Meisje, ik heb jou niets nuttigs zien posten. Even een vrijwilliger gaan vragen om dermatomen over het hele lichaam te gaan tekenen als je net niet weet hoe de dermatomen lopenquote:Op donderdag 23 april 2009 18:48 schreef starla het volgende:
[..]
Zeg dan wijf.
[..]
Dat heb je als cervicaal boven thoracaal boven lumbaal boven sacraal zit
De vraag van dotKoen was hoe je het beste dermatomen in je hoofd krijgt, dat is iig níet met jouw plaatje![]()
Nah goed joh, wat jij vindt.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:17 schreef gohan16 het volgende:
ik heb jou niets nuttigs zien posten.
Jij snapt er echt níets van he? Natuurlijk moet je ze in eerste instantie uit een boek halen, maar het gaat veel makkelijker als je ze op een gegeven moment op iemand oefent i.p.v. alleen een plaatje gebruiken. Helemaal als het zo'n slecht plaatje is dat jij postquote:Op donderdag 23 april 2009 21:17 schreef gohan16 het volgende:
Even een vrijwilliger gaan vragen om dermatomen over het hele lichaam te gaan tekenen als je net niet weet hoe de dermatomen lopen
Volgens mij is hij al 4e jaars gezien de OPquote:Op donderdag 23 april 2009 21:21 schreef starla het volgende:
[..]
Nah goed joh, wat jij vindt.
[..]
Jij snapt er echt níets van he? Natuurlijk moet je ze in eerste instantie uit een boek halen, maar het gaat veel makkelijker als je ze op een gegeven moment op iemand oefent i.p.v. alleen een plaatje gebruiken. Helemaal als het zo'n slecht plaatje is dat jij postWel een grote mond voor een 1ste jaars zeg
Jij zult een prima chirurg worden
![]()
Klinkt leuk!quote:Op donderdag 23 april 2009 21:16 schreef June. het volgende:
Klinisch redeneren, Lichamelijk onderzoek, Bewegingsapparaat, Hart en longgeluiden.. Ben benieuwd
quote:Op donderdag 23 april 2009 21:09 schreef DDM het volgende:
Ik dacht juist dat dotKoen een meisje was
Geintje toch!![]()
Cool! Succes.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:16 schreef June. het volgende:
Morgen stationsexamen, dus even mijn communicatie en consultvoering testen. Klinisch redeneren, Lichamelijk onderzoek, Bewegingsapparaat, Hart en longgeluiden.. Ben benieuwd
Hé, dan heb je toch nog iets aan m'n advies gehad.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:35 schreef dotKoen het volgende:
Ik hem inmiddels in Sobotta voldoende nuttige plaatjes gevonden
Nou, bewegingsapparaat. Dus orthopedie, reumatologie en neurologie van het perifere zenuwstelsel.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:37 schreef starla het volgende:
[..]
Hé, dan heb je toch nog iets aan m'n advies gehad.Ik wist trouwens niet dat je het voor morgen moest weten, neurologietentamen? Als er nog andere lastminutevragen zijn mbt neurologie...schroom niet!
Grappig, vooral het accent. We hadden dit blok een huisarts die ongeveer zo praat, klinkt erg raar. Zeker als je vooral wat meer bekakte accenten met een vleugje zachte G hoort.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:23 schreef June. het volgende:
Trouwens, hebben jullie deze al gezien? Ik had eerst de grap niet eens door![]()
![]()
quote:Ennem, net in mijn vinger gesneden. Bloeden als een gek, wordt dus lekker handig percuteren en palperen morgen
Ieder zijn/haar manier van leren.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:21 schreef starla het volgende:
[..]
Nah goed joh, wat jij vindt.
[..]
Jij snapt er echt níets van he? Natuurlijk moet je ze in eerste instantie uit een boek halen, maar het gaat veel makkelijker als je ze op een gegeven moment op iemand oefent i.p.v. alleen een plaatje gebruiken. Helemaal als het zo'n slecht plaatje is dat jij postWel een grote mond voor een 1ste jaars zeg
Jij zult een prima chirurg worden
![]()
Er is wel een dermatomen verdeling, naast de zenuwverdeling.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:40 schreef Scalenus het volgende:
De sensorische innervatie van het gezicht verloopt niet door spinale zenuwen maar door hersenzenuwen, in dit geval de vijfde hersenzenuw; nervus trigeminus (onder te verdelen in nervus ophtalmicus, maxillaris en mandibularis.
Definitie van dermatoom is idd door een segmentale/spinale zenuw geinerveerd. (mijn fout). Het gezicht kun je ook anders onderverdelen (dan met V1,2,3), net zoals dermatomen (hoofdpijn komt dan ook in 90% gevallen voor op 1 zo'n stuk). Ik ga het nog opzoeken en laat het wel weten hoe en wat.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:53 schreef Scalenus het volgende:
Ik denk niet dat je begrijpt wat een dermatoom is. Een dermatoom is een stuk huid dat door 1 segmentale zenuw vanuit het ruggemerg geinnerveerd wordt. De innervering van het gezicht door de nervus trigeminus is segmentaal (bovenste 1/3 deel door ophtalmicus, middelste 1/3 deel door maxillaris en onderste 1/3 deel door mandibularis) maar kan niet als dermatoomverdeling worden beschouwd omdat de vijfde hersenzenuw uit het metencephalon en dus NIET uit het ruggemerg ontspringt.
Ik twijfel aan de meerwaarde van deze verdeling segmentaal te noemen. Segmentaal verwijst namelijk naar de verschillende ruggemergsegmenten. De 3 somatosensibele takken van de n. trigeminus echter ontspringen uit de portio major waarna ze naar de sensorius principalis kern gaan in de herstenstam. Je kunt dus net zo min over een segmentale verdeling praten als de huidzenuwen elders in het lichaam, met het enige verschil dat een perifere huidzenuw over meerdere segmenten wordt verdeeld door de redistrubitie in de plexus.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:53 schreef Scalenus het volgende:
De innervering van het gezicht door de nervus trigeminus is segmentaal (bovenste 1/3 deel door ophtalmicus, middelste 1/3 deel door maxillaris en onderste 1/3 deel door mandibularis)
Segmentaal hoeft niet per se te verwijzen naar ruggemergsegmenten, je kunt ook de huidsegmenten van het gezicht ermee bedoelen die door n. V worden geinnerveerd. Een dermatoom aan de andere kant heeft een vaste definitie en heeft altijd betrekking op het ruggemerg. En over de dermatomen van de nek en achterhoofd heb je inderdaad gelijk, daar vindt de innervering plaats door de plexus cervicalis (C1 tm C4).quote:Op vrijdag 24 april 2009 07:51 schreef starla het volgende:
[..]
Ik twijfel aan de meerwaarde van deze verdeling segmentaal te noemen. Segmentaal verwijst namelijk naar de verschillende ruggemergsegmenten. De 3 somatosensibele takken van de n. trigeminus echter ontspringen uit de portio major waarna ze naar de sensorius principalis kern gaan in de herstenstam. Je kunt dus net zo min over een segmentale verdeling praten als de huidzenuwen elders in het lichaam, met het enige verschil dat een perifere huidzenuw over meerdere segmenten wordt verdeeld door de redistrubitie in de plexus.
Verder zou je van dermatomen kunnen spreken in de nek en achterhoofd, maar het gelaat wordt uitsluitend geinnerveerd door de n. trigeminus.
Dat is echter wél de gangbare interpretatie.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:58 schreef Scalenus het volgende:
Segmentaal hoeft niet per se te verwijzen naar ruggemergsegmenten,
Ik voel me vereerd, want toevallig wist ik deze uit het hoofdquote:Op vrijdag 24 april 2009 11:58 schreef Scalenus het volgende:
Even een vraagje van mijn kant , en dan graag deze vraag uit het hoofd beantwoorden en niet flauw de studieboeken of wikipedia raadplegen zoals over de portio major en sensorius principalis:
Veel vragen op een rij, is dit uit oprechte interesse of gewoon een overhoring, het lijkt namelijk meer op de laatste. Die attitude siert je niet . Waarschijnlijk is er sprake van een laterale HNP, wortel C6 met vooral beinvloeding van de n musculocutaneus die de biceps brachii innerveert, maar vaak ook beinvloeding van de polsextensoren via de n radialis. Er zal sensorische uitval zijn van dermatoom C6 (radiaire zijde onderarm en hand) en een verminderde BPR aan de kant van de hernia vanwege onderbreking van de reflexboog.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:58 schreef Scalenus het volgende:
Stel iemand draagt een zware last op zijn hoofd er vindt een hernia plaats van de C5-C6 tussenwervelschijf en er wordt een wortel bekneld, is er dan waarschijnlijk sprake van een posterieure herniatie of een laterale? Welke wortel wordt bekneld en welke zenuw wordt hiermee aangedaan? Indien de hernia niet wordt behandeld, welke spieren atrofiëren na verloop van tijd? Is er ook sprake van sensorische uitval en zo ja, welke deel van de huid? Is er sprake van versterkte of verzwakte reflexen en zo ja, welke reflex(en)?
C5 t/m Th1 is plexus brachialis, maar ik ben akkoord met het wijntjequote:Op vrijdag 24 april 2009 14:05 schreef starla het volgende:
Trouwens, plexus cervicalis C1 t/m C4? Ik dacht altijd C5 t/m Th1. Maar goed, voordat dit een clash of de ego's gaat worden, jij weet meer dan ik, goed zo?Koud wijntje doen?
![]()
Je hebt gelijk, is inderdaad plexus brachialisquote:Op vrijdag 24 april 2009 16:21 schreef Scalenus het volgende:
[..]
C5 t/m Th1 is plexus brachialis, maar ik ben akkoord met het wijntje
quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:11 schreef iofn het volgende:
Ik mis de onderlinge gevoelsreflectie wel een beetje in deze discussie.
Nee, dit jaar moeten ze ik geloof 25 plaatsen inleveren, omdat ze er in mijn jaar 25 teveel hebben geselecteerd door dat gezeur met die mensen uit categorie A waar ze geen rekening mee hadden gehouden.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 10:41 schreef Christiaan het volgende:
Heeft de UvA nog steeds 350 studieplaatsen?. Ik doe mee aan de decentrale selectie, en ben door de eerste ronde. Ze selecteren 50% decentraal, dat zou dus 175 man zijn, en er zijn er nu nog 202 in de race.
Ah OK. Nouja, 150 uit 202 is ook een aardige kans.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:43 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Nee, dit jaar moeten ze ik geloof 25 plaatsen inleveren, omdat ze er in mijn jaar 25 teveel hebben geselecteerd door dat gezeur met die mensen uit categorie A waar ze geen rekening mee hadden gehouden.
* Hatsjoequote:Op dinsdag 28 april 2009 19:04 schreef iofn het volgende:
Iemand al patienten met varkensgriep op de SEH gezien?
Hoeveel punten had je?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:27 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Ah OK. Nouja, 150 uit 202 is ook een aardige kans.
Door op basis van CVquote:
Iets meer dan 50 multiple-choice vragen (maar in de brief van de UvA staat nu 40, geen idee waarom..?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:23 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet echt veel
Maar geen idee hoe dat met die puntentelling zit
Anders neem je de moeite niet lijkt me hequote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Is decentrale toelating niet iets voor mensen die bij voorbaat bijna kansloos zijn om via de loting aan de studie te beginnen?
Nou ja, niet helemaal waar. Ik stond in klasse C, wilde op mijn centraal examen dat naar B ophogen. Dat geeft een redelijke kans op inloting. Toch heb ik decentraal in Rotterdam geprobeerd, om nog wat extra kans te krijgen, Kwam er niet door heen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Is decentrale toelating niet iets voor mensen die bij voorbaat bijna kansloos zijn om via de loting aan de studie te beginnen?
Wat mij toen opviel is dat er veel mensen uit klasse B kwamen die het jaar eerder waren uitgeloot. Dit was natuurlijk the best of the rest en kwamen toen ook door naar de 2de ronde.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Ik haal de 8 niet, de 7,5 waarschijnlijk wel, maar waarom zou ik dit niet erbij doen als het mijn kansen verhoogt en geen keerzijde heeft?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Steeds meer wordt decentraal geselecteerd (nu overal zo'n 50%). Maar mensen die met moeite in de laagste lotingsklasse terechtkomen zullen ook bij zo'n decentrale selectie niet bijster ver komen. Het is zonde als je intelligent bent en een tof CV hebt er niet aan mee te doen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Prima toch? Daar kijken ze in de 2e ronde nauwelijks meer naarquote:
Nice, lucky bastardquote:
Niet bepaald, een klasgenote van mij deed ook mee en die staat op dit moment een 8 gemiddeld.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Scalenus het volgende:
Alleen jammer dat het alleen in Rotterdam of in Amsterdam is..quote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:10 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Nice, lucky bastardIk had zelf ook 22 punten, en naar mijn mening wel een aardig CV maar het mocht niet baten helaas
[..]
Niet bepaald, een klasgenote van mij deed ook mee en die staat op dit moment een 8 gemiddeld.
Meedoen met de decentrale selectie geeft je meer kans om geneeskunde te studeren, het zou bijna dom zijn om er dan niet aan mee te doen.
Groningen sinds dit jaar ookquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:15 schreef June. het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het alleen in Rotterdam of in Amsterdam is..
Ja maar waarom was dat vorig jaar nietquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |