Mirjam | dinsdag 14 april 2009 @ 00:32 |
we waren vandaag bij de dealer, en die raadde ons aan om, als je van plan bent om toch wel meer van 40.000 km. per jaar te maken, dat je dan beter een diesel kunt nemen. dat wist ik zelf ook wel, maar wanneer kies je eigenlijk liever voor een diesel of een benzine wagen? want soms hoor ik ook dat een diesel juist weer onverstandig is als mensen juist minder gaan rijden, dat zou dan uiteindelijk weer duurder zijn, maar waarom dan ![]() ![]() | |
Tja..1986 | dinsdag 14 april 2009 @ 00:36 |
Omdat je voor een diesel meer belasting moet betalen i.v.m. de hogere vervuiling. | |
#ANONIEM | dinsdag 14 april 2009 @ 00:37 |
omdat je dan met de wegenbelastíng dan duurder uit bent? | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 00:39 |
quote: quote:Dude, dat is toch het zelfde ![]() | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 00:43 |
Het zit zo, Diesel: hogere vaste lasten (belasting, onderhoud, ed.), lagere brandstof prijs. Benzine: Lagere vaste lasten, hogere brandstofprijs. Bij minder kilometers is benzine dus goedkoper, bij meer diesel, heel simpel. Je kunt ook nog LPG G3 overwegen, belasting van een benzineauto en heel goedkope brandstof, je moet alleen wel vaker tanken en je mist wat kofferbak ruimte. | |
Jordy-B | dinsdag 14 april 2009 @ 00:45 |
Het gaat erom in welk geval je goedkoper uit bent. Diesel is zuiniger en goedkoper aan de pomp, maar je betaalt meer belasting en hebt hogere onderhoudskosten vergeleken met benzine-auto's. Het gaat er dus om dat je zóveel kilometers maakt dat je met het geld dat je met een diesel bespaart op de brandstofkosten, in staat bent om die hogere belasting en onderhoudskosten te compenseren. | |
hierissieweer | dinsdag 14 april 2009 @ 00:46 |
quote:Plus veel onderhoud | |
Mirjam | dinsdag 14 april 2009 @ 00:47 |
quote: ![]() en verder; ja, ik ben nog stééds een autonoob, maar ik wil het gewoon graag weten ![]() | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 00:48 |
De vaste lasten (houderschapsbelasting en verzekering, dus de kosten die je betaalt ongeacht hoeveel kilometer je rijdt) bij een diesel zijn hoger en de variabele lasten (brandstof, dus wat het kost om daadwerkelijk te rijden) lager. Als je dus totaal niet zou rijden (extreem voorbeeld) dan betaal je per jaar voor een diesel veel meer dan voor een benzine auto. Dus kan je dan beter ene benzineauto nemen. Rijd je extreem veel kilometers dan hebben de vaste lasten veel minder invloed op het kostenplaatje waardoor je beter in een auto kan rijden met lage variabele lasten. | |
Mirjam | dinsdag 14 april 2009 @ 00:48 |
quote:kijk, dat is duidelijk, dat had ik dan weer niet kunnen bedenken ![]() | |
Frumzel | dinsdag 14 april 2009 @ 00:49 |
Bij een nieuwe auto geloof ik minimaal 35000km. Bij een 2e hands iets van 20000km geloof ik (ooit eens nagekeken)... Het scheelde mij bij 30000km zo'n 800 euro per jaar (2e hands, 30ct verschil tussen prijs benzine en diesel) Oh ja, plus dat een dieselmotor over het algemeen langer meegaat... | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 00:50 |
quote:Haha, sorry.... waar het om ging is dat je 2 keer het zelfde zegt in andere woorden, dat heeft niets met autonoob zijn te maken ![]() | |
Mirjam | dinsdag 14 april 2009 @ 00:51 |
quote:ik vind niet dat ik 2 keer hetzelfde zeg, in de onderste zin leg ik juist uit dat ik niet snap waarom het duurder is als mensen minder rijden, maar laten we niet gaan mierenneuken. | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 00:54 |
Ok, dan niet..... Maar heb je een idee hoeveel kilometer je op jaarbasis ongeveer zal rijden? want daar gaar het dus om, zoals de dealer terecht zei. | |
Mirjam | dinsdag 14 april 2009 @ 00:54 |
quote:nou, het was nu even niet voor mij, maar voor m'n vriend en die zal op den duur wel veel gfaan rijden, maar dat is nu eigenlijk nog niet in te schatten (ja, vaag, ik weet het) | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 00:56 |
Zeker als je niet weet hoeveel je zult gaan rijden en de kans bestaat dat dat in de toekomst flink oploopt, dan zou ik voor een benzine gaan. Lagere vaste lasten en die kan je later altijd nog om laten bouwen naar een LPG G3 als je echt heel veel gaat rijden. | |
Neemmijnietserieus | dinsdag 14 april 2009 @ 00:58 |
Nieuwprijs van een diesel is hoger dan van benzine, dus verzekering is ook hoger. Maar v.w.b. die onderhoudskosten, dat begrijp ik niet helemaal. Wie kan dat eens uitleggen, want volgens mij is een diesel in onderhoud juist goedkoper dan een benzine auto. | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 00:59 |
G3/LPG is overigens nog goedkoper. Je kan het ook uitrekenen trouwens. Vaste lasten + totaal aan variabele lasten bij een bepaald kilometerage per jaar optellen voor benzine, diesel en LPG/G3. Houd dan ook rekening met zaken zoals aanschafwaarde en afschrijving. Die info kan je wel krijgen bij de dealer. Overigens is G3 hetzelfde als LPG, echter het is wat schoner waardoor de overheid vindt dat je minder houdershapsbelasting hoeft te betalen. Nadeel aan LPG/G3 is dat je het soms nog in moet bouwen. Je kan volgens mij in elke auto die op benzine rijdt LPG/G3 inbouwen. | |
Frumzel | dinsdag 14 april 2009 @ 01:00 |
quote:Ik heb (vóór ik nu 2,5 jaar diesel rijdt) 2 jaar benzine gereden, maar niet echt bijgehouden of er verschillen zaten in het onderhoud, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ben ook wel benieuwd. Had dan wel niet het idee dat ik nu ineens enorme onderhoudskosten heb met de diesel, in vergelijking met m'n vorige (benzine)auto. | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:01 |
quote:Op zich klopt dat. Een diesel heeft vaak minder onderhoud nodig omdat veel dingen in/op/aan de motor steviger gebouwd zijn. Echter, ALS er iets kapot gaat ben je goed de sjaak. Deels omdat je motor het dan vaak gelijk niet meer doet, deels omdat reparatie dan erg duur is. | |
RijstNatie | dinsdag 14 april 2009 @ 01:02 |
Hoezo in hemelsnaam hogere onderhoudskosten bij een diesel auto? wat is dat voor onzin zeg, alsof een diesel standaard meer onderhoudskosten heeft. ligt er gewoon aan waar je onderhoud doet, of de auto oud en gaar is. nieuwprijs van een diesel is niet hoger, ligt er aan welke auto als je meer dan 30.000 gaat rijden per jaar dan moet je gewoon een diesel kope [ Bericht 10% gewijzigd door RijstNatie op 14-04-2009 01:07:24 ] | |
Frumzel | dinsdag 14 april 2009 @ 01:03 |
quote:Maar qua betrouwbaarheid kun je nog het beste diesel nemen, ook al klinkt lpg nog zo aanlokkelijk. | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 01:05 |
quote:en dat hoor je ook helemaal niemand ontkenne...... | |
dr.dunno | dinsdag 14 april 2009 @ 01:05 |
quote:nog beter uitgelegd: diesel - hogere wegenbelasting - lagere brandstofprijs - lager brandstofverbruik (vrijwel altijd) - lagere onderhoudskosten (uitlaat bv hoeft in principe nooit / zelden vervangen te worden, distributieriemen gaan vaak veel langer mee, etc.) - iets (tientjeswerk) hogere APK kosten - lagere afschrijving, motor gaat vaak met gemak vele tonnen mee (tot 8 ton is geen uitzondering, incl. versnellingsbak), auto's vaak van zakenlui en bedrijven geweest en daarmee vaak goed onderhouden, met name BTW auto's hebben daarom een goede waardevastheid - lagere verzekeringspremie vaak benzine: - lagere wegenbelasting - hoge brandstofprijs - hoger verbruik - hogere onderhoudskosten (uitlaat bv moet vrij vaak wat aan gedaan worden, bougies etc.) - APK kosten laag - gemiddelde afschrijving, hoger onderhoud bij hogere kilometrage (versnellingsbakproblemen etc.) - std. verzekeringspremie tot hoge LPG G3 - iets hogere wegenbelasting dan benzine - hoge + lage brandstofprijs (vaak rijd je nog steeds op benzine in zekere mate) - bereik klein op LPG - kofferbakruimte oid verminderd - veel hogere onderhoudskosten, initiële kosten hoog ivm aanbrenge installatie en aanpassingen - hoge afschrijving, LPG is ongewild 2dehands wegens risico's op groot onderhoud met hoge kosten - std. verzekeringspremie etc. diesels kunnen verder bij 12.000km (of eerder) al interessant zijn, ligt er maar net aan wat voor auto's je vergelijkt (kleintjes vaak al veel eerder door gering verschil in wegenbelasting), je moet gewoon even rekenen met variabelen als belasting, verzekering, onderhoud en verbruik in het achterhoofd ![]() persoonlijk vind ik diesels verder veel prettiger rijden dan een benzine auto, start altijd in de winter, nooit gezeik mee in algemeen en zeer weinig onderhoud nodig | |
Neemmijnietserieus | dinsdag 14 april 2009 @ 01:05 |
quote:Ja, en daar twijfel ik nu wel weer een beetje aan eigenlijk. Ik rij diesel, maar voor een half jaar geleden wilde ik er eigenlijk wel van af met die exorbitant hoge dieselprijzen. Nu de prijzen weer gezakt zijn is het weer prima, maar gas rijden is ook geen verkeerde optie. (al zijn daar de onderhoudskosten wel weer bewezen duurder) | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:07 |
quote:Mwah ... Weet ik niet. Met het geld wat je met LPG/G3 uitspaart t.o.v. diesel kan je misschien wel weer een leuk wegenwacht lidmaatschap betalen. Daarbij heeft mijn diesel ook kuren. Kreng draait stationair niet helemaal lekker zeg maar. Bij een benzine is dat waarschijnlijk simpeler en goedkoper op te lossen. | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 01:07 |
Zijn diesels ook niet sneller minder waard bij inruil? of is dat gewoon omdat ze over het algemeen meer kilometers maken. | |
dr.dunno | dinsdag 14 april 2009 @ 01:08 |
quote:laat je motormanagement eens nakijken, of check of je gloeispiraal niet gewoon aan vervanging toe is... dit is echt een geïsoleerd probleem wat jij hebt ![]() | |
dr.dunno | dinsdag 14 april 2009 @ 01:08 |
quote:juist niet, zie boven. | |
Frumzel | dinsdag 14 april 2009 @ 01:08 |
quote:Eerder dat laatste... | |
Neemmijnietserieus | dinsdag 14 april 2009 @ 01:10 |
quote:Afschrijving hangt echt af van het merk, naast aantal gereden kilometers. | |
Frumzel | dinsdag 14 april 2009 @ 01:10 |
quote:De benzineprijzen waren anders ook de pan uitgerezen. ![]() Het probleem was wel dat het verschil tussen de benzine- en dieselprijs op een gegeven moment nog maar iets van 14ct was. Dat is nu gelukkig weer boven de 30ct. (34ct. als ik me niet vergis). | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:10 |
quote:Motormanagement op een Citroën BX uit 1993 ![]() ![]() Maar dat dit een geisoleerd probleem is daar wil ik het best mee eens zijn. Echter, om dit geisoleerde probleem op te lossen denk ik dat ik meer poen kwijt ben dan wanneer het een benzineding (met carburateur) is. | |
Neemmijnietserieus | dinsdag 14 april 2009 @ 01:11 |
Als je een goedkope diesel wil kopen, kijk dan eens naar een Opel. Die schrijven de eerste drie vier jaar als een malloot af ![]() ![]() | |
Taxidude | dinsdag 14 april 2009 @ 01:12 |
Merk is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden, sommige merken zuigen in het bouwen van diesel motoren.... Duits is altijd goed geloof ik, maar de britten kunnen er geen zak van zegt men. | |
Neemmijnietserieus | dinsdag 14 april 2009 @ 01:13 |
quote:Ja, en in sommige landen was diesel zelfs duurder dan benzine ![]() En ik ben bang dat bij het aantrekken van de economie binnen no-time hetzelfde weer van toepassing zal zijn....Ik zou dan nu toch voor gas kiezen! | |
Frumzel | dinsdag 14 april 2009 @ 01:13 |
quote:Plus de heerlijke eigenschap al veel koppel te hebben bij lage toerentallen. Als je een beetje motor hebt, vlieg je gewoon in z'n 5 met 60km/h tot aan je topsnelheid (zonder schakelen dus). | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:15 |
quote:Beste dieselmotor is een PSA dieselmotor, al heb ik er nu wel even probleempjes mee. Maar mijn motor komt ook uit 1993, heeft 280.000km gedraaid en de veroorzaker van het probleem is een pomp uit 1991 die zo'n 360.000km gedraaid heeft. Dan mag het wel een keer. Ik neem tenminste aan dat TS niet overweegt 1 of andere gare BX aan te schaffen met een astronomische kilometerstand. | |
tho_Omas | dinsdag 14 april 2009 @ 01:16 |
Diesel rijdt wmb erg prettig. Tenminste als je over een diesel met voldoende vermogen en Newtons beschikt. | |
Stefan | dinsdag 14 april 2009 @ 01:17 |
even bijlezen | |
tho_Omas | dinsdag 14 april 2009 @ 01:17 |
quote:Waarop baseer je dat PSA de beste dieselmotoren produceert? Ik vind bijv. de Citroen C6 2.7 HDiF erg traag vergeleken met zijn concurrenten, met minder vermogen. | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:25 |
quote:De beste qua betrouwbaarheid. Als je auto met dieselmotor 500km per uur kan rijden en van 0 tot 100 accelereerd in 0,3 seconden is dat leuk, maar als na 100 kilometer de zuigers niet meer in de motor zitten is dat toch best wel vervelend zeg maar. | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:26 |
En ja, ik houd van overdreven voorbeelden. | |
tho_Omas | dinsdag 14 april 2009 @ 01:28 |
quote:Dan nog zeg je dat PSA diesels beter zijn dan bijv. audi of de bmw dieselmotoren. Het zal elkaar niet ver ontlopen denk ik. | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 01:44 |
De meeste PSA diesels die nu in middenklasse-auto's geschroefd worden hebben zijn doorontwikkelde motoren uit de jaren '80. En veel motoren uit de jaren '80 draaien nu nog. De reden waarom ze vaak op de sloop belanden is omdat de auto er omheen kapot is. Ik wil wel eens zien hoe het de BMW's en Audi's vergaat als ze net zo oud zijn. | |
Paulus-de-Boskabouter | dinsdag 14 april 2009 @ 08:53 |
quote:Idd, een dieselauto is veel goedkoper in onderhoud dan een benzine auto. Ik rij zelf al jaren diesel en gaat eens per jaar naar de garage, en dan vaak alleen voor een grote beurt en verder niets. Dus geen bougies, verdeelkap ontsteking e.d. wat kapot of vervangen moet worden. Behalve eens een keer een gloeibougie. | |
dr.dunno | dinsdag 14 april 2009 @ 13:18 |
quote:idd btw: ford gebruikt ook PSA motoren in haar europese modellen, het laatste waar ik ooit last van heb is steevast de motor bij de fords die ik nu heb en die daarvoor ![]() | |
TheFreshPrince | dinsdag 14 april 2009 @ 22:10 |
quote:Welk onderhoud? | |
wwwer | dinsdag 14 april 2009 @ 23:01 |
deen diesel motor rijd veel lekkerder dan een benziene versie ![]() bij voldoende KM zou ik zeker voor een Diesel gaan... | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 23:02 |
Overigens werd de Lada Niva ook 2 jaar gebouwd met een PSA dieselmotor voorin. Toegegeven, Lada is niet het toonbeeld van kwaliteit, maar het blijft uiteindelijk wel rijden. | |
Mikkie | dinsdag 14 april 2009 @ 23:16 |
quote:Van de andere kant moet je onderhoud natuurlijk ook omslaan over het aantal kilometers. Aangezien diesels over het algemeen meer rijden, is het logisch dat er meer onderhoud nodig is. | |
2cv | dinsdag 14 april 2009 @ 23:22 |
quote:Ben ik het mee eens. Maar gevoelsmatig is het vervelender als je in 1 keer een bult geld uit moet geven dan wanneer je meerdere keren een klein beetje uit moet geven. | |
Sabelhout | woensdag 15 april 2009 @ 09:41 |
quote:Juist wel, heeft volgens mij niet zozeer met het aantal kilometers te maken. Veel nieuwe diesels zijn leaseauto's, voor particulieren is het over het algemeen goedkoper om benzine te rijden. Tweedehands diesels hebben dus een kleinere afzetmarkt dan tweedehands benzine auto's. | |
SameOldGrind | maandag 4 januari 2010 @ 07:44 |
als je like >95% binnen de bebouwde kom rijdt ligt het omslagpunt voor bv een golfje ofzo al bij pakweg 10.000 km... | |
illusions | maandag 4 januari 2010 @ 10:02 |
Je kan het pas precies bepalen zodra je 3 dingen weet: - je jaarkilometrage - van de gewenste auto in benzine en diesel de gegevens van verbruik, plus maandelijkse vaste lasten, verwacht onderhoud en benzine/dieselprijs Ook al rij je 50.000km per maand, een LandRover met TDV6 motor zal dan niet goedkoper zijn als een Aygo met 1.1 benzinemotor. ![]() En tsja, een nieuw model dieselauto rijdt natuurlijk stukken lekkerder dan een benzine, maarja smaken verschillen. | |
noutie | maandag 4 januari 2010 @ 11:58 |
Diesel hoeft helemaal niet lekkerder te rijden dan benzine. Mensen vergelijken vaak een luxere diesel met een goedkopere benzine. Een moderne benzineauto is superstil en heel soepel, waar een diesel toch iets meer herrie maakt. Maar het is meer een kwestie van smaak idd. | |
illusions | maandag 4 januari 2010 @ 12:07 |
Nja, ik heb veel huurauto's gereden het afgelopen jaar en vaak een diesel besteld en benzine gekregen, waarop ik 'm de volgende dag weer inruilde voor precies dezelfde auto in dezelfde uitvoering, zelfde motorinhoud, echter diesel. Altijd vond ik de diesel een stuk vlotter en prettiger rijden. Heb het hier wel over de nieuwere modellen, specifiek in dit geval over een Peugeot 308 1.6 benzine en diesel. Woon zelf in Spanje, dus voor mij is diesel altijd goedkoper (kost niets extra's), en persoonlijk vind ik het dus lekker rijden dus voor mij geen moeilijke keuze. ![]() | |
Dirkh | maandag 4 januari 2010 @ 12:16 |
Prima kick ook na 8 maanden. Diesel rijden lijkt wel leuk, maar het verschil met de prijs van benzine is niet zo groot meer. Je zal dan echt moeten gaan rekenen. Ook moet je er om denken dat de markt voor dieselrijders kleiner is dan die van benzinerijders. Dus als jij de auto weer wil gaan verkopen is jouw markt kleiner, dus lastiger te verkopen. | |
Rock_de_Braziliaan | vrijdag 8 januari 2010 @ 12:46 |
De aanschafprijs van een diesel ligt ook echt hoger. Als je een diesel van bijvoorbeeld een C4 of iets dergelijks vergelijkt met een benzine met een gelijk vermogen scheelt dat al snel 5000e. Gecombineerd met de hogere vaste lasten moet je per jaar wel echt stevig doorrijden wil dat gunstig zijn. | |
Repeat | vrijdag 8 januari 2010 @ 12:47 |
Googletopic dit. Slotje. |