En die collega heeft een centjesboom in de tuin staan? Die denkt werkelijk dat bij ieder stel, de man de kost kan verdienen voor zn vrouw en een baby tegenwoordig?!quote:Op maandag 6 april 2009 20:11 schreef zeemonster het volgende:
Volgens hem hoort een moeder niet te werken als zij kinderen heeft zodat ze aandacht aan haar kinderen kan geven en ze goed kan opvoeden .
Hij heeft letterlijk gezegd dat moeder die werken , part time of fulltime , ongeschikte moeders zijn die geen aandacht voor hun kind hebben en een grotere kans hebben op criminele kinderen .
Nou, een vrouw die fulltime werkt doet dat ook vaak voor de luxe hoor! Want een tweede vakantie, tweede auto en dergelijke kan ik niks anders noemen. Genoeg aardappels kan een man in zijn eentje ook wel verdienen.quote:Op maandag 6 april 2009 20:20 schreef Poppejans het volgende:
[..]
En die collega heeft een centjesboom in de tuin staan? Die denkt werkelijk dat bij ieder stel, de man de kost kan verdienen voor zn vrouw en een baby tegenwoordig?!
Tjsa, kinderen he.quote:Op maandag 6 april 2009 20:25 schreef Ticootje het volgende:
ik werk 4 dagen en mijn man 4,5. Dus Jen gaat 3,5 dag naar het kdv. Ik vind 4 dagen wel erg veel, ik zou graag een dag minder werken. Maar dan moeten we best wat voor inleveren.
Wat zou je dan voor die extra dag allemaal moeten inleveren? Vergeet niet dat je over je laatste uren 42 of 51% belasting betaald en dat je de kinderopvang ook nog moet betalen. Hoeveel blijft er dan netto over van een dagje werken? 50 euro? Dat is 200 euro per maand. Wat voor enorme offers moet je brengen voor die 200 euro per jaar? Minder vaak kleding kopen bij een dure winkel? Spullen bij de Aldi halen? Een jaartje langer doorrijden in de auto? Allemaal luxeproblemen. Als jij liever een dag minder wil werken moet je dat gewoon doen.quote:Op maandag 6 april 2009 20:25 schreef Ticootje het volgende:
ik werk 4 dagen en mijn man 4,5. Dus Jen gaat 3,5 dag naar het kdv. Ik vind 4 dagen wel erg veel, ik zou graag een dag minder werken. Maar dan moeten we best wat voor inleveren. Nu heb ik nog 11 weken vakantiedagen dus ik heb genoeg dagen om lekker tussendoor thuis te zijn met Jen. Als ze naar school gaat wil ik 5 dagen werken. Maar dan wil ik elke dag korter werken zodat ik toch maar 32 uur maak. En dan kan ik Jen zelf van school afhalen. Dat vind ik erg belangrijk.
Voor eender welke van de twee ouders? En waarop baseer je het getal "3"?quote:Op maandag 6 april 2009 20:20 schreef LXIV het volgende:
...
Drie dagen werken vind ik echt het absolute maximum. Je creert ook weinig rust in het gezin als naast het werk ook nog het huishouden en dergelijke gedaan moeten worden.
Mwoah. Theoretisch dan. En drie dagen is een ervaringsgegeven.quote:Op maandag 6 april 2009 20:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Voor eender welke van de twee ouders? En waarop baseer je het getal "3"?
Wij gaan niet op vakantie, hebben momenteel nog 2 auto's (maar dat is alleen maar omdat ze te oud zijn om nog te verkopen) dus in jouw termen: geen luxequote:Op maandag 6 april 2009 20:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, een vrouw die fulltime werkt doet dat ook vaak voor de luxe hoor! Want een tweede vakantie, tweede auto en dergelijke kan ik niks anders noemen. Genoeg aardappels kan een man in zijn eentje ook wel verdienen.
Ik denk op mijn openingspost. Ik had namelijk geschreven dat in mijn situatie drie dagen een prima combinatie is met 1 kind .quote:Op maandag 6 april 2009 20:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Voor eender welke van de twee ouders? En waarop baseer je het getal "3"?
Wij doen 4-2. Is ook goed te doen. Merk er financieel maar weinig van.quote:Op maandag 6 april 2009 20:32 schreef Hork het volgende:
Toen wij nog geen kinderen hadden werkten we beiden full time. Nu werk ik vier dagen per week en mijn vrouw drie. Mijn jongste dochter gaat hierdoor twee dagen p.w. naat het KDV en de oudste wordt gewoon alle dagen naar school gebracht en opgehaald door ons.
Financieel hebben we natuurlijk wel in moeten leveren om dit zo in te richten, maar ik ben er wel blij mee.
Het onderwijs is toch geen laagbetaald werk? Volgens mij moet je van een lerarensalaris (1500 netto?) toch gemakkelijk rond kunnen komen. Van anderhalf lerarensalaris helemaal.quote:Op maandag 6 april 2009 20:32 schreef leonieke het volgende:
[..]
Wij gaan niet op vakantie, hebben momenteel nog 2 auto's (maar dat is alleen maar omdat ze te oud zijn om nog te verkopen) dus in jouw termen: geen luxe
En toch zullen we later als er een kind is allebei fulltime blijven werken![]()
We werken momenteel wel allebei in het onderwijs, dus we hebben wel een hoop vakantie, maar ik zie niet in hoe we het hier zouden redden als we niet allebei fulltime zouden werken.
En dan gaat jullie kind ook fulltime de opvang in?quote:Op maandag 6 april 2009 20:32 schreef leonieke het volgende:
[..]
Wij gaan niet op vakantie, hebben momenteel nog 2 auto's (maar dat is alleen maar omdat ze te oud zijn om nog te verkopen) dus in jouw termen: geen luxe
En toch zullen we later als er een kind is allebei fulltime blijven werken![]()
En die dagen gaat je kind momenteel naar het KDV ?quote:Op maandag 6 april 2009 20:34 schreef zeemonster het volgende:
[..]
Ik denk op mijn openingspost. Ik had namelijk geschreven dat in mijn situatie drie dagen een prima combinatie is met 1 kind .
Misschien dat drie dagen al snel wat zwaarder valt als je meer kinderen hebt .
Soms twijfel ik er wel over om een halve dag minder te gaan werken , daar ben ik nog niet over uit .
Werken en kinderen is echter wel goed te combineren vind ik.
Vergeet niet dat je over die laatste uren meer belasting betaald, dus dat parttime werken vaak lucratiever is dan je denkt. Je salaris neemt in ieder geval niet evenredig af maar veel minder.quote:Op maandag 6 april 2009 20:34 schreef Ticootje het volgende:
nee, ik heb al flink rekend. Een dag extra vrij tegenover een dag minder kdv scheelt toch enorm. Verder koop ik extra verlof. Als ik zou willen kan ik elke week een dag minder werken. Maar dan heb ik niet voldoende dagen voor de vakanties. Maar ik neem wel vaak een dagje vrij hoor.
Verder inleveren. Tja dat hebben we natuurlijk al flink gedaan toen we allebei minder gingen werken en Jen dus naar het kdv gaat. Maar de lasten blijven wel hetzelfde.
En ja wij gaan 2x per jaar op vakantie. Dat vinden wij erg belangrijk. Dus het is echt een kwestie van afwegen.
Makkelijk rond komen van 1500 euro? Euhm... onze vaste kosten betalen met dat geld, jaquote:Op maandag 6 april 2009 20:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het onderwijs is toch geen laagbetaald werk? Volgens mij moet je van een lerarensalaris (1500 netto?) toch gemakkelijk rond kunnen komen. Van anderhalf lerarensalaris helemaal.
Op het moment dat er een kind is, ga ik wel met onze baas spreken (zelfde school). Een vaste (halve) vrije dag voor mijn man moet mogelijk zijn en ik kan normaalgezien mijn uren op 4,5 dagen doen. Met wat geregel zal het dus waarschijnlijk 4 dagen opvang worden.quote:Op maandag 6 april 2009 20:37 schreef shmoopy het volgende:
[..]
En dan gaat jullie kind ook fulltime de opvang in?
Dan heb je je vaste lasten te hoog laten oplopen. Ben je slaaf van je eigen vaste lasten geworden. Wij hebben ook een kind (2e op komst) en wij zijn aan vaste lasten zo'n 1000 euro per maand kwijt. Dat is inclusief wonen, verzekeringen, eten, GLW, alles zo'n beetje. En in de zomer zit er dan genoeg geld in kas om op vakantie te gaan. Ook wij hebben 2 auto's die daarvan betaald worden.quote:Op maandag 6 april 2009 20:38 schreef leonieke het volgende:
[..]
Makkelijk rond komen van 1500 euro? Euhm... onze vaste kosten betalen met dat geld, jamaar ik eet ook nog graag iets
![]()
Maar ik vind het alleszins geen laagbetaald werk als je rekening houdt met de vakantie die je erbij krijgt (voor mij, rekening houdend met de betaalde feestdagen, een 55-tal dagen per jaar. Mijn man ongeveer hetzelfde, al is dat wel altijd samen)
Het wordt inderdaad steeds normaler, maar ik snap het echt niet en ik vind het doodzielig voor een kind.quote:Op maandag 6 april 2009 20:41 schreef leonieke het volgende:
[..]
Op het moment dat er een kind is, ga ik wel met onze baas spreken (zelfde school). Een vaste (halve) vrije dag voor mijn man moet mogelijk zijn en ik kan normaalgezien mijn uren op 4,5 dagen doen. Met wat geregel zal het dus waarschijnlijk 4 dagen opvang worden.
Maar als ik naar mijn vrienden/familie kijk, is dat eigenlijk redelijk normaal...
Vaste lasten 1000 en een inkomen van 1500? Vast niet he?quote:Op maandag 6 april 2009 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan heb je je vaste lasten te hoog laten oplopen. Ben je slaaf van je eigen vaste lasten geworden. Wij hebben ook een kind (2e op komst) en wij zijn aan vaste lasten zo'n 1000 euro per maand kwijt. Dat is inclusief wonen, verzekeringen, eten, GLW, alles zo'n beetje. En in de zomer zit er dan genoeg geld in kas om op vakantie te gaan. Ook wij hebben 2 auto's die daarvan betaald worden.
Je moet ook gewoon opletten. Goed zoeken op het internet leverde mij een verzekering op van 150 euro per jaar ipv 550 euro wat het bij mijn vorige maatschappij was. Onze stookkosten waren dit jaar (ondanks de strenge winter en de hoge gasprijzen) 550 euro lager dan die van de vorige bewoners. Met een paar simpele ingrepen. Wij kopen de meeste boodschappen bij de AH.
Tjah, in België zit je sowieso al met een ander systeem van leningen waardoor de aflossingen per maand echt wel hoger liggen (dat merk ik als ik in K&W post).quote:Op maandag 6 april 2009 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan heb je je vaste lasten te hoog laten oplopen. Ben je slaaf van je eigen vaste lasten geworden. Wij hebben ook een kind (2e op komst) en wij zijn aan vaste lasten zo'n 1000 euro per maand kwijt. Dat is inclusief wonen, verzekeringen, eten, GLW, alles zo'n beetje. En in de zomer zit er dan genoeg geld in kas om op vakantie te gaan. Ook wij hebben 2 auto's die daarvan betaald worden.
Je moet ook gewoon opletten. Goed zoeken op het internet leverde mij een verzekering op van 150 euro per jaar ipv 550 euro wat het bij mijn vorige maatschappij was. Onze stookkosten waren dit jaar (ondanks de strenge winter en de hoge gasprijzen) 550 euro lager dan die van de vorige bewoners. Met een paar simpele ingrepen. Wij kopen de meeste boodschappen bij de AH.
Als ik naar mijn vrienden/familie keek was dit ook normaal, maar ik heb na enige tijd toch het aantal opvangdagen teruggebracht van vier naar twee.quote:Op maandag 6 april 2009 20:41 schreef leonieke het volgende:
[..]
Met wat geregel zal het dus waarschijnlijk 4 dagen opvang worden.
Maar als ik naar mijn vrienden/familie kijk, is dat eigenlijk redelijk normaal...
Mwoh, dat hangt er ook maar vanaf. Vroeger ging mama bessen plukken en papa mammoets knuppelen, ook fulltime en lette oma ook op. Doe nou niet alsof kinderen in de opvang, bij de oppas of de grootouders iets missen omdat het heel nieuw en onbeproefd is. Het is niet voor niks dat er peuterspeelzalen zijn: om de kleines in contact te brengen met anderen.quote:Op maandag 6 april 2009 20:43 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Het wordt inderdaad steeds normaler, maar ik snap het echt niet en ik vind het doodzielig voor een kind.
Maar goed, dat zijn jouw keuzes.
Ah, in de ene job gaat het makkelijker om minder te gaan werken dan in een andere job.quote:Op maandag 6 april 2009 20:43 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Het wordt inderdaad steeds normaler, maar ik snap het echt niet en ik vind het doodzielig voor een kind.
Maar goed, dat zijn jouw keuzes.
In Belgie wordt sowieso anders tegen werkende vrouwen aangekeken dan in Nederland. Hoewel wonen in Nederland ook heel duur is (vanwege de hoge koopprijzen, niet vanwege het niet aflossen en de HRA).quote:Op maandag 6 april 2009 20:47 schreef leonieke het volgende:
[..]
Tjah, in België zit je sowieso al met een ander systeem van leningen waardoor de aflossingen per maand echt wel hoger liggen (dat merk ik als ik in K&W post).
Begrijp me trouwens niet verkeerd: ik vind het helemaal niet erg om niet op vakantie te gaan. Toen we nog geen vaste kosten hadden, gingen we (ondanks de weken vakantie) ook niet op reis.
En ja, we wilden ook een huis naar ons zin en willen daar allebei wel voor werken![]()
Ik zie ook niet in waarom het allemaal zo vreemd is om allebei fulltime te blijven werken. Mijn ouders hebben dat ook altijd gedaan en ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat als een gemis heb ervaren. Integendeel zelfs, ik vond het niet fijn als mijn pa eens vroeger thuis was, gewoon omdat ik dan die tijd voor mezelf niet meer had.
Nee mijn kind gaat twee dagen naar mijn moeder en 1 dag naar mijn schoonmoeder. Beide opa's en oma's zijn relatief jong , tussen de 45 en 55 jaar oud.quote:Op maandag 6 april 2009 20:37 schreef Hork het volgende:
[..]
En die dagen gaat je kind momenteel naar het KDV ?
En wat Mwanatabu zegt iddquote:Op maandag 6 april 2009 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Mwoh, dat hangt er ook maar vanaf. Vroeger ging mama bessen plukken en papa mammoets knuppelen, ook fulltime en lette oma ook op. Doe nou niet alsof kinderen in de opvang, bij de oppas of de grootouders iets missen omdat het heel nieuw en onbeproefd is. Het is niet voor niks dat er peuterspeelzalen zijn: om de kleines in contact te brengen met anderen.
Een kind dat van alle kanten goed wordt verzorgd komt echt niks tekort, integendeel.
Oh maar wat jij schetst is hier ook normaal ('77 hier, 3 mini's). Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om "onzindingen" als potjes te kopen (of Oilily-kleertjes of een X-box). Dan hoor ik de stem van mijn moeder gewoon in het achterhoofd heel hard lachen.quote:Op maandag 6 april 2009 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Belgie wordt sowieso anders tegen werkende vrouwen aangekeken dan in Nederland. Hoewel wonen in Nederland ook heel duur is (vanwege de hoge koopprijzen, niet vanwege het niet aflossen en de HRA).
Het is ook waar je tevreden mee bent. Voordat wij kinderen hadden trokken we door Indonesie en Cuba. Nu is een camping eigenlijk het leukste.
Ik ben al wat ouder (van '70). Misschien dat het mij daarom zo gemakkelijk valt om gemakkelijk te besparen. Net zoiets als potjes met kindervoeding. Die kosten een euro per stuk en smaken nergens naar. Als je het eten gewoon even met de staafmixer mixt dan heb je veel smaakvoller eten bijna voor niks. En zeker net zo gezond. Ik doe dat trouwens niet omdat ik een zuinige Hollander ben (ben Brabander), maar gewoon omdat ik het beter vind.
Daar kan je de luiers net van betalen joh grapjasquote:Op maandag 6 april 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:
Dat pubers duur zijn dat geloof ik wel. Maar zo'n kleintje kost toch bijna niks. Die kun je voeren van de kinderbijslag.
In aankoop is wonen in Nederland duurder dan in België, in kredieten afbetalen is het omgekeerd. Om een voorbeeld te geven: wij hebben 175k geleend en betalen daarvoor meer dan 1000 euro af per maand (met een echt goede rentevoetquote:Op maandag 6 april 2009 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Belgie wordt sowieso anders tegen werkende vrouwen aangekeken dan in Nederland. Hoewel wonen in Nederland ook heel duur is (vanwege de hoge koopprijzen, niet vanwege het niet aflossen en de HRA).
Het is ook waar je tevreden mee bent. Voordat wij kinderen hadden trokken we door Indonesie en Cuba. Nu is een camping eigenlijk het leukste.
Ik ben al wat ouder (van '70). Misschien dat het mij daarom zo gemakkelijk valt om gemakkelijk te besparen. Net zoiets als potjes met kindervoeding. Die kosten een euro per stuk en smaken nergens naar. Als je het eten gewoon even met de staafmixer mixt dan heb je veel smaakvoller eten bijna voor niks. En zeker net zo gezond. Ik doe dat trouwens niet omdat ik een zuinige Hollander ben (ben Brabander), maar gewoon omdat ik het beter vind.
Jij hebt als je aan de oertijd denkt het beeld van de Flintstones in je hoofd zitten! Denk je nou werkelijk dat die mannen 38 uur per week achter mammoeten aanliepen? Wil je weten hoe het toen was dan moet je kijken naar natuurvolkeren die nu nog in het stenen tijdperk leven. Die kinderen hangen zowat de hele dag op moeders rug. Er was wel een extended family in het stamverband, dat klopt. Meer mensen bemoeiden zich met de opvoeding. Maar de vrouwen hadden veel meer tijd voor hun eigen tijd dan een moeder nu.quote:Op maandag 6 april 2009 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Mwoh, dat hangt er ook maar vanaf. Vroeger ging mama bessen plukken en papa mammoets knuppelen, ook fulltime en lette oma ook op. Doe nou niet alsof kinderen in de opvang, bij de oppas of de grootouders iets missen omdat het heel nieuw en onbeproefd is. Het is niet voor niks dat er peuterspeelzalen zijn: om de kleines in contact te brengen met anderen.
Een kind dat van alle kanten goed wordt verzorgd komt echt niks tekort, integendeel.
Natuurlijk, dat zeggen alle ouders dan.quote:Op maandag 6 april 2009 20:48 schreef Ticootje het volgende:
shmoopy, wat vind je dan precies zielig? Ik ben echt wel in de veronderstelling dat Jen het naar haar zin heeft daar. Lekker met andere kindjes spelen. De leidsters zijn echt heel lief. Zo zielig is Jen niet hoor.
Maar dan kies je dus voor Pampers in plaats van katoenen luiers. Prima keuze, doe ik ook, maar het is wederom een luxe en geen noodzaak. Hele generaties zijn zonder Pampers of Olvarit grootgeworden.quote:Op maandag 6 april 2009 20:55 schreef MarMar het volgende:
[..]
Daar kan je de luiers net van betalen joh grapjas
Laat ik jou eerstal vertellen dat ik even iets beter beeld heb van natuurvolkeren en jager-verzamelaars nu en "in de oertijd" dan wat jij schetst. Als jij denkt dat ik die mammoet-opmerking letterlijk meende dan nou ja dan dan dan mis je ietsquote:Op maandag 6 april 2009 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij hebt als je aan de oertijd denkt het beeld van de Flintstones in je hoofd zitten! Denk je nou werkelijk dat die mannen 38 uur per week achter mammoeten aanliepen? Wil je weten hoe het toen was dan moet je kijken naar natuurvolkeren die nu nog in het stenen tijdperk leven. Die kinderen hangen zowat de hele dag op moeders rug. Er was wel een extended family in het stamverband, dat klopt. Meer mensen bemoeiden zich met de opvoeding. Maar de vrouwen hadden veel meer tijd voor hun eigen tijd dan een moeder nu.
In Nederland zijn er hypotheken waarbij je dan 320 euro pm betaald (of minder bij variabele rente). Maar wij verdrinken straks dan ook in onze schulden). Anderzijds heb je hier nauwelijks een huis onder de 220K, dus voor een fatsoenlijk huis ben je ook zo 1000 euro per maand kwijt. Je hebt dan wel een schuld van 4 ton.quote:Op maandag 6 april 2009 20:55 schreef leonieke het volgende:
[..]
In aankoop is wonen in Nederland duurder dan in België, in kredieten afbetalen is het omgekeerd. Om een voorbeeld te geven: wij hebben 175k geleend en betalen daarvoor meer dan 1000 euro af per maand (met een echt goede rentevoet) Die vaste lasten gaan dan vlug de hoogte in natuurlijk
![]()
Wat die potjes betreft, heeft dat trouwens niets met zuinig te maken of niet. Ik vind het heel fijn om te koken, dus zou die potjes ook zoveel mogelijk proberen te vermijden (maar je hoort me niet zeggen dat ik ze nooit zou kopen).
Wistudatje: aanschaf van katoenen luiers+inlegluiers+kosten van het wassen komt op hetzelfde neer als de prijs van een B-merk wegwerpluiers.quote:Op maandag 6 april 2009 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dan kies je dus voor Pampers in plaats van katoenen luiers. Prima keuze, doe ik ook, maar het is wederom een luxe en geen noodzaak. Hele generaties zijn zonder Pampers of Olvarit grootgeworden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |