FOK!forum / Travel / Waarom is treinreizen zo duur?
JohnDDDdinsdag 14 april 2009 @ 12:19
Een serieuze vraag.

Gisteren heb ik bij Ryanair vier vluchten geboekt voor in totaal 14 euro inclusief belastingen en alles, en dat voor een reis van ongeveer 2400km totaal. Als ik dan in Eindhoven aankom en de trein naar Amsterdam wil pakken kost me dat als ik me goed herinner 17 euro, en dat voor een reis van een uur en 20 minuten, 107 km.

Waarom is dit verschil zo groot? Ligt het aan de arbeidskosten omdat treinreizen langzamer gaat en er dus relatief meer arbeidsuren moeten worden uitbetaald aan mensen? De NS maakt ook weer niet zo extreem veel winst. De bedrijfslasten zijn 3925 miljoen, de opbrengst 4253 miljoen en dus zou je zeggen dat de kaartjes nog geen 10% goedkoper zouden kunnen als de NS geen winst zou maken.

En dat terwijl er in de gemiddelde trein volgens mij meer passagiers zitten dan in een vliegtuig, tenminste in de spits zitten er wel een stuk of 12, 13 rijtuigen van 30 passagiers helemaal vol.

Hoe kan dit?
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 12:21
beetje offtopic misschien,m maar waar ga je heen?
Peterdinsdag 14 april 2009 @ 12:21
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij

En 2400km voor 14 euro is nuts.
pfefferkatzedinsdag 14 april 2009 @ 12:22
Bij Ryanair was een tijdelijke aanbieding?
JohnDDDdinsdag 14 april 2009 @ 12:23
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Mirjam het volgende:
beetje offtopic misschien,m maar waar ga je heen?
Rome-Milaan, Milaan-Eindhoven, dan blijf ik eventjes in Amsterdam, dan Eindhoven-Milaan, dan blijf ik even in Milaan, en dan weer Rome.




Maar wat maakt die treinkaartjes dan zo duur?
Mylenedinsdag 14 april 2009 @ 12:23
Je moet bij Ryanair toch ook bagagekosten betalen a 30 euro en 10 euro voor betalen met creditcard?
Homdeckdinsdag 14 april 2009 @ 12:24
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
JohnDDDdinsdag 14 april 2009 @ 12:25
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Mylene het volgende:
Je moet bij Ryanair toch ook bagagekosten betalen a 30 euro en 10 euro voor betalen met creditcard?
Als je bagage meeneemt wel, die heb ik niet... Verder heb ik een Visa Electroncard, dan betaal je de creditcardkosten niet. Zie daarvoor het Ryanairtopic.

Zou het een idee zijn ook in de trein van die optionele kosten toe te voegen? Koffer, 10 euro. Kaartje kopen met papiergeld, 5 euro extra. Toiletgebruik 1 euro?
JohnDDDdinsdag 14 april 2009 @ 12:26
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Homdeck het volgende:
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
Ja in feite wel en dan speelt natuurlijk mee dat ik geen bagage heb en geen creditcardkosten. Blijft de vraag: waarom kunnen treinkaartjes niet absurd goedkoop?
KlappernootatWorkdinsdag 14 april 2009 @ 12:33
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Rome-Milaan, Milaan-Eindhoven, dan blijf ik eventjes in Amsterdam, dan Eindhoven-Milaan, dan blijf ik even in Milaan, en dan weer Rome.




Maar wat maakt die treinkaartjes dan zo duur?
Trein is geprivatiseerd elitevervoer geworden..
Petertjuhhdinsdag 14 april 2009 @ 12:33
Je hebt sowieso die rails nodig om overheen te rijden he? Het onderhouden daarvan kost volgensmij al heel wat. Het is gewoon een duurder vervoersmiddel.
ASromadinsdag 14 april 2009 @ 12:49
je kunt toch gewoon zwart rijden vriend?

voor de trein betalen
Daniel1976dinsdag 14 april 2009 @ 12:52
overheid legt 2/3 bij? Uhh een retourtje den-bosch amsterdam wat kost dat tegenwoordig? 25 euro ofzo?
Je wil zeggen dat dat in werkelijkheid 75 euro kost? Ik zeg opdoeken die trein.
Da_Weidinsdag 14 april 2009 @ 12:55
Het kan wel gewoon goedkoper en beter. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden in de wereld.

Waarom is het zo duur? Ik denk dat de hele organisatie rot is, van de top tot de arbeiders onderaan. Verder natuurlijk nog de idiote bureaucratie. Durf ik trouwens nog de mogelijkheid van fraude en corruptie in de organisatie te noemen?
Verlustedinsdag 14 april 2009 @ 12:55
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.

Bedank de VVD maar
Gooverdinsdag 14 april 2009 @ 12:55
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:52 schreef Daniel1976 het volgende:
overheid legt 2/3 bij? Uhh een retourtje den-bosch amsterdam wat kost dat tegenwoordig? 25 euro ofzo?
Je wil zeggen dat dat in werkelijkheid 75 euro kost? Ik zeg opdoeken die trein.
Ja, ik vroeg mij precies het zelfde af! Alleen dan met een retourtje Leiden - Utrecht..
#ANONIEMdinsdag 14 april 2009 @ 13:00
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:55 schreef Verluste het volgende:
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.

Bedank de VVD maar
NS is niet geprivatiseerd en daarom ook zo onrendabel.
Koploperkopperdinsdag 14 april 2009 @ 13:01
Ik ben duurder uit met de trein dan met de auto. FAIL. (En dan duurt het met het OV ook nog 2 keer zo lang. )

Het rammelt aan alle kanten.
mvdejongdinsdag 14 april 2009 @ 13:03
Omdat, als openbaar vervoer daadwerkelijk meer gebruikt zou gaan worden :
- dat niet blijkt te kunnen omdat er niet geinvesteerd wordt in daadwerkeljk bruikbaar openbaar vervoer;
- dit mensen uit de auto zou lokken, en daarmee een grote aanslag zou plegen op lokale, provinciale en landelijke inkomsten.
Da_Weidinsdag 14 april 2009 @ 13:07
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!

Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)

Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.

Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.

Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.
Gooverdinsdag 14 april 2009 @ 13:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:01 schreef Koploperkopper het volgende:
Ik ben duurder uit met de trein dan met de auto. FAIL. (En dan duurt het met het OV ook nog 2 keer zo lang. )

Het rammelt aan alle kanten.
Ik denk dat je met werkelijk alle kosten van de auto nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen...
Koploperkopperdinsdag 14 april 2009 @ 13:10
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:08 schreef Goover het volgende:

[..]

Ik denk dat je met werkelijk alle kosten van de auto nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen...
Nope, alleen de daadwerkelijke aanschafprijs van een auto is eventjes een stuk duurder. Maar dan hou je in ieder geval wel iets over in plaats van alleen maar oud papier (treinkaartje), en ik ben overal 2 keer zo snel. (Afschrijving, onderhoud, wegenbelasting etc.)
#ANONIEMdinsdag 14 april 2009 @ 13:32
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:55 schreef Verluste het volgende:
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.

Bedank de VVD maar
Typische Verluste reply, maar kerel, kom eens met feiten voordat je zo'n balkreply doet.

Als de NS niet zo afhankelijk was van subsidies dan was de bedrijfsvoering allang efficiënter gemaakt zodat het bedrijf kon overleven. Momenteel klopt de NS gewoon bij Den Haag aan wanneer het exploitatietekort te groot wordt. Dat noem ik geen privatisering, dat noem ik semi overheid spelen. de NS moet veranderen. Het kan betekenen dat sommige lijnen niet meer geëxploiteerd kunnen worden tegen de huidige prijzen.uiteindelijk is intercityverkeer in de spits zo ongeveer het enige verkeer dat echt rendabel is.de bezettingsgraad moet gewoon omhoog maar omdat voor elkaar te krijgen moet er veel verbeterd worden. Al met al denk niet dat met recht gesteld kan worden dat de trein een ouderwets vervoermiddel is wat in Nederland geen recht van bestaan heeft, en dat het luchtkasteel van de socialisten maar eens kritisch onderzocht moet worden. Het zal mij weinig verbazen wanneer zal blijken dat wat zij willen niet haalbaar is zonder een hele grote dosis staatssteun omdat er gewoonweg niet genoeg vraag is naar een oncomfortabele dure trein.
Daniel1976dinsdag 14 april 2009 @ 13:43
Ja en nog zoiets. Ze kunnen op www.onbewustasociaal.nl wel roepen dat het allemaal ligt aan je tas op te stoel. Maar voor dat vreselijke kapitaal wat de trein kost. Wordt je ook nog als vee in een wagon gepropt in de spits. Ik snap echt niet dat mensen dat pikken.

Neuh doe mij maar mijn autootje. Lekker muziekje an airco an in de zomer. Ik sta liever in de file dan dat ik de trein zit. En dan de tijd die het openbaar vervoer kost. Om één of andere reden woon ik altijd in plaatsen waarbij je eerst 35 minuten met de bus moet voor je bij het station bent. En dan moet je maar hopen dat je beetje aansluiting hebt.

De trein is een uitvinding van 2 eeuwen geleden. Waar maar heel weinig aan veranderd is. Ik zeg opdoeken tijd voor een nieuw concept. Iets wat kijkt op die nieuwe segway. Een klein micro stads autootje dat 40 km per uur gaat waarmee je naar een "station" kunt rijen en daar inhaken op een "trein" naar de stad waar je moet wezen.
Waarom moeten we zo vasthouden aan oude technologie?
Gooverdinsdag 14 april 2009 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:10 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Nope, alleen de daadwerkelijke aanschafprijs van een auto is eventjes een stuk duurder. Maar dan hou je in ieder geval wel iets over in plaats van alleen maar oud papier (treinkaartje), en ik ben overal 2 keer zo snel. (Afschrijving, onderhoud, wegenbelasting etc.)
Als je de waardedaling/afschrijving van je auto niet mee rekent... Reken je die wel mee, dan ben je met de auto niet veel goedkoper.

Dat je overal twee keer zo snel bent, dat klopt dan weer wel (in de meeste gevallen).
JohnDDDdinsdag 14 april 2009 @ 14:43
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?

Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Cracka-assdinsdag 14 april 2009 @ 16:33
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!

Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)

Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.

Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.

Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.

13,20 + verzekering, onderhoud, belasting, afschrijving, parkeergeld.
Reken maar eens uit wat je daadwerkelijk kwijt ben per kilometer.
#ANONIEMdinsdag 14 april 2009 @ 17:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Peter het volgende:
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij
Waar heb je dat vandaan?

De regionale vervoerders zoals Syntus, Arriva en Veolia worden inderdaad gesubsidieerd, al weet ik niet hoe veel.

Maar NS krijgt alleen subsidie voor extraatjes, zoals de stoptrein Leeuwarden-Wolvega, of om het kwartier Arnhem-Nijmegen. Voor de rest is NS gewoon winstgevend, zonder subsidie.

Een NS-treinkaartje is dus gewoon zo duur als het is, en niet eigenlijk twee keer zo duur ofzo. Dat is gewoon flauwekul.


En wat het prijsverschil met vliegen betreft: dat is natuurlijk een spotgoedkope aanbieding en die heb je met de trein ook wel. Kruidvatkaartjes in Nederland, DauerSpezial of SparNight in Duitsland, enzovoort.

Bovendien zit op kerosine geen accijns maar op diesel of electriciteit wel. Dat maakt natuurlijk ook behoorlijk veel verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2009 17:08:57 ]
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 17:42
Het reizen met de trein kost nogal wat, waarom? Omdat mensen bereid zijn het ervoor te betalen.
Zo eenvoudig is het.
Als NL massaal er voor zou kiezen een ander vervoermiddel te nemen gaan de prijzen omlaag, als iedereen de auto laat staan de prijzen waarschijnlijk omhoog.
Da_Weidinsdag 14 april 2009 @ 17:42
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 16:33 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

13,20 + verzekering, onderhoud, belasting, afschrijving, parkeergeld.
Reken maar eens uit wat je daadwerkelijk kwijt ben per kilometer.
Auto heb ik toch al... Maar anders was het nog steeds veel goedkoper dan een regulier tarief.
Ik ben goed op de hoogte van wat ik daadwerkelijk kwijt ben hoor.
Guus Muisarmdinsdag 14 april 2009 @ 17:55
Kerosine kost ook geen drol he. Lekker belastingvrij op internationale vluchtten. Treinen rijden over een duur systeem van metalen balkjes die ook weer veel ruimte en onderhoud hebben.

km prijs per persoon is een paar cent bij vliegen (hoge bezettingsgraad) nu is die bezetting nu net het probleem bij treinen denk ik. Je gaat wel om 4 uur 's ochtend (of andere idiote tijden) op het vliegtuig. Bij de trein werkt dat net even anders en die rijden zwaar onderbezet als je het over de gehele dag beschouwd.
Koewamdinsdag 14 april 2009 @ 18:11
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?

Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Kosten conducteurs 1000 miljoen euro?
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 18:13
Er gelooft hopelijk niemand dat de paar euro tickets van RyanAir die TS heeft gekocht maar in verste verte kostendekkend zijn?
Rookertdinsdag 14 april 2009 @ 18:53
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?

Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Heb je een maximum aantal banen dat je verloren wilt zien gaan?
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 18:55
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Homdeck het volgende:
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
Yep. Deze prijzen zijn echt niet kostendekkend. Treinreizen is net zo duur als autorijden. Maar dat zal iedereen de komende jaren wel zien, met het opraken van de goedkope olie, dan wordt vliegen weer mooi onbetaalbaar. Zoals het hoort. .
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 18:56
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Yep. Deze prijzen zijn echt niet kostendekkend. Treinreizen is net zo duur als autorijden. Maar dat zal iedereen de komende jaren wel zien, met het opraken van de goedkope olie, dan wordt vliegen weer mooi onbetaalbaar. Zoals het hoort. .
Waarom? Wat heb je tegen vliegen?
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 18:57
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!

Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)

Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.

Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.

Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.
Ik heb geen auto. Als ik een auto moet aanschaffen met afschrijfkosten, onderhoud, belastingen, verzekeringen en reparaties, is het verschil dan nog steeds zo groot? Denk daar maar eens over na.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 18:57
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom? Wat heb je tegen vliegen?
Ik heb iets tegen verspilling. En in onze huidige maatschappij wordt achterlijk veel verspild. Het is alleen maar goed als daar een einde aan komt.
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 18:58
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:57 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik heb iets tegen verspilling. En in onze huidige maatschappij wordt achterlijk veel verspild. Het is alleen maar goed als daar een einde aan komt.
En vliegen is verspilling?
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 18:59
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En vliegen is verspilling?
Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
popolondinsdag 14 april 2009 @ 19:01
Met de trein rijden is ook verspilling. Geldverspilling.

20 euro voor een enkele reis Schiphol - Zwolle.
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:05
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:59 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
Enig idee van brandstof per persoon per Km?
De Airbus 380 verbruikt 3 liter per persoon per KM, dat is duidelijk minder dan het verbruik van trein of auto.

Weet je wel hoeveel stroom die computer verbruikt?
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:01 schreef popolon het volgende:
Met de trein rijden is ook verspilling. Geldverspilling.

20 euro voor een enkele reis Schiphol - Zwolle.
Ga lopen.
#ANONIEMdinsdag 14 april 2009 @ 19:10
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Enig idee van brandstof per persoon per Km?
De Airbus 380 verbruikt 3 liter per persoon per KM, dat is duidelijk minder dan het verbruik van trein of auto.
Volgens mij niet hoor.

Maar ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een stampvol modern vliegtuig minder verbruikt dan de auto. Maar de trein is nog altijd zuiniger, zeker als die op biodiesel (Prignitzer Eisenbahn) of op groene stroom (GVB) rijdt.
popolondinsdag 14 april 2009 @ 19:12
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Ga lopen.
Tijdverspilling.
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:12
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor.

Maar ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een stampvol modern vliegtuig minder verbruikt dan de auto. Maar de trein is nog altijd zuiniger, zeker als die op biodiesel (Prignitzer Eisenbahn) of op groene stroom (GVB) rijdt.
Tussen de 5,4 en 6,1 Liter per passagier per 100 Km.
En van Biodiesel (waar regenwoud voor gekapt wordt om er palmolieplantages neer te zetten) zou ik zeker niet zeggen dat het beter is voor het milieu.
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:14
Leesvoer voor milieu huilies
http://cta.ornl.gov/data/download27.shtml
Guus Muisarmdinsdag 14 april 2009 @ 19:14
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Er gelooft hopelijk niemand dat de paar euro tickets van RyanAir die TS heeft gekocht maar in verste verte kostendekkend zijn?
Nee, ik niet. Ik denk dat ryanair ook vindt dat uitkeringstrekkers naar inkomen hoeven te betalen. Fuck winst.
Rookertdinsdag 14 april 2009 @ 19:16
Dat gedoe over milieu en duurzaamheid ook. Alles is tegenwoordig duurzaam, het is echt dé marketingterm sinds Al Gore Je kan geen radio aanzetten of je hoort over de nieuwe Audi Q5 die aerodynamischer is, dus minder brandstof verbruikt en wat goed is voor de portemonnee EN het mileu. Want ja, daar geven we om sinds 2006

De mens is onderdeel van de natuur, we zijn ook maar zo geëvolueerd, als we de aarde sneller naar z'n grootje helpen is dat de werking van de natuur. De mens moet altijd maar denken dat we overal boven staan...
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:17
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:14 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Nee, ik niet. Ik denk dat ryanair ook vindt dat uitkeringstrekkers naar inkomen hoeven te betalen. Fuck winst.
Ik ben 1 keer met RyanAir gevlogen, alle betekenissen van het woord goedkoop kwamen naar boven. Zaten een paar zwervers in die stonken en bezopen waren. Nee, nooit meer Ryanair, dan maar wat meer betalen en met Airberlin ofzo.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:17
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tussen de 5,4 en 6,1 Liter per passagier per 100 Km.
En van Biodiesel (waar regenwoud voor gekapt wordt om er palmolieplantages neer te zetten) zou ik zeker niet zeggen dat het beter is voor het milieu.
"Beter voor het milieu" is ook zo relatief. "Minder heel erg desastreus" klinkt beter.
JuiceJuicedinsdag 14 april 2009 @ 19:18
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:59 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
Hippie
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:19
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:17 schreef Q. het volgende:

[..]

"Beter voor het milieu" is ook zo relatief. "Minder heel erg desastreus" klinkt beter.
Dus regenwoud kappen is minder erg dan aardolie?
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:20
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus regenwoud kappen is minder erg dan aardolie?
Nee, erger. De enige oplossing: alle mensen uitroeien. ! Maar dat is niet een onderwerp voor TRV.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:20
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:18 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Hippie
We spreken elkaar over vijf jaar weer.
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:22
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:20 schreef Q. het volgende:

[..]

Nee, erger. De enige oplossing: alle mensen uitroeien. ! Maar dat is niet een onderwerp voor TRV.
Waarom pleeg je dan geen zelfmoord?
Wat mij altijd opvalt dat al die kuthippies en andere ecofreaks wel barsten van de kinderen.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:22
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom pleeg je dan geen zelfmoord?
Wat mij altijd opvalt dat al die kuthippies en andere ecofreaks wel barsten van de kinderen.
"Barsten". Ik heb er maar 15 hoor.
Rookertdinsdag 14 april 2009 @ 19:24
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom pleeg je dan geen zelfmoord?
Wat mij altijd opvalt dat al die kuthippies en andere ecofreaks wel barsten van de kinderen.
Niet zo gefrustreerd zijn, meneer die zo graag een dier wilt zijn
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:24
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:22 schreef Q. het volgende:

[..]

"Barsten". Ik heb er maar 15 hoor.
Nee, jij BENT 15, dat is wat anders
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:25
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, jij BENT 15, dat is wat anders
x2.
popolondinsdag 14 april 2009 @ 19:26
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:20 schreef Q. het volgende:

[..]

We spreken elkaar over vijf jaar weer.
Nou ja goed, je had beter 'beperking of in de hand houden' kunnen gebruiken i.p.v. het woord verspilling.

95% van jouw bezittingen is gemaakt m.b.v. olie/gas/benzine.
Guus Muisarmdinsdag 14 april 2009 @ 19:27
weer even ontopic en inbrekent op jullie gemauw:

Een trein heeft niet de kortste route.
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:24 schreef Rookert het volgende:

[..]

Niet zo gefrustreerd zijn, meneer die zo graag een dier wilt zijn
Dat was geen aanrader, maar een oprechte vraag.
Zelfmoord is de enige morele keuze als je begaan bent met het milieu, geen kinderen nemen een goede tweede.
Ik heb geen kinderen en zal ze niet krijgen. Dat maakt me milieuvriendelijker (Steak eten, Auto rijden, een keer of 100 vliegen per jaar) dan fietsende vegetaries met een paar kids.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:26 schreef popolon het volgende:

[..]

Nou ja goed, je had beter 'beperking of in de hand houden' kunnen gebruiken i.p.v. het woord verspilling.

95% van jouw bezittingen is gemaakt m.b.v. olie/gas/benzine.
Dat weet ik en dat verontrust me ook enorm. Maar daarom verspil ik op dit moment zoveel mogelijk. Nu kan het nog.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:29
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:27 schreef Guus Muisarm het volgende:
weer even ontopic en inbrekent op jullie gemauw:

Een trein heeft niet de kortste route.
Oh ja! Dat is de enige reden waarom je voor een tientje naar Rome kan met het vliegtuig en met de trein niet. !
Pietverdrietdinsdag 14 april 2009 @ 19:30
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:29 schreef Q. het volgende:

[..]

Oh ja! Dat is de enige reden waarom je voor een tientje naar Rome kan met het vliegtuig en met de trein niet. !
Als er iets verspilling is, is het wel met de trein naar Rome te gaan.
JF_dinsdag 14 april 2009 @ 19:35
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.
Kan me vergissen, maar bij een benzineprijs van 1.25 rij je dan wel heel zuinig, iets van 1 op 25 of zo? Lijkt me wat hooggegrepen, tenzij je een superlicht voetje hebt.
Guus Muisarmdinsdag 14 april 2009 @ 19:49
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:29 schreef Q. het volgende:
Dat is de enige reden
Nee natuurlijk niet. Er zijn meerdere redenen. Maar ik ben (voornamelijk) jouw gemauw zat hier.
Q.dinsdag 14 april 2009 @ 19:51
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:49 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Er zijn meerdere redenen. Maar ik ben (voornamelijk) jouw gemauw zat hier.
Can't blame you.
Aaarschdinsdag 14 april 2009 @ 20:04
Ik heb het hele topic doorgelezen, als men nu aan mij vraagt wat me daadwerkelijk is bijgebleven, dan is dat die kansloze hippie Q met dito kansloze/wereldvreemde opmerkingen. Ben je soms Martin Gaus?
Da_Weidinsdag 14 april 2009 @ 20:07
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:35 schreef JF_ het volgende:

[..]

Kan me vergissen, maar bij een benzineprijs van 1.25 rij je dan wel heel zuinig, iets van 1 op 25 of zo? Lijkt me wat hooggegrepen, tenzij je een superlicht voetje hebt.
Haal inderdaad 1 op 21 gemiddeld. Benzine tank in altijd in belgië, kost me rond de ¤1,08-1,11 per liter.

/offtopic
Oh, Q. leuk trouwens dat je het topic vermoord hebt.
JohnDDDwoensdag 15 april 2009 @ 15:06
Zou het een oplossing zijn het aantal treinen flink te reduceren? En dan dus rijden op bezettingsgraad? Dus in de spits ongeveer evenveel treinen en buiten de spits bijv. de helft of driekwart minder?
#ANONIEMwoensdag 15 april 2009 @ 15:53
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:06 schreef JohnDDD het volgende:
Zou het een oplossing zijn het aantal treinen flink te reduceren? En dan dus rijden op bezettingsgraad? Dus in de spits ongeveer evenveel treinen en buiten de spits bijv. de helft of driekwart minder?
Een oplossing voor welk probleem?

En bovendien: met minder treinen en een onoverzichtelijke dienstregeling jaag je reizigers weg zodat je er niet meer winst mee haalt.
JF_woensdag 15 april 2009 @ 21:26
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 20:07 schreef Da_Wei het volgende:
[..]
Haal inderdaad 1 op 21 gemiddeld. Benzine tank in altijd in belgië, kost me rond de ¤1,08-1,11 per liter.
Netjes... Ik ben ruim dubbel zoveel kwijt, alleen aan benzine.... Snif. Dat krijg je met een zware bak die op een hele liter euro98 (!!) nog geen 10 kilometer ver komt.
Q.woensdag 15 april 2009 @ 21:28
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:06 schreef JohnDDD het volgende:
Zou het een oplossing zijn het aantal treinen flink te reduceren? En dan dus rijden op bezettingsgraad? Dus in de spits ongeveer evenveel treinen en buiten de spits bijv. de helft of driekwart minder?
Met conducteurs en machinisten die alleen in de spits werken? Of wil je ze tussendoor laten werken als schoonmaker van de treinen? Spitsvervoer is compleet onrendabel.
Nataliezondag 19 april 2009 @ 20:00
Mja, daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Niet alleen wat betreft Nederlandse treinen maar ook buitenlandse. Wij gaan later dit jaar op vakantie naar Zwitserland en wilden eigenlijk met de trein die kant op. Maar het is gewoon duurder dan vliegen... Dus we gaan 't toch maar vliegen.
#ANONIEMzondag 19 april 2009 @ 20:32
quote:
Op zondag 19 april 2009 20:00 schreef Natalie het volgende:
Mja, daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Niet alleen wat betreft Nederlandse treinen maar ook buitenlandse. Wij gaan later dit jaar op vakantie naar Zwitserland en wilden eigenlijk met de trein die kant op. Maar het is gewoon duurder dan vliegen... Dus we gaan 't toch maar vliegen.
Je bent al in Zwitserland voor 29 eu pp en het kan nog goedkoper.
Nataliezondag 19 april 2009 @ 20:34
quote:
Op zondag 19 april 2009 @ 20:32 schreef MCH het volgende:

Je bent al in Zwitserland voor 29 eu pp en het kan nog goedkoper.
Wij wilden graag met de nachttrein en dan niet in z'n 6-persoonsslaapcoupe, maar gewoon met z'n tweetjes. En dan gaan die prijzen snel de lucht in. En reizen in Zwitserland zelf staat nu ook niet echt bekend als goedkoop, aangezien we daar ook nog aansluitende treinen moeten nemen.
Al met als was EasyJet de goedkoopste.
Heatseekerzondag 19 april 2009 @ 20:35
Weet je wat dat kost, zo'n trein? Dat zijn een heleboel auto's. En wat dacht van zo'n spoorlijn en allerlei andere trein gerelateerde zooi.
Sapstengelzondag 19 april 2009 @ 20:37
Het is idd vrij duur. Twee jaar geleden wilden we naar Praag. Treinreis was 150 euro, een boel gedoe en 8 uur ofzo onderweg. Vliegticket was 99 euro, een uurtje later stonden we in Praag.

In Nederland is het ook wel zo. Als ik met 5 mensen naar Amsterdam wil gaan, ben je in totaal 150 euro ofzo kwijt aan treinkaartjes. Voor dat geld kan je ook met een auto erheen rijden en de hele dag in het centrum parkeren. Als je alleen bent is de trein dan weer goedkoper, maar de keuze voor auto is wel snel gemaakt zo.
JohnDDDdinsdag 28 april 2009 @ 10:00
Treinkaartjes worden mogelijk fors duurder
Uitgegeven: 28 april 2009 08:47
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 08:56

AMSTERDAM - Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandag bekendgemaakt.

Als de stijging van de kosten met zo'n 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten.

Volgens de NS is de prijsverhoging van ProRail ''onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.''



De vervoerder heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.


Variabele kosten

''ProRail wil allerlei kosten, die voorheen niet in rekening werden gebracht, vanaf 2010 door NS laten betalen'', aldus de NS.

Volgens NS wil ProRail een groot gedeelte vaste kosten, die nu door het Rijk worden vergoed, voortaan als variabele kosten aan de spoorwegondernemingen doorberekenen.


Infrastructuur

Volgens NS gaat het echter om vaste kosten die nodig zijn om de infrastructuur in een goed berijdbare staat te houden.

''Twee jaar geleden hebben ze dit ook geprobeerd, maar de NMa heeft ze toen in het ongelijk gesteld. Wij denken dat we nu ook een hele sterke zaak hebben'', aldus een woordvoerder van NS.

© ANP


Is de conclusie niet gewoon dat de opsplitsing van de NS en ProRail ons weinig goeds heeft gebracht? (Ook organisatorisch gezien, denk aan alle stroomstoringen en computerproblemen bij ProRail)
KlappernootatWorkdinsdag 28 april 2009 @ 13:10
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 10:00 schreef JohnDDD het volgende:
Treinkaartjes worden mogelijk fors duurder
Uitgegeven: 28 april 2009 08:47
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 08:56

AMSTERDAM - Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandag bekendgemaakt.

Als de stijging van de kosten met zo'n 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten.

Volgens de NS is de prijsverhoging van ProRail ''onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.''



De vervoerder heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.


Variabele kosten

''ProRail wil allerlei kosten, die voorheen niet in rekening werden gebracht, vanaf 2010 door NS laten betalen'', aldus de NS.

Volgens NS wil ProRail een groot gedeelte vaste kosten, die nu door het Rijk worden vergoed, voortaan als variabele kosten aan de spoorwegondernemingen doorberekenen.


Infrastructuur

Volgens NS gaat het echter om vaste kosten die nodig zijn om de infrastructuur in een goed berijdbare staat te houden.

''Twee jaar geleden hebben ze dit ook geprobeerd, maar de NMa heeft ze toen in het ongelijk gesteld. Wij denken dat we nu ook een hele sterke zaak hebben'', aldus een woordvoerder van NS.

© ANP


Is de conclusie niet gewoon dat de opsplitsing van de NS en ProRail ons weinig goeds heeft gebracht? (Ook organisatorisch gezien, denk aan alle stroomstoringen en computerproblemen bij ProRail)
Ik kan je een ding vertellen: De negatieve uitwassen van de privatiseringspolitiek in de laatste jaren is volledig op de rug van de benedenmodalers geladen. (en juist die kunnen de kosten van het openbaarvervoer niet egaliseren, terwijl juist zij het zijn die soms noodgedwongen hiervan gebruik moeten maken)
#ANONIEMdinsdag 28 april 2009 @ 13:13
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:10 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Ik kan je een ding vertellen: De negatieve uitwassen van de privatiseringspolitiek in de laatste jaren is volledig op de rug van de benedenmodalers geladen. (en juist die kunnen de kosten van het openbaarvervoer niet egaliseren, terwijl juist zij het zijn die soms noodgedwongen hiervan gebruik moeten maken)
Welke privatisering
KlappernootatWorkdinsdag 28 april 2009 @ 13:43
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:13 schreef Chewie het volgende:

[..]

Welke privatisering
in het openbaar vervoer
#ANONIEMdinsdag 28 april 2009 @ 13:46
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:43 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

in het openbaar vervoer
NS is anders volledig in handen van de overheid.
Loohcsdinsdag 28 april 2009 @ 14:01
ProRail kan ook vragen wat ze willen. NS heeft geen keus.
Sapstengeldinsdag 28 april 2009 @ 14:04
Ja dat zal helpen om mensen van de auto in de trein te krijgen, het alsmaar duurder maken. Het beleid is sowieso krom, als men wil dat mensen met de trein ipv de auto gaan, maken ze het autorijden maar duurder. Niemand komt op het idee dat het beter werkt als je het treinreizen juist goedkoper maakt.
Koewamdinsdag 28 april 2009 @ 20:04
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:01 schreef Loohcs het volgende:
ProRail kan ook vragen wat ze willen. NS heeft geen keus.
Niet helemaal, Prorail is 100% eigendom van de Nederlandse Staat, en de NS is een N.V. waarvan de (enige) aandelen in handen zijn van het MinFin.
electroniquewoensdag 29 april 2009 @ 21:01
helemaal mee eens!
in spanje gingen we voor minder dan een tien euro naar barcelona, en dat was ongeveer even ver als vanaf hier naar amsterdam(misschien net 10 km verder), en hier betaal je voor een retourtje amsterdam meer dan 35 euro
en de kwaliteit van de treinen/hygiene enzo waren helemaal niet slechter
Schenkstroopvrijdag 1 mei 2009 @ 15:28
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Peter het volgende:
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij

En 2400km voor 14 euro is nuts.
hahaha. try harder
Schenkstroopvrijdag 1 mei 2009 @ 15:35
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:04 schreef Sapstengel het volgende:
Ja dat zal helpen om mensen van de auto in de trein te krijgen, het alsmaar duurder maken. Het beleid is sowieso krom, als men wil dat mensen met de trein ipv de auto gaan, maken ze het autorijden maar duurder. Niemand komt op het idee dat het beter werkt als je het treinreizen juist goedkoper maakt.
En dat is het em ook juist. De overheid denkt niet in termen van voordeel voor de burger. Maar aan hoe zij meer uit je zakken kunnen rollen. Daarbij spannen private bedrijven frappant genoeg samen met de overheid.