Lijkt me duidelijk: laat law abiding citizens een wapen in huis hebben, zodat ze dit soort tuig vanuit hun slaapkamerraam in de gaten kunnen houden.quote:Pinkrakers beschoten uit slaapkamerraam
woensdag 15 april 2009 | 15:06 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 15 april 2009 | 18:01
NIJNSEL - Onbekenden zijn woensdag in alle vroegte beschoten toen ze een pinautomaat in Nijnsel probeerden op te blazen. Een buurtbewoner uit de Azaleastraat aarzelde geen seconde toen hij de explosie hoorde.
Hij pakte zijn luchtbuks en opende vanuit zijn slaapkamerraam het vuur op de benen van de criminelen. Die kozen vervolgens zonder buit het hazenpad.
Politie en justitie overleggen nog of de Nijnselnaar vervolgd wordt voor het schieten. Hij heeft de luchtbuks legaal in zijn bezit, maar het gebruik ervan is op de openbare weg verboden. De politie stelt dat er geen aangifte is. "In theorie is het een strafbaar feit, maar wij gaan hem niet ambtshalve vervolgen."
Justitie kijkt of het optreden van de man proportioneel is. "Hij heeft natuurlijk geprobeerd om een kraak tegen te gaan en schoot gericht op de benen," laat een zegsvrouw weten. Justitie en politie wilden gisteren geen overhaaste beslissingen nemen en hebben de man dus wel als verdachte aangemerkt, maar hem niet aangehouden.
De pinautomaat staat op de hoek van de Azaleastraat en de Lieshoutweg. Een onbekend aantal daders bracht explosieven aan op de automaat en probeerde de complete contructie zo op te blazen. Het geheel raakte volgens de politie weliswaar ontzet, maar de kluis bleef op slot.
Gastquote:Op woensdag 15 april 2009 18:22 schreef Thieske het volgende:
112 bellen lijkt me verstandiger.
Als je er toevallig een 'n kogel in z'n oog schiet en hij gaat er aan dood wordt je gewoon veroordeeld voor moord.
Ik zou natuurlijk gelijk headshots proberen.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:23 schreef CasB het volgende:
[..]
Mwah, ik denk dat een weldenkend mens niet snel op andere lichaamsdelen zal mikken.
Dat lijkt me dan weer wat overdreven.quote:
Lijkt me duidelijk: zodra je dat doet, gaan overvallers iedereen die bij z'n raam in de buurt komt afknallen.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk: laat law abiding citizens een wapen in huis hebben, zodat ze dit soort tuig vanuit hun slaapkamerraam in de gaten kunnen houden.
Dan zal het slachtoffer eerst aangifte moeten doen.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:22 schreef Thieske het volgende:
Als je er toevallig een 'n kogel in z'n oog schiet en hij gaat er aan dood wordt je gewoon veroordeeld voor moord.
Waarschijnlijk gewoon ontslag van rechtsvervolging vanwege noodweer(exces). En anders een zeer lage taakstraf wegens doodslag of zware mishandeling met de dood tot gevolg. Sowieso geen moord, want er is in zo'n situatie geen voorbedachte rade (een tevoren bedacht moordplan).quote:Op woensdag 15 april 2009 18:22 schreef Thieske het volgende:
Niet nodig bij geweldsmisdrijven bij mijn wetenquote:Op woensdag 15 april 2009 18:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zal het slachtoffer eerst aangifte moeten doen.
Dat klopt. Alleen bepaalt de aangifte wel mede de prioriteit die het OM aan vervolging geeft (opportuniteitsbeginsel).quote:Op woensdag 15 april 2009 18:50 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Niet nodig bij geweldsmisdrijven bij mijn weten
Dit kun je toch nooit noodweer noemen? Degene die schoot zat helemaal niet in een bedreigende situatie.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon ontslag van rechtsvervolging vanwege noodweer(exces). En anders een zeer lage taakstraf wegens doodslag of zware mishandeling met de dood tot gevolg. Sowieso geen moord, want er is in zo'n situatie geen voorbedachte rade (een tevoren bedacht moordplan).
Eind jaren 70 schoot een juwelier ook vanuit zijn raam een overvaller kapot die een ramkraak pleegde op zijn winkel. Niet eens vervolgd.
Hmm, je weet natuurlijk nooit wat 't beroepstuig op zak heeft. Maar okay, noodweer is hier wat ver gezocht al zie ik geen rechter hier je 10 jaar voor geven hoor.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:53 schreef Thieske het volgende:
[..]
Dit kun je toch nooit noodweer noemen? Degene die schoot zat helemaal niet in een bedreigende situatie.
Ja leuk. Totdat het neefje van 3 het wapen vind en zijn 2 jarig nichtje doodschiet.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk: laat law abiding citizens een wapen in huis hebben, zodat ze dit soort tuig vanuit hun slaapkamerraam in de gaten kunnen houden.
quote:Op woensdag 15 april 2009 18:53 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik vind dat de beste kerel een lindje moet krijgen_
Je weet toch wel een lindje! Kom op.... lindje!quote:
Inderdaad, alleen maar snelheidsovertredingenquote:Op woensdag 15 april 2009 18:38 schreef Zienswijze het volgende:
Tja, zolang de politie alleen maar gericht is op het bekeuren van rijdende mensen die 10 km/h te hard rijden en niet zozeer gericht is op het opsporen van criminelen, zal je deze taferelen vaker krijgen.
Wat als hij per ongeluk in een gezicht van die verdachten geschoten had?
Het is een lastige kwestie..
Mierenneukerquote:Op woensdag 15 april 2009 20:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Inderdaad, alleen maar snelheidsovertredingen
http://www.barneveldsekra(...)rvolging.350227.news
http://www.ad.nl/rotterda(...)rovers_opgepakt.html
Om maar eens twee voorbeelden van afgelopen week te geven.
Jankerd.
Neeh, het is een lintjuhquote:Op woensdag 15 april 2009 20:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Je weet toch wel een lindje! Kom op.... lindje!
Het is ook noodweer als het om andermans goed gaat.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:53 schreef Thieske het volgende:
[..]
Dit kun je toch nooit noodweer noemen? Degene die schoot zat helemaal niet in een bedreigende situatie.
Dat dus.quote:
Het is inderdaad een klein verschil tussen alleen maar bezig zijn met snelheidsovertredingen en binnen een paar uur gewapende overvallers aanhoudenquote:
quote:Op woensdag 15 april 2009 19:01 schreef LENUS het volgende:
Die man verdient een hoge onderscheiding, ik zat zelf te denken aan de Willemsorde.
Ik heb even gezocht. Maar ik kan geen enkel geval vinden waarbij iemand 5 jaar celstraf heeft gekregen voor het wegjagen van inbrekers.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:35 schreef Slappy het volgende:
Die man moet nu wel vrezen voor zijn leven.Hij heeft straks grote kans op 5 jaar gevangenis.
Nee, in al die topics over noodweer/zelfverdediging/VVD-wetsvoorstellen heb ik steeds weer gevraagd om een voorbeeld waarin iemand vanwege geweld tegen een inbreker onterecht (zwaar) gestraft is. In alle ongeveer 7 topics nooit zo'n voorbeeld gehad.quote:Op woensdag 15 april 2009 21:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht. Maar ik kan geen enkel geval vinden waarbij iemand 5 jaar celstraf heeft gekregen voor het wegjagen van inbrekers.
enquote:Pinkrakers beschoten uit slaapkamerraam
woensdag 15 april 2009 | 15:06 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 16 april 2009 | 17:29
NIJNSEL - De veertigjarige Arwin Oerlemans heeft gisteren in alle vroegte in Nijnsel twee pinkrakers met zijn luchtbuks verjaagd. Hij beschoot de criminelen vanuit zijn slaapkamerraam, vlak nadat zij rond drie uur in de Azaleastraat een pinautomaat probeerden op te blazen.
De man werd wakker van de explosie en schoot met zijn buks vanuit zijn slaapkamerraam op de criminelen. Die kozen vervolgens zonder buit het hazenpad. "Ik word zó kwaad als mensen andermans geld weghalen" , verklaart hij zijn actie. Of iemand geraakt is door een kogeltje is niet duidelijk.
Politie en justitie overleggen nog of de Nijnselnaar vervolgd wordt voor het schieten. Zijn wapen is in ieder geval in beslag genomen. De man heeft de luchtbuks legaal in zijn bezit, maar het gebruik ervan op de openbare weg is verboden. De politie tilt er niet al te zwaar aan. "Er is geen aangifte gedaan. In theorie is het een strafbaar feit, maar wij gaan hem vooralsnog niet ambtshalve vervolgen", zegt een woordvoerder. Justitie bekijkt of het optreden van de man proportioneel is. " Hij heeft natuurlijk geprobeerd om een kraak tegen te gaan en schoot gericht op de benen", laat een zegsvrouw weten. Justitie en politie wilden gisteren geen overhaaste beslissing over al dan niet vervolgen nemen.
De pinautomaat staat op de hoek van de Azaleastraat en de Lieshoutseweg. Een onbekend aantal daders bracht explosieven aan op de automaat en probeerde de complete constructie op te blazen. Het geheel raakte volgens de politie weliswaar ontzet, maar de kluis bleef op slot. Het Explosieven Opruimings Commando heeft de automaat onderzocht om explosiegevaar uit te sluiten. Er bleken geen risico's te zijn.
quote:'Liever m'n luchtbuks terug dan een pluim'
door onze correspondente Corrie Bekkers. donderdag 16 april 2009 | 02:47 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 16 april 2009 | 16:53
NIJNSEL - Arwin Oerlemans (40) heeft er buikpijn van. Krijgt hij zijn luchtbuks terug, vraagt hij zich af. Gisternacht schoot hij ermee vanuit zijn slaapkamerraam op een man, die probeerde de pinautomaat aan de Azaleastraat in Nijnsel te kraken. Oerlemans: "De politie nam mijn luchtbuks mee voor onderzoek, maar zei wel dat ik een pluim verdiende."
De slaapkamer van Arwin Oerlemans ligt schuin tegenover de pinautomaat. Oerlemans werd rond drie uur wakker door een sissend geluid, gevolgd door een harde knal. Hij sprong uit bed en zag twee mannen die veel kabaal maakten doordat ze met hamers op de zijkant van de pinautomaat sloegen. Oerlemans: "Ik riep: wat moet dat daar! Toen ze doorgingen, pakte ik mijn luchtbuks die op mijn slaapkamer hangt en schoot uit het raam. Misschien heb ik er eentje geraakt, want ze vluchtten meteen naar hun auto. Toen belde ik de politie en die was in tien minuten hier."
Oerlemans: "Ik word zó kwaad als mensen andermans geld weghalen. Toch is het stom dat ik heb geschoten. Ik heb mijn luchtbuks alleen als hobby. Ik schiet al zo'n twintig jaar achter in de tuin op schijven. Maar ik dacht aan mijn drie gestolen fietsen en ik wilde die twee mannen tegenhouden. Toch had ik beter eerst de politie kunnen bellen."
Oerlemans zegt de overvallers niet herkend te hebben. "Ik zag alleen zwarte schimmen. Maar gezien de snelheid waarmee ze naar hun auto renden, denk ik aan vrij jonge mannen."
Arwin is zijn buks voorlopig kwijt. Hij maakt zich zorgen of hij dit dure exemplaar van ruim duizend euro nog terugziet. " Kijk, ik hoef geen cadeau voor het feit dat ik het kraken van de pinautomaat wilde beletten, maar ik wil wel mijn luchtbuks terug!"
Lijkt me duidelijk: KUTPLANquote:Op woensdag 15 april 2009 18:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 16 april 2009 18:07 schreef Mirjam het volgende:
mijn god, ik las pindakrakers, snapte er al niks van
hopen maar voor die meneer dat de krakers niet te weten komen waar hij precies woont.
quote:Op woensdag 15 april 2009 18:13 schreef Lyrebird het volgende:
Onderbouw dat dan eens.quote:
Volgens mij zitten in van die mobiele pinbakken in de supermarkt een soort van verfbommen. Ik zie het al voor me dat je die rode verf over je heen krijgt in de vorm van de cirkels van een schietschijfquote:Op donderdag 16 april 2009 18:56 schreef Loohcs het volgende:
Straks tref je net een Senseo-pinautomaat die uit zichzelf ontploft, buurtbewoner denkt dat je een kraak aan 't zetten en trakteert je op wat hagel.
Begin jij dat eerst maar eens met het onderbouwen waarom het zo duidelijk een GOED plan is. Mij verwijzen naar OP werkt daarbij natuurlijk niet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
quote:Op donderdag 16 april 2009 19:04 schreef Nembrionic het volgende:
Begin jij dat eerst maar eens met het onderbouwen waarom het zo duidelijk een GOED plan is. Mij verwijzen naar OP werkt daarbij natuurlijk niet.
Ik ben de lulligste niet:Volgens mij heeft het wapenprobleem in de VS ook te maken met de grote sociale tegenstellingen in dat land. Uiteraard ben ik geen voorstander van wapenbezit door burgers, maar ik kan me die persoon wel voorstellen. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben als ik een luchtbuks had. Ik vind het best belangrijk dat de overheid zich achter burgers schaart die een misdrijf trachten te verhinderen ook als daarbij gepast geweld gebruikt word.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Ik snap het ook en ik had het ook gedaan, met mijn LUCHTBUKS. Maar dat is nog altijd wat anders dan iedereen een wapen toestaan en het recht in eigen handen te laten nemen.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het wapenprobleem in de VS ook te maken met de grote sociale tegenstellingen in dat land. Uiteraard ben ik geen voorstander van wapenbezit door burgers, maar ik kan me die persoon wel voorstellen. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben als ik een luchtbuks had. Ik vind het best belangrijk dat de overheid zich achter burgers schaart die een misdrijf trachten te verhinderen ook als daarbij gepast geweld gebruikt word.
Wel eens in de VS gewoond? Dan krijg je toch echt een heel ander beeld. Niet dat er geen onnodige doden vallen doordat burgers wapens hebben, maar het leven in de VS is toch echt een stuk aangenamer. Deze Brit van de BBC (!) heeft dat wel in de gaten:quote:Op donderdag 16 april 2009 19:04 schreef Nembrionic het volgende:
Ik kijk naar Amerikaanse toestanden waar iedere "law abiding citizen" een wapen kan halen en als je kijkt hoeveel ellende DÁÁR van komt, dan zie je dat dat niet opweegt tegen een paar pinkrakers. In dit geval werd er met een luchtbuks geschoten. Niet heel schadelijk vanaf die afstand maar wel afschrikkend. Maar wat als het met echte kogels is? Nee, laat maar lekker zo.
quote:America's 'safety catch'
By Justin Webb, BBC North America editor, Missouri
Despite the fact there are more than 200 million guns in circulation, there is a certain tranquility and civility about American life. Deepwater, Missouri has a motto: "A great lil' town nestled in the heartland." Deepwater considers itself to be an exemplar of the best of American life. A place where outsiders - if they ever penetrated this far - would find home-cooked apple pie and friendly, warm, hard-working folk. Among those folk, I have no doubt, is Ronald Long. Last month Mr Long decided to install a satellite television system in his Deepwater home. His efforts to make a hole in the outside wall came to nothing because Mr Long did not possess a drill. But he did have a .22 calibre gun. He fired two shots from the inside of the bedroom. The second killed his wife who was standing outside. He will face no charges. The police accept it was an accident.
Gun control
To many foreigners - and to some Americans - the tolerance of guns in everyday American life is simply inexplicable. As a New York Times columnist put it recently: "The nation is saturated with violence. Thousands upon thousands of murders are committed each year. There are more than 200 million guns in circulation." Someone suggested a few days ago that the Democrats' presidential candidates might like to take up the issue of gun control. Forget about it. They were warned off - in colourful style - by a fellow Democrat, the Governor of Montana, Brian Schweitzer. "In Montana, we like our guns", he said. "Most of us own two or three guns. 'Gun control' is hitting what you shoot at. So I'd be a little careful about blowing smoke up our skirts." Democrats would like to win in the Mountain West this November. Enough said.
Washington weapons ban
On the anniversary of the Virginia Tech shooting, all this will feel to some like a rather depressing, if predictable, American story. A story of an inability to get to grips with violence. At the moment, there is an effort being made to overturn a ban on some types of weapon in Washington DC. Among those dead against this plan - those who claim it would turn the nation's capital into the Wild West - is a lanky black man (he looks like a basketball player) called Anwan Glover. Anwan peeled off articles of clothing for our cameras and revealed that he had been shot nine times. One bullet is still lodged in an elbow. His younger brother was shot and killed a few months ago. Anwan was speaking to us in a back alley in north-east Washington. If you heard a gun shot in this neighbourhood you would not feel surprised.
'Gentler environment'
Why is it then that so many Americans - and foreigners who come here - feel that the place is so, well, safe? A British man I met in Colorado recently told me he used to live in Kent but he moved to the American state of New Jersey and will not go home because it is, as he put it, "a gentler environment for bringing the kids up." This is New Jersey. Home of the Sopranos. Brits arriving in New York, hoping to avoid being slaughtered on day one of their shopping mission to Manhattan are, by day two, beginning to wonder what all the fuss was about. By day three they have had had the scales lifted from their eyes. I have met incredulous British tourists who have been shocked to the core by the peacefulness of the place, the lack of the violent undercurrent so ubiquitous in British cities, even British market towns. "It seems so nice here," they quaver. Well, it is!
Violent paradox
Ten or 20 years ago, it was a different story, but things have changed. And this is Manhattan. Wait till you get to London Texas, or Glasgow Montana, or Oxford Mississippi or Virgin Utah, for that matter, where every household is required by local ordinance to possess a gun. Folks will have guns in all of these places and if you break into their homes they will probably kill you. They will occasionally kill each other in anger or by mistake, but you never feel as unsafe as you can feel in south London. It is a paradox. Along with the guns there is a tranquillity and civility about American life of which most British people can only dream.
Peace and serenity
What surprises the British tourists is that, in areas of the US that look and feel like suburban Britain, there is simply less crime and much less violent crime. Doors are left unlocked, public telephones unbroken. One reason - perhaps the overriding reason - is that there is no public drunkenness in polite America, simply none. I have never seen a group of drunk young people in the entire six years I have lived here. I travel a lot and not always to the better parts of town. It is an odd fact that a nation we associate - quite properly - with violence is also so serene, so unscarred by petty crime, so innocent of brawling. Virginia Tech had the headlines in the last few days and reminded us of the violence for which the US is well known. But most American lives were as peaceful on this anniversary as they are every day.
From Our Own Correspondent was broadcast on Saturday 19 April, 2008 at 1130 BST on BBC Radio 4. Please check the programme schedules for World Service transmission times.
Een discussie over waar het leven prettiger is. Denk je dat daar een eenduidend antwoord uit gaat komen?quote:Op donderdag 16 april 2009 23:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wel eens in de VS gewoond? Dan krijg je toch echt een heel ander beeld. Niet dat er geen onnodige doden vallen doordat burgers wapens hebben, maar het leven in de VS is toch echt een stuk aangenamer. Deze Brit van de BBC (!) heeft dat wel in de gaten:
[..]
Die onnodige doden vallen niet bij mij in de buurt, terwijl ik toch van het afschrikkende effect van een mogelijk wapen in mijn huis kan profiteren.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:02 schreef snowgoon het volgende:
Waarom kan het jou niet schelen dat er onnodige doden vallen?
Er vallen elke dag overal onnodige doden. Weet je hoeveel levens we zouden kunnen redden door maar vanalles te verbieden?quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Een discussie over waar het leven prettiger is. Denk je dat daar een eenduidend antwoord uit gaat komen?
Waarom kan het jou niet schelen dat er onnodige doden vallen?
Waarom zouden die onnodige doden niet in jouw buurt kunnen vallen? Ik denk dat de familie van "hey leuk speelgoed" doodgeschoten kinderen dat ook dachten.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die onnodige doden vallen niet bij mij in de buurt, terwijl ik toch van het afschrikkende effect van een mogelijk wapen in mijn huis kan profiteren.
Overigens zie ik het niet zo zwart-wit. Amerikanen hebben over het algemeen veel meer respect voor andermans eigendommen dan Nederlanders en daarnaast laat de Amerikaanse politie niet met zich sollen. Het zou best kunnen dat die twee factoren meer invloed hebben op het gevoel van veiligheid dat we hier hebben, dan het wapenbezit onder burgers.
Maar als de politie hier verzaakt, en we hebben Mexicaanse 'boefjes' in onze straat, dat verwacht ik dat het snel afgelopen is met die onzin.
Geen idee. En dat weet jij ook niet.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:36 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Er vallen elke dag overal onnodige doden. Weet je hoeveel levens we zouden kunnen redden door maar vanalles te verbieden?
De laatste jaren? Ben je 15 ofzo? Dat gebeurt al altijd.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen idee. En dat weet jij ook niet.
Ik weet wel dat het niet handig is om iedereen maar een geweer in zijn huis te laten hebben. Daarvoor zijn er de laatste jaren toch echt teveel "neefje schiet nichtje dood" verhalen geweest.
Dan heeft die familie dat helemaal aan zichzelf te danken! In een beetje familie weten kinderen donders goed dat ze met hun tengels van wapens af moeten blijven! Met een beetje opvoeding kun je heel veel bereiken.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom zouden die onnodige doden niet in jouw buurt kunnen vallen? Ik denk dat de familie van "hey leuk speelgoed" doodgeschoten kinderen dat ook dachten.
Hij schoot vanuit zijn slaapkamer raam, niet vanaf de openbare wegquote:Politie en justitie overleggen nog of de Nijnselnaar vervolgd wordt voor het schieten. Hij heeft de luchtbuks legaal in zijn bezit, maar het gebruik ervan is op de openbare weg verboden. De politie stelt dat er geen aangifte is. "In theorie is het een strafbaar feit, maar wij gaan hem niet ambtshalve vervolgen."
Misschien stak de loop net ver genoeg uit zijn raam om boven de stoep te komen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:37 schreef Metro2005 het volgende:
Hij schoot vanuit zijn slaapkamer raam, niet vanaf de openbare weg![]()
Och ja, goed idee, want criminelen staan er inderdaad niet om bekent dat ze, in reaktie op gewapende burgers, zichzelf ook gaan bewapenen. Dat zal natuurlijk niet gebeuren, want zo zijn criminelen niet...quote:Op woensdag 15 april 2009 18:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja ga een kind van 3 maar perfect opvoeden zodat het nooit iets fout doetquote:Op vrijdag 17 april 2009 05:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dan heeft die familie dat helemaal aan zichzelf te danken! In een beetje familie weten kinderen donders goed dat ze met hun tengels van wapens af moeten blijven! Met een beetje opvoeding kun je heel veel bereiken.
Grappig, ik wist niet dat goederen daar ook ondervielen. Nou ja, ergens wel logisch...je zou maar een schilderij van Rembrand in bezit hebben die iemand dreigt in brand te steken.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:36 schreef Pool het volgende:
[..]
Het is ook noodweer als het om andermans goed gaat.
*knip*
Welnee, veruit de meeste incidenten met wapens in de USA gebeurt in huiselijke kring of wel kinderen die papa's pistooltje vinden en zichzelf of een ander kind een headshotje geven of wel dat het wapen van de eigenaar tegen hem/haar wordt gebruikt door een inbreker/overvaller die toevallig iets beter weet om te gaan met wapens dan het slachtoffer.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het wapenprobleem in de VS ook te maken met de grote sociale tegenstellingen in dat land. Uiteraard ben ik geen voorstander van wapenbezit door burgers, maar ik kan me die persoon wel voorstellen. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben als ik een luchtbuks had. Ik vind het best belangrijk dat de overheid zich achter burgers schaart die een misdrijf trachten te verhinderen ook als daarbij gepast geweld gebruikt word.
