quote:'Politie te laks met reljeugd'
door door Edwin Timmer
DEN HAAG - Terwijl relmarokkanen keer op keer burgers de stuipen op het lijf jagen en wijken terroriseren, handhaaft de politie te laks.
Dat vinden CDA en VVD. Beide partijen willen daarom relschoppers eerder oppakken. Ook het toezicht op een voorlopige invrijheidstelling moet strenger. "Als de voorlopige hechtenis al wordt geschorst, moet iemand bij de eerste overtreding direct achter slot en grendel", zegt CDA-Kamerlid Van Toorenburg. Veel van de losgeslagen jongeren trekken zich volgens de CDA-politica niets aan van afspraken die voor een voorlopige vrijlating worden gemaakt.
"Dan moeten ze om tien uur thuis zijn, en lopen ze gewoon nog op straat. Treiteren ze dezelfde politieagenten. De procedure om ze opnieuw in een inrichting te krijgen, duurt te lang. Dat moet veel sneller", zegt Van Toorenburg.
Volgens VVD-Kamerlid De Krom geldt: "Vast is vast. We laten de mensen die geterroriseerd worden in de steek. Onze handhaving schiet tekort."
Desalniettemin is er een probleem. Er worden daadwerkelijk mensen hun wijk uitgetreiterd. Dat is een werkelijkheid en daar moet een oplossing voorkomen. Hoe zie jij dat dan? Kijk, ik wil als laatste een PVV/CDA/VVD-regering maar als de wat mildere partijen met geen serieuze oplossing voor zulke problemen komen, dan gaat het er echt van komen. GL et al. moete gewoon wat dit punt betreft hun rug rechten. En een strenge, doch rechtvaardige, politie is niet automatisch een politiestaat.quote:Op woensdag 15 april 2009 08:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Langzaam maar zeker worden allerlei rechten door rechtse partijen afgebroken. Het gaat heel sluipend allemaal maar uiteindelijk zullen we terecht komen in een autoritaire, hierarchische politiestaat.
.....
Ik wordt echt schijtziek van die hang naar repressie, maar ik had al eerder aangegeven waarom dat mijns inziens fout is:
Nederlanders zijn een crimineel volkje
Het gaat gewoon niet helpen.quote:Op woensdag 15 april 2009 09:19 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Desalniettemin is er een probleem. Er worden daadwerkelijk mensen hun wijk uitgetreiterd. Dat is een werkelijkheid en daar moet een oplossing voorkomen. Hoe zie jij dat dan? Kijk, ik wil als laatste een PVV/CDA/VVD-regering maar als de wat mildere partijen met geen serieuze oplossing voor zulke problemen komen, dan gaat het er echt van komen. GL et al. moete gewoon wat dit punt betreft hun rug rechten. En een strenge, doch rechtvaardige, politie is niet automatisch een politiestaat.
Ja doe alles maar als geneuzel afquote:Op woensdag 15 april 2009 09:37 schreef Elfletterig het volgende:
CDA en VVD hebben hier volledig gelijk in. En nergens hebben ze het specifiek over Marokkanen; dat is alleen een voorbeeld dat de journalist in zijn inleiding aanhaalt. Ze hebben het over reljeugd die schijt heeft aan regels en mensen lastigvalt.
Het wordt hoog tijd dat dergelijk tuig harder wordt aangepakt. Je hoeft echt niet rechts te zijn om dat te vinden. Het geneuzel in de OP snap ik dan ook totaal niet. Rechten? My ass. Mensen die overtreding op overtreding stapelen, hebben op een bepaald moment niet alles meer te zeggen.
Mee eens maar straatverboden enzo verplaatsen enkel het probleem.quote:Op woensdag 15 april 2009 09:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik ben het met ze eens ze worden op een soort contract eerder vrijgelaten verbreken ze dat contract dan weer de cel in, dat is gewoon handhaven geen politiestaat
Maar inhoudelijk reageren op zijn opmerking doe je niet. Ik ben het dan ook wel met Elfletterig eens. Er komt een moment waarop iemand zijn rechten gewoon heeft verspeeld en daar kan ik dan ook geen medelijden mee hebben (welke omstandigheden iemand ook in verkeerd, je hebt naar mijn idee altijd een vrije keus om bepaald gedrag te vertonen en de meesten weten donders goed wat de consequenties zijn).quote:
Het doel moet zijn die mensen te laten integreren in de samenleving in plaats enkel te beogen dat de problemen binnen hun gemeenschap blijven en door middel van repressie te voorkomen dat De Uitverkorenen de inherente nadelen ondervinden van een lage status in die groep. Men lost het niet op, nee, men zorgt er alleen voor dat de rotzooi binnen de gemeenschap blijft (in de verwachting dat dan de negatieve mediastroom zal afnemen).quote:Op woensdag 15 april 2009 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mwa hoewel ik me de laatste tijd ook erger aan repressiegeilheid op bepaalde vlakken, kan ik hiet niet echt wakker van liggen. Het lijkt mij een goede zaak wanneer de overheid optreed tegen figuren die zich misdragen. En als de politie dat niet goed doet dan mag dat wel aan de kaak worden gesteld.
Maarre heb jij een alternatief Klopkoek?
quote:Op woensdag 15 april 2009 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
Politici helpen het creeeren van getto's bewust in de hand. Daarvan ben ik overtuigd.
quote:Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity.
Kijk ik vind repressie ook geen langetermijnoplossing. Het is echter ook nodig om naar de korte termijn te kijken. Wanneer het leven van mensen dusdanig verziekt wordt door anderen dan vind ik dat de overheid gewoon moet ingrijpen. Je wilt als getergde buurtbewoner of buschauffeur niet gaan zitten wachten op dingen die over vele jaren moeten groeien.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het doel moet zijn die mensen te laten integreren in de samenleving in plaats enkel te beogen dat de problemen binnen hun gemeenschap blijven en door middel van repressie te voorkomen dat De Uitverkorenen de inherente nadelen ondervinden van een lage status in die groep. Men lost het niet op, nee, men zorgt er alleen voor dat de rotzooi binnen de gemeenschap blijft (in de verwachting dat dan de negatieve mediastroom zal afnemen).
Men wil wel de lusten (machteloze mensen met een lage status waar je alles mee kunt doen) maar niet de lasten.
Je mag het niet meer zeggen in dit land maar ik denk nog steeds dat veel van die criminaliteit gewoon een vorm van verzet is en terecht. Berichten over groepen Marokkanen die een politiepatrouille aanvallen kan ik zeer goed plaatsen moet ik zeggen.
Dat is natuurlijk anders met al die overvallen op buschauffeurs, ik kan daar geen 'verzet' in zien. Maar dat fenomeen wordt dan ook door zowel autochtonen als allochtonen begaan (wat verdekt wordt in de sensatiemedia als De Telegraaf om dan maar bij die incidenten NIET de nationaliteit te vermelden; het zou maar eens bij het tokkiepubliek gaan opvallen dat niet alle ernstige criminaliteit etnisch gebonden is, dat moeten we niet hebben natuurlijk!).
Politici helpen het creeeren van getto's bewust in de hand. Daarvan ben ik overtuigd.
Nou, ik las pas geleden nog een interview met een CDA kamerlid die zei: "kranten zijn voor mij als politicus wat beurskoersen voor een topman van een onderneming is".quote:
Volledig mee oneens. Je moet duidelijke prioriteiten stellen. Ik zeg niet dat je niks moet doen met het oplossen van gedragsproblemen van probleemjongeren, maar er zijn andere zaken die belangrijker zijn. De veiligheid van onze samenleving, bijvoorbeeld. First things first. Wat jij op een nogal populistische manier 'repressie' noemt, noem ik gewoon handhaving. Een essentiële basisvoorwaarde op het gebied van openbare orde en veiligheid. Ik wil normaal over straat kunnen, zonder last te hebben van straattuig dat zich misdraagt.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
Het doel moet zijn die mensen te laten integreren in de samenleving in plaats enkel te beogen dat de problemen binnen hun gemeenschap blijven en door middel van repressie te voorkomen dat De Uitverkorenen de inherente nadelen ondervinden van een lage status in die groep. Men lost het niet op, nee, men zorgt er alleen voor dat de rotzooi binnen de gemeenschap blijft (in de verwachting dat dan de negatieve mediastroom zal afnemen).
Ik verafschuw de manier waarop jij crimineel gedrag probeert goed te praten. Eigenlijk zou zo'n straatjongere jou eens zonder enige aanleiding op z'n bek moeten timmeren. Kijken of je dan nog zo piept. Voor de goede orde: de nationaliteit van de raddraaiers vind ik totaal niet relevant. Het gaat erom dat criminelen zich bepaalde rechten menen te kunnen toeëigenen.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
Je mag het niet meer zeggen in dit land maar ik denk nog steeds dat veel van die criminaliteit gewoon een vorm van verzet is en terecht. Berichten over groepen Marokkanen die een politiepatrouille aanvallen kan ik zeer goed plaatsen moet ik zeggen. Politici helpen het creeeren van getto's bewust in de hand. Daarvan ben ik overtuigd.
Dan kan je mooi mee met die Marokkanen naar Noord Afrika. Kan je daar fijn begrijpend gaan zitten wezen. Dwaas.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, wat laat Elftletterig zich weer kennen.
Ja, ik ben al eens in mekaar gemept door een Marokkaan. Zelfs toen ik gewoon vroeg of ik mijn fiets mocht pakken, of hij 'uit de weg wilde gaan'.
Ik snap het gewoon beter denk ik. Wanneer je constant als paria wordt behandeld dan ga je vanzelf achter elke boom een vijand zien, achter elke vraag waarop een beroep op je wordt gedaan een vernedering, dan zie je blanken als je vijand en wil je je imago groot houden ten opzichte van je makkers.
Het is nooit goed te praten maar ik begrijp het wel.
Ik laat me helemaal niet kennen. Ik geef een mening die haaks staat op jouw nogal naiëve, wereldvreemde mening. Je bent dus al eens zonder aanleiding in elkaar geslagen. Door wie boeit me niet; jij hebt het steeds over nationaliteiten, ik niet.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, ik ben al eens in mekaar gemept door een Marokkaan. Zelfs toen ik gewoon vroeg of ik mijn fiets mocht pakken, of hij 'uit de weg wilde gaan'.
Ik snap het gewoon beter denk ik. Wanneer je constant als paria wordt behandeld dan ga je vanzelf achter elke boom een vijand zien, achter elke vraag waarop een beroep op je wordt gedaan een vernedering, dan zie je blanken als je vijand en wil je je imago groot houden ten opzichte van je makkers.
Maar als dat gebeurt vind je niet dat de overheid moet optreden?quote:Op woensdag 15 april 2009 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
De meeste mensen zijn helaas lui. Die verwachten direct resultaat van de overheid.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar als dat gebeurt vind je niet dat de overheid moet optreden?
Ik hoop voor je dat je een geintje maakt en hier de boel zit op te stoken. Zo niet dan ben je echt een kansloze triangeljosti.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
Dat jouw begrip niet verder rijkt dan je micro-kosmos moet je zelf weten maar ik begrijp dondersgoed dat de vraag 'of je uit de weg wilt gaan' bij een straatjochie anders over kan komen dan bij ieder ander.
Begrip is iets heel menselijks. We moeten niet vergeten dat de grootste Fortuyn-fans die dezelfde soort taal uit sloegen als jij nu doet opeens ook het grootste begrip gingen opbrengen voor de mensen die Melkert en Rosenmuller gingen bedreigen. Of recentelijk die Spong die politiebescherming nodig heeft.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik laat me helemaal niet kennen. Ik geef een mening die haaks staat op jouw nogal naiëve, wereldvreemde mening. Je bent dus al eens zonder aanleiding in elkaar geslagen. Door wie boeit me niet; jij hebt het steeds over nationaliteiten, ik niet.
NOOIT zal ik ook maar enig begrip opbrengen voor iemand die zonder aanleiding andere mensen in elkaar mept. Een Marokkaan die zich als paria behandeld voelt, heeft op geen enkele manier het recht om zijn agressie op jou (of wie dan ook) te botvieren.
Het is juist dat 'begrip' wat je standpunt zo gevaarlijk maakt. Ik wil leven in een samenleving waarin er GEEN begrip bestaat voor zinloos geweld, want als we dat wel hebben, is het hek van de dam. Dan gaan we begrip hebben voor de 14-jarige winkeldief, omdat z'n vader aan de drank is, we gaan begrip hebben voor een geschifte dierenrechtenactivist die panden in brand steekt, omdat nertsen van die lieve diertjes zijn en we gaan begrip hebben voor Mohammed B, omdat -ie zo'n slechte jeugd had.
Er zijn genoeg Marokkanen in Nederland die zich prima gedragen en die uitstekend functioneren. Het wordt eens tijd dat we DIE mensen voorop stellen, zodat de negatieve beeldvorming over Marokkanen wordt bijgesteld. Maar als je wilt voorkomen dat de goeden onder de kwaden lijden, zul je wel maatregelen moeten nemen. Keiharde repressie van raddraaiers, zodat het jongere broertje van die raddraaier zich wel 10 keer bedenkt voordat hij hetzelfde pad kiest en in de toekomst ook zijn eigen kinderen anders opvoedt.
Je moet de macho-straatcultuur (een wereld van autochtonen én allochtonen) doorbreken en duidelijk laten zien dat er grenzen zijn. Weg met 'begrip', daar heeft niemand iets aan. Het tuig in kwestie ook niet, want die eindigen massaal als draaideurcrimineel.
Je lijkt wel een kloon van Heatwave ook al zo'n treurige moderator. Die meteen iedereen voor van alles en nog wat gaat uitmaken als bepaalde meningen hem niet bevallen.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:37 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat je een geintje maakt en hier de boel zit op te stoken. Zo niet dan ben je echt een kansloze triangeljosti.
Je lijkt begrip te verwarren met ethisch relativisme. Dat dat straatjochie half schizofreen is, maakt niet dat je eigen ethiek ineens niet meer zou gelden. Tenzij je geen ethiek hebt, natuurlijk.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
Dat jouw begrip niet verder rijkt dan je micro-kosmos moet je zelf weten maar ik begrijp dondersgoed dat de vraag 'of je uit de weg wilt gaan' bij een straatjochie anders over kan komen dan bij ieder ander.
Het lijkt me normaal dat je niet iemand in elkaar trimt als diegene vraagt of iemand even uit de weg wilt gaan. Dat betwist ik ook niet. Ik heb niet voor niets gewoon aangifte gedaan.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Je lijkt begrip te verwarren met ethisch relativisme. Dat dat straatjochie half schizofreen is, maakt niet dat je eigen ethiek ineens niet meer zou gelden. Tenzij je geen ethiek hebt, natuurlijk.
Zolang je het niet verwart met rechtvaardiging.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:38 schreef Klopkoek het volgende:
Begrip is zelfs gezond
Ok. Dan had ik je verkeerd begrepen.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:51 schreef Klopkoek het volgende:
Het lijkt me normaal dat je niet iemand in elkaar trimt als diegene vraagt of iemand even uit de weg wilt gaan. Dat betwist ik ook niet. Ik heb niet voor niets gewoon aangifte gedaan.
Dat zeg ik. Begrip mag geen grond zijn voor differentiatie in straffen. Als je dat gaat doen is het hek van de dam (overigens heb ik het idee dat velen dat wel zouden willen, o.a. de PVV wil dat maar ook GroenLinks hoor je het soms zeggen).quote:Op woensdag 15 april 2009 12:56 schreef Argento het volgende:
[..]
Zolang je het niet verwart met rechtvaardiging.
Dat ik geen begrip heb voor mensen die geweld gebruiken tegen anderen, wil niet zeggen dat ik me door jou in de Fortuyn-hoek moet laten drukken. Ik ben per definitie tegen zinloos geweld, bedreiging en dergelijke, net zoals ik ook tegen discriminatie ben.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:38 schreef Klopkoek het volgende:
Begrip is iets heel menselijks. We moeten niet vergeten dat de grootste Fortuyn-fans die dezelfde soort taal uit sloegen als jij nu doet opeens ook het grootste begrip gingen opbrengen voor de mensen die Melkert en Rosenmuller gingen bedreigen. Of recentelijk die Spong die politiebescherming nodig heeft.
Begrip is zelfs gezond. Het laat zien dat je andere mensen (de grote en reikwijdte buiten beschouwing gelaten) niet als een machine ziet maar als een mens van vlees en bloed. Waar begrip echter voor mij stopt is als we bepaalde groepen een andere straf gaan geven dan andere groepen.
Ik drukte je ook niet in de Fortuyn hoek, ik wilde alleen laten zien dat het voor heel veel mensen lastig is om dat uit te schakelen. Óók bij velen die dat menen te verafschuwen.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat ik geen begrip heb voor mensen die geweld gebruiken tegen anderen, wil niet zeggen dat ik me door jou in de Fortuyn-hoek moet laten drukken. Ik ben per definitie tegen zinloos geweld, bedreiging en dergelijke, net zoals ik ook tegen discriminatie ben.
Een zekere mate van begrip is zeker gezond, maar er zijn ook grenzen. Wie zonder aanleiding zomaar iemand in elkaar ramt, hoeft niet op begrip te rekenen. Ik ben er niet voor om de ene crimineel zwaarder te straffen dan de ander. Ik ben voor passende straffen. En zoals bekend zie ik het afnemen van de Nederlandse nationaliteit daarbij als een uiterste mogelijkheid voor hardnekkige criminelen met een dubbele nationaliteit.
Een straf moet passend zijn gemeten naar de omstandigheden, waaronder ook de persoon van de dader (en zijn strafrechtelijk verleden).quote:Op woensdag 15 april 2009 13:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Begrip mag geen grond zijn voor differentiatie in straffen.
Nederland is dan ook grotendeels van angelsaksische afkomst. En ik vind het heerlijk die hang naar repressie. Tucht en discipline is precies wat deze maatschappij weer nodig heeft om beleefder, vriendelijker en leefbaarder te worden.quote:Op woensdag 15 april 2009 08:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Langzaam maar zeker worden allerlei rechten door rechtse partijen afgebroken. Het gaat heel sluipend allemaal maar uiteindelijk zullen we terecht komen in een autoritaire, hierarchische politiestaat.
Het komt ook door de slappe houding van PvdA en SP. Als die partijen goed hun werk zouden doen dan zou in het huidige discours ook wat meer aandacht zijn voor klasseproblematiek, over het gebrek en overvloed aan toegang voor deze klassen. Maar nee, het gaat enkel nog maar over 'de cultuur'.
Ik las in mijn lokale krantje nog wat bijzonders. Omdat de bijstand tegenwoordig gedecentraliseerd is mag elke gemeente beleid daarvoor ontwikkelen. Nu zijn er serieuze plannen om 'criminelen' tegen gereduceerd loon verplicht te laten werken.
Het moment van slavenarbeid komt steeds dichterbij en ik heb het gevoel dat sommige rechtse politieke partijen helemaal dit probleem niet willen op lossen. Het fenomeen van totale outcasts komt hen wel goed uit. Hun enige doel is om de effecten voor De Uitverkorenen in de samenleving te beperken en tegelijkertijd zoveel mogelijk gebruik en misbruik van de outcasts te maken. Zij dienen als goedkoop en gewillig arbeidsreservoir waar mensen bovendien geen enkele solidariteit mee voelen (als je ze werkelijk laat integreren dan zou het betekenen dat zij meer op 'onszelf' gaan lijken zodat we daar eerder gevoelens van verbondenheid en solidariteit voor ontwikkelen, en dat wil rechts uiteraard niet). Dat is waar het hen om gaat want dat er vertrapten in de samenleving zijn is geen enkel probleem voor rechts. Ze hebben het immers ook zelf veroorzaakt. Hoe meer ongelijkheid, in meerdere opzichten, hoe beter voor rechts. En als je daar niet in mee gaat dan krijg je om je oren geslagen dat 'je van daders slachtoffers maakt'.
Ik wordt echt schijtziek van die hang naar repressie, maar ik had al eerder aangegeven waarom dat mijns inziens fout is:
Nederlanders zijn een crimineel volkje
We sluiten al belachelijk veel mensen op. Inderdaad: dat zijn angelsaksische niveau's.
Dat betekent overigens niet dat ik vind dat we oorzakelijke factoren moeten negeren. Ik zie liever een breed beleid, gericht op preventie én repressie.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:58 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Nederland is dan ook grotendeels van angelsaksische afkomst. En ik vind het heerlijk die hang naar repressie. Tucht en discipline is precies wat deze maatschappij weer nodig heeft om beleefder, vriendelijker en leefbaarder te worden.
Het probleem is alleen....wat is keihard aanpakken ? Het blijft in de praktijk toch lastig om een groep van zeg, 10 hangjongeren aan te pakken. Je kan namelijk moeilijk een groep van 10 verbieden op straat te staan. Dan wordt er vanuit die groep iets geroepen naar iemand of dreigend gekeken, probeer dan maar eens als agent de juiste eruit te pikken en deze op een juridisch correcte wijze een boete te geven.quote:Op woensdag 15 april 2009 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mwa hoewel ik me de laatste tijd ook erger aan repressiegeilheid op bepaalde vlakken, kan ik hiet niet echt wakker van liggen. Het lijkt mij een goede zaak wanneer de overheid optreed tegen figuren die zich misdragen. En als de politie dat niet goed doet dan mag dat wel aan de kaak worden gesteld.
Maarre heb jij een alternatief Klopkoek?
Misschien moest je daar maar eens achterblijven.quote:Roepende in de Woestijn
quote:Op woensdag 15 april 2009 14:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Het probleem is alleen....wat is keihard aanpakken ? Het blijft in de praktijk toch lastig om een groep van zeg, 10 hangjongeren aan te pakken. Je kan namelijk moeilijk een groep van 10 verbieden op straat te staan. Dan wordt er vanuit die groep iets geroepen naar iemand of dreigend gekeken, probeer dan maar eens als agent de juiste eruit te pikken en deze op een juridisch correcte wijze een boete te geven.
Zekers, maar wat ik bedoel is, dat het in een rechtstaat als Nederland (en daar zijn we toch zo trots op ?), buitengewoon lastig is om op de juridisch correcte wijze de daders binnen de groep voor de rechter te krijgen en veroordeeld te krijgen.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:08 schreef kriele het volgende:
[..]
Vaak hebben de groepen die hier worden bedoeld wel wat meer op hun kerfstok dan wat roepen.
quote:Op woensdag 15 april 2009 15:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zekers, maar wat ik bedoel is, dat het in een rechtstaat als Nederland (en daar zijn we toch zo trots op ?), buitengewoon lastig is om op de juridisch correcte wijze de daders binnen de groep voor de rechter te krijgen en veroordeeld te krijgen.
Nu begrijp ik dat het "gooi dan de hele groep in de gevangenis" wel lekker bekt, en het goed doet aan de borreltafel, maar een rechter doet hier niet aan mee.
Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)oor_relschopper.htmlquote:PVV: knieschot voor relschoppers
In noodgevallen moet de politie met scherp schieten op jonge relschoppers. Kamerlid Fleur Agema heeft dat namens de PVV gezegd in een Kamerdebat over de overlast van Marokkaanse jongeren in Gouda en op het strand van Scheveningen. Volgens Agema zouden agenten met hun pistool gericht op de knieën mogen schieten, zo meldt RTV West.
Afwijzend
Andere partijen reageerden sterk afwijzend op het idee. Maar er is steun voor hardere maatregelen tegen Marokkanen. Het CDA wil onder toezicht stelling van reljeugd. "Verder vindt het Kamerlid Van Toorenburg het onacceptabel dat er nog altijd foldertjes worden vertaald in het Arabisch. De ouders moeten gedwongen worden eindelijk Nederlands te spreken, aldus het CDA", meldt West.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)robleemjongeren.htmlquote:'Binnen 4 jaar effect aanpak probleemjongeren'
DEN HAAG - Het kabinet wil zaken als criminaliteit, werkloosheid en schooluitval onder Marokkaans-Nederlandse jongeren uiterlijk binnen vier jaar hebben teruggedrongen. Dat heeft minister Eberhard van der Laan (Integratie) woensdag gezegd in de Tweede Kamer. ''Dan moet je goed resultaten kunnen zien.''
In januari zei hij dat Marokkaans-Nederlandse jongens oververtegenwoordigd zijn onder verdachten van misdrijven, voortijdige schoolverlaters en werklozen.
Gemeenten
De gemeenten zijn, gesteund door de rijksoverheid, zelf verantwoordelijk voor de aanpak van overlast door Marokkaans-Nederlandse jongeren. Zo zet Amsterdam bijvoorbeeld 'straatcoaches' in, die structuur aanbrengen in het leven van de jongeren.
Webportal
In de zomer komt er een webportal 'Jeugd en Veiligheid', waarop gemeenten de doelmatigste instrumenten voor de aanpak kunnen opzoeken. Gemeenten hoeven zo niet zelf allemaal het wiel uit te vinden, zei minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken woensdag in de Kamer.
Gezinmanagers
Ouders blijven in de eerste plaats verantwoordelijk voor de opvoeding, maar gezinsmanagers kunnen een belangrijke rol spelen. Gouda, waar eerder ernstige problemen ontstonden, krijgt van Ter Horst drie jaar lang 3 ton voor gezinsmanagers. Die kunnen twintig gevallen per jaar bijstaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |