Ik heb 'm 2 jaar geleden gemaakt. Echt voorbereiden kan je niet echt, naast elke dag minstens 1 krant lezen en 1 journaal kijken/luisteren. Ik was 4de, dus dat ging primaquote:Op zaterdag 19 maart 2011 14:12 schreef Ezell het volgende:
[..]![]()
Is er echt niemand die decentrale selectietoets gaat maken? Ik ben nog steeds benieuwd daar hoe andere mensen zich op die toets voorbereiden. Ik weet alleen dat een meisje op mijn school, die de toets ook gaat maken, kranten leest.
Bedankt! Wij hebben thuis geen krant, maar de website van de Volkskrant is erg handig voor mijn dagelijkse dosis nieuws. Mag ik vragen hoe de opleiding jou bevalt/beviel?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:56 schreef Rahl het volgende:
[..]
Ik heb 'm 2 jaar geleden gemaakt. Echt voorbereiden kan je niet echt, naast elke dag minstens 1 krant lezen en 1 journaal kijken/luisteren. Ik was 4de, dus dat ging prima
Tuurlijk!quote:Op zondag 20 maart 2011 00:24 schreef klaasdj het volgende:
Mag je hier ook komen als je een minor Media en Journalistieke Cultuur doet?
Aan de RUG zo te zienquote:Op zondag 20 maart 2011 00:24 schreef klaasdj het volgende:
Mag je hier ook komen als je een minor Media en Journalistieke Cultuur doet?
Verhuizen is geen optie?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:55 schreef Ezell het volgende:
[..]
Zou je misschien wat over de school kunnen vertellen? Ik heb me daar niet echt in verdiept vanwege de grote afstand. HU is voor mij al minimaal anderhalf uur reizen.. Moet je nagaan hoe lang het zou duren om in Tilburg te komen..
Bedankt! Ik ga waarschijnlijk wel verhuizen, want ik heb geen zin om elke dag 3 uur in de trein en bus te zitten. Dan komt er ook nog bij dat ik last heb van wagenziekte en dus niets kan doen.quote:Op zondag 20 maart 2011 11:37 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Verhuizen is geen optie?
Schoolgebouw was relatief klein, en dat vind ik persoonlijk wel prettig. Er zitten zo'n 900 man in totaal op FHJ, maar door de vele praktijken buiten de school (25% van je tijd op school) schijn je daar niet veel van te merken.
Er waren presentaties over verschillende richtingen, ik heb zelf alleen de Algemene Informatie, een stukje Radio, en Krant gedaan. Hier kwamen de sprekers toch wel eerlijk op me over, ze vertelden niet alleen hoe leuk het vak is, maar ook hoe en waar je kansen liggen op de arbeidsmarkt. En de broodjes kroket zijn goed te doen, koffie is er alleen niet om te zuipen. [ afbeelding ]
Ben ik even blij dat ik 20 minuutjes van de HU vandaan woon.......quote:Op zondag 20 maart 2011 11:50 schreef Ezell het volgende:
[..]
Bedankt! Ik ga waarschijnlijk wel verhuizen, want ik heb geen zin om elke dag 3 uur in de trein en bus te zitten. Dan komt er ook nog bij dat ik last heb van wagenziekte en dus niets kan doen.
Het bevalt mij uitstekend. Elke dag lekker bezig met nieuws, hoewel ik moet zeggen dat het eerste jaar wat dat betreft een beetje tekort schoot. Na mijn eerste jaar hebben ze 't propedeusejaar grondig op de schop genomen, dus daar kan ik eigenlijk weinig over zeggen. In mijn tijd (quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:21 schreef Ezell het volgende:
[..]
Bedankt! Wij hebben thuis geen krant, maar de website van de Volkskrant is erg handig voor mijn dagelijkse dosis nieuws. Mag ik vragen hoe de opleiding jou bevalt/beviel?
Gisteren weer even door Tilburg gelopen, ik blijf het een heerlijke stad vinden.quote:Op zondag 20 maart 2011 11:50 schreef Ezell het volgende:
[..]
Bedankt! Ik ga waarschijnlijk wel verhuizen, want ik heb geen zin om elke dag 3 uur in de trein en bus te zitten. Dan komt er ook nog bij dat ik last heb van wagenziekte en dus niets kan doen.
Zou qua stad toch echt voor Utrecht kiezenquote:Op zondag 20 maart 2011 11:57 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Gisteren weer even door Tilburg gelopen, ik blijf het een heerlijke stad vinden.
Twijfel je alleen tussen Utrecht en Tilburg, of heb je er meerdere op het oog?
Dat lijkt mij echt fijn, maar ik ben wel blij met eigen woonplaats. Ik kan dan weer binnen 20 minuten op het strand zijn.quote:Op zondag 20 maart 2011 11:54 schreef Moffol het volgende:
[..]
Ben ik even blij dat ik 20 minuutjes van de HU vandaan woon.......
Oké, dat klinkt goed! Ik had gelezen dat het eerste jaar een beetje tegenvalt qua nieuws en dat een heleboel vakken waren veranderd.Het is fijn om dat eventjes van een leerling te horen.quote:Op zondag 20 maart 2011 11:55 schreef Rahl het volgende:
[..]
Het bevalt mij uitstekend. Elke dag lekker bezig met nieuws, hoewel ik moet zeggen dat het eerste jaar wat dat betreft een beetje tekort schoot. Na mijn eerste jaar hebben ze 't propedeusejaar grondig op de schop genomen, dus daar kan ik eigenlijk weinig over zeggen. In mijn tijd () hadden we nog vakken als Sociologie en Media-invloed. We hadden ook geen radio- of tv-dingen in het eerste jaar en ik begrijp dat dat nu wel het geval is.
TLDR; ik vond het eerste jaar leuk maar het is alleen maar leuker geworden omdat je nu veel meer relevante praktijkdingen doet.
Nee, ik weet zeker dat ik voor Utrecht ga. Ik was gewoon nieuwsgierig naar het Fontys.quote:Op zondag 20 maart 2011 11:57 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Gisteren weer even door Tilburg gelopen, ik blijf het een heerlijke stad vinden.
Twijfel je alleen tussen Utrecht en Tilburg, of heb je er meerdere op het oog?
Al die moeitequote:Op zondag 20 maart 2011 12:08 schreef Ezell het volgende:
[..]
Nee, ik weet zeker dat ik voor Utrecht ga. Ik was gewoon nieuwsgierig naar het Fontys.
Sorry! Ik vind het wel heel aardig hoor.quote:
Waaaah, waar woon jij dan? Bloemendaal? Ik Nieuwegein, vieze stinkstad maar ja wel overal lekker dichtbij!quote:Op zondag 20 maart 2011 12:08 schreef Ezell het volgende:
[..]
Dat lijkt mij echt fijn, maar ik ben wel blij met eigen woonplaats. Ik kan dan weer binnen 20 minuten op het strand zijn.
[..]
Oké, dat klinkt goed! Ik had gelezen dat het eerste jaar een beetje tegenvalt qua nieuws en dat een heleboel vakken waren veranderd.Het is fijn om dat eventjes van een leerling te horen.
[..]
Nee, ik weet zeker dat ik voor Utrecht ga. Ik was gewoon nieuwsgierig naar het Fontys.
Nee, niet Bloemendaal. Ik woon in Heemskerk. Ik weet niet of je daar ooit van heb gehoord, maar dat ligt naast Beverwijk (bekend van de zwarte markt).quote:Op zondag 20 maart 2011 12:32 schreef Moffol het volgende:
[..]
Waaaah, waar woon jij dan? Bloemendaal? Ik Nieuwegein, vieze stinkstad maar ja wel overal lekker dichtbij!
Je hebt inderdaad per week een hoorcollege en een werkcollege. De minor is opgebouwd uit drie vakken die een semester duren. Over de laatste twee vakken kan ik nog niet zo veel zeggen, omdat ik nog in het eerste MJC-semester zit. Ik heb nog niets moeten schrijven, want je leert eerst het medialandschap kennen. Ik heb twee jaar aan de CHE gestudeerd (communicatie), dus dat is voor mij allemaal een beetje eenvoudig, maar ook als je dat nog nooit eerder gedaan hebt is het geen rocket science. Ik vermoed dat er nog wel wat geschreven gaat worden, maar dat zal niet voornamelijk in dit semester gebeuren.quote:Op zondag 20 maart 2011 11:27 schreef andre347 het volgende:
[..]
Aan de RUG zo te zienHoe bevalt dat? Je hebt dan toch gewoon hoorcolleges en werkcolleges waarin je stukken moet schrijven? Ik denk er ook over na om deze minor volgend jaar te volgen. Kun je eens je ervaringen delen?
Reken maar dat er een aantal presentaties aan te pas komen. Ik heb het zelf nooit erg gevonden, hoewel ik me realiseer dat ik er niet erg goed in ben.quote:Op zondag 20 maart 2011 14:36 schreef Moffol het volgende:
Nog even een vraagje. Schrijven vind ik ontzettend leuk om te doen, nieuws kijken/lezen/schrijven lijkt me ook leuk. Maar natuurlijk is schrijven niet het enige aspect van journalistiek. Je moet ook radio en televisie maken tijdens je studie. Het probleem is: ik hou niet zo van presenteren. Of in ieder geval, het presenteren van een Powerpoint op school vind nou niet heel erg 'aantrekkelijk'.
Wordt er tijdens de studie journalistiek ontzettend veel aan je presentatietechnieken gewerkt en wordt dit leuk gebracht? Zo ja, dan zou ik het nog wel eens leuk kunnen gaan vinden, dat presenteren....
Ja ik had ook wel verwacht dat je meerdere keren moet gaan presenteren. Maar moet je ook radio en televisie maken? Natuurlijk, in ieder geval dat neem ik aan, wordt er ook gewerkt aan je presentatieskills, ik hoop wel dat dit een beetje leuk gebracht wordt...quote:Op zondag 20 maart 2011 19:06 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Reken maar dat er een aantal presentaties aan te pas komen. Ik heb het zelf nooit erg gevonden, hoewel ik me realiseer dat ik er niet erg goed in ben.
Bedoel je met sneak preview de open dag a.s. zaterdag?quote:Op maandag 21 maart 2011 19:26 schreef Ezell het volgende:
Ik heb een e-mail ontvangen over de sneak preview op de HU. Heel leuk, maar ik kan er waarschijnlijk niet heen i.v.m. mondelinge toetsen.
Nee, ik bedoel niet de open dag. Een sneak preview is iets anders. Dan loop je in een groepje met een student mee. De student laat je de school en dingen van de opleiding zien. Dat duurt dan ongeveer twee uurtjes. Ik ga eventjes kijken of ik met school iets kan regelen waardoor ik hier toch nog heen kan gaan. Als dit niet lukt, ga ik misschien ook naar open dag.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:55 schreef Moffol het volgende:
[..]
Bedoel je met sneak preview de open dag a.s. zaterdag?
Ik ga namelijk naar de open dag! Ik zal na afloop even vertellen wat ik allemaal heb meegekregen en of er nog belangrijke/bijzondere dingen zijn die je moet weten!
Oh een meeloop dag. Hopelijk kan je het regelen met school!quote:Op maandag 21 maart 2011 21:04 schreef Ezell het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel niet de open dag. Een sneak preview is iets anders. Dan loop je in een groepje met een student mee. De student laat je de school en dingen van de opleiding zien. Dat duurt dan ongeveer twee uurtjes. Ik ga eventjes kijken of ik met school iets kan regelen waardoor ik hier toch nog heen kan gaan. Als dit niet lukt, ga ik misschien ook naar open dag.
Jup, zoiets.quote:Op maandag 21 maart 2011 21:32 schreef Moffol het volgende:
[..]
Oh een meeloop dag. Hopelijk kan je het regelen met school!
Veel succes!quote:Op woensdag 23 maart 2011 13:49 schreef Rahl het volgende:
Nou jongens. Ik begin aan de laatste herkansing voor m'n P. Politieke analyse schrijven.
Presenteren zul je vaak genoeg moeten doenquote:Op zondag 20 maart 2011 14:36 schreef Moffol het volgende:
Nog even een vraagje. Schrijven vind ik ontzettend leuk om te doen, nieuws kijken/lezen/schrijven lijkt me ook leuk. Maar natuurlijk is schrijven niet het enige aspect van journalistiek. Je moet ook radio en televisie maken tijdens je studie. Het probleem is: ik hou niet zo van presenteren. Of in ieder geval, het presenteren van een Powerpoint op school vind nou niet heel erg 'aantrekkelijk'.
Wordt er tijdens de studie journalistiek ontzettend veel aan je presentatietechnieken gewerkt en wordt dit leuk gebracht? Zo ja, dan zou ik het nog wel eens leuk kunnen gaan vinden, dat presenteren....
Met mijn presentatieskills zal ik door de aardkorst zakken.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 21:15 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Presenteren zul je vaak genoeg moeten doen![]()
Overigens zul je vaak genoeg dingen moeten doen waar je tegenop ziet. Word je uiteindelijk alleen maar beter van![]()
Die keren dat wij moesten interviewen en dit op camera opgenomen werd, en vervolgens voor de hele klas afgespeeld. Op zo'n moment kan je wel door de grond zakken, maar ach
Ik kom er naderhand vaak achter dat ik een aantal onderwerpen vergeten ben te vertellen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 00:16 schreef Moffol het volgende:
[..]
Met mijn presentatieskills zal ik door de aardkorst zakken.
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 00:16 schreef Moffol het volgende:
[..]
Presenteren en voor een groep praten is net als zwemmen en fietsen, dat moet je gewoon leren en oefenen. De eerste keren is voor veel mensen doodeng, maar als je het eenmaal gewend bent doe je het zonder na te denken.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 00:16 schreef Moffol het volgende:
[..]
Dit alles door te oefenen en te leren van je fouten of doordat je er wel aanleg voor hebt?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 10:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Presenteren en voor een groep praten is net als zwemmen en fietsen, dat moet je gewoon leren en oefenen. De eerste keren is voor veel mensen doodeng, maar als je het eenmaal gewend bent doe je het zonder na te denken.
Vond het vroeger ook doodeng, nu kan ik een presentatie van iemand anders zo even geven en sta ik ook voor een collegezaal met een paar honderd man.
Ah dat had ik al verwacht. Dat zal bij mij echt een ramp worden.. Maja, het zal uiteindelijk vast wel goed voor me zijn.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 21:15 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Presenteren zul je vaak genoeg moeten doen![]()
Overigens zul je vaak genoeg dingen moeten doen waar je tegenop ziet. Word je uiteindelijk alleen maar beter van![]()
Die keren dat wij moesten interviewen en dit op camera opgenomen werd, en vervolgens voor de hele klas afgespeeld. Op zo'n moment kan je wel door de grond zakken, maar ach
Ah maar ingeloot worden is niet zo lastig toch? Eerst die toets maken en als dat het 'm niet is, gaan voor de loting.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:07 schreef Moffol het volgende:
Vandaag naar de open dag geweest van de hogeschool in Utrecht (journalistiek of course). Niet echt veel interessante nieuwtjes gehoord die ik nog niet wist. Desondanks lijkt het me een hele leuke opleiding, jammer dat je uitgeloot moet worden......
Je kun vaak ook met een p-communicatie naar het tweede jaar journalistiek.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:45 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Ah maar ingeloot worden is niet zo lastig toch? Eerst die toets maken en als dat het 'm niet is, gaan voor de loting.
Heb je je eigenlijk al ingeschreven?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:07 schreef Moffol het volgende:
Vandaag naar de open dag geweest van de hogeschool in Utrecht (journalistiek of course). Niet echt veel interessante nieuwtjes gehoord die ik nog niet wist. Desondanks lijkt het me een hele leuke opleiding, jammer dat je uitgeloot moet worden......
Neen, Cambridgelaan. Doe mij ook maar zo'n dakterras inderdaadquote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:12 schreef RastaRosso het volgende:
@Rahl, Casa Confetti? Zo ja, dan ben ik jaloers op je dakterras![]()
Ik heb de toets niet gemaakt maar met motivatie bedoelen ze naar alle waarschijnlijkheid geen cv. Je moet opschrijven waarom je de opleiding journalistiek wil doen. Oftewel je motivatie om voor deze opleiding te kiezen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:22 schreef blaffende_visjes het volgende:
Ik doe zaterdag ook mee aan de toelatingstest.
Nou vraag ik me af wat er bij het onderdeel "motivatie" van je verwacht wordt.
Bedoelen ze echt een soort cv of moet het een verhaal worden?
Is dat onderdeel over inzicht in de media te doen, als je gewoon dagelijks actualiteitenrubrieken op radio en tv volgt? Of is het raadzaam om me daar nog in te verdiepen?
Ik ben ècht zenuwachtig, ik weet dat ik het wel kan, maar het is mijn enige kans... (geen mooie cijfers)
Ik had laatst een discussie tijdens een werkcollege of Twitter eigenlijk wel een goede nieuwsbron kan zijn. (bijna) Unaniem waren we het daar niet mee eens. Ik vind Twitter eerder een gevaar voor journalistiek dan een hulpmiddel. Toch is het wel interessant, omdat nieuws zich op Twitter zo snel verspreid. Kan handig opstapje zijn naar nieuw maken.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:12 schreef RastaRosso het volgende:
@Rahl, Casa Confetti? Zo ja, dan ben ik jaloers op je dakterras![]()
@Ezell, Twitter is "verplicht" omdat het idd handig is als je later journalist wil worden.. sommige mensen gebruiken het amper. Je kan ook naar school gaan om aan je praktische opdrachten te werken, dit gebeurde in onze klas niet veel (we deden wel veel thuis eraan..) maar dat zag je ook in het resultaat =P
Twitter lijkt mij juist een handige hulpmiddel, omdat je zo weet waar mensen aan denken. Zo kom je ook achter hoe mensen over een bepaald onderwerpt denkt. Ook is het makkelijk om via Twitter met andere mensen in contact te komen. Het is geen goede nieuwsbron, maar het zou wel handig kunnen zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2011 05:20 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Ik had laatst een discussie tijdens een werkcollege of Twitter eigenlijk wel een goede nieuwsbron kan zijn. (bijna) Unaniem waren we het daar niet mee eens. Ik vind Twitter eerder een gevaar voor journalistiek dan een hulpmiddel. Toch is het wel interessant, omdat nieuws zich op Twitter zo snel verspreid. Kan handig opstapje zijn naar nieuw maken.
Ik hoop het ook voor je, want jij bent niet iemand die Journalistiek wilt studeren om de verkeerde redenen. Zo kom je in ieder geval bij mij over..quote:Op donderdag 31 maart 2011 08:58 schreef Moffol het volgende:
Nou, ik heb maar alvast een blog en Twitter aangemaakt. Ik hoop zó dat ik word ingeloot, waarschijnlijk beland ik in groep B; gemiddeld een 7.5 staan. Ik heb dan een grotere kans dat ik word ingeloot. Let's hope so!
Dankje, dankje! Maar daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt me gewoon een geweldige opleiding. Ik ben geïnteresseerd in nieuws, ik hou van schrijven en fotografie en ik heb er gewoon hartstikke veel zin in. Iets anders, eindelijk iets studeren waarvoor ik zelf heb gekozen en niet dat gezeik van de middelbare school meer...quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:29 schreef Ezell het volgende:
[..]
Twitter lijkt mij juist een handige hulpmiddel, omdat je zo weet waar mensen aan denken. Zo kom je ook achter hoe mensen over een bepaald onderwerpt denkt. Ook is het makkelijk om via Twitter met andere mensen in contact te komen. Het is geen goede nieuwsbron, maar het zou wel handig kunnen zijn.
[..]
Ik hoop het ook voor je, want jij bent niet iemand die Journalistiek wilt studeren om de verkeerde redenen. Zo kom je in ieder geval bij mij over..
Oja, hoera voor mijn filosofie leraar. Hij vindt dat de opleiding wel bij mij past.![]()
Haha, ik snap wat je bedoel. Het voortgezet onderwijs is gewoon ontzettend klote. Nog een paar maanden te gaan hé.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:01 schreef Moffol het volgende:
[..]
Dankje, dankje! Maar daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt me gewoon een geweldige opleiding. Ik ben geïnteresseerd in nieuws, ik hou van schrijven en fotografie en ik heb er gewoon hartstikke veel zin in. Iets anders, eindelijk iets studeren waarvoor ik zelf heb gekozen en niet dat gezeik van de middelbare school meer...![]()
En een hoera voor mijn Nederlands lerares. Ze zei: "Dat vind ik nou echt bij je passen, helemaal leuk!"![]()
Ik zou terugbladeren op websites van Nu of de Volkskrant. Misschien kan je ook gebruik maken van opiniebladen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:26 schreef EdNoolk het volgende:
Ik heb ook niet zo veel tijd besteed aan het lezen van nieuwsbladen de afgelopen vier maanden. Iemand een site o.i.d. waar je het nieuws van de laatste maanden kan zien? Of moet ik dan gewoon pagina's terug gaan op nu.nl?
Ik haat het voortgezet onderwijs!quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:36 schreef Ezell het volgende:
[..]
Haha, ik snap wat je bedoel. Het voortgezet onderwijs is gewoon ontzettend klote. Nog een paar maanden te gaan hé.
[..]
Ik zou terugbladeren op websites van Nu of de Volkskrant. Misschien kan je ook gebruik maken van opiniebladen.
Haha, dan moet je me eerst zien te herkennen. Dat zou inderdaad een aparte ontmoeting zijn. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar hoe ik zou reageren...quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:23 schreef Moffol het volgende:
[..]
Ik haat het voortgezet onderwijs!
Waarschijnlijk komen we elkaar na de zomervakantie nog wel tegen, haha! Heel droog: "Aangenaam, ik ben Moffol.... Van FOK!"
Niks is verplicht, het is alleen dat er een hoop SvJ'ers op twitter vertoeven en dat je dan een stuk sneller je netwerkje opbouwt. Netwerk is één van de allerbelangrijkste dingen in de journalistiek.quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:12 schreef 16meter het volgende:
Ik ga hem morgen ook maken in Utrecht.
Trouwens, dat van dat verplichte twitter account.
Nee, die vent was niet te verstaan. Je zou ze makkelijk kunnen googlen, ik durf dat alleen niet.quote:Op zaterdag 2 april 2011 17:22 schreef EdNoolk het volgende:
Ja dat heb ik ook bij een aantal vragen. Weet jij iets van die antwoorden die online zouden staan bij bachelor hu ofzo?
Oh.. the Beatles... dat was toch "fab four"? ik had dat later toch nog veranderd in rolling stonesquote:Op zaterdag 2 april 2011 18:15 schreef Ezell het volgende:
Ik hoorde van iemand dat het bachelor.hu.nl was. De toets ging wel, maar de structuur van mijn betoog is onzettend slecht. Ik vond de vraag over de pasta en The Beatles wel leuk, haha. Ik ben benieuwd of jullie heb ontmoet.
Zijn twee aannames in één zin. Lijkt me niet goed.quote:Op zaterdag 2 april 2011 19:47 schreef Ezell het volgende:
Uhmm.. ik had 'Een Egyptische vrouw bekijkt treurig de gebrande nootjes op haar karretjes. Klanten blijven weg.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |