abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68085333
Voor de ouderen onder ons
16 april 1909 was de geboortedatum van Bep Bakhuys
quote:
Elisa Hendrik Bakhuijs (beter bekend als Beb Bakhuys) (Pekalongan, 16 april 1909 - Den Haag, 7 juli 1982) was een Nederlandse voetballer, die in de jaren '30 een hoofdrol speelde bij de successen van het Nederlands elftal.
pi_68085403
En vandaag, 16 april 2009, is de dag dat Obama de kandidatuur van de VS voor de organisatie van het WK Voetbal 2018 of 2022 officieel steunt.

http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF16042009_002

Eind volgend jaar zullen we weten welk land uiteindelijk de organisatie op zich mag nemen .
pi_68085503
Nog maar een feitje dan. Voor sommigen misschien een nietszeggende wedstrijd, maar ik deze statistiek toch het vermelden waard omdat het toch 1 van de meest beladen derbies van Nederland betreft. Speciaal voor de mensen uit Arnhem en omstreken.

16 april 1979
Vitesse stond in de Eredivisie voor de 21ste keer tegenover aartsrivaal NEC. De club uit Arnhem bleef in achttien van de twintig eerdere streekderby's op eigen veld ongeslagen. De laatste thuisnederlaag tegen NEC dateert van 16 april 1979 (0-1).
pi_68088034
De laatste die ik voor vandaag had staan.

16 april 1972:
16 april 1972 staat te boek als de dag waarop Eric Gerets zijn debuut als profvoetballer maakte, in de uitwedstrijd tegen FC Diest kwam hij in het veld voor Sylvester Takac.
pi_68096728
17 april 1966: Het interlanddebuut van Willy Dullens

Het verhaal
Voetballers die op jonge leeftijd moeten stoppen groeien vaak uit tot een legende. Nederlands beroemdste voorbeeld is misschien wel Willy Dullens. Eigenlijk speelt Dullens maar drie jaar op hoog niveau. Toch wordt hij als één van de groten van het Nederlands voetbal gezien. Vooral zijn verkiezing tot voetballer van het jaar, de opmerking van Cruijff dat Dullens technisch misschien wel beter was dan hij en de afscheidswedstrijd hebben aan de legendevorming bijgedragen.

Dullens doet voor het eerst van zich spreken in het seizoen 1963-1964. Sittardia heeft een anoniem seizoen in de eerste divisie achter de rug Dullens, die er in zijn eerste seizoen meteen 18 inschiet, zorgt echter voor nieuw elan en heeft een groot aandeel in het kampioenschap in 1964. De eredivisie bleek het jaar daarop echter een maatje te groot. Hoewel de Sittardenaren liefst zeven van de acht punten pakten in de derby's tegen MVV en Fortuna'54 degraderen de geel-blauwen roemloos.

De landelijke doorbraak van Dullens komt in het seizoen '65/'66. Dullens is inmiddels uitgegroeid tot de absolute spelmaker van het elftal. Sittardia maakt dat jaar veel indruk. Zelfs de belangstelling van bondscoach Georg Kessler wordt gewekt. Het verbaast niemand dat Dullens op 17 april 1966 zijn debuut mag maken in Oranje (3-1 winst tegen België). Op 21-jarige leeftijd is Dullens een begrip in het Nederlandse voetbal geworden. Hij wordt, als eerste-divisiespeler, uitgeroepen tot Voetballer van het Jaar voor Cruijff en Keizer.

Vervolgens slaat het noodlot toe. In een oefenwedstrijd tegen Vitesse raakt Dullens zwaar geblesseerd aan zijn knie. Vele operaties, revalidaties en comebacks volgen, maar Dullens wordt nooit meer echt fit. In december 1968 besluit Dullens, inmiddels onder contract bij de fusieclub FSC, er voorlopig een punt achter te zetten. Het blijkt later het definitieve einde te zijn. Op 5 augustus spelen Ajax en Alemannia Aken (!) een benefiet voor Dullens voor 60.000 toeschouwers in het Olympisch Stadion, Een legende is geboren.

Enkele maanden later wordt Dullens, die zijn kunsten dus eigenlijk nooit echt op eredivisieniveau heeft kunnen laten zien, afgekeurd. Slechts 4 interlands heeft hij kunnen spelen. Daarna kwam de moeilijkste periode uit zijn leven. Hij belandde 5 jaar lang in een depressie. Kon zelfs niet meer naar voetballen kijken. ‘Godverdomme, waarom moest dit uitgerekend mij overkomen? Beter dan Cruijff, maar wel gehandicapt.’ Die vraag neem ik mee het graf in. Er is geen antwoord op.’

in 1980 begon Dullens zijn eigen kapsalon van het geld van de benefietwedstrijd, 140.000,- gulden.

Terugslag
De lente van 1988, waarin het Nederlands elftal Europees kampioen werd, Nederland Oranje kleurde en Marco van Basten tot volksheld werd uitgeroepen.

Dullens, 43 toen, stortte volledig in. ‘Van Basten kwam net terug van een blessure. Hij was zo gefocust op een terugkeer, maar Rinus Michels koos voor John Bosman in de eerste wedstrijd tegen Rusland. ’s Avonds in bed lag ik te malen: waarom geeft Michels Marco geen kans? Ik identificeerde me helemaal met Van Basten die zoveel pech had gehad met zijn enkel. Wat mij was overkomen, moest hem bespaard worden. Ik ging daar helemaal in op.’

Zijn vrouw was de eerste die voorzichtig opperde of hij misschien niet overspannen was. ‘Ik, overspannen? Kom nou, zoiets zou mij toch niet overkomen?’ Een paar dagen later zat hij in het ziekenhuis te praten met een psycholoog. Urenlang. Over zijn voetbalcarrière, het abrupte einde, het gevoel van onrecht. ‘Het kwam er allemaal uit. Ik ben uiteindelijk acht maanden uit de running geweest. Daarna heb ik mijn leven weer opgepakt. Die psycholoog heeft mij geleerd te relativeren. Er zijn ook heel veel dingen wél goed gegaan in mijn leven: ik heb een lieve vrouw, prachtige dochters en beeldschone kleinkinderen. Wat wil ik nou nog meer?’

Maar toch, de wond zal nooit helemaal helen. ‘Soms denk ik wel eens: zouden we met mij wél wereldkampioen zijn geworden in 1974? Vind je dat raar?’

Wat Dullens goed deed, was dat Johan Cruijff hem selecteerde voor zijn ‘Elftal van de Eeuw’. Hij laat het shirt zien waarmee hij die avond speelde: nummer 7. ‘Van tevoren dacht ik: ze zullen mij toch niet vergeten? Maar Johan was de eerste die mij belde voor die avond in de Arena. Ik geloof dat ik drie ballen heb geraakt, maar het was een geweldige ervaring.’

Terug in de voetballerij
Inmiddels is hij alweer een tijdje actief in de voetballerij. in 2000, 20 jaar na de start van zijn eigen kapsalon, kreeg Dullens last van zijn schouders (Cuslaesie; afgescheurde pees; waarschijnlijk door de belasting van het werken met de tondeuse). Tegelijkertijd hing directeur Theo Mommers van Fortuna aan de lijn: ‘Een beetje laat, Willy, maar wil je ons gaan adviseren op technisch gebied?’

Dullens kon wel janken van geluk. ‘Waar de ene blessure mij verwijderde van het voetbal, bracht de andere mij juist weer terug. Je kunt mij elke dag langs het voetbalveld zetten. Wat zou het mooi zijn als ik op een dag de nieuwe Willy Dullens ontdek.’

Wat gebeurde er nou bij Vitesse?
Nog 1x terug naar Arnhem, daar botste Dullens tegen Vitesse-speler Bart van Ingen. "De scheidsrechter floot niet eens", aldus Van Ingen. Dullens meende dat hij verkeerd was gevallen nadat zijn tegenstander hem had weg getrokken. Aan de andere kant oordeelde Van Ingen dat Dullens een mislukte schijnbeweging maakte, waarna ze in botsing kwamen. Maar de vraag wie nou verantwoordelijk was, veranderde de gevolgen niet. Dullens werd met een gescheurde kruisband en twee kapotte meniscussen van het veld werd gedragen, toch bleef hij positief. Maar de hele omgeving zag het doemscenario al voor zich: de carrière was voorbij nog voordat die goed begonnen was. Nederland huilde waar het eens had gelachen.

Jaren later kwamen de twee voetballers tot een vorm van verzoening. Dullens: "Hij kon er niets aan doen, het was geen doodschop. En ik koester geen wrok tegen hem. Voor hem was het ook niet prettig."

31 oktober 2004: Willy Dullens bij Holland Sport op de masagetafel
9 april 2009: Willy Dullens in De Wereld Draait Door

[ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 17-04-2009 15:13:50 ]
pi_68097873
17 april 1966
En laat die 3-1 winst van Nederland tegen België tijdens het debuut van Dullens nu ook meteen de 100e interland zijn tussen Nederland en België.
pi_68098417
Prachtig topique . Alleen lijkt het me leuker om verjaardagen er uit te laten...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_68099327
Niet voor iedereen iets historisch, ik kan het me nog wel herinneren:

Nadat Ajax in de eerste halve finale wedstrijd thuis met 0-1 van Panathinaikos had verloren, werd dat twee weken later op 17 april 1996 'even' rechtgezet.
Jari Litmanen scoorde na 4 minuten al in Griekenland en ver in de tweede helft stelt hij de zege zeker. Wooter maakt er later nog 0-3 van en Ajax bereikt voor de tweede keer op rij de finale van de Champion's League. Nog steeds één van de weinige keren dat in een halve finale CL een thuisnederlaag in de reguliere speeltijd wordt rechtgezet.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_68099495
Koning.
pi_68099896
17 april 1966:

De 100e Interland tussen Nederland en België staat op het programma.
Voor 65000 toeschouwers in de Kuip wint Nederland met 3-1 van België.
Willy van der Kuijlen zorgt voor de 1-0 in de 9e minuut.
Na 30 minuten staat het 2-0 door een doelpunt van Piet Keizer.
In de 2e helft zorgen Bennie Muller en de Belg Lucien Spronck voor de 3-1 eindstand.

Opstelling van Nederland:

Eddie Pieters Graafland (Feyenoord)
Frits Flinkevleugel (DWS)
Miel Pijs (PSV)
Daan Schrijvers (PSV)
Cor Veldhoen (Feyenoord)
Bennie Muller (Ajax)
Willy Dullens (Sittardia)
Klaas Nuninga (Ajax)
Willy van der Kuijlen (PSV)
Piet Keizer (Ajax)
Coen Moulijn (Feyenoord)
pi_68099990
Ow die stond er al

Dan maar een andere:

17 april 2005
quote:
ME grijpt in bij rellen Feyenoord-Ajax

zondag 17 april 2005 17:20

Rond de voetbalklassieker Feyenoord-Ajax zijn zondagmiddag grote rellen uitgebroken tussen de supporters van de beide ploegen. In de omgeving van Feyenoordstadion De Kuip in Rotterdam bekogelden de fans elkaar met stenen en fietsen. De Ajax-supporters vernielden twee treinen.

De Mobiele Eenheid voerde verschillende charges uit om de groepen uit elkaar te drijven. Ook zette de politie waterkanonnen in.

Een grote groep Ajax-fans mocht voorafgaand aan de wedstrijd - die Ajax won met 3-2 - het stadion niet in vanwege eerdere misdragingen in de trein naar Rotterdam. Sommige supporters klommen uit de trein en liepen op het spoor, waar ze met stenen en vuurwerk gooiden.

De twee Ajax-treinen werden volledig vernield. Het treinverkeer tussen Rotterdam en Gouda en Rotterdam en Zwijndrecht ligt sinds zondagmorgen 11.00 uur stil (zie de site van de NS).

Hekken
In Rotterdam werden de supporters op last van burgemeester Ivo Opstelten tegengehouden en met bussen teruggestuurd naar Amsterdam. De ME hield de relschoppers zolang buiten het stadion vast tussen hekken. Ze zijn allemaal geïdentificeerd en gefotografeerd.

Toen het stadion na de wedstrijd uitging, waren nog niet alle Ajax-supporters naar Amsterdam teruggebracht. Hierop braken opnieuw rellen uit.

De Ajax-aanhang wordt in de Amsterdam Arena opgevangen, heeft de politie gezegd. Volgens de Rotterdamse politie zal de Amsterdamse politie de groep aanhouden voor de vernielingen. Het gaat in totaal om zo'n 1600 Ajax-fans.

Vuurwerk
Voorafgaand aan de wedstrijd raakten twee vermoedelijke Feyenoord-aanhangers gewond toen een vuurwerkbom in de zak van één van de slachtoffers afging.

pi_68100164
leuk topic!
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:05:37 #64
125344 gitaarsnaar
Sterker Door Strijd
pi_68102874
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:50 schreef sjimz het volgende:
Ow die stond er al

Dan maar een andere:

17 april 2005
[..]
D-day
Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten.
Feyenoord: RR
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 april 2009 @ 13:33:50 #65
7889 tong80
Spleenheup
pi_68106182
Het verhaal van Willy Dullens blijft triest

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_68106228
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 13:33 schreef tong80 het volgende:
Het verhaal van Willy Dullens blijft triest

Inderdaad. Elke keer als ik dat lees krijg ik weer een naar gevoel.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_68129085
Had er nog 1 staan, (1 van) de grootste voetballer(s) aller tijden kwam wederom in opspraak.

17 april 1992: FIFA dreigt met extra sancties tegen Maradona
quote:
Defying international soccer authorities by playing in a charity game in Buenos Aires on Tuesday night could lead to further sanctions against the Argentine star Diego Maradona, and to possible sanctions against the Argentine players who played with him.

That was the word from international authorities after Maradona, who is under international suspension for cocaine use, participated in the game, which raised money for the family of an Argentine player who died last year.

The word from Maradona was less restrained. Denouncing Joao Havelange, the president of the international soccer federation, and other federation officials as "inhuman robots," Maradona suggested that he might not resume professional soccer when his suspension expires in July.

"If the black hand won't let me play a friendly game," he said, "I don't even want to think about returning to official competition."
pi_68129448
Om maar even bij Pluisje te blijven, exact 5 jaar geleden werd er voor zijn leven gevreesd.

18 april 2004: Maradona opgenomen op de intensive care-afdeling na nieuwe hartaanval
quote:
Diego Maradona ligt in kritieke toestand in een ziekenhuis, na een nieuwe hartaanval. De Argentijnse vedette is sinds zondagavond opgenomen op de intensive care-afdeling van een privé-kliniek in Buenos Aires.

Volgens een officiële verklaring kampt Maradona met problemen aan zijn hart en bloeddruk. Zo is zijn hartspier ontstoken, waardoor deze niet meer goed functioneert. El Pibe ligt aan de beademingsapparatuur. Meer details wilden de medici niet vrijgeven over de toestand waarin de 43-jarige ex-wereldkampioen verkeert. Pas over een of twee dagen denken ze meer te kunnen vertellen over de kansen op herstel van Maradona.

Zijn persoonlijke arts, Alfredo Cahe, meldde bij het verlaten van de kliniek dat hij zeer verrast is door de hartaanval van zijn patiënt. 'Ik ben erg verrast, want ik heb Diego de laatste dagen elke dag gecontroleerd. En hij verkeerde telkens in goede conditie.'

Zondagmiddag was Maradona nog enthousiast supporter tijdens het duel van zijn Boca Juniors met Nueva Chicago. In La Bombonera, het stadion waar hij in 2001 afscheid nam, zag hij Boca met 2-0 winnen. Maradona oogde bleek en veel te zwaar, maar juichde zoals gewoonlijk zeer enthousiast bij elk doelpunt en nam ook de tijd om handtekeningen uit te delen.

Het is niet de eerste keer dat El Diego kampt met hartproblemen. In 2000 belandde hij ook in een ziekenhuis, waarna hij in Cuba herstelde in een ontwenningskliniek om van zijn drugsprobleem af te komen.
pi_68134807
18 april 2007: Argeninië vindt eindelijk zijn 'Nieuwe Maradona', Lionel Messi.

Diego Maradona is volgens velen de beste voetballer die de wereld ooit heeft gezien, in Argentinië snakte men al jaren vol ongeduld naar een waardig opvolger, de ‘Nieuwe Maradona’. Veel talenten kregen het predikaat reeds opgeplakt, helaas was er tijdenlang niemand die er in slaagde de titel waar te maken.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de voetbalwereld enigszins sceptisch reageert wanneer Lionel Messi als nieuwste Maradona wordt aangeduid. Een nieuw slachtoffer dus, met een zo goed als onmogelijke taak om aan de verwachtingen van hongerige Argentijnse voetbalfans te voldoen. Wederom een veelbelovend talent die de loden last met zich mee moet zien te dragen.

Het lijkt Messi allemaal niet te deren, hij fladdert en dartelt er vrolijk op los. Imponeert bij Barcelona B, schenkt Argentinië -20 de wereld om vervolgens een invloedrijke speler te worden in het eerste elftal van Barcelona. Heeft het voetbalgekke Argentinië dan eindelijk waar men zo lang naar smachtte? Het lijkt er wel op, zeker wanneer ‘Pulga’ zijn voeten laat spreken in de wedstrijd tegen Getafe op 18 april 2007.

Hij begon aan een run met ongeveer dezelfde lengte (62 meter), passeerde evenveel tegenstanders (6, inclusief de keeper), scoorde vanuit een vergelijkbare positie en liep richting cornervlag, net als Maradona tijdens het WK van 1986 in Mexico. ‘Pulga’ kon de prullenmand in, hij wordt die avond definitief gedoopt tot ‘Messidonna’

De twijfels bij de laatste sceptici werden een aantal weken later definitief weggenomen. Tegen stadsgenoot Espanyol wist Messi wederom een legendarisch doelpunt van Maradona te imiteren, de Hand van God.

Er kan gediscussieerd worden over de vraag of Messi net zo goed kan worden als de meester zelf, maar dat hij de titel van ‘Nieuwe Maradona’ met waardigheid draagt staat niet ter discussie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 18-04-2009 13:34:49 ]
pi_68136272
Prima topic. Op deze manier ontstaat een heuse voetbalencyclopedie. Hulde voor Blawh voor het idee.
pi_68139492
18 april 1955: De oprichting van de Jaarbeursstedenbeker

quote:
De Jaarbeursstedenbeker was een bekertoernooi voor voetbalclubs. Het was de voorloper van de UEFA Cup. Het was een idee van de Zwitser Ernst Thommen, de Italiaan Ottorino Barrasi en Sir Stanley Rous uit Engeland. Hun idee was het organiseren van een toernooi met representatieve ploegen uit de diverse steden in Europa die regelmatig handelsbeurzen organiseerden. Het concept werd goedgekeurd en 2 weken na het ontstaan van de voorloper van de Champions League, de Europacup I, werd de Jaarbeursstedenbeker op 18 april 1955 opgericht.

De eerste competitie werd gespeeld tussen 1955 en 1958. Een tweede toernooi was er tussen 1958 en 1960. Daarna werd het een jaarlijks toernooi. Vanaf de jaren '60 werden er alleen maar clubs toegelaten, en geen representatieve ploegen meer, maar er werd wel maar één club per stad toegelaten.

In 1971 werd het toernooi omgedoopt naar UEFA Cup en de link met de handelsbeurzen werd verbroken. Tot 1975 gold de regel dat er maar één team per stad afgevaardigd kon worden. Everton kon als gevolg van deelname van Liverpool niet meedoen aan het toernooi. Everton spande hiertegen een rechtszaak aan en won deze. De UEFA heeft vervolgens in dat jaar de regel geschrapt.

Gek genoeg heeft de Jaarbeursstedenbeker nooit een officieel UEFA-label gedragen.
pi_68143432
18 April 1999: John de Bever koopt 2 voetballers om
Kennen jullie John de Bever nog? De man die in 1997 bekroond werd tot beste zaalvoetballer van de wereld. Kortstondig voetballer bij FC Dordrecht die zich in jetset-auto's liet vervoeren door een ploeggenoot annex chauffeur. In 2003 werd hij in België tot negen maanden gevangenisstraf veroordeeld omdat hij twee voetballer zou hebben betaald om een wedstrijd te verliezen. Op 18 april 1999 verloor Westerlo met 4-2 van Kortrijk (hoogste niveau in België). Twee spelers van Westerlo, de Belg Marc Cox en de Nederlander Coen Burg, bekenden een jaar later zich te hebben laten omkopen door John de Bever. Voor een luttel bedrag (zeshonderd euro), de helft van wat ze zouden beuren bij winst van hun club.

Het was de eerste keer dat omkoping in België een strafrechterlijk vervolg krijgt. Het omkopen van ambtenaren was in België al langer strafbaar, 'actieve private omkoping' is dat sinds 1999. Amper was de wet in werking getreden of de zaak Kortrijk/Westerlo werd blootgelegd. Hetgeen ook weer het gevolg was van toevalligheid. In een uitloop van de IRT-affaire stuitten Nederlandse speurders op illegale drugs-, gok- en omkooppraktijken. John de Bever werd telefonisch afgeluisterd: hij bleek een spil in die praktijken.
  Trouwste user 2022 zaterdag 18 april 2009 @ 17:14:00 #74
7889 tong80
Spleenheup
pi_68143439
Erg leerzaam topic

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_68144488
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:14 schreef tong80 het volgende:
Erg leerzaam topic

Dat zelfs voetbalguru tong nog wat leert.

Wist je al dat het vandaag 47 jaar geleden is dat Hongaars legende Bozsik, Hongaars recordinternational met 101 interlands en jeugdvriend van Puskás, zijn laatste interland speelde?

18 april 1962: Hongaars recordinternational József Bozsik (101 interlands) speelt z'n laatste interland
quote:
Bozsik, die zijn bijnaam 'Cucu' van zijn grootmoeder kreeg, groeide op in Boedapest naast zijn anderhalf jaar jongere jeugdvriend Puskás Ferenc. Hun vaders werkten samen in een slachthuis. Zij waren onafscheidelijk en leerden hun voetbalkunstjes in het straatvoetbal met oudere buurtjongens. En was Bozsik de bedachtzame, dan leefde Puskás op zijn plotse ingevingen. Slechts de Russische tanks zouden de vrienden in 1956 kunnen scheiden. Kispest, het latere Honvéd, rekruteerde Bozsik als twaalfjarige junior en hij zou altijd voor dezelfde ploeg blijven spelen, waardoor hij een voorbeeld van loyaliteit genoemd mag worden. Hij maakte zijn debuut in het eerste elftal in 1943 tegen Vasas en nam als speler afscheid van zijn club in 1962 met een wedstrijd tegen Ferencváros TC.

Bozsik was de rechter middenveldspeler en tevens de meester-spelmaker van de Gouden Hongaarse Nationale voetbalploeg van de jaren '50. Nadat Kispest in de legerploeg Honvéd was opgegaan, werd hem de graad van majoor toegekend. Als vriend en ploegmaat van Puskás Ferenc bij Kispest-Honvéd FC, was hij de hersens van zijn ploeg én van het Nationaal elftal, en leverde tevens spectaculaire doelpunten af, zoals dit van op 25 meter in de historische match met 6-3 winst tegen Engeland op Wembley in 1953.

Bozsik werd toen zowat beschouwd als de beste aanvallende middenvelder van de wereld. Zijn onberispelijke techniek, zijn immense flair en zijn tactisch vernuft en creativiteit, kenmerkten hem als een voetbal genius. Alhoewel hij een gebrek aan snelheid vertoonde, werd dit gecompenseerd door zijn briljante plaatsing en grote behendigheid. Zijn passen van 40-50 meter konden niet preciezer zijn.
Bozsik kon ook hard zijn in bepaalde omstandigheden. Zo werd de overwinning van Hongarije op Brazilië (4-2) op het wereldkampioenschap 1954 'de slag van Bern' genoemd. Zowel Bozsik als de Braziliaan Nilton Santos werden met rood van het terrein gestuurd na een vechtpartij. Ook na het matcheinde gingen de ploegen elkaar nog te lijf. De Brazilianen vielen de Hongaren zelfs nog aan in de tunnel naar de kleedkamers.

Bozsik József met teamgenoten Tichy Lajos en Kotász Antal.

Bozsik maakte zijn debuut voor Hongarije in de 9-0 winstmatch tegen Bulgarije op 17 augustus 1947, en keerde, in tegenstelling tot zijn ploegmaats Puskás, Kocsis Sándor en Czibor Zoltán, na de revolutie van 1956 en na een match in Wenen, terug huiswaarts. Hij nam de kapiteinsarmband over van Puskás en combineerde zijn carrière van voetballer met deze van Parlementslid. Op 18 april 1962 scoorde hij tijdens een vriendenmatch tegen Uruguay, zijn elfde doelpunt voor het Nationaal Team; eindstand 1-1. Het was tevens zijn 101ste en laatste cap voor zijn land, daarmee is hij nog steeds recordhouder van het aantal caps voor Hongarije.

Hij hielp Hongarije het Olympisch goud winnen in 1952 in Helsinki, was titularis op het fameuze Wereldkampioenschap van 1954 in Zwitserland, terwijl hij op het thuisfront vijf kampioentitels en in 1959 de Mitropacup behaalde (één van de voorlopers van de Europa Cup I, met voetbalclubs uit Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Joegoslavië, Italië en Zwitserland). Op 3 juni 1956 speelde hij ook de match in Brussel op de Heizel, gewonnen door België met 5-4. Zijn internationale carrière als speler liep van 1947 tot 1962.

Na zijn carrière als speler werd hij opgenomen in het bestuur van Kispest-Honvéd, zijn oude club, waarvan hij voor 47 wedstrijden tussen januari 1966 en september 1967, als trainer fungeerde. Na die periode nam hij zijn plaats in het bestuur terug in. Op 28 september 1974 speelde de nationale ploeg één match met Bozsik als trainer. Zij verloren met 0-1 tegen Oostenrijk.

Vier jaar na zijn afscheid, om gezondheidsredenen, als tijdelijk trainer van de Nationale ploeg van Hongarije, stierf Bozsik aan een hartaanval op 31 mei 1978. Hij was pas 52 jaar oud.

De basisschool in Szony en het stadion van zijn geliefde club in het 19de district van Boedapest, Kispest-Honvéd, werden allebei naar hem genoemd. Het voetbalstadion werd op 1 oktober 1986 omgedoopt tot het Bozsik József Stadion.

Club:
  • Hongaars Kampioen 1949-1950-1952-1954-1955
  • Mitropacup 1959 met Budapesti Honvéd SE
  • Speelde 447 wedstrijden voor Kispest-Honvéd en scoorde daarbij 33 goals.

Nationaal elftal :
  • Olympisch Kampioen Helsinki 1952 (5 gespeelde matchen en 2 doelpunten gescoord)
  • Tweede Wereldkampioenschap Zwitserland 1954 (5 gespeelde matchen, niet gescoord)
  • Deelname WB 1958 in Zweden (3 wedstrijden gespeeld, 1 doelpunt)
  • Winnaar Dr. Gerõ-Svehla Cup editie 1948-1953 (zeven matchen gespeeld)
  • 101 caps (meeste caps van alle Hongaarse internationals)
  • 11 doelpunten

Als trainer :
  • 1 cap als trainer van de Hongaarse nationale ploeg 1974.

• [ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 18-04-2009 20:36:48 ]
      Trouwste user 2022 zaterdag 18 april 2009 @ 17:57:00 #76
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_68144561
    18 april 2009.

Wolverhampton terug op het hoogste niveau in Engeland Na een 1-0 winst tegen QPR.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolverhampton_Wanderers_FC

Trouwste user 2022 zaterdag 18 april 2009 @ 18:00:23 #77
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_68144668
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 17:54 schreef Blawh het volgende:

Wist je al dat het vandaag 47 jaar geleden is dat Hongaars legende Bozsik, Hongaars recordinternational met 101 interlands en jeugdvriend van Puskás, zijn laatste interland speelde?

18 april 1962: Hongaars recordinternational József Bozsik (101 interlands) speelt z'n laatste interland
    [..]

True a legend

pi_68144827
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 17:57 schreef tong80 het volgende:
    18 april 2009.

Wolverhampton terug op het hoogste niveau in Engeland Na een 1-0 winst tegen QPR.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolverhampton_Wanderers_FC

Mooie club, hopelijk houden ze het langer vol dan hun vorige avontuur op het hoogste niveau.
      zaterdag 18 april 2009 @ 18:09:13 #79
    99045 Terreros85
    Of toch niet?
    pi_68144904
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 10:47 schreef Blawh het volgende:
    18 april 2007: Argeninië vindt eindelijk zijn 'Nieuwe Maradona', Lionel Messi.

Diego Maradona is volgens velen de beste voetballer die de wereld ooit heeft gezien, in Argentinië snakte men al jaren vol ongeduld naar een waardig opvolger, de ‘Nieuwe Maradona’. Veel talenten kregen het predikaat reeds opgeplakt, helaas was er tijdenlang niemand die er in slaagde de titel waar te maken.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de voetbalwereld enigszins sceptisch reageert wanneer Lionel Messi als nieuwste Maradona wordt aangeduid. Een nieuw slachtoffer dus, met een zo goed als onmogelijke taak om aan de verwachtingen van hongerige Argentijnse voetbalfans te voldoen. Wederom een veelbelovend talent die de loden last met zich mee moet zien te dragen.

Het lijkt Messi allemaal niet te deren, hij fladdert en dartelt er vrolijk op los. Imponeert bij Barcelona B, schenkt Argentinië -20 de wereld om vervolgens een invloedrijke speler te worden in het eerste elftal van Barcelona. Heeft het voetbalgekke Argentinië dan eindelijk waar men zo lang naar smachtte? Het lijkt er wel op, zeker wanneer ‘Pulga’ zijn voeten laat spreken in de wedstrijd tegen Getafe op 18 april 2007.

Hij begon aan een run met ongeveer dezelfde lengte (62 meter), passeerde evenveel tegenstanders (6, inclusief de keeper), scoorde vanuit een vergelijkbare positie en liep richting cornervlag, net als Maradona tijdens het WK van 1986 in Mexico. ‘Pulga’ kon de prullenmand in, hij wordt die avond definitief gedoopt tot ‘Messidonna’

De twijfels bij de laatste sceptici werden een aantal weken later definitief weggenomen. Tegen stadsgenoot Espanyol wist Messi wederom een legendarisch doelpunt van Maradona te imiteren, de Hand van God.

Er kan gediscussieerd worden over de vraag of Messi net zo goed kan worden als de meester zelf, maar dat hij de titel van ‘Nieuwe Maradona’ met waardigheid draagt staat niet ter discussie.

Ik keek deze wedstrijd in een kroeg in Madrid. Bij deze goal keek iedereen elkaar aan met een blik: 'Was dat nou echt?'

Ongelofelijk
    De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
      Trouwste user 2022 zaterdag 18 april 2009 @ 18:48:47 #80
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_68145856
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 18:09 schreef Terreros85 het volgende:

[..]

Ik keek deze wedstrijd in een kroeg in Madrid. Bij deze goal keek iedereen elkaar aan met een blik: 'Was dat nou echt?'

Ongelofelijk
    Ik herinner nog waar ik was bij het doelpunt van Maradona.

Daar ben jij denk ik te jong voor.

Je kijkt en denkt na iedere speler die wordt gepasseerd 'Het zal toch niet.'

pi_68145988
    Mooi is dat men in Madrid ook kan genieten van de tegenstander, zelfs als het de aartsrivaal is.
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 18:48 schreef tong80 het volgende:
    Ik herinner nog waar ik was bij het doelpunt van Maradona.
    Waar was je?
    pi_68146335
    18 april 1998: PSV evenaart tegen Volendam een eigen clubrecord, grootste overwinning ooit (10-0)

Vandaag is het precies 11 jaar geleden dat PSV een clubrecord evenaarde, de grootste overwinning in de clubhistorie. Volendam werd op 18 april 1998 op een 10-0 nederlaag getrakteerd.

Degradeerde Volendam niet die dag? Staat me iets van bij.

Scoreverloop
    7’ 1-0 Møller
    28’ 2-0 Zenden
    43’ 3-0 Nilis
    56’ 4-0 Møller
    68’ 5-0 Bruggink
    79’ 6-0 Claudio
    82’ 7-0 Claudio
    85’ 8-0 Faber
    88’ 9-0 Zenden
    90’ 10-0 Cocu
      Trouwste user 2022 zaterdag 18 april 2009 @ 19:24:48 #83
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_68146968
    18 april. AZ wordt als eerste club landskampioen na 28 jaar de grote drie.

pi_68156404
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 19:24 schreef tong80 het volgende:

pi_68156582
    19 april 1989: Legendarische Warming-up Maradona

Los van zijn voetbalkwaliteiten was Maradona bovenal een geboren entertainer. In het fragment hieronder zie je daar een uitstekend voorbeeld van. Op 19 april 1989 speelt SSC Napoli de terugwedstrijd van de halve finale van de UEFA Cup op het veld van Bayern München, Napoli won de heenwedstrijd thuis met 2-0. De verwachtingen bij de Napolitaanse supporters zijn hooggespannen. De Italiaanse landstitel is immers reeds door Inter Milaan bemachtigd, de Napolitaanse supporters zijn dus gebrand op een overwinning in de UEFA Cup. Een goed half uur voor de aftrap van de wedstrijd komen de spelers op het veld, waaronder Maradona. Langs de kant van het speelveld speelt de Oostenrijkse groep Opus leuke deuntjes. De Duitsers willen immers de sfeer erin krijgen, want ze hebben nog een achterstand goed te maken. Wanneer Opus het liedje Live is Life aanvangt, besluit Maradona de Duitsers even een staaltje van zijn kunnen te tonen. Oh ja, Napoli gaat door...

pi_68157140
    quote:
    Op zaterdag 18 april 2009 19:24 schreef tong80 het volgende:

De dag dat AZ het kampioenschap nog even moet uitstellen of het weer heeft verspeeld omdat Vitesse dit keer niet mee wilde werken en de dag dat

Borussia Dortmund na 10 jaar de Rivierderby in en tegen VfL Bochum wint
    pi_68161882
    19 april 1995: Ajax plaatst zich na 5-2 op Bayern München voor de finale van de CL
    Ajax legt Bayern München met een legendarische 5-2 over de knie en plaatst zich voor de finale van de Champions League. Evert ten Napel was die avond wederom op dreef en strooide er lustig op los met zijn stokpaardjes, onder andere '10 met een griffel', 'als een granaat'. Ook het doelpunt van Finidi mag natuurlijk niet ontbreken.

Vanaf 7.00

pi_68163397
    19 april 1969: Johan Cruijff komt met Oei, Oei, Oei de top 40 binnen op plek 24

Johan Cruijff bereikte in de Top 40 de eenentwintigste plaats met het nummer 'Oei oei oei (dat was me weer een loei). Het nummer verscheen op Polydor, kwam binnen op 19 april 1969 (plek 24), en stond er 3 weken in.
    quote:
    Oei, oei, oei dat was me weer een loei
    Het was net of je zomaar uit je schoenen woei
    Heb je dat gezien
    Die tellen we voor tien
    Jongens wat een loei
    Oei, oei, oei

We gingen naar het boksen kijken van een verre neef
    Wat kreeg die jongen klappen want die ander was op dreef
    Toen kwam die derde ronde en die werd mijn neef fataal
    Zijn gympjes onder op de mat en hij lag in de zaal

Heb je dat gezien
    Die tellen we voor tien
    Jongens wat een loei
    Oei, oei, oei

En na de wedstrijd gingen wij met onze neef op sjouw
    We hoopten dat hij zo zijn blauwe oog vergeten zou
    Maar in een zaakje riep hij dat er dubbel werd geteld
    De ober haalde uit en zei: Dit is je wisselgeld

Heb je dat gezien
    Die tellen we voor tien
    Jongens wat een loei
    Oei, oei, oei

Toen was de lol eraf en hebben wij met man en macht
    Onze arme neef maar meteen naar huis gebracht
    Maar zijn echtgenote wachtte woedend in de gang
    Dit was de mooiste wedstrijd en wij zaten eerste rang

Heb je dat gezien
    Die tellen we voor tien
    Jongens wat een loei
    Oei, oei, oei
    pi_68164717
    Tof topic, Blawh
    FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
    Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
    Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
    Ain't it good to be alive
    pi_68171453
    19 april 1959: Abe Lenstra speelt zijn laatste interland
    quote:
    Op 27 november 1920 wordt Abe Lenstra in Heerenveen geboren, als zoon van Mindert Lenstra en Janke Suierveld. Eerder dat jaar werd VV Heerenveen, de voorloper van sc Heerenveen opgericht. Op straat leert de jonge Abe Lenstra voetballen en zijn talent openbaart zich al snel, zo weet hij zelf op klompen te jongleren met een tennisbal. Op twaalfjarige leeftijd ontvangt hij van de Engelse trainer van Heerenveen, Syd Castle, een voetbaldiploma en men is het er al snel over eens dat Abe Lenstra het ver zal gaan schoppen. In zijn jeugd wordt het grote talent menig maal op doel geposteerd, dit om het evenwicht tussen de teams niet te verstoren. In 1936 reist Abe Lenstra voor het eerst mee met het eerste elftal van Heerenveen, de bekerwedstrijd tegen VSV in Velsen staat op het programma, maar aangezien hij door de zenuwen zijn voetbalschoenen is vergeten, maakt Abe Lenstra zijn debuut nog niet.

In seizoen 1936 – 1937 maakt Abe Lenstra op vijftienjarige leeftijd zijn debuut voor Heerenveen en speelt zich meteen in zijn eerste seizoen in de basis van de Pompeblêden. Ook ontvangt hij in 1937 een uitnodiging om bij Huddersfield Town te gaan spelen, destijds een grootmacht binnen Engeland. Zijn ouders houden de brief echter achter, aangezien zij hun zoon niet in de verleiding willen brengen en hem in Friesland willen laten uitgroeien tot een volwaardige speler binnen Heerenveen. In zijn eerste seizoen wordt Abe Lenstra met 19 doelpunten meteen topscorer van de tweede klasse, mede dankzij de treffers van de jonge aanvaller wordt Heerenveen kampioen en promoveert men naar het hoogste niveau. Op 31 maart 1940 maakt Abe Lenstra in Rotterdam zijn debuut in het Nederlands elftal, in de oefenwedstrijd tegen Luxemburg. Deze wedstrijd gaat helaas met 4 – 5 verloren, maar met een treffer in zijn eerste interland valt de Fries wel meteen op en wordt door de Nederlandse pers dan ook uitgeroepen tot man van de wedstrijd.

Heerenveen groeit onder aanvoering van ús Abe zoals hij al snel wordt genoemd, begin jaren ’40 uit tot een absolute alleenheerser in Noord-Nederland. Vanaf seizoen 1941 – 1942 wordt Heerenveen maar liefst negenmaal op rij Noordelijk kampioen en mag men meestrijden om de algehele landstitel, maar dit draait telkens uit op een teleurstelling. Op 23 augustus 1944 treedt Abe Lenstra in het huwelijk met Hiltje Wisman, samen zouden ze twee dochters op de wereld zetten. In Oranje vormt hij als linksbinnen, samen met Faas Wilkes en Kees Rijvers het beruchte Gouden Binnentrio, maar door de buitenlandse avonturen van de andere twee, spelen ze te weinig samen. Abe Lenstra zwicht niet voor een buitenlands avontuur, na Huddersfield Town en later Rot Weiss Essen uit Duitsland, slaat hij in 1949 een aanbod af van het Italiaanse Internazionale. De Zuid-Europeanen bieden zo’n 60.000 gulden en Abe Lenstra grapt dat hij pas bij een ton erover na zal denken. Prompt biedt het eveneens uit Italië afkomstige Fiorentina 100.000 gulden voor de aanvaller, maar hij blijft Heerenveen trouw.

Misschien wel de belangrijkste en bekendste wedstrijd uit de loopbaan van Abe Lenstra is de ontmoeting in de kampioenscompetitie op 7 mei 1950 thuis tegen Ajax, deze wedstrijd verloopt in eerste instantie desastreus voor Heerenveen. Twintig minuten voor tijd leidt de club uit de hoofdstad met 1 – 5, maar dankzij een fenomenale Abe Lenstra kantelt de wedstrijd en winnen de Friezen uiteindelijk met 6 – 5. In Nederland wordt de naam van de club al gekscherend gewijzigd in Abeveen en Ajax verliest mede dankzij deze doldwaze wedstrijd het landskampioenschap, deze historische wedstrijd zou bijna vijftig jaar later de basis vormen voor een theaterstuk: het spektakelstuk Abe. Niet alleen in Friesland, maar in heel Nederland en zelfs daarbuiten, is Abe Lenstra inmiddels uitgegroeid tot een grote voetbalnaam, zo staat hij samen met Faas Wilkes en Kick Smit model voor de voetballende stripheld Kick Wilstra en speelt hij in reclames van onder andere C&A en Coca-Cola.

Abe Lenstra staat in zijn tijd bekend als een merkwaardige speler, geregeld wekte hij de indruk dat hij weinig aan het spel deelnam, maar dan ineens was daar die geniale pass, die briljante actie of dat doeltreffende schot. Naast het voetbal werkte Abe Lenstra als ambtenaar op het gemeentehuis van Heerenveen, dit is dan ook één van de redenen waardoor hij nooit een transfer naar het buitenland overweegt. Hij had vele hobby’s: kaarten, biljarten, schaatsen, atletiek, tennis, kievitseieren zoeken, dammen en schaken, in alles wat hij doet is Abe Lenstra erg gedreven en hij wil alles winnen. De Fries heeft een sterke eigen wil en steekt deze niet onder stoelen of banken, zelfs in Heerenveen hebben ze het nog wel eens moeilijk met zijn houding. Maar hij benadeelt hierdoor ook zichzelf, door zich bijvoorbeeld telkenmale hard op te stellen tegen de keuzecommissie van de KNVB, die Abe Lenstra niet altijd wilt opstellen op zijn favoriete positie van linksbinnen, hij weigert dan soms zelfs überhaupt te komen, waardoor hij veel interlands misloopt.

Zijn laatste interland speelt Abe Lenstra op 19 april 1959 tegen België, in Amsterdam neemt hij afscheid in stijl door één van de treffers voor rekening te nemen. De interlandcarrière van Abe Lenstra is grillig en zit vol met comebacks, mede door de oorlog en vele afzeggingen komt hij tot 47 interlands, waarin hij 33 maal het net weet te vinden. Kanttekening is wel dat slecht vier van deze interlands niet vriendschappelijk waren, te weten twee op de Olympische Spelen in 1948 en twee kwalificatie-wedstrijden voor het WK 1958. Abe Lenstra is op dat moment vertrokken bij Heerenveen, in 1954 verhuist hij voor 11.000 gulden naar Sportclub Enschede, waar hij betaald voetbal gaat spelen. Landskampioen is hij in zijn periode bij Heerenveen niet geworden, steevast werd de Friese club uitgeschakeld in de kampioenscompetitie, maar met SC Enschede is hij in seizoen 1957 – 1958 dichtbij. Op zondag 15 juni 1958 speelt de club een beslissingsduel om de landstitel tegen het Utrechtse DOS, maar in de derde verlenging schiet Tonny van der Linden de droom van Abe Lenstra aan flarden, opnieuw loopt hij het kampioenschap mis.

Na zijn periode bij SC Enschede, waar hij speelt van zijn 34ste tot zijn 39ste en daarin 89 maal scoort in 135 wedstrijden, wordt hij voor 45.000 gulden verkocht aan het naburige Enschedese Boys en ook daar blijft Abe Lenstra trefzeker tot zijn afscheid in 1963. Op 42-jarige leeftijd stopt hij op heet hoogste niveau, een loopbaan die zo’n 27 jaar in beslag nam en in deze periode heeft hij zo’n zevenhonderd treffers gemaakt. Elk seizoen was hij goed voor rond de dertig treffers, in 1946 – 1947 weet hij maar liefst 46 maal het net te vinden. Als ook de wedstrijden voor vertegenwoordigende teams en bekerduels meegerekend worden, heeft Abe Lenstra in zijn imposante loopbaan ruim 850 doelpunten gemaakt, alleen de Braziliaanse legende Pelé kan vergelijkbare cijfers overleggen. Mooi is dan ook de uitspraak van Klaas Schaap, oud-doelman en bestuurder van Heerenveen, kort voor zijn overlijden in 1992: “Abe was beter dan Pelé.”

Op 2 september 1985 overlijdt Abe Lenstra op 64-jarige leeftijd aan een acute hartstilstand, acht jaar eerder is hij al getroffen door een hersenbloeding, waardoor hij verlamd is geraakt en vanaf dat moment gebonden is aan zijn rolstoel. SC Heerenveen besluit de naam van het oude stadion aan de J.H. Kruisstraat vanaf 15 maart 1986 te vernoemen naar de overleden legende, ook het nieuwe stadion dat vanaf 1994 in gebruik wordt genomen, luistert naar de naam Abe Lenstra-stadion, tevens wordt er bij de opening van dit stadion een bronzen beeld van ús Abe onthuld. Abe Lenstra beheerste alle facetten van het voetbal: hij was tweebenig, beschikte over een formidabel spelinzicht, had een geweldige techniek en was erg doelgericht. Men maakte nogal eens het verwijt dat hij lui zou zijn, zich niet volledig inzette tijdens de wedstrijd, maar als hij dan weer een hele wedstrijd onzichtbaar was, wist hij dan toch weer te scoren. Helaas zijn er maar weinig bewegende beelden beschikbaar, maar Abe Lenstra is zonder twijfel de beste voetballer die Friesland ooit heeft voortgebracht, wellicht ook wel de beste van heel Nederland...
    pi_68171564
    19 april 2008

Constant Vanden Stock overlijdt op 93 jarige leeftijd in Ukkel.
    quote:
    Vanaf zijn jeugd is Vanden Stock met twee passies bezig: voetbal en bier brouwen.

Op tienjarige leeftijd speelt hij al bij de jeugdploegen van Sporting Anderlecht; vier jaar later verruilt hij de schoolbanken voor het werk in Belle-Vue, het Anderlechtse café met brouwerij van zijn ouders.

Als voetballer - verdediger - promoveert hij met Anderlecht in 1935 naar eerste klasse; daarna stapt hij over naar Union Saint-Gilloise, dat in die jaren om de landtitel meedoet. Zijn werk en een langdurige kwetsuur belemmeren zijn voetbalcarrière, en in 1943 stopt hij als actief speler.

In de oorlogsjaren heeft de firma het zwaar. Als in 1944 zijn vader in Duitse gevangenschap overlijdt neemt Constant het roer over. In verloop van tijd weet hij met doordachte investeringen en overnames de Belle-Vue-brouwerij tot een klein bierimperium te maken.

Ook neemt hij plaats in de directie van plaatselijke voetbalclubs: enkele jaren bij La Forestoise, daarna bij zijn eigen Anderlecht. Van 1959 tot 1968 is hij keuzeheer van de nationale ploeg, daarna is hij een jaar bij Club Brugge, en in 1971 volgt hij Albert Roossens op als voorzitter van Anderlecht.

Hiermee begint een illustere periode in de clubhistorie: tien landstitels en ook Europese successen, bijvoorbeeld winst van de UEFA-cup in 1983. Er rijzen echter verdenkingen van omkoping in zowel de nationale als Europese competities. De sterkste bewijzen liggen er in de Nottingham Forest-affaire.

Vanden Stock geeft de leiding van Belle-Vue over aan zijn zoon Roger, en in 1996 ook het voorzitterschap van Anderlecht, maar hij blijft als ere-voorzitter nog veel gezag houden. Het stadion van Anderlecht is naar hem genoemd.

In 2005 eindigt hij nog op nr. 93 in de Vlaamse versie van De Grootste Belg.

Constant Vanden Stock overlijdt op 19 april 2008 aan een ziekte; hij is dan 93.
    Schaamteloos van wikipedia geplukt
    pi_68178388
    19 april 2009:

AZ wordt landskampioen.
    quote:
    AZ pakt dag na anti-climax alsnog de titel

19/04/2009 18:25

AZ is de nieuwe kampioen van Nederland. De Alkmaarders zijn niet meer te achterhalen nu Ajax met 6-2 klop kreeg op bezoek bij PSV.

AZ had eigenlijk het liefst al zaterdagavond feest gevierd. De ploeg van trainer Louis van Gaal speelde voor eigen publiek tegen Vitesse. Vooraf volstond een overwinning, maar na de achterstand van FC Twente bij Feyenoord, leek zelfs een gelijkspel voldoende.

AZ gaf echter een 1-0 voorsprong uit handen en verloor vlak voor tijd met 2-1 door een van richting veranderd schot van Alexander Büttner. De Alkmaarders dropen teleurgesteld af.

De AZ-selectie meldde zich zondag weer bij het stadion voor een uitlooptraining en bekeek daarna gezamenlijk PSV-Ajax. Na de zege van de onttroonde landskampioen kon in Alkmaar alsnog de champagne van de kurken.
    pi_68179665

19 april 2000: Van der Vaart debuteert bij Ajax

Rafael van der Vaart maakt op 19 april 2000 zijn debuut in de hoofdmacht van Ajax in de uitwedstrijd tegen FC Den Bosch. Interim-coach Hans Westerhof ziet dat de 17-jarige debutant niet kan voorkomen dat de Amsterdammers blijven steken op een 1-1 gelijkspel. Het blijft zijn enige competitiewedstrijd voor de club uit de hoofdstad van dat seizoen.
    pi_68188693
    19 april 1953: De 200e interland van het Nederlands Elftal
    Was de afsluiting van de eerste 100 interlands al tegen de Belgen, zo was nummer 200 er ook tegen onze zuiderburen. In het Olympisch stadion te Amsterdam werd helaas met 0-2 verloren.

0 - 1 65. Coppens, Rik
    0 - 2 70. Janssens, Augustin

Opstelling Nederland
    Landman, Wim
    Tebak, Frans
    Odenthal, Joop
    Klaassens, Jan
    Terlouw, Rinus
    Biesbrouck, Louis
    Ede van, Tonny
    Beurden van, Max
    Bleijenberg, Wim
    Lenstra, Abe (c)
    Luiten, Cor

[ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 19-04-2009 23:42:53 ]
      Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 20 april 2009 @ 00:03:41 #96
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_68189651
    20 april 2008
    Standard Luik wordt voor het eerst in 25 jaar weer kampioen van België
    PSV wordt voor 4e maal op rij landskampioen en evenaart daarmee HVV en het PSV van eind jaren '80
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_68189819
    20 april 2008:

PSV wordt voor de 4e keer op rij landskampioen voetbal. Het is de 21e in de clubhistorie.
    Door een doelpunt van Danko Lazovic in het Gelredome en zo maakte Vitesse PSV voor de 3de keer kampioen in 4 jaar tijd.

rubbereend zat dus ook op Wikipedia
      Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 20 april 2009 @ 00:14:05 #98
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_68189920
    quote:
    Op maandag 20 april 2009 00:09 schreef vitessezuid113 het volgende:
    20 april 2008:

PSV wordt voor de 4e keer op rij landskampioen voetbal. Het is de 21e in de clubhistorie.
    Door een doelpunt van Danko Lazovic in het Gelredome en zo maakte Vitesse PSV voor de 3de keer kampioen in 4 jaar tijd.

rubbereend zat dus ook op Wikipedia
    basiskennis lijkt me, ik stond toen lekker met een biertje in de hand op het Stadhuisplein
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_68194532
    20 april 1971: Bizarre halve bekerfinale Ajax- NEC
    Op 20 april 1971 troffen Ajax en NEC elkaar in de halve eindstrijd van het bekertoernooi. In die dagen werden de halve finales gespeeld op zogenaamd 'neutraal' terrein en voor de Amsterdams-Nijmeegse ontmoeting had de KNVB het Haagse Zuiderpark aangewezen. Dat er in Den Haag gespeeld moest worden schoot bij de Nijmegenaren een beetje in het verkeerde keelgat. Men voelde zich benadeeld en had de wedstrijd liever in het stadion van FC Den Bosch gepland gezien. Wellicht was dat een van de redenen waarom het duel tussen Ajax en NEC een zekere grimmigheid kende. Maar voordat er nog een bal getrapt was spelden er zich in het Zuiderpark al vreemde taferelen af.

Een Haagse grappenmaker had ’s nachts de doelpalen deels doorgezaagd. NEC-speler Cas Janssens schoot tijdens de warming up tegen de lat en zijn keeper Nico de Bree zag dat de paal in een wel heel merkwaardige positie was verschoven. Alle vier de doelpalen bleken aangetast. ,,Zolang we maar niet op doel schieten, is er niets aan de hand,’’ grapte Sjaak Swart nog. Vier timmerlieden klaarden in drie kwartier de klus en er kon alsnog worden afgetrapt.

Maar er waren meer kolderieke momenten. Wim Suurbier velde na een onhandige actie grensrechter Cees de Bruin. Vanaf de tribune daalde arbiter Lou van Ravens af om de aan de arm geblesseerde De Bruin te vervangen. Twaalf minuten na de rust knalden Cas Janssens en Ruud Krol tegen elkaar aan. De Ajacied bleef kermend liggen en moest met een gebroken kuitbeen worden afgevoerd. Ajax won uiteindelijk met 2-0. Pechvogel Krol mistte de finale tegen Sparta én de Europa Cup1-finale op Wembley.
    pi_68206937
    20 april 1994: Edgar Davids debuteert in Oranje
    Op 20 april 1994 speelde het Nederlands Elftal in Tilburg een oefenwedstrijd tegen Ierland. Deze wedstrijd betekenden het debut van Edgar Davids in Oranje, die de volledige 90 minuten vol mocht maken. De wedstrijd eindigde in een overwinning voor de Ieren, Tommy Coyne scoorde in de 59e minuut het enige doelpunt van de wedstrijd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')