Wat vind jij precies een nuttige baan? Ik hoor het namelijk vaker, studenten die iets nuttigs willen gaan doen. En dan vraag ik me af, waarom moet je werk nuttig zijn?quote:Op maandag 30 maart 2009 14:41 schreef RRGJL het volgende:
Kan ik deels in mee gaan.
Op zich ben ik op dit moment ook gelukkig, terwijl ik geen erg avontuurlijk leven leid (momenteel!). Maar wanneer ik me dan afvraag hoe dat komt, is dat puur de zinvolheid van dit alles. Ik leef ergens naartoe. Naar mijn universitaire studie straks. En vervolgens naar een in mijn ogen interessante en nuttige baan waarmee ik, wederom in mijn beleving, iets toevoeg (dat van significant nut is, want ook een vuilnisman voegt iets toe natuurlijk) aan de wereld.
Dit kan ook een zwaktebod zijn, altijd iets anders willen. Zo blijf je steeds opzoek en kan eigenlijk nooit gelukkig zijn. Je geeft zelf aan dat als je gelukkig bent dat je toch de drang blijft hebben te zoeken naar 'anders' - ben je dan wel gelukkig?quote:Maar zelfs wanneer ik gelukkig ben heb ik wel die neiging te blijven denken en zoeken. Hoe kan het beter, hoe kan ik meer, hoe kan ik anders, waarom zo... etc. Niet omdat ik per se NOG gelukkiger wil zijn, maar omdat ik sowieso de afwisseling nodig heb en daarnaast zoals ik al zei omdat je eigenlijk pas echt kunt zeggen dat je ooit gelukkig bent geweest wanneer je het ergens tegenover kunt stellen. Het is in mijn ogen ook zonde om je zo snel ergens bij neer te leggen. Ik vind dat eigenlijk een beetje een redenatie van 'we hebben een planeet gevonden buiten ons melkwegstelsel die wij makkelijk kunnen bereiken en waar we eventueel verder kunnen leven als mensheid, mocht er ooit iets gebeuren. Aangezien we nu een backup hebben, gaan we maar niet verder zoeken naar andere opties. We zijn veilig en gelukkig met onze nieuwe planeet'. Sommige dingen doe je ook voor de uitdaging, uit nieuwsgierigheid, of omdat je nooit weet of er ergens misschien nog wel iets beters te vinden is. Dat wil dus niet zeggen dat je een streber moet worden en altijd maar meer en beter willen. Je moet gewoon bewust blijven leven en niet vervallen in routine. Je ogen open houden, bewust blijven van waar je mee bezig bent en niet gewoon je leven leven als een robot.
Het is geen kwestie van 'zoveel tijd hebben'. De een hangt in de kroeg, de ander denkt liever over dingen na. Beetje de pot verwijt de ketel, jouw verhaal.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:31 schreef Aneurism het volgende:
En wat als je nou gelukkig bent met dat saaie leven? Of kan dat niet? Draait het erom wat jij ervan vind, of wat ze zelf ervan vinden?
Wat ik triest vind, is dat sommige mensen zoveel tijd hebben dat ze gaan invullen hoe een ander zou moeten leven. Doe de mensheid een plezier en verhang jezelf en maak er een filmpje van, ben je ten minste nog van enige entertainment waarde.
Lol, misschien wel.quote:Op maandag 30 maart 2009 17:31 schreef Logician het volgende:
Redelijk normaal voor mensen om rond je 18e -25e zo te denken, het is zo'n fase waar men vaak het gevoel heeft dingen in te zien/realiseren die anderen niet zien etc..
Bewustwording enz![]()
En dat klinkt mij dan weer erg beperkt in de oren... M'n hobbies geven m'n leven kleur. Werk kan daar zeker (meer dan) complementair aan zijn, maar ik werk me geen slag in de rondte slechts voor geld.quote:Op maandag 30 maart 2009 03:14 schreef Maanvis het volgende:
Vaak zijn mensen avontuurlijk als ze jong zijn, maar het gaat er doorgaans vanzelf uit. Als je kinderen krijgt gaan een hoop van die avontuurlijke opties verloren aangezien je je kinderen niet achter je aan kunt slepen naar het buitenland of ze in financiële onzekerheid kunt laten verkeren. Daarnaast isv het hebben van een erg goedbetaalde baan vaak een reden dat je er dag en nacht mee bezig bent en eigenlijk geen hobbies meer overhoudt.
1; Het topic gaat niet alleen over wel of niet nuttig werk hebben, maar goed... een baan die biedt: aanzien, niet makkelijk vervangbaarheid, je eigen draai kunnen geven aan je werk / je stempel ergens op zetten, ergens met hart en ziel aan kunnen werken en met passie. Jezelf uitdagen. etc.quote:Op maandag 30 maart 2009 17:57 schreef Koert het volgende:
[..]
Wat vind jij precies een nuttige baan? Ik hoor het namelijk vaker, studenten die iets nuttigs willen gaan doen. En dan vraag ik me af, waarom moet je werk nuttig zijn?
[..]
Dit kan ook een zwaktebod zijn, altijd iets anders willen. Zo blijf je steeds opzoek en kan eigenlijk nooit gelukkig zijn. Je geeft zelf aan dat als je gelukkig bent dat je toch de drang blijft hebben te zoeken naar 'anders' - ben je dan wel gelukkig?
Het gaat ook niet om het geld dat de baan biedt, maar de uitdaging, het nut, etc. alle dingen die ik zojuist hierboven noem. Als je een baan hebt die echt bij je past heb je geen hobby nodig ter afleiding of iets dergelijks.quote:Op maandag 30 maart 2009 18:03 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
En dat klinkt mij dan weer erg beperkt in de oren... M'n hobbies geven m'n leven kleur. Werk kan daar zeker (meer dan) complementair aan zijn, maar ik werk me geen slag in de rondte slechts voor geld.
Daar is voor mij, vanuit mijn positie gewoon geen logica in te ontwaren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door DeuceFour op 30-03-2009 20:38:25 ]"Show me how you do that trick -- The one that makes me scream" she said
weet je niet wat je moet kopen voor sinterklaas? Bekijk de leukste sinterklaascadeaus en tips
... of ontwerp je eigen schilderij
Ach avontuurlijk is zoals eerder gezegd ook het andere uiterste. Afwisseling moet je hebben. Avontuur is voor de Indiana Jones' onder ons, en dat ben ik zeker niet. Ik wil afwisseling, nut, uitdaging, etc. Niet avontuur ala de Himalaya beklimmen.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:54 schreef Tinkepink het volgende:
Weet je wat het lullig is van "een avontuurlijke levensstijl". Ook dat wordt een sleur op ten duur. Blijf jezelf verrassen en durf eens burgerlijk te zijn. Er gaat een wereld voor je open
Tja elk zijn ding. Ik voel me graag nuttig en voeg graag iets toe aan de wereld. Ik vind niet dat de nestjesbouwers (en dan heb ik het over de echte stereotypen) zo gek veel toevoegen aan de wereld. Ze zijn ontzettend vervangbaar, buiten hun sociale kring. Ik moet niet denken aan zo een leven. Een mens zou zich af kunnen vragen wat nou precies het nut is geweest van specifiek jouw leven, wanneer je zo een leven hebt geleefd. Dat had immers iedereen kunnen doen. Wat heeft jou het recht gegeven om op deze wereldbol rond te lopen, van dit leven te mogen genieten? Ik zou dan kunnen zeggen: Ik heb gedaan wat ik kon om deze wereld te verbeteren. Ik heb ervoor gezorgd (al was dat wellicht niet het uitgangspunt, dat doet daar niets aan af) dat de volgende generaties het weer net iets beter hebben. Dat kan zo een werkmier niet zeggen. Dat klinkt denigrerend, maar dat is heel bewust want zo zie ik het ook. Heeft niets met arrogantie te maken maar met een way of life. Ik vind dat zo een mensen een hoop mogelijkheden negeren, en hun gift van het hier op deze wereld rond lopen voor lief nemen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 21:43 schreef Dipkip het volgende:
Ik vind het eigenlijk best wel jammer voor je dat je niet inziet hoe geweldig het is om een beetje rond te fladderen en nestjes te bouwen.
wel grappig dat er onder je Nickname staatquote:Op zondag 29 maart 2009 23:16 schreef Horloge het volgende:
Nee, doe mij dan maar een wat minder 'gebonden' leven, veel leuker!
Net alsof mensen die een 'saai' en 'voorspelbaar' leven leiden niet nadenken.quote:Op maandag 30 maart 2009 17:59 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van 'zoveel tijd hebben'. De een hangt in de kroeg, de ander denkt liever over dingen na. Beetje de pot verwijt de ketel, jouw verhaal.
Inderdaad.quote:Op maandag 30 maart 2009 17:31 schreef Logician het volgende:
Redelijk normaal voor mensen om rond je 18e -25e zo te denken, het is zo'n fase waar men vaak het gevoel heeft dingen in te zien/realiseren die anderen niet zien etc..
Bewustwording enz![]()
Het is een heel bekrompen visie, imo.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja elk zijn ding. Ik voel me graag nuttig en voeg graag iets toe aan de wereld. Ik vind niet dat de nestjesbouwers (en dan heb ik het over de echte stereotypen) zo gek veel toevoegen aan de wereld. Ze zijn ontzettend vervangbaar, buiten hun sociale kring. Ik moet niet denken aan zo een leven. Een mens zou zich af kunnen vragen wat nou precies het nut is geweest van specifiek jouw leven, wanneer je zo een leven hebt geleefd. Dat had immers iedereen kunnen doen. Wat heeft jou het recht gegeven om op deze wereldbol rond te lopen, van dit leven te mogen genieten? Ik zou dan kunnen zeggen: Ik heb gedaan wat ik kon om deze wereld te verbeteren. Ik heb ervoor gezorgd (al was dat wellicht niet het uitgangspunt, dat doet daar niets aan af) dat de volgende generaties het weer net iets beter hebben. Dat kan zo een werkmier niet zeggen. Dat klinkt denigrerend, maar dat is heel bewust want zo zie ik het ook. Heeft niets met arrogantie te maken maar met een way of life. Ik vind dat zo een mensen een hoop mogelijkheden negeren, en hun gift van het hier op deze wereld rond lopen voor lief nemen.
