Niemand noemt jou een slechte moeder, hoor, Ticootje.quote:Op maandag 6 april 2009 21:00 schreef Ticootje het volgende:
Jen is nu 14 maanden. Maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin meer in deze discussie. Ik ben gewoon een goede moeder voor Jen. Ik zou knettergek worden van fulltime thuis. Tuurlijk zijn er moeder die dat wel fijn vinden. Maar ik niet, maar dat geeft mij niet minder recht op een kind.
Kwestie van dit offtopic gepraat af te ronden: maar euh... laat ons zeggen dat wij voor ons huis maximum de helft van de waarde hebben geleend. Je kan het wonen in België en Nederland gewoon moeilijk vergelijken.quote:Op maandag 6 april 2009 21:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Nederland zijn er hypotheken waarbij je dan 320 euro pm betaald (of minder bij variabele rente). Maar wij verdrinken straks dan ook in onze schulden). Anderzijds heb je hier nauwelijks een huis onder de 220K, dus voor een fatsoenlijk huis ben je ook zo 1000 euro per maand kwijt. Je hebt dan wel een schuld van 4 ton.
Veel is een relatief begrip. Zo'n kindje hoeft echt niet 24/7 op mama vastgeplakt te zitten. In de regel zitten ze er maximaal 8 per dag en zijn ze de resterende uren thuis, waarvan een stuk of 4 wakker.quote:Op maandag 6 april 2009 20:56 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat zeggen alle ouders dan.
Ik weet niet hoe oud jouw kindje is, maar ik vind het in veel gevallen echt niet kunnen om een baby al in de opvang te gooien bijvoorbeeld, als ze nog zo klein zijn hebben ze een stevige basis nodig en heel veel tijd om te hechten.
Nee hoor. Dat is altijd belangrijk. Je ziet het verschil tussen een kindje dat brusjes heeft of veel andere kinderen om zich heen gehad al heel vroeg, het heeft impact op ze en vormt ze, positief.quote:Pas met een maand of 18 wordt het belangrijk om met andere kinderen om te gaan, dan is het leerzaam, belangrijk en leuk, maar dan nog vind ik hele dagen gewoon teveel.
Eens. Vooral dat 1 salarisje geen vetpot is, want zo hebben we het hier. Ik (moeder) werk dus fulltime en hij niet omdat die vetpot ons gestolen kan worden. Ons. Wat andere mensen willen is hun zaak en ik heb nog nooit iemand tegengekomen die de kinderen dumpt en er niet naar omkijkt omdat ze liever fulltime gaan werken allebei, dubbelverdieners regelen zich een slag in de rondte. Voor hun kinderen.quote:Tegenwoordig is het leven een stuk duurder geworden dan pakweg 10 jaar geleden, toen mijn kinderen nog in de luiers liepen, maar van 1 salarisje was het toen al geen vetpot en konden we soms ook niet op vakantie.
Dat zijn keuzes die je maakt, maar met kinderen fulltime in de opvang snap ik niet wat er nog leuk aan is om kinderen te hebben, of waarom je ze überhaupt zou willen.
Nou goed. Ik ken een vrouw wier levensfilosofie gebaseerd is op besjes en mammoeten en die vanuit die filosofie ook alles om haar heen probeert te verklaren. Tot mijn ergernis. Vandaar.quote:Op maandag 6 april 2009 21:00 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Laat ik jou eerstal vertellen dat ik even iets beter beeld heb van natuurvolkeren en jager-verzamelaars nu en "in de oertijd" dan wat jij schetst. Als jij denkt dat ik die mammoet-opmerking letterlijk meende dan nou ja dan dan dan mis je iets
En nee, die kinderen hangen niet de hele dag op hun moeders rug, ze hangen ook op vaders rug en op die van de rest van de band. En ja, sinds we zo dom zijn geweest om te gaan landbouwen is het aandeel vrije tijd schrikbarend snel omlaag gegaan.
Whahaha. Heeft ze ook geitenwollen sokken?quote:Op maandag 6 april 2009 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou goed. Ik ken een vrouw wier levensfilosofie gebaseerd is op besjes en mammoeten en die vanuit die filosofie ook alles om haar heen probeert te verklaren. Tot mijn ergernis. Vandaar.
Nee. Jongetjes van vier gingen vroeger gewoon met papa mee op jacht. Of op het veld werken. Ik heb dat zelf gezien. Veel leuker als een KDV trouwens.quote:Op maandag 6 april 2009 21:08 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Whahaha. Heeft ze ook geitenwollen sokken?
In ieder geval was mijn punt dat het echt niet alleen mamamamamamama is geweest altijd, integendeel.
Dus het overgrote deel van de dag zitten ze bij relatief vreemden. Ik vind dat geen eerlijke ruil, zeg maar.quote:Op maandag 6 april 2009 21:06 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Veel is een relatief begrip. Zo'n kindje hoeft echt niet 24/7 op mama vastgeplakt te zitten. In de regel zitten ze er maximaal 8 per dag en zijn ze de resterende uren thuis, waarvan een stuk of 4 wakker.
Genoeg studies die dat hebben aangetoond, heur. En dat is dat los van een broertje of zusje, gewoon het aangaan van nieuwe contacten en dergelijke.quote:Nee hoor. Dat is altijd belangrijk. Je ziet het verschil tussen een kindje dat brusjes heeft of veel andere kinderen om zich heen gehad al heel vroeg, het heeft impact op ze en vormt ze, positief.
Die ze dan vervolgens zo weinig zien.quote:Eens. Vooral dat 1 salarisje geen vetpot is, want zo hebben we het hier. Ik (moeder) werk dus fulltime en hij niet omdat die vetpot ons gestolen kan worden. Ons. Wat andere mensen willen is hun zaak en ik heb nog nooit iemand tegengekomen die de kinderen dumpt en er niet naar omkijkt omdat ze liever fulltime gaan werken allebei, dubbelverdieners regelen zich een slag in de rondte. Voor hun kinderen.
Of ze gaan met oma "bessen plukken" [/safety] en als zusje beter kan mikken gaat die dus vogels uit de lucht hengsten.quote:Op maandag 6 april 2009 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nee. Jongetjes van vier gingen vroeger gewoon met papa mee op jacht. Of op het veld werken. Ik heb dat zelf gezien. Veel leuker als een KDV trouwens.
Een baby is in totaal maximaal 6 uur wakker. Dus nee, niet het overgrote deel. 8 uur per dag, is 1/3 van een dag/quote:Op maandag 6 april 2009 21:11 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dus het overgrote deel van de dag zitten ze bij relatief vreemden. Ik vind dat geen eerlijke ruil, zeg maar.
[..]
Er zijn net zoveel studies die het nut van het kd/speelzaal ook aantonen juist qua het vroeg aangaan qua contacten.quote:Genoeg studies die dat hebben aangetoond, heur. En dat is dat los van een broertje of zusje, gewoon het aangaan van nieuwe contacten en dergelijke.
[..]
Nou, ok. Ik zie het dagelijks op mijn werk andersom. En als mijn kind ziek is en mijn meneer is er niet (of is ook ziek), dan ga ik ook naar huis.quote:Die ze dan vervolgens zo weinig zien.
Ik ken ze wel namelijk, die tweeverdieners met allebei een auto, luxe kleren en tig keer per jaar op vakantie.
Wiens kind ondanks dat het gewoon ziek is de opvang ingegooid wordt omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden voor die wintersportvakantie.
Dat is geen fabeltje, dat is realiteit en ik zie het dagelijks op mijn werk.
En juist in die 6 uur is het dan fijn om toch één van je ouders te zien, lijkt mij. Hoe je het ook wendt of keert, een kdv is er voor ouders die zelf niet voor hun kind willen of kunnen zorgen omdat ze werken, zouden ouders niet werken dan zou er geen kdv zijn en is de peuterschool of de voorschool vroeg genoeg.quote:Op maandag 6 april 2009 21:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Een baby is in totaal maximaal 6 uur wakker. Dus nee, niet het overgrote deel. 8 uur per dag, is 1/3 van een dag/
[..]
Er zijn net zoveel studies die het nut van het kd/speelzaal ook aantonen juist qua het vroeg aangaan qua contacten.
[..]
Nou, ok. Ik zie het dagelijks op mijn werk andersom. En als mijn kind ziek is en mijn meneer is er niet (of is ook ziek), dan ga ik ook naar huis.
Maar dit is misschien wel realiteit, maar hoeft toch niet altijd zo te zijn omdat de beide ouders fulltime werken?quote:Op maandag 6 april 2009 21:11 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik ken ze wel namelijk, die tweeverdieners met allebei een auto, luxe kleren en tig keer per jaar op vakantie.
Wiens kind ondanks dat het gewoon ziek is de opvang ingegooid wordt omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden voor die wintersportvakantie.
Dat is geen fabeltje, dat is realiteit en ik zie het dagelijks op mijn werk.
Daar haal je wel een punt aan eerlijk gezegd. Ik heb nog geen flauw idee hoe ik er straks zelf mee om zal gaan, maar ik had er zelf op den duur best wel een hekel aan als mijn collega weer eens naar huis ging omdat kindlief ziek was en niet op het KDV mocht blijven. Heb halve winters langere dagen mogen maken omdat de telefoon toch bemand moest worden...quote:Op maandag 6 april 2009 21:15 schreef Mwanatabu het volgende:
Nou, ok. Ik zie het dagelijks op mijn werk andersom. En als mijn kind ziek is en mijn meneer is er niet (of is ook ziek), dan ga ik ook naar huis.
Zouden ouders niet werken zou dat in sommige gezinnen gewoon betekenen dat er geen eten op tafel komtquote:Op maandag 6 april 2009 21:19 schreef Marrije het volgende:
[..]
En juist in die 6 uur is het dan fijn om toch één van je ouders te zien, lijkt mij. Hoe je het ook wendt of keert, een kdv is er voor ouders die zelf niet voor hun kind willen of kunnen zorgen omdat ze werken, zouden ouders niet werken dan zou er geen kdv zijn en is de peuterschool of de voorschool vroeg genoeg.
Dan gaat jou vervanger een hekel ontwikkelen aan jou.quote:Op maandag 6 april 2009 21:20 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Daar haal je wel een punt aan eerlijk gezegd. Ik heb nog geen flauw idee hoe ik er straks zelf mee om zal gaan, maar ik had er zelf op den duur best wel een hekel aan als mijn collega weer eens naar huis ging omdat kindlief ziek was en niet op het KDV mocht blijven. Heb halve winters langere dagen mogen maken omdat de telefoon toch bemand moest worden...
Is het zo vreemd dat ouders (zowel vader als moeder) ook wat wil werken omdat ze werken, onder de mensen zijn, even uit de kinderen en huis zijn belangrijk en fijn vinden? En mag je dan als ouder nog wel iets voor jezelf fijn en belangrijk vinden?quote:Op maandag 6 april 2009 21:19 schreef Marrije het volgende:
[..]
En juist in die 6 uur is het dan fijn om toch één van je ouders te zien, lijkt mij. Hoe je het ook wendt of keert, een kdv is er voor ouders die zelf niet voor hun kind willen of kunnen zorgen omdat ze werken, zouden ouders niet werken dan zou er geen kdv zijn en is de peuterschool of de voorschool vroeg genoeg.
Dat komt toch op het zelfde neer als sommige hier? Jij werkt dan drie dagen en je man/vriend vier?quote:Op maandag 6 april 2009 21:11 schreef flugeltje het volgende:
Wij zijn gelukkig in de luxe positie dat we waarschijnlijk maar voor 1 dag opvang gaan regelen. Ik zie dat ook echt als een luxe positie omdat ik het allemaal niet zo vanzelfsprekend vind. Ik wil persoonlijk mijn kind liever niet op laten voeden door het KDV, maar ik realiseer mezelf ook dat het niet voor iedereen zo simpel/makkelijk ligt om het ook op die manier in te richten. Sommigen móeten gewoon met z'n tweetjes hard werken om rond te komen.
De luxe positie waar wij in zitten is dat mijn moeder één dag op kan passen en we het financieel kunnen bolwerken om allebei wat minder te werken. Martijn kan dan 1 dag opvang op zich nemen, ik werk al 4x9 en wil een dag ouderschapsverlof opnemen. We kunnen dan één dag naar het KDV (wat ik overigens ook wel goed vind voor een kind, omgaan met andere kindjes)
We gaan er financieel op in moeten leveren, maar niet in die mate dat er nooit meer een biefstukkie op tafel kan komen of we niets meer voor onszelf kunnen doen. Het wordt wat inschikken en aanpassen, maar het moet te doen zijn.
Nou ja inderdaad dusquote:Op maandag 6 april 2009 21:23 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan gaat jou vervanger een hekel ontwikkelen aan jou.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |