abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 maart 2011 @ 23:22:14 #251
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_94788999
Ik doe zaterdag ook mee aan de toelatingstest.
Nou vraag ik me af wat er bij het onderdeel "motivatie" van je verwacht wordt.
Bedoelen ze echt een soort cv of moet het een verhaal worden?

Is dat onderdeel over inzicht in de media te doen, als je gewoon dagelijks actualiteitenrubrieken op radio en tv volgt? Of is het raadzaam om me daar nog in te verdiepen?

Ik ben ècht zenuwachtig, ik weet dat ik het wel kan, maar het is mijn enige kans... (geen mooie cijfers) :')
pi_94793314
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 23:22 schreef blaffende_visjes het volgende:
Ik doe zaterdag ook mee aan de toelatingstest.
Nou vraag ik me af wat er bij het onderdeel "motivatie" van je verwacht wordt.
Bedoelen ze echt een soort cv of moet het een verhaal worden?

Is dat onderdeel over inzicht in de media te doen, als je gewoon dagelijks actualiteitenrubrieken op radio en tv volgt? Of is het raadzaam om me daar nog in te verdiepen?

Ik ben ècht zenuwachtig, ik weet dat ik het wel kan, maar het is mijn enige kans... (geen mooie cijfers) :')
Ik heb de toets niet gemaakt maar met motivatie bedoelen ze naar alle waarschijnlijkheid geen cv. Je moet opschrijven waarom je de opleiding journalistiek wil doen. Oftewel je motivatie om voor deze opleiding te kiezen.
pi_94821004
Ik dacht dat het motivatie onderdeel uit een paar open vragen bestond. Dat stond, als het goed is, in de e-mail die je over de toets hebt ontvangen. :)
pi_94823883
klopt, open vragen. Maar een van de vragen vorig jaar was "Heb je al journalistieke ervaring?" Dus dan kun je neerzetten wat je allemaal al hebt gedaan (of je bij een schoolkrant hebt gezeten, of dat je een keer een radioreportage hebt gemaakt, of dat je recensies schrijft voor een website...) Alles Telt!! Hoe meer hoe beter ;)
Ook vragen ze "Waarom wil je per se naar deze school?" en daar moet je dus je motivatie schrijven. Het is wel handig om dit thuis al te bedenken (maar dat staat vast ook al in de mail :P )
That's what she said.
That's what she knóws!
pi_94824846
Oké. Ik denk dat ik vrijdagavond eventjes mijn motivatie ga voorbereiden. Ik begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden, want ik heb het nieuws de afgelopen tijd niet zo goed in de gaten gehouden. Mijn school zit echt in de weg van mijn voorbereiding. Ze stoppen vet veel belangrijk schoolwerk in een korte periode. Jaja en dat is een van de beste havo-scholen van de provincie.. :{
  woensdag 30 maart 2011 @ 20:32:04 #256
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_94825561
Van 10 minuutjes 's ochtends de krant lezen haal je echt geen minder cijfer op wiskunde hoor.
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_94826037
Dat soort schoolwerk maak ik bijna nooit, dus dat maakt niet zoveel uit. Het zijn SE toetsen en presentaties die in de weg zitten. Het leren kost voor de hele school wat meer tijd dan normaal vanwege bepaalde omstandigheden op school. Enne.. wij hebben thuis geen krant. Ik moet het doen met tv, internet en af en toe een krantje.. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Ezell op 30-03-2011 21:13:31 ]
pi_94826274
Nog makkelijker: ipv fok.nl even op Nu.nl of vk.nl of nos.nl kijken ;)
En ja, examenjaar is zwaar. Dat was niet leuk :(
That's what she said.
That's what she knóws!
  donderdag 31 maart 2011 @ 05:20:26 #259
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_94842291
quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 22:12 schreef RastaRosso het volgende:
@Rahl, Casa Confetti? Zo ja, dan ben ik jaloers op je dakterras :P
@Ezell, Twitter is "verplicht" omdat het idd handig is als je later journalist wil worden.. sommige mensen gebruiken het amper. Je kan ook naar school gaan om aan je praktische opdrachten te werken, dit gebeurde in onze klas niet veel (we deden wel veel thuis eraan..) maar dat zag je ook in het resultaat =P
Ik had laatst een discussie tijdens een werkcollege of Twitter eigenlijk wel een goede nieuwsbron kan zijn. (bijna) Unaniem waren we het daar niet mee eens. Ik vind Twitter eerder een gevaar voor journalistiek dan een hulpmiddel. Toch is het wel interessant, omdat nieuws zich op Twitter zo snel verspreid. Kan handig opstapje zijn naar nieuw maken.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_94843505
Nou, ik heb maar alvast een blog en Twitter aangemaakt. Ik hoop zó dat ik word ingeloot, waarschijnlijk beland ik in groep B; gemiddeld een 7.5 staan. Ik heb dan een grotere kans dat ik word ingeloot. Let's hope so!
pi_94856789
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 05:20 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Ik had laatst een discussie tijdens een werkcollege of Twitter eigenlijk wel een goede nieuwsbron kan zijn. (bijna) Unaniem waren we het daar niet mee eens. Ik vind Twitter eerder een gevaar voor journalistiek dan een hulpmiddel. Toch is het wel interessant, omdat nieuws zich op Twitter zo snel verspreid. Kan handig opstapje zijn naar nieuw maken.
Twitter lijkt mij juist een handige hulpmiddel, omdat je zo weet waar mensen aan denken. Zo kom je ook achter hoe mensen over een bepaald onderwerpt denkt. Ook is het makkelijk om via Twitter met andere mensen in contact te komen. Het is geen goede nieuwsbron, maar het zou wel handig kunnen zijn. :)

quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 08:58 schreef Moffol het volgende:
Nou, ik heb maar alvast een blog en Twitter aangemaakt. Ik hoop zó dat ik word ingeloot, waarschijnlijk beland ik in groep B; gemiddeld een 7.5 staan. Ik heb dan een grotere kans dat ik word ingeloot. Let's hope so!
Ik hoop het ook voor je, want jij bent niet iemand die Journalistiek wilt studeren om de verkeerde redenen. Zo kom je in ieder geval bij mij over.. :)

Oja, hoera voor mijn filosofie leraar. Hij vindt dat de opleiding wel bij mij past. *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door Ezell op 31-03-2011 15:40:26 ]
pi_94858285
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 15:29 schreef Ezell het volgende:

[..]

Twitter lijkt mij juist een handige hulpmiddel, omdat je zo weet waar mensen aan denken. Zo kom je ook achter hoe mensen over een bepaald onderwerpt denkt. Ook is het makkelijk om via Twitter met andere mensen in contact te komen. Het is geen goede nieuwsbron, maar het zou wel handig kunnen zijn. :)

[..]

Ik hoop het ook voor je, want jij bent niet iemand die Journalistiek wilt studeren om de verkeerde redenen. Zo kom je in ieder geval bij mij over.. :)

Oja, hoera voor mijn filosofie leraar. Hij vindt dat de opleiding wel bij mij past. *O*
Dankje, dankje! Maar daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt me gewoon een geweldige opleiding. Ik ben geïnteresseerd in nieuws, ik hou van schrijven en fotografie en ik heb er gewoon hartstikke veel zin in. Iets anders, eindelijk iets studeren waarvoor ik zelf heb gekozen en niet dat gezeik van de middelbare school meer... ;)

En een hoera voor mijn Nederlands lerares. Ze zei: "Dat vind ik nou echt bij je passen, helemaal leuk!" :D
pi_94859295
Ik heb ook niet zo veel tijd besteed aan het lezen van nieuwsbladen de afgelopen vier maanden. Iemand een site o.i.d. waar je het nieuws van de laatste maanden kan zien? Of moet ik dan gewoon pagina's terug gaan op nu.nl?
pi_94859732
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:01 schreef Moffol het volgende:

[..]

Dankje, dankje! Maar daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt me gewoon een geweldige opleiding. Ik ben geïnteresseerd in nieuws, ik hou van schrijven en fotografie en ik heb er gewoon hartstikke veel zin in. Iets anders, eindelijk iets studeren waarvoor ik zelf heb gekozen en niet dat gezeik van de middelbare school meer... ;)

En een hoera voor mijn Nederlands lerares. Ze zei: "Dat vind ik nou echt bij je passen, helemaal leuk!" :D
Haha, ik snap wat je bedoel. Het voortgezet onderwijs is gewoon ontzettend klote. Nog een paar maanden te gaan hé. :D
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:26 schreef EdNoolk het volgende:
Ik heb ook niet zo veel tijd besteed aan het lezen van nieuwsbladen de afgelopen vier maanden. Iemand een site o.i.d. waar je het nieuws van de laatste maanden kan zien? Of moet ik dan gewoon pagina's terug gaan op nu.nl?
Ik zou terugbladeren op websites van Nu of de Volkskrant. Misschien kan je ook gebruik maken van opiniebladen.
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:13:29 #265
51794 Rahl
pi_94863913
Het is wel een bizar makkelijke toets eigenlijk hoor. Twee jaar geleden zat er een vraag in over wat voor hondje de Obama's in het Witte Huis hebben.
last.fm
pi_94869722
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:36 schreef Ezell het volgende:

[..]

Haha, ik snap wat je bedoel. Het voortgezet onderwijs is gewoon ontzettend klote. Nog een paar maanden te gaan hé. :D

[..]

Ik zou terugbladeren op websites van Nu of de Volkskrant. Misschien kan je ook gebruik maken van opiniebladen.
Ik haat het voortgezet onderwijs!

Waarschijnlijk komen we elkaar na de zomervakantie nog wel tegen, haha! Heel droog: "Aangenaam, ik ben Moffol.... Van FOK!" :9
pi_94872125
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:23 schreef Moffol het volgende:

[..]

Ik haat het voortgezet onderwijs!

Waarschijnlijk komen we elkaar na de zomervakantie nog wel tegen, haha! Heel droog: "Aangenaam, ik ben Moffol.... Van FOK!" :9
Haha, dan moet je me eerst zien te herkennen. Dat zou inderdaad een aparte ontmoeting zijn. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar hoe ik zou reageren...

[ Bericht 2% gewijzigd door Ezell op 31-03-2011 22:07:46 ]
  donderdag 31 maart 2011 @ 22:23:53 #268
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_94878004
Wordt er bij dat actualiteiten onderdeel ook veel gevraagd over sport?
Als dat zo is ben ik de sjaak... Dat is het enige nieuws dat ik niet tot nauwelijks volg.
pi_94899304
Ik ga hem morgen ook maken in Utrecht.

Trouwens, dat van dat verplichte twitter account. :')
  vrijdag 1 april 2011 @ 15:12:06 #270
51794 Rahl
pi_94903911
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:12 schreef 16meter het volgende:
Ik ga hem morgen ook maken in Utrecht.

Trouwens, dat van dat verplichte twitter account. :')
Niks is verplicht, het is alleen dat er een hoop SvJ'ers op twitter vertoeven en dat je dan een stuk sneller je netwerkje opbouwt. Netwerk is één van de allerbelangrijkste dingen in de journalistiek.
last.fm
pi_94922888
Yay, morgen is de decentrale selectie! Ik ben klaar voor een dagje vroeg opstaan, rennen voor mijn trein en schrijven (natuurlijk ook A, B en C'en :P). Veel succes iedereen! O+
pi_94924842
Jij ook veel succes! Ik kan m'n studentnummer nergens vinden, iemand een idee?
pi_94944994
Nou, dat ging aardig klote. De actualiteitentoets was echt veel moeilijker en gedetailleerder dan ik had verwacht. Bij het schrijven van het betoog moest ik op een gegeven moment zo nodig naar de wc dat ik bijna de zaal uit was gerend, gelukkig mocht ik nadat ik m'n betoog af had, dus heb dat afgeraffeld.

Ik verwacht het slechtste...

Btw die man zei op het eind toch dat je ergens de antwoorden terug kon vinden of had ik het fout gehoord?
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:13:59 #274
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_94945371
Ik kom er nu achter dat er heel veel vragen waren die ik in eerste instantie goed had, maar later fout had "verbeterd". Ik had ook te weinig tijd voor mijn betoog, maar ik mocht doorverwijzen naar m'n klad. oO<
pi_94945617
Ja dat heb ik ook bij een aantal vragen. Weet jij iets van die antwoorden die online zouden staan bij bachelor hu ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')