Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:08 |
Al jaren vraag ik me het nut van deze klassieker af. Vroeger, vroeger waren alle klassiekers behelpen. Je had heroische lange ritten, met van die geinige drinkbusjes op de fiets, mooie shirtjes, kekke worstenhelmen en - helaas, helaas - had je ook slechte wegen waardoor er nare valpartijen en lekke banden voorkwamen. En al deze dingen zijn in de loop der jaren afgeschaft, behalve de slechte wegen, die godbetert worden opgezocht in deze kermisklassieker. En daarom mogen we ieder jaar weer kijken hoe talentvolle wielrenners die de noodzaak voelen zich toe te leggen op deze onkoers één voor één op hun muil vallen en hun seizoen in de soep zien lopen. Zondag ook weer. Zes renners de bocht door, vier komen eruit. En alsof het is om mijn argumenten te staven, één van de twee renners die overblijft valt in de volgende bocht ![]() Nee, laat Parijs - Roubaix maar op de veldritkalender komen (de ultieme onsport, ik snap niet waarom je nog een fiets meeneemt als je 's winters over modderheuvels gaat lopen). Dan kunnen de echte wielrenners zich richten op wedstrijden die er niet op gericht zijn om ze te blesseren. [ Bericht 0% gewijzigd door Intxaurraga op 14-04-2009 12:14:02 ] | |
Terreros85 | dinsdag 14 april 2009 @ 12:12 |
Ga eens snel je mond spoelen | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:13 |
quote:Ga jij eens snel tegenargumenten geven. | |
Rosbief | dinsdag 14 april 2009 @ 12:15 |
Dus het moet afgeschaft worden omdat het te gevaarlijk zou zijn? ![]() Dat maakt het juist mooi, en van spectaculaire valpartijen kan ik echt genieten, eersteklas vermaak! ![]() | |
Tommeke | dinsdag 14 april 2009 @ 12:19 |
Je snapt het niet. Juist dat heroische maakt Parijs - Roubaix zo mooi. Winst en verlies liggen hier zo dicht bij elkaar. Drama en heroiek in een moment. Even niet opletten en je bent de lul, daarom wint ook bijna altijd de sterkste hier. Als je geen lekke banden etc wil moet je maar op een baan gaan fietsen. Deze klassieker is juist voor de sterke mannen, wielrennen in zijn puurste vorm ![]() | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:19 |
quote:Dan moet je die flauwe bokswedstrijden op Eurosport gaan kijken. Het zal wel aan mijn hopeloze fijnbesnaardheid liggen, maar ik kijk wielrennen niet voor de valpartijen. | |
Rosbief | dinsdag 14 april 2009 @ 12:23 |
quote:Heeft niets met vechtsporten te maken dit. Moeten ze dan ook maar gelijk alle beklimmingen weglaten uit de Tour de France (je zal maar vallen in zo'n afdaling) ? Het risico op vallen maakt het juist mooi, net als bij veldrijden. Je kunt beter curling gaan kijken als je daar niet mee om kunt gaan. | |
Tommeke | dinsdag 14 april 2009 @ 12:23 |
quote:Wielrennen is afzien, pijn lijden. Wie dat 't beste kant wint. Daar horen nu eenmaal valpartijen bij. Dan mogen ze in jouw optiek dus massasprinten ook maar afschaffen omdat het daar vaak misgaat? Heb je zelf wel eens aan wielrennen gedaan? | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:23 |
quote: Dus als je er maar zo'n groot mogelijke kermis van maakt wordt het vanzelf heroïsch? Juist, waarom maken we er niet zo'n RTL 5-waterbaan van. Met van die grijparmpjes die willekeurige wielrenners van hun fiets pakken. Dan hebben we wielrennen in hun puurste vorm te pakken. | |
Tommeke | dinsdag 14 april 2009 @ 12:25 |
quote:Absoluut niet. Eerder andersom, 250km fietsen op biljartvlakke wegen heeft geen zin. Dan haal je alles weg. Dat is niet wielrennen. Vallen en lekke banden zijn inherent aan wielrennen, lees m'n vorige post zou ik zo zeggen ![]() | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:26 |
quote:De mooiste massasprinten zijn die op vliegvelden, of op de Champs Elyseés. Brede baan, overzicht, treintje tegen treintje, man tegen man ![]() | |
Rosbief | dinsdag 14 april 2009 @ 12:29 |
quote:volgens mij kun je beter baanwielrennen gaan kijken ![]() | |
Tommeke | dinsdag 14 april 2009 @ 12:29 |
quote:Dat is ook mooi, ben ik met je eens. Die Italiaanse toestanden gaan inderdaad soms te ver. Maar dat is geen wielrennen in zijn puurste vorm. Parijs-Roubaix is altijd al zo geweest, waarom zou je dat veranderen? Er zijn elk jaar weer bijna 300 gekken die die koers rijden. En natuurlijk vinden zij die kutkasseien klote en zitten ze zichzelf te vervloeken. Maar als je het velodroom haalt of zelfs wint heb je de Hel overwonnen en dat maakt die prestatie zo mooi. Een Boonen die stikkapot over de meet in Roubaix komt is toch veel mooier dan dat hij de hele dag achter z'n treintje heeft gezeten en de laatste 300 meter doortrekt om lachend te winnen. | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:33 |
quote:Het hoeft niet biljartvlak te zijn, niets is mooier dan een bergrit, maar een bergrit door zandpaden, zoals een paar jaar geleden in de Giro, hoef ik echt niet te zien. Los van het gevaar, dan selecteer je wielrenners op capaciteiten die er niet toe moeten doen. Je kunt ook een waterfietsproloog houden. Of ze een potje Risk laten spelen, en de totaalstand in het algemeen klassement verwerken. Maar dat is geen wielrennen, wielrennen moet zijn wie het snelst met een fiets over een makkelijk of moeilijk parcours kan rijden. Niet wie het snelst over een gevaarlijk of onzinnig parcous kan rijden. En gevaar is inherent aan wielrennen, maar dat is nog geen excuus om het op te zoeken. | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:34 |
quote:Volgens mij moet jij een DVD'tje van Laurel en Hardy gaan huren, kun je je lol op met slapstick. | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:36 |
quote:Om mijn stelling van net hierop toe te passen: natuurlijk is een wedstrijd met een moeilijker parcours (meestal) mooier. Maar een gevaarlijk parcous is dat niet. | |
franklop | dinsdag 14 april 2009 @ 12:38 |
Maar als je redeneert dat het niet gereden moet worden omdat het te gevaarlijk is waarom zou je dan uberhaupt nog moeten gaan sporten? Bij voetbal kan je je been breken Bij tennis kan je een bal met 200km per uur in je gezicht krijgen Bij Hockey een strafcorner vol op je slaap Bij dammen je pols verzwikken als je een steen verkeerd zet Bij volleybal een bal vol in je maag krijgen of gezicht natuurlijk. etc.etc.etc Vallen hoort nou eenmaal ook bij wielrennen. Zoals eerder al gezegd, je gaat toch ook niet al die beklimmingen weghalen omdat ze nog eens zouden kunnen vallen, zoals hieronder te zien is; In jouw opinie zouden ze dan een boarding van 3 meter hoog neer moeten zetten om het gevaar weg te halen? | |
DrDarwin | dinsdag 14 april 2009 @ 12:41 |
Zo kun je alle sport wel afschaffen. Nut heeft het tenslotte niet, het is alleen ter vermaeck. | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:43 |
quote:Het moet niet verreden worden, omdat wielrenners geselecteerd worden op capaciteiten die er niet toe doen. Het interesseert me niet wie het snelste door de modder fietst. Het interesseert me niet welke tennisser het best onder water kan tennissen. Het interesseert me niet welke voetballer het best een vrij trap kan nemen op een ijsbaan. Dergelijke experimenten horen thuis op jolige demonstratiedagen, op kermissen, en verdienen geen serieuze plek in de sportkalender. | |
DrDarwin | dinsdag 14 april 2009 @ 12:45 |
quote:Ga jij lekker curling kijken... | |
Rosbief | dinsdag 14 april 2009 @ 12:46 |
quote:Ik vermaak me al prima met Parijs-Roubaix | |
franklop | dinsdag 14 april 2009 @ 12:46 |
quote:Naar mijn idee fietsen ze in Parijs-Roubaix nog altijd 200km over normale wegen... dat er dan nog kleine 60 km kasseien zijn is toch geen probleem dan, de essentie van de sport (in jou idee) heeft verreweg de overhand in de koers. Overigens is 99% van alle wieler(liefhebbers) het oneens met jou, met uitzondering van een paar spanjaarden van Euskatel | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 12:47 |
quote:Basken. | |
franklop | dinsdag 14 april 2009 @ 12:48 |
quote:Mag ik je er trouwens op wijzen dat dit gebeurde op asfalt | |
marcodej | dinsdag 14 april 2009 @ 12:50 |
quote:Het goed kunnen rijden over kasseien/klinkers is net zo'n specifieke kwaliteit als goed kunnen klimmen, of goed kunnen sprinten, goed kunnen dalen etc. etc. Een goeie kasseienklassieker zoals Roubaix of Vlaanderen hoort er dan ook gewoon bij. Misschien is baanwielrennen wat voor jou. (Ook een briljante sport hoor, daar niet van...) | |
franklop | dinsdag 14 april 2009 @ 12:52 |
quote:Daar gebruiken ze geen remmen, te gevaarlijk waarschijnlijk ![]() | |
wise | dinsdag 14 april 2009 @ 12:54 |
quote:schitterend verwoord ![]() | |
Salatrel | dinsdag 14 april 2009 @ 12:58 |
bij parijs-roubaix blijven zelfs de motor rijders niet overeind ![]() ![]() | |
wimderon | dinsdag 14 april 2009 @ 12:58 |
quote:Laten we de bergen ook maar afschaffen, alleen maar lastige obstakels. Op die ondingen komen opeens een paar schijtspanjaarden in het Oranje in beeld die er op het vlakke afgereden worden ![]() Zoals zo vaak bij Parijs-Roubaix heeft afgelopen zondag ook weer de sterkste gewonnen en is dat toevallig ook een steengoed coereur, zoals wel vaker het geval is bij winnaars van deze wedstrijd. | |
Tommeke | dinsdag 14 april 2009 @ 12:58 |
quote:Als je over kasseien rijdt, een afdaling rijdt of een massasprint aantrekt zoek je het gevaar op, dat weet je. Daarom draag ik zelf ook een helm tijdens het rondje om de kerk. Over kasseien kunnen dokkeren is naar mijn mening wel een capaciteit die er toe doet. Het is ook niet toevallig dat Boonen niet valt op de beslissende momenten, op kasseien rijden is iets wat je kunt of niet, net als klimmen of tijdrijden. Parijs - Roubaix bestaat niet voor niets al sinds 1896. Waarom staan er elk jaar renners te trappelen om P-R te fietsen? Cancellara, Boonen, Hincapie, Hoste, Flecha.. noem ze maar op, vinden dat op kasseien kunnen rijden er wel toe doet. En bovenal, ze kunnen het ook goed. Dit is natuurlijk een select groepje, maar het aantal Tourfavorieten is ook op de vingers van een hand te tellen. | |
Reya | dinsdag 14 april 2009 @ 13:06 |
Allemaal leuk en aardig, maar Parijs - Roubaix was heroïek, terwijl Milaan - San Remo - een koers die vermoedelijk wel de toets van de topicstarter zal doorstaan - om bij in slaap te vallen was. De toeschouwersaantallen langs de route geven die verhouding ook mooi weer. | |
Intxaurraga | dinsdag 14 april 2009 @ 13:41 |
quote:Bij Te Land, Ter Zee En In De Lucht staan ook altijd erg veel mensen. | |
-Vaduz- | dinsdag 14 april 2009 @ 14:37 |
Dit kasseienknallen vind ik het hoogtepunt in het wielerjaar. De mens op de fiets in gevecht met de elementen. Opperste concentratie is gevraagd, tegenslagen moeten overwonnen worden, techniek en uithoudingsvermogen spelen meer dan ooit een rol. En in mijn geval urenlang geboeid zitten kijken, dat hebben maar weinig andere rittenkoersen. | |
franklop | dinsdag 14 april 2009 @ 14:40 |
quote:Lekkere vergelijking weer.. bij voetbal zitten ook soms 90.000 mensen op de tribune :S | |
FloggingMolly | dinsdag 14 april 2009 @ 20:00 |
Mooiste rit van het jaar! | |
Netsplitter | dinsdag 14 april 2009 @ 20:06 |
quote:Je geeft zelf alle voorbeelden om die koers er in te houden. ![]() | |
Intxaurraga | woensdag 15 april 2009 @ 10:03 |
quote:Huh? | |
Blik | woensdag 15 april 2009 @ 14:27 |
Parijs - Roubaix kan nog zo mooi zijn, ik vond de finale van afgelopen week wel een totale anti-climax. 6 finalisten waarvan er 5 vallen/gehinderd worden waardoor de winst bij iemand in de schoot geworpen word. | |
Intxaurraga | woensdag 15 april 2009 @ 15:48 |
quote:Het allergrappigste was nog wel dat Boonen, één bocht nadat Hushovd was gevallen héél schijnheilig omkijkt. Op dat moment dacht ik: al mijn vingers in het vuur als-ie straks niet gaat verkondigen dat hij 'niks gemerkt' heeft van Hushovd's val. En jawel hoor, een dag later op teletekst: Boonen: ik heb écht niks gemerkt van Hushovd's val ![]() | |
SaintOfKillers | woensdag 15 april 2009 @ 15:52 |
quote:Die wedstrijd mogen ze echt eens gaan devalueren, die overleeft alleen nog op naam en historiek. Ik denk dat ze in Italië ondertussen een hoop mooiere wedstrijden hebben (de Monte Paschi Eroica, MIlaan-Turijn, Ronde van Emilia, Coppa Agostoni, Coppa Placci, Tre Valli,...), dat lijkt me allemaal boeiender dan Milaan - San Remo en meer op zijn plaats in de hoogste categorie van de eendagswedstrijden. | |
wimderon | woensdag 15 april 2009 @ 15:55 |
quote:Op het moment zelf inderdaad niet, maar allez, jij zag vanuit je luie stoel, van waaruit je toch maar naar deze kutkoers zat te kijken, dat Boonen het wél direct gezien heeft. | |
Intxaurraga | woensdag 15 april 2009 @ 16:03 |
quote:Als er een Noor van 100 kilo achter je omdondert merk je dat. Maar het is niet alleen Boonen hoor. Op één of andere manier is de schijnheilige traditie erin geslopen dat als je een wedstrijd wint omdat een ander valt, je moet zeggen dat je het niet hebt gemerkt. Maar dat zou een ander topic zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door Intxaurraga op 15-04-2009 16:11:09 ] | |
Intxaurraga | woensdag 15 april 2009 @ 16:07 |
quote:Nog weer een ander topic, saaie koersen met een groot budget. Maargoed, zodra ik voorzitter van de UCI ben devalueer ik eerst die absurde Spel-Zonder-Grenzen-Modderfietsonzin (in iedere ploeg buiten de Benelux zitten hoogstens twee renners die het niet met me eens zijn), en dan pak ik Milaan - San Remo, de Scheldeprijs en Vattenfal aan. Parijs - Tours mag blijven, want sprintliefhebbers willen ook hun klassieker. Hemel, wat zal het wielrennen er wel bij varen ![]() | |
ultra_ivo | woensdag 15 april 2009 @ 17:29 |
Cultuurbarbaar. In de loop der jaren zijn al heel wat monumenten van klassiekers verdwenen. De klassiekers waar echt heroïsche situaties zich afspeelden. Bordeaux-Parijs en kort na de oorlog Parijs-Brest-Parijs. Laten we het oude monument dat we nog hebben in ere houden. De mooi asfaltfietsers hebben genoeg plekken om te genieten. De echte Flandriens hebben hun vaste afspraken begin april, daar moet je niet aankomen. | |
El_Bassie | woensdag 15 april 2009 @ 18:00 |
Wat ik ook raar vind is dat ze in sommige koersen de bergen steeds opzoeken. Kun je over een vlakke weg fietsen, ga je dat soort hindernissen zoeken. Dat is net zoiets als rolstoeltafeltennis met een kapot batje. | |
wimderon | woensdag 15 april 2009 @ 18:58 |
quote:Ja tuurlijk, dit hoor je zonder meer. Die motoren voor en achter je en de zee van toeschouwers om je heen die maken totaal geen geluid. | |
El_Bassie | woensdag 15 april 2009 @ 19:37 |
quote:Zelfs zonder geluid merk je zoiets. | |
wimderon | woensdag 15 april 2009 @ 19:59 |
quote:Tuurlijk. | |
jantje1234 | woensdag 15 april 2009 @ 20:18 |
Whaha, wat een discussie jongens. Een typisch geval van iemand die naar de Belgische tv heeft gekeken en Wuyts heeft horen praten over Boonen. Hoe Boonen, wat Boonen, Boonen is toch geen coureur jongens. Een jongen die 3 jaar over die kasseitjes heen is gedokkerd en op puur geluk daar na 250 kilometer het minste pech bleek te hebben. En dan RvV. Die heeft ie ook alleen maar twee keer gewonnen, doordat toevallig die Koppenberg er in zit. Afschaffen die wedstrijden.. En die zogenaamd grote renners als Museeuw, De Vlaeminck en Merckx uit de boeken schrappen. Die Belgen stellen niks voor dan.. Nee, dan naar Nederland. Daar heb je pas koersen. Neem bijvoorbeeld de AGR. Amstel Gold Race, prachtige naam voor een klassieker. En klassiek dat is die; daar komen de echte coureurs naar boven. Als we deze echte wedstrijden nou eens op het progamma zetten, dan zien we pas echt wie de beste ter wereld zijn. Raas, Boogie zijn de renners der aarde!! (Dat daar af en toe ook iemand valt over een verkeersdrempel of een verkeersbord midden op de weg, maar agh..) ![]() ![]() | |
danos | woensdag 15 april 2009 @ 20:21 |
Parijs - Roubaix is er gewoon een voor de liefhebbers, niet-belgen die de ronde van Vlaanderen een klassieker noemen kunnen wat mij betreft ook het moeras in ![]() | |
Littlecreep | woensdag 15 april 2009 @ 21:42 |
Hoe kan je het als wielerliefhebber het voor elkaar krijgen om zo'n OP te maken..... Parijs-Roubaix is nog altijd heroïek, zelfs zonder leuke drinkbusjes en worstenhelmen. Het is niet voor niks dat er nog altijd wielrenners zijn die naar Roubaix willen fietsen, die nog altijd zien wat voor een zware wedstrijd dit is. Kasseien rijden is een kunst, kasseien rijden is heroïsch en elke renner die de velodrome bereikt mag zich een held noemen. Nooit afschaffen zolang er nog altijd helden zijn die dit soort koersen willen rijden. | |
Intxaurraga | woensdag 15 april 2009 @ 22:05 |
Ik ken best een aantal wielerliefhebbers dat het met me eens is hoor. En buiten de Benelux zal het aantal mensen dat de heroiek van over een baggerweg fietsen kan relativeren nog breder gezaaid zijn. En jantje1234, ik heb geen anti-Belgische sentimenten, maar leuk dat je me op de kast probeert te jagen door de Amstel Gold Race af te kraken. | |
wimderon | woensdag 15 april 2009 @ 22:17 |
quote:Dat aantal is veel kleiner dan het aantal dat pakweg Milaan-San Remo een kutkoers vind en Luik maar een saaie koers vindt op de finale na. | |
Littlecreep | woensdag 15 april 2009 @ 22:20 |
Wat is er dan precies niet heroïsch dan fietsen over een baggerweg? Het feit dat er nog coureurs zijn die over die baggerwegen willen fietsen maakt het nog heroïscher. | |
#ANONIEM | woensdag 15 april 2009 @ 22:21 |
Op zich heeft TS wel een punt: Parijs-Roubaix heeft nog weinig met wielrennen te maken. Het bos van Wallers heeft wel een hoog Passage du Gois-gehalte (die weg die 2x per dag onder water staat en die ze in de tour van 1999 opgenomen hadden, voor het spektakel). Maar het is meestal wel een leuke wedstrijd ![]() [ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2009 22:22:24 ] | |
jantje1234 | woensdag 15 april 2009 @ 23:40 |
quote:Ik ken een ene Italiaan die in Italië een koers neerlegt over onverharde wegen. Ondanks dat de koers nog niet eens een paar jaar oud is trekt het al een breed internationaal deelnemersveld. Mensen willen gewoon spectakel zien, of dat nu Belgen zijn, of Italianen. Monte Paschi Eroica: http://www.bikeraceinfo.com/annual/images07/eroica.jpg Zien we die gele shirtjes ![]() | |
Intxaurraga | donderdag 16 april 2009 @ 11:06 |
quote:Grappig dat je me daarop wijst. Toen ik voor het eerst de naam Monte Paschi Eroica hoorde, bleef ik er al zowat in, maar nu me duidelijk is dat dat baggerfietsen zónder traditie is mag je me oprapen. | |
Gillingham | donderdag 16 april 2009 @ 11:18 |
quote:Team Saxo Bank, Team High Road, Cervelo Test Team, Liquigas. Zijn die allemaal uit de Benelux? | |
Intxaurraga | donderdag 16 april 2009 @ 11:21 |
quote:Nee. Weerspreekt dat mijn stelling? | |
Gillingham | donderdag 16 april 2009 @ 11:22 |
quote:Wat heeft dit er nu weer mee te maken? | |
Gillingham | donderdag 16 april 2009 @ 11:24 |
quote:Ja, in al die ploegen zitten met gemak meer dan twee renners die het totaal niet met je eens zijn. | |
ultra_ivo | donderdag 16 april 2009 @ 15:43 |
Als je de erelijst van P-R van de afgelopen jaren bekijkt zie je heel wat renners van buiten de Benelux en Noord-Frankrijk. Zo maar even de winnaars van de afgelopen 30 jaar:quote:Ik tel 10x een Belgische winnaar (met Boonen en Musseeuw kom je daar makkelijk aan) 5x een Italiaan 5x een Fransman 3x een Nederlander 2x een Ier 1 Australiër 1 Zwitser 1 Zweed 1 Moldaviër leggen we er even Milaan-San Remo naast quote:12 Italianen 4 Fransen 3x een Duitser 3 Belgen 2x een Ier 2 Zwitsers 1 Spanjaard 1 Nederlander 1 Brit 8 verschillende landen voor Parijs-Roubaix, 9 voor Milaan San Remo. Dat is een minimaal verschil. Milaan-San Remo is zelfs een pak vaker door iemand uit hetzelfde land gewonnen. En dan hebben we nog een hele serie renners die allebei de klassiekers wonnen, mannen als Moser, Tchmil, Kelly, Cancellara, Kuiper en de Vlaeminck. Hoezo Parijs-Roubaix alleen voor specialisten? | |
SaintOfKillers | donderdag 16 april 2009 @ 15:53 |
Uiteindelijk is bijna elke wedstrijd tegenwoordig voor specialisten. | |
jantje1234 | donderdag 16 april 2009 @ 19:42 |
quote:Alles. Wij, Nederlandse fietsliefhebbers, zijn stiekem stik jaloers op onze Belgische buren en dan krijg je dit soort verhalen. Wuyts die, Boonen dat en dan verzint de mijnheer een geheel nieuw item; het schrappen van de Vlaamse koersen. Wij Nederlanders moeten er maar vrede mee hebben dat we minder traditie hebben in deze sport. Helaas lukt dat het Nederlandse volk niet altijd, simpel\weg omdat we Hollands volk zijn ![]() | |
Intxaurraga | donderdag 16 april 2009 @ 21:38 |
quote:Allejezus ![]() | |
Trainspotter | donderdag 16 april 2009 @ 21:52 |
Topicstarter heeft absoluut een punt. Wielrennen doe je over op een behoorlijke manier verharde wegen, niet over Romeinse karrensporen die de Noord-Fransen en Vlamingen weigeren te asfalteren. Voor koersen in de bagger is de cyclocrosser gemaakt, voor al het andere wat enigszins op een pad lijkt is de mountainbike uitgevonden. Maar goed, het levert wel een supermooie wedstrijd op. En professioneel wielrennen is naast topsport net zo goed volksvermaak. | |
jantje1234 | donderdag 16 april 2009 @ 22:31 |
quote: quote: | |
UtrechtSlim | donderdag 16 april 2009 @ 22:36 |
quote:Even attentie aan onze vrienden uit het zuiden. In het Nederlands is daar een woord voor. Het woord 'veel'. Probeer dat woord nu eens te leren. Veel. Veel. | |
Intxaurraga | donderdag 16 april 2009 @ 23:01 |
quote:Nog los van dat Parijs - Roubaix geen meter op Vlaamse grond wordt gereden, en dat Holland een stom pars pro toto is, heb ik steeds argumenten gegeven die compleet los staan van de door jouw beschreven sentimenten. Ik weet ook niet waar je je inzichten vandaan haalt. Ik heb meer favoriete Vlaamse dan Nederlandse renners, denk ik. | |
ultra_ivo | donderdag 16 april 2009 @ 23:06 |
quote:Correct Nederlands is meer dan het randstedelijk dialect napapegaaien. | |
Intxaurraga | donderdag 16 april 2009 @ 23:10 |
Ah, toch nog een België - Nederland-topic. | |
UtrechtSlim | donderdag 16 april 2009 @ 23:11 |
quote: ![]() | |
ultra_ivo | donderdag 16 april 2009 @ 23:14 |
Vlaams is een van de varianten van het Nederlands. Het Randstedelijk dialect staat niet boven alle andere varianten. Dat is iets wat in de Randstad vaker vergeten wordt. En ja, ik heb ook in der Randstad gewoond, net zoals in Vlaanderen en op nog wat meer plekken. | |
Intxaurraga | donderdag 16 april 2009 @ 23:19 |
quote:Nu beweer ik naar waarheid helemaal geen sentimenten te hebben tegen Vlamingen, maar als ze ergens in geloven, is het toch de superioriteit van hun taal. Deels terecht (het ze-winnen-altijd-bij-10-voor-taal-cliché), maar het is wel curieus dat ze de nagels uit hun kootjes trekken als een Nederlander het woord 'hun' verkeerd gebruikt, terwijl ze zelf steeds roepen 'hem is dit' en 'hem is dat'. Maargoed, offtopic, en het Randstads is daarbij gewoon lelijk ![]() | |
UtrechtSlim | donderdag 16 april 2009 @ 23:24 |
quote:Geen dialect staat boven een ander dialect. Dat ben ik met je eens. Maar met mijn dialect lukt het wel om alle 26 letters van het alfabet hoorbaar uit te spreken. In het Vlaamse dialect ontbreekt de letter 'h'. Eerst hoorde ik de Vlamingen klagen over Ollanders en toen wij weer niet begrepen dat jullie daar Nederlanders mee bedoelden zijn jullie dat 'dikke nekken' gaan noemen. Ach, misschien hebben jullie ook wel gelijk. Wij Nederlanders staan niet altijd bekend om onze beschaving/tact. Voordat we nu offtopic verder gaan, vind ik de toevoeging van het woord 'jeannet' vanuit het Vlaamse dialect wel een verrijking voor de Nederlandse taal. Daar hebben wij er niet zo veel van, dus dat woord kenden we nog niet. | |
tordesmonats | donderdag 16 april 2009 @ 23:38 |
parijs - roubaix een mooie koers maar het zou mooi zijn als de belgen eens een renner uit een ander land lieten winnen. Net zoals trouwens de nederlanders het ek/wk allround bij het schaatsen maar dit terzijde. | |
wimderon | donderdag 16 april 2009 @ 23:41 |
quote:Daarom dat de 3 jaar oude Eroica ook al zo enorm populair is? Dat de Giro een hoogtepunt kent als ze over de Finestre trekken? 'Een pak' klinkt als muziek in de oren bij mij trouwens ![]() | |
UtrechtSlim | donderdag 16 april 2009 @ 23:44 |
quote:Maar jij bent dan ook een Belg... | |
wimderon | donderdag 16 april 2009 @ 23:49 |
quote:Eh, ik zou het graag gewild hebben, maar helaas. | |
UtrechtSlim | donderdag 16 april 2009 @ 23:52 |
quote:Tsja, Wim, het wielrennen is nu eenmaal het domein van de Belgen. Wij hebben een paar grote renners gehad, maar nooit een Merckx of een Boonen. | |
Gillingham | vrijdag 17 april 2009 @ 00:28 |
quote:Een Merckx heeft Nederland inderdaad nooit gehad, maar dat geldt voor elk land behalve België. Maar ik zou niet willen zeggen dat een Raas of een Kuiper onder doet voor Boonen (tot nu toe tenminste). Laat staan Zoetemelk, maar dan als ronderenner. Noem dan een De Vlaeminck of Rik van Looy. [ Bericht 0% gewijzigd door Gillingham op 17-04-2009 00:33:07 ] | |
ultra_ivo | vrijdag 17 april 2009 @ 06:54 |
quote: ![]() En het verschil tussen S en Z dan? Dat hoor ik bijna geen Randstedeling fatsoenlijk uitspreken. | |
FritsVanEgters | vrijdag 17 april 2009 @ 07:06 |
quote:Kuiper zeker niet. Die heeft Parijs - Roubaix en de Ronde van Vlaanderen en Milaan - San Remo en het WK en de Olympische Spelen (individueel!) en op Alpe D'Huez gewonnen en de Tour op een haar na. In mijn ogen de meest complete renner uit de Nederlandse geschiedenis, op Jan Janssen na misschien. Hij won namelijk geen massasprints. En de Tourzege ontbreekt helaas op zijn erelijst. | |
Beregd | vrijdag 17 april 2009 @ 08:34 |
quote:Er zijn er wel meer dan één hoor. Veel meer. Verder ben ik het uiteraard oneens met de topicstarter. Elke sport blinkt uit in zijn zinloosheid, daarom noemt het ook sport en is het ook sport. Per sé een slecht aangelegde weg is niet minder of meer zinloos dan per sé een omweg maken om een nog steilere helling te kunnen aandoen. | |
Intxaurraga | vrijdag 17 april 2009 @ 11:43 |
Okay, heel hip-filosofisch om alles zinloos te noemen. Maar als je geen gradaties kan aanleggen in de zinloosheid van dingen, neem je niet echt een uitdagende houding aan in discussies. Ik blijf het rijden op (vrij naar trainspotting) Romeinse karrensporen zinloos vinden binnen de discipline wegwielrennen. Heel wat zinlozer dan het (inherent aan de discipline zijnde) op de weg wielrennen. | |
Beregd | vrijdag 17 april 2009 @ 12:07 |
quote:Ik leg juist wel gadaties aan, maar ik zeg dat voor de sport fietsen op een verharde baan of op een onverharde baan qua zinloosheid op gelijke hoogte staan. De zinvraag is volgens mij dan ook compleet naast de kwestie, de voornaamste vraag is of het sportief interessant is. Ik vind van wel, alleszins, valpartijen hebben er zelden toe geleid dat niet de sterkste won en de wedstrijd minder interessant en boeiend werd. Kasseien maken een wedstrijd selectiever, dus interessanter als sportwedstrijd, wat voor mij genoeg is als bestaansreden. | |
kawotski | vrijdag 17 april 2009 @ 13:34 |
quote:off-topic maar wij Nederlanders staan juist bekend om onze beschaving/tact, je bent te bescheiden. Stap maar eens in een willekeurig vliegtuig wereldwijd en uiteindelijk zal je blij zijn als het vliegtuig bestemming Amsterdam heeft (geen charter natuurlijk want daar gaat het niet op ![]() | |
Trainspotter | vrijdag 17 april 2009 @ 19:21 |
Op zich vind ik Parijs - Roubaix als sportevenement niet zinloos, heel waardevol zelfs. Het is heroiek, spectakel en de doorgaans wint de beste. Maarrr: ergens is het een parodie op wielrennen. Voor Roubaix wordt zo'n beetje een compleet andere fiets in elkaar gezet om op een acceptabele manier de wedstrijd te kunnen uitrijden. Zelfde geldt voor die trend van de laatste tijd om steeds steilere wegen op te zoeken. Je neemt de sport niet serieus als je renners over bergpaden laat gaan waar je met een normale personenauto graag voor zou omrijden. Met grote verzetten en in wandeltempo fietsen is iets voor toerders of mountainbikers. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 april 2009 @ 19:36 |
quote:Mee eens. Het is leuk om te zien, maar als de profs met 6 per uur omhoog rijden op een helling van ruim 20% (Kronplatz vorig jaar b.v.), dat heeft nog weinig met wielrennen te maken. Dito voor b.v. het bos van Wallers. Dat heeft nog weinig met wielrennen te maken. Het heeft ook weinig met de historie van Parijs-Roubaix te maken eigenlijk, want PR was weliswaar de kasseiklassieker, maar toen lagen die kasseien gewoon op de hoofdwegen. Nu zoeken ze allerlei lanbouweggetjes achteraf op, om maar kasseien te vinden. Ergens is het ook bizar natuurlijk dat die wegen als historisch monument worden gekenmerkt om er maar voor te zorgen dat de plaatselijke overheid er niet een asfaltweg van maakt. Er komt dan één keer per jaar een wielerkoers langs, en daarvoor moeten die wegen hun slechte staat behouden. ![]() | |
SaintOfKillers | zondag 19 april 2009 @ 15:24 |
Inderdaad, kasseistroken zijn veel onverantwoorder dan gewring/gedraai/gekeer van bocht naar verkeersdrempel naar bocht naar vluchtheuvel naar bocht naar verkeersremmer. | |
Tommeke | zondag 19 april 2009 @ 15:36 |
quote:Verkeersdrempels etc. zijn er toch voor de verkeersveiligheid? In Nederland worden wegen niet aangelegd voor een koers die er een keer per jaar gereden wordt ![]() Als ik naar Frankrijk of Luxemburg ga, en moet door pak 'm beet Charleroi... ![]() | |
SaintOfKillers | zondag 19 april 2009 @ 15:45 |
Ik zeg niet dat ik het eens ben met die stelling, ik pas gewoon de logica van TS toe op een andere wedstrijd. | |
Tommeke | zondag 19 april 2009 @ 15:46 |
quote:Oké ![]() In die context ben ik 't met je eens hoor! | |
Falco | zondag 19 april 2009 @ 15:54 |
Vervang alles met kasseien en Parijs-Roubaix door vluchtheuvels en de AGR en ik was het helemaal met je eens Intx ![]() | |
Trainspotter | zondag 19 april 2009 @ 18:39 |
quote:Mee eens. Ik vind dat je bij een klassieker op elk punt maar een keer mag langskomen. De Amstel is eigenlijk meer een luxe criterium. Vlaanderen is ook een en al draaien en keren, maar je komt op geen enkel punt twee keer langs. Met een beetje creativiteit moet dat in Limburg ook wel kunnen. Na de start gewoon langer naar het noorden koersen en tegen de finale eventueel wat klimmetjes in de Voerstreek meepikken. Die 31 klimmetjes zijn ook niet echt nodig. Als de koers maar ver over de tweehonderd kilometer is en de finale maar een opeenvolging van klimmen is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom de Camerig en de Vaalserberg niet in de finale zitten. | |
ShadyLane | zondag 19 april 2009 @ 19:05 |
P-R is toch gewoon leuk juist omdat het de uitzondering is? Als alle koersen over dit soort weggetjes gingen was de lol er snel af. | |
raptorix | zondag 19 april 2009 @ 19:08 |
Mjah met F1 heb je ook stratencircuits, beetje zelfde vergelijking. |