abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67544033
quote:
Avondmensen willen uitslaaprecht
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 02:42

3,5 miljoen Nederlanders hebben een inwendige klok die nooit goed loopt. Ze willen andere werktijden.

Ze worden gediscrimineerd, beschimpt en onderdrukt: avondmensen. Die om acht uur verdwaasd in de trein zitten, op het werk vier koppen koffie naar binnen gieten en om elf uur nog niet wakker zijn. In een wurggreep gehouden door de vroege vogels van de maatschappij.

Maar nu slaan ze terug, met meer dan 8.000 voetsoldaten in 50 landen. Verenigd in de B-society van de Deense Camilla King: een internationale beweging die strijdt voor keuzevrijheid van werktijden. Het Amnesty International van de bioritmen vecht voor het recht om pas om tien uur op school en werk te verschijnen. In Denemarken is er al een B-middelbare school en zijn er meerdere B-bedrijven. Deze zomer komt er een Nederlandse B-society.

Het handvest ‘de tien geboden van B-society’ is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van professor Chronobiologie Till Rönneberg uit München. Ieder mens heeft een innerlijke klok die wordt gestuurd door ‘klokgenen’. Die persoonlijke klok komt alleen vaak niet overeen met de klok aan de muur.

B-mensen blijven graag tot laat wakker en vinden het moeilijk om ’s ochtends op te staan. Ja, nogal wiedes als je tot twee uur wakker blijft. Maar ze kunnen niet anders. Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.

Daardoor duurt het voor een B-mens veel langer voor hij wakker is en leeft hij met een constante ‘sociale jetlag’ omdat hij niet genoeg slaapt. Eerder naar bed gaan helpt niet want een avondmens kan niet om 23 uur slapen. De enige oplossing is later gaan werken.

Volgens Rönneberg slaapt 60 procent van de mensen te weinig doordat ze te vroeg moeten werken. Bij hardcore B-mensen loopt het slaaptekort op tot tien uur per week. In Nederland wonen zo’n 3,5 miljoen B-mensen en 2 miljoen A-mensen.

Rönneberg voorspelt ‘onvoorstelbaar economisch voordeel’ als iedereen kan kiezen hoe laat hij begint met werk of school. B-mensen in hun eigen bioritme laten werken stimuleert de productiviteit en creativiteit en zorgt daarmee voor economische groei. Want welk avondmens krijgt voor elf uur iets uit zijn vingers?

Oplossing van het fileprobleem is nabij als een kwart van Nederland later begint met werken. Daarnaast blijkt volgens King uit onderzoek bij ‘B-gecertificeerde’ ondernemingen dat de tevredenheid van werknemers stijgt van 30 naar 90 procent.

Keuzevrijheid in werktijden is bovendien goed voor de volksgezondheid. Volgens Rönneberg consumeren B-mensen meer koffie, alcohol en sigaretten dan A-mensen of personen uit de middengroep. Vanwege de stress die ze krijgen van hun sociale jetlag.

Hoog tijd dat bedrijven, scholen en overheden hun ogen openen, vindt grondlegger King. Maar hoeveel zieltjes win je met een kleinerende term als B-mens? ‘Ik bedoel het als Hamlets ‘to be or not to be’. Het gaat om het recht om jezelf te zijn.’
Het klinkt allemaal een beetje knullig, maar eigenlijk zit er wel wat in. Wie bepaalt er dat het 'normaal' is om om half 9 te beginnen? Het schaadt dus zelfs de gezondheid van mensen.

Ik ben zelf ook een avondmens (gelukkig studeer ik nog ) en bij stages en vakantiewerk merk ik het al: zelfs na wekenlang er vroeg uit kan ik s'avonds gewoon niet vroeg gaan slapen. 'Ochtendmensen' kunnen dan geen begrip opbrengen voor mensen die om 8 uur niet direct op hun scherpst zijn, bovenop het feit dat zij denken te mogen bepalen wat een acceptabele tijd is om op te staan.

Verder goed onderbouwt stukje dit, ze komen met veel goede argumenten.
Als het recht er is om op een rookvrije werkplek te kunnen werken, moet dit recht er ook zijn.
-
pi_67544066
Ik kan me helemaal vinden in dat stukje
pi_67544109
ik ben ook een avondmens, kan me er wel wat bij voorstellen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 30 maart 2009 @ 13:14:43 #4
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67544139
En terecht. Deze maatschappij zucht onder de terreur van de ochtendmens. Vroeg opstaan en op je werk verschijnen wordt vreemd genoeg als positieve kwaliteit gezien, terwijl op later beginnen en later naar huis gaan wordt neergekeken.

Zou ook goed zijn voor de overvolle spits elke ochtend als avondmensen ook eens gewoon gewaardeerd werden en niet afgeschilderd als lui.
Stop the world, I want to get out.
pi_67544175
Prima toch?
Het spreidt de forensen, dus minder files en meer plaats in de trein.
Uiteraard moet het wel bij de baan passen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 30 maart 2009 @ 13:16:15 #6
17205 Profesor
I have a dream!
pi_67544181
Van sommige huisdieren, die eigenlijk nacht of schemer dieren zijn is bekend dat ze korter leven omdat ze overdag juist speelkameraatje moeten zijn.
Ik denk dat de wekker afschaffen je een langer en gezonder leven geeft. Want eigenlijk onderbreek je een natuurlijke cyclus. Nadeel is wel dat we sinds de uitvinding van vuur ook later naar bed kunnen gaan.
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
  maandag 30 maart 2009 @ 13:17:07 #7
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67544213
quote:
Avondmensen willen uitslaaprecht
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 02:42

Camil is zelf ook avondmens zo te zien, om niet te zeggen nachtmens.
  maandag 30 maart 2009 @ 13:17:13 #8
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67544214
Volgens mij ben ik normaal een ochtendmens.

Maar na weekends als dit meer een nachtgeit
Intelligent, but fucked up.
pi_67544237
quote:
Op maandag 30 maart 2009 13:17 schreef Lkw het volgende:

[..]

Camil is zelf ook avondmens zo te zien, om niet te zeggen nachtmens.
Ja viel mij ook al op.
-
pi_67544283

3,5 miljoen, we zijn met veel.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 30 maart 2009 @ 13:20:03 #11
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67544292
Ik ben een ochtendmens, prima als de avondmensen wat later beginnen, zit ik ook niet tegen hun muffe koppen aan te koekeloeren
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_67544318
Nou dat gaan ze er vast doorheen krijgen ! Ikzelf slaap ook altijd pas rond 2/3 uur.
  Forum Admin maandag 30 maart 2009 @ 13:24:09 #13
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_67544419
Een beetje spreiding onder de forensen kan helemaal geen kwaad.
Er zijn echter toch al zat bedrijven die met flexibele werktijden werken?
pi_67544439
quote:
Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Als je elke dag om 11 uur opstaat, zitten er nog steeds 24 uur in een dag en en niet 25 tot 27.
pi_67544791
Ik ben ook meer avondmens dan ochtendmens, al werk ik liever ook niet te lang 's avonds Ik merk wel echt dat ik om de zoveel dagen 'n uitslaapdag nodig heb, want ik sta elke vroege ochtend steeds belabberder op.

We leven toch in 'n 24-uurseconomie, waarom dan die strakke tijdsplanning? Als 't kan, waarom dan niet de werktijden verruimen? Zo laat je de kwaliteiten van je werknemers meer opbloeien
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_67544842
Waarom is zoiets discriminatie? Gaat nergens over natuurlijk... Wegens interne processen en behoeften van de top van het bedrijf is er werk van bijvoorbeeld 9 tot 17. Wil je werken? Prima, schik je er maar naar. Heeft niks met discriminatie te maken
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself.
  Moderator maandag 30 maart 2009 @ 13:38:03 #17
9859 crew  Karina
Woman
pi_67544891
Lijkt me een prima idee, scheelt files en sjacherijnige collega's. Ik begin zelf altijd vroeg, om half 8, dan kan ik om 4 uur weer naar huis. Ik moet er niet aan denken om, om 10 uur te beginnen en dan tot half 7 op kantoor te moeten zitten.

Mij kijken ze trouwens altijd juist scheef aan omdat ik "al" om 4 uur weg ga.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 30 maart 2009 @ 13:40:58 #18
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_67545011
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.

Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_67545059
quote:
Op maandag 30 maart 2009 13:38 schreef Karina het volgende:
Lijkt me een prima idee, scheelt files en sjacherijnige collega's. Ik begin zelf altijd vroeg, om half 8, dan kan ik om 4 uur weer naar huis. Ik moet er niet aan denken om, om 10 uur te beginnen en dan tot half 7 op kantoor te moeten zitten.

Mij kijken ze trouwens altijd juist scheef aan omdat ik "al" om 4 uur weg ga.
Lijkt me juist heerlijk, om 10 uur beginnen.
  maandag 30 maart 2009 @ 13:46:33 #20
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_67545250
quote:
Op maandag 30 maart 2009 13:13 schreef Mirjam het volgende:
ik ben ook een avondmens, kan me er wel wat bij voorstellen
Revolutie!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 maart 2009 @ 13:48:24 #21
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_67545319
quote:
Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.

Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
Dat lijkt me wel te kunnen. Als avondmensen 2 uur later beginnen dan ochtendmensen, heb je nog steeds 6 uur overlap. Als het dan niet lukt, is het onwil.
pi_67545345
Ik ben voor. .

Maar ja, we raken nog niet eens van die zomertijd af, dus vrees dat het niet gaat lukken.
  maandag 30 maart 2009 @ 13:50:20 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_67545368
quote:
Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:

Je hebt gelijk. Het is het beste als de ochtendmensen zich gewoon aanpassen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_67545414
Ja graag

Eindelijk eens niet met een enorm suffe kop proberen op tijd bij de trein te komen
pi_67545429
quote:
Op maandag 30 maart 2009 13:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Het is het beste als de ochtendmensen zich gewoon aanpassen.
En zo is het. Avondmensen hebben zich al veel te lang opgeofferd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')