Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.quote:I started being really proud of the fact that I was gay even though I wasn't.
Laatste reacties:quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:30 schreef Scaurus het volgende:
FOK is een liberaal-modernistisch nest waarin het simpelweg not done is om ook maar enige sympathie naar religie toe te tonen, laat staan om zelf gelovig te zijn. Ongekende staaltjes dogmatiek worden vertoont in 'wetenschappelijke' topics, waarin zogenaamd 'Darwinian minded' antitheïsten tegen al het recente biologische onderzoek (! ) in de atheïstische orthodoxie verkondigen. Geloof is parasitair, achterlijk, onderdrukkend, und so weiter.
In deze eindeloze stroom bagger staat een sterke rots van kritische gelovigen en warse atheïsten die de progressief-atheïstische dogmatiek niet slikken. Uit ervaring weten ze vaak dat religie ook een heilzame werking kan hebben. Een intellectuele visie op het alom verachtte christendom vormen ze liever door verdieping in de geschiedenis of de Bijbel zelf, niet uit The God Delusion.
De FOKkers tegen het antitheïsme staan hun mannetje, maar worden af en toe moe van het constant weerleggen van atheïstische dogma's. Daarom is het goed als er op WFL een klein hoekje is waar rustig en genuanceerd gediscussieerd kan worden over bijv. Jezus als mythe of de betekenis van religie in de moderne samenleving zonder dat Papierversnipperaar constant in je oor schreeuwt dat God niet bestaat.
Vandaar dus dit topic
quote:Op zondag 29 maart 2009 17:25 schreef Scaurus het volgende:
Een allergie tegen mystiek, romantiek en sentiment. Wat een leeg leven moet dat zijn!
quote:Op zondag 29 maart 2009 17:55 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
En dat is jouw genuanceerde en intellectuele reactie?
Waarom zou je idioten jouw overtuigingen laten beinvloeden? Het antitheisme is doorgaans ook vaak een reactie op Christenen met een verknipt/achterlijk beeld van de wetenschap. Polarisatie is een amchtig middel door dogmatische mensen (aan beide kanten), en het vereist verstandige mensen om daar niet in mee te gaan.quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
Het lijkt me veel beter dat christenen zichzelf zien als sociale groep (beetje zoals liberale joden of "Nederlanders") ipv dingen blind geloven die in de bijbel staan.quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
DUs omdat het geloof mij in algemene zin niet interesseert, zou ik er geen mening over kunnen/mogen hebben. Dat is volgens mij ook zo'n beetje de kern waarom atheïsten een hekel aan geloof/gelovigen hebben.quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Ook ik erger me aan de antitheïstische houding van veel Fokkers. Nou troost ik mezelf met de gedachte dat de meesten van hen de interesse, intelligentie of een combinatie daarvan missen om zich ook serieus met het onderwerp beziggehouden te hebben (of is dat arrogant?) om er daadwerkelijk een mening over vormen die serieus te nemen is.
Het probleem is vooral dat er op het WFL subforum, of op heel FOK! an sich er een goede groep Christenen rondloopt die erg geinformeerd zijn. Er is een (grote) groep pubers en slecht geinformeerde atheisten. En naast deze groepen is er ook een groep van Atheisten die ook erg geinformeerd zijn over het Christendom (scaurus, jij?).quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet zeggen dat ik eenzelfde gevoel bij religie heb. Soms identificeer ik me meer met Christenen dan met atheïsten als ik voor de zoveelste keer zie wat voor achterlijkheid er gespuid wordt over het Christendom door deze mensen.
En de 'christelijke' visie van christenen is altijd ter ere van dat Christendom zonder achterlijkheid?quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Kun je even precies aanstippen waar ik dat zeg? Of is dit een conclusie die je uit gemakzucht trekt?quote:Op maandag 6 april 2009 17:11 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
En de 'christelijke' visie van christenen is altijd ter ere van dat Christendom zonder achterlijkheid?
Natuurlijk mag je een mening hebben. Alleen ik persoonlijk neem mensen die met weinig kennis een mening formuleren (en in dit geval vaak hele stellige!) niet snel serieus. Ik neem aan dat jij ook als voorwaarde om iemand zijn/haar redenatie te willen begrijpen goede argumenten hebt.quote:Op maandag 6 april 2009 16:10 schreef pisnicht het volgende:
[..]
DUs omdat het geloof mij in algemene zin niet interesseert, zou ik er geen mening over kunnen/mogen hebben. Dat is volgens mij ook zo'n beetje de kern waarom atheïsten een hekel aan geloof/gelovigen hebben.
Jij hebt bijvoorbeeld weinig tot geen zinnige bijdragen geleverd aan religieuze discussies als je het mij vraagt, op wat gebash, getroll en geschreeuw na. Ik vraag me serieus af of je werkelijk die enorme naiviteit bezit dat ik of andere mensen dit soort posts ("goede raad" ':') ) van je nog überhaupt serieus ga nemenquote:Op maandag 6 april 2009 15:52 schreef DrDarwin het volgende:
Dan kan er meteen een slot op, religie is tenslotte zinloze nonsens.
Verspil je intellect er niet mee, er zijn belangrijker zaken die de aandacht vragen.
Maar deze houding zie je aan beide kanten en lang niet bij alle gelovigen! Probeer je te stellen dat dit de houding is van alle Christenen/gelovigen?quote:Op maandag 6 april 2009 16:02 schreef ioko het volgende:
Wat mij het meeste stoort aan religie (buiten de verschrikkelijke dingen die in naam van geloof worden gedaan), is de houding van mensen die geloven. Ze voelen zich vaak verheven boven mensen die niet geloven: deze mensen zijn immers onwetend.
Ja, dat is inderdaad erg waar, en ik vraag me af waarom ik me dit ook zo aantrekquote:Op maandag 6 april 2009 16:02 schreef Montov het volgende:
[..]
Waarom zou je idioten jouw overtuigingen laten beinvloeden? Het antitheisme is doorgaans ook vaak een reactie op Christenen met een verknipt/achterlijk beeld van de wetenschap. Polarisatie is een amchtig middel door dogmatische mensen (aan beide kanten), en het vereist verstandige mensen om daar niet in mee te gaan.
Heb je kennis nodig over het Christendom nodig om te kunnen discussieren over de redeneringen achter het hebben van het geloof? Is de holistische discussie niet veel efficienter dan het kunnen noemen van wapenfeitjes als 'Thomas had bewijs nodig voor hij geloofde.' en dit vervolgens te linken naar een hedendaags voorbeeld ofzo...quote:Op maandag 6 april 2009 17:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je een mening hebben. Alleen ik persoonlijk neem mensen die met weinig kennis een mening formuleren (en in dit geval vaak hele stellige!) niet snel serieus.
Ik ben Atheist maar heb echt geen hekel aan mijn ouders of mijn buren... Het is ook niet moeilijk in te zien dat het Christendom voor veel mensen een steunpilaar is, of ze nou geloven dat ze de Hemel in gaan, of gewoon omdat ze het fijn vinden elke zondag bij elkaar te komen en te praten - hoe kan je daar nou iets tegen hebben?quote:Op maandag 6 april 2009 16:10 schreef pisnicht het volgende:
Dat is volgens mij ook zo'n beetje de kern waarom atheïsten een hekel aan geloof/gelovigen hebben.
De reden dat ik niet in discussie treed is simpelweg omdat ik daarmee de indruk zou kunnen wekken dat religie iets van legitimiteit zou hebben, dat heeft het niet.quote:Op maandag 6 april 2009 17:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij hebt bijvoorbeeld weinig tot geen zinnige bijdragen geleverd aan religieuze discussies als je het mij vraagt, op wat gebash, getroll en geschreeuw na. Ik vraag me serieus af of je werkelijk die enorme naiviteit bezit dat ik of andere mensen dit soort posts ("goede raad" ':') ) van je nog überhaupt serieus ga nemenDat is hetzelfde als een Rudeonline die fysici moet gaan overtuigen dat de relativiteitstheorie "een verspilling van intellect is.
[..]
Volgens mij is een vraag iets anders dan een conclusie, hoe je bij gemakzucht komt snap ik niet helemaal. De precieze locatie van de quote is direct na je eerste quote, die over homofilie.quote:Op maandag 6 april 2009 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je even precies aanstippen waar ik dat zeg? Of is dit een conclusie die je uit gemakzucht trekt?
Hoe zie je de recente opmerking over condoomgebruik van de paus dan? Daar zit volgens mij wat frictie, en het blijft het opperhoofd van de grootste christelijke organisatie.quote:Op maandag 6 april 2009 18:32 schreef Lathund het volgende:
Zoals iemand eerder al aanstipte: beide proberen de waarheid te vinden en zouden elkaar dus aan moeten vullen i.p.v. tegen te werken. En over het algemeen lukt dat ook prima, maar dat heeft niet iedereen door...
Een gemiste kans, Haus, je had ook dit citaat kunnen gebruiken:quote:Op maandag 6 april 2009 15:36 schreef Haushofer het volgende:
Naar aanleiding van de zoveelste bagger op de frontpage over religie, kwam de volgende quote van Kurt Cobain in me op:
[..]
En deze komt nog wel van je grote voorbeeldquote:The bigotry of the nonbeliever is for me nearly as funny as the bigotry of the believer
quote:De paus had gelijk met zijn uitspraak dat de verspreiding van condooms het aidsprobleem kan verergeren. Dat zegt aids-expert Edward C. Green van de Amerikaanse Harvard Universiteit. “Het beste bewijs dat we hebben, bevestigt de uitspraken van de paus.”
Heb je de rest van het artikel ook gelezen? Dan lijkt me een verdere reactie op je punten niet te hoeven.quote:Op maandag 6 april 2009 20:27 schreef Lathund het volgende:
Wat ik hierover weet, heb ik vooral van katholieknederland.nl (heb me er verder niet veel mee bezig gehouden). Daarop afgaand zeg ik: het ligt allemaal wat anders dan de media willen doen geloven. Media maken meer kapot dan je lief is, zogezegd. Het genuanceerde antwoord van de Paus werd samengevat in een oneliner, die los van zijn context in nieuwsfeeds is gegooid. Ook het feit dat de Paus bijval krijgt, o.a. uit Harvard (een van de meest vooraanstaande universiteiten van de VS) wordt uiteraard niet vermeld. Ik kan helaas het nieuwsbericht met daarin de meest letterlijke weergave van de woorden van de Paus niet meer vinden...
Denk zelf ook even na. Als je alleen naar 'de daad' kijkt, zorgt een condoom ervoor dat je geen soa's over kan dragen. Althans, als het goed gebruikt wordt, niet breekt en je er geen dingen naast doet waarbij het risico er nog wel is. Met name dat breken van condooms schijnt een risico te zijn in warme landen (Afrika): bij hogere temperaturen gebeurt dat sneller.
Maar als je verder kijkt, in een breder perspectief kijkt, zullen mensen waarschijnlijk 'vrijer' seksen en waarschijnlijk ook vaker. De moraal wordt soepeler, mensen voelen zich veilig en nemen mogelijk meer risico... al met al kan het positieve effect van condoomgebruik afgeremd, gecompenseerd en mogelijk zelfs voorbijgestreefd worden door het negatieve effect.
En is dat slechts een bangmakende hypothese die met wetenschappelijk bewijs weerlegd kan worden? Nee! Althans, op dit moment niet; na meer onderzoek mogelijk wel. Om de eerste alinea van dit nieuwsbericht te citeren:
[..]
Waarom?quote:Op maandag 6 april 2009 15:48 schreef Nadinarama het volgende:
Tip: 'Lees een boek van Jacob Slavenburg'.
quote:Op maandag 6 april 2009 18:19 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De reden dat ik niet in discussie treed is simpelweg omdat ik daarmee de indruk zou kunnen wekken dat religie iets van legitimiteit zou hebben, dat heeft het niet.
Welke christen wil bewijzen dat hij gelijk heeft? Ik denk dat vrijwel elke christen zal erkennen dat God niet te bewijzen is. Is daarmee gelijk de discussie zinloos? En is alle discussie over iets wat niet te bewijzen is, zinloos? Zullen we alle filosofische vakgebieden maar afschaffen?quote:Op maandag 6 april 2009 18:19 schreef DrDarwin het volgende:
Rekigie is nonsens en een verspilling van tijd, ... zelfs al zou er een ' schepper' bestaan dan nog is discussie daarover zinloos, want wat religieuzen willen (het bewijzen dat zij gelijk hebben in hun gelovigheid) is een zinloos streven omdat hun god in al zijn wijsheid blijkbaar heeft bedacht dat hij onbewijsbaar wil blijven.
Wie zegt dat? De bijbel staat vol met twijfelaars... twijfel hoort bij het geloof.quote:Op maandag 6 april 2009 18:19 schreef DrDarwin het volgende:
Discussieren erover geeft alleen maar aan dat je twijfelt, en twijfel hoort niet bij geloof, jouw geloof hoort standvast en onwrikbaar te zijn
Da's een enorme drogredenquote:Op maandag 6 april 2009 18:19 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De reden dat ik niet in discussie treed is simpelweg omdat ik daarmee de indruk zou kunnen wekken dat religie iets van legitimiteit zou hebben, dat heeft het niet.
Het is een keuze of je alleen datgene omarmt wat "bewijsbaar" is (falsificeerbaar, bedoel je denk ik) of dat je aanneemt dat er meerdere denkkaders zijn.quote:Rekigie is nonsens en een verspilling van tijd, ... zelfs al zou er een ' schepper' bestaan dan nog is discussie daarover zinloos, want wat religieuzen willen (het bewijzen dat zij gelijk hebben in hun gelovigheid) is een zinloos streven omdat hun god in al zijn wijsheid blijkbaar heeft bedacht dat hij onbewijsbaar wil blijven.
Twijfel hoort juist wel bij geloof, hoe kom je hierbij? Uit die dikke duim van je?quote:Discussieren erover geeft alleen maar aan dat je twijfelt, en twijfel hoort niet bij geloof, jouw geloof hoort standvast en onwrikbaar te zijn, iedereen die hier post en probeert zijn geloof sterker te maken door er iets ' zinnigs' over te schrijven is eigenlijk gewoon aan het twijfelen.
Goede onderbouwing ook weer.quote:Ik twijfel niet, geloof is flauwekul.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |