Voor die prijs verwacht ik een auto die niet gevaarlijk is om in te rijden door technische tekortkomingen!quote:Op donderdag 9 april 2009 18:33 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat een gelul
# Vering is niet in orde (dit had ik al een klein beetje gemerkt tijdens het test rijden)
# Rem leidingen zijn niet in orde
# De tussen demper is compleet kapot.
# Balk is bijna door gerot.
# Lekt olie + koelvloeistof bij de radiator
De vering had je al gemerkt, tussendemper hoor je, balk kun je zien en olie en koelvloeitstof had je ook kunnen zien. Blijven de remleidingen over. Verder wat verwacht je van een auto van 700,-?
Bron: http://www.anwb.nl/auto/k(...)oopovereenkomst.htmlquote:Verwachtingen (conformiteit)
Als u een koopovereenkomst heeft gesloten, is de verkoper verplicht u een deugdelijke auto te leveren. De auto moet voldoen aan de verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst ervan mocht hebben. Dit wordt het conformiteitsvereiste genoemd. Als het product niet voldoet aan uw verwachtingen, is de verkoper aansprakelijk.
U mag in elk verwachten dat de auto geschikt is voor een normaal gebruik. De auto moet gedurende bepaalde tijd aan bepaalde eisen voldoen en mag het niet zomaar op essentiële onderdelen begeven. Welke eigenschappen u precies mag verwachten, is afhankelijk van de omstandigheden die bij de koop een rol spelen. Zo is wat de verkoper u vertelt over de auto en wat in de advertentie en ander foldermateriaal staat van belang. Maar ook de kilometerstand, het bouwjaar en de prijs die u ervoor heeft betaald.
Als u een gebruikte auto - of motorfiets - heeft gekocht, is het niet meer zo eenvoudig. De verkoper is verplicht u te informeren over de bestaande gebreken aan de auto voorzover hij daarvan op de hoogte is. Als u echter twijfelt over de staat waarin de auto verkeert, zult u ook zelf moeten nagaan of de auto de eigenschappen heeft die voor een normaal gebruikt nodig zijn.
Wel of geen onderzoeksplicht is afhankelijk van een aantal factoren. Zo is niet alleen van belang wat de verkoper u vertelt over de staat waarin de auto verkeert, maar ook het bouwjaar, de kilometerstand en/of de koopprijs. Bovendien is van belang waar u de auto heeft gekocht en de deskundigheid van de verkoper. Van een professionele verkoper mag nu natuurlijk meer deskundige informatie verwachten dan van een particuliere verkoper.
Een belangrijke vuistregel bij de koop van een gebruikte auto is: hoe ouder en goedkoper de auto, hoe minder u mag verwachten. Voor alle zekerheid doet u er dan ook verstandig aan om een autokeuring te laten doen.
Ik denk dat dat bij voorbaat kansloos is. Wat ik zo lees van andere kritische posts op het internet kan de eigenaar slecht tegen kritiek. En verwacht je daar wel een andere goede auto te kunnen kopen?quote:Op donderdag 9 april 2009 18:53 schreef uber-aspie het volgende:
Het handigste is denk ik om deze man te laten uitrazen en hem vervolgens een aanbod te doen om de auto in te ruilen voor een andere.
Ik heb om een nieuwe APK gevraagd, maar deze was nog een halfjaar geldig. Dit was voor mij wel een minimum, vandaar dat er geen nieuwe opzit.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:57 schreef JumpingJacky het volgende:
Als ik de lijst met mankementen zie, heb je er dus ook geen nieuwe APK op gekregen?
De dealer heeft zelf de auto op naam laten zetten en ik heb ter plekke het geld overgeboekt via internet bankieren. Het is dus prima aantoonbaar dat deze auto bij hem vandaan komt.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:20 schreef SemperFii het volgende:
Het maakt verder niet uit of de autodealer van de mankementen af wist, als dealer HOOR je daar vanaf te weten en dat is juridisch gezien genoeg. Je zou het kunnen gooien op dwaling, misschien zelfs bedorg. Dit zou betekenen dat de overeenkomst (ook al is deze mondeling) vernietigbaar is.
Het is misschien lastig aan te tonen dat je die auto daadwerkelijk bij hem hebt gekocht, heb je geen bewijs van betaling? Als je contant hebt betaald zal het moeilijk worden maar bij pinnen is het altijd te herlijden.
Je staat dus volledig in je recht, ook al had je onderzoeksplicht de autodealer behoorde op de hoogte te zijn van de mankementen en had de auto dus niet mogen verkopen voor een goed functionerende auto.
bron: http://www.rechtswinkel.info/miskoop/index.htmlquote:Heeft u voldoende onderzoek naar de technische staat van de auto gedaan? De Hoge Raad neemt tot op zekere hoogte onvoorzichtige dwalende kopers in bescherming tegen verzwijgende verkopers. Wel gaat de Hoge Raad er van uit dat iemand een deugdelijk onderzoek uitvoert voordat hij of zij tot koop overgaat. Bijv. indien de heer Janssen een vijf jaar oude auto koopt, zonder garantie, en hij laat die pas daarná door de ANWB keuren, dan heeft hij zijn onderzoeksplicht verzaakt: hij had vóórdat hij de auto kocht deze moeten (laten) onderzoeken.
APK voor een auto die je koopt is echt een wassen neus. Iedere autoverkoper heeft wel een vriendje die een APK keuring uit kan voeren, en de regelementen voor APK keurmeesters zijn erg subjectief. Dingen moeten in een 'redelijke' staat zijn bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:04 schreef Pandora73 het volgende:
Ach, ik heb vorig jaar voor 2500 euro een auto gekocht die op de dag van aflevering APK gekeurd is.
Helaas bleek binnen een paar dagen dat de blower het niet doet (ik kocht hem toen het warm was en reed toen de eerste twee dagen met de ramen open en dan merk je de afwezigheid van een blower niet echt), en blijkt de accu vast te zitten in een stuk hout.
Deze auto had nooit of te nimmer door de APK mogen komen!
(O enne, nee de blower is niet na twee dagen kapot gegaan, de zekeringen bleken eruit gehaald omdat het anders kortsluiting gaf)
Punt is alleen dat een andere garage toen ze zagen bij wie ik deze gekocht had, me sterk afraadde om verhaal te gaan halen bij de verkopende partij (wat wel een KvK geregistreerd autobedrijf is) omdat de verkopende partij zaken liever met dreigementen dan met goede wil oplost. Ik ben dus ongelofelijk genaaid.
Rechtbsijstandverzekering heeft overigens vrijwel altijd een uitsluiting voor auto's die gekocht zijn zonder BOVAG- of andere officiele garantie.
Dude onderzoeksplicht heb je ALTIJDquote:Op donderdag 9 april 2009 16:30 schreef ToMaSZ het volgende:
Volgens mij heb je nog wel wat rechten. Je hebt de koop gedaan bij een autobedrijf. Je hebt dan geen onderzoeksplicht. Alleen recht hebben en krijgen zijn verschillende dingen.
Onderzoeksplicht gaat écht wel iets verder dan alleen vragen "is er nog iets aan de hand meneer?". Het staat zelfs in jouw quote: "Deugdelijk onderzoek".quote:Op donderdag 9 april 2009 20:04 schreef uber-aspie het volgende:
Iedereen bedankt voor de tips. Ik zal nog even verder kijken naar de mogelijke opties. Enigste waar ik mij een beetje zorgen overmaak is het volgende:
[..]
bron: http://www.rechtswinkel.info/miskoop/index.html
Nu had ik dit inderdaad kunnen weten en zal een ANWB keuring dus te laat zijn. Maar had ik zo'n keuring alsnog moeten doen als de dealer mij ervan verzekerd dat de auto in orde is? Ik denk dus niet dat ik mijn onderzoeksplicht heb verzaakt.
Bij apk's krijg je regelmatig controles van het RDW.quote:Op vrijdag 10 april 2009 08:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
APK voor een auto die je koopt is echt een wassen neus. Iedere autoverkoper heeft wel een vriendje die een APK keuring uit kan voeren, en de regelementen voor APK keurmeesters zijn erg subjectief. Dingen moeten in een 'redelijke' staat zijn bijvoorbeeld.
Als je zélf je auto er heen brengt wel jaquote:Op vrijdag 10 april 2009 09:29 schreef rival het volgende:
[..]
Bij apk's krijg je regelmatig controles van het RDW.
de meeste apk keurmeesters zijn toch wel redelijk strict.
Met alle respect: het gaat er niet om wat jij denkt. Je geeft zelf al aan geen deugdelijk onderzoek uitgevoerd te laten hebben, waardoor je niet aan je onderzoeksPLICHT hebt voldaan. Wat snap je niet aan dat woord?quote:Op donderdag 9 april 2009 20:04 schreef uber-aspie het volgende:
Nu had ik dit inderdaad kunnen weten en zal een ANWB keuring dus te laat zijn. Maar had ik zo'n keuring alsnog moeten doen als de dealer mij ervan verzekerd dat de auto in orde is? Ik denk dus niet dat ik mijn onderzoeksplicht heb verzaakt.
quote:Op vrijdag 10 april 2009 09:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je zélf je auto er heen brengt wel ja.Als het gaat om een auto die 'apk bij aflevering' krijgt heb je grote kans dat als je 'm een week later laat keuren bij een ander dat er dan vanalles aan gebreken tevoorschijn komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |