Je moet het zien als een soort verzekering. Een verzekering die uitbetaalt als jij werkloos bent geraakt en daardoor je huis hebt moeten verkopen. Als jij teveel geld uitgeeft en het aan laat komen op een veiling is dat vooral je eigen schuld en zul je er toch voor op moeten draaien.quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kortom een wassen neus, het zoveelste financiele wanproductt van de heren bankiers/verzekeraars
ik heb werkelijk geen idee hoe je dat uit bovenstaande post kunt lezenquote:Op zaterdag 18 april 2009 11:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kortom een wassen neus, het zoveelste financiele wanproductt van de heren bankiers/verzekeraars
Een strop van 50 mille betekent een afboeking. Natuurlijk kun je het omzetten, kun je een regeling treffen en kun je een deurwaarder inschakelen, maar 50 mille verhalen op iemand duurt vaak een eeuwigheid.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:02 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nuja, een strop... die 50 mille wordt dan gewoon omgezet in een 'gewone' lening aan de schuldenaar. Die kan dan de eerstkomende tijd krom liggen om het af te betalen.
Maar de banken snappen zelf ook wel dat ze dit niet al te vaak moeten flikken en moeten proberen om dat te voorkomen.
Juist niet, lijkt me. In de VS kunnen mensen gewoon hun sleutel inleveren als ze het zat zijn. Het totale verlies is dan voor de bank. Het lijkt mij dat een bank er dan alles aan is gelegen om het niet op een executieverkoop aan te laten komen, m.a.w. om mensen zoveel mogelijk tegemoet te komen.quote:Op zaterdag 18 april 2009 11:37 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
Dat acht ik zeker niet uitgesloten. Bovendien (bedenk ik mij net) heb je hier in veel gevallen de NHG, die maakt dat banken zich ook een wat meer terughoudende opstelling kunnen veroorloven dan in de VS of de UK.
Precies. Je moet het ook in de context zien. NHG vergoedt de schade van mensen van goede wil aan banken die hun dossier op orde hebben.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik heb werkelijk geen idee hoe je dat uit bovenstaande post kunt lezen
Banken zijn het haasje als ze hun dossier niet op orde hebben.
Eigenaren zijn het haasje als ze zich niet aan de spelregels houden.
Welk wanproduct?
Jawel, maar reken maar dat ze alles uit de kast zullen halen om het te verhalen (en dus niet meteen afboeken).quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een strop van 50 mille betekent een afboeking. Natuurlijk kun je het omzetten, kun je een regeling treffen en kun je een deurwaarder inschakelen, maar 50 mille verhalen op iemand duurt vaak een eeuwigheid.
Wie zegt dat ze het per se moeten aflossen. Zolang ze maar braaf hun rente blijven betalen.quote:Als ik reken met 250 euro per maand, dan komt dat al op een kleine 17 jaar en dan hebben we het nog niet eens over de rente.
Dat is waar. Maar dan hebben we het over werkloze mensen die zo diep gezonken zijn dat ze echt zo goed als op straat staan.quote:Vaak is het ook gewoon lastig om uberhaupt iets te verhalen. Van een kale kip kun je niet plukken.
Ze halen wel alles uit de kast om de vordering binnen te halen, maar een vordering van 50 mille binnenhalen is een proces van jaren. Een bank maakt een inschatting: kunnen ze het bedrag binnen 1 a 2 jaar terughalen, dan wordt er niet afgeboekt, lukt dat niet binnen die periode dan volgt er een afboeking. Een afboeking is ook iets administratiefs in feite. Het incasseren van de vordering loopt gewoon door en blijft doorlopen.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel, maar reken maar dat ze alles uit de kast zullen halen om het te verhalen (en dus niet meteen afboeken).
[..]
Wie zegt dat ze het per se moeten aflossen. Zolang ze maar braaf hun rente blijven betalen.
[..]
Dat is waar. Maar dan hebben we het over werkloze mensen die zo diep gezonken zijn dat ze echt zo goed als op straat staan.
Ik denk dat je wel gelijk hebt.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze halen wel alles uit de kast om de vordering binnen te halen, maar een vordering van 50 mille binnenhalen is een proces van jaren. Een bank maakt een inschatting: kunnen ze het bedrag binnen 1 a 2 jaar terughalen, dan wordt er niet afgeboekt, lukt dat niet binnen die periode dan volgt er een afboeking. Een afboeking is ook iets administratiefs in feite. Het incasseren van de vordering loopt gewoon door en blijft doorlopen.
Optie is omzetten naar een lening, al zit je dan weer met leningen van mensen die zelfs van hun hypotheek een puinhoop hebben gemaakt. De kans is groot dat die lening dan ook een puinhoop wordt. Hoewel de media het doen voorkomen alsof banken te pas en te onpas woningen executeren, is het nog altijd zo dat je het echt heel bont moet maken wil je het voor elkaar krijgen dat je huis wordt geveild.
Niet alleen werkloze mensen. Ook mensen die hebben gefraudeerd met hun hypotheek, veel te veel hebben
geleend door talloze kredieten af te sluiten, niet met geld om kunnen gaan, naar het buitenland vertrokken zijn, failliet zijn verklaard, kop in het zand hebben gestoken, etc...
Heb je even een PM gestuurd.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:22 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk dat je wel gelijk hebt.
Hoe kom je aan al deze wijsheid? Werk je zelf in het wereldje?
On-voor-stel-baar.quote:
De quote: "Het is onwaarschijnlijk soms, als je ziet wat er word afgelult om het zo maar te zeggen, rond die woningbouw"quote:
In de documentaire liet iemand het verschil tussen bebouwd gebied met en zonder RO-beleid zien, dat was nagenoeg gelijk. Het gaat er om wat RO-beleid toevoegd. Ik snap het linkje naar het CBS dus ook niet helemaal want dat gaat alleen over het feitelijke grondgebruik.quote:Op maandag 20 april 2009 15:08 schreef Lurf het volgende:
Er wordt net gedaan alsof het ruimtelijke-ordening-beleid een hoop gedoe om niks is, maar als je bijvoorbeeld de cijfers van het CBS over regionaal grondgebruik bekijkt is het beeld toch weer een stuk genuanceerder:
Bebouwd gebied volgens het CBS
Geen bebouwing? Ik vertoef regelmatig in Friesland en soms ook in Twente en ook daar staan her en der gewoon boerderijen en solitaire huizen in het landschap. Af en toe een kleine dorpskern met een leuk kerktorentje. Mijns inziens is dat zelfs een aanvulling voor het landschap. Met geen bebouwing doel je dus in werkelijkheid op weinig dichte bebouwing. En dat was ook wat die onderzoeker zei, hij vermoedde dat het best mogelijk was dat bij een lagere bebouwingsdichtheid het totale gebied al niet meer als vol ervaren zou worden. Het is juist het RO-beleid dat tot een sterke concentratie van bebouwing heeft geleid, je ziet dat in België ook veel minder.quote:Misschien wil je in de randstad wel helemaal niet van 30 naar 10 huizen per hectare. Ik vind het in elk geval wel prettig dat in mijn buurt nog gebieden zijn waar gewoon geen bebouwing staat.
Briljant!quote:Op maandag 20 april 2009 17:24 schreef xenobinol het volgende:
Beleid en debiel zijn dezelfde letters, in geval van onze overheid gaat dit maar wat vaak op
klopt., zijn al heel wat projecten op gestruikeldquote:Op maandag 20 april 2009 17:24 schreef xenobinol het volgende: Die lui zaten soms zo op de regeltjes te letten dat praktische zaken totaal ondergeschikt werden gemaakt aan de regeltjes. Of de regels nu wel of geen nut uitmaken deed er niet toe. Nadenken is niet het sterkste punt van deze ambtenaren, initiatief tonen doen ze al helemaal niet, betekend einde carriere.
Vooral het gebrek aan kennis en praktische inzichten zorgen ervoor dat deze mensen zich gaan verschuilen achter de regeltjes IMHO. Het probleem van de overheid is dat iedereen die een beetje goed is in zijn job, hard weg rent bij de trieste cultuur van de overheid. Als je daadwerkelijk het beste er van wilt maken loop je overal tegen een muur aan, dat houd je niet vol en je vloeit dan af naar de commerciele sector waar men je talenten wel weet te waarderen. Een oud collega van mij heeft een tijd bij de politie gewerkt, met de naive gedachte dat hij daar wat voor de maatschappij kon betekenen, na 3 jaar was hij er helemaal klaar mee, tegenwerking, vriendjespolitiek en machtspelletjes, dat was wat er gaande was. Daar wilde hij geen deel meer van zijn, ik vermoed dat het bij veel overheid diensten zo gaatquote:Op maandag 20 april 2009 18:20 schreef henkway het volgende:
klopt., zijn al heel wat projecten op gestruikeld
De bevolking, maar alleen als de overheid het echt te bont maakt.quote:Op maandag 20 april 2009 18:29 schreef xenobinol het volgende:
maar wie rekent er eigenlijk af met falend overheidsbeleid
Wat een kontelikkerij van je...quote:Op maandag 20 april 2009 20:44 schreef dvr het volgende:
Felicitaties aan medefok!ker huizenmarkt-zeepbel.nl, die vandaag wel een hoop extra bezoekers op zijn blog zal krijgen. De RTL-Z nieuwssite heeft vandaag een linkje naar zijn artikel "Een ding is zeker: woningprijzen in Nederland zullen scherp dalen".
De beste man liet grafiekjes zien voor Nederland als geheel, de Friese leegte incluis. Dat het op die oppervlakte weinig uitmaakt hoe je 700.000 woningen (twee keer Amsterdam) verspreid is niet zo vreemd. Als je twee keer Amsterdam binnen de randstad wil onderbrengen zonder het groene hart vol te bouwen doet het aantal woningen per hectare er wel degelijk toe. Het is ook niet voor niets dat in de meeste oude stadscentra dicht op elkaar is gebouwd.quote:Op maandag 20 april 2009 15:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In de documentaire liet iemand het verschil tussen bebouwd gebied met en zonder RO-beleid zien, dat was nagenoeg gelijk. Het gaat er om wat RO-beleid toevoegd. Ik snap het linkje naar het CBS dus ook niet helemaal want dat gaat alleen over het feitelijke grondgebruik.
"Vastgoedzeepbel" for presidentquote:
ja dat denk ik ook, juist de denial is kenmerkend voor een steeds verdere verslechtering, naast de enorme berg schulden die starters vooraf al hebben als ze opzoek gaan naar woonruimtequote:Op maandag 20 april 2009 20:44 schreef dvr het volgende:
Felicitaties aan medefok!ker huizenmarkt-zeepbel.nl, die vandaag wel een hoop extra bezoekers op zijn blog zal krijgen. De RTL-Z nieuwssite heeft vandaag een linkje naar zijn artikel "Een ding is zeker: woningprijzen in Nederland zullen scherp dalen".
Flikker op gek. Ik en kontlikken..quote:
Er is naar gekeken vanuit de AEX-crew (een hele tijd terug trouwens) maar wij zijn tot de conclusie gekomen dat vastgoedzeepbel enkel nuttige toevoegingen van zijn site en naar zijn Youtube-channel plaatst, van spam is dus zeker geen sprake en de complimenten van dvr kan ik dan ook zeker ondersteunen. Het is een van de beste Youtube-channels die ik ken.quote:Op maandag 20 april 2009 21:26 schreef Sjabba het volgende:
Hij/zij spamt overal met zijn site dus dit was wel te verwachten.
quote:Hypotheekslachtoffers gaan banken vervolgen
Zeist - Huiseigenaren met tophypotheken, die nu in de problemen komen doordat ze hun rente of aflossing niet meer kunnen betalen, gaan de banken voor de rechter slepen om zo te voorkomen dat hun woningen worden geveild.
Hoewel de huiseigenaren ook een eigen verantwoordelijkheid hebben bij het aangaan van hun tophypotheek, zijn er nu sterke aanwijzingen dat een groot aantal banken de zogenaamde 'gedragscode hypothecaire financieringen' heeft overtreden toen ze cliënten met torenhoge hypotheken opzadelden.
1,5% in hoeveel tijd? Want zonder de tijdspanne zegt zo'n cijfer vrij weinig.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:38 schreef dramatiek het volgende:
Prijzen Nederlandse koopwoningen met 1,5% gedaald - CBS
plif-plof...
WAAAAAAAAAAAAAAAAR????? LIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:57 schreef Sjabba het volgende:
Anders lees je het even. Er staat toch 0,9% in het bericht...
Als het zo doorgata vind ik het geleidelijk en gaan we naar de 10% a 15% in 1 jaar (het ergste jaar). Het segment is wel erg belangerijk voor de daling. Onder de gemiddelde verkoopprijs gebeurt niet zo heel veel maar hoe verder er boven hoe harder de daling. Kan je een factor op loslaten
Die heb ik natuurlijk ook niet voor niks vrijwel meteen weggehaald. Geen reden dus om daar ruim 10 minuten later nog bijdehand over te gaan zitten doen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:04 schreef Sjabba het volgende:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)9/2009-04-21-m11.htm
Met lezen doelde ik op je opmerking over de daling per maand, die je net hebt weggehaald...
Het is heel onwaarschijnlijk dat het bij dit tempo blijft. De huidige prijzen zijn alleen iets lager door de onzekerheid in de markt, en zijn zelfs nog wat geremd door de gestegen koopkracht en de lagere rente van het laatste half jaar. Een echte daling komt pas wanneer werkloosheid en renteverhogingen gaan meespelen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:57 schreef Sjabba het volgende:
Als het zo doorgaat vind ik het geleidelijk en gaan we naar de 10% a 15% in 1 jaar (het ergste jaar).
waarom in ieder geval het starterssegment?quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:42 schreef fedsingularity het volgende:
Op het moment dat de tophypotheek eruit gaat, kan er nog wel 10% van de huizenprijzen af.
In ieder geval in het starterssegment.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)heekverstrekking.xml
Omdat niet-starters hun oude huis kunnen inruilen en daarom niet maximaal hoeven te financieren.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:48 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
waarom in ieder geval het starterssegment?
Op zich verstandig van de AFM, alleen een drama voor de huizenmarkt op zich. De startersmarkt raakt nu helemaal op slot. Zelfde geldt overigens voor de huurmarkt omdat niemand uit z'n huurwoning kan.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:42 schreef fedsingularity het volgende:
Op het moment dat de tophypotheek eruit gaat, kan er nog wel 10% van de huizenprijzen af.
In ieder geval in het starterssegment.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)heekverstrekking.xml
Die markt raakt helemaal niet op slot, want de wal keert het schip wel. Starters kunnen over 3 jaar gewoon met een veel kleinere schuld instappen. Alleen maar gunstig voor hen, en op den duur voor iedereen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Op zich verstandig van de AFM, alleen een drama voor de huizenmarkt op zich. De startersmarkt raakt nu helemaal op slot. Zelfde geldt overigens voor de huurmarkt omdat niemand uit z'n huurwoning kan.
Denk jij dat mensen zomaar ff 20.000 euro aftikken voor de aankoop van een huis aan belastingen?(overdrachtsbelasting)quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die markt raakt helemaal niet op slot, want de wal keert het schip wel. Starters kunnen over 3 jaar gewoon met een veel kleinere schuld instappen. Alleen maar gunstig voor hen, en op den duur voor iedereen.
We kunnen geen economie opbouwen op basis van fictieve altijd stijgende huizenprijzen en de consumptie die daaraan gekoppeld is. Alleen al de excessen van de afgelopen jaren zullen ons lange tijd kosten weg te werken.
leuk hoor zelf een deel financieren maar ik hoor onze goede vriend Hans Hoogervorst niet over de asociale belasting die ze overdrachtsbelasting noemen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:20 schreef LXIV het volgende:
20K sparen kan iedereen (met een salaris voldoende om een huis te kopen) binnen een paar jaar. Als je dat niet eens voor elkaar krijgt moet je helemaal geen huis willen kopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |