
Wat is er mis met 'amateurisme' als je net een oproep opstart waarvan nog helemaal niet duidelijk is of het over twee jaar nog wel bestaat? Als ik eenmanszaak begin, moet ik ook de eerste tijd op een houtje bijten.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:14:00 #13
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68143438
Ja Scaurus, maar dan regel je niet een gigasalaris voor jezelf.

Ik kan er mee inkomen dat je op het begin niet de kennis hebt om te weten hoe je een contract moet opstellen of dat je geen printapparaat in huis neemt, dat heeft wel iets aandoenlijks. Iets pioniersachtig. "We gaan iets nieuws doen". Dat gevoel.

Maar ga dan niet twee ton uit de pot graaien en de principes van de omroep te grabbel gooien omdat je mensjesaapjes wilt kijken tijdens je snoepreisjes.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:16:08 #14
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_68143489
Op zich is het geen probleem als er gereist wordt, maar dan had het doel van het programma ook moeten zijn hoe je dat met lage impact kan doen. Ipv vliegtuig een reis met een trein etc. De salarissen waren wel erg hoog idd.
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:17:30 #15
36461 Joppy
geen colaboy
pi_68143518
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 16:59 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik hoorde volgens mij die kerel van MAX zeggen dat hij het ook belachelijk vindt dat al die kleine omroepjes hun eigen faciliteiten hebben. Die kun je beter delen om de kosten te verlagen.

Leuk bedacht, maar alsnog moeten de budgetten er doorheen gedraaid worden. Opzouten met die publieke omroep imo.
Idd. weg met de publieke omroepen. Maar ik zie wel een goede mogelijkheid voor publieke televisie. Ik heb veel liever het BBC model. Zonder al die kleine groepjes met hun eigen uurtje tv. Maar dat is misschien op dit moment nog een stap te ver.
Laat ze maar eens beginnen met reorganiseren van die boel. 1 operationele en staf organisatie die zorgt voor de producties, administratie, voorzieningen etc. De omroepen zijn dan alleen verantwoordelijk voor het creatieve/redactionele deel.
Let the beat control your body!
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:20:58 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68143611
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:16 schreef TechXP het volgende:
Op zich is het geen probleem als er gereist wordt, maar dan had het doel van het programma ook moeten zijn hoe je dat met lage impact kan doen. Ipv vliegtuig een reis met een trein etc. De salarissen waren wel erg hoog idd.
Het is natuurlijk ook wel moeilijk. Soms kan het ene ideaal (andere culturen laten zien) haaks staan op het andere ideaal (milieubewust bezig zijn).

Maar om heel eerlijk te zijn had ik bij '3 op reis' niet het gevoel dat het daarom ging. Ik vond dat er met veel dedain werd gepraat over de andere culturen. Aapjes kijken dus. Deden ze eind 19e eeuw ook: toen haalden de Amsterdamse notabelen inheemse Indonesiërs in een kooi naar het Vondelpark om ze daar aan te staren.

Ik zag weinig idealen erin doorsijpelen laat staan dat het echt verschilde van de andere reisprogramma's. Jammer, want het idee en de pretentie is op zich best aardig.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:25:38 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68143740
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:17 schreef Joppy het volgende:

[..]

Idd. weg met de publieke omroepen. Maar ik zie wel een goede mogelijkheid voor publieke televisie. Ik heb veel liever het BBC model. Zonder al die kleine groepjes met hun eigen uurtje tv. Maar dat is misschien op dit moment nog een stap te ver.
Laat ze maar eens beginnen met reorganiseren van die boel. 1 operationele en staf organisatie die zorgt voor de producties, administratie, voorzieningen etc. De omroepen zijn dan alleen verantwoordelijk voor het creatieve/redactionele deel.
Ik zie daar de noodzaak niet toe. Ten eerste is de Publieke Omroep best kostenefficiënt. Het is vooral een kwestie van prioriteiten. Kies je er voor om te bezuinigen op onderzoeksjournalistiek en actualiteiten (wat nu gebeurt) óf op peperdure dramaseries, entertainment en salarissen (op dat laatste wordt vooral niet bezuinigd)?

Ten tweede is het BBC-model ook niet heilig natuurlijk. Dan heb je het risico dat het een kleurloze boel wordt en een voorlichtingszender van de gevestigde orde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68143775
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 16:51 schreef Klopkoek het volgende:
Llink is slechts een illustratie voor hoe het er bij de rest aan toe gaat.

En dan nog: Llink is een goede omroep, maakt leuke programma's, ik ben er lid van, maar ze doen het wel allemaal met belastinggeld.
Je begint met (terechte) kritiek over het amateurisme van de PO, of beter gezegd van Llink, en vervolgens zeg je dat ze dankzij jou in het omroepbestel zitten en noem je het zelfs een goede omroep? Gelukkig ziet de NPO wel in dat zulke omroepen niet gesteund moeten worden: http://www.nu.nl/algemeen(...)link-te-betalen.html
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:36:42 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68144062
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Je begint met (terechte) kritiek over het amateurisme van de PO, of beter gezegd van Llink, en vervolgens zeg je dat ze dankzij jou in het omroepbestel zitten en noem je het zelfs een goede omroep? Gelukkig ziet de NPO wel in dat zulke omroepen niet gesteund moeten worden: http://www.nu.nl/algemeen(...)link-te-betalen.html
Ik vind Llink een goede omroep vanwege hun doelstelling en overwegend goede programma's. Dat laat onverlet dat het algemene systeem in Hilversum niet deugt. Dat is niet eens de schuld van Llink zelf. Want zoals Dessing al aan geeft is het bij de TROS ook de normaalste zaak van de wereld om vooral niet op de salarissen te bezuinigen.

In een normale onderneming gaan de salarissen omlaag als het bedrijf wordt gehalveerd (zo ging het vroeger althans ). Bij de PO kennelijk niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:42:29 #20
36461 Joppy
geen colaboy
pi_68144197
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zie daar de noodzaak niet toe. Ten eerste is de Publieke Omroep best kostenefficiënt. Het is vooral een kwestie van prioriteiten. Kies je er voor om te bezuinigen op onderzoeksjournalistiek en actualiteiten (wat nu gebeurt) óf op peperdure dramaseries, entertainment en salarissen (op dat laatste wordt vooral niet bezuinigd)?

Ten tweede is het BBC-model ook niet heilig natuurlijk. Dan heb je het risico dat het een kleurloze boel wordt en een voorlichtingszender van de gevestigde orde.
Een omroep heeft een toegevoegde waarde als iets kunnen brengen vanuit hun ideologisch standpunt. In mijn ogen wordt dat verschil gemaakt in het creatieve/redactionele/journalistieke deel. Dat zou dan ook de kerntaak moeten zijn voor een omroep. Dingen als personeelsadministratie, daar zit weinig ideologie bij, dus waarom zou dit niet kunnen worden gebundeld? Maak 1 bedrijf van die PO en laat de omroepen daarin een soort inhoudelijke afdelingen zijn.
Uiteraard is geen enkel model heilig, maar de BBC produceert wel veel goede programma's terwijl er in NL ontzettend veel bagger op de PO te zien is.
Let the beat control your body!
pi_68144414
De publieke omroep weg? Nee dat zou een slecht idee zijn. De enige goede programma's die er nog zijn, zijn te vinden op de publieke omroep. Actualiteiten, politiek, wat meer verdieping bij bepaalde onderwerpen etc. Moet er niet aan denken dat we alleen nog de commercielen hebben, daar komt helemaal bagger op .
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:53:26 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68144472
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:51 schreef Sapstengel het volgende:
De publieke omroep weg? Nee dat zou een slecht idee zijn. De enige goede programma's die er nog zijn, zijn te vinden op de publieke omroep. Actualiteiten, politiek, wat meer verdieping bij bepaalde onderwerpen etc. Moet er niet aan denken dat we alleen nog de commercielen hebben, daar komt helemaal bagger op .
Het is helaas wel minder geworden. De manier waarop Brandpunt vroeger reportages maakte, met lange sfeerbeelden en interviews tussendoor, zie je niet meer. Ook is de Publieke Omroep meer meegaand geworden. Vroeger had je 'de achterkant van het gelijk' waarbij vaak een recalcitrant standpunt werd ingenomen (dat kan om meerdere redenen nu niet meer denk ik).

Maar inderdaad, de diepgang bij de commercieelen gaat vaak niet verder dan...

"ongelovelijk dat dit kan in Nederland!"

[ Bericht 39% gewijzigd door Klopkoek op 18-04-2009 18:00:26 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:55:50 #23
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_68144528
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:20 schreef Klopkoek het volgende:
Het is natuurlijk ook wel moeilijk. Soms kan het ene ideaal (andere culturen laten zien) haaks staan op het andere ideaal (milieubewust bezig zijn).
Ja zeker. Soms is het ook wel nodig over dingen heen te stappen om dingen te bereiken, om mensen te bereiken. Ze hadden ook kunnen kiezen voor een opzet waarbij lokaal bedrijven ingehuurd werden om verslag te doen van iets daar ter plekke, zodat ze minder hadden hoeven te reizen, de mensen lokaal hadden kunnen ondersteunen en mensen gehad die echt de plekken wisten te vinden wat interessant is.
quote:
Ik zag weinig idealen erin doorsijpelen laat staan dat het echt verschilde van de andere reisprogramma's. Jammer, want het idee en de pretentie is op zich best aardig.
Mee eens. Ik heb tot nu weinig echt hoogwaardige programma's gezien. Vond dat vegetarisch kookprogramma op zich prima, maar miste ook net even snelheid. Verder zijn die radioprogramma's op zich wel ok geloof ik. En moveyourass tv had ook wel af en toe iets leuks. Dat milieuridders was weer een enorm kutprogramma. Ze wilden ook een keer met mij meelopen (interview, etc.), maar ze wilden me gewoon belachelijk maken (dus op een rare manier op tv presenteren), dus niet meer mee verder gegaan.

Ik vind het erg jammer. het is wel zo dat LLiNK wel de enige zender is die tenminste iets groens heeft... maar wat betreft milieu hebben ze het vooral over spaarlampjes indraaien. Terwijl alle recente rapporten aangeven dat vleesconsumptie de grote boosdoener van milieu (en ook schending van mensenrechten overigens) doen ze daar eigenlijk niets tot weinig mee. Dat komt omdat die gasten daar lekker houden van hun stuk vlees. De Nieuwe Omroep, waaruit LLiNK ook ontstaan is waren ook veel gericht vooral op mensen, wereldvoedselverdeling en cultuur. Dus milieu was toen ook weinig een punt. Dat ze daarom zo een reisprogramma hebben heeft ook daar mee te maken denk ik. Ze vinden mensen voorgaan, maar koppelen milieu zelf niet aan de situatie in die landen. En willen zelf als mensen ook niet echt veranderen. Principieel voordoen, maar niet zijn.
  zaterdag 18 april 2009 @ 17:57:46 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68144590
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:55 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ja zeker. Soms is het ook wel nodig over dingen heen te stappen om dingen te bereiken, om mensen te bereiken. Ze hadden ook kunnen kiezen voor een opzet waarbij lokaal bedrijven ingehuurd werden om verslag te doen van iets daar ter plekke, zodat ze minder hadden hoeven te reizen, de mensen lokaal hadden kunnen ondersteunen en mensen gehad die echt de plekken wisten te vinden wat interessant is.
Briljant format.

quote:
Terwijl alle recente rapporten aangeven dat vleesconsumptie de grote boosdoener van milieu (en ook schending van mensenrechten overigens) doen ze daar eigenlijk niets tot weinig mee.
Leg eens uit Dat zou inderdaad iets zijn om aan de kaak te stellen.

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68144727
Tsja, subsidies maken organisaties onprofessioneel en inefficiënt, dat zie je ook goed in de bijvoorbeeld de zorg. Verder vind ik het prima dat iemand 2 ton verdiend, wel kun je je afvragen of Llink wel de juiste prioriteiten stelt als je het financiele beleid van de omroep ziet. Ik geloof al lang niet meer in het hobbyproject dat publieke omroep heet, de publieke TV en radio zijn totaal achterhaalde media. De burger die zich goed wil informeren heeft voldoende aan internet en de bibliotheek. Liever houdt men (al die mensen die claimen idealistisch bezig te zijn bij de publieke omroep) zich bezig met zaken als het internet vrij houden van overheidsbemoeienis, het waarborgen van net-neutraliteit, en het waarborgen van anonimiteit op het internet.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bolkesteijn op 18-04-2009 18:09:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')