Wat een ongelovelijk onzin in dat stukje van die BBC gast.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wel eens in de VS gewoond? Dan krijg je toch echt een heel ander beeld. Niet dat er geen onnodige doden vallen doordat burgers wapens hebben, maar het leven in de VS is toch echt een stuk aangenamer. Deze Brit van de BBC (!) heeft dat wel in de gaten:
[..]
Dat valt wel mee, in de grote steden ja, maar in de rest van het land waar nog veel meer mensen wapens bezitten niet.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wat een ongelovelijk onzin in dat stukje van die BBC gast.![]()
Criminaliteitscijfers in de USA zijn de hoogste van de westerse wereld
Vind jij. Ik niet.quote:Het idee dat het masale wapenbezit in de USA burgers veiliger maken tegen criminaliteit is een absurde en naief.
Reaslistischer dan wanneer ze helemaal geen wapens zouden hebben. ..quote:Daarbij, dat was ook nooit de bedoeling van particulier wapen bezit. Het was namelijk bedoelt voor het geval dat er een tirannieke overheid de macht zou grijpen, het wapenbezit zou moeten garanderen dat de burgers in de USA zich dan tegen die overheid konden beschermen en eventueel over verwerpen.
Je mag je afvragen of die gedachten tegenwoordig nog realistisch is...
Complete onzin. Lees de statistieken er eens op na. Maar een heel klein deel van de vuurwapendoden in de VS is het gevolg van ongelukken. En als jij met bronnen kunnen aantonen dat wapens vaak tegen de eigenaar worden gebruikt ben je helemaal een heldquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:59 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welnee, veruit de meeste incidenten met wapens in de USA gebeurt in huiselijke kring of wel kinderen die papa's pistooltje vinden en zichzelf of een ander kind een headshotje geven of wel dat het wapen van de eigenaar tegen hem/haar wordt gebruikt door een inbreker/overvaller die toevallig iets beter weet om te gaan met wapens dan het slachtoffer.
Het is bijvoorbeeld inderdaad zo dat in de VS zwembaden in de tuin jaarlijks tot veel meer kinderdoden leiden dan vuurwapens (http://scienceblogs.com/deltoid/2001/07/levittpoolsvsguns.php).quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:18 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Complete onzin. Lees de statistieken er eens op na. Maar een heel klein deel van de vuurwapendoden in de VS is het gevolg van ongelukken. En als jij met bronnen kunnen aantonen dat wapens vaak tegen de eigenaar worden gebruikt ben je helemaal een heldWat een poep.
Je bent weer de zoveelste ongeïnformeerde flapdrol met een uitgesproken en verregaande mening over iets waar hij behalve vooroordelen nauwelijks een idee van heeft.
Dat kan, als je dan maar zorgt dat je óf goed geïnformeerd bent, óf dat je een beetje ruimte voor nuance overlaat in je mening.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:30 schreef Pool het volgende:
[..]
Het is bijvoorbeeld inderdaad zo dat in de VS zwembaden in de tuin jaarlijks tot veel meer kinderdoden leiden dan vuurwapens (http://scienceblogs.com/deltoid/2001/07/levittpoolsvsguns.php).
Maar toch zie ik per saldo geen enkel nuttig effect van vuurwapenbezit in de VS.
Dat bestempel ik als projectiequote:Het heeft niet aangetoond de criminaliteit te verlagen en het zorgt alleen maar hillbilly-types die hun geweer zien als een verlengstuk van hun piemel.
Die man heeft geen bekeuring gehad van de politie.quote:Op vrijdag 17 april 2009 19:09 schreef henkway het volgende:
nou dan hebben ze toch een verdachte
daar gaat het om he , het gaat om het bekeuren, wie dat maakt niet uit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |