abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67662264
Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Voorgaande deeltjes met veel informatie:

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5
[Excel] Het grote Excel-vragentopic #6
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #7
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #8
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #9
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #10
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #11

Nieuw topic? Haal de OP bij de wiki
  donderdag 2 april 2009 @ 23:31:08 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67662464
=ALS(VERT.ZOEKEN(1274958;MYAT;1;ONWAAR);"TVP";"")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 3 april 2009 @ 08:14:49 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67666110
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_67668543
Alt-F11, ga naar de Sheet waarin je de lijst plakt en plak dit in het witte gedeelte rechts:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Application.EnableEvents = False

Dim Waarde As String

If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
    i = 0

Do
        i = i + 1

Waarde = Cells(i, 1).Value

Waarde = Mid(Waarde, 1, Len(Waarde) - 3)
        Waarde = Val(Waarde)

Cells(i, 1).Value = Waarde
    Loop Until Cells(i + 1, 1).Value = ""
End If

Application.EnableEvents = True

End Sub

Verwijderd gewoonweg de laatste 3 karakters.
  vrijdag 3 april 2009 @ 12:57:33 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67673961
tvp
heitieh
  vrijdag 3 april 2009 @ 13:31:10 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67675037
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 10:14 schreef DaFan het volgende:
Alt-F11, ga naar de Sheet waarin je de lijst plakt en plak dit in het witte gedeelte rechts:
[ code verwijderd ]

Verwijderd gewoonweg de laatste 3 karakters.
En dan moet ik dit per cel invoegen?
pi_67675543
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 13:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

En dan moet ik dit per cel invoegen?
Nee. Dit is een code, geen formule!

Bij élke wijziging die je doet in kolom A wordt deze code uitgevoerd. Dus als jij gewoon één keer een lijst met getallen invoegt, met " in" (let op de spatie!) erachter, worden deze drie laatste tekens weggehaald.

Probeer het maar eens uit.

Ik hoor graag of dit het probleem heeft opgelost.
  vrijdag 3 april 2009 @ 13:56:39 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67675974
ik ga nog even rommelen, dank je
pi_67680372
Hier Excel 2007, Nederlands.
Hoe kan ik uit een adressenbestand waarin de gegevens (logischerwijs) horizontaal zijn verwerkt per persoon, adresstickers stickers printen? Niet alle kolommen moeten verwerkt worden (Telefoon ed) en de cellen die nu naast elkaar staan moeten onder elkaar eruit komen.

Iemand?
  vrijdag 3 april 2009 @ 16:47:41 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67680978
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 16:27 schreef Tim21 het volgende:
Hier Excel 2007, Nederlands.
Hoe kan ik uit een adressenbestand waarin de gegevens (logischerwijs) horizontaal zijn verwerkt per persoon, adresstickers stickers printen? Niet alle kolommen moeten verwerkt worden (Telefoon ed) en de cellen die nu naast elkaar staan moeten onder elkaar eruit komen.

Iemand?
Je kan ze importeren in word (samenvoegen) en daar de etiketlay-out e.d bepalen. Je kan ook kolommen aanwijzen.

Ik zoek ff een linkje voor je op.
heitieh
  vrijdag 3 april 2009 @ 16:50:01 #11
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67681049
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 16:47 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Je kan ze importeren in word (samenvoegen) en daar de etiketlay-out e.d bepalen. Je kan ook kolommen aanwijzen.

Ik zoek ff een linkje voor je op.
Klik

(seniorencomputerhulp )
heitieh
pi_67687112
Vriendelijk bedankt, hier kan ik wel wat mee
  vrijdag 3 april 2009 @ 22:34:19 #13
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67692043
Speciaal voor het goede weer:
It's Time To Shine
pi_67732228
Yay karbonade
  maandag 6 april 2009 @ 08:23:57 #15
251202 ruudtb205
Ik weet het niet meer!
pi_67749511
Beste mensen,
Ik volg al een poos dit forum om een oplossing te vinden voor mijn probleem, maar ik kom er nog niet uit. Vooraf: ik gebruik Excel 2003, nederlandse versie.
Mijn vrouw werkt als gastouder en moet dus rekeningen versturen aan haar vraagouders. Daarvoor heb ik in Excel een formulier gemaakt waar de gegevens van de kinderen instaan en ze de uren per week kan invoeren.( Via een formule worden die uren opgeteld, en wordt er met een uurprijs een bedrag gemaakt, maar dat gebeurt in Word). Via samenvoegen worden deze gegevens in een Worddocument gezet en uitgeprint. Iedere maand worden de voorgaande gegevens overschreven, want de uiteindelijke rekeningen (waar alle gegevens ook in staan) worden ter controle bewaard. Werkt alemaal perfect.
Nu wilde ze alleen ook een jaaroverzicht geven aan de ouders. Daarvoor heb ik op blad 2 van de excelsheet 24 kolommen gemaakt, kolom A heeft als kop Namen (van de kinderen) en dan komen de kolommen januari uren, januari bedrag, februari uren, februari bedrag etc. Na december bedrag staat een kolom totaal uren en totaal bedrag. Die kolommen voeg ik dan weer samen in Word.
Nu kun je wel alles iedere maand kopieren en plakken speciaal doen, maar zo handig is mijn vrouw niet met Excel
Het zou handig zijn als iedere maand de totaaluren van blad 1 naar de juiste kolom van de uren in blad2 overgezet zouden worden (het bedrag dat er bij hoort bereken ik dan weer met een simpele formule). Het schijnt te kunnen met een knop, of bij het wijzigen van het blad, maar ik kom er niet uit. Mag ik gebruik maken van jullie wijsheid om dit op te lossen? Ik weet een heel klein beetje van VB DotNet, maar code zelf schrijven is nog een brug te ver voor me......
Alvast bedankt voor het meedenken!
Leven is leren!
  maandag 6 april 2009 @ 08:33:05 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67749609
quote:
Op maandag 6 april 2009 08:23 schreef ruudtb205 het volgende:
<knip>
Excel help zegt mij dit
quote:
Dezelfde gegevens invoeren in andere werkbladen

Als u al gegevens op een werkblad hebt ingevoerd, kunt u de gegevens snel naar corresponderende cellen op andere bladen kopiëren.

Selecteer het blad dat de gegevens bevat en de bladen waar u de gegevens naartoe wilt kopiëren.

Selecteer de cellen met de gegevens die u wilt kopiëren.

Wijs naar de opdracht Doorvoeren in het menu Bewerken en klik op Naar groep.
Misschien dat dit werkt?
  maandag 6 april 2009 @ 08:52:11 #17
251202 ruudtb205
Ik weet het niet meer!
pi_67749911
Bedankt voor het meedenken, maar dat werkt niet. Ik heb het even uitgeprobeerd, maar Naar groep blijft bij mij grijs. Als ik de logica probeer te doorgronden lijkt me ok niet dat dit de oplossing is, want daarmee kopieer je het 1x naar een speciale kolom. Ik wil graag de kolom iedere maand opnieuw (met de nieuwe waarden) naar een volgende kolom hebben, en volgens mij kan dat niet op deze manier.
Leven is leren!
  maandag 6 april 2009 @ 09:02:59 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67750104
quote:
Op maandag 6 april 2009 08:52 schreef ruudtb205 het volgende:
Bedankt voor het meedenken, maar dat werkt niet. Ik heb het even uitgeprobeerd, maar Naar groep blijft bij mij grijs. Als ik de logica probeer te doorgronden lijkt me ok niet dat dit de oplossing is, want daarmee kopieer je het 1x naar een speciale kolom. Ik wil graag de kolom iedere maand opnieuw (met de nieuwe waarden) naar een volgende kolom hebben, en volgens mij kan dat niet op deze manier.
Zoveel verstand heb ik er ook niet van, Waarschijnlijk is er een code waarmee je gegevens vanuit blad 1 in blad 2 kan zetten.
  maandag 6 april 2009 @ 13:00:55 #19
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67756584
quote:
Op maandag 6 april 2009 08:23 schreef ruudtb205 het volgende:
Beste mensen,
Ik volg al een poos dit forum om een oplossing te vinden voor mijn probleem, maar ik kom er nog niet uit. Vooraf: ik gebruik Excel 2003, nederlandse versie.
Mijn vrouw werkt als gastouder en moet dus rekeningen versturen aan haar vraagouders. Daarvoor heb ik in Excel een formulier gemaakt waar de gegevens van de kinderen instaan en ze de uren per week kan invoeren.( Via een formule worden die uren opgeteld, en wordt er met een uurprijs een bedrag gemaakt, maar dat gebeurt in Word). Via samenvoegen worden deze gegevens in een Worddocument gezet en uitgeprint. Iedere maand worden de voorgaande gegevens overschreven, want de uiteindelijke rekeningen (waar alle gegevens ook in staan) worden ter controle bewaard. Werkt alemaal perfect.
Nu wilde ze alleen ook een jaaroverzicht geven aan de ouders. Daarvoor heb ik op blad 2 van de excelsheet 24 kolommen gemaakt, kolom A heeft als kop Namen (van de kinderen) en dan komen de kolommen januari uren, januari bedrag, februari uren, februari bedrag etc. Na december bedrag staat een kolom totaal uren en totaal bedrag. Die kolommen voeg ik dan weer samen in Word.
Nu kun je wel alles iedere maand kopieren en plakken speciaal doen, maar zo handig is mijn vrouw niet met Excel
Het zou handig zijn als iedere maand de totaaluren van blad 1 naar de juiste kolom van de uren in blad2 overgezet zouden worden (het bedrag dat er bij hoort bereken ik dan weer met een simpele formule). Het schijnt te kunnen met een knop, of bij het wijzigen van het blad, maar ik kom er niet uit. Mag ik gebruik maken van jullie wijsheid om dit op te lossen? Ik weet een heel klein beetje van VB DotNet, maar code zelf schrijven is nog een brug te ver voor me......
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik denk dat je vraag te algemeen is. Het is meer een "project" . Ik zou je aanraden om dat project op te delen in vragen die hier wel te beantwoorden zijn.

Als ik je verhaal lees, heb ik sterk de indruk dat het allemaal wel kan en niet eens zo moeilijk hoeft te zijn, maar ik zou nu niet weten waar ik moet beginnen. Ook heb ik bijvoorbeeld meer info nodig over de verdeling van de gegevens van blad 1. En heb je 1 excel sheet per kind, of alle in 1 sheet? Dat soort dingen.

In ieder geval succes
heitieh
  maandag 6 april 2009 @ 14:15:30 #20
251202 ruudtb205
Ik weet het niet meer!
pi_67759005
OK, even wat informatie erbij. Ik ben misschien niet helemaal helder in mijn uitleg. Dat ik het snap wil niet zeggen dat het ook duidelijk is
In blad 1 staan de kolomnamen voornaam, achternaam, adres, geboortedatum (+ nog een aantal soortgelijke tekstkolommen die verder alleen belangrijk zijn voor het samenvoegen in Word). Daarachter staan de kolommen week 1, week 2, week 3, week 4 en week 5. Hierin worden de uren per kind per week ingevoerd. Daarna komt een kolom met totaaluren: de som van week 1 t/m 5. Om die laatst kolom gaat het dus.
Alle kinderen hebben een eigen rij op werkblad 1, zo kun je keurig per week per kind invoeren. Als je klaar bent met invoeren heb je dus in de kolom Totaaluren een berekende waarde staan van het aantal uren dat een kind geweest is.
Op blad 2 staan de kolommen Naam kind, gevolgd door uren januari, bedrag januari, uren februari, bedrag februari etc. Na december volgt - zoals gezegd - totaal uren en totaal bedragen.De volgorde van de namen van de kinderen in de rijen is gelijk, m.a.w. als je kopieert en plakt vanuit de kolom totaaluren hoef je niet op een andere volgorde te letten (anders zou het wel eg ingewikkeld worden, denk ik )
Nu wil ik dus graag dat als ik de uren in de weekkolommen invul de uren die in de kolom totaaluren vanzelf in de juiste kolom (dus van de maand waar die uren over gaan) terecht komen. Normaal gesproken worden de uren ingevoerd in dezelfde maand dat ze gedraaid worden (al is dat soms op het nippertje.
Ik hoop dat het zo duidelijker is. Ik zou het voorbeeld wel ergens neer willen zetten, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten op dit forum.
Leven is leren!
  maandag 6 april 2009 @ 14:34:32 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67759646
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:15 schreef ruudtb205 het volgende:
OK, even wat informatie erbij. Ik ben misschien niet helemaal helder in mijn uitleg. Dat ik het snap wil niet zeggen dat het ook duidelijk is
In blad 1 staan de kolomnamen voornaam, achternaam, adres, geboortedatum (+ nog een aantal soortgelijke tekstkolommen die verder alleen belangrijk zijn voor het samenvoegen in Word). Daarachter staan de kolommen week 1, week 2, week 3, week 4 en week 5. Hierin worden de uren per kind per week ingevoerd. Daarna komt een kolom met totaaluren: de som van week 1 t/m 5. Om die laatst kolom gaat het dus.
Alle kinderen hebben een eigen rij op werkblad 1, zo kun je keurig per week per kind invoeren. Als je klaar bent met invoeren heb je dus in de kolom Totaaluren een berekende waarde staan van het aantal uren dat een kind geweest is.
Op blad 2 staan de kolommen Naam kind, gevolgd door uren januari, bedrag januari, uren februari, bedrag februari etc. Na december volgt - zoals gezegd - totaal uren en totaal bedragen.De volgorde van de namen van de kinderen in de rijen is gelijk, m.a.w. als je kopieert en plakt vanuit de kolom totaaluren hoef je niet op een andere volgorde te letten (anders zou het wel eg ingewikkeld worden, denk ik )
Nu wil ik dus graag dat als ik de uren in de weekkolommen invul de uren die in de kolom totaaluren vanzelf in de juiste kolom (dus van de maand waar die uren over gaan) terecht komen. Normaal gesproken worden de uren ingevoerd in dezelfde maand dat ze gedraaid worden (al is dat soms op het nippertje.
Ik hoop dat het zo duidelijker is. Ik zou het voorbeeld wel ergens neer willen zetten, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten op dit forum.
Je zou een schermafbeelding kunnen maken, met de knop printscreen (naast F12), die plakken in paint.
Vervolgens kan je in paint alles weghalen wat wij niet hoefen te zien (zoals die geboortedatums, bedragen en uren. Al heb ik het idee dat je dat uit jezelf wel zou doen ), en dan kan je hem uploaden.
Uploaden kan bijvoorbeeld op www.xs.to
Ik zou trouwens even wachten met zo'n ding op internet zetten totdat iemand het echt nodig heeft.
  maandag 6 april 2009 @ 17:02:03 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_67764849
Ik heb een bestand in Excel dat nu 5 MB is. Kan ik dit ook verkleinen? Het is een werkbestand met een groot aantal regeltjes waar een sortering en subtotaal in is gegoten.

Excel '97 of 2003
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 6 april 2009 @ 17:13:58 #23
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67765216
quote:
Op maandag 6 april 2009 17:02 schreef sanger het volgende:
Ik heb een bestand in Excel dat nu 5 MB is. Kan ik dit ook verkleinen? Het is een werkbestand met een groot aantal regeltjes waar een sortering en subtotaal in is gegoten.

Excel '97 of 2003
Schakel over naar '07, dan zijn de bestanden sowieso kleiner

Geen idee of het helpt om inverschillende tabbladen te werken eigenlijk..
It's Time To Shine
  maandag 6 april 2009 @ 20:03:24 #24
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67770677
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:15 schreef ruudtb205 het volgende:
Kijk deze plaatjes:
Blad1:
Klik

Blad2:
Klik

Achter die ene knop staat de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Private Sub CommandButton1_Click()
 col = 0
 i = 1
 Do
 i = i + 1
 If Worksheets(2).Cells(1, i).Value = Worksheets(1).Range("E1").Value Then col = i
 Loop Until Worksheets(2).Cells(1, i).Value = ""

If col = 0 Or col > 13 Then
 MsgBox "Maand niet gevonden!"
 Exit Sub
 End If

Range("N3:N31").Select
 Selection.Copy
 Sheets(2).Select
 Worksheets(2).Cells(2, col).Select
  Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
        False, Transpose:=False
 Sheets(1).Select
 Range("B3:M31").Clear
 Range("A1").Select

End Sub

Aan het einde van de maand klik je op die knop en je veld op blad 1 wordt geleegd en de gegevens gaan naar blad 2.

heitieh
  maandag 6 april 2009 @ 21:34:15 #25
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_67774596
Ik ben een standaard boodschappenlijstje aan het (proberen te) maken.
Op tabblad 1 tot en met 4 benoem ik de winkels.
Per winkel vul ik op het sheet in welke artikelen ik daar koop.
Daar wil ik dan op invullen hoeveel ik komende week van dat artikel nodig heb.

Op tabblad 5 wil ik dan een lijstje met wat ik moet kopen.
Gesorteerd per winkel en vervolgens categorie.
Dit zodat ik per winkel niet hoef te kris-krassen en niets vergeet en weer terug moet naar de vorige winkel.
Mijn gedachte is een macro en zoekende op actieve cellen met waarde groter dan 0 (want waarde 0 hoef ik niet te kopen) en dan tenslotte op tabblad 5 een sorteerfunctie.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Dit moet volgens mij wel al bestaan en ik heb geen zin en gen tijd om het wiel uit te vinden eerlijk gezegd.

Merci.
Burnt to the core but not broken
pi_67775070
tja daar kun je excel ook voor gebruiken. Ik zou gewoon pen en papier doen trouwens
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 6 april 2009 @ 21:47:19 #27
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_67775230
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef Deetch het volgende:
tja daar kun je excel ook voor gebruiken. Ik zou gewoon pen en papier doen trouwens
Maar dan vrget ik dus iedere week de helft.
Ik probeer tot een afvinklijstje te komen dat ik wekelijks doorneem.
Het zijn algemene kreten, niet ten treure doorgespecificeerd op merk.
Zo vind je wel de term frisdrank, maar geen verdere onderverdeling cola, sinas , cassis etc.
Bedoeling is dan om dat lijstje vrijdagsmiddags op mijn werk zaterdag voor het boodschappen doen te printen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 08:21:21 #28
65960 sanger
pi_67783100
quote:
Op maandag 6 april 2009 17:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Schakel over naar '07, dan zijn de bestanden sowieso kleiner
Op zich geen slecht idee. Misschien gewoon op mijn laptop verder bewerken.
quote:
Geen idee of het helpt om inverschillende tabbladen te werken eigenlijk..
Misschien dat het wel werkt (technisch gezien) maar praktisch is dat weer omslachtig (helaas).
  dinsdag 7 april 2009 @ 08:30:44 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67783235
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:34 schreef PPL het volgende:
Ik ben een standaard boodschappenlijstje aan het (proberen te) maken.
Op tabblad 1 tot en met 4 benoem ik de winkels.
Per winkel vul ik op het sheet in welke artikelen ik daar koop.
Daar wil ik dan op invullen hoeveel ik komende week van dat artikel nodig heb.

Op tabblad 5 wil ik dan een lijstje met wat ik moet kopen.
Gesorteerd per winkel en vervolgens categorie.
Dit zodat ik per winkel niet hoef te kris-krassen en niets vergeet en weer terug moet naar de vorige winkel.
Mijn gedachte is een macro en zoekende op actieve cellen met waarde groter dan 0 (want waarde 0 hoef ik niet te kopen) en dan tenslotte op tabblad 5 een sorteerfunctie.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Dit moet volgens mij wel al bestaan en ik heb geen zin en gen tijd om het wiel uit te vinden eerlijk gezegd.

Merci.
Hoe je de data op blad 5 krijgt=
Maar als je invult wat je per product nodig hebt, kan je de code IF (ALS in de nederlandse versie) gebruiken.
pi_67784350
Ik heb twee tabbladen met daarin

[naam] [bedrag]

Nu wil ik graag in een nieuw tabblad een lijst krijgen waarin:

[naam] [bedrag tabblad 1] [bedrag tabblad 2]

en daaronder nog een lijst met

[naam] [bedrag]

van mensen die wel in tabblad 2 staan, maar niet in tabblad 1
en andersom.

weet iemand hoe dit mogelijk is?
you and I ain't done Zeke!
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:09:26 #31
251202 ruudtb205
Ik weet het niet meer!
pi_67785648
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:03 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

[.......]
@Joooo-pi : Bedankt, dat ziet er uit als een heel goed begin. Ik ga eens even uitproberen of het precies doet wat ik wil. Als ik de code zo bekijk komt het in ieder geval een heel eind in de richting!
Leven is leren!
pi_67786118
Ik zou graag een knop/hyperlink willen maken waarmee ik automatisch het geopende excel bestand als een bijlage in een mail krijg.

Natuurlijk kan ik via, 'bestand' --> 'verzenden naar' --> 'email adres (als bijlage)' dit voor elkaar krijgen, maar die optie wil ik dus graag in een knop/hyperlink.

Iemand hier zo snel de oplossing?
Graag ook gelijk een standaardemailadres ingevuld als het mogelijk is.
pi_67787424
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:23 schreef McGilles het volgende:
Ik zou graag een knop/hyperlink willen maken waarmee ik automatisch het geopende excel bestand als een bijlage in een mail krijg.

Natuurlijk kan ik via, 'bestand' --> 'verzenden naar' --> 'email adres (als bijlage)' dit voor elkaar krijgen, maar die optie wil ik dus graag in een knop/hyperlink.

Macro opnemen....

1
2
3
4
5

Application.Dialogs(xlDialogSendMail).Show

End Sub

Standaardadres kan niet denk ik, maar misschien even in de help van VBA kijken naar de xlDialogSendMail method.

[ Bericht 5% gewijzigd door DaFan op 07-04-2009 11:21:52 ]
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:18:31 #34
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_67787818
Simpele Pivot layout vraag.

Ik gebruik: Excel 2007, Engels.

Huidige situatie, een soort 'boom' structuur voor de Pivot:
1
2
3
4
5
6
Fok - VBL - Spartatopic - 35
                 - Oranjetopic - 122
                 - Tong80topic - 252
        - DIG -  iPhonetopic - 344
        - UVT - Awakenings - 233
                   - Technotopic - 15

Gewenste weergave is een volledige lijst:
1
2
3
4
5
6
Fok - VBL - Spartatopic - 35
Fok - VBL - Oranjetopic - 122
Fok - VBL- Tong80topic - 252
Fok - DIG -  iPhonetopic - 344
Fok  - UVT - Awakenings - 233
Fok  - UVT - Technotopic - 15

Zou niet moeilijk moet zijn denk ik, maar ik zie het niet bij de design options. Alvast dank!
pi_67787895
PPL ik heb een opzetje gemaakt.
Sheetnamen zijn winkelname (in mijn geval AH en Aldi gedaan). Daar staat gewoon een lijst met links producten in kolom A (met header!) en in kolom B de hoeveelheden (met header). Idem voor de sheet Aldi.

Ik heb op de eerste sheet een knop gezet maar die kan je ook verplaatsen, en deze macro erin geplaatst:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34

Dim ws As Worksheet

j = 0
l = 1

For Each ws In Worksheets
If ws.Name <> "Overzicht" Then

i = 1
k = 0

Do
        i = i + 1

If ws.Cells(i, 2).Value > 0 Then
            If k = 0 Then
                Sheets("Overzicht").Range("A" & l).Value = ws.Name
                k = 1
            End If

Boodschap = ws.Cells(i, 1).Value
            Hoeveelheid = ws.Cells(i, 2).Value
            j = j + 1
            l = l + 1
            Sheets("Overzicht").Range("B" & j).Value = Boodschap
            Sheets("Overzicht").Range("C" & j).Value = Hoeveelheid
        End If
    Loop Until ws.Cells(i + 1, 1).Value = ""
End If
Next

End Sub

Ik krijg nu op de laatste sheet (die "Overzicht" heet) een lijstje met in de linkerkolom de naam van de winkel, en in de rechterkolom een lijstje met de producten en hoeveelheden.

Als je het gemaild wil hebben moet je je mailadres maar even pmen oid.
  dinsdag 7 april 2009 @ 12:23:16 #36
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67789877
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:23 schreef McGilles het volgende:

Als je een macro opneemt krijg je dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sub Macro2()
'
' Macro2 Macro
' De macro is opgenomen op 7-4-2009 door Joooo-pi
'
'
    ActiveWorkbook.Save
    Application.Dialogs(xlDialogSendMail).Show
End Sub

Dit kun je natuurlijk in een knop zetten. Helaas krijg je dan alleen de mail te zien waar je het adres nog moet invoeren, maar misschien vind je dat al genoeg.

Als je meer mogelijkheden wil met het verzenden van email kijk dan even in deze post:

Daarin zie ik nog geen attachment mogelijkheden. Dat zou je dan nog moeten uitzoeken.
heitieh
  dinsdag 7 april 2009 @ 12:25:20 #37
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67789924
DaFan! Wij komen wel met dezelfde antwoorden zo nu en dan

Edit: Ik zie dat je wel veel eerder was, maar ik had je post over het hoofd gezien.
heitieh
pi_67790241
2007
quote:
1000
1050
1100
1150
1200
1250
1300
2008
quote:
1000
1050
1100
1150
1160
1170
1180
1190
1200
1250
1300
Zoals je kan zien staan hierboven veel dubbele getallen. Is het mogelijk om via een formule een lijst te maken met alle unieke getallen o.b.v. deze twee lijsten?

BVD
you and I ain't done Zeke!
  dinsdag 7 april 2009 @ 13:02:23 #39
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67790904
McGilles

Hier een compleet antwoord. Ik wist ook (nog) niet dat ik het kon, maar beetje knutselen en zie hier:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object
    Dim address As String

ActiveWorkbook.Save

address = Range("A1")

Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
        OutApp.Session.Logon
        Set OutMail = OutApp.CreateItem(olMailItem)

On Error Resume Next
        With OutMail
            .to = address
            .Subject = "Mailtje"
            .Body = ActiveWorkbook.FullName
            Set myAttachments = OutMail.Attachments
            myAttachments.Add ActiveWorkbook.FullName
            .Send
        End With
        On Error GoTo 0
        MsgBox "Email sent to " & address

Set OutMail = Nothing
        Set OutApp = Nothing

End Sub

Zoals je kunt zien is dit een macro voor een knop. Op Range A1 staat het e-mailadres.

heitieh
  dinsdag 7 april 2009 @ 13:34:16 #40
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_67791894
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 11:20 schreef DaFan het volgende:
PPL ik heb een opzetje gemaakt.
Sheetnamen zijn winkelname (in mijn geval AH en Aldi gedaan). Daar staat gewoon een lijst met links producten in kolom A (met header!) en in kolom B de hoeveelheden (met header). Idem voor de sheet Aldi.

Ik heb op de eerste sheet een knop gezet maar die kan je ook verplaatsen, en deze macro erin geplaatst:
[ code verwijderd ]

Ik krijg nu op de laatste sheet (die "Overzicht" heet) een lijstje met in de linkerkolom de naam van de winkel, en in de rechterkolom een lijstje met de producten en hoeveelheden.

Als je het gemaild wil hebben moet je je mailadres maar even pmen oid.

* PM stuurt *
pi_67795625
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 12:25 schreef Joooo-pi het volgende:
DaFan! Wij komen wel met dezelfde antwoorden zo nu en dan

Edit: Ik zie dat je wel veel eerder was, maar ik had je post over het hoofd gezien.
Geeft niet
Jij hebt meer tijd om een compleet antwoord te geven lijkt het
pi_67795883
PPL heeft mail.
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:16:16 #43
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67797684
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:15 schreef DaFan het volgende:

[..]

Geeft niet
Jij hebt meer tijd om een compleet antwoord te geven lijkt het
Valt mee hoor. Ik zou eerst ook niet verder aan een antwoord werken. Ik wilde alleen even proberen of het toevoegen van ".attachment = ActiveWorkbook.Fullname" in de post waar ik naar verwees, genoeg zou zijn. Het werkte net niet, maar na het raadplegen van de help van Outlook, was ik er snel uit.

heitieh
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:30:22 #44
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_67802461
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:23 schreef DaFan het volgende:
PPL heeft mail.
pi_67814790
Hoe zorg ik dat die de totaal vanzelf doet ?

ik deed

Cel B12 aanklikken dan = B2 + B3 .. en dan naar beneden slepen, maar dan geeft die een error
!

OH
excel vragen gaan verder dan dit topic
http://www.ehow.com/how_4702446_sum-list-numbers-excel.html

[ Bericht 15% gewijzigd door raaavi op 08-04-2009 00:13:20 ]
pi_67817427
Gevonden dus
Welkom in het topic, als je SUM nog niet kende verwacht ik een hoop vragen van je
  woensdag 8 april 2009 @ 08:12:01 #47
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_67817483
Al iemand die weet hoe je een 'doorlopende lijst' in een Pivot krijgt? Zie boven.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:00:41 #48
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_67818231
Ik heb een klein vraagje over extrapolatie in excel.
Ik heb over 10 weken cijfers
1: 10.000
2: 9500
3: 8500
4: 8000
5: 9800
6: 9300
7: 8300
8: 8800
9: 9600
10: 8500

Hoe kan ik in excel bepalen wat de verwachte cijfers zullen zijn voor de aankomende tien weken?
(heb Excel 2003 in Nederlands)
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  woensdag 8 april 2009 @ 09:04:49 #49
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_67818319
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:00 schreef Cuegirllie het volgende:

Hoe kan ik in excel bepalen wat de verwachte cijfers zullen zijn voor de aankomende tien weken?
Het gemiddelde neem ik aan? anders een grafiek gebruiken.
pi_67818436
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:00 schreef Cuegirllie het volgende:

Met de functie FORECAST.
10 weken is niet echt een goede basis voor nog eens 10 weken forecasting.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:12:04 #51
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_67818471
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:10 schreef DaFan het volgende:

Met de functie FORECAST.
10 weken is niet echt een goede basis voor nog eens 10 weken forecasting.
Of de komende 2/3 weken mag ook.
Maar heb je misschien een voorbeeld hoe ik die functie dan moet gebruiken? Want ik snap de invulling vaak niet ervan.
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
pi_67818614
Je FORECAST voor week 11 is 8667.

In A1:A10 staat 1 t/m 10
In B1:B10 staan je cijfers
In A11 staat 11
In B11 staat =FORECAST(A11,B1:B10,A1:A10)

Eerste argument = de week die je wil weten (kan ook 12, 13 zijn)
Tweede = Bekende cijfers (x-as)
Derde = Lijst van je weken (y-as)

Om aan te geven dat het onbetrouwbaar is, voor week 20 wordt 8072 voorspeld, lager dan elke andere eerder resultaat.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:22:13 #53
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_67818730
Ik snap hem .. tnx
Maar idd niet geheel betrouwbaar, zeker als je bv in de laatste week een ontzettend laag getal zet, gaan de toekomste weken in de min.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:28:55 #54
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67818933
Hmz, misschien moet ik ook maar eens met forecast gaan spelen om mijn kilometers/benzinekosten te gaan berekenen
It's Time To Shine
pi_67819178
Aub
  woensdag 8 april 2009 @ 17:22:08 #56
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_67835162
Als ik een excel bestand dubbelklik om hem te openen krijg ik de volgende melding in excel:

Hoe kan ik dit oplossen?

Als ik het bestand vanuit excel zlef open lukt het me wel, alleen openen vanuit explorer krijg ik die melding.

HELP!
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  woensdag 8 april 2009 @ 17:42:56 #57
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67835753
Heb je wel de juiste rechten in die map? Vista kan wel eens raar doen met rechten namelijk
It's Time To Shine
  woensdag 8 april 2009 @ 20:31:40 #58
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67841075
In dit forum (via google) had iemand een soortgelijk probleem. Blijkt opgelost door het installeren van Service Pack 1 (voor windows).

Heb je SP1 al?
heitieh
  woensdag 8 april 2009 @ 21:00:10 #59
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_67842362
ik draai windows 7
pi_67842597
Wtf is Windows 7

Edit: Google

Anyway, zou niet echt op een fix rekenen, misschien is het nog gewoon een 'bug'. Niemand hier gebruikt Windows 7 afaik.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:08:22 #61
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_67842705
UAC is ook uitgeschakeld. Word er echt gek van.

En waarom draait niemand Windows 7? Werkt beter dan dat verrotte Vista

En het is met alle excel-bestanden in alle mappen, van mijn externe schijf tm bureaublad

GOOGLE !!!!!

Problem:

Windows cannot find ‘path\file’

In both of these cases, Excel would open but no file would load. It took a bit of digging, but this blog post put me on to the solution - I had to unregister and regregister Excel.

The original post was originally written for Excel 2003. If you’re running 2008, here are the steps you need to follow:

1. In Excel, click the Microsoft Office Button (in the top left), click Excel Options (at the bottom of the menu box on the right), click the Advanced category, and then under the General section, clear the Ignore other applications that use Dynamic Data Exchange (DDE) check box.
2. In Windows, open a command prompt: Start > Run will get you the run dialog box. Then enter “cmd”
3. Navigate to the directory of your Excel installation. On my machine that is C:\Program Files\Microsoft Office\Office12
4. Enter this command: excel.exe /unregserver
5. then enter this command: excel.exe /regserver

[ Bericht 49% gewijzigd door RoodWitBlauw op 08-04-2009 21:15:33 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 11:23:28 #62
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_67857340
Is er trouwens een sneltoets via toetsenbord om tussen de tabbladen van een excelmap te springen?
Ik kan alleen maar die vinden tussen verschillende excelmappen
pi_67857524
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:23 schreef Cuegirllie het volgende:
Is er trouwens een sneltoets via toetsenbord om tussen de tabbladen van een excelmap te springen?
Ik kan alleen maar die vinden tussen verschillende excelmappen
control+pagedown en control+pageup

http://www.helpwithpcs.co(...)_shortcuts_excel.htm
Supra Groningam Nihil
  donderdag 9 april 2009 @ 11:28:51 #64
65960 sanger
pi_67857530
Ctrl+pgUp of PgDown
  donderdag 9 april 2009 @ 11:29:21 #65
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_67857557
Tnx
pi_67857574
Ctrl-PageDown/up
pi_67857583
Moeten jullie niet aan het werk!!!
  donderdag 9 april 2009 @ 11:59:53 #68
65960 sanger
pi_67858728
PAUZE!
  donderdag 9 april 2009 @ 17:01:47 #69
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_67869215
Zo dus maar:

Y-error bars stoppen bij 0, waarom?

Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_67869690
hoe worden je error bars gemaakt? Zijn het vaste waarden, een vast percentage van de meetwaarde of specifieke getallen uit een tabel?
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 10 april 2009 @ 01:05:42 #71
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_67883822
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:14 schreef Deetch het volgende:
hoe worden je error bars gemaakt? Zijn het vaste waarden, een vast percentage van de meetwaarde of specifieke getallen uit een tabel?
specifieke getallen uit een tabel...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_67885441
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 01:05 schreef maniack28 het volgende:

[..]

specifieke getallen uit een tabel...
geef eens een klein deel van je data, dat praat wat makkelijker.
Supra Groningam Nihil
pi_67886963
Ik kan met fixed values wel gewoon onder de 0 Y Error bars maken.
pi_67888225
de waarden van de Y-error bars moeten wel het verschil zijn ten opzichte van de meetwaarde. Voor de minima hoef je dus niet -1oid in te vullen want dan komt hij - -1 dus +1 dus boven de y-waarde
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:01:25 #75
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_67889743
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 10:16 schreef Deetch het volgende:
de waarden van de Y-error bars moeten wel het verschil zijn ten opzichte van de meetwaarde. Voor de minima hoef je dus niet -1oid in te vullen want dan komt hij - -1 dus +1 dus boven de y-waarde
Duh

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
dt/dz   rn200m       rn20m     stdev rn200m   stdev rn20m
-18,5   526,7825   729,513   0   0
-17,5   1023,1184   1574,3916   874,02643 1255,6757
-16,5   1291,2629   2154,0955   902,75611   1732,0488
-15,5   1142,6284   1680,8137   625,25938   1417,4396
-14,5   1466,04   2317,6192   1021,5296   2033,9102
-13,5   1487,7315   2219,6034   1117,4483   2059,2581
-12,5   1728,8095   2522,1187   1608,9021   2618,0033
-11,5   1698,1578   2677,0718   1476,4634   2484,1597
-10,5   1706,8493   2545,4853   1470,6236   2425,2449
-9,5   1739,7061   2561,7151   1478,9984   2296,9521
-8,5   1718,6681   2428,2981   1406,4411   2195,3171
-7,5   1711,995   2362,4395   1424,8286   2150,4955
-6,5   1669,6711   2358,0995   1441,2325   2081,8661
-5,5   1629,6963   2376,4562   1436,7374   2044,4289
-4,5   1589,1191   2487,3518   1412,6021   2212,2418
-3,5   1676,7831   2774,1953   1472,9662   2525,0619
-2,5   1658,7803   2797,2937   1512,3788   2535,7464
-1,5   1655,124   2993,0559   1625,451   2429,8887
-0,5   1681,8561   2943,7486   1562,4437   2286,8696
0,5   1690,2288   3019,1526   1598,9254   2612,5752
1,5   1807,535   3441,3258   1796,4882   3005,7912
2,5   1752,4091   3620,9226   1652,7897   3087,3361
3,5   1722,9421   3736,7741   1712,5205   3407,0881
4,5   1667,683   3574,3   1524,551   3077,1358
5,5   1693,177   3542,2974   1621,3014   2835,2704
6,5   1822,9331   4076,124   1826,6977   3308,6881
7,5   1624,2091   3440,5304   1596,724   2851,2371
8,5   1846,467   4035,0052   1610,0168   3052,765
9,5   1655,3329   3954,7385   1552,518   3479,7385
10,5   1831,3043   4612,0833   1889,8869   3683,1887
11,5   1862,2843   4246,1624   1990,745   4302,9974
12,5   1571,8037   4854,9251   1537,1725   3817,4778
13,5   1958,3974   6103,011   1890,0747   6342,5214
14,5   1808,9295   4990,5699   1987,7711   5191,8278
15,5   1644,3516   4969,8418   1711,2216   4057,3973
16,5   1706,9632   4590,3087   1826,7164   3985,1427
17,5   1830,7772   4939,0153   1705,6821   4345,431
18,5   1924,5073   5398,7729   2011,0789   4188,7588
19,5   1948,7595   5569,3268   1765,5972   4880,1014
20,5   1794,8704   5289,4117   1931,8686   4552,5796
21,5   2263,7836   5722,9258   1888,8512   4407,607
22,5   1388,3598   4619,4869   1419,9651   3821,8469
23,5   1951,683   6003,0082   1805,0081   5010,276
24,5   1922,6651   5007,2393   1964,6384   4733,0024
25,5   1966,4197   5976,5423   1661,14   4157,262
26,5   1946,5489   5599,1324   1946,4134   5705,3246
27,5   2340,7276   4766,9584   2036,0108   4498,3891
28,5   2126,6207   5737,5183   2003,039   4365,6788
29,5   1810,1841   5744,6787   1545,8428   6444,8178
30,5   1992,6411   6468,7109   1303,1198   5888,842
31,5   2308,2251   6379,0372   1633,1696   4806,1542
32,5   2411,2313   6063,7748   1957,3919   4577,2592
33,5   1793,9978   8200,8558   1347,6963   8157,6151
34,5   1531,0835   5026,0105   1452,6572   3846,8863
35,5   2082,0428   8865,6768   1627,0162   8154,174
36,5   2242,349   6486,2636   1424,1571   5943,9286
37,5   2550,5436   10683,961   2006,2605   8547,8387
38,5   1258,3311   9073,59   1037,2771   5030,3077
39,5   1746,0625 11224,509   1703,0269 10398,898
40,5   1700,4425   4319,658   1148,3675   2188,3827
41,5   2958,2518   12226,598   1699,6763   9748,7188
42,5   2480,753   4247,012   766,943   1494,228
43,5   3059,985   12355,942   1096,092   13741,647
44,5   3001,8381   14414,589   1099,8061   13710,202
45,5   3869,6163   4348,2563   579,79449   963,07807
46,5   3254,1012   12787,888   921,07475 13673,413
47,5   2504,7125   6760,2225   861,78867   2458,6525
48,5   2614,3183   8855,3167   658,77185   2849,964
pi_67897799
bij mij werkt het met dezelfde getallen wel. Welke versie van excel draai je
Supra Groningam Nihil
  zaterdag 11 april 2009 @ 11:15:55 #77
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_67919567
2003
  zaterdag 11 april 2009 @ 15:45:41 #78
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67925181
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 11:15 schreef maniack28 het volgende:
2003
Is niet veel mis mee hoor.
heitieh
pi_67946949
Ik heb een Excel programma met 1618 rijen, maar wat ik nu moet doen is dat ik daarvan 70 willekeurige groepen samenstel van 23 rijen ( dus bijvoorbeeld 1 390 272 305 264 ect ect ect...)
Maar is dit mogelijk met Excel? kan ik 70 wilekeurige groepen maken of heb ik een ander programma nodig die alle groepen samenstelt?
Een enkele rij mag ook maar maar 1 keer gebruikt worden. Dus dit mag niet: (1 ect ect ect) en ( 1 ect ect).

Thanx!
pi_67950286
Hm moet kunnen. Wordt wel leuk uitvogelen, wordt iets met een array maar dat ken ik niet zo goed
pi_67961729
Ik heb nog wat mensen gevraagd en ze zeiden dat je het met deze formule moet doen:
quote:
=RANDBETWEEN(1,1618)
Maar mijn probleem is dan natuurlijk dat dat unieke gekozen nummer opnieuw gekozen zal worden voordat alle nummers 'aan de beurt' zijn geweest. Weet iemand misschien hoe dit opgelost kan worden?
pi_67962643
Ik zat te denken aan deze constructie:

Ik maak een macro, waarin het volgende gebeurd:
- Er wordt een random nummer gekozen tussen 1 en 1618
- Die wordt vergeleken met een array aan nummers
- Deze array wordt gevuld door nummers die al een keer gekozen zijn
- Als het nummer voorkomt in de array, is hij al gekozen, en wordt er een nieuw random nummer gekozen.

Als je dit 70 keer doet, heb je 1 groep. Dan begin je de 2e. Alle al gekozen nummers komen wel in 1 array terecht.

Ik weet alleen niet of een array wel 1600 cijfers kan bevatten. En waarschijnlijk is het niet de snelste macro

Morgen zal ik eens kijken.
pi_67974560
Zo maar even...
Ik heb eerst een macro gemaakt (aan een button gehangen) die 70 groepen maakt en de cellen leegt. Was even handig voor mezelf maar ik zet hem er maar even bij:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Cells.Clear

For i = 1 To 70
    Cells(1, i).Value = "Groep " & i
Next i

End Sub

Daarna de hoofdcode aan een andere button.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Private Sub CommandButton2_Click()

Dim max_index, temp, a, b, c, i, j, k As Integer
Dim arrValues(1 To 1618) As Variant
a = 1
b = 1
c = 1
i = 1
j = 0
k = 1

max_index = 1618

For k = 1 To 1618
    arrValues(k) = k
Next k

For i = 1 To max_index
    j = Int((max_index * rnd) + 1)
    temp = arrValuesi
    arrValuesi = arrValues(j)
    arrValues(j) = temp
Next i

For a = 1 To 1618
    b = b + 1

If a Mod 23 = 0 Then
        c = c + 1
        b = 2
    End If
    Cells(b, c).Value = arrValues(a)

Next a

End Sub

Nu heb ik 70 groepen van 23 nummers, en nog eens 9 losse nummers (1618 is niet deelbaar door 23 :P )
In mijn volgende post zal ik uitleggen wat de macro doet.
pi_67974670
Waar je i ziet staan, moet zijn haakje open - i - haakje sluiten, dus even zelf aanpassen.

Ok de eerste code is simpel; leeg alle cellen, en vul de eerste rij met 70x "Groep " en daarachter 1 t/m 70.

1
2
3
For k = 1 To 1618
    arrValues(k) = k
Next k

Hier vul ik een array met 1618 cijfers, gewoon positie 1 in de array is nummer 1, etc tot 1618.

1
2
3
4
5
6
For i = 1 To max_index
    j = Int((max_index * rnd) + 1)
    temp = arrValuesi
    arrValuesi = arrValues(j)
    arrValues(j) = temp
Next i

Hier wordt het eerste nummer gepakt, en daarna een random nummer verzonnen tussen 1 en 1618, en deze twee worden met elkaar omgewisseld. Lijkt mij random genoeg.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
For a = 1 To 1618
    b = b + 1

If a Mod 23 = 0 Then
        c = c + 1
        b = 2
    End If
    Cells(b, c).Value = arrValues(a)
Next a

Hier wordt door de hele array heengelopen, en opgeknipt in stukken van 23 (Mod berekent het restgetal als je deelt, dus 7 Mod 3 = 1). Hiermee kan je dus zien wanneer de ene groep afgesloten wordt en je naar de volgende moet.

Hoop dat het zo duidelijk is :)
pi_67980650
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:26 schreef DaFan het volgende:
Zo maar even...
Ik heb eerst een macro gemaakt (aan een button gehangen) die 70 groepen maakt en de cellen leegt. Was even handig voor mezelf maar ik zet hem er maar even bij:
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Nu heb ik 70 groepen van 23 nummers, en nog eens 9 losse nummers (1618 is niet deelbaar door 23 )
Bedankt.
  maandag 13 april 2009 @ 19:13:57 #86
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67982842
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:26 schreef DaFan het volgende:
Zo maar even...
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Nu heb ik 70 groepen van 23 nummers, en nog eens 9 losse nummers (1618 is niet deelbaar door 23 )
Mooi gemaakt

moet de term "Randomize" nog ergens tussen?

heitieh
pi_67983583
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:13 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Mooi gemaakt

moet de term "Randomize" nog ergens tussen?

Dat doet deze regel:
j = Int((max_index * rnd) + 1)

rnd = random getal tussen 0 en 1. Max_index is het hoogste getal, en Int rond het getal af.
  maandag 13 april 2009 @ 20:34:20 #88
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67985132
quote:
Op maandag 13 april 2009 19:40 schreef DaFan het volgende:

[..]

Dat doet deze regel:
j = Int((max_index * rnd) + 1)

rnd = random getal tussen 0 en 1. Max_index is het hoogste getal, en Int rond het getal af.
yep, ik heb het gelezen. Maar ik dacht dat je vooraf de random generator reset met "Randomize".

Enfin. Mooi gemaakt.
heitieh
pi_67985244
Dankuwel, was er zelf ook wel blij mee, want had zelf nog nooit met arrays gewerkt.
  dinsdag 14 april 2009 @ 11:32:15 #90
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_68000065
Ik wil in VBA hetzelfde kunnen als met vlookup, maar ik krijg het niet aan de praat:
1
2
3
4
Private Sub update_form()
     TextBox1.Text = Sheet3.range("L2:T10").Find(What:=ComboBox1.Value).Offset(0, 1)

End Sub

Wat klopt er niet aan deze code? Ik krijg een syntax error Het is sowieso een rotfunctie, erg onoverzichtelijk.

[ Bericht 20% gewijzigd door Hi_flyer op 14-04-2009 11:47:55 ]
  dinsdag 14 april 2009 @ 12:05:54 #91
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_68001198
En laat maar, ik heb een hele stomme beginnersfout gemaakt
  dinsdag 14 april 2009 @ 15:07:10 #92
251202 ruudtb205
Ik weet het niet meer!
pi_68007150
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:03 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Kijk deze plaatjes:
Blad1:
Klik

Blad2:
Klik

Achter die ene knop staat de volgende code:
[ code verwijderd ]

Aan het einde van de maand klik je op die knop en je veld op blad 1 wordt geleegd en de gegevens gaan naar blad 2.

Beste mensen,
Ik ben al een poos aan het stoeien met de code die Joooo-pi gemaakt had, maar het levert nog niet het gewenste resultaat op. Het werkt nu gedeeltelijk, ik heb de code wat aangepast:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
col = 0
 i = 1
 Do 
 If Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = "0" Then col = i
 i = i + 1
 Loop Until Worksheets("Blad2").Cells(2, i).Value = ""
 If col = 0 Or col > 26 Then
 MsgBox "Maand niet gevonden!" & col
 Exit Sub
 End If

Worksheets("Blad1").Range("N2:N13").Select
 Selection.Copy
 Worksheets("Blad2").Select
 Worksheets("Blad2").Cells(2, col).Select
  Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
        False, Transpose:=False
 Sheets(1).Select
  'Range("B3:M31").Clear
 Range("A1").Select
MsgBox "overzetten klaar"
End Sub

Het werkt in zoverre, dat de waarden nu wel gekopieerd worden en verplaatst naar blad 2, maar naar de verkeerde kolom. In de code geef ik volgens mij aan dat de code de eerste kolom moet nemen waar als waarde 0 staat. Hij kopieert echter naar de kolom naast de laatste kolom waar 0 staat. Ik heb al zitten kijken (voor zover ik wat van VBA afweet ) maar ik krijg het niet aan de praat.......
Hulp zou welkom zijn!

[ Bericht 1% gewijzigd door ruudtb205 op 14-04-2009 15:12:53 ]
Leven is leren!
pi_68007451
Then col = i - 1

Of

Worksheets("Blad2").Cells(2, col-1).Select

Gewoon ergens 1 vanaf trekken is altijd lekker makkelijk
  dinsdag 14 april 2009 @ 15:44:55 #94
251202 ruudtb205
Ik weet het niet meer!
pi_68008458
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 15:15 schreef DaFan het volgende:
Then col = i - 1

Gewoon ergens 1 vanaf trekken is altijd lekker makkelijk
Dat werkt gedeeltelijk: hij kopieert het nu wel naar de kolom waar de waarde 0 staat in cel 2, maar hij doet dat naar cel Y2. De eerste cel waar de waarde 0 staat is echter(op dit moment) i2. Als ik de knop meerder malen achter elkaar indruk worden achtereenvolgens de kolommen Y, W, U,S (in die volgorde) gevuld, in plaats van de kolommen i, K, M etc. Het lijkt alsof de loop achteraan begint met zoeken, maar ik zie niet waarom en ook niet of ik de zoekvolgorde kan omdraaien. Het zal wel logisch zijn, maar voor mij even niet......
Leven is leren!
pi_68012555
Ik heb reeds erg veel hulp ontvangen via dit forum en erg veel dank daarvoor maar heb nog een vraagje. De vorige keer hebben jullie me uitgelegd hoe ik via vlookup ervoor kan zorgen dat ik een tekst weergegeven krijg bij het invullen van een bapaald nummer in een cel. Nu moet ik iets soortgelijks doen maar dan met ranges. Ik wil nl dat er een prijs tevoorschijn komt in een cel als de hoeveelheid binnen een bepaalde range valt. Dus bv. Als de hoeveelheid tussen 1-5 kg zit dan kost dit 5 euro maar zit deze tussen 5-10 dan bv 10 euro. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor de hulp

Gr
  dinsdag 14 april 2009 @ 17:42:34 #96
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_68012690
=als(1>GEWICHT<5;"¤5";als(5>GEWICHT<10;"¤10";"FOUT!"))

Zoiets? Gewicht moet je dus vervangen door de cel waar het gewicht in staat..
It's Time To Shine
pi_68012871
Kan je ook beter met een VLOOKUP doen. Zal zo even uitleggen hoe, ga eerst ff hapje eten.
(IF werkt prima als je maar 2 waardes hebt, dan is het niet de moeite, maar als je er 100 hebt...tja).
pi_68013133
Hoop dat het zo duidelijk is;

Formule in E3:
1=VLOOKUP(D3,$A$3:$B$5,2,1)

En naar beneden getrokken.

Als de exacte waarde niet gevonden wordt zoekt hij de dichtstbijzijnste, naar beneden toe. Komt door de 1 aan het eind

Ik heb 5.01 en 10.01 gebruikt omdat je zegt 1-5 en 5-10 (wat is 5 dan? 5 euro of 10 euro).
Maar dat kan je zelf aanpassen natuurlijk.
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:00:25 #99
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_68013243
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 17:48 schreef DaFan het volgende:
Kan je ook beter met een VLOOKUP doen. Zal zo even uitleggen hoe, ga eerst ff hapje eten.
(IF werkt prima als je maar 2 waardes hebt, dan is het niet de moeite, maar als je er 100 hebt...tja).
Dat vergeet ik inderdaad altijd Maximaal 7 met alles ouder dan Excel2007, toch?
It's Time To Shine
pi_68013412
TOP Thx again!!!Werkt perfect!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')