Dan kan niet!quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:12 schreef vaarsuvius het volgende:
Het leuke is dat ik voor zowel Haushofer als Papierversnipperaar een zekere mate van groeiende waardering ervaar. Keep on Truckin' guys.
Mmm in dat opzicht vind ik je een beetje kort door de bocht gaan ...quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat ben ik ook volledig met je eensIk ben in dat opzicht erg van de Nico ter Linden-aanpak: je zou kinderen vanaf het begin aan moeten duidelijk maken dat de bijbel een boek is van verhalen, en meer de mythevorming moeten benadrukken. Dat maakt het niet minder waar, maar dan hoeven mensen niet meer krampachtig vast te houden aan letterlijkheden en kunnen ze zich richten op de inhoud.
Onzinquote:Op vrijdag 10 april 2009 19:36 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Als Christen word je geboren en niet gemaakt, geloof ik ...
Je kan het vergelijken met een kind van communistische ouders. Die wordt opgevoed met communistische idealen. Het overgrote percentage van deze kinderen zal sypmathie krijgen voor deze denkbeelden. Zou het kind nazistische ouders hebben gehad, was hij waarschijnlijk nazi geworden.quote:
Ik heb het erover dat ik geloof dat je als Christen geboren word ... en dat je dat een heel leven lang kunt negeren, ontkennen, niet weten, en ja omarmen ..quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:47 schreef Foque het volgende:
[..]
Je kan het vergelijken met een kind van communistische ouders. Die wordt opgevoed met communistische idealen. Het overgrote percentage van deze kinderen zal sypmathie krijgen voor deze denkbeelden. Zou het kind nazistische ouders hebben gehad, was hij waarschijnlijk nazi geworden.
Ik denk dat de meeste atheïstische ouders hun kinderen helemaal niets wijsmaken over religie omdat ze er helemaal niet mee bezig zijn. Die paar uitzonderingen (kinderen die toch gelovig worden) bevestigen de regel dat mensen niet religieus geboren worden.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:36 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Mmm in dat opzicht vind ik je een beetje kort door de bocht gaan ...
Laat kinderen in alle rust tot bloei komen ... niet voor niets dat ze zich in hun jonge jaren mogen verheugen..
Doordat Atheïsten en Theïsten hun kinderen van alles op de mauw spelden in het voordeel en nadeel van geloof en Here Jezus Christus veroorzaken ze alleen maar meer denominatie evenals verbastering ...
Als het kind een volwassen mens is en vervolgens de Bijbel leest zal het zaadje vanzelf ontkiemen of niet ..
En dat is alles wat nodig is de rest gaat vanzelf ..
Als Christen word je geboren en niet gemaakt, geloof ik ...
Je word geboren als Christen en je komt wel of niet tot Hem that's all I say ...quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste atheïstische ouders hun kinderen helemaal niets wijsmaken over religie omdat ze er helemaal niet mee bezig zijn. Die paar uitzonderingen (kinderen die toch gelovig worden) bevestigen de regel dat mensen niet religieus geboren worden.
Om nou over de uitverkiezing te gaan discusseren lijkt me irrelevant.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:49 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Ik heb het erover dat ik geloof dat je als Christen geboren word ... en dat je dat een heel leven lang kunt negeren, ontkennen, niet weten, en ja omarmen ..
Ik heb het niet over conditionering door ouders !
Immers ik geloof dat de Here de zijnen roept en niet pa en ma ..
Nou prima toch .. haal een keer lekker adem en ga verder met je leven ..quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:53 schreef Foque het volgende:
[..]
Om nou over de uitverkiezing te gaan discusseren lijkt me irrelevant.
Niet dus.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:52 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Je word geboren als Christen en je komt wel of niet tot Hem that's all I say ...
We hebben te maken met een dogmatische gelovige. Je zou de OP eens moeten lezen van dit topic. Gaat over zowel atheïstische als theïstische dogmatici als ik me het goed kan herrineren.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:56 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Nou prima toch .. haal een keer lekker adem en ga verder met je leven ..
quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:52 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Je word geboren als Christen en je komt wel of niet tot Hem that's all I say ...
quote:
quote:Op vrijdag 10 april 2009 20:01 schreef Foque het volgende:
[..]
We hebben te maken met een dogmatische gelovige. Je zou de OP eens moeten lezen van dit topic. Gaat over zowel atheïstische als theïstische dogmatici als ik me het goed kan herrineren.
quote:
quote:Uit het de deel 1 OP
Zonder dat Papierversnipperaar constant in je oor schreeuwt dat God niet bestaat.
Nu gaan we het persoonlijk maken en een welles/nietes spelletje beginnen? Ik laat deze discussie liever niet naar een nog lager niveau zakken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 20:46 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is deze keer niet alleen Papiermiepje ..
Jouw hooghartige benadering van mensen die jou een strobreed in de weg leggen is voor mij teken genoeg dat het er eigenlijk niet toe doet wat iemand ten berde brengt maar dat een topic als dit eigenlijk alleen ter meerdere eer en glorie door jou gestart is om te laten zien hoeveel jij wel niet weet over allerhande zaken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat precies mijn standpunt is is niet zo belangrijk. Ik hoef het labeltje "atheist", "theist", "deist" of wat dan ook niet zo nodig omdat ik de hele Godsvraag niet belangrijk vind; je zult toch nooit weten of God bestaat of niet. Daarbij zou je dan eerst moeten bekijken wat je zelf ziet als "God", en daar gaat dit topic niet over.
[..]
Nee, want ik kan prima zaken van elkaar loskoppelen, iets wat (als ik van je posts uitga) jou volkomen vreemd is. Ook al zou God niet bestaan (en die vraag vind ik dus ook niet belangrijk, eigenlijk) dan zou ik i]nooit[/i] mijn diepgang in religieuze zaken verloren tijd vinden. Omdat ik er zaken uithaal die jij simpelweg niet ziet, of wilt zien door die betonnen plaat van jeHet enige wat jij doet is het mantra "religie is nonsens" herhalen. Doe het maar vaak genoeg, en je hoeft het voor jezelf niet meer te rechtvaardigen; een beetje wat fundamentalistische gelovigen doen.
Ik vind het helemaal niet zinloos en nonsens om "me ermee te vermoeien", ik snap dan ook niet waar je dat leest. Ik denk eerder dat je bedoelt dat ik dat zou moeten vinden volgens die uiterst ongenuanceerde redenatie van je.
Maar alles kan vanuit jezelf komen. Wie weet is alles wel 1 grote illusie: 'De materiele wereld bestaat niet echt, ik geloof alleen maar dat hij bestaat, en omdat ik dat geloof ervaar ik de wereld ook alsof hij materieel is. Maar als ik iets anders zou geloven, zou ik heel iets anders ervaren.' Waar trek jij de grens? Of heb je voor jezelf besloten dat je niets zeker weet?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Weten in epistemologische zin. Je kunt nog zo overtuigd zijn van dat God bestaat, maar het kan altijd vanuit jezelf komen; je weet nooit of God ook daadwerkelijk een onafhankelijke entiteit met een bepaald bewustzijn is (dat is de God waar ik het dan nu over heb). En ik denk dat je geen manier hebt om daar uitsluitsel over te vinden.
Oke. Het leek mij een essentieel punt als het over God gaat. We hebben het immers over iets/iemand die bestaat of niet bestaat. Als er een god is, waarom zou je nooit kunnen weten of hij bestaat? Waar ligt de 'weet'-grens?quote:Voor mij doet dat er persoonlijk weinig toe trouwens.
Ik zeg 'stel dat het er is'. We gaan er dus van uit dat het er is. Stel ook dat jij er in terecht komt en God is zichtbaar, aanspreekbaar, aanraakbaar, als elk ander persoon. Zeg je dan 'God bestaat' of zeg je 'ik weet het niet, misschien is het een illusie waar ik in geloof en die ik nu in mijn dagelijkse leven ervaar'?quote:Dat is pure speculatie, dat lijkt me vrij zinloosDan moet je bekijken of er wellicht een hiernamaals is, of we dat meemaken in een bepaald soort bewustzijn etc etc.
Beschouw jij jezelf als een atheïsme-evangelist?quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan kan niet!
Ik ben een radicale anti-theïst en als ik niet uitkijk heb ik een ban.
Nee. Ik weiger me slechts te onderwerpen aan iemand anders' religie, en daar heb ik ook argumenten voor. Maar sommige users en MOD's worden daar moe van.quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Beschouw jij jezelf als een atheïsme-evangelist?
Prima dat jij niet religieus bent, maar waarom ben je anti-theist, waarom heb je er problemen mee dat anderen wel religieus zijn?quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Ik weiger me slechts te onderwerpen aan iemand anders' religie, en daar heb ik ook argumenten voor. Maar sommige users en MOD's worden daar moe van.
Het probleem is dat " alleen maar in God geloven" voor de meeste mensen niet genoeg is. Voor je het weet richten ze een politieke partij op om hun religie aan anderen op te dringen. Drugs, abortus, winkelsluitingstijdenwet. En daar mag je niet tegen zijn omdat je respect moet hebben voor iemand geloof?quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:24 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Prima dat jij niet religieus bent, maar waarom ben je anti-theist, waarom heb je er problemen mee dat anderen wel religieus zijn?
Dat begrijp ik nooit - dat is toch hun (mijn) zaak?
Dat is onzin. Voor de meeste mensen is het juist wel genoeg - er zijn er echt maar weinig die proberen hun geloof aan anderen op te dringen. Daarnaast zijn de meeste gelovigen (christenen iig), zeker in Nederland, inmiddels al zo vrijdenkend dat er helemaal geen probleem meer wordt gemaakt van abortus, homoseksualiteit etcetera.quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het probleem is dat " alleen maar in God geloven" voor de meeste mensen niet genoeg is. Voor je het weet richten ze een politieke partij op om hun religie aan anderen op te dringen. Drugs, abortus, winkelsluitingstijdenwet. En daar mag je niet tegen zijn omdat je respect moet hebben voor iemand geloof?
Nee dus.,
Respect voor een mening? Dan kan er dus niet meer gediscussieerd worden?quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:37 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dat is onzin. Voor de meeste mensen is het juist wel genoeg - er zijn er echt maar weinig die proberen hun geloof aan anderen op te dringen. Daarnaast zijn de meeste gelovigen (christenen iig), zeker in Nederland, inmiddels al zo vrijdenkend dat er helemaal geen probleem meer wordt gemaakt van abortus, homoseksualiteit etcetera.
Bij een democratie hoort nu eenmaal vrijheid van geloof, als er genoeg mensen zijn die in iets geloven, hoort dat mijns inziens ook in de regering. Het is tenslotte een volksvertegenwoordiging.
Respect voor iemands geloof vind ik overigens niet meer dan normaal.
Nee, dat zeg ik niet. Discussie kan altijd, maar respect hebben hoort daar bij. Daarmee bedoel ik dus ook dat je elkaar niet belachelijk moet maken. Ik ben katholiek, maar heb respect voor mensen die een ander geloof aanhangen of atheistisch zijn. Andersom moet dan toch ook kunnen?quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Respect voor een mening? Dan kan er dus niet meer gediscussieerd worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |