quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:50 schreef Mirjam het volgende:
klinkt alsof die moeder totaal verkeerd met dat kind omgaat.
dat kind staat zowat bovenaan de dominantieladder als ik het zo lees?![]()
anyway, moeders moet ws. veel strenger worden, duidelijke grenzen stelen enz enz, al die standaard shit die je in opvoed programma's ziet.
edit: en wat lois zegt
lekker milfquote:
De moeder is niet de baas. Dat ben jij wel als je komt oppassen. Ligt heel gevoelig om een moeder aan te spreken op de manier waarop ze haar kind opvoedt, maar wellicht toch een goed idee dat een keer te doen. Op jonge leeftijd kan je ze nog makkelijk vormen. Ga hier nog wat jaartjes me door en je houdt dat kind nooit meer onder controle.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:50 schreef Mirjam het volgende:
klinkt alsof die moeder totaal verkeerd met dat kind omgaat.
dat kind staat zowat bovenaan de dominantieladder als ik het zo lees?![]()
anyway, moeders moet ws. veel strenger worden, duidelijke grenzen stelen enz enz, al die standaard shit die je in opvoed programma's ziet.
edit: en wat lois zegt
Haar kinderen beginnen zijn gedrag al over te nemen, dus het kwaad is al geschied.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:55 schreef marlieske het volgende:
Als ik zou merken dat mijn kinderen er zo door beïnvloed werden zou ik het kind niet meer opvangen, jammer maar helaas ik zou er mijn gezin (en dan vooral mijn kinderen) niet mee opzadelen.
Jou kinderen kopieren dit gedrag al en krijgen daar commentaar op!!!!quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:58 schreef grijpwijk1302 het volgende:
zit er inderdaad over te denken om te stoppen met hem als dat nog langer zo gaat en/of erger wordt.
maar ja, zijn moeder is alleen met hem en ze werkt in de horeca van 16.00 tot 1.00 dus dan heeft ze niet zo snel iemand anders. en dat vind ik ook weer zo lullig om meteen maar te stoppen.
Blijft school over.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:03 schreef grijpwijk1302 het volgende:
ja ik weet het.
maar als we bij mij thuis zijn zonder zijn moeder gaat alles best goed.
zodra zij erbij is dán kopieren ze hem omdat die moeder blijkbaar geen invloed op hem heeft.
ja maar dat het die moeder slecht zal uitkomen dat je er mee wilt stoppen is niet jou probleem.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:11 schreef grijpwijk1302 het volgende:
ja ok je hebt een punt. aan de oudste kan ik trouwens goed uitleggen dat het niet kan dat gedrag en die snapt het ook wel. maar de jongste is pas 4 en is nog erg beinvloedbaar.
ik vind het maar moeilijk hoor. ik zie dat dat kind het fijn vind om hier te zijn. en zijn moeder kan haar werk doen en geld verdienen.
Ik snap dat je het die moeder niet wilt "aandoen" om dit te beeindigen, maar omwille van je eigen kroost is dat wel de beste keuze.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:11 schreef grijpwijk1302 het volgende:
ja ok je hebt een punt. aan de oudste kan ik trouwens goed uitleggen dat het niet kan dat gedrag en die snapt het ook wel. maar de jongste is pas 4 en is nog erg beinvloedbaar.
ik vind het maar moeilijk hoor. ik zie dat dat kind het fijn vind om hier te zijn. en zijn moeder kan haar werk doen en geld verdienen.
Sorry hoor, maar wat een slecht advies. Waar bemoeit TS zich mee? Ze wordt betaald om op te passen, als ze daar moeite mee heeft, moet ze daarmee ophouden. Verder is het haar kind niet, en al wil die moeder elke avond naar de McDonalds, al wil ze het kind 10 tv's en 20 spelcomputers geven, dat is haar goed recht.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:41 schreef Karammel het volgende:
Je kan de moeder ook uit proberen te leggen wat ze allemaal fout doet in de opvoeding. Al zou ik het niet als fouten brengen, maar als verbeterpunten. Waarschijnlijk heeft ze zelf ook wel door dat ze de controle niet heeft, maar weet ze niet hoe ze het wel aan moet pakken. Haar wat tips geven lijkt me aardiger en verstandiger dan direct het kind wegsturen, omdat het jouw kinderen zou beïnvloeden. Invloeden van buiten uit zullen er altijd wel zijn. Het is aan jou als moeder om je kinderen te leren wat wel en niet kan.
Verder helemaal met je eens hoor, maar het is tot op zekere hoogte wel haar business (neem aan dat ze het oppassen niet voor noppes doet) en al helemaal als je eigen kinders dat wan gedrag gaan overnemen dan moet je ingrijpen maar dat zou ik doen door het kindje niet meer op te vangen of duidelijk te maken dat IK als oppas wat harder in zou grijpen ook al is de moeder het daar niet mee eens, wat ze thuis toe laat moet ze zelf weten maar ik zou mijn kinderen er niet door laten verpesten.quote:Op woensdag 8 april 2009 00:08 schreef Shitney het volgende:
TS, dat jij het met je kinderen anders zou doen is dan weer jouw goed recht, maar verder lijkt het me een kwestie van je lekker met je eigen zaken bemoeien. Haar kind, haar keuzes, haar opvoeding, none of your damn business.
Ja, helemaal met je eens. Ik lees echter van TS vooral subjectieve afkeuring, ze lijkt te vinden dat de moeder haar kind niet goed opvoed. Dat zal best zo zijn, maar dat is nu net een deel wat haar eigenlijk niet aangaat. Denk je dat schooljuffen of kinderdagverblijfleidsters alle kinderen even goed opgevoed vinden? Ik dacht het niet, je ziet bij een ander altijd dingen waarvan je hoofdschuddend denkt "dat zou ik noooit doen".quote:Op woensdag 8 april 2009 09:27 schreef marlieske het volgende:
[..]
Verder helemaal met je eens hoor, maar het is tot op zekere hoogte wel haar business (neem aan dat ze het oppassen niet voor noppes doet) en al helemaal als je eigen kinders dat wan gedrag gaan overnemen dan moet je ingrijpen maar dat zou ik doen door het kindje niet meer op te vangen of duidelijk te maken dat IK als oppas wat harder in zou grijpen ook al is de moeder het daar niet mee eens, wat ze thuis toe laat moet ze zelf weten maar ik zou mijn kinderen er niet door laten verpesten.
En mocht dat harder ingrijpen niet snel vruchten afwerpen dan zou ik zoals eerder al gezegd stoppen met de opvang van dit kind, no way dat ik mijn kinderen het voorbeeld zou geven dat andermans kinderen in mijn huis de baas over mij zouden mogen spelen.
Tis een West-Fries, opgelost, slotje.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:53 schreef grijpwijk1302 het volgende:
hij heeft idd een taalprobleempje. schoenen noemt ie skoenen en school is skool.
Dat stukje slaat denk ik de spijker op zijn kop.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:12 schreef Shitney het volgende:
Zo lang mijn kind zich aan de regels houdt op school en niet ziek is
Maar wij hebben ook skoenen en gaan ook naar skool waar we knippen met een skaar.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:17 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tis een West-Fries, opgelost, slotje.
Niet mee eens. Welke normen en waarden ik mijn kinderen bijbreng, welke regels er in ons huis gelden, wat mijn kinderen eten, hoe laat ze gaan slapen en waar ze wel en niet mee mogen spelen is niet de zaak van degene die ik betaal als oppas. Sterker nog, het feit dat ik diegene betaal voor zijn of haar diensten impliceert dat hij of zij zich naar mijn normen en waarden te schikken heeft. Als diegene daar principiele bezwaren tegen heeft omdat hij of zij mij een lousy opvoeder vindt, moet hij/zij mijn geld niet aannemen en andere oppaskinderen zoeken.quote:Op woensdag 8 april 2009 09:34 schreef MarMar het volgende:
Zodra je je kinderen bij iemand anders onderbrengt, zijn je kinderen wel degelijk ook diens business.. wil je dat niet, dan moet je het gewoon lekker zelf doen imho.
gmta..quote:Op woensdag 8 april 2009 10:18 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Maar wij hebben ook skoenen en gaan ook naar skool waar we knippen met een skaar.
Is dat een taalprobleem dan?
Ik lees alleen maar dat het ventje druk is, veel rent, hard schreeuwt en met zijn armen maait. En dat hij niet wil eten. Ik heb zelf ook jongens, en ik kan je vertellen: dat doen die van mij ook hoor. Schreeuwen, rennen, dingen slopen, drukke spelletjes, dat hoort er wel een beetje bij, bij een vijfjarig jochie.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:17 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dat stukje slaat denk ik de spijker op zijn kop.
Dit kind lijkt zich duidelijk niet aan de regels te houden en dan is het tijd om in te grijpen of op zijn minst een gesprek aan te gaan.
Je hebt gelijk dat "vertellen wat de ouders fout doen" niet de insteek van het gesprek moet zijn, maar dat je er tegenaanloopt dat je merkt dat het kind moeilijk te hanteren is en samen eens te praten over waar dat aan kan liggen en hoe je dat kan verbeteren, moet wel bespreekbaar zijn toch?
Voor een oppas in dit geval, maar ook voor een school imho.
wat je noemt is geen taalachterstand maar hooguit een uitspraak probleem en dat kan bv een Logopedist prima helpen, maar evengoed kan het zijn dat dit kind het zelf snel leert als iemand hem die typische nederlandse harde 'ggg'-klanken bijbrengt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:53 schreef grijpwijk1302 het volgende:
hij heeft idd een taalprobleempje. schoenen noemt ie skoenen en school is skool.
verder begrijpt hij niet alles wat ik zeg omdat ze bij hem thuis alleen maar italiaans spreken.
Ja precies dan word het anders. maar dat stukje wat Swets terug pakte was over dat het kindje het zo uitsprak. Ik vind dat eigenlijk heel normaal dat kinderen dat niet goed uitspreken.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:22 schreef MarMar het volgende:
[..]
gmta..
Veel kinderen van die leeftijd kunnen bepaalde klanken nog niet goed uitspreken, neem de R en de SCH als schoolvoorbeeld..
Dat is imho niet meteen een "taalprobleem" of "taalachterstand"
Niet weten wat een schoen is, dat zou wel een probleem zijn, of met 5 jaar nog niet een paar lettertjes kunnen herkennen, bijvoorbeeld die van zijn eigen naam.
Inderdaad, je kiest er dus als ouders voor om een bepaalde oppas in de arm te nemen.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:20 schreef Shitney het volgende:
[..]
Niet mee eens. Welke normen en waarden ik mijn kinderen bijbreng, welke regels er in ons huis gelden, wat mijn kinderen eten, hoe laat ze gaan slapen en waar ze wel en niet mee mogen spelen is niet de zaak van degene die ik betaal als oppas. Sterker nog, het feit dat ik diegene betaal voor zijn of haar diensten impliceert dat hij of zij zich naar mijn normen en waarden te schikken heeft. Als diegene daar principiele bezwaren tegen heeft omdat hij of zij mij een lousy opvoeder vindt, moet hij/zij mijn geld niet aannemen en andere oppaskinderen zoeken.
Van een betaalde oppas verwacht ik niets meer en niets minder dan dat diegene mijn kinderen vermaakt, onderdak biedt en te eten geeft totdat ik weer voor ze kom zorgen.
Als je opvoedideeën dusdanig ver uit elkaar liggen, moet je gewoon geen oppasrelatie aangaan. Je kiest immers als ouder een oppas uit met wie het klikt, die een beetje dezelfde ideeën heeft als jij. Ik zou me goed genaaid voelen door een oppas die wel mijn centen wil, maar tegelijk vindt dat ik een waardeloze moeder ben die onopgevoede monsters produceert. Als een oppas met mij een gesprek over wat ik allemaal verkeerd doe aan zou gaan is ze per direct ontslagen.
Je vergeet het "de moeder slaan"quote:Op woensdag 8 april 2009 10:25 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik lees alleen maar dat het ventje druk is, veel rent, hard schreeuwt en met zijn armen maait. En dat hij niet wil eten. Ik heb zelf ook jongens, en ik kan je vertellen: dat doen die van mij ook hoor. Schreeuwen, rennen, dingen slopen, drukke spelletjes, dat hoort er wel een beetje bij, bij een vijfjarig jochie.
TS geeft aan dat ze schreeuwen, rennen en druk doen irritant vindt, en omkleedt verder haar bezwaren met allerlei niet ter zake doende argumenten als buitenlandse ouders, televisie op de kamer en vaak naar de McDonalds.
Haar verhaal komt niet echt over als een kind waar iets mis mee is, maar meer als een oppas die een beetje last heeft van teveel bemoeizucht.
Heeft TS zelf zoons, of dochters? En hoe oud zijn haar eigen kinderen?
Tuurlijk is het wat genuanceerder dan dat, maar de bezwaren die TS heeft vind ik niet in die categorie vallen. Ik lees in haar OP niets wat zou duiden op een kind waar iets mis mee is, maar meer dat zij gewoon de moeder te soft vindt en vindt dat het kind teveel verwend wordt. Mijn vijfjarige heeft ook een tv en een spelcomputer en wil ook regelmatig niet eten, het zou lekker worden als onze oppas hem daarom een stoornis aan zou praten.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:27 schreef MarMar het volgende:
[..]
Inderdaad, je kiest er dus als ouders voor om een bepaalde oppas in de arm te nemen.
Behalve dat jij dingen van je oppas mag verwachten, mag dat dus andersom ook, mag de oopas ook verwachten dat je het eens bent met de normen en waarden die daar in huis gelden.
Ik verwacht wel iets meer dan vermaak, onderdak en eten overigens.. kinderen kan je niet maar alles laten doen waar ze zin in hebben en soms is het nodig om ze aan te spreken op hun gedrag. In die zin heeft een oppas imho toch ook een klein beetje een opvoedende rol.
Om maar te zeggen dat je als ouders geen verantwoording hoeft af te leggen omdat je de oppas toch betaalt vind ik wel erg kort door de bocht. Afspraken worden gemaakt voor beide kanten, niet alleen de oppas maar ook de ouders moeten zich houden aan bepaalde afspraken en richtlijnen.
Slaat hij zijn moeder ook? Want dat stukje heb je denk ik even gemist uit de OP?quote:Op woensdag 8 april 2009 10:32 schreef Shitney het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wat genuanceerder dan dat, maar de bezwaren die TS heeft vind ik niet in die categorie vallen. Ik lees in haar OP niets wat zou duiden op een kind waar iets mis mee is, maar meer dat zij gewoon de moeder te soft vindt en vindt dat het kind teveel verwend wordt. Mijn vijfjarige heeft ook een tv en een spelcomputer en wil ook regelmatig niet eten, het zou lekker worden als onze oppas hem daarom een stoornis aan zou praten.
Ik vind slaan toch echt gedrag wat niet hoort, en zo ook fout taalgebruik.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:29 schreef Shitney het volgende:
Wegrennen in winkels vind ik nou ook niet echt een gedragsprobleem.
Het klinkt mij meer in de oren dat dat jochie bij de oppas vreselijk kort gehouden wordt (zie: ik druk het de kop in, veel corrigeren in de OP) en dus als zijn mamma eindelijk komt lekker uit wil razen en zijn frustraties kwijt moet. De oppas vindt hem druk en irritant (misschien wel door gebrek aan ervaring met drukke jongens?), loopt de hele dag niet doen, blijf af, zit stil te roepen en vindt daar bovenop dat het kind door zijn moeder verwend wordt want hij heeft een eigen tv en krijgt snoep.
Tja, dat lijkt me echt haar probleem hoor.
Heb je zelf zoons?quote:Op woensdag 8 april 2009 10:30 schreef MarMar het volgende:
[..]
Je vergeet het "de moeder slaan"
Wat de rest betreft, tuurlijk, jongetjes van 5 kunnen best wildebrassen zijn, maar imho zwak je nu een beetje af wat TS probeert duidelijk te maken.
Zodra een kind de moeder slaat, gaan bij mij toch op zijn minst de wenkbrauwen even omhoog, dat zijn voor mij wel tekentjes aan de wand dat het iets verder gaat dan gewoon een gezond druk joch van 5 die best goed opgevoed wordt...
Maar slaat je zoontje jou? gebruikt hij grof taalgebruik? luisterd hij gewoonweg niet naar je als je in de stad loopt of ergens wil zitten om te eten?quote:Op woensdag 8 april 2009 10:32 schreef Shitney het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wat genuanceerder dan dat, maar de bezwaren die TS heeft vind ik niet in die categorie vallen. Ik lees in haar OP niets wat zou duiden op een kind waar iets mis mee is, maar meer dat zij gewoon de moeder te soft vindt en vindt dat het kind teveel verwend wordt. Mijn vijfjarige heeft ook een tv en een spelcomputer en wil ook regelmatig niet eten, het zou lekker worden als onze oppas hem daarom een stoornis aan zou praten.
Hmm duidelijk, ik zou jouw oppas niet willen zijnquote:Op woensdag 8 april 2009 10:36 schreef Shitney het volgende:
[..]
Heb je zelf zoons?
Mijn vijfjarige slaat mij ook weleens. En soms laat ik dat toe. Niet omdat hij mij mag slaan, maar omdat ik mijn vijfjarige driftkikkertje ken en weet dat als ie in zo'n bui is direct ingrijpen de boel alleen maar erger maakt. Dus ontwijk ik dan de boze maaiende armpjes, wacht tot meneer is uitgeraasd, en zet hem dan alsnog in de gang of stuur hem alsnog naar zijn kamer.
Dus ik zou je hartelijk uitlachen als je daarover een gesprek met mij zou aangaan - op dezelfde manier als TS hier doet - en als je mijn betaalde oppas was zou ik zelfs duidelijk maken dat ik daar niet van gediend ben en bij nog zo'n gesprek je een andere opdrachtgever mag gaan zoeken.
Je zegt het: mijn dochters. Wat me opvalt bij meidenmoeders, en daar zijn zelfs onderzoeken naar gedaan die betrekking hebben op het onderwijs en de kinderopvang, is dat veel vrouwen denken dat jongens meisjes met een piemeltje zijn. En dat jongens dus structureel verkeerd aangepakt worden op bijvoorbeeld school en in de kinderopvang, omdat ze eigenlijk de hele dag door gefrustreerd worden. De norm is dat jongens zich dienen te gedragen als meisjes, en dat elk "normaal" jongensgedrag dus bestempeld wordt als "afwijkend" gedrag.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:36 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik vind slaan toch echt gedrag wat niet hoort, en zo ook fout taalgebruik.
Daarnaast zie ik mezeld echt niet achter mijn dochters aanrennen in de mac, als we eten zitten we.
Een kind vind het zelf ook fijn om grenzen te hebben, dat is duidelijker en rustiger voor een kind.
en ja ieder kind heeft wel eens een uitraas moment en tijden dat het minder goed luisterd, maar juist als je het niet corricieerd blijft dit gedrag en dat is niet wenselijk.
Ik zeg echt niet dat kinderen stil moeten zijn en ja en amen moeten zeggen, maar er zijn wel bepaalde basisregels die een kind moet leren, ook voor het kind zelf.
Jij hebt het over frustraties, grote kans dat hij frustraties heeft omdat hij 1. Gemengde signalen krijgt en 2. geen grenzen kent.
Zolang de moeder die grenzen niet gaat aangeven zal hij dus gefrustreerd blijven.
Sorry hoor, maar wat een onzin, dus omdat hij een piemeltje heeft mag hij maar slaan, grof taalgebruik gebruiken en weglopen?quote:Op woensdag 8 april 2009 10:44 schreef Shitney het volgende:
[..]
Je zegt het: mijn dochters. Wat me opvalt bij meidenmoeders, en daar zijn zelfs onderzoeken naar gedaan die betrekking hebben op het onderwijs en de kinderopvang, is dat veel vrouwen denken dat jongens meisjes met een piemeltje zijn. En dat jongens dus structureel verkeerd aangepakt worden op bijvoorbeeld school en in de kinderopvang, omdat ze eigenlijk de hele dag door gefrustreerd worden. De norm is dat jongens zich dienen te gedragen als meisjes, en dat elk "normaal" jongensgedrag dus bestempeld wordt als "afwijkend" gedrag.
Jongens zijn van nature fysiek en competitief ingesteld, veel meer dan meisjes. Jongetjes die gefrustreerd zijn, of bang zijn, of verdrietig zijn, zullen in de regel die emoties allemaal uiten als woede. Waar meisjes gaan huilen, gaan jongens slaan. Niks mis mee, en zelfs gezond gedrag voor kleine jongetjes, zeker als ze nog niet goed kunnen praten.
Naarmate ze ouder worden en zichzelf beter kunnen uitdrukken en beter emoties kunnen benoemen, gaat dat vanzelf over. Met de hele dag straf geven, niet doen roepen, en ze "kort houden" , maak je dat proces alleen maar langer en moeilijker.
Het kind is 4, kan niet zo goed praten (welke 4 jarige al wel?) en heeft zelfs het nadeel dat het drietalig wordt opgevoed. Dikke kans dat hij gaat slaan omdat hij gewoon niet beter weet hoe hij duidelijk moet maken dat hij verdrietig/bang/gefrustreerd/boos/onzeker is, dat gaat echt wel over als hij verbaler wordt. Mijn jongens hebben ook allemaal die fase gehad, van een jaar of 2,3 tot aan een jaar of 5,6.
Op alle vragen kan ik ja antwoorden. Dat gebeurt weleens. Ik heb het nu even alleen over mijn jongste, maar die zit nu inderdaad in de fase dat het heel grappig is om vieze woorden te zeggen, of kut te zeggen, of om als ie zijn zin niet krijgt te schelden. Grenzen verkennen heet dat.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar slaat je zoontje jou? gebruikt hij grof taalgebruik? luisterd hij gewoonweg niet naar je als je in de stad loopt of ergens wil zitten om te eten?
Dit zijn toch echt dingen die hier in dit huishouden niet gebeuren.
Erg grappig dat je het op het geslacht wil blijven gooien maar nee, daar ben ik het niet mee eens.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:51 schreef Shitney het volgende:
[..]
Op alle vragen kan ik ja antwoorden. Dat gebeurt weleens. Ik heb het nu even alleen over mijn jongste, maar die zit nu inderdaad in de fase dat het heel grappig is om vieze woorden te zeggen, of kut te zeggen, of om als ie zijn zin niet krijgt te schelden. Grenzen verkennen heet dat.
Toen mijn oudste die leeftijd had, had mijn beste vriendin alleen een dochter van die leeftijd. Ik kan me de gesprekken nog goed herinneren, en de vele bedekte insinuaties dat ik misschien zus moest proberen, of zo moest proberen, en of hij wel helemaal goed was, want hij was zo driftig en luisterde zo slecht en haar dochter deed dat nooit. Kon ik het allemaal wel aan?
Een paar jaar later kreeg zij ook een zoon, en toen heb ik af en toe wel in mijn vuistje moeten lachen als ze weer eens belde met de handen in het haar omdat hij beet, of schopte, of sloeg, of driftbuien had waarbij er niks veilig was. Dat kende ze echt niet van haar dochter, en ze had onterecht aangenomen dat jongetjes die dergelijk gedrag vertoonden dus vast niet goed opgevoed werden. Terwijl het toch echt meestal "gewoon" jongensgedrag is.
Ja, natuurlijk leer je een kind dat op een andere manier te uiten, maar dat is een proces wat een paar jaar duurt. De meest natuurlijke manier voor een jongen om frustraties te uiten is toch echt door naar buiten gerichte woede. Kijk maar eens om je heen, dat gaat er ook nooit uit. Waar een meisje eerder de frustratie naar binnen richt, richt een jongen de frustratie naar buiten. Waarom denk je dat jongens bij ernstige problemen eerder bijvoorbeeld vechtersbazen of crimineeltjes worden, terwijl meisjes in dezelfde omstandigheden bijvoorbeeld eetstoornissen en dergelijke ontwikkelen?quote:Op woensdag 8 april 2009 10:49 schreef MarMar het volgende:
Hmm, ik ben een jaar au pair geweest van een jongetje van vijf, ik zag dat knulletje meer dan zijn ouders en ik kan je vertellen, die gedroeg zich niet zoals hier beschreven wordt!
Natuurlijk rende hij wel eens en hield hij van wat wildere spelletjes, maar het is onzin dat een kind "moet" slaan om frustraties te uiten.
Beter leer je een kind dat op een andere manier te uiten.
Dan heb ik nog neefjes waar ik regelmatig op paste toen ze nog kleiner waren, ook die wisten beter dan te slaan en nooit te luisteren.
En het is ook buhlshit om te zeggen dat alle meisjes rustiger zijn, kom ik even met een wedervraag Shitney:"Heb JIJ dochters?"
Er zijn toch echt vele onderzoeken naar gedaan, waarbij zelfs geadviseerd wordt om in het onderwijs en in de kinderopvang actief meer mannen te gaan werven. Omdat de door vrouwen gedomineerde wereld waar jonge kinderen zich in bevinden (kinderopvang, school) aantoonbaar een negatief effect heeft op de ontwikkeling van jongens. Het is dus wetenschappelijk bewezen dat jongens een andere opmaak als het ware hebben en ook een andere aanpak vergen.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:57 schreef snakelady het volgende:
[..]
Erg grappig dat je het op het geslacht wil blijven gooien maar nee, daar ben ik het niet mee eens.
.
Hier moet ik even om lachen, ook meisjes kunnen prima gooien hoor, of ze maken er een combinatie van.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:00 schreef Shitney het volgende:
[..]
Een meisje van 4 gaat huilen als haar iets niet lukt, een jongen gooit het in dezelfde situatie stuk.
O , ik ben het wel met je eens dat jongens en meisjes ander gedrag vertonen, dat is logisch.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:05 schreef Shitney het volgende:
[..]
Er zijn toch echt vele onderzoeken naar gedaan, waarbij zelfs geadviseerd wordt om in het onderwijs en in de kinderopvang actief meer mannen te gaan werven. Omdat de door vrouwen gedomineerde wereld waar jonge kinderen zich in bevinden (kinderopvang, school) aantoonbaar een negatief effect heeft op de ontwikkeling van jongens. Het is dus wetenschappelijk bewezen dat jongens een andere opmaak als het ware hebben en ook een andere aanpak vergen.
De belangrijkste conclusie uit die onderzoeken is dat jongens veel te veel gecorrigeerd worden in hun natuurlijke gedrag en daardoor gestoord worden in hun ontwikkeling, wat op latere leeftijd juist voor o.a. aggressieproblematiek kan zorgen.
Ik zeg toch dat ik chargeer om een punt te maken. Maar blijf jij lekker denken dat jongens meiden met piemels zijn, en insinueer vooral dat ik niet kan opvoeden. De praktijk van mijn zeer gesocialiseerde en goed presterende kinderen wijst gelukkig anders uit.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hier moet ik even om lachen, ook meisjes kunnen prima gooien hoor, of ze maken er een combinatie van.![]()
Uiteraard is het jouw zaak hoe jij je kinderen op wil voeden, maar een oppas neemt een gedeelte van de opvoeding over en heeft vaak rekening te houden met andere kinderen.
Als een kind dat buitensporig gedrag vertoont omdat moeder het allemaal wel best vind dan vind ik zeker dat de oppas daar iets van mag zeggen.
Net als dat een leerkracht ook een ouder mag wijzen op negatief gedrag.
Ik insinueerde niks, ik had het over het kind waar TS het over heeft.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:12 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat ik chargeer om een punt te maken. Maar blijf jij lekker denken dat jongens meiden met piemels zijn, en insinueer vooral dat ik niet kan opvoeden. De praktijk van mijn zeer gesocialiseerde en goed presterende kinderen wijst gelukkig anders uit.
Ik zeg toch ook niet dat hij MAG slaan? Ik zeg alleen dat slaan geen reden voor opgetrokken wenkbrauwen is en al helemaal geen bewijs van een slechte opvoeding. En ik zeg dat het bij jongens soms juist beter is voor hun opvoeding om ze wel te laten slaan, dan om ze te verbieden die frustratie te voelen.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
O , ik ben het wel met je eens dat jongens en meisjes ander gedrag vertonen, dat is logisch.
Ben het alleen niet met je eens dat omdat het ene jongetje is hij wel mag slaan enz.
En heb je ook bronnen voor al deze wetenschappelijk bewezen onderzoeken?
Nee, dat is feitelijk onjuist. Het is een wetenschappelijk feit dat de hersens van jongens zich anders en op een ander tempo ontwikkelen dan de hersens van meisjes. Zelfs als je 1 jongen en 1 meisje in een klinische omgeving aan precies dezelfde stimuli en opvoeding blootstelt, zal de ontwikkeling en het gedrag anders verlopen. De taalontwikkeling van meisjes verloopt bijvoorbeeld anders dan die van jongens, net als de motorische ontwikkeling, en dat is nu net een van die dingen die in het onderwijs eigenlijk tekortschiet. Het onderwijssysteem verloopt eigenlijk op het moment volgens het ontwikkelingspatroon van meisjes, en niet van jongens. Met als gevolg bijvoorbeeld dat er veel meer jongens uitvallen in het reguliere systeem en er veel meer jongens dan meisjes in het speciaal onderwijs zitten. Er zijn dus plannen om op lange termijn te onderzoeken hoe het onderwijssysteem aangepast zou kunnen worden om dat terug te dringen.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:12 schreef MarMar het volgende:
Shitney, de "bewijzen" die je aanvoert, zijde het gedrag van jongens en meisjes op latere leeftijd, zijn mede veroorzaakt door opvoeding en de normen en waarden die daarin doorsijpelen.
Onder andere veroorzaakt doordat mensen van te voren al bepaald hebben wat jongensgedrag en meisjesgedrag is en hun opvoeding daarop aanpassen.
Hier zijn ook veel onderzoeken naar geweest...
Overigens heb ik twee dochters en verschillen ze als dag en nacht, de jongste lijkt wel een "jongentje" soms, als je het zo wil formuleren.
En mijn meiden janken niet als iets niet lukt overigens..
Ik ken het jongetje in kwestie niet, maar heb je weleens bedacht dat het zo zou kunnen zijn dat het jongetje zich bij de oppas helemaal niet fijn voelt? Omdat ie er niks mag, en de hele dag straf krijgt, en niet helemaal begrijpt wat er van hem verwacht wordt omdat hij nog niet zo verbaal is?quote:Op woensdag 8 april 2009 11:24 schreef snakelady het volgende:
Ok, maar eerder had je het over slaan van de moeder! Dat laat jij zelf toe en probeerd de klappen te ontwijken.
Dat is heel wat anders dan je nu typt.
Mijn oudste heeft ook wel eens een driftbui, dan zet ik haar op de gang, ze mag een blaadje/krant/doos kapotscheuren ( en daarna zelf opruimen) en helemaal uitrazen, niks mis mee.
Maar niet mij, haar vader, haar zusje, de katten of wat dan ook levends gaan slaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Twente is dat redelijk normaal jaquote:Op woensdag 8 april 2009 10:25 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ja precies dan word het anders. maar dat stukje wat Swets terug pakte was over dat het kindje het zo uitsprak. Ik vind dat eigenlijk heel normaal dat kinderen dat niet goed uitspreken.
Nou ja, sowieso...quote:Op donderdag 9 april 2009 06:28 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Blanke kaaskoppen gaan hier even vertellen hoe een kind van een Roemeense moeder en Italiaanse vader zich zou moeten gedragen![]()
Wel eens van verschillen in cultuur gehoord
Ik herken het in ieder geval als redelijk normaalquote:Op donderdag 9 april 2009 09:12 schreef Brighteyes het volgende:
Dat is best heel interessant wat je daar zegt.
Dat geeft iig een hele andere kijk op het verhaal. Voor de ouders, of dan toch iig de moeder zal het dus, als dat idd zo is, vrij normaal gedrag zijn...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |