Wat is latere leeftijd? Ik ben nu 28 en zoals je in mijn vorige posts kan lezen vermoed ik dat ik ADD heb. Als ik terug kijk op mijn leven heeft dit zeker veel invloed gehad.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:29 schreef DrD00m het volgende:
Zijn er hier mensen die op latere leeftijd erachter zijn gekomen dat ze ADD hebben en heeft dat positief of negatief je leven beinvloed?
Initiatief als in: ergens aan beginnen. Dat kan huiswerk maken zijn, maar ook klusjes in het huis of zelfs ontspanning. Het is een soort laksheid, ik heb bij alles het idee: 'ach, dat kan later ook nog wel.' Maar medicatie kan dat niet wegnemen, het kan alleen de drempel lager maken wellicht.quote:Op woensdag 15 april 2009 10:08 schreef TumTum het volgende:
[..]
Hoe zie je dat initiatief nemen precies? Ik zie namelijk twee soorten initiatief waar ik 'moeite' mee heb. Beide gaat om het beginnen met iets, maar soms komt het gewoon voor uit luiheid, uit geen zin om te beginnen, maar ik heb ook dat ik vol energie aan iets wil gaan beginnen om vervolgens te blokkeren zodra ik het lege blaadje voor mijn neus krijg.
Ik ben nu achttien en was ook achttien toen ik de diagnose ADD kreeg. Ik ben relatief kort geleden begonnen met zowel therapie als medicatie en tot nu toe hebben beide een erg positieve invloed op mijn leven. Ik weet niet of ik mij anders ben gaan gedragen door sinds de diagnose, maar al voordat ik die kreeg wist ik dat ik in elk geval 'iets' moest hebben. De diagnose wat hooguit een bevestiging.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:00 schreef DrD00m het volgende:
Bij mij is nu wel de vraag in hoeverre een diagnose invloed kan hebben op mijn leven en of dat in een positieve of negatieve manier zich kan uitpakken. Ga je je bijvoorbeeld anders gedragen wanneer je weet wat er met je 'mis' is.
Tja, bij mij helpt de concerta echt om toch de beslissing te nemen om het niet "later" te doen.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:24 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Initiatief als in: ergens aan beginnen. Dat kan huiswerk maken zijn, maar ook klusjes in het huis of zelfs ontspanning. Het is een soort laksheid, ik heb bij alles het idee: 'ach, dat kan later ook nog wel.' Maar medicatie kan dat niet wegnemen, het kan alleen de drempel lager maken wellicht.
Herkenbaar.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:45 schreef Chell het volgende:
Waarom kan ik niet gewoon m'n werk doen, m'n huishouden en financieen bijhouden etc. Waar slaat het op dat dat niet werkt. Waarom zit ik als een zoutzak te niksen en bedénk ik alleen maar wat ik allemaal moet doen.
Dat vraag ik me nu ook al heel lang af.... hoewel financien wel gaat.... ik was het zo zat dat ik elke keer geld bij mn moeder moest vragen (en dat nog op mn 26e!) , dat ik voortaan wel op mn geld letquote:Op woensdag 15 april 2009 12:45 schreef Chell het volgende:
Ik kan alles, ben gezond, heb een geweldig goed stel hersens (hoogbegaafd) en nog mislukt alles. Waarom kan ik niet gewoon m'n werk doen, m'n huishouden en financieen bijhouden etc. Waar slaat het op dat dat niet werkt. Waarom zit ik als een zoutzak te niksen en bedénk ik alleen maar wat ik allemaal moet doen. Enzovoort.
Mooi! Schot in de zaak!quote:
Perfect verwoord.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:45 schreef Chell het volgende:
Lastig blijft wel je omgeving. Het is zó moeilijk uit te leggen! Daarnaast vind ik het zelf ook moeilijk. Ik kan alles, ben gezond, heb een geweldig goed stel hersens (hoogbegaafd) en nog mislukt alles. Waarom kan ik niet gewoon m'n werk doen, m'n huishouden en financieen bijhouden etc. Waar slaat het op dat dat niet werkt. Waarom zit ik als een zoutzak te niksen en bedénk ik alleen maar wat ik allemaal moet doen. Enzovoort.
Same here. Ik was 23 toen het geconstateerd werd, al dacht ik daarvoor al dat er niet zo zeer iets mis met me was, maar dat ik alles net wat anders moet aanpakken. Planningen werken niet zo goed, ik maak ze liever dan dat ik ze uitvoer. Baal daar vervolgens weer van. Ga nieuwe planning maken, stop daar halverwege mee omdat het een stuk meer is geworden. Voer daarvan vervolgens weer een klein deel uit en zo gaat het maar door.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:45 schreef Chell het volgende:
Ik was 24 toen de diagnose ADHD gesteld werd (ik heb wel ook een H-tje, maar dat uit zich vooral in kleine dingen, ik ben niet extreem druk o.i.d.) en ik ben nog steeds heel blij dát die diagnose gesteld is.
Natuurlijk was het fijn geweest als het als kind al gevonden was. Maar ja, dat is nou eenmaal niet zo en de wetenschap dát ik het heb, helpt me gewoon wel bij bepaalde dingen. Ik zie ook echt wel verbetering in sommige dingen omdat ik snap waardoor ik zo reageer/doe (of juist niet). Het gaat langzaam, maar het is er zéker wel!
Lastig blijft wel je omgeving. Het is zó moeilijk uit te leggen! Daarnaast vind ik het zelf ook moeilijk. Ik kan alles, ben gezond, heb een geweldig goed stel hersens (hoogbegaafd) en nog mislukt alles. Waarom kan ik niet gewoon m'n werk doen, m'n huishouden en financieen bijhouden etc. Waar slaat het op dat dat niet werkt. Waarom zit ik als een zoutzak te niksen en bedénk ik alleen maar wat ik allemaal moet doen. Enzovoort.
Ik kan het zelf al moeilijk vatten, laat staan iemand die niks heeft. En ik kan ook niet uitleggen hoe mijn hoofd werkt, want ik weet niet hoe hún hoofd werkt.
quote:Op woensdag 15 april 2009 12:55 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Mooi! Schot in de zaak!
Wat leeftijd betreft, zeker ADD wordt vaak later opgemerkt omdat het niet zoals bij ADHD extraverte duidelijke kenmerken heeft. Juist doordat ADDers zo op de achtergrond aanwezig zijn maakt het moeilijker.
Herkenbaar en precies hetzelfde heb ik ook (en ik heb echt geen ADHD dus om het daar op te schuiven is niet terecht imHo).quote:Op woensdag 15 april 2009 12:24 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Initiatief als in: ergens aan beginnen. Dat kan huiswerk maken zijn, maar ook klusjes in het huis of zelfs ontspanning. Het is een soort laksheid, ik heb bij alles het idee: 'ach, dat kan later ook nog wel.' Maar medicatie kan dat niet wegnemen, het kan alleen de drempel lager maken wellicht.
De tweede soort initiatief die je noemt herken ik ook veel van mezelf in. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om verhalen te schrijven en zo nu en dan ruim ik een hele avond in om er mee bezig te gaan. Het lukt me dan wel om er aan te beginnen, maar verder dan een paar regeltjes kom ik echter niet. Het is dan geen gebrek aan ideeën, maar een overvloed! Alsof mijn vingers de gedachtenstroom in mijn hoofd niet bij kunnen houden. Heel frustrerend, want aan het eind van de rit heb ik toch het idee dat ik mijn tijd vergooid heb omdat niets op papier staat.
Nou ja, op te lossen is het nooit. Maar manieren vinden om er mee om te gaan wellicht wel. Daarnaast misschien medicatie die hulp kunnen bieden.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:59 schreef Murmeli het volgende:
[..]ja... en dan hopen dat het ook op te lossen is
ik ben mezelf wel een beetje zat na me 34 jaar te ergeren hahaha
Het eerste is een soort van laksheid, dat heeft inderdaad niets met ADHD te maken. Het tweede denk ik wel, vanwege die duidelijke gedachtenstroom.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Herkenbaar en precies hetzelfde heb ik ook (en ik heb echt geen ADHD dus om het daar op te schuiven is niet terecht imHo).
Maar dan zou ik ook ADHD moeten hebben, en dat heb ik niet?quote:Op woensdag 15 april 2009 13:24 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Het eerste is een soort van laksheid, dat heeft inderdaad niets met ADHD te maken. Het tweede denk ik wel, vanwege die duidelijke gedachtenstroom.
Maanvis, wat wil je nou bereiken? Jij hoeft mensen niet te zeggen dat ze geen adhd hebben ofzo omdat jij geen klachten hebt. iedereen heeft het al door deskundigen laten vaststellen dus het lijkt me nogal zinloos wat je doet. je zaait alleen maar onrust zo, net als in het medicatietopic. ga gewoon ff wat voor jezelf doen!quote:Op woensdag 15 april 2009 13:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar dan zou ik ook ADHD moeten hebben, en dat heb ik niet?
Bemoei jij je eens met je eigen zaken, of als je je met mijn zaken bemoeit achterhaal dan tenminste even de bedoeling van mijn postsquote:Op woensdag 15 april 2009 13:33 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Maanvis, wat wil je nou bereiken? Jij hoeft mensen niet te zeggen dat ze geen adhd hebben ofzo omdat jij geen klachten hebt. iedereen heeft het al door deskundigen laten vaststellen dus het lijkt me nogal zinloos wat je doet. je zaait alleen maar onrust zo, net als in het medicatietopic. ga gewoon ff wat voor jezelf doen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |