Theo Bos derde en in bergtruiTheo Bos wordt opnieuw derde. De Rabosprinter start vrijdag zelfs in de trui van "beste klimmer".
Het Rabo ProTeam bereikte ook in de derde etappe van de Wielerweek van Lombardije het podium. Na de derde plaats van het team in de ploegentijdrit van disndag en de derde stek van Theo Bos in de massasprint van woensdag werd de sprinter donderdag weer derde. Hij bleef nu wel de Italiaanse sprintkanonnen Alessandro Petacchi en Danilo Napolitano voor. Matia Gavazzi, woensdag vierde achter Bos won. Curieus detail is dat Bos vrijdag in de eerste bergetappe in de bergtrui van start gaat. Er zijn nog geen bergpunten uitgedeeld, maar als tweede in het puntenklassement krijgt de Rabosprinter de groene bergtrui omgehangen.
De finale van de derde etappe werd ontsierd door een grote valpartij in de laatste kilometer. Daar waren ook Dennis van Winden en Michel Kreder bij betrokken. De gevolgen voor Kreder lijken mee te vallen, maar Van Winden, vorig jaar nog zesde in deze zware ronde, klaagde over pijn aan zijn arm. Hij wordt in het rennershotel nader onderzocht.
Het wegvallen van Van Winden betekende een streep door de rekening voor Theo Bos. Zijn kopman, ook snel in massasprints, was net op weg om de sprinter in stelling te brengen en te lanceren. Theo Bos: "Dennis reed op dat moment nog vlak achter mij, maar was op weg in te pikken. Ik voelde dat mijn achterwiel werd geraakt. Ik voelde mijn achterwiel wegglijden, maar kon dat herstellen en daarna hoorde ik al het gekletter achter me."
In de sprint was hij er vervolgens toch iets dichterbij dan gisteren. Toch was Bos niet teleurgesteld. "Ik moet er wel extra voor waken om niet teleurgesteld te zijn, omdat ik de jongens die nu voor me eindigen gisteren wel kon kloppen. Maar ik moet ook reëel zijn. Dit is mijn plaats hier en dat is al heel erg mooi. Het is een reëel beeld waar ik in dit soort ritten nu sta, niets meer en niets minder", anlyseerde Bos zelf. "Maar het was wel narrow dit keer. Ik zat er redelijk dichtbij. Het had er ingezeten. Misschien als Dennis niet valt. Maar ik ben hier toch weer content mee."
Nu als bergkoning de bergen in. Dat schept verplichtingen. Theo, lachend: "Ja, dat zou je wel zeggen. Die trui is leuk voor mijn verzameling, maar stelt natuurlijk niks voor. Ik ga wel met een heel lekker gevoel nu het gevecht met de zware etappes aan. Ik wil overleven. Het wordt een kwestie van grenzen verleggen. De afgelopen dagen heb ik het signaal gekregen, dat ik vooruit ben gegaan. Ik hoop dat nu ook op geaccidenteerd terrein te kunnen bewijzen."