Maar soms doe je dingen in je leven waar je later spijt van krijgt. Mij is dat ook overkomen.quote:Op zaterdag 4 april 2009 20:46 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Wie ben jij om te zeggen dat iemand een zinloos leven heeft. Volgens mij is er nix mis met het krijgen van kinderen. Daarmee zorg je wel dat het leven op deze aarde doorgaat. En als diegene daar zielsgelukkig mee is.
Avontuurlijk betekent absoluut niet hetzelfde als gelukkig. Neem een wereldreis. Prachtig allemaal, al die nieuwe dingen. Maar je raakt ook spuugzat van dat vluchtige leven. Vrijwel geen diepgang in de contacten die je opdoet en alles is slechts tijdelijk. Wat is er dan mooier dan ergens iets opbouwen voor de rest van je leven?
Dus houd op met oordelen en laat iedereen in zijn/haar waarde.
Wat voeg jij dan toe aan de wereld of denk je toe te gaan voegenquote:Op vrijdag 3 april 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
Tja elk zijn ding. Ik voel me graag nuttig en voeg graag iets toe aan de wereld.
Ik leef, dat is genoeg reden. Dat jouw ideaal is het leven van anderen beter te maken op grote schaal is jouw ideaal, ik heb weer andere. Dat jij jouw idealen beter vind dan de mijne is logisch, maar niet iets wat je objectief kunt bewijzen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
Wat heeft jou het recht gegeven om op deze wereldbol rond te lopen, van dit leven te mogen genieten?
Nee hoor.quote:Op zondag 5 april 2009 12:04 schreef FictionalFenna het volgende:
Het zijn ook moedertjes en mensen die zgn. gesetteld zijn die denigrerend tegenover TS doen. Zegt genoeg lijkt me.
Er wordt dus niet denigrerend gedaan naar TS toe want niemand zegt dat hij zulke gedachten over zijn eigen leven niet mag hebben, integendeel.quote:Op zondag 5 april 2009 08:43 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat er nogal denigrerend wordt gedaan tegen de TS. Dat veel (alle?) pubers en adolescenten denken dat ze bijzondere andere gedachten hebben en dat ze het heel anders gaan doen, betekent niet dat geen enkele daarvan daarin gelijk zullen krijgen.
Soms heeft iemand bijzondere ideeen of heeft simpelweg geen interesse in een 'standaard' leven. Daar hoort vanzelfsprekend hetzelfde onbegrip bij als wat pubers hebben, anders zouden ze het niet zo voelen. Dat betekent niet dat het dezelfde basis heeft.
1 ding lijkt me ontegenzeggelijk waar, veel mensen leven gewoon niet bewust. En dan bedoel ik bewust in de zin van "wat maakt mij gelukkig". Zodra een groot deel van je leven routine wordt, stop je gewoon met nadenken over die routine, dat is heel normaal.
Dan is er nog een 2e categorie die er wel over nadenkt maar gewoon hele rare conclusies trekt. Niet alleen in de ogen van buitenstaanders, maar ook als je hun eigen geluk in ogenschouw neemt.
Ik denk dat uiteindelijk iedereen wel redelijk uitkomt bij datgene wat het best past bij zijn/haar karakter en mogelijkheden, maar dat het bij de een wat langer duurt dan bij de ander.
Je kunt zeggen: Zo'n leven is niks voor mij. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat je beter bent of meer waard bent. Da's arrogant. En er zijn geen bewijzen voor dat de ene manier van leven beter is dan de andere.quote:Op zondag 5 april 2009 12:19 schreef RRGJL het volgende:
Ach wat een flauwekul, alsof een open minded persoon alleen maar mag observeren zonder te oordelen.
Dat bestaat gewoon niet, geen mens kan dat. Je hangt vanzelf een waardeoordeel aan dat soort zaken en waarschijnlijk vind je je eigen levensvisie het beste. Dat is niet meer dan logisch. Je kunt dan wel rationeel besluiten om dat als het ware van je af te laten glijden, maar je oordeel blijft bestaan.quote:Op zondag 5 april 2009 12:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iemand met een echt open mind ziet voor zichzelf een ander leven dan hij bij anderen ziet, zonder het leven van een ander aan een negatief waardeoordeel te onderwerpen.
Ik denk dat dat laatste juist het probleem is. Wanneer iemand voor zichzelf heeft bepaald dat een 'burgerlijk' leven datgene is waar hij gelukkig van wordt, doe dat dan lekker en wees gelukkigquote:Op zondag 5 april 2009 12:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee hoor.
Het maakt niks uit als je avontuurlijk bent ingesteld of gruwelt van een burgelijk leven, maar respecteer het wel als anderen daar wel van genieten. En TS laat in zijn posts duidelijk doorschemeren dat hij neerkijkt op mensen die een 'saai' leven leiden. Hij kan dat niet begrijpen, dat ze er niet meer uithalen.
Naar mijn mening moet iemand doen waar hij gelukkig van wordt. Burgelijk of juist vrijgevochten, het maakt niet uit. Niemand heeft daar iets over te zeggen of over te oordelen. Het is jouw leven, als je maar zelf gelukkig bent. Dat is het belangrijkste.
Hier worden massa's studies over gedaan juist. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders tot de gelukkigste volkeren op aarde horen en blijkt dat een trend te zijn die je over alle 'tolerante' maatschappijen ziet, om maar wat te noemen.quote:Op zondag 5 april 2009 12:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En er zijn geen bewijzen voor dat de ene manier van leven beter is dan de andere.
We hebben nog altijd het meeste aan gelukkige mensen, niet? Op wat voor manier ze hun leven dan ook inrichten....
Alle mensen die kinderen krijgen, die zijn een toegevoegde waarde voor DE MENSHEID.quote:Op zondag 5 april 2009 12:34 schreef kingmob het volgende:
De TS heeft het duidelijke over toegevoegde waarde voor de mensheid, in dat geval kun je dergelijke conclusies echt wel trekken.
Nee, dat is niet correct. De mensheid heeft niet per definitie baat bij groei. Sterker nog, dat is negatief, omdat dan het algemene welvaardsniveau daalt. De mensheid heeft baat bij innovatie.quote:Op zondag 5 april 2009 12:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Alle mensen die kinderen krijgen, die zijn een toegevoegde waarde voor DE MENSHEID.
De vergrijzing is een gevolg van een plotselinge korte groei, niet het tegenovergestelde. Maar het wordt nu wel erg offtopic.quote:Op zondag 5 april 2009 12:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hier in het Westen niet. Zeker gezien de vergrijzing.
Dat vind ik toch allemaal redelijk denigrerend klinken. Zoals ik ook al in mijn eerdere post in antwoord op deze post heb gezegd, is het imo niet nodig om in het groot op wereldniveau iets bijzonders bijgedragen te hebben om een goed en nuttig leven gehad te hebben. In het klein kun je ook bijzonder veel bijdragen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja elk zijn ding. Ik voel me graag nuttig en voeg graag iets toe aan de wereld. Ik vind niet dat de nestjesbouwers (en dan heb ik het over de echte stereotypen) zo gek veel toevoegen aan de wereld. Ze zijn ontzettend vervangbaar, buiten hun sociale kring. Ik moet niet denken aan zo een leven. Een mens zou zich af kunnen vragen wat nou precies het nut is geweest van specifiek jouw leven, wanneer je zo een leven hebt geleefd. Dat had immers iedereen kunnen doen. Wat heeft jou het recht gegeven om op deze wereldbol rond te lopen, van dit leven te mogen genieten? Ik zou dan kunnen zeggen: Ik heb gedaan wat ik kon om deze wereld te verbeteren. Ik heb ervoor gezorgd (al was dat wellicht niet het uitgangspunt, dat doet daar niets aan af) dat de volgende generaties het weer net iets beter hebben. Dat kan zo een werkmier niet zeggen. Dat klinkt denigrerend, maar dat is heel bewust want zo zie ik het ook. Heeft niets met arrogantie te maken maar met een way of life. Ik vind dat zo een mensen een hoop mogelijkheden negeren, en hun gift van het hier op deze wereld rond lopen voor lief nemen.
Wat is bewust leven? En wat moet je zoal doen om een dergelijke staat van verlichting te bereiken? En wanneer begrijp je waar je mee bezig bent?quote:Op zondag 29 maart 2009 22:54 schreef RRGJL het volgende:
Nuttig leven is dus eigenlijk bewust leven, vind ik. Zolang je maar begrijpt waar je mee bezig bent en waarom.
"Maar meester, hij begon"quote:Op zondag 5 april 2009 13:46 schreef miss_sly het volgende:
Dat vind ik toch allemaal redelijk denigrerend klinken. Zoals ik ook al in mijn eerdere post in antwoord op deze post heb gezegd, is het imo niet nodig om in het groot op wereldniveau iets bijzonders bijgedragen te hebben om een goed en nuttig leven gehad te hebben. In het klein kun je ook bijzonder veel bijdragen.
Zie je inderdaad vaak gebeuren. Vaak als iemand een stap zet die ze zelf eigenlijk ook wel zouden willen zetten, is mijn indruk. Jammer, natuurlijk, voor beide partijen.quote:Op zondag 5 april 2009 17:16 schreef Batsnek het volgende:
Wat een gelul toch weer, al die huismoeders en kantoormedewerkers zijn gelijk op hun pik getrapt als 1 persoon zegt dat hij er voor kiest om een onvoorspelbaar en uitdagend leven te leiden. Dit zijn vaak dezelfde mensen die gelijk negatief reageren als je zegt dat je op late leeftijd nog een studie wilt doen of naar een ander land wil verhuizen.
[...]
Toen ik een paar geleden begon met gitaarspelen kreeg ik te horen dat ik te oud was om het te leren, en dat ik geen ritmegevoel had. Ik merk dat mensen het heel interessant vinden om anderen te zien mislukken, en dan vooral mensen die een andere weg inslaan als zijzelf. Dat heeft niks met een andere kijk te maken, maar simpelweg met angst voor het onbekende.
Uiteraard, anders zou ik ook niet op FOK! posten.quote:Op zondag 5 april 2009 17:16 schreef Batsnek het volgende:
Wat een gelul toch weer, al die huismoeders en kantoormedewerkers zijn gelijk op hun pik getrapt als 1 persoon zegt dat hij er voor kiest om een onvoorspelbaar en uitdagend leven te leiden. Dit zijn vaak dezelfde mensen die gelijk negatief reageren als je zegt dat je op late leeftijd nog een studie wilt doen of naar een ander land wil verhuizen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |