17 april 1966: Het interlanddebuut van Willy Dullens
Het verhaalVoetballers die op jonge leeftijd moeten stoppen groeien vaak uit tot een legende. Nederlands beroemdste voorbeeld is misschien wel Willy Dullens. Eigenlijk speelt Dullens maar drie jaar op hoog niveau. Toch wordt hij als één van de groten van het Nederlands voetbal gezien. Vooral zijn verkiezing tot voetballer van het jaar, de opmerking van Cruijff dat Dullens technisch misschien wel beter was dan hij en de afscheidswedstrijd hebben aan de legendevorming bijgedragen.
Dullens doet voor het eerst van zich spreken in het seizoen 1963-1964. Sittardia heeft een anoniem seizoen in de eerste divisie achter de rug Dullens, die er in zijn eerste seizoen meteen 18 inschiet, zorgt echter voor nieuw elan en heeft een groot aandeel in het kampioenschap in 1964. De eredivisie bleek het jaar daarop echter een maatje te groot. Hoewel de Sittardenaren liefst zeven van de acht punten pakten in de derby's tegen MVV en Fortuna'54 degraderen de geel-blauwen roemloos.
De landelijke doorbraak van Dullens komt in het seizoen '65/'66. Dullens is inmiddels uitgegroeid tot de absolute spelmaker van het elftal. Sittardia maakt dat jaar veel indruk. Zelfs de belangstelling van bondscoach Georg Kessler wordt gewekt. Het verbaast niemand dat Dullens op
17 april 1966 zijn debuut mag maken in Oranje (3-1 winst tegen België). Op 21-jarige leeftijd is Dullens een begrip in het Nederlandse voetbal geworden. Hij wordt, als eerste-divisiespeler, uitgeroepen tot Voetballer van het Jaar voor Cruijff en Keizer.
Vervolgens slaat het noodlot toe. In een oefenwedstrijd tegen Vitesse raakt Dullens zwaar geblesseerd aan zijn knie. Vele operaties, revalidaties en comebacks volgen, maar Dullens wordt nooit meer echt fit. In december 1968 besluit Dullens, inmiddels onder contract bij de fusieclub FSC, er voorlopig een punt achter te zetten. Het blijkt later het definitieve einde te zijn. Op 5 augustus spelen Ajax en Alemannia Aken (!) een benefiet voor Dullens voor 60.000 toeschouwers in het Olympisch Stadion, Een legende is geboren.
Enkele maanden later wordt Dullens, die zijn kunsten dus eigenlijk nooit echt op eredivisieniveau heeft kunnen laten zien, afgekeurd. Slechts 4 interlands heeft hij kunnen spelen. Daarna kwam de moeilijkste periode uit zijn leven. Hij belandde 5 jaar lang in een depressie. Kon zelfs niet meer naar voetballen kijken. ‘Godverdomme, waarom moest dit uitgerekend mij overkomen? Beter dan Cruijff, maar wel gehandicapt.’ Die vraag neem ik mee het graf in. Er is geen antwoord op.’
in 1980 begon Dullens zijn eigen kapsalon van het geld van de benefietwedstrijd, 140.000,- gulden.
TerugslagDe lente van 1988, waarin het Nederlands elftal Europees kampioen werd, Nederland Oranje kleurde en Marco van Basten tot volksheld werd uitgeroepen.
Dullens, 43 toen, stortte volledig in. ‘Van Basten kwam net terug van een blessure. Hij was zo gefocust op een terugkeer, maar Rinus Michels koos voor John Bosman in de eerste wedstrijd tegen Rusland. ’s Avonds in bed lag ik te malen: waarom geeft Michels Marco geen kans? Ik identificeerde me helemaal met Van Basten die zoveel pech had gehad met zijn enkel. Wat mij was overkomen, moest hem bespaard worden. Ik ging daar helemaal in op.’
Zijn vrouw was de eerste die voorzichtig opperde of hij misschien niet overspannen was. ‘Ik, overspannen? Kom nou, zoiets zou mij toch niet overkomen?’ Een paar dagen later zat hij in het ziekenhuis te praten met een psycholoog. Urenlang. Over zijn voetbalcarričre, het abrupte einde, het gevoel van onrecht. ‘Het kwam er allemaal uit. Ik ben uiteindelijk acht maanden uit de running geweest. Daarna heb ik mijn leven weer opgepakt. Die psycholoog heeft mij geleerd te relativeren. Er zijn ook heel veel dingen wél goed gegaan in mijn leven: ik heb een lieve vrouw, prachtige dochters en beeldschone kleinkinderen. Wat wil ik nou nog meer?’
Maar toch, de wond zal nooit helemaal helen. ‘Soms denk ik wel eens: zouden we met mij wél wereldkampioen zijn geworden in 1974? Vind je dat raar?’
Wat Dullens goed deed, was dat Johan Cruijff hem selecteerde voor zijn ‘Elftal van de Eeuw’. Hij laat het shirt zien waarmee hij die avond speelde: nummer 7. ‘Van tevoren dacht ik: ze zullen mij toch niet vergeten? Maar Johan was de eerste die mij belde voor die avond in de Arena. Ik geloof dat ik drie ballen heb geraakt, maar het was een geweldige ervaring.’
Terug in de voetballerijInmiddels is hij alweer een tijdje actief in de voetballerij. in 2000, 20 jaar na de start van zijn eigen kapsalon, kreeg Dullens last van zijn schouders (Cuslaesie; afgescheurde pees; waarschijnlijk door de belasting van het werken met de tondeuse). Tegelijkertijd hing directeur Theo Mommers van Fortuna aan de lijn: ‘Een beetje laat, Willy, maar wil je ons gaan adviseren op technisch gebied?’
Dullens kon wel janken van geluk. ‘Waar de ene blessure mij verwijderde van het voetbal, bracht de andere mij juist weer terug. Je kunt mij elke dag langs het voetbalveld zetten. Wat zou het mooi zijn als ik op een dag de nieuwe Willy Dullens ontdek.’
Wat gebeurde er nou bij Vitesse?Nog 1x terug naar Arnhem, daar botste Dullens tegen Vitesse-speler Bart van Ingen. "De scheidsrechter floot niet eens", aldus Van Ingen. Dullens meende dat hij verkeerd was gevallen nadat zijn tegenstander hem had weg getrokken. Aan de andere kant oordeelde Van Ingen dat Dullens een mislukte schijnbeweging maakte, waarna ze in botsing kwamen. Maar de vraag wie nou verantwoordelijk was, veranderde de gevolgen niet. Dullens werd met een gescheurde kruisband en twee kapotte meniscussen van het veld werd gedragen, toch bleef hij positief. Maar de hele omgeving zag het doemscenario al voor zich: de carričre was voorbij nog voordat die goed begonnen was. Nederland huilde waar het eens had gelachen.
Jaren later kwamen de twee voetballers tot een vorm van verzoening. Dullens: "Hij kon er niets aan doen, het was geen doodschop. En ik koester geen wrok tegen hem. Voor hem was het ook niet prettig."
31 oktober 2004: Willy Dullens bij Holland Sport op de masagetafel9 april 2009: Willy Dullens in De Wereld Draait Door[ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 17-04-2009 15:13:50 ]