Ik zeg nergens dat mijn gedachtes geweldig zijn, dat is jouw interpretatie van mijn verhaal. Verder snap ik het probleem niet zo. Ik geef alleen maar een mening. Als mensen mijn mening onzin vinden en dat kunnen onderbouwen, kan ik daar prima mee leven....quote:Op zaterdag 4 april 2009 17:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Net alsof mensen die een 'saai' en 'voorspelbaar' leven leiden niet nadenken.
En alsof jij nu zo interessant bent hier een topic te openen over jouw geweldige gedachtes.
Je bent nog aan het puberen joh.
Misschien had ik inderdaad hier en daar dingen wat meer kunnen nuanceren, en ik zal ook niet onderkennen dat hier en daar wat frustraties gebotvierd worden. Maar de essentie van het verhaal blijft dat ik niet kan begrijpen hoe je verzeilt zou willen raken in zo een routine. Er is bijvoorbeeld ook al bewezen dat je intellectuele capaciteiten (oh god, ik voel alweer een bash komen..) achteruit gaan wanneer je routinematig leeft / werk verricht. Dat wetende, wil je toch al helemaal zeer zeker geen routine meer?quote:Op zaterdag 4 april 2009 17:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een heel bekrompen visie, imo.
En om even op jouw denigrerende manier van praten door te gaan: de werkmier die vervangbaar is in het groot is dat wellicht niet in het klein. Heeft in de einge sociale kring een grote invloed op vrienden familie, kinderen. Heeft in het klein wellicht een groot mens opgevoed, die iets heel bijzonders kan bijdragen aan de hele wereld. Of misschien op zijn/haar beurt weer in het klein in de eigen sociale kring.
Ik vind het helemaal niet raar of erg dat je voor jezelf een ander pad denkt te gaan bewandelen en dat je (nu nog, je bent nog jong) denkt iets heel bijzonders denkt te kunnen toevoegen aan de wereld, maar ik vind het wel triest dat je daarbij neerkijkt op mensen die een andere keuze hebben gemaakt, vrijwillig danwel noodgedwongen. Het siert je niet.
Wie ben jij om te zeggen dat iemand een zinloos leven heeft. Volgens mij is er nix mis met het krijgen van kinderen. Daarmee zorg je wel dat het leven op deze aarde doorgaat. En als diegene daar zielsgelukkig mee is.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:06 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja elk zijn ding. Ik voel me graag nuttig en voeg graag iets toe aan de wereld. Ik vind niet dat de nestjesbouwers (en dan heb ik het over de echte stereotypen) zo gek veel toevoegen aan de wereld. Ze zijn ontzettend vervangbaar, buiten hun sociale kring. Ik moet niet denken aan zo een leven. Een mens zou zich af kunnen vragen wat nou precies het nut is geweest van specifiek jouw leven, wanneer je zo een leven hebt geleefd. Dat had immers iedereen kunnen doen. Wat heeft jou het recht gegeven om op deze wereldbol rond te lopen, van dit leven te mogen genieten? Ik zou dan kunnen zeggen: Ik heb gedaan wat ik kon om deze wereld te verbeteren. Ik heb ervoor gezorgd (al was dat wellicht niet het uitgangspunt, dat doet daar niets aan af) dat de volgende generaties het weer net iets beter hebben. Dat kan zo een werkmier niet zeggen. Dat klinkt denigrerend, maar dat is heel bewust want zo zie ik het ook. Heeft niets met arrogantie te maken maar met een way of life. Ik vind dat zo een mensen een hoop mogelijkheden negeren, en hun gift van het hier op deze wereld rond lopen voor lief nemen.
Zucht, moet ik nou blijven uitleggen dat ik het niet heb over wereldreizen? Waarom gebruik je dit ? Omdat het goed uitkomt en je me op die manier makkelijk denkt te kunnen vastlullen ofzo? Het slaat namelijk echt kant nog wal.quote:Op zaterdag 4 april 2009 20:46 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Wie ben jij om te zeggen dat iemand een zinloos leven heeft. Volgens mij is er nix mis met het krijgen van kinderen. Daarmee zorg je wel dat het leven op deze aarde doorgaat. En als diegene daar zielsgelukkig mee is.
Avontuurlijk betekent absoluut niet hetzelfde als gelukkig. Neem een wereldreis. Prachtig allemaal, al die nieuwe dingen. Maar je raakt ook spuugzat van dat vluchtige leven. Vrijwel geen diepgang in de contacten die je opdoet en alles is slechts tijdelijk. Wat is er dan mooier dan ergens iets opbouwen voor de rest van je leven?
Dus houd op met oordelen en laat iedereen in zijn/haar waarde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |