FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Diesel/benzine, wanneer kies je wat?
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 00:32
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
dat wist ik zelf ook wel, maar wanneer kies je eigenlijk liever voor een diesel of een benzine wagen?

want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan
Tja..1986dinsdag 14 april 2009 @ 00:36
Omdat je voor een diesel meer belasting moet betalen i.v.m. de hogere vervuiling.
#ANONIEMdinsdag 14 april 2009 @ 00:37
omdat je dan met de wegenbelastíng dan duurder uit bent?
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 00:39
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:32 schreef Mirjam het volgende:
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen.
quote:
want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan
Dude, dat is toch het zelfde
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 00:43
Het zit zo,

Diesel: hogere vaste lasten (belasting, onderhoud, ed.), lagere brandstof prijs.
Benzine: Lagere vaste lasten, hogere brandstofprijs.

Bij minder kilometers is benzine dus goedkoper, bij meer diesel, heel simpel.

Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
Jordy-Bdinsdag 14 april 2009 @ 00:45
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.

Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
hierissieweerdinsdag 14 april 2009 @ 00:46
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:43 schreef Taxidude het volgende:
Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte.
Plus veel onderhoud
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 00:47
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:39 schreef Taxidude het volgende:


Dude


en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 00:48
De vaste lasten (houderschapsbelasting en verzekering, dus de kosten die je betaalt ongeacht hoeveel kilometer je rijdt) bij een diesel zijn hoger en de variabele lasten (brandstof, dus wat het kost om daadwerkelijk te rijden) lager.

Als je dus totaal niet zou rijden (extreem voorbeeld) dan betaal je per jaar voor een diesel veel meer dan voor een benzine auto. Dus kan je dan beter ene benzineauto nemen.

Rijd je extreem veel kilometers dan hebben de vaste lasten veel minder invloed op het kostenplaatje waardoor je beter in een auto kan rijden met lage variabele lasten.
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 00:48
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:45 schreef Jordy-B het volgende:
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent.

Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren.
kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
Frumzeldinsdag 14 april 2009 @ 00:49
Bij een nieuwe auto geloof ik minimaal 35000km. Bij een 2e hands iets van 20000km geloof ik (ooit eens nagekeken)...

Het scheelde mij bij 30000km zo'n 800 euro per jaar (2e hands, 30ct verschil tussen prijs benzine en diesel)

Oh ja, plus dat een dieselmotor over het algemeen langer meegaat...
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 00:50
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:47 schreef Mirjam het volgende:

[..]



en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten
Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 00:51
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:50 schreef Taxidude het volgende:

[..]

Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken
ik vind niet dat ik 2 keer hetzelfde zeg, in de onderste zin leg ik juist uit dat ik niet snap waarom het duurder is als mensen minder rijden, maar laten we niet gaan mierenneuken.
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 00:54
Ok, dan niet.....

Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
Mirjamdinsdag 14 april 2009 @ 00:54
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:54 schreef Taxidude het volgende:
Ok, dan niet.....

Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei.
nou, het was nu even niet voor mij, maar voor m'n vriend en die zal op den duur wel veel gfaan rijden, maar dat is nu eigenlijk nog niet in te schatten
(ja, vaag, ik weet het)
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 00:56
Zeker als je niet weet hoeveel je zult gaan rijden en de kans bestaat dat dat in de toekomst flink oploopt, dan zou ik voor een benzine gaan. Lagere vaste lasten en die kan je later altijd nog om laten bouwen naar een LPG G3 als je echt heel veel gaat rijden.
Neemmijnietserieusdinsdag 14 april 2009 @ 00:58
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 00:59
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.

Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
Frumzeldinsdag 14 april 2009 @ 01:00
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Ik heb (vóór ik nu 2,5 jaar diesel rijdt) 2 jaar benzine gereden, maar niet echt bijgehouden of er verschillen zaten in het onderhoud, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ben ook wel benieuwd. Had dan wel niet het idee dat ik nu ineens enorme onderhoudskosten heb met de diesel, in vergelijking met m'n vorige (benzine)auto.
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:01
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.
RijstNatiedinsdag 14 april 2009 @ 01:02
Hoezo in hemelsnaam hogere onderhoudskosten bij een diesel auto?
wat is dat voor onzin zeg, alsof een diesel standaard meer onderhoudskosten heeft.

ligt er gewoon aan waar je onderhoud doet, of de auto oud en gaar is.

nieuwprijs van een diesel is niet hoger, ligt er aan welke auto

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope

[ Bericht 10% gewijzigd door RijstNatie op 14-04-2009 01:07:24 ]
Frumzeldinsdag 14 april 2009 @ 01:03
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:59 schreef 2cv het volgende:
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer.

Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen.
Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 01:05
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
en dat hoor je ook helemaal niemand ontkenne......
dr.dunnodinsdag 14 april 2009 @ 01:05
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:48 schreef Mirjam het volgende:

[..]

kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken
nog beter uitgelegd:

diesel
- hogere wegenbelasting
- lagere brandstofprijs
- lager brandstofverbruik (vrijwel altijd)
- lagere onderhoudskosten (uitlaat bv hoeft in principe nooit / zelden vervangen te worden, distributieriemen gaan vaak veel langer mee, etc.)
- iets (tientjeswerk) hogere APK kosten
- lagere afschrijving, motor gaat vaak met gemak vele tonnen mee (tot 8 ton is geen uitzondering, incl. versnellingsbak), auto's vaak van zakenlui en bedrijven geweest en daarmee vaak goed onderhouden, met name BTW auto's hebben daarom een goede waardevastheid
- lagere verzekeringspremie vaak

benzine:
- lagere wegenbelasting
- hoge brandstofprijs
- hoger verbruik
- hogere onderhoudskosten (uitlaat bv moet vrij vaak wat aan gedaan worden, bougies etc.)
- APK kosten laag
- gemiddelde afschrijving, hoger onderhoud bij hogere kilometrage (versnellingsbakproblemen etc.)
- std. verzekeringspremie tot hoge

LPG G3
- iets hogere wegenbelasting dan benzine
- hoge + lage brandstofprijs (vaak rijd je nog steeds op benzine in zekere mate)
- bereik klein op LPG
- kofferbakruimte oid verminderd
- veel hogere onderhoudskosten, initiële kosten hoog ivm aanbrenge installatie en aanpassingen
- hoge afschrijving, LPG is ongewild 2dehands wegens risico's op groot onderhoud met hoge kosten
- std. verzekeringspremie

etc.

diesels kunnen verder bij 12.000km (of eerder) al interessant zijn, ligt er maar net aan wat voor auto's je vergelijkt (kleintjes vaak al veel eerder door gering verschil in wegenbelasting), je moet gewoon even rekenen met variabelen als belasting, verzekering, onderhoud en verbruik in het achterhoofd

persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig
Neemmijnietserieusdinsdag 14 april 2009 @ 01:05
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:02 schreef RijstNatie het volgende:

als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope
Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:07
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:03 schreef Frumzel het volgende:

[..]

Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk.
Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen.
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 01:07
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
dr.dunnodinsdag 14 april 2009 @ 01:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen.
laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebt
dr.dunnodinsdag 14 april 2009 @ 01:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
juist niet, zie boven.
Frumzeldinsdag 14 april 2009 @ 01:08
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
Eerder dat laatste...
Neemmijnietserieusdinsdag 14 april 2009 @ 01:10
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:07 schreef Taxidude het volgende:
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken.
Afschrijving hangt echt af van het merk, naast aantal gereden kilometers.
Frumzeldinsdag 14 april 2009 @ 01:10
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:05 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder)
De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen.

Het probleem was wel dat het verschil tussen de benzine- en dieselprijs op een gegeven moment nog maar iets van 14ct was. Dat is nu gelukkig weer boven de 30ct. (34ct. als ik me niet vergis).
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:10
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:08 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebt
Motormanagement op een Citroën BX uit 1993 Een gloeispiraal die aan vervanging toe is terwijl de motor prima loopt en start

Maar dat dit een geisoleerd probleem is daar wil ik het best mee eens zijn. Echter, om dit geisoleerde probleem op te lossen denk ik dat ik meer poen kwijt ben dan wanneer het een benzineding (met carburateur) is.
Neemmijnietserieusdinsdag 14 april 2009 @ 01:11
Als je een goedkope diesel wil kopen, kijk dan eens naar een Opel. Die schrijven de eerste drie vier jaar als een malloot af waardeloos merk om nieuw te kopen, maar daar kwam ik net te laat achter
Taxidudedinsdag 14 april 2009 @ 01:12
Merk is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden, sommige merken zuigen in het bouwen van diesel motoren.... Duits is altijd goed geloof ik, maar de britten kunnen er geen zak van zegt men.
Neemmijnietserieusdinsdag 14 april 2009 @ 01:13
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:10 schreef Frumzel het volgende:

[..]

De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen.

Het probleem was wel dat het verschil tussen de benzine- en dieselprijs op een gegeven moment nog maar iets van 14ct was. Dat is nu gelukkig weer boven de 30ct. (34ct. als ik me niet vergis).
Ja, en in sommige landen was diesel zelfs duurder dan benzine
En ik ben bang dat bij het aantrekken van de economie binnen no-time hetzelfde weer van toepassing zal zijn....Ik zou dan nu toch voor gas kiezen!
Frumzeldinsdag 14 april 2009 @ 01:13
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:05 schreef dr.dunno het volgende:

persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig
Plus de heerlijke eigenschap al veel koppel te hebben bij lage toerentallen. Als je een beetje motor hebt, vlieg je gewoon in z'n 5 met 60km/h tot aan je topsnelheid (zonder schakelen dus).
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:15
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:12 schreef Taxidude het volgende:
Merk is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden, sommige merken zuigen in het bouwen van diesel motoren.... Duits is altijd goed geloof ik, maar de britten kunnen er geen zak van zegt men.
Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand.
tho_Omasdinsdag 14 april 2009 @ 01:16
Diesel rijdt wmb erg prettig. Tenminste als je over een diesel met voldoende vermogen en Newtons beschikt.
Stefandinsdag 14 april 2009 @ 01:17
even bijlezen
tho_Omasdinsdag 14 april 2009 @ 01:17
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:15 schreef 2cv het volgende:

[..]

Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand.
Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen.
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:25
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:17 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen.
De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar.
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:26
En ja, ik houd van overdreven voorbeelden.
tho_Omasdinsdag 14 april 2009 @ 01:28
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:25 schreef 2cv het volgende:

[..]

De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar.
Dan nog zeg je dat PSA diesels beter zijn dan bijv. audi of de bmw dieselmotoren. Het zal elkaar niet ver ontlopen denk ik.
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 01:44
De meeste PSA diesels die nu in middenklasse-auto's geschroefd worden hebben zijn doorontwikkelde motoren uit de jaren '80. En veel motoren uit de jaren '80 draaien nu nog. De reden waarom ze vaak op de sloop belanden is omdat de auto er omheen kapot is. Ik wil wel eens zien hoe het de BMW's en Audi's vergaat als ze net zo oud zijn.
Paulus-de-Boskabouterdinsdag 14 april 2009 @ 08:53
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:58 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger.

Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto.
Idd, een dieselauto is veel goedkoper in onderhoud dan een benzine auto.
Ik rij zelf al jaren diesel en gaat eens per jaar naar de garage, en dan vaak alleen voor een grote beurt en verder niets.

Dus geen bougies, verdeelkap ontsteking e.d. wat kapot of vervangen moet worden.
Behalve eens een keer een gloeibougie.
dr.dunnodinsdag 14 april 2009 @ 13:18
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:44 schreef 2cv het volgende:
De meeste PSA diesels die nu in middenklasse-auto's geschroefd worden hebben zijn doorontwikkelde motoren uit de jaren '80. En veel motoren uit de jaren '80 draaien nu nog. De reden waarom ze vaak op de sloop belanden is omdat de auto er omheen kapot is. Ik wil wel eens zien hoe het de BMW's en Audi's vergaat als ze net zo oud zijn.
idd

btw: ford gebruikt ook PSA motoren in haar europese modellen, het laatste waar ik ooit last van heb is steevast de motor bij de fords die ik nu heb en die daarvoor
TheFreshPrincedinsdag 14 april 2009 @ 22:10
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 00:46 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Plus veel onderhoud
Welk onderhoud?
wwwerdinsdag 14 april 2009 @ 23:01
deen diesel motor rijd veel lekkerder dan een benziene versie

bij voldoende KM zou ik zeker voor een Diesel gaan...
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 23:02
Overigens werd de Lada Niva ook 2 jaar gebouwd met een PSA dieselmotor voorin. Toegegeven, Lada is niet het toonbeeld van kwaliteit, maar het blijft uiteindelijk wel rijden.
Mikkiedinsdag 14 april 2009 @ 23:16
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:01 schreef 2cv het volgende:

[..]

Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is.
Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is.
2cvdinsdag 14 april 2009 @ 23:22
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 23:16 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is.
Ben ik het mee eens. Maar gevoelsmatig is het vervelender als je in 1 keer een bult geld uit moet geven dan wanneer je meerdere keren een klein beetje uit moet geven.
Sabelhoutwoensdag 15 april 2009 @ 09:41
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 01:08 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

juist niet, zie boven.
Juist wel, heeft volgens mij niet zozeer met het aantal kilometers te maken. Veel nieuwe diesels zijn leaseauto's, voor particulieren is het over het algemeen goedkoper om benzine te rijden. Tweedehands diesels hebben dus een kleinere afzetmarkt dan tweedehands benzine auto's.
SameOldGrindmaandag 4 januari 2010 @ 07:44
als je like >95% binnen de bebouwde kom rijdt ligt het omslagpunt voor bv een golfje ofzo al bij pakweg 10.000 km...
illusionsmaandag 4 januari 2010 @ 10:02
Je kan het pas precies bepalen zodra je 3 dingen weet:

- je jaarkilometrage
- van de gewenste auto in benzine en diesel de gegevens van verbruik, plus maandelijkse vaste lasten, verwacht onderhoud en benzine/dieselprijs

Ook al rij je 50.000km per maand, een LandRover met TDV6 motor zal dan niet goedkoper zijn als een Aygo met 1.1 benzinemotor.

En tsja, een nieuw model dieselauto rijdt natuurlijk stukken lekkerder dan een benzine, maarja smaken verschillen.
noutiemaandag 4 januari 2010 @ 11:58
Diesel hoeft helemaal niet lekkerder te rijden dan benzine. Mensen vergelijken vaak een luxere diesel met een goedkopere benzine. Een moderne benzineauto is superstil en heel soepel, waar een diesel toch iets meer herrie maakt.

Maar het is meer een kwestie van smaak idd.
illusionsmaandag 4 januari 2010 @ 12:07
Nja, ik heb veel huurauto's gereden het afgelopen jaar en vaak een diesel besteld en benzine gekregen, waarop ik 'm de volgende dag weer inruilde voor precies dezelfde auto in dezelfde uitvoering, zelfde motorinhoud, echter diesel. Altijd vond ik de diesel een stuk vlotter en prettiger rijden.

Heb het hier wel over de nieuwere modellen, specifiek in dit geval over een Peugeot 308 1.6 benzine en diesel. Woon zelf in Spanje, dus voor mij is diesel altijd goedkoper (kost niets extra's), en persoonlijk vind ik het dus lekker rijden dus voor mij geen moeilijke keuze.
Dirkhmaandag 4 januari 2010 @ 12:16
Prima kick ook na 8 maanden.
Diesel rijden lijkt wel leuk, maar het verschil met de prijs van benzine is niet zo groot meer. Je zal dan echt moeten gaan rekenen.
Ook moet je er om denken dat de markt voor dieselrijders kleiner is dan die van benzinerijders. Dus als jij de auto weer wil gaan verkopen is jouw markt kleiner, dus lastiger te verkopen.
Rock_de_Braziliaanvrijdag 8 januari 2010 @ 12:46
De aanschafprijs van een diesel ligt ook echt hoger.

Als je een diesel van bijvoorbeeld een C4 of iets dergelijks vergelijkt met een benzine met een gelijk vermogen scheelt dat al snel 5000e. Gecombineerd met de hogere vaste lasten moet je per jaar wel echt stevig doorrijden wil dat gunstig zijn.
Repeatvrijdag 8 januari 2010 @ 12:47
Googletopic dit. Slotje.