Nikon AF-S 60mm F/2.8G ED Macro 1:1 +- 400 knakenquote:Op vrijdag 10 april 2009 23:11 schreef Mirjam het volgende:
zeg, wat is nou een toffe, edoch betaalbare macrolens voor de nikon (d50) ?
Tamron 2.8/90quote:Op vrijdag 10 april 2009 23:11 schreef Mirjam het volgende:
zeg, wat is nou een toffe, edoch betaalbare macrolens voor de nikon (d50) ?
quote:Op zaterdag 18 april 2009 13:03 schreef PankPinther het volgende:
Grobbebol in de tuin...
[ afbeelding ]
alleen jammer van de felle zon.
quote:Op zaterdag 18 april 2009 13:03 schreef PankPinther het volgende:
Grobbebol in de tuin...
[ afbeelding ]
alleen jammer van de felle zon.
Erg mooi ook!quote:
en: Sixty4:quote:
Thanks, voor die foto heb ik een D200 + Nikkor AF-S 60mm F/2.8 G ED Macro gebruikt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:35 schreef TSI het volgende:
[..]
ben benieuwd naar lens/cam combo's, gezien ik zelf een macro lens zoek voor D90
Ok, bedankt! 60mm is toch iets te kort voor mij, gezien ik ook wel een een leuk beestje op de foto wil zetten. Ik zat zelf te denken aan een 90mm tamron oid (150mm sigma lijkt me ook wel mooi). Ik ben niet zo goed met belichting, dus wil voorkomen dat ik in mijn eigen licht ga zitten 1:1. Als eerste ga ik echter een 70-300VR kopenquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:14 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Thanks, voor die foto heb ik een D200 + Nikkor AF-S 60mm F/2.8 G ED Macro gebruikt.
Maar mijn foto's zijn altijd flink bewerkt in photoshop dus ik zou m'n aankoop er niet op baseren als ik jou was.
Gemaakt met een Canon 5D met EOS>FD adapter met daarop een FD 100mm f/4 Macro + FD50 Extenderquote:Op dinsdag 21 april 2009 17:35 schreef TSI het volgende:
[..]
en: Sixty4:
Mooie foto's, jammer dat jullie de EXIF data weghalen. (ben benieuwd naar lens/cam combo's, gezien ik zelf een macro lens zoek voor D90)
bedankt! Leuk setje ook, sowieso is FF wel een groot voordeel bij macro e.d. Een converter is bij Nikon een stuk minder nodig, die hebben een zeeeer grote compatibiliteit met oude lenzen. Zelf ben ik alleen meer van nieuwe producten, ivm garantie e.d. Natuurlijk is er niets mis met oudere spullen, maar ik ben redelijk terughoudend. (ach, bij Nikon koop je gewoon oude lenzen nieuwquote:Op dinsdag 21 april 2009 20:29 schreef Sixty4 het volgende:
[..]
Gemaakt met een Canon 5D met EOS>FD adapter met daarop een FD 100mm f/4 Macro + FD50 Extender
Voor een paar tientjes heb je al een oudere macro lens en een converter voor naar het oude spul is meestal ook niet al te duur.
Aangename DOF, kleur en compositie. Weinig op aan te merken.quote:Op woensdag 22 april 2009 16:13 schreef Sixty4 het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Canon 5D + FD 50mm f/3.5 Macro
gemaakt met een Sony DSC-H1 cybershotquote:
Dikook.. vind alleen de kleuren wat somber.. die moet je ff pimpenquote:Op zaterdag 25 april 2009 01:48 schreef Ouwesok het volgende:
Binnenkort toch maar eens de echte macrospullen in stelling brengen
[ afbeelding ]
met de Oly E-330 en de Tokina 2.5/90mm
schijtluis...quote:Op dinsdag 28 april 2009 17:50 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Mijn eerste macrofoto van dit jaar:
[ afbeelding ]
Hij zit in een glas (waar ie gelukkig niet uitkon) ... had ie maar niet bij mij binnen moeten lopen ... nou had ik mooi de tijd om rustig mijn camera te pakken, alles te installeren en foto's te maken
Camera: Nikon D80 met Nikkor 105 mm lens
Misschien had je beter de 200mm kunnen kopen... kan je nog meer afstand houdenquote:Op dinsdag 28 april 2009 17:50 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hij zit in een glas (waar ie gelukkig niet uitkon) ... had ie maar niet bij mij binnen moeten lopen ...
... Nikkor 105 mm lens
Ja ik ben een mietjequote:Op dinsdag 28 april 2009 21:27 schreef Sixty4 het volgende:
[..]
Misschien had je beter de 200mm kunnen kopen... kan je nog meer afstand houden
Sehr schön!quote:
Mooie foto'squote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:45 schreef P_B het volgende:
De score van de afgelopen maanden. Gister ook nog wel de bollenvelden in geweest maar daar moet ik nog even de leukste uit selecteren. Maar echt heerlijk dat de beestjes weer te voorschijn komen!
Stom genoeg stond er een vinkje verkeerd en bij het maken van de randjes is de exif-data verdwenen. Persoonlijk vind ik dat bij macro-foto's nog steeds erg interessant om "af te kijken" maar helaas...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wauw, nummer 3quote:Op zondag 3 mei 2009 18:26 schreef Elefes het volgende:
#1:
[ afbeelding ]
#2:
[ afbeelding ]
#3:
[ afbeelding ]
De laatste kroop net op de bloem en toen ik mijn eerste foto van het beestje wilde maken vloog hij ineens weg. Gelukkig nét in mijn focus.
als je het voorwerp maar heel dicht bij de camera kunt brengen, dus de brandpunt-afstand moet heel klein kunnen zijn. En dat is iets wat met de meeste standaard-zoomlenzen en kit-lenzen vaak niet lukt.quote:Op maandag 4 mei 2009 17:41 schreef Mirjam het volgende:
ik heb een 50 mm voor m'n nikon, een portret lens
is die ook goed als macro lens te gebruiken, of snap ik het niet![]()
Canon 60mm2.8 (macrolens).quote:Op maandag 4 mei 2009 18:36 schreef Omniej het volgende:
Klein vraagje aan Elefes trouwens: wat voor lens heb je gebruikt?
maar is m'n 50mm met vast brandpunt dan wel een geschikte macrolens?quote:Op maandag 4 mei 2009 18:50 schreef maduropa het volgende:
[..]
als je het voorwerp maar heel dicht bij de camera kunt brengen, dus de brandpunt-afstand moet heel klein kunnen zijn. En dat is iets wat met de meeste standaard-zoomlenzen en kit-lenzen vaak niet lukt.
Nee, daarmee kun je niet zo dichtbij komen als met een macrolens. Op internet is waarschijnlijk wel ergens te vinden wat de vergroting van jouw 50mm is, en de minimale scherpstelafstand.quote:Op maandag 4 mei 2009 21:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
maar is m'n 50mm met vast brandpunt dan wel een geschikte macrolens?
Ik heb zelf een 105 mm lens welke ik voor zowel macro als portret gebruik.quote:Op maandag 4 mei 2009 21:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Je kan je 50mm met en tussenring omkeren en op een andere lens zetten (een 200mm f2.8 bijvoorbeeld) Dan heb je een supervergroting (1:9 moet haalbaar zijn).quote:Op maandag 4 mei 2009 21:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Inderdaad. Als er prijzen uitgereikt werden voor net buiten focus en/of gedeeltelijk buiten frame insecten-foto's, dan zou ik hoge ogen gooien.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 04:33 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
@Elefes: nr3 is gewoonweg prachtig!
Voor een superplaatje van een insect moet je vaak geluk hebben. En bij 3 had je erg veel geluk, een supershot.
Helemaal mee eenschquote:Op dinsdag 5 mei 2009 04:33 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je kan je 50mm met en tussenring omkeren en op een andere lens zetten (een 200mm f2.8 bijvoorbeeld) Dan heb je een supervergroting (1:9 moet haalbaar zijn).
Of je kan er een tussenring (zoals het woord zelf zegt) tussenzetten, dan zit je lens een stuk van je sensor waardoor je alleen maar dicht op dingen kan gaan fotograferen.
@Elefes: nr3 is gewoonweg prachtig!
Voor een superplaatje van een insect moet je vaak geluk hebben. En bij 3 had je erg veel geluk, een supershot.
Gaat bij macro lenzen om je minmale focus afstand. Bij die 50mm is dat een halve meter of 30cm ofzo. Dus nee niet echt. De Sigma 105mm kan bijvoorbeeld al bij 10cm vanaf de lens schepstellen, en dan ook nog eens 105mm inzoomen. Ergo scherpe opnames van heel dicht bij.quote:Op maandag 4 mei 2009 21:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Eensch.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:24 schreef Omniej het volgende:
De eerste vind ik ook erg leuk gedaan. Alleen het bolletje rechts onderin beeld stoort een beetje als je het mij vraagt. (ik denk dat Pea daar ook op doelde?)
Nummer 2 en 5 vind ik verder wel netjes gedaan, maar op zich niet zo heel erg bijzonder.
kun je met wat tips wat betreft producten gevenb?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 04:33 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je kan je 50mm met en tussenring omkeren en op een andere lens zetten (een 200mm f2.8 bijvoorbeeld) Dan heb je een supervergroting (1:9 moet haalbaar zijn).
Of je kan er een tussenring (zoals het woord zelf zegt) tussenzetten, dan zit je lens een stuk van je sensor waardoor je alleen maar dicht op dingen kan gaan fotograferen.
Ik vind deze serie al meteen een stuk mooier dan de vorige.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:41 schreef Doagere het volgende:
En nog even het bos in geweest.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Had 'm ook opgezocht naar aanleiding van jouw fotoquote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:40 schreef hmesker het volgende:
Die kakkerlak is fantastisch ja, prachtig om te zien, brrrr. Die onderste, is dat een Chinese kalender? Ik zie de Stammen en Takken van de Chinese tijdrekening, en de Vijf Elementen, maar die Westerse getallen snap ik niet.
Hij doet me denken aan de foto die ik plaatste.
Dat aardbeirode beest, is dat nou een spinquote:Op zondag 24 mei 2009 23:04 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik heb wat aan microfotografie gedaan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De vlieg is een kleine 3mm en dat aardbei-rode beest is niet groter dan 1mm.
Mijn techniek?quote:Op maandag 25 mei 2009 00:51 schreef Halinalle het volgende:
Een mijt (familie van de spin).
Ik ben ook wel benieuwd naar de techniek.
echt freaking hornyquote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:22 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Mijn techniek?
Ik schiet al mijn insecten (behalve degene groter dan een vlieg) met een MP-E65 macro-objectief en een
MR-14EX ringflits.
En dan rustig richting de insecten bewegen, tot ze scherp staan op de gewenste vergroting. En dat is soms echt heel dicht, zo dicht dat de ringflist niet het volle licht op het onderwerp kan gooien. In dat geval neem ik soms een 580EX als slave.
Nog een vliegje
[ afbeelding ]
Netjes hoor. Gebruik je nog een speciaal matglas? Met zo'n miniscule DoF lijkt me dat je alle zeilen bij moet zetten om de focus goed te leggen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 22:02 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ja, omdat je geen scherpstel mogelijkheden hebt op die lens, is je afstand vergroten/verkleinen de enige mogelijke manier om scherp te stellen.
Als ik dat alles op statief zou moeten doen, ben ik niet in staat snel een insect te volgen. Die foto's van die mijt zijn op maximale vergroting met de lens tegen de grond.
Ik gebruik de standaard zoeker op mijn 20D, maar ben het wel gewoon om de focus goed te krijgen. De eerste weken dat ik deze lens gebruikte was een ramp, zelfs op minimale vergroting. Op de maximale vergroting die ik gebruik om minibeestjes te shieten, is de DOF best lastig. De lens is dan wel lichtsterk (f2.8), maar dan spreek je over een scherpstelgebied van 0,5mm.quote:Op woensdag 27 mei 2009 19:25 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Netjes hoor. Gebruik je nog een speciaal matglas? Met zo'n miniscule DoF lijkt me dat je alle zeilen bij moet zetten om de focus goed te leggen.
Mooi Ouwesok, lekker scherp.quote:Op woensdag 27 mei 2009 01:05 schreef Ouwesok het volgende:
Gezellige vlieg
[ afbeelding ]
met de Tammy 90mm en de Sigma EM140
Haha, volgens mij heb ik gisteren zijn broertje te pakken gehad:quote:Op zondag 31 mei 2009 20:47 schreef taxibabe het volgende:
Mooie macro's weer hier!
Ik heb ook een 'macro'. Gemaakt met 14-42 kitlens met een raynox opzetglaasje
[ afbeelding ]
't Is zijn broertje niet, de ene is een azuurjuffer, de andere een lantaarntjequote:Op maandag 1 juni 2009 01:56 schreef Omniej het volgende:
[..]
Haha, volgens mij heb ik gisteren zijn broertje te pakken gehad:
[ afbeelding ]
Probeer nog maar een tijdje door, het komt alleen je eigen inventiviteit ten goede en daar profiteer je ook nog van wanneer je die macrolens wél hebt, want ook dan is het soms even improviseren geblazen.quote:Maar helaas -nog- niet in het bezit van een macrolens en/of tussenringen e.d... Meer dan dit kan ik op macrogebied niet uit mijn 18-55 kitlens halen.
Ik geloof je meteen.quote:Op maandag 1 juni 2009 02:54 schreef Ouwesok het volgende:
't Is zijn broertje niet, de ene is een azuurjuffer, de andere een lantaarntje
Nou ja, feit blijft natuurlijk dat het macrobereik van zo'n 18-55 kitlensje nogal behoorlijk tekortschiet. Voor iemand die houdt van wat extremere macro's (zoals ze ook in dit topic al vaak zijn langs gekomen) redelijk frustrerend natuurlijk.quote:Op maandag 1 juni 2009 02:54 schreef Ouwesok het volgende:
Probeer nog maar een tijdje door, het komt alleen je eigen inventiviteit ten goede en daar profiteer je ook nog van wanneer je die macrolens wél hebt, want ook dan is het soms even improviseren geblazen.
(...)
Als je de kosten beperkt wilt houden kun je eerst eens je standaardzoom tot kunstjes verleiden door er een voorzetlensje op te zetten, die dingen koop je voor relatief weinig op markplaats, fleabay of bij zoiets als dealextreme of zo. Optisch niet het nonplusultra, maar ook niet zo slecht als sommige foldergoeroe's plegen te beweren. In elk geval wel het goedkoopste toegangskaartje voor Macroland met uren gegarandeerd speelplezier.quote:Op maandag 1 juni 2009 03:11 schreef Omniej het volgende:
Nou ja, feit blijft natuurlijk dat het macrobereik van zo'n 18-55 kitlensje nogal behoorlijk tekortschiet. Voor iemand die houdt van wat extremere macro's (zoals ze ook in dit topic al vaak zijn langs gekomen) redelijk frustrerend natuurlijk.
Maar goed, voorlopig hou ik het sowieso nog wel bij m'n huidige lensjes, al vrees ik dat het op termijn een dure hobby gaat worden voor me... (maar gelukkig kan ik hier dan altijd lotgenoten vinden)
Zelf zat ik voor macro's al eens te denken aan een setje tussenringen, om te beginnen. Ook daarmee zou ik me volgens mij op een redelijk goedkope manier in de macrowereld moeten kunnen storten.quote:Op maandag 1 juni 2009 03:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je de kosten beperkt wilt houden kun je eerst eens je standaardzoom tot kunstjes verleiden door er een voorzetlensje op te zetten, die dingen koop je voor relatief weinig op markplaats, fleabay of bij zoiets als dealextreme of zo. Optisch niet het nonplusultra, maar ook niet zo slecht als sommige foldergoeroe's plegen te beweren. In elk geval wel het goedkoopste toegangskaartje voor Macroland met uren gegarandeerd speelplezier.
Tnx! Dit is ook 1 van mijn beste 'macro' foto's. Zoals ik er al bij had gezet, ik heb zelf ook geen macrolens.quote:Op maandag 1 juni 2009 01:56 schreef Omniej het volgende:
[..]
Haha, volgens mij heb ik gisteren zijn broertje te pakken gehad:
[ afbeelding ]
Maar helaas -nog- niet in het bezit van een macrolens en/of tussenringen e.d... Meer dan dit kan ik op macrogebied niet uit mijn 18-55 kitlens halen.
Anyway, wel een mooi fotootje van jou.De kop staat er lekker scherp op. 't Lijkt zelfs wel alsof dat beest heel breed aan het grijnzen is